Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.000 din 14 iulie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 68/2008 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.000 din 14 iulie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 68/2008 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 649 din 12 septembrie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Fabian Niculae - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţã nr. 68/2008 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, excepţie ridicatã de Primãria Moviliţa şi Consiliul Local Moviliţa în Dosarul nr. 3.420/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 28 aprilie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 3.420/91/2009, Tribunalul Vrancea - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 68/2008 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical.
    Excepţia a fost invocatã de Primãria Moviliţa şi Consiliul Local Moviliţa, într-un dosar având ca obiect obligaţia de a face.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã dispoziţiile legale criticate reglementeazã un transfer silit de proprietate care nu respectã prevederile referitoare la expropriere consacrate de art. 44 alin. (1) şi (3) din Legea fundamentalã şi de art. 1 din Primul Protocol la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
    De asemenea, autorii excepţiei de neconstituţionalitate aratã cã, în mãsura în care se vând spaţiile care au destinaţia de cabinete medicale, precum şi spaţiile în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, chiar în condiţiile interdicţiei de schimbare pe viitor a destinaţiei acestora, statul nu va mai dispune de baza materialã care sã asigure îndeplinirea obligaţiei constituţionale menţionate şi, drept urmare, nu va mai putea garanta dreptul cetãţenilor la ocrotirea sãnãtãţii.
    Tribunalul Vrancea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal, faţã de excepţia invocatã, apreciazã cã nu îşi poate exprima o opinie concludentã atât timp cât autorii acesteia au preluat în motivarea excepţiei considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 871/2007.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 68/2008 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 6 iunie 2008.
    În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 34 - Dreptul la ocrotirea sãnãtãţii şi art. 44 alin. (2) şi (3) - Dreptul de proprietate privatã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã susţinerile autorilor excepţiei de neconstituţionalitate sunt neîntemeiate.
    Astfel, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 68/2008 prevede, la art. 4: "Consiliile judeţene sau consiliile locale, dupã caz, pot aproba prin hotãrâre lista spaţiilor şi a terenurilor aferente din proprietatea privatã a unitãţilor administrativteritoriale ori din proprietatea privatã a statului, pentru care sunt mandatate sã vândã, ce urmeazã sã fie vândute potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe [...]".
    Curtea observã cã, spre deosebire de reglementarea anterioarã, respectiv Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 236/2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 14 iunie 2006, declaratã neconstituţionalã prin Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 701 din 17 octombrie 2007, care impunea consiliilor locale sã aprobe prin hotãrâre lista spaţiilor care urmau sã fie vândute, actuala reglementare conferã consiliilor locale posibilitatea de a aproba sau nu prin hotãrâre lista spaţiilor destinate vânzãrii cãtre medici, dentişti, biologi, biochimişti, fizicieni etc. sau altor persoane cu drept de liberã practicã în domeniu. Aşa fiind, prevederile legale criticate nu mai impun un transfer silit de proprietate, atributul dispoziţiei juridice asupra bunurilor care fac obiectul proprietãţii private a unitãţilor administrativ-teritoriale ori a statului este neştirbit, nefiind, deci, încãlcate dispoziţiile art. 44 din Legea fundamentalã, cum pretind autorii excepţiei.
    Pe de altã parte, dacã autoritãţile publice locale hotãrãsc sã vândã respectivele spaţii sau o parte din ele (în condiţiile ordonanţei de urgenţã în vigoare), prin aceasta nu se aduce atingere dispoziţiilor art. 34 din Constituţie, ci - dimpotrivã - se asigurã, în sistemul sanitar actual, baza materialã necesarã medicilor şi celorlalţi specialişti pentru mai buna îndeplinire a actului medical, în scopul asigurãrii sãnãtãţii populaţiei. Prevederile art. 10 alin. (2) şi (3) din ordonanţã prevãd, în acest sens, cã imobilele dobândite în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã nu pot fi înstrãinate, închiriate sau folosite de cumpãrãtor pentru alte activitãţi decât în scopul desfãşurãrii activitãţii medicale şi/sau a activitãţilor conexe actului medical, iar în localitãţile în care existã un singur spaţiu medical cu destinaţia de cabinet de medicinã de familie, acesta îşi va menţine destinaţia în cazul înstrãinãrii.

    Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 68/2008 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, excepţie ridicatã de Primãria Moviliţa şi Consiliul Local Moviliţa, în Dosarul nr. 2.582/112/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 iulie 2011.

                PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                         AUGUSTIN ZEGREAN

                        Magistrat-asistent,
                          Fabian Niculae
                            ________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016