Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIA nr. 244 din 25 aprilie 2024  referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIA nr. 244 din 25 aprilie 2024 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 893 din 4 septembrie 2024

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioana Marilena │- │
│Chiorean │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.
    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, excepţie ridicată de Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 2.977/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.213D/2021.
    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de înştiinţare este legal îndeplinită.
    3. Preşedintele Curţii dispune să se facă apelul şi în dosarele Curţii Constituţionale nr. 2.236D/2021, nr. 2.256D/2021, nr. 2.319D/2021, nr. 2.327D/2021, nr. 2.328D/2021, nr. 2.330D/ 2021, nr. 2.394D/2021, nr. 2.396D/2021, nr. 2.397D/2021, nr. 2.437D/2021, nr. 2.438D/2021, nr. 2.439D/2021, nr. 2.441D/ 2021, nr. 2.479D/2021, nr. 2.497D/2021, nr. 2.498D/2021, nr. 2.511D/2021, nr. 2.564D/2021, nr. 2.565D/2021, nr. 2.566D/ 2021, nr. 2.586D/2021, nr. 2.587D/2021, nr. 2.595D/2021, nr. 2.596D/2021, nr. 2.602D/2021, nr. 2.721D/2021, nr. 2.748D/2021, nr. 2.759D/2021, nr. 2.778D/2021, nr. 2.779D/2021, nr. 2.780D/ 2021, nr. 2.781D/2021, nr. 2.795D/2021, nr. 3.053D/2021, nr. 3.055D/2021, nr. 3.056D/2021, nr. 3.151D/2021, nr. 3.152D/ 2021, nr. 3.154D/2021, nr. 3.155D/2021, nr. 3.179D/2021, nr. 3.181D/2021, nr. 3.185D/2021, nr. 3.186D/2021, nr. 3.214D/2021, nr. 3.252D/2021, nr. 3.357D/2021, nr. 3.358D/2021, nr. 3.359D/ 2021, nr. 3.364D/2021, nr. 3.476D/2021, nr. 3.604D/2021, nr. 3.605D/2021, nr. 3.731D/2021, nr. 3.733D/2021, nr. 3.734D/ 2021, nr. 3.762D/2021, nr. 3.774D/2021, nr. 3.807D/2021, nr. 3.808D/2021, nr. 3.868D/2021, nr. 3.907D/2021, nr. 3.908D/2021, nr. 3.909D/2021, nr. 3.910D/2021, nr. 3.911D/2021 şi nr. 3.912D/2021, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată de aceeaşi autoare în Dosarul nr. 10.230/325/2020 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 23.416/299/2019 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a civilă, în Dosarul nr. 9.740/182/2019 al Judecătoriei Baia Mare - Secţia civilă, în Dosarul nr. 4.334/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 2.181/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 657/4/2021 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă, în dosarele nr. 14.797/325/2020, nr. 25.827/325/2020 şi nr. 29.571/325/2020 ale Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 29.038/325/2020 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 4.153/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 6.435/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 29.289/325/2019 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 25.044/325/2020 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 2.171/325/2021, nr. 9.075/325/2021 şi nr. 3.207/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele nr. 2.399/298/2020/a1, nr. 555/298/2021 şi nr. 559/298/2021 ale Judecătoriei Sebeş, în dosarele nr. 18.693/325/2020, nr. 27.464/325/2020, nr. 1.699/325/2021 şi nr. 6.011/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele nr. 6.725/325/2021, nr. 3.238/325/2021, nr. 25.053/325/2020 şi nr. 8.646/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 5.781/325/2020 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 22.812/325/2020, nr. 28.242/325/2020, nr. 28.473/325/2020, nr. 3.740/325/2021 şi nr. 25.047/325/2020 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele nr. 13.561/325/2021 şi nr. 15.726/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 557/298/2021/a1, nr. 931/298/2021/a1, nr. 463/298/2021/a1 şi nr. 465/298/2021/a1 ale Judecătoriei Sebeş, în Dosarul nr. 7.978/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 1.440/325/2021 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 14.656/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 13.320/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 1.646/298/2020 al Tribunalului Alba - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă, în Dosarul nr. 17.612/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 656/325/2021 şi nr. 19.166/325/2020 ale Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 11.311/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 11.319/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 1.604/298/2021 al Judecătoriei Sebeş, în dosarele nr. 16.458/325/2021 şi nr. 33.686/325/2020 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 9.071/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 14.357/325/2021 şi nr. 369/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 4.399/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 17.616/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele nr. 1.586/298/2021/a1 şi nr. 1.598/298/2021 ale Judecătoriei Sebeş, în Dosarul nr. 19.802/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 1.236/325/2021 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 15.887/325/2021 şi nr. 16.204/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 34.443/325/2020 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 33.685/325/2020 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă şi în Dosarul nr. 378/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă.
    4. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de înştiinţare este legal îndeplinită.
    5. Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea cauzelor. Curtea, având în vedere obiectul cauzelor, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 2.236D/2021, nr. 2.256D/2021, nr. 2.319D/2021, nr. 2.327D/ 2021, nr. 2.328D/2021, nr. 2.330D/2021, nr. 2.394D/2021, nr. 2.396D/2021, nr. 2.397D/2021, nr. 2.437D/2021, nr. 2.438D/ 2021, nr. 2.439D/2021, nr. 2.441D/2021, nr. 2.479D/2021, nr. 2.497D/2021, nr. 2.498D/2021, nr. 2.511D/2021, nr. 2.564D/ 2021, nr. 2.565D/2021, nr. 2.566D/2021, nr. 2.586D/2021, nr. 2.587D/2021, nr. 2.595D/2021, nr. 2.596D/2021, nr. 2.602D/2021, nr. 2.721D/2021, nr. 2.748D/2021, nr. 2.759D/2021, nr. 2.778D/2021, nr. 2.779D/2021, nr. 2.780D/2021, nr. 2.781D/2021, nr. 2.795D/2021, nr. 3.053D/2021, nr. 3.055D/2021, nr. 3.056D/2021, nr. 3.151D/2021, nr. 3.152D/2021, nr. 3.154D/2021, nr. 3.155D/2021, nr. 3.179D/2021, nr. 3.181D/2021, nr. 3.185D/2021, nr. 3.186D/2021, nr. 3.214D/2021, nr. 3.252D/2021, nr. 3.357D/2021, nr. 3.358D/2021, nr. 3.359D/2021, nr. 3.364D/2021, nr. 3.476D/2021, nr. 3.604D/2021, nr. 3.605D/2021, nr. 3.731D/2021, nr. 3.733D/2021, nr. 3.734D/2021, nr. 3.762D/2021, nr. 3.774D/2021, nr. 3.807D/2021, nr. 3.808D/2021, nr. 3.868D/2021, nr. 3.907D/2021, nr. 3.908D/2021, nr. 3.909D/2021, nr. 3.910D/2021, nr. 3.911D/2021 şi nr. 3.912D/2021 la Dosarul nr. 2.213D/2021, care a fost primul înregistrat.
    6. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 495 din 3 octombrie 2023.
    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:
    7. Prin Încheierea din 27 aprilie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 2.977/325/2021, prin Încheierea din 19 mai 2021, pronunţată în Dosarul nr. 4.334/325/2021, prin Încheierea din 27 mai 2021, pronunţată în Dosarul nr. 4.153/325/2021, prin Încheierea din 17 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 6.725/325/2021, prin Încheierea din 17 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 3.238/325/2021, prin Încheierea din 5 iulie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 8.646/325/2021, prin Încheierea din 28 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 13.561/325/2021, prin Încheierea din 6 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 15.726/325/2021, prin Încheierea din 22 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 17.612/325/2021, prin Încheierea din 9 noiembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 9.071/325/2021, prin Încheierea din 14 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 15.887/325/2021, prin Încheierea din 14 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 16.204/325/2021, precum şi prin Sentinţa civilă nr. 4.168 din 6 aprilie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 25.044/325/2020, prin Sentinţa civilă nr. 6.690 din 2 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 25.053/325/2020, prin Sentinţa civilă nr. 10.743 din 23 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 14.656/325/2021, prin Sentinţa civilă nr. 11.109 din 30 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 11.311/325/2021, prin Sentinţa civilă nr. 10.549 din 21 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 4.399/325/2021, şi prin Sentinţa civilă nr. 12.868 din 2 noiembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 378/325/2021, Judecătoria Timişoara - Secţia a II-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie.
    8. Prin Încheierea nr. 8.092 din 3 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 2.181/325/2021, prin Încheierea din 24 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 6.435/325/2021, prin Încheierea din 17 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 2.171/325/2021, prin Încheierea nr. 9.466 din 8 iulie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 9.075/325/2021, prin Încheierea din 17 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 3.207/325/2021, prin Încheierea din 4 martie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 22.812/325/2020, prin Încheierea din 4 martie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 28.242/325/2020, prin Încheierea din 4 martie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 28.473/325/2020, prin Încheierea din 8 iulie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 3.740/325/2021, prin Încheierea din 30 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 25.047/325/2020, prin Încheierea din 16 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 7.978/325/2021, prin Încheierea din 30 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 13.320/325/2021, prin Încheierea din 6 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 11.319/325/2021, prin Încheierea din 13 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 16.458/325/2021, prin Încheierea din 30 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 33.686/325/2020, prin Încheierea din 7 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 14.357/325/2021, prin Încheierea din 20 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 369/325/2021, prin Încheierea nr. 15.424 din 4 noiembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 17.616/325/2021, prin Încheierea din 11 noiembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 19.802/325/2021, precum şi prin Sentinţa civilă nr. 7.008 din 11 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 29.038/325/2020, prin Sentinţa civilă nr. 8.867 din 2 iulie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 18.693/325/2020, prin Sentinţa civilă nr. 8.869 din 2 iulie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 27.464/325/2020, prin Sentinţa civilă nr. 8.293 din 22 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 1.699/325/2021, prin Sentinţa civilă nr. 8.686 din 30 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 6.011/325/2021, şi prin Sentinţa civilă nr. 15.928 din 14 decembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 34.443/325/2020, Judecătoria Timişoara - Secţia I civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017.
    9. Prin Încheierea din 28 octombrie 2020, pronunţată în Dosarul nr. 29.289/325/2019, prin Încheierea din 28 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 14.797/325/2020, prin Încheierea din 28 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 25.827/325/2020, prin Încheierea din 28 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 29.571/325/2020, prin Încheierea din 17 februarie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 5.781/325/2020, prin Încheierea din 18 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 1.440/325/2021, prin Încheierea din 29 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 656/325/2021, prin Încheierea din 6 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 1.236/325/2021, prin Încheierea din 10 noiembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 33.685/325/2020, precum şi prin Decizia civilă nr. 942/A din 26 mai 2021, pronunţată în Dosarul nr. 10.230/325/2020, prin Decizia civilă nr. 1.755/NLP/A din 26 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 19.166/325/2020 (de completare a Deciziei civile nr. 1.367/NLP/A din 14 septembrie 2021), Tribunalul Timiş - Secţia a II-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017.
    10. Prin Decizia civilă nr. 555 din 29 ianuarie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 23.416/299/2019, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017.
    11. Prin Încheierea din 28 mai 2021, pronunţată în Dosarul nr. 657/4/2021, Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017.
    12. Prin Încheierea din 24 noiembrie 2020, pronunţată în Dosarul nr. 9.740/182/2019, Judecătoria Baia Mare - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017.
    13. Prin Încheierea nr. 843/A din 23 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 1.646/298/2020, Tribunalul Alba - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017.
    14. Prin Încheierea nr. 1.016 din 30 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 2.399/298/2020/a1, prin Încheierea civilă nr. 757 din 29 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 557/298/2021/a1, prin Încheierea civilă nr. 758 din 29 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 931/298/2021/a1, prin Încheierea civilă nr. 1.381 din 21 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 463/298/2021/a1, prin Încheierea civilă nr. 1.382 din 21 septembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 465/298/2021/a1, prin Încheierea civilă nr. 933 din 24 noiembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 1.586/298/2021/a1, precum şi prin Sentinţa civilă nr. 602 din 24 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 555/298/2021, prin Sentinţa civilă nr. 603 din 24 iunie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 559/298/2021, Sentinţa civilă nr. 916 din 22 noiembrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 1.598/298/2021, Sentinţa civilă nr. 849 din 27 octombrie 2021, pronunţată în Dosarul nr. 1.604/298/2021, Judecătoria Sebeş a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie.
    15. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance - S.A. din Bucureşti, în cauze având ca obiect obligarea la plata unei sume reprezentând diferenţă pretenţii, raportate la cuantumul despăgubirilor în dosare de daună, cu penalităţile de întârziere aferente.
    16. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, referitor la încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituţie, autoarea acesteia susţine, în esenţă, că atât în jurisprudenţa constantă a Curţii Constituţionale, cât şi în cea a Curţii Europene a Drepturilor Omului s-a statuat că norma legală trebuie să fie suficient de accesibilă şi de previzibilă, încât să permită cetăţeanului să dispună de informaţii suficiente asupra normelor juridice aplicabile într-un caz dat, astfel încât acesta să fie capabil să prevadă, într-o măsură rezonabilă, consecinţele care pot apărea. În acest sens, în Hotărârea din 25 august 1998, pronunţată în Cauza Hertel împotriva Elveţiei, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reţinut că previzibilitatea nu trebuie neapărat să fie însoţită de certitudini absolute. Certitudinea, chiar dacă este de dorit, este dublată uneori de o rigiditate excesivă, or, dreptul trebuie să se adapteze schimbărilor de situaţie. De asemenea, şi în Hotărârea din 25 noiembrie 1996, pronunţată în Cauza Wingrove împotriva Regatului Unit, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis că legea internă, care înglobează atât dreptul scris, cât şi pe cel nescris, trebuie formulată cu o precizie suficientă pentru a permite persoanelor interesate, care pot apela, la nevoie, la sfatul unui specialist, să prevadă într-o măsură rezonabilă, în circumstanţele speţei, consecinţele care pot rezulta dintr-un act determinat. Autoarea excepţiei invocă bogata jurisprudenţă a Curţii Europene a Drepturilor Omului în ceea ce priveşte previzibilitatea legii, în acest sens fiind, cu titlu exemplificativ, Hotărârea din 7 iunie 2012, pronunţată în Cauza Centro Europa 7 - S.R.L. şi Di Stefano împotriva Italiei (paragraful 142), în care s-a arătat că nivelul de precizie al legislaţiei interne, care nu poate să prevadă toate ipotezele, depinde într-o mare măsură de conţinutul legii respective, de domeniul pe care intenţionează să îl reglementeze şi de numărul şi statutul celor cărora li se adresează.
    17. Se susţine, astfel, că dispoziţiile art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 încalcă art. 1 alin. (5) din Constituţie, deoarece, fiind lipsite de previzibilitate şi claritate, permit stabilirea în mod arbitrar şi abuziv, de către unitatea reparatoare, a unui preţ pe oră, pentru manopera efectuată, mult peste preţurile de referinţă din piaţa specifică. Astfel cum sunt redactate, fără a exista obligaţia legală de raportare la anumite criterii, cum ar fi, spre exemplu, preţurile de referinţă din piaţă sau preţurile recomandate de producător, dispoziţiile legale criticate lasă stabilirea preţului la totala dispoziţie a unităţii reparatoare, care poate fixa practic orice valoare a reparaţiei. În acest mod, s-au creat premisele unui comportament abuziv din partea unităţilor reparatoare care au înţeles să utilizeze preţuri pe oră de manoperă cu mult peste ceea ce se practică pe piaţa de profil şi să utilizeze un alt preţ, cu mult majorat, faţă de cel afişat, încălcându-se astfel şi prevederile art. 67 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.
    18. Mai mult, preţul pe oră de manoperă nici nu este negociat cu cealaltă parte contractantă, persoana asigurată la societatea de asigurare, care nu are niciun interes să negocieze sau să facă opoziţie la preţul solicitat de unitatea reparatoare. O altă deficienţă a textului de lege criticat constă în faptul că, potrivit acestuia, unitatea reparatoare are la dispoziţie posibilitatea să opteze pentru una sau alta dintre modalităţile de stabilire a valorii reparaţiei, „folosind sisteme de evaluare specializate sau prin documente emise în condiţiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a preţului pe ora de manoperă afişată“. Astfel, art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 prezintă o deficienţă gravă de conţinut, care îi conferă caracter neconstituţional, întrucât nu prevede şi criteriul legal de stabilire a cuantumului orei de manoperă. Această deficienţă permite unităţii reparatoare majorarea în mod arbitrar şi abuziv a preţului de manoperă în relaţia contractuală directă cu persoana asigurată la societatea de asigurare, în special atunci când valoarea reparaţiei urmează să fie achitată de către asigurător.
    19. Referitor la încălcarea dispoziţiilor art. 44 din Constituţie şi ale art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, se arată că „bunurile“ societăţii, obiect al încălcării, sunt reprezentate de sumele achitate în plus ca urmare a majorării în mod arbitrar şi abuziv a preţului orei de manoperă de către unităţile reparatoare. Astfel, se permite unităţilor reparatoare, invocând principiile pieţei libere, în special atunci când valoarea reparaţiei urmează să fie achitată de asigurător, să convină preţuri arbitrare, excesive şi abuzive, în relaţia contractuală directă cu persoana prejudiciată. Asigurătorul are calitatea de terţ faţă de contractul dintre unitatea reparatoare şi persoana prejudiciată, neavând niciun control asupra modului de stabilire a preţului pieselor şi al manoperei. Există ulterior posibilitatea să se cenzureze această practică, prin neplata diferenţelor dintre preţurile practicate în piaţă şi preţul solicitat, însă unităţile reparatoare se adresează instanţelor judecătoreşti, care, într-o proporţie covârşitoare, le admit cererile şi obligă, pe lângă plata acestor diferenţe, şi la plata de penalităţi.
    20. Se mai susţine că, în mod contrar art. 44 alin. (2) din Constituţie, sunt favorizate unităţile reparatoare şi patrimoniul acestora în detrimentul societăţilor de asigurare, al căror patrimoniu este mai puţin ocrotit de legiuitor. Concluzionând, autoarea excepţiei consideră că, prin actuala redactare a legii, unităţile reparatoare pot adopta o conduită arbitrară şi abuzivă, cu consecinţa afectării grave a dreptului său de proprietate.
    21. Judecătoria Timişoara - Secţia a II-a civilă, în dosarele Curţii Constituţionale nr. 2.213D/2021, nr. 2.327D/2021, nr. 2.438D/2021, nr. 2.479D/2021, nr. 2.602D/2021, nr. 2.721D/2021, nr. 2.748D/2021, nr. 2.759D/2021, nr. 3.055D/2021, nr. 3.185D/2021, nr. 3.252D/2021, nr. 3.359D/2021, nr. 3.731D/2021, nr. 3.762D/2021, nr. 3.908D/2021, nr. 3.909D/2021 şi nr. 3.912D/2021, Tribunalul Timiş - Secţia a II-a civilă şi Judecătoria Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele Curţii Constituţionale nr. 2.328D/2021, nr. 2.437D/2021, nr. 2.497D/2021, nr. 2.498D/2021, nr. 2.511D/2021, nr. 2.595D/2021, nr. 2.596D/2021, nr. 3.186D/2021, nr. 3.604D/2021, nr. 3.733D/2021 şi nr. 3.774D/2021, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, câtă vreme autoarea acesteia critică opţiunea legiuitorului de a conferi o marjă de acţiune unităţilor reparatoare, care îşi pot utiliza propria valoare a orei de manoperă, susţineri ce nu se subsumează unor veritabile critici de neconstituţionalitate din perspectiva caracterului clar şi previzibil al legii. Împrejurarea că unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată corespunde principiului libertăţii economice, prezumtivii beneficiari ai serviciilor auto fiind liberi, în măsura în care consideră că valoarea manoperei este disproporţionată, să aleagă un alt cocontractant. În acest fel, nu se aduce atingere nici drepturilor asigurătorului, care nu are o răspundere directă, ci una derivată, grefată pe contractul de asigurare. Nu li se poate impune unităţilor reparatoare auto o altă valoare a orei de manoperă, întrucât astfel s-ar aduce atingere principiilor liberei circulaţii a serviciilor şi garantării proprietăţii. De altfel, prin încheierea contractului de asigurare - contract esenţialmente aleatoriu -, asigurătorul dobândeşte şansa unui câştig, fiind expus totodată la riscul unei pierderi, împrejurări ce depind de un eveniment viitor şi incert, în timp ce obligaţia de plată a primei de asigurare este totdeauna certă în ceea ce îl priveşte pe asigurat, astfel că, în mod normal, asigurătorul trebuie să suporte consecinţele producerii riscului asigurat. Totodată, faptul că unitatea reparatoare auto, împreună cu persoana păgubită, agreează un anumit cost al reparaţiilor, inclusiv al manoperei, nu înseamnă că se aduce atingere dreptului de proprietate al societăţii de asigurare, întrucât aceasta are posibilitatea verificării concordanţei devizului de lucrări cu procesul-verbal de constatare a daunelor, precum şi a eventualelor intenţii speculative relativ la costul nejustificat al reparaţiei (cost exagerat de mare al pieselor sau al manoperei), situaţie în care poate refuza motivat plata solicitată, urmând ca despăgubirile să fie stabilite de instanţa de judecată.
    22. Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a civilă şi Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă apreciază că dispoziţiile art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 sunt constituţionale, întrucât textul legal statuează în mod clar modalitatea în care urmează să se stabilească valoarea reparaţiei, din interpretarea sistematică a întregului act normativ rezultând voinţa legiuitorului, neputându-se reţine nerespectarea dreptului de proprietate al asigurătorului, din moment ce acesta are obligaţia de a respecta Legea nr. 132/2017, iar conţinutul dispoziţiilor de lege incidente îi permit asigurătorului să stabilească sumele pe care le datorează. Dispoziţiile criticate nu constituie nici o încălcare a dreptului de proprietate al societăţii de asigurare, întrucât libertatea unităţilor reparatoare auto de a utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată este opţiunea legiuitorului, concretizată prin edictarea dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017, urmărind un scop legitim, respectiv acela de a proteja principiul libertăţii economice.
    23. Judecătoria Sebeş apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, iar dispoziţiile criticate nu pot fi apreciate ca fiind lipsite de claritate şi previzibilitate întrucât permit stabilirea în mod neechivoc a cuantumului despăgubirii datorate înainte de efectuarea reparaţiei autovehiculului, respectiv prin utilizarea contravalorii orei de manoperă practicate de unitatea auto reparatoare. Legiuitorul are dreptul a interveni şi de a institui modalitatea de stabilire a cuantumului orei de manoperă. Arată că nu există unităţi service „specializate“ în repararea vehiculelor implicate în accidente rutiere, iar, dacă în relaţia cu asigurătorul se practică alt preţ al orei de manoperă, acesta din urmă poate face, fără mari eforturi, proba preţului practicat în relaţiile cu alţi clienţi. Ca atare, nu poate fi vorba despre neclaritatea textului de lege criticat, ci, mai degrabă, despre comoditatea asigurătorului în a propune administrarea de probe pentru dovedirea practicării de către unităţile service a unui preţ diferit în relaţia cu clienţii care îşi repară autoturismele care nu au fost implicate în accidente rutiere. Totodată, instanţa apreciază că impunerea în relaţia cu asigurătorul RCA/CASCO a sistemului preţului mediu al orei de manoperă ar înfrânge principiul despăgubirii integrale a persoanei păgubite/asigurate pentru prejudiciul suferit - păgubitul/asiguratul ar fi obligat să uzeze de serviciile service-urilor care practică un preţ pe o oră de manoperă cel mult egal cu media preţurilor pe ora de manoperă de pe piaţă pentru a putea fi despăgubit integral, în caz contrar fiind nevoit să suporte diferenţa de preţ din fonduri proprii. Or, instanţa apreciază că dreptul păgubitului/asiguratului de a alege unitatea service pe criterii de performanţă nu poate fi îngrădit în modul dorit de autoarea excepţiei.
    24. Judecătoria Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele Curţii Constituţionale nr. 2.586D/2021 şi nr. 2.587D/2021, apreciază că dispoziţiile art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 sunt neconstituţionale şi contravin art. 1 alin. (5) din Constituţie, deoarece nu prevăd un criteriu legal de stabilire a cuantumului orei de manoperă. Astfel, lipsa de previzibilitate a normei legale supuse controlului de constituţionalitate permite stabilirea de către unităţile reparatoare auto a unui preţ de manoperă peste preţurile de referinţă din piaţă.
    25. Judecătoria Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul Curţii Constituţionale nr. 3.056D/2021, Judecătoria Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele Curţii Constituţionale nr. 2.439D/2021, nr. 2.779D/2021, nr. 2.780D/2021, nr. 2.781D/2021, nr. 2.795D/2021, nr. 3.053D/2021, nr. 3.179D/2021, nr. 3.364D/2021, nr. 3.605D/2021, nr. 3.734D/2021, nr. 3.868D/2021 şi nr. 3.910D/2021, Judecătoria Baia Mare - Secţia civilă şi Tribunalul Alba - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă nu şi-au exprimat opinia asupra excepţiei invocate, contrar dispoziţiilor art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992.
    26. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actele de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    27. Guvernul, exprimându-şi punctul de vedere în dosarele Curţii Constituţionale nr. 3.364D/2021, nr. 3.476D/2021, nr. 3.604D/2021 şi nr. 3.605D/2021, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată, astfel, că din analiza dispoziţiilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 rezultă că norma legală instituie criterii alternative de stabilire a valorii reparaţiei, fie folosind un sistem de evaluare specializat, fie prin intermediul documentelor emise în condiţiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă practicată în mod obişnuit. Referitor la cel de-al doilea criteriu, dispoziţiile criticate au în vedere preţul afişat şi practicat de către operatorul economic în conformitate cu prevederile legale în materie, cum ar fi art. 4 din Legea concurenţei nr. 21/1996, art. 67 din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă şi art. 25 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor. Prin urmare, argumentul potrivit căruia norma legală ar permite unităţii reparatoare să utilizeze un preţ stabilit în mod arbitrar nu poate fi reţinut. De asemenea, susţinerile referitoare la aplicarea unui preţ mai mare, în mod arbitrar sau abuziv, nu reprezintă veritabile critici privind claritatea şi previzibilitatea normei criticate, ci vizează un comportament concret al operatorului economic în relaţia cu consumatorul. Or, în ipoteza constatării de practici comerciale incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorul prin impunerea unui preţ mai ridicat sunt reglementate mecanisme de protecţie prin lege specială, cum ar fi Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 şi Legea nr. 367/2007 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2007 privind regimul veniturilor încasate de autorităţile contractante pe parcursul licitării şi implementării contractelor din cadrul proiectelor ex-ISPA şi PHARE finanţate de Uniunea Europeană, iar în ipoteza existenţei unui prejudiciu provocat ca urmare a stabilirii unui preţ excesiv pot fi aplicate principiile răspunderii civile delictuale. În consecinţă, modalitatea de reglementare a prevederilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 îndeplineşte standardele minime de claritate, precizie şi previzibilitate statuate în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, criticile autoarei excepţiei neconstituindu-se în veritabile argumente de natură să conducă la concluzia încălcării prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituţie. Referitor la critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 prin raportare la art. 44 din Constituţie, critică privind încălcarea dreptului de proprietate întemeiată pe diferenţa dintre valorile aceleiaşi reparaţii stabilite prin cele două modalităţi alternative, se apreciază că existenţa acestei variaţii nu determină per se afectarea dreptului de proprietate. Astfel, preţul manoperei poate fi influenţat de mai mulţi factori, cum ar fi gradul de experienţă a specialistului, logistica operatorului economic sau materialele întrebuinţate în procesul de reparare. Prin urmare, modul de reglementare a prevederilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 nu contravine art. 44 din Constituţie.
    28. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au transmis punctele de vedere solicitate.
    CURTEA,
    examinând actele de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    29. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    30. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 12 iunie 2017, potrivit cărora: „Valoarea reparaţiei se stabileşte folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente emise în condiţiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată.“
    31. În opinia autoarei excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (5) în componenta referitoare la calitatea legii şi ale art. 44 privind dreptul de proprietate privată, precum şi prevederilor art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la protecţia proprietăţii.
    32. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că dispoziţiile art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate exercitat prin prisma unor critici similare, iar prin Decizia nr. 583 din 23 noiembrie 2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 102 din 6 februarie 2023, Decizia nr. 119 din 16 martie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 656 din 17 iulie 2023, Decizia nr. 321 din 30 mai 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 717 din 3 august 2023, Decizia nr. 354 din 27 iunie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 778 din 29 august 2023, Decizia nr. 5 din 31 ianuarie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 871 din 28 septembrie 2023, precum şi prin Decizia nr. 495 din 3 octombrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1100 din 6 decembrie 2023, instanţa de contencios constituţional a respins, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate.
    33. Astfel, referitor la critica de neconstituţionalitate formulată din perspectiva încălcării dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din Constituţie, în componenta referitoare la calitatea normei juridice, Curtea a observat că se critică opţiunea legiuitorului de a conferi o marjă de acţiune unităţilor reparatoare, care îşi pot utiliza propria valoare a orei de manoperă, aspecte care nu se subsumează însă unor veritabile critici de neconstituţionalitate. Împrejurarea că unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată corespunde principiului libertăţii economice şi al liberei circulaţii a serviciilor, prezumtivii beneficiari ai serviciilor auto fiind liberi să aleagă un alt cocontractant, în măsura în care consideră că valoarea manoperei este disproporţionată. În acest sens sunt, de altfel, prevederile art. 19 alin. (5) lit. k) şi alin. (12) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 20/2017 privind asigurările auto din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 1 august 2017, precum şi cele ale art. 6 alin. (8) şi (9) din Legea nr. 132/2017, care conferă persoanei prejudiciate dreptul ca, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto, care ar putea să-i influenţeze opţiunea.
    34. De asemenea, referitor la critica privind posibilitatea unităţii reparatoare de a opta pentru una sau alta din modalităţile de stabilire a valorii reparaţiei, Curtea a apreciat că textul de lege criticat este redactat într-o manieră clară, lipsită de orice echivoc, de natură să satisfacă criteriile de claritate, precizie şi previzibilitate pe care normele juridice trebuie să le îndeplinească, evidenţiind explicit cele două modalităţi de cuantificare a despăgubirilor datorate de asigurător, şi anume prin folosirea sistemelor de evaluare specializate (precum Audatex, Autovista, DAT, GT Motive) şi prin documente emise în condiţiile legii în care unitatea reparatoare îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată. În acest context, Curtea a arătat că, potrivit art. 2 alin. (1) lit. h) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 20/2017, sistemele de evaluare specializate reprezintă o aplicaţie informatică bazată pe un ansamblu de date, metode şi algoritmi de calcul care este utilizat ca suport în stabilirea costurilor de reparaţie a vehiculelor şi bunurilor avariate, precum şi/sau la stabilirea valorii de piaţă a acestora la data evenimentului.
    35. Curtea a menţionat că art. 23 alin. (1) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 20/2017 prevede că, la stabilirea ofertei de despăgubire după identificarea vehiculelor şi evidenţierea complexităţii structurii de echipare, a dotărilor de serie şi opţionale, se iau în considerare o serie de factori, şi anume: a) pentru evaluarea costurilor de readucere a vehiculului la starea anterioară producerii evenimentului: piese şi materiale noi care pot fi utilizate legal în procesele de reparaţie în România şi statele membre; manopera aferentă reparaţiei şi cea aferentă operaţiilor necesare din punct de vedere tehnic şi tehnologic, conform tehnologiei producătorului; b) pentru evaluarea valorii de vânzare de piaţă: factori specifici de corecţie; existenţa unor avarii preexistente; istoricul de exploatare a vehiculului, precum utilizarea în regim de şcoală de şoferi, taxi, închiriere şi altele.
    36. Aşadar, cuantificarea despăgubirilor se face pe baza preţurilor de referinţă pe piaţă, în stabilirea acestora folosindu-se sisteme de evaluare specializate, acestea reprezentând un punct de pornire, de evaluare estimativă a daunelor, luându-se în calcul piese şi materiale noi care pot fi utilizate legal în procesele de reparaţie, la care se adaugă manopera aferentă reparaţiei şi operaţiunilor necesare, din punct de vedere tehnic şi tehnologic, conform tehnologiei producătorului. De asemenea, potrivit art. 24 alin. (6) şi (9) din norma precitată, dacă pentru anumite părţi componente sau piese ale vehiculului lipsesc preţurile de piaţă practicate pe piaţa din România, valoarea acestora se stabileşte pe baza preţurilor de piaţă din alte state membre, dovedite prin orice mijloc de probă. La evaluarea vehiculului se au în vedere starea tehnică, de întreţinere şi eventualele modificări ale structurii de echipare a acestuia survenite între data comercializării şi data producerii evenimentului, certificate de către specialistul în constatarea daunelor.
    37. Astfel, Curtea a reţinut că, tocmai pentru a preîntâmpina situaţii în care evaluarea estimativă poate fi diferită în funcţie de utilizatorul sistemului de evaluare specializat, legiuitorul a instituit obligaţia asigurătorului de a formula oferta de despăgubire luând în calcul toate elementele necesare aducerii autovehiculului la starea anterioară evenimentului rutier şi posibilitatea persoanei prejudiciate de a alege în mod liber o unitate reparatoare auto în vederea efectuării reparaţiei, urmând ca, în cazul în care există diferenţe de costuri, indiferent de modalitatea de stabilire a valorii reparaţiei, acestea să fie reglate după depunerea documentelor de reparaţie din care să rezulte costurile certe. Or, procedând într-o atare manieră, Curtea a apreciat că nu se aduce atingere drepturilor asigurătorului RCA, răspunderea de care este ţinut acesta fiind una limitată de contractul de asigurare şi de lege.
    38. Prin urmare, din perspectiva conţinutului său normativ, reglementarea de lege criticată este clară, sub aspectul caracterului neechivoc al obiectului reglementării, precisă, sub aspectul soluţiei legislative alese şi al limbajului folosit, şi previzibilă, sub aspectul scopului şi al consecinţelor pe care le antrenează. În consecinţă, Curtea nu a constatat încălcarea dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din Constituţie.
    39. Pentru considerentele mai sus arătate, Curtea a constatat că nu poate fi primită nici critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 44 din Constituţie coroborate cu cele ale art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, dedusă, în opinia autoarei excepţiei, din împrejurarea că sunt favorizate unităţile reparatoare, care, invocând principiile pieţei libere, stabilesc preţuri arbitrare în detrimentul societăţilor de asigurare, al căror patrimoniu este mai puţin ocrotit de legiuitor.
    40. În acest context, Curtea a reţinut că prin încheierea contractului de asigurare, care este esenţialmente aleatoriu, asigurătorul dobândeşte şansa unui câştig, fiind expus, totodată, şi la riscul unei pierderi, iar existenţa şi întinderea acestuia depind de hazard, adică de un eveniment viitor şi incert. Riscul, adică şansa de câştig sau posibilitatea de pierdere, este un atribut esenţial al economiei de piaţă liberă, funcţională, atribut care justifică libera concurenţă. Totodată, nimic nu împiedică antrenarea răspunderii civile delictuale a asiguratului, persoana vinovată, în temeiul principiului reparaţiei integrale a prejudiciului, pentru diferenţa de despăgubire nesuportată de asigurător. Eventualele disfuncţionalităţi apărute în practică referitoare la modalitatea în care unităţile reparatoare auto înţeleg să aplice art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017, cu ocazia desfăşurării activităţilor specifice acestora, nu pot fi însă convertite în vicii de neconstituţionalitate de natură să antreneze controlul de constituţionalitate exercitat de către instanţa de contencios constituţional.
    41. Curtea a observat, de altfel, că, prin Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, legiuitorul a vizat o mai bună funcţionare a pieţei şi asigurarea unui nivel înalt de protecţie a consumatorilor, stabilind posibilitatea sesizării Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în vederea dispunerii de măsuri pentru stoparea şi combaterea practicilor comerciale incorecte [a se vedea art. 10 alin. (1) şi (2) şi art. 12 alin. (1) din Legea nr. 363/2007].
    42. Din analiza cadrului legislativ în vigoare din domeniul asigurărilor obligatorii RCA, respectiv a Legii nr. 132/2017 şi a Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 20/2017, Curtea a observat că asigurătorul RCA nu are aceleaşi atribuţii precum cele care incumbă în sarcina unităţilor reparatoare auto, astfel încât, din perspectiva activităţilor desfăşurate, nu se poate reţine existenţa unei situaţii similare, care să antreneze incidenţa art. 16 din Constituţie. Asigurătorul RCA are obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat, potrivit pretenţiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice mijloc de probă, fără a se depăşi limitele de răspundere prevăzute în contractul RCA, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 132/2017, şi în condiţiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a contractului RCA. Totodată, astfel cum rezultă din art. 19 alin. (12) şi (13) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 20/2017, soluţiile tehnice finale de remediere a avariilor se stabilesc de către unitatea reparatoare, în acord cu documentaţia tehnică din manualul de reparaţie al producătorului auto, şi sunt acceptate de către persoana prejudiciată. Părţile pot agrea constatarea avariilor şi întocmirea procesului-verbal de constatare prin transmiterea de informaţii şi documente prin mijloace electronice de comunicare.
    43. Referitor la susţinerile potrivit cărora unitatea reparatoare poate să îşi folosească propria valoare a orei de manoperă, fără ca asigurătorul să o poată contesta, indiferent de cuantumul acesteia, Curtea a subliniat că, aşa cum prevede art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017, valoarea reparaţiei se stabileşte folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente emise în condiţiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată. Întrucât legislaţia nu stabileşte dacă un mod de evaluare primează în defavoarea celuilalt, în cazul în care părţile nu pot conveni în mod amiabil asupra modului de calcul al sumei cuvenite drept despăgubire, litigiul poate fi soluţionat fie prin mecanisme alternative de soluţionare [de exemplu, Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Nonbancar (SAL-Fin)], fie pe baza hotărârii definitive a instanţei, potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 132/2017. În cazurile în care despăgubirile se stabilesc prin soluţionarea alternativă a litigiilor sau prin hotărâre judecătorească, asigurătorul RCA acordă despăgubiri în baza acordului rezultat în urma soluţionării alternative a litigiului sau în baza hotărârii judecătoreşti rămase definitive [art. 23 alin. (6) din Legea nr. 132/2017].
    44. Curtea a mai reţinut că, în situaţia constatării unor eventuale neregularităţi/abuzuri din partea unităţilor reparatoare auto (cu privire la stabilirea valorii proprii a orei de manoperă), acestea pot fi sancţionate prin mecanisme instituite la nivel legal, preponderent de natură jurisdicţională, dar şi prin sesizarea instituţiilor cu atribuţii în acest domeniu (spre exemplu, Consiliul Concurenţei sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor), care pot interveni pentru remedierea neregularităţilor/abuzurilor constatate.
    45. Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine modificarea jurisprudenţei mai sus invocate, atât soluţia, cât şi considerentele deciziilor mai sus invocate sunt valabile şi în prezenta cauză.
    46. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    DECIDE:
    Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance - S.A. din Bucureşti, în Dosarul nr. 2.977/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 10.230/325/2020 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 23.416/299/2019 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a civilă, în Dosarul nr. 9.740/182/2019 al Judecătoriei Baia Mare - Secţia civilă, în Dosarul nr. 4.334/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 2.181/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 657/4/2021 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă, în dosarele nr. 14.797/325/2020, nr. 25.827/325/2020 şi nr. 29.571/325/2020 ale Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 29.038/325/2020 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 4.153/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 6.435/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 29.289/325/2019 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 25.044/325/2020 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 2.171/325/2021, nr. 9.075/325/2021 şi nr. 3.207/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele nr. 2.399/298/2020/a1, nr. 555/298/2021 şi nr. 559/298/2021 ale Judecătoriei Sebeş, în dosarele nr. 18.693/325/2020, nr. 27.464/325/2020, nr. 1.699/325/2021 şi nr. 6.011/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele nr. 6.725/325/2021, nr. 3.238/325/2021, nr. 25.053/325/2020 şi nr. 8.646/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 5.781/325/2020 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 22.812/325/2020, nr. 28.242/325/2020, nr. 28.473/325/2020, nr. 3.740/325/2021 şi nr. 25.047/325/2020 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele nr. 13.561/325/2021 şi nr. 15.726/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 557/298/2021/a1, nr. 931/298/2021/a1, nr. 463/298/2021/a1 şi nr. 465/298/2021/a1 ale Judecătoriei Sebeş, în Dosarul nr. 7.978/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 1.440/325/2021 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 14.656/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 13.320/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 1.646/298/2020 al Tribunalului Alba - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă, în Dosarul nr. 17.612/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 656/325/2021 şi nr. 19.166/325/2020 ale Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 11.311/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 11.319/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 1.604/298/2021 al Judecătoriei Sebeş, în dosarele nr. 16.458/325/2021 şi nr. 33.686/325/2020 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 9.071/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 14.357/325/2021 şi nr. 369/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 4.399/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 17.616/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în dosarele nr. 1.586/298/2021/a1 şi nr. 1.598/298/2021 ale Judecătoriei Sebeş, în Dosarul nr. 19.802/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 1.236/325/2021 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, în dosarele nr. 15.887/325/2021 şi nr. 16.204/325/2021 ale Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, în Dosarul nr. 34.443/325/2020 al Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, în Dosarul nr. 33.685/325/2020 al Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă şi în Dosarul nr. 378/325/2021 al Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă şi constată că dispoziţiile art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
    Definitivă şi general obligatorie.
    Decizia se comunică Judecătoriei Timişoara - Secţia a II-a civilă, Tribunalului Timiş - Secţia a II-a civilă, Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a civilă, Judecătoriei Baia Mare - Secţia civilă, Judecătoriei Timişoara - Secţia I civilă, Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă, Judecătoriei Sebeş şi Tribunalului Alba - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 25 aprilie 2024.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    MARIAN ENACHE
                    Magistrat-asistent,
                    Ioana Marilena Chiorean


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016