Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.027 din 9 iulie 2009 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 646 din 1 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 82 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Emil George Cumpãnaşu în Dosarul nr. 5.731/2/2007 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã autorul excepţiei, prin avocat Bogdan Rãdulescu. Lipseşte partea Ministerul Apãrãrii, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorului excepţiei solicitã admiterea acesteia, arãtând cã textul de lege criticat instituie un criteriu arbitrar pentru acordarea unor mãsuri reparatorii pentru îndepãrtarea abuzivã din armatã, şi anume numãrul de ani petrecuţi în serviciul militar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã toate persoanele aflate în ipoteza normei beneficiazã de acelaşi tratament, fãrã privilegii ori discriminãri.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 februarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 5.731/2/2007, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 82 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicatã de Emil George Cumpãnaşu cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.083 din 3 aprilie 2008, pronunţatã de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 5.731/2/2007.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã prin <>Legea nr. 164/2001 s-au stabilit mãsuri reparatorii pentru militarii îndepãrtaţi în mod abuziv din armatã în timpul regimului comunist, dar cã aceste mãsuri sunt condiţionate, într-un mod inechitabil, de un anumit numãr de ani în serviciul militar. Prin urmare, prevederile de lege criticate sunt discriminatorii, întrucât exclud de la beneficiile sale persoane care la data abuzului aveau mai puţini ani în serviciu. Discriminarea provine din faptul cã abuzul este identic şi nu are de ce sã fie tratat diferit dupã cum persoana în cauzã avea mai mult sau mai puţin de 15 ani activi în armatã. De asemenea, considerã cã este discriminatorie şi instituirea vârstelor de pensionare diferenţiate pe criteriul sexului.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã textul de lege criticat este constituţional, aplicându-se în mod egal tuturor persoanelor care se încadreazã în ipoteza normei de lege.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã <>art. 82 din Legea nr. 164/2001 este constituţional, întrucât se aplicã uniform pentru toţi militarii care se aflã în situaţia stabilitã de ipoteza normei menţionate şi nu instituie privilegii sau discriminãri pe criterii arbitrare. Principiul egalitãţii nu înseamnã uniformitate, astfel încât este constituţional ca o lege sã stabileascã reguli diferite în raport cu persoane care se gãsesc în situaţii deosebite şi reguli analoage pentru persoane care se aflã în situaţii egale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 82 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, aşa cum au fost modificate prin <>art. I pct. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie 2007.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
- Art. 82: "Militarii care au fost degradaţi militar ori au pierdut gradul de ofiţer, maistru militar sau subofiţer au dreptul la pensie de serviciu pentru limitã de vârstã la împlinirea vârstei de 55 de ani, dacã au la data trecerii în rezervã cel puţin 25 de ani vechime în serviciu, din care efectiv ca militar 15 ani. Baza de calcul pentru stabilirea pensiei o constituie solda lunarã brutã primitã în ultima lunã de activitate, actualizatã la data deschiderii dreptului la pensie."
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar art. 16 din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor. De asemenea, considerã cã sunt încãlcate şi prevederile art. 20 şi 148 din Constituţie prin raportare la prevederile art. 2 şi 7 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, art. 2 paragraful 2 şi art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, art. 9 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi art. 2 pct. 8 din Tratatul de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeanã şi a Tratatului de instituire a Comunitãţii Europene.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã în critica pe care o formuleazã autorul excepţiei pleacã de la o premisã falsã, anume aceea cã <>art. 82 din Legea nr. 164/2001 ar constitui o normã creatã special pentru persoanele care au fost supuse unor abuzuri în timpul regimului comunist, normã care instituie unele beneficii în favoarea acestora, beneficii care nu ar trebui sã fie condiţionate de întrunirea unui numãr de ani în serviciu ca militari.
Or, Curtea observã cã <>art. 82 din Legea nr. 164/2001 nu se referã la beneficii acordate pentru aplicarea unor mãsuri abuzive în timpul regimului comunist, aşa cum susţine autorul excepţiei.
Din contrã, textul de lege criticat urmãreşte sã acorde beneficiul pensiei de serviciu acelor militari pentru care ar exista o incertitudine privind acordarea acestei pensii, întrucât au fost supuşi mãsurii complementare a degradãrii ori au pierdut gradul de ofiţer, maistru militar sau subofiţer. Practic, prin <>art. 82 din Legea nr. 164/2001 , aceştia sunt puşi într-o situaţie de egalitate cu militarii care nu au fost supuşi acestor sancţiuni, fãrã a se prevedea mãcar condiţii suplimentare faţã de aceştia.
Aşadar, nu numai cã toate persoanele aflate în ipoteza normei de lege beneficiazã de acelaşi tratament juridic, fãrã privilegii ori discriminãri, dar, mai mult, se bucurã de aceleaşi beneficii care se cuvin unor persoane aflate în situaţii juridice diferite.
De asemenea, Curtea constatã cã textul de lege nu instituie un tratament diferenţiat între bãrbaţi şi femei sub aspectul drepturilor acordate.
Prin urmare, criticile autorului excepţiei referitoare la încãlcarea dispoziţiilor constituţionale şi internaţionale privind egalitatea în drepturi sunt neconstituţionale.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 82 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Emil George Cumpãnaşu în Dosarul nr. 5.731/2/2007 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 iulie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: