Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.013 din 7 iulie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a) si art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate, art. 71 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, precum si art. 64 alin. 1 lit. c) din Codul penal
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 547 din 6 august 2009
DECIZIE nr. 1.013 din 7 iulie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 lit. a) şi <>art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalitãţii organizate, <>art. 71 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, precum şi <>art. 64 alin. 1 lit. c) din Codul penal
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 547 din 6 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Marinela Mincã - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi <>art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalitãţii organizate, <>art. 71 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, precum şi art. 64 alin. 1 lit. c) din Codul penal, excepţie ridicatã de Ilie Doleanu în Dosarul nr. 70/35/2007 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia penalã.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din data de 16 iunie 2009 şi au fost consemnate în încheierea din acea datã, când Curtea a amânat pronunţarea la data de 23 iunie 2009 şi, apoi, la 30 iunie 2009, şi 7 iulie 2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 martie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 70/35/2008, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi <>art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalitãţii organizate, <>art. 71 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, precum şi art. 64 alin. 1 lit. c) din Codul penal.
Excepţia a fost ridicatã de Ilie Doleanu cu ocazia soluţionãrii recursurilor declarate împotriva Deciziei penale nr. 75/A din 5 septembrie 2008 a Curţii de Apel Oradea - Secţia penalã şi pentru cauze cu minori.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 40 şi 45, şi ale art. 6 şi art. 11 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, precum şi art. 5^2 din Codul de procedurã penalã, fãrã a arãta însã în ce constã contrarietatea.
Instanţa de judecatã apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a comunica punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise ale autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 lit. a) şi <>art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalitãţii organizate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 29 ianuarie 2003, <>art. 71 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 243/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi art. 64 alin. 1 lit. c) din Codul penal, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 aprilie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Aceste texte de lege au urmãtoarea redactare:
- <>Art. 2 lit. a) din Legea nr. 39/2003 : "În prezenta lege termenii şi expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) grup infracţional organizat - grupul structurat, format din trei sau mai multe persoane, care existã pentru o perioadã şi acţioneazã în mod coordonat în scopul comiterii uneia sau mai multor infracţiuni grave, pentru a obţine direct sau indirect un beneficiu financiar sau alt beneficiu material; nu constituie grup infracţional organizat grupul format ocazional în scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infracţiuni şi care nu are continuitate sau o structurã determinatã ori roluri prestabilite pentru membrii sãi în cadrul grupului;";
- <>Art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003 : "Iniţierea sau constituirea unui grup infracţional organizat ori aderarea sau sprijinirea sub orice formã a unui astfel de grup se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi.";
- <>Art. 71 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 : "Racolarea, îndrumarea sau cãlãuzirea uneia sau mai multor persoane în scopul trecerii frauduloase a frontierei de stat, precum şi organizarea acestor activitãţi constituie infracţiunea de trafic de migranţi şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.";
- Art. 64 alin. 1 lit. c) din Codul penal: "Pedeapsa complementarã a interzicerii unor drepturi constã în interzicerea unuia sau unora din urmãtoarele drepturi: [...]
c) dreptul de a ocupa o funcţie sau de a exercita o profesie ori de a desfãşura o activitate, de natura aceleia de care s-a folosit condamnatul pentru sãvârşirea infracţiunii;".
În opinia autorului excepţiei, aceste dispoziţii de lege sunt în neconcordanţã cu prevederile constituţionale ale art. 40 privind dreptul de asociere şi art. 45 referitoare la libertatea economicã, art. 6 paragrafele 1 şi 2 şi art. 11 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil, respectiv libertatea de întrunire şi de asociere, precum şi art. 5^2 din Codul de procedurã penalã, referitoare la prezumţia de nevinovãţie. Autorul excepţiei nu aratã însã în ce constã contrarietatea acestor norme.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã dispoziţiile de lege criticate, reglementând definiţia grupului infracţional organizat, pedeapsa pentru iniţierea sau constituirea ori aderarea sau sprijinirea unui astfel de grup, infracţiunea de trafic de migranţi şi interzicerea unor drepturi ca pedeapsã complementarã, nu sunt de naturã sã îngrãdeascã accesul la justiţie sau dreptul la un proces echitabil.
Scopul grupului infracţional este acela de a comite fapte antisociale incriminate ca atare în Codul penal ori în legi speciale. Instituirea pedepselor şi a condiţiilor de aplicare şi executare a acestora constituie atributul exclusiv al legiuitorului, care, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, are deplina libertate de reglementare.
Referitor la pretinsa încãlcare a art. 40 din Constituţie, Curtea constatã cã acest text constituţional stabileşte limitele în care cetãţenii se pot asocia, fiind, desigur, exclusã asocierea acestora în vederea sãvârşirii de fapte penale.
Nu poate fi reţinutã nici critica privind încãlcarea art. 45 din Constituţie. Aceste prevederi constituţionale nu au incidenţã în prezenta cauzã.
Curtea constatã însã cã autorul excepţiei menţioneazã doar în mod formal textele constituţionale pretins încãlcate, fãrã a arãta în ce constã contradicţia relevatã. Simpla enumerare, în susţinerea excepţiei, a unor prevederi constituţionale pretins încãlcate nu este de naturã sã satisfacã exigenţele <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Sesizãrile trebuie fãcute în formã scrisã şi motivate". În aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 lit. a) şi <>art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalitãţii organizate, <>art. 71 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, precum şi <>art. 64 alin. 1 lit. c) din Codul penal , excepţie ridicatã de Ilie Doleanu în Dosarul nr. 70/35/2007 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia penalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 iulie 2009.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: