Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.012 din 7 iulie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin. (2) si (4) si   art. 42 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, precum si ale anexei nr. 3 la   Legea nr. 19/2000     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.012 din 7 iulie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin. (2) si (4) si art. 42 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, precum si ale anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 614 din 10 septembrie 2009
DECIZIE nr. 1.012 din 7 iulie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 41 alin. (2) şi (4) şi <>art. 42 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, precum şi ale anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 614 din 10 septembrie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 41 alin. (2) şi (4) şi <>art. 42 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, precum şi ale anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Dinicã Cojocaru în Dosarul nr. 8.239/3/2008 (format vechi nr. 6.227/2008) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 16 iunie 2009 şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, când, la solicitarea avocatului autorului excepţiei, Curtea a amânat pronunţarea la data de 23 iunie 2009, în vederea depunerii de note scrise la dosar, iar apoi la 30 iunie 2009 şi 7 iulie 2009.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 8.239/3/2009 (nr. vechi 6.227/2008), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 41 alin. (2) şi (4) şi <>art. 42 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, precum şi ale anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 . Excepţia a fost ridicatã de Dinicã Cojocaru cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 3.207 din 15 aprilie 2008, pronunţatã de Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale în Dosarul nr. 8.239/3/LM/2008, având ca obiect o contestaţie împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate, care stabilesc un tratament diferenţiat între femei şi bãrbaţi sub aspectul vârstelor de pensionare şi al stagiilor de cotizare exclusiv pe criteriul sexului, sunt discriminatorii, contravenind astfel dispoziţiilor din Constituţie şi din actele internaţionale care interzic discriminarea. În acest sens, aratã cã nu existã niciun motiv obiectiv care sã justifice diferenţa de tratament juridic, întrucât, în pofida consideraţiilor privind condiţia specialã a femeii ca urmare a procesului de procreare şi de creştere, statisticile furnizate de Institutul Naţional de Statisticã aratã cã speranţa de viaţã a bãrbaţilor este inferioarã celei a femeilor.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã textele de lege criticate nu contravin principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor. În acest sens, aratã cã, potrivit <>art. 47 alin. (2) din Constituţie , legiuitorul are libertatea sã stabileascã drepturile de asigurãri sociale cuvenite, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul şi cuantumul valoric al lor, în raport cu resursele create prin resursele financiare disponibile, şi sã le modifice în concordanţã cu schimbãrile ce se produc în resursele economico-financiare. De asemenea, aratã cã <>art. 16 alin. (1) din Constituţie interzice doar discriminãrile negative, iar nu şi pe cele pozitive, iar tratamentul juridic diferenţiat instituit de textele de lege criticate reprezintã o mãsurã de protecţie socialã a femeilor, întemeiatã nu pe deosebirea de sex, ci pe situaţia socialã care decurge din aceastã deosebire.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul, invocând considerentele <>Deciziei Curţii Constituţionale nr. 1.007/2008 , aratã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale, sens în care invocã jurisprudenţa constantã în materie a Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse la dosar de autorul excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , precum şi ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2 , <>3 , <>10 şi <>29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 41 alin. (2) şi (4) şi <>art. 42 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi ale drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi dispoziţiile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 .
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 41 alin. (2) şi (4): "(2) Vârsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei şi 65 de ani pentru bãrbaţi. Atingerea vârstei standard de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prin creşterea vârstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei şi de la 62 de ani pentru bãrbaţi, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3. [...]
(4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei şi de 35 de ani pentru bãrbaţi. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prin creşterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei şi de la 30 de ani pentru bãrbaţi, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3.";
- Art. 42: "(2) Vârstele de pensionare reduse, conform prevederilor alin. (1), nu pot fi mai mici de 50 de ani pentru femei şi de 55 de ani pentru bãrbaţi."

ANEXA 3

VÂRSTELE STANDARD DE PENSIONARE
ŞI STAGIILE MINIME ŞI COMPLETE DE COTIZARE
pentru femei şi bãrbaţi, pe ani şi pe luni,
pe perioada aprilie 2001 - martie 2015





┌──────────────────────────────┬────────────────────────────┬──────────────────────────────┐
│ │ FEMEI │ BÃRBAŢI │
│ ├──────────┬────────┬────────┼────────────┬────────┬────────┤
│ PERIOADA │ Vârsta │Stagiul │Stagiul │ Vârsta │Stagiul │Stagiul │
│ │asiguratei│complet │ minim │asiguratului│complet │ minim │
│ │la ieşirea│ de │ de │la ieşirea │ de │ de │
│ │ la pensie│cotizare│cotizare│ la pensie │cotizare│cotizare│
│ │ ani/luni │ani/luni│ani/luni│ ani/luni │ani/luni│ani/luni│
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2001 - martie 2002 │ 57 │ 25 │ 10 │ 62 │ 30 │ 10 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2002 - septembrie 2002│ 57/1 │ 25/1 │ 10/1 │ 62/1 │ 30/1 │ 10/1 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│octombrie 2002 - martie 2003 │ 57/2 │ 25/2 │ 10/2 │ 62/2 │ 30/2 │ 10/2 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2003 - septembrie 2003│ 57/3 │ 25/3 │ 10/3 │ 62/3 │ 30/3 │ 10/3 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│octombrie 2003 - martie 2004 │ 57/4 │ 25/4 │ 10/4 │ 62/4 │ 30/4 │ 10/4 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2004 - septembrie 2004│ 57/5 │ 25/5 │ 10/5 │ 62/5 │ 30/5 │ 10/5 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│octombrie 2004 - martie 2005 │ 57/6 │ 25/6 │ 10/6 │ 62/6 │ 30/6 │ 10/6 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2005 - iulie 2005 │ 57/7 │ 25/7 │ 10/7 │ 62/7 │ 30/7 │ 10/7 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2005 - noiembrie 2005 │ 57/8 │ 25/8 │ 10/8 │ 62/8 │ 30/8 │ 10/8 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2005 - martie 2006 │ 57/9 │ 25/9 │ 10/9 │ 62/9 │ 30/9 │ 10/9 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2006 - iulie 2006 │ 57/10 │ 25/10 │ 10/10 │ 62/10 │ 30/10 │ 10/10 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2006 - noiembrie 2006 │ 57/11 │ 25/11 │ 10/11 │ 62/11 │ 30/11 │ 10/11 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2006 - martie 2007 │ 58 │ 26 │ 11 │ 63 │ 31 │ 11 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2007 - iulie 2007 │ 58/1 │ 26/2 │ 11/2 │ 63/1 │ 31/2 │ 11/2 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2007 - noiembrie 2007 │ 58/2 │ 26/4 │ 11/4 │ 63/2 │ 31/4 │ 11/4 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2007 - martie 2008 │ 58/3 │ 26/6 │ 11/6 │ 63/3 │ 31/6 │ 11/6 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2008 - iulie 2008 │ 58/4 │ 26/8 │ 11/8 │ 63/4 │ 31/8 │ 11/8 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2008 - noiembrie 2008 │ 58/5 │ 26/10 │ 11/10 │ 63/5 │ 31/10 │ 11/10 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2008 - martie 2009 │ 58/6 │ 27 │ 12 │ 63/6 │ 32 │ 12 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2009 - iulie 2009 │ 58/7 │ 27/2 │ 12/2 │ 63/7 │ 32/2 │ 12/2 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2009 - noiembrie 2009 │ 58/8 │ 27/4 │ 12/4 │ 63/8 │ 32/4 │ 12/4 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2009 - martie 2010 │ 58/9 │ 27/6 │ 12/6 │ 63/9 │ 32/6 │ 12/6 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2010 - iulie 2010 │ 58/10 │ 27/8 │ 12/8 │ 63/10 │ 32/8 │ 12/8 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2010 - noiembrie 2010 │ 58/11 │ 27/10 │ 12/10 │ 63/11 │ 32/10 │ 12/10 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2010 - martie 2011 │ 59 │ 28 │ 13 │ 64 │ 33 │ 13 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2011 - iulie 2011 │ 59/1 │ 28/2 │ 13/2 │ 64/1 │ 33/2 │ 13/2 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2011 - noiembrie 2011 │ 59/2 │ 28/4 │ 13/4 │ 64/2 │ 33/4 │ 13/4 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2011 - martie 2012 │ 59/3 │ 28/6 │ 13/6 │ 64/3 │ 33/6 │ 13/6 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2012 - iulie 2012 │ 59/4 │ 28/8 │ 13/8 │ 64/4 │ 33/8 │ 13/8 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2012 - noiembrie 2012 │ 59/5 │ 28/10 │ 13/10 │ 64/5 │ 33/10 │ 13/10 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2012 - martie 2013 │ 59/6 │ 29 │ 14 │ 64/6 │ 34 │ 14 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2013 - iulie 2013 │ 59/7 │ 29/2 │ 14/2 │ 64/7 │ 34/2 │ 14/2 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2013 - noiembrie 2013 │ 59/8 │ 29/4 │ 14/4 │ 64/8 │ 34/4 │ 14/4 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2013 - martie 2014 │ 59/9 │ 29/6 │ 14/6 │ 64/9 │ 34/6 │ 14/6 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│aprilie 2014 - iulie 2014 │ 59/10 │ 29/8 │ 14/8 │ 64/10 │ 34/8 │ 14/8 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│august 2014 - noiembrie 2014 │ 59/11 │ 29/10 │ 14/10 │ 64/11 │ 34/10 │ 14/10 │
├──────────────────────────────┼──────────┼────────┼────────┼────────────┼────────┼────────┤
│decembrie 2014 - martie 2015 │ 60 │ 30 │ 15 │ 65 │ 35 │ 15 │
└──────────────────────────────┴──────────┴────────┴────────┴────────────┴────────┴────────┘



Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare dispoziţiilor <>art. 16 alin. (1) din Constituţie referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, ale <>art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, privind interzicerea discriminãrii, ale <>art. 1 din Protocolul nr. 12 la <>Convenţia mai sus amintitã, ale Directivei Consiliului 86/378/CEE privind punerea în aplicare a principiului egalitãţii de tratament între bãrbaţi şi femei în cadrul regimurilor profesionale de securitate socialã şi ale Directivei 2006/54/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind punerea în aplicare a principiului egalitãţii de şanse şi al egalitãţii de tratament între bãrbaţi şi femei în materie de încadrare în muncã şi de muncã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textele de lege criticate au mai constituit obiect al excepţiei de neconstituţionalitate în raport cu aceleaşi critici şi aceleaşi texte constituţionale şi internaţionale ca şi cele invocate în prezenta cauzã.
Astfel, analizând problema diferenţei de tratament juridic între femei şi bãrbaţi, sub aspectul condiţiilor de acordare a dreptului la pensie, Curtea, prin <>Decizia nr. 191 din 28 februarie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 2 aprilie 2008, reţinea cã, prin raportare la contextul social actual din România, nu se poate vorbi încã de o schimbare radicalã a condiţiilor care au fost avute în vedere atunci când s-a instituit acest tratament diferenţiat.
Curtea apreciazã cã nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie, astfel încât soluţia şi considerentele deciziei mai sus amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 41 alin. (2) şi (4) şi <>art. 42 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, precum şi ale anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Dinicã Cojocaru în Dosarul nr. 8.239/3/2008 (format vechi nr. 6.227/2008) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 iulie 2009.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016