Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.030 din 9 iulie 2009  referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 34 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.030 din 9 iulie 2009 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 646 din 1 octombrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Vasile Marian Sîntion în Dosarul nr. 6.068/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei şi partea Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, prin consilierul juridic Mihai Alexandru Ionescu.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Autorul excepţiei susţine admiterea criticii de neconstituţionalitate, arãtând cã dispoziţiile <>art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 obligã, pe de o parte, instanţa de judecatã sã ia act de probele administrate sub imperiul unei legi declarate neconstituţionale, ceea ce contravine prevederilor art. 124 alin. (1) din Constituţie, şi, pe de altã parte, pãrţile sã îşi fundamenteze apãrãrile pe aceleaşi probe, inevitabil viciate, cu încãlcarea art. 21 alin. (1)-(3) şi art. 24 din Constituţie, precum şi a art. 6 şi 13 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Reprezentantul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii solicitã, în principal, respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã, întrucât aceasta nu are legãturã cu soluţionarea cauzei la instanţa de fond, şi, în subsidiar, respingerea ca neîntemeiatã, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale în aceastã materie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 martie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 6.068/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Vasile Marian Sîntion.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine cã prevederile <>art. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aşa cum au fost modificate prin <>Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, contravin principiilor constituţionale privind accesul liber la justiţie, dreptul la un proces echitabil şi la un recurs efectiv.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia este neîntemeiatã, prevederile criticate vizând tocmai cenzurarea de cãtre o instanţã independentã a deciziilor emise de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, sub aspectul legalitãţii. Nici dreptul la un proces echitabil nu este încãlcat prin aceste dispoziţii legale, în condiţiile în care <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 reglementeazã o procedurã contradictorie în care se stabileşte calitatea de lucrãtor sau de colaborator al organelor fostei securitãţi.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, textele de lege criticate fiind în deplinã concordanţã cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, text de lege care are urmãtorul conţinut: "Cauzele aflate pe rolul secţiilor civile ale curţilor de apel, în calitate de instanţe de control judecãtoresc, ca urmare a exercitãrii cãii de atac prevãzute la <>art. 16 alin. (1) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, împotriva deciziilor Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se transmit Secţiei de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, ca instanţã de control judecãtoresc. Aceasta, la primul termen de judecatã, va continua judecarea cauzelor cu luarea în considerare a probelor admise şi a actelor procesuale efectuate de instanţa civilã."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 21 alin. (3), art. 124 alin. (2), precum şi prevederilor art. 8 şi 10 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului şi ale art. 6 paragraful 1 şi art. 13 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã asupra dispoziţiilor <>art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 s-a mai pronunţat prin <>Decizia nr. 1.398 din 16 decembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 11 februarie 2009, statuând, în esenţã, cã norma tranzitorie criticatã este menitã sã asigure exercitarea rolului activ al judecãtorului, care va aprecia asupra valabilitãţii actelor şi lucrãrilor efectuate sub imperiul legii vechi. În virtutea principiului constituţional consacrat de art. 124 alin. (3), potrivit cãruia "Judecãtorii sunt independenţi şi se supun numai legii", instanţa este suveranã în aprecierea utilitãţii probelor propuse şi administrate de pãrţi, pe baza cãrora soluţioneazã cauza dedusã judecãţii. Prin urmare, nu se poate susţine cã autorul excepţiei nu beneficiazã de garanţiile unui proces echitabil şi de posibilitatea valorificãrii tuturor mijloacelor pe care le implicã exerciţiul dreptului la apãrare.
De altfel, dispoziţia legalã criticatã, fiind o normã de procedurã, este conformã cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora "competenţa instanţelor judecãtoreşti şi procedura de judecatã sunt prevãzute numai prin lege".
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã a reconsidera jurisprudenţa Curţii Constituţionale, soluţiile şi considerentele acestei decizii îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Vasile Marian Sîntion în Dosarul nr. 6.068/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 iulie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016