Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristina Teodora │- │
│Pop │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 129 alin. (2) lit. b) teza a doua din Codul penal, excepţie ridicată de Vasile Adrian Harpa în Dosarul nr. 550/279/2017 al Judecătoriei Piatra Neamţ - Secţia penală, care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.587 D/2017. 2. Dezbaterile iniţiale au avut loc în şedinţa publică din 17 iulie 2018, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Mincă, fiind consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, când Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 57 şi art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a dispus amânarea pronunţării pentru data de 27 septembrie 2018, dată la care a pronunţat prezenta decizie. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele: 3. Prin Încheierea din 25 aprilie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 550/279/2017, Judecătoria Piatra Neamţ - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 129 alin. (2) lit. b) teza a doua din Codul penal, excepţia ridicată de Vasile Adrian Harpa într-o cauză ce are ca obiect stabilirea vinovăţiei acestuia pentru săvârşirea infracţiunii de tâlhărie. 4. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se susţine că ambele sancţiuni la care face referire textul criticat sunt privative de libertate, iar, din formularea dispoziţiilor art. 129 alin. (2) lit. b) teza a doua din Codul penal, rezultă că sporul de cel puţin o pătrime din durata măsurii educative ori din restul rămas neexecutat din aceasta la data săvârşirii infracţiunii comise după majorat este obligatoriu. Se arată că, dacă în privinţa inculpatului major regimul juridic specific concursului de infracţiuni implică, conform art. 39 din Codul penal, aplicarea pedepsei celei mai grele, la care se adaugă un spor obligatoriu de o treime din totalul celorlalte pedepse stabilite, în cazul inculpatului minor este aplicată o pedeapsă care poate ajunge până la cumulul aritmetic dintre pedeapsă şi măsura educativă privativă de libertate. Prin urmare, se susţine că acest din urmă regim sancţionator este mai greu şi discriminează inculpaţii minori în raport cu cei majori, încălcându-le, totodată, inculpaţilor minori dreptul la libertate individuală. Se arată că, pentru motivele anterior menţionate, prevederile art. 129 alin. (2) lit. b) teza a doua din Codul penal constituie o restrângere disproporţionată a dreptului fundamental prevăzut la art. 23 din Constituţie, în raport cu scopul reglementării, de natură a încălca dispoziţiile art. 53 din Legea fundamentală. Mai mult, se observă faptul că textul criticat nu impune judecătorului să aplice sancţiunea cu durata cea mai mare, întrucât dispoziţiile art. 129 alin. (2) lit. b) teza a doua din Codul penal sunt aplicabile şi în situaţia în care pedeapsa penală are un cuantum mai redus decât măsura educativă privativă de libertate, aspect de natură a lipsi de previzibilitate dispoziţiile legale criticate. Pentru acest din urmă motiv, se susţine că prevederile art. 129 alin. (2) lit. b) teza a doua din Codul penal încalcă şi principiul securităţii juridice a destinatarilor legii. 5. Judecătoria Piatra Neamţ - Secţia penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arată că textul criticat îndeplineşte cerinţele de claritate, precizie şi previzibilitate impuse de principiul calităţii legii şi nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate în prezenta cauză. Se susţine, în acest sens, că, în ipoteza prevăzută la art. 129 alin. (2) lit. b) teza a doua din Codul penal, legiuitorul a acordat instanţei o marjă de apreciere a sporului ce poate fi aplicat pe lângă pedeapsa închisorii stabilite pentru infracţiunea comisă după majorat, marjă care se situează între o pătrime şi integralul restului rămas neexecutat din durata măsurii educative privative de libertate. Se conchide că dispoziţiile art. 129 alin. (2) lit. b) teza a doua din Codul penal respectă cerinţa unui regim sancţionator mai blând în privinţa minorului. 6. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. 7. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se susţine că dispoziţiile art. 129 din Codul penal nu încalcă niciunul dintre criteriile de discriminare prevăzute la art. 4 din Constituţie, motiv pentru care acestea nu contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1). Se face trimitere la Decizia Curţii Constituţionale nr. 484 din 23 iunie 2015, paragraful 15, despre care se afirmă că este aplicabilă, mutatis mutandis, şi în prezenta cauză. Se susţine, totodată, că modul de reglementare a răspunderii penale pentru infracţiunile săvârşite în timpul minorităţii aparţine sferei politicii penale a statului şi este atribuţia exclusivă a legiuitorului, conform prevederilor art. 61 alin. (1) din Constituţie. 8. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse la dosarul cauzei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele: 9. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. 10. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 129 alin. (2) lit. b) teza a doua din Codul penal. Din analiza excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea constată că, în realitate, autorul excepţiei de neconstituţionalitate critică prevederile art. 129 alin. (2) lit. b) din Codul penal, care au următorul cuprins: „În cazul săvârşirii a două infracţiuni, dintre care una în timpul minorităţii şi una după majorat, pentru infracţiunea comisă în timpul minorităţii se ia o măsură educativă, iar pentru infracţiunea săvârşită după majorat se stabileşte o pedeapsă, după care: [...] b) dacă măsura educativă este privativă de libertate, iar pedeapsa este închisoarea, se aplică pedeapsa închisorii, care se majorează cu o durată egală cu cel puţin o pătrime din durata măsurii educative ori din restul rămas neexecutat din aceasta la data săvârşirii infracţiunii comise după majorat;“. 11. Se susţine că textul criticat contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5) referitor la calitatea legii, ale art. 16 alin. (2) referitor la principiul egalităţii, ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil, ale art. 23 cu privire la libertatea individuală şi ale art. 53 cu privire la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. 12. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că prevederile art. 129 alin. (2) lit. b) din Codul penal reglementează regimul sancţionator al pluralităţii de infracţiuni, în situaţia distinctă a săvârşirii de către aceeaşi persoană a două infracţiuni, dintre care una în timpul minorităţii şi una după majorat, caz în care pentru infracţiunea comisă în timpul minorităţii se ia o măsură educativă, iar pentru infracţiunea săvârşită după majorat se stabileşte o pedeapsă. Pentru ipoteza juridică anterior menţionată, textul criticat prevede că, dacă măsura educativă stabilită pentru infracţiunea comisă în timpul minorităţii este privativă de libertate, iar pedeapsa pentru infracţiunea săvârşită după majorat este închisoarea, se aplică pedeapsa închisorii, care se majorează cu o durată egală cu cel puţin o pătrime din durata măsurii educative ori din restul rămas neexecutat din aceasta la data săvârşirii infracţiunii comise după majorat. 13. În aceste condiţii, autorul excepţiei de neconstituţionalitate arată că dispoziţiile art. 129 alin. (2) lit. b) din Codul penal creează un regim juridic sancţionator mai sever decât cel aplicabil concursului de infracţiuni, respectiv situaţiei în care sunt săvârşite două infracţiuni după împlinirea majoratului, pentru care s-au stabilit numai pedepse cu închisoare, ipoteză în care, conform art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul penal, se aplică pedeapsa cea mai grea, la care se adaugă un spor de o treime din totalul celorlalte pedepse stabilite. Pentru acest motiv, se susţine că textul criticat discriminează persoanele care comit pluralităţi de infracţiuni din categoria celor reglementate la art. 129 alin. (2) lit. b) din Codul penal în raport cu cele care săvârşesc concursuri de infracţiuni dintre cele prevăzute la art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul penal. 14. Cu privire la criticile astfel formulate, Curtea subliniază faptul că dispoziţiile art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul penal sunt aplicabile infractorului major. În mod similar, prevederile art. 129 alin. (2) lit. b) din Codul penal reglementează un regim sancţionator aplicabil tot persoanei majore, însă, spre deosebire de dispoziţiile art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul penal, textul criticat vizează cazul în care se descoperă că inculpatul a săvârşit două infracţiuni, dintre care una este comisă în timpul minorităţii, iar alta după majorat, ipoteză în care pentru cea dintâi este stabilită o măsură educativă privativă de libertate, în timp ce pentru cea de-a doua se aplică o pedeapsă cu închisoarea. 15. Conform art. 115 din Codul penal, măsurile educative sunt neprivative de libertate sau privative de libertate. Măsurile neprivative de libertate sunt, conform alin. (1) pct. 1 al articolului anterior menţionat, stagiul de formare civică, supravegherea, consemnarea la sfârşit de săptămână şi asistarea zilnică, în timp ce măsurile privative de libertate sunt, potrivit pct. 2 al aceluiaşi alin. (1), internarea într-un centru educativ şi internarea într-un centru de detenţie. Dintre acestea, internarea într-un centru educativ poate fi dispusă, conform art. 124 alin. (2) din Codul penal, pe o perioadă cuprinsă între unu şi 3 ani, iar internarea într-un centru de detenţie se dispune, potrivit art. 125 alin. (2) din Codul penal, pentru o perioadă cuprinsă între 2 şi 5 ani, cu excepţia cazului în care pedeapsa prevăzută de lege pentru infracţiunea săvârşită este închisoarea de 20 de ani sau mai mare ori detenţiunea pe viaţă, când internarea se dispune pe o perioadă cuprinsă între 5 şi 15 ani. 16. De asemenea, conform art. 114 alin. (1) din Codul penal, regula, în cazul săvârşirii unei infracţiuni de către o persoană minoră, este aceea a aplicării unei măsuri educative neprivative de libertate. În acest sens, dispoziţia legală anterior menţionată arată că faţă de minorul care la data săvârşirii infracţiunii avea vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani se ia o măsură educativă neprivativă de libertate. În mod excepţional, la alin. (2) al art. 114 din Codul penal, legiuitorul a prevăzut că faţă de un astfel de minor poate fi dispusă o măsură educativă privativă de libertate, în următoarele două cazuri: dacă inculpatul a mai săvârşit o infracţiune, pentru care i s-a aplicat o măsură educativă ce a fost executată ori a cărei executare a început înainte de comiterea infracţiunii pentru care este judecat; atunci când pedeapsa prevăzută de lege pentru infracţiunea săvârşită este închisoarea de 7 ani sau mai mare ori detenţiunea pe viaţă. 17. Măsurile educative sunt sancţiuni de drept penal speciale, reglementate pentru a fi dispuse doar în privinţa minorilor responsabili penal şi care au ca scop educarea sau reeducarea acestora prin instruire şcolară şi profesională şi prin cultivarea în conştiinţa acestora a respectului faţă de valorile sociale. Astfel, măsurile educative reglementate în dreptul penal românesc sunt consecinţe ale răspunderii penale, putând fi dispuse numai dacă minorul a săvârşit o infracţiune. Acestea au menirea de a realiza o schimbare în conştiinţa infractorului minor în sensul respectării valorilor sociale, pentru a se putea reintegra în societate. Spre deosebire de pedepsele penale, care au un caracter preponderent coercitiv, măsurile analizate au un caracter preponderent educativ, motiv pentru care, în urma aplicării lor, nu subzistă consecinţe penale, ele neconstituind antecedente penale faţă de persoana în privinţa căreia au fost dispuse. De altfel, acest aspect este în mod expres reglementat la art. 133 din Codul penal, conform căruia măsurile educative nu atrag interdicţii, decăderi sau incapacităţi. 18. Aceste aspecte sunt determinate de caracteristicile stării de minoritate, care fac ca prevenirea şi combaterea fenomenului delincvenţei juvenile să ridice probleme speciale deosebite de combatere a criminalităţii în rândul adulţilor. Aceasta, întrucât vârsta persoanei constituie, de plano, un indicator al dezvoltării sale psihologice, dezvoltare care îi permite să înţeleagă semnificaţia faptelor sale şi consecinţele acestora şi să aprecieze pericolul pe care acestea îl prezintă pentru valorile sociale. Totodată, prevederile art. 113 din Codul penal referitoare la limitele răspunderii penale reglementează la alin. (1) o prezumţie absolută de lipsă a discernământului în privinţa persoanelor care nu au împlinit vârsta de 14 ani, arătând că minorul care nu a împlinit vârsta de 14 ani nu răspunde penal, în timp ce dispoziţiile alin. (2) al aceluiaşi articol reglementează, în privinţa minorilor cu vârsta cuprinsă între 14 şi 16 ani, o prezumţie relativă de discernământ - prevăzând că minorul care are vârsta între 14 şi 16 ani răspunde penal numai dacă se dovedeşte că a săvârşit fapta cu discernământ. De asemenea, dispoziţiile art. 113 alin. (3) din Codul penal prevăd că minorul care a împlinit vârsta de 16 ani răspunde penal potrivit legii, consacrând aceeaşi prezumţie relativă de discernământ în privinţa acestei categorii de minori. Cu toate acestea, dispoziţiile art. 114 din Codul penal referitoare la consecinţele răspunderii penale reglementează aceleaşi reguli privind aplicarea măsurilor educative în privinţa tuturor minorilor cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, fără a distinge prin raportare la pragul de 16 ani prevăzut la art. 113 din acelaşi cod. Aşa fiind, până la vârsta de 14 ani, minorul este considerat ca fiind total lipsit de discernământ şi incapabil să înţeleagă gravitatea unei fapte prin care este încălcată legea, legiuitorul excluzând, totodată, cunoaşterea de către acesta a legii penale. Spre deosebire de acesta, cu privire la minorul care are vârsta cuprinsă între 14 şi 16 ani, legea reglementează o prezumţie relativă de lipsă a discernământului, în intervalul de timp anterior menţionat, având loc un proces de dezvoltare psihologică a persoanei, care presupune un discernământ în formare. În această ipoteză juridică, instanţa de judecată este obligată să dispună efectuarea unor expertize psihologice sau psihiatrice, urmând ca pe baza rezultatelor acestora să se pronunţe asupra existenţei sau a inexistenţei discernământului în momentul comiterii faptei. Persoana care a împlinit vârsta de 16 ani este prezumată relativ că are discernământ şi că a putut să îşi dea seama de gravitatea faptei pe care a comis-o şi de urmările socialmente periculoase ale acesteia, însă, cu toate acestea, legiuitorul a apreciat că această capacitate nu este pe deplin formată, aspect ce justifică reglementarea unui regim juridic sancţionator diferit al faptelor penale comise de minori. 19. Prin urmare, răspunderea penală a persoanei fizice este reglementată în corelaţie cu dezvoltarea sa psihologică, din acest punct de vedere prezentând relevanţă noţiunea de discernământ, prin care se înţelege atât capacitatea mentală (psihică şi intelectuală) a persoanei de a înţelege semnificaţia socială a faptelor pe care le comite (urmările acestora), cât şi capacitatea de a-şi manifesta voinţa neconstrânsă de a le săvârşi. 20. Or, toate aceste aspecte arată că persoanele care săvârşesc fapte prevăzute de legea penală înainte de a fi împlinit vârsta de 18 ani beneficiază de un regim sancţionator mai blând, în comparaţie cu cele care săvârşesc fapte similare după împlinirea majoratului, acesta fiind reglementat, conform politicii penale a statului, drept consecinţă a particularităţilor psihologice specifice vârstei minorităţii. 21. Având în vedere aceste considerente, persoanele la care fac trimitere prevederile art. 129 alin. (2) lit. b) din Codul penal prezintă o capacitate mai scăzută de a înţelege pericolul social al faptelor săvârşite, decât cele prevăzute la art. 39 alin. (1) lit. b) din acelaşi cod, întrucât cele dintâi au săvârşit o pluralitate de infracţiuni, dintre care una a fost comisă în stare de minoritate, în timp ce în sarcina inculpaţilor la care fac referire prevederile art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul penal a fost reţinută săvârşirea a două infracţiuni, ambele după împlinirea vârstei majoratului, când capacitatea psihologică a persoanei de a înţelege semnificaţia şi pericolul faptelor sale şi consecinţele acestora este una superioară, specifică maturităţii. 22. Referitor la principiul egalităţii în drepturi, Curtea a statuat, în jurisprudenţa sa, că acesta presupune instituirea unui tratament egal pentru situaţii care, în funcţie de scopul urmărit, nu sunt diferite (a se vedea Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994) şi, de asemenea, că acelaşi principiu nu interzice reguli specifice, în cazul unei diferenţe de situaţii, motiv pentru care inegalitatea reală ce rezultă din această diferenţă poate justifica reguli distincte, în funcţie de scopul legii care le conţine, iar, în măsura în care inegalitatea nu este naturală, faptul de a o impune ar însemna instituirea unei discriminări (a se vedea Decizia nr. 107 din 1 noiembrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996). 23. În aceste condiţii, reglementarea în privinţa inculpaţilor la care face referire textul criticat a unui regim sancţionator mai aspru, caracterizat prin aplicarea pedepsei închisorii, care a fost stabilită pentru infracţiunea comisă în stare de majorat, la care se adaugă un spor egal cu cel puţin o pătrime din durata măsurii educative ori din restul rămas neexecutat din aceasta la data săvârşirii infracţiunii comise după majorat, în comparaţie cu cel stabilit pentru persoanele care comit două infracţiuni concurente după împlinirea majoratului, apare ca fiind discriminatorie, întrucât creează pentru cea dintâi categorie de persoane, care comit fapte prevăzute de legea penală în condiţiile unui discernământ în formare, o situaţie mai grea - caracterizată prin aplicarea unui spor de cel puţin o pătrime din durata măsurii educative ori din restul rămas neexecutat din aceasta la data săvârşirii infracţiunii comise după majorat - decât cea creată pentru persoanele care, săvârşind faptele de natură penală după împlinirea vârstei de 18 ani, în condiţiile existenţei discernământului - cărora li se aplică un spor egal cu o treime din totalul celorlalte pedepse stabilite. 24. Acest regim sancţionator disproporţionat, care, de altfel, semnifică şi o lipsă de corelare a dispoziţiilor art. 129 alin. (2) lit. b) din Codul penal cu prevederile art. 113 şi următoarele din Codul penal, determină şi o restrângere nejustificată a libertăţii individuale a celor dintâi, cu consecinţa încălcării dispoziţiilor art. 23 din Constituţie. Aceasta, cu atât mai mult cu cât, dacă în cazul regimului sancţionator al concursului de infracţiuni, legiuitorul a prevăzut un spor limitat, egal cu o treime din totalul celorlalte pedepse stabilite, în cazul pluralităţii de infracţiuni, prevăzută la art. 129 alin. (2) lit. b) din Codul penal, este reglementată doar limita minimă a sporului aplicabil, cuantumul acestuia fiind lăsat la aprecierea instanţei de judecată şi fiind limitată, teoretic, potrivit modului de formulare a textului, doar de limita generală maximă a pedepsei închisorii, aplicabilă pedepsei rezultante. 25. Pentru aceste motive, Curtea apreciază că dispoziţiile art. 129 alin. (2) lit.b) din Codul penal, prin sintagma „cel puţin“ din cuprinsul acestora, sunt de natură a încălca prevederile art. 16 şi art. 23 din Constituţie. 26. Cu privire la pretinsa încălcare prin textul criticat a dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 alin. (3) din Constituţie, Curtea reţine că acestea nu sunt aplicabile în prezenta cauză, deoarece dreptul la un proces echitabil se asigură prin dispoziţii de drept procesual penal, iar prevederile legale criticate aparţin dreptului penal substanţial, întrucât reglementează aspecte referitoare la regimul sancţionator al concursului de infracţiuni. 27. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE: Admite excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 129 alin. (2) lit. b) din Codul penal, excepţie ridicată de Vasile Adrian Harpa în Dosarul nr. 550/279/2017 al Judecătoriei Piatra-Neamţ - Secţia penală şi constată că sintagma „cel puţin“ din cuprinsul acestora este neconstituţională. Definitivă şi general obligatorie. Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Judecătoriei Piatra-Neamţ - Secţia penală şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din data de 27 septembrie 2018. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. VALER DORNEANU Magistrat-asistent, Cristina Teodora Pop -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.