Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.006 din 8 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 570 din 11 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Dumitru Lazãr în Dosarul nr. 1.647/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 1.647/91/2009, Tribunalul Vrancea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Dumitru Lazãr cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziilor de revizuire I şi II cu nr. 120.314 din 31 martie 2009 ale Casei Judeţene de Pensii Vrancea.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã dispoziţiile de lege criticate creeazã o discriminare între persoanele care au realizat stagiul de cotizare în perioada 1977-1991 şi cei care au realizat stagiul de cotizare înainte şi dupã aceastã perioadã. Astfel, aratã cã, potrivit textului de lege criticat, în cazul primei categorii de persoane se iau în calcul la stabilirea pensiei salariile nete, în timp ce pentru celelalte persoane sunt avute în vedere salariile brute.
Tribunalul Vrancea - Secţia civilã considerã cã prevederile de lege criticate creeazã, într-adevãr, o discriminare între categoriile de persoane menţionate mai sus.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Curtea constatã cã, în realitate, criticile autorului excepţiei nu vizeazã decât prevederile alin. (1) al art. 164, dispoziţii care prevãd cã: "Art. 164. - (1) La determinarea punctajelor anuale, pânã la intrarea în vigoare a prezentei legi, se utilizeazã salariile brute sau nete, dupã caz, în conformitate cu modul de înregistrare a acestora în carnetul de muncã, astfel:
a) salariile brute, pânã la data de 1 iulie 1977;
b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 pânã la data de 1 ianuarie 1991;
c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991."
Autorul excepţiei considerã cã aceste dispoziţii de lege sunt contrare prevederilor art. 16 din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, precum şi art. 11 şi 20 din aceeaşi lege fundamentalã, raportate la art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, privitor la interzicerea discriminãrii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile de lege criticate au mai fost supuse controlului de constituţionalitate în raport cu aceleaşi texte din Constituţie ca şi cele invocate în prezenta cauzã. Astfel, respingând ca neîntemeiate criticile de neconstituţionalitate, instanţa de contencios constituţional a reţinut prin <>Decizia nr. 301 din 6 iulie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 26 august 2004, cã "dispoziţiile de lege criticate nu conţin în sine nicio reglementare care sã creeze o inegalitate pe criterii de rasã, de naţionalitate, de origine etnicã, de limbã, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţã politicã, de avere sau de origine socialã, toate dispoziţiile <>Legii nr. 19/2000 aplicându-se fãrã nicio discriminare tuturor persoanelor care se pensioneazã pe baza acestor reglementãri legale.[...] Plafonarea punctajului de pensie, precum şi a cuantumului pensiei se aplicã tuturor categoriilor de cetãţeni înscrişi în sistemul public de pensii, fiind impusã de limitele fondurilor financiare existente pentru plata pensiilor şi a altor drepturi de asigurãri sociale".
De asemenea, prin <>Decizia nr. 506 din 9 aprilie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 1 iunie 2009, Curtea a statuat cã "modul de stabilire a punctajului mediu anual, a valorii punctului de pensie, a condiţiilor de includere a unor perioade în stagiul de cotizare, ca şi a altor condiţii şi criterii de calcul al pensiilor ţin de competenţa şi opţiunea exclusivã a legiuitorului, fiind norme cu caracter tehnic. Astfel, Parlamentul le poate stabili şi modifica în raport cu posibilitãţile financiare disponibile, ori cu modificãrile ce se produc în resursele economico-financiare ale societãţii".
Curtea considerã cã nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie, astfel cã soluţiile şi considerentele deciziilor amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Dumitru Lazãr în Dosarul nr. 1.647/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: