Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.026 din 7 octombrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 58 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.026 din 7 octombrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 58 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 715 din 21 octombrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 58 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Gheorghe Boldea în Dosarul nr. 6.782/233/2008 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent informeazã Curtea asupra faptului cã partea Iancu Boldea a transmis la dosarul cauzei note scrise prin care solicitã, pe de o parte, judecarea cu celeritate şi, pe de altã parte, respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece controlul modalitãţilor în care instanţele de judecatã interpreteazã şi aplicã legea nu intrã în competenţa Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 2 iulie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 6.782/233/2008, Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 58 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 .
Excepţia a fost ridicatã de Gheorghe Boldea, prin reprezentant Mihail Boldea, într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unui recurs formulat împotriva unei sentinţe civile prin care s-a dispus validarea unui mandat de primar.
În motivarea excepţiei autorul acesteia aratã cã dispoziţiile <>art. 58 din Legea nr. 215/2001 contravin prevederilor art. 16, art. 21, art. 24 şi art. 53 din Constituţie, deoarece "legiuitorul nu a stabilit în niciun text de lege care este calea de atac ce poate fi exercitatã împotriva sentinţei de validare (a mandatului de primar) şi nici nu prevede care ar fi aceastã cale de atac". Datoritã acestei lacune legislative, "practicienii au creat interpretãri din cele mai diverse în ceea ce priveşte calea de atac, instanţa competentã, constituirea completului şi procedura ce trebuie aplicatã". Totodatã, susţine cã interpretarea textului de lege de cãtre instanţele de judecatã determinã o limitare a liberului acces la justiţie şi o îngrãdire a dreptului de petiţionare, fãrã sã existe o dispoziţie legalã în acest sens.
Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ apreciazã cã textele de lege criticate sunt constituţionale chiar dacã acestea nu conţin norme procedurale referitoare la exercitarea cãii de atac împotriva sentinţei judecãtoreşti de validare a unui mandat de primar. Orice dispoziţii dintr-o lege specialã se completeazã cu dispoziţii de drept comun şi prin interpretarea prin analogie a celorlalte articole din lege, astfel cã, în speţã, recurentului îi este garantat dreptul la un recurs efectiv, fiind respectate prevederile constituţionale pretins a fi încãlcate. În plus, menţioneazã cã, potrivit competenţei sale, Curtea Constituţionalã nu poate suplini lacune ale legii, nefiind organ legislativ.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 58 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 58 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007. Dispoziţiile alin. (1) al art. 58 au fost modificate de <>art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 66/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din 30 mai 2008, iar alin. (2) al aceluiaşi articol a fost modificat prin <>art. III pct. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 20/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 7 martie 2008. Prevederile art. 58 sunt incluse în Capitolul III - Primarul şi viceprimarul şi, în prezent, au urmãtorul conţinut:
"(1) Validarea alegerii primarului se face în termen de 20 de zile de la data desfãşurãrii alegerilor, în camera de consiliu a judecãtoriei în a cãrei razã teritorialã se aflã comuna sau oraşul, de cãtre un judecãtor desemnat de preşedintele judecãtoriei, dupã îndeplinirea prevederilor <>art. 38 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 334/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Invalidarea alegerii primarului se poate pronunţa în cazurile prevãzute la art. 31 alin. (4)."
Dispoziţiile art. 31 alin. (4) din lege, la care textul criticat face trimitere, au urmãtoarea redactare:
"(4) Comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai în cazul în care se constatã încãlcarea condiţiilor de eligibilitate sau dacã alegerea consilierului s-a fãcut prin fraudã electoralã, constatatã în condiţiile Legii privind alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale."
Autorul excepţiei considerã cã textele de lege menţionate încalcã prevederile constituţionale ale art. 16 - Egalitatea în drepturi, art. 21 - Accesul liber la justiţie, art. 24 - Dreptul la apãrare, art. 51 - Dreptul de petiţionare şi ale art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã aceasta urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã, pentru urmãtoarele motive:
Autorul excepţiei îşi fundamenteazã critica de neconstituţionalitate pe o pretinsã lacunã legislativã, care, în opinia sa, genereazã diverse interpretãri în rândul practicienilor şi a instanţelor de judecatã, fiind astfel încãlcate principiul egalitãţii în drepturi, accesul liber la justiţie, dreptul la apãrare şi dreptul de petiţionare.
Or, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , în exercitarea controlului de constituţionalitate, Curtea nu poate modifica sau completa prevederile supuse controlului. Instanţa de contencios constituţional a statuat constant în jurisprudenţa sa în materie, de exemplu <>Decizia nr. 159 din 10 noiembrie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 4 februarie 1999, cã ea nu poate da o altã formulare textelor de lege pe care le-ar considera nesatisfãcãtor redactate, nu îşi poate asuma rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o normã juridicã spre a îndeplini rolul de "legislator pozitiv" şi nici nu se poate substitui legiuitorului pentru adãugarea unor noi prevederi celor instituite.
Mai mult, Curtea constatã cã, în realitate, autorul excepţiei criticã modalitãţile diferite în care instanţele de judecatã interpreteazã şi aplicã textul de lege criticat, ceea ce nu poate constitui însã obiect al controlului de constituţionalitate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 58 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Gheorghe Boldea în Dosarul nr. 6.782/233/2008 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 octombrie 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Krupenschi

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016