Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Patricia-Marilena │- │
│Ionea │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. Excepţia a fost ridicată de Sindicatul Administraţiei Publice „Forţa Legii“ din Craiova, în numele şi pentru membrii BertaMaria Fătul, Adrian-Ioan Grigor, Sorin Lupu, Emilia Pop şi Laura-Claudia Rădulescu, în Dosarul nr. 6.947/63/2018 al Tribunalului Maramureş - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.128D/2019. 2. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de înştiinţare este legal îndeplinită. 3. Preşedintele dispune să se facă apelul şi în dosarele Curţii Constituţionale nr. 1.131D/2019, nr. 2.035D/2019 şi nr. 2.408D/2019, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010. Excepţia a fost ridicată de Sindicatul Administraţiei Publice „Forţa Legii“ din Craiova în numele şi pentru membrii Anamaria-Ancuţa Grad, Ioana-Cerasella-Aura Isac, Mariana Jonas, Ioan-Doru LupeiCostin şi Georgeta Lupşanschi (Pop) în Dosarul nr. 5.789/63/2018 al Tribunalului Maramureş - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, în numele şi pentru membrii Ştefan Anton Bob, Lia Doina Bilţ, Dorin Marcel Benea, Vasile Cheţa şi Mircea Florinel Cuc în Dosarul nr. 6.949/63/2018 al Tribunalului Maramureş - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, în numele şi pentru membrii Felicia CostinBobb şi Tudor-Bogdan Apan în Dosarul nr. 1.602/63/2019 al Tribunalului Maramureş - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal. 4. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de înştiinţare este legal îndeplinită. 5. Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor. Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 1.131D/2019, nr. 2.035D/2019 şi nr. 2.408D/2019 la Dosarul nr. 1.128D/2019, care a fost primul înregistrat. 6. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, apreciind că dispoziţiile de lege criticate nu sunt aplicabile în situaţia funcţionarilor publici reprezentaţi în cauză de Sindicatul Administraţiei Publice „Forţa Legii“ din Craiova, care a invocat excepţia. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele: 7. Prin încheierile din 20 martie 2019, pronunţate în dosarele nr. 6.947/63/2018 şi nr. 5.789/63/2018, Încheierea din 15 mai 2019, pronunţată în Dosarul nr. 6.949/63/2018, şi Încheierea din 4 septembrie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 1.602/63/2019, Tribunalul Maramureş - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. Excepţia a fost ridicată de Sindicatul Administraţiei Publice „Forţa Legii“ din Craiova în numele şi pentru membrii săi Berta-Maria Fătul şi alţii, AnamariaAncuţa Grad şi alţii, Ştefan Anton Bob şi alţii, respectiv Felicia Costin-Bobb şi Tudor-Bogdan Apan în cauze având ca obiect cereri privind acordarea sporului pentru condiţii de muncă periculoase sau vătămătoare în cuantum de 15% aplicat la salariul de bază lunar începând cu data de 1 ianuarie 2011. 8. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate Sindicatul Administraţiei Publice „Forţa Legii“ din Craiova arată că dispoziţiile art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 sunt neconstituţionale, întrucât permit puterii executive să reglementeze printr-un act infralegal, respectiv o hotărâre a Guvernului, în domeniul rezervat legii organice. 9. Tribunalul Maramureş - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal apreciază că art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 nu intră în conflict cu normele constituţionale. 10. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate. 11. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate. CURTEA, examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele: 12. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. 13. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie 2010, potrivit cărora „Locurile de muncă, categoriile de personal, mărimea concretă a sporului pentru condiţii de muncă prevăzut în anexele nr. I-VIII, precum şi condiţiile de acordare a acestuia se stabilesc prin regulament elaborat de către fiecare dintre ministerele coordonatoare ale celor 6 domenii de activitate bugetară - administraţie, sănătate, învăţământ, justiţie, cultură, diplomaţie, de către instituţiile de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi de către autorităţile publice centrale autonome, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea fiecăruia dintre ministerele coordonatoare, fiecăreia dintre instituţiile de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională sau autorităţile publice centrale autonome, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi al Ministerului Finanţelor Publice şi cu consultarea federaţiilor sindicale reprezentative domeniului de activitate“. 14. Curtea reţine că dispoziţiile Legii-cadru nr. 284/2010 au fost abrogate prin art. 44 alin. (1) pct. 9 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial a României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017. Cu toate acestea, având în vedere cele reţinute prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, cu privire la interpretarea sintagmei „în vigoare“ din cuprinsul dispoziţiilor art. 29 alin. (1) şi ale art. 31 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, Curtea va reţine ca obiect al excepţiei de neconstituţionalitate dispoziţiile de lege cu care a fost sesizată. 15. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate nu sunt indicate prevederile constituţionale pretins a fi încălcate. Din motivarea excepţiei, care vizează competenţa Guvernului de a reglementa într-un domeniu rezervat legii organice, Curtea apreciază însă că aceasta are în vedere principiul separaţiei puterilor în stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constituţie. 16. Examinând excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010, Curtea reţine că acestea prevăd că locurile de muncă, categoriile de personal, mărimea concretă a sporului pentru condiţii de muncă prevăzut în anexele nr. I-VIII la lege, precum şi condiţiile de acordare a acestuia se stabilesc prin regulament. Însă un astfel de regulament nu a fost adoptat, iar aplicarea dispoziţiilor art. 21 a fost amânată succesiv, prin legile anuale de salarizare, până în ianuarie 2018 - prin art. II art. 12 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010, prin art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2012, prin art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013, prin art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 şi prin art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015. De asemenea, prin art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2017 privind unele măsuri bugetare în anul 2017, prorogarea unor termene, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30 ianuarie 2017, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 3 aprilie 2017, s-a stabilit că prevederile art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2018, iar art. 3 alin. (2) din acelaşi act normativ a statuat că „(2) Prin excepţie de la alin. (1), prevederile art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică de la 1 martie 2017 pentru categoriile de personal plătit din fonduri publice prevăzute în anexele nr. 2 şi 2^1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015, cu modificările şi completările ulterioare“. Anexele nr. 2 şi 2^1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 923 din 11 decembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se referă la familia ocupaţională de funcţii bugetare „Învăţământ“. Or, membrii Sindicatului Administraţiei Publice „Forţa Legii“ din Craiova reprezentaţi în prezenta cauză - funcţionari publici de execuţie în cadrul Casei Judeţene de Pensii Maramureş - nu fac parte din aceste categorii de personal plătit din fonduri publice. Astfel, potrivit art. 1 alin. (1) şi art. 2 alin. (1) din Statutul Casei Naţionale de Pensii Publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 9 martie 2012, Casa Naţională de Pensii Publice, denumită în continuare CNPP, este instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, având în subordine case judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, denumite în continuare case teritoriale de pensii, care sunt servicii publice, învestite cu personalitate juridică. Potrivit art. 6 din acelaşi statut, „Personalul CNPP şi al caselor teritoriale de pensii este constituit din funcţionari publici, precum şi din salariaţi încadraţi pe bază de contract individual de muncă“, iar „Salarizarea personalului CNPP şi al caselor teritoriale de pensii se face conform reglementărilor legale aplicabile personalului plătit din fonduri publice“. Salarizarea personalului din familia ocupaţională de funcţii bugetare „Administraţie“ este prevăzută în anexa nr. I la Legea-cadru nr. 284/2010, pe când salarizarea personalului din familiile ocupaţionale de funcţii bugetare „Învăţământ“ şi „Sănătate“ este prevăzută în anexele nr. II şi nr. III la aceeaşi lege. 17. Legea-cadru nr. 284/2010 a fost abrogată prin art. 44 alin. (1) pct. 9 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, care, potrivit dispoziţiilor art. 43, a intrat în vigoare la data de 1 iulie 2017. Astfel, dispoziţiile art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 nu au fost niciodată aplicabile funcţionarilor publici reprezentaţi în cauză de Sindicatul Administraţiei Publice „Forţa Legii“ din Craiova. 18. În consecinţă, având în vedere dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 este inadmisibilă, urmând a fi respinsă ca atare. 19. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE: Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, excepţie ridicată de Sindicatul Administraţiei Publice „Forţa Legii“ din Craiova, în numele şi pentru membrii Berta-Maria Fătul, Adrian-Ioan Grigor, Sorin Lupu, Emilia Pop şi Laura-Claudia Rădulescu, în numele şi pentru membrii Anamaria-Ancuţa Grad, Ioana-Cerasella-Aura Isac, Mariana Jonas, Ioan-Doru Lupei-Costin şi Georgeta Lupşanschi (Pop), în numele şi pentru membrii Ştefan Anton Bob, Lia Doina Bilţ, Dorin Marcel Benea, Vasile Cheţa şi Mircea Florinel Cuc, respectiv în numele şi pentru membrii Felicia Costin-Bobb şi Tudor-Bogdan Apan, în dosarele nr. 6.947/63/2018, nr. 5.789/63/2018, nr. 6.949/63/2018 şi nr. 1.602/63/2019 ale Tribunalului Maramureş - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal. Definitivă şi general obligatorie. Decizia se comunică Tribunalului Maramureş - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din data de 5 iulie 2022. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE MARIAN ENACHE Magistrat-asistent, Patricia-Marilena Ionea ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.