Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIA nr. 457 din 15 octombrie 2024  referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi ale art. 3 lit. c) din Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIA nr. 457 din 15 octombrie 2024 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi ale art. 3 lit. c) din Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 141 din 18 februarie 2025

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simina │- │
│Popescu-Marin │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.
    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi ale art. 3 lit. c) din Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România, excepţie ridicată de Societatea Ralmed Centru Medical - S.R.L., cu sediul în Sighişoara, judeţul Mureş, în Dosarul nr. 3.689/308/2018* al Judecătoriei Sighişoara - Civil şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 53D/2021.
    2. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de înştiinţare este legal îndeplinită.
    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care arată că aceasta nu este motivată.
    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:
    4. Prin Încheierea din 18 noiembrie 2020, pronunţată în Dosarul nr. 3.689/308/2018*, Judecătoria Sighişoara - Civil a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi ale art. 3 lit. c) din Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România. Excepţia a fost ridicată de Societatea Ralmed Centru Medical - S.R.L., cu sediul în Sighişoara, judeţul Mureş, într-o cauză având ca obiect soluţionarea plângerii împotriva unui proces-verbal privind constatarea şi sancţionarea unei contravenţii referitoare la primirea la muncă a uneia sau a mai multor persoane fără încheierea unui contract individual de muncă.
    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia susţine, în esenţă, că prevederile legale criticate încalcă dispoziţiile art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi c) din Constituţie, deoarece stabilesc că doar persoanele juridice de drept public sau de drept privat fără scop lucrativ pot organiza activităţi de voluntariat şi exclud, astfel, persoanele juridice de drept privat cu scop lucrativ de la posibilitatea organizării unor asemenea activităţi.
    6. Judecătoria Sighişoara - Civil consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. Reţine că reglementarea potrivit căreia doar persoanele juridice de drept public sau de drept privat fără scop lucrativ pot organiza activităţi de voluntariat, excluzând persoanele juridice de drept privat cu scop lucrativ de la organizarea unor activităţi de voluntariat, încalcă dispoziţiile art. 135 alin. (1) din Constituţie.
    7. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    8. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    9. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    10. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1 şi ale art. 3 lit. c) din Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 469 din 26 iunie 2014. Curtea observă că, ulterior sesizării sale, prevederile art. 1 alin. (1) şi ale art. 3 lit. c) din Legea nr. 78/2014 au fost modificate prin art. I din Legea nr. 211/2022 pentru modificarea Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România, precum şi pentru completarea Legii nr. 219/2015 privind economia socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 13 iulie 2022. Însă, având în vedere Decizia Curţii Constituţionale nr. 766 din 15 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, potrivit căreia sunt supuse controlului de constituţionalitate şi legile sau ordonanţele ori dispoziţiile din legi sau din ordonanţe ale căror efecte juridice continuă să se producă şi după ieşirea lor din vigoare, instanţa de contencios constituţional se va pronunţa asupra dispoziţiilor de lege indicate de autoarea excepţiei, aplicabile în cauza în care a fost invocată prezenta excepţie de neconstituţionalitate, care, la data sesizării Curţii Constituţionale, aveau următorul cuprins:
    - Art. 1:
    "(1) Prezenta lege reglementează participarea persoanelor fizice la activităţile de voluntariat desfăşurate în folosul altor persoane sau al societăţii, organizate de persoane juridice de drept public sau de drept privat fără scop lucrativ.
(2) Voluntariatul este un factor important în crearea unei pieţe europene competitive a muncii şi, totodată, în dezvoltarea educaţiei şi formării profesionale, precum şi pentru creşterea solidarităţii sociale.;"

    – Art. 3 lit. c) :
    "În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    (...)
c) organizaţia-gazdă este persoana juridică de drept public sau de drept privat, fără scop lucrativ, care organizează şi administrează activităţi de voluntariat;."


    11. În opinia autoarei excepţiei, prevederile legale criticate încalcă dispoziţiile art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi c) din Constituţie privind economia de piaţă.
    12. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că prevederile legale criticate reglementează participarea persoanelor fizice la activităţile de voluntariat desfăşurate în folosul altor persoane sau al societăţii, organizate de persoane juridice de drept public sau de drept privat fără scop lucrativ, stabilesc rolul voluntariatului şi precizează semnificaţia expresiei „organizaţie-gazdă“. Curtea reţine că de esenţa voluntariatului este caracterul său de activitate de interes public, organizată de persoane juridice fără scop lucrativ, desfăşurată fără remuneraţie [a se vedea art. 3 lit. a) din Legea nr. 78/2017].
    13. Analizând critica de neconstituţionalitate potrivit căreia excluderea persoanelor juridice de drept privat cu scop lucrativ de la posibilitatea organizării activităţii de voluntariat încalcă dispoziţiile din Legea fundamentală cuprinse în art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi c) privind economia de piaţă şi obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, stimularea cercetării ştiinţifice şi tehnologice naţionale, a artei şi protecţia dreptului de autor, Curtea constată că, în raport cu motivele de neconstituţionalitate invocate, textele legale criticate nu contravin sub niciun aspect dispoziţiilor constituţionale antereferite.
    14. Economia de piaţă se concretizează în participarea neîngrădită a profesioniştilor la schimburile de mărfuri şi servicii, iar libertatea comerţului, concurenţa loială şi valorificarea factorilor de producţie vizează, în esenţă, desfăşurarea de către agenţii economici a unei activităţi în scopul obţinerii unui profit, aşadar un scop lucrativ.
    15. În aceste condiţii, Curtea reţine că posibilitatea organizării şi administrării activităţii de voluntariat este recunoscută de lege doar în cazul persoanelor juridice de drept public sau de drept privat fără scop lucrativ. O asemenea reglementare este justificată, având în vedere specificul activităţii de voluntariat, pe de o parte, şi regimul juridic distinct ce caracterizează persoanele juridice fără scop lucrativ, pe de altă parte.
    16. În consecinţă, Curtea reţine că prevederile legale criticate nu contravin art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie, activitatea reglementată prin acestea nefiind o activitate economică ce ar putea să ridice problema libertăţii comerţului şi a concurenţei loiale, ci o activitate de interes public desfăşurată în folosul altor persoane sau al societăţii, astfel cum rezultă din ansamblul prevederilor Legii nr. 78/2014.
    17. În plus, Curtea precizează că acceptarea tale quale a susţinerilor autoarei excepţiei ar putea conduce la crearea unui mecanism juridic inapt să protejeze eficient, în plan legislativ, dreptul fundamental la muncă. În acest context, Curtea observă că dispoziţiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 78/2014 stabilesc expres interdicţia, sub sancţiunea anulabilităţii, a încheierii unui contract de voluntariat în scopul de a evita încheierea unui contract individual de muncă sau, după caz, a unui contract civil de prestări de servicii ori a altui contract civil cu titlu oneros pentru efectuarea prestaţiilor respective. Corelativ, dispoziţiile Codului muncii instituie răspunderea contravenţională sau penală, după caz, în cazul primirii la muncă fără încheierea unui contract individual de muncă [a se vedea art. 260 alin. (1) lit. e) şi f) şi art. 264 alin. (3) din Codul muncii].
    18. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    DECIDE:
    Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Societatea Ralmed Centru Medical - S.R.L., cu sediul în Sighişoara, judeţul Mureş, în Dosarul nr. 3.689/308/2018* al Judecătoriei Sighişoara - Civil şi constată că dispoziţiile art. 1 şi ale art. 3 lit. c) din Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
    Definitivă şi general obligatorie.
    Decizia se comunică Judecătoriei Sighişoara - Civil şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 15 octombrie 2024.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    MARIAN ENACHE
                    Magistrat-asistent,
                    Simina Popescu-Marin

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016