Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.027 din 13 noiembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin. (1) lit. a), art. 25 si   art. 26^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.027 din 13 noiembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin. (1) lit. a), art. 25 si art. 26^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 3 decembrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 alin. (1) lit. a), art. 25 şi <>art. 26^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, excepţie ridicatã de Maria Cornelia Dascãlu în Dosarul nr. 1.429/59/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse, prin consilier juridic, lipsã fiind autorul excepţiei şi celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. Prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 se externalizeazã din bugetul asigurãrilor sociale indemnizaţia pentru creşterea copilului în vârstã de pânã la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de pânã la 3 ani, scopul acestui act normativ fiind oferirea de condiţii egale tuturor familiilor.
Reprezentantul Ministerului Public, fãcând referire la <>Decizia nr. 261 din 20 martie 2007 şi <>Decizia nr. 249 din 20 martie 2007 , pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 martie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.429/59/2006, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 alin. (1) lit. a), art. 25 şi <>art. 26^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, excepţie ridicatã de Maria Cornelia Dascãlu.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine cã legiuitorul, suprimând un drept subiectiv deja dobândit, determinã o aplicare retroactivã a dispoziţiilor de lege criticate, ceea ce contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie. Modificând <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 prin <>Legea nr. 7/2007 , legiuitorul nu a respectat principiul certitudinii juridice nici în privinţa protecţiei drepturilor dobândite, nici în privinţa principiului neretroactivitãţii legii, încãlcându-se, astfel, regula statuatã de prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Se aratã cã aspectele învederate de autoarea excepţiei vizeazã în realitate interpretarea dispoziţiilor de lege a cãror neconstituţionalitate s-a invocat, precum şi lãmurirea problemei aplicãrii acestora în timp, astfel încât sã fie respectat principiul neretroactivitãţii legii.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul aratã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Textele de lege criticate sunt o completare, în vederea clarificãrii, a dispoziţiilor <>art. 28 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 , potrivit cãruia "pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã prevederile referitoare la concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului, cuprinse la [...] <>art. 79 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, [...], precum şi orice alte dispoziţii contrare". Deoarece dispoziţiile <>art. 79 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 au fost abrogate încã de la data de 1 ianuarie 2006, de la aceeaşi datã au devenit aplicabile pentru magistraţi dispoziţiile generale cuprinse în ordonanţã, dispoziţii de imediatã aplicare situaţiilor juridice în curs de desfãşurare. Aplicarea imediatã a legii noi pentru situaţiile juridice în curs de desfãşurare nu contravine principiului neretroactivitãţii legii, fiind un alt efect specific intrãrii în vigoare a unei legi, care, pentru motive de ordine publicã, se poate aplica situaţiilor neconsumate la data intrãrii sale în vigoare. De altfel, este opţiunea exclusivã a legiuitorului ca, în ceea ce priveşte situaţiile în curs de desfãşurare, sã aleagã între legea veche şi legea nouã.
Avocatul Poporului aratã cã textele de lege criticate nu au caracter retroactiv, întrucât se aplicã doar de la intrarea în vigoare a acestui act normativ, aşa cum de altfel prevede în mod expres chiar textul de lege. Cât priveşte determinarea situaţiilor juridice care rãmân supuse vechii reglementãri, precum şi a celor care vor fi guvernate de noua reglementare, aceasta nu reprezintã o problemã de constituţionalitate, ci de aplicare a legii în timp, de competenţa exclusivã a instanţei de judecatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 24 alin. (1) lit. a), art. 25 şi <>art. 26^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.008 din 14 noiembrie 2005. Textele de lege criticate au fost modificate, respectiv introduse prin <>Legea nr. 7/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 17 ianuarie 2007.
Textele de lege criticate au urmãtorul cuprins:
Art. 24 alin. (1) lit. a): "(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã şi persoanelor care, la data de 31 decembrie 2005, se aflau în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) în plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului, reglementatã de dispoziţiile cuprinse în actele normative speciale prevãzute la art. 3 alin. (2).";
Art. 25: "De la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã înceteazã plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului, efectuatã în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de actele normative speciale menţionate la art. 3 alin. (2).";
Art. 26^1: "Pentru persoanele care au beneficiat pânã la data de 31 decembrie 2005 de drepturile prevãzute la <>art. 79 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, republicatã, cu modificãrile ulterioare, se aplicã prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii legale, autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prin <>Decizia nr. 249 din 20 martie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 3 mai 2007, referitoare la <>art. 24 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 , şi prin Decizia nr. 812 din 9 noiembrie 2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 985 din 11 decembrie 2006, referitoare la art. 25 alin. (1) din aceeaşi ordonanţã de urgenţã, a statuat cã, potrivit principiului neretroactivitãţii legilor, o lege devine obligatorie numai dupã publicarea ei în Monitorul Oficial al României, ea rãmânând în vigoare pânã la apariţia unei alte legi care o abrogã în mod explicit sau implicit. Prin urmare, ori de câte ori o lege nouã modificã starea legalã anterioarã cu privire la anumite raporturi, toate efectele susceptibile a se produce din raportul anterior, dacã s-au realizat înainte de intrarea în vigoare a legii celei noi, nu mai pot fi modificate ca urmare a adoptãrii noii legi, care trebuie sã respecte suveranitatea legii anterioare. Însã legea nouã este aplicabilã de îndatã tuturor situaţiilor care se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge dupã intrarea ei în vigoare, precum şi tuturor efectelor produse de situaţiile juridice formate dupã abrogarea legii vechi. Neadmiterea unei atare soluţii ar determina rezolvarea diferenţiatã a aceleiaşi situaţii juridice, în raport cu data intrãrii în concediu pentru creşterea copilului în vârstã de pânã la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de pânã la 3 ani, ceea ce ar contraveni principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, aplicând persoanelor aflate în aceeaşi situaţie juridicã un tratament discriminatoriu, contrar spiritului legii noi.
În consecinţã, s-a reţinut cã dispoziţiile art. 24 alin. (1) lit. a) şi ale <>art. 25 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 nu contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, nu poate fi reţinutã nici critica potrivit cãreia dispoziţiile <>art. 26^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea fundamentalã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 alin. (1) lit. a), art. 25 şi <>art. 26^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, excepţie ridicatã de Maria Cornelia Dascãlu în Dosarul nr. 1.429/59/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016