Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIA Nr. 1 din 10 noiembrie 1993  privind aprobarea solutiilor unice referitoare la aplicarea   Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 , aprobata prin Legea nr. 130/1992    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIA Nr. 1 din 10 noiembrie 1993 privind aprobarea solutiilor unice referitoare la aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 , aprobata prin Legea nr. 130/1992

EMITENT: Ministerul Finantelor
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 14 ianuarie 1994
Corneliu Gorcea



*) <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 a fost modificatã prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 31 august 1993.
ANEXA 1
SOLUŢII UNICE REFERITOARE LA APLICAREA PREVEDERILOR UNOR ARTICOLE DIN

<>ORDONANTA GUVERNULUI NR. 3/1992



Art. 2
a) Operaţiunile efectuate de societãţile agricole "Agromec"-uri şi alte unitãţi care executa lucrãri agricole sau prestaţii pentru prelucrarea produselor vegetale cu plata în natura intra în sfera de aplicare a T.V.A. astfel:
- produsele predate proprietarilor de terenuri sau cultivatorilor (cereale, zahãr, ulei, tuica, vin etc.) nu reprezintã transfer al dreptului de proprietate şi nu se supun taxei pe valoare adãugatã;
- produsele reţinute de societãţile agricole, "Agromec"-uri şi alte unitãţi prestatoare de servicii pentru lucrãrile agricole executate se supun taxei pe valoare adãugatã la livrarea acestora ca atare sau sub forma prelucrata, în condiţiile <>art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 .
Acelaşi regim se aplica şi produselor reţinute de prestatori de la persoane fizice sub forma de uium pentru activitatea de: macinis, fabricare de tuica, vin etc.
b) Vinzarile de mijloace fixe, care nu se încadreazã în reglementãrile privind vînzarea de active, intra în sfera de aplicare a T.V.A. independent de forma juridicã prin care se realizeazã transferul dreptului de proprietate.
Art. 2 pct. 2.2 şi 2.3
Bunurile predate şi serviciile prestate sub forma de sponsorizare intra în sfera de aplicare a T.V.A. în condiţiile prevãzute de art. 2 pct. 2.2 şi, dupã caz, pct. 2.3.
Sponsorizare sub forma bãneascã, pînã la apariţia legii în domeniul, se supune taxei pe valoare adãugatã la primitor dacã acesta este agent economic plãtitor de taxa şi dacã pentru suma primitã presteazã în contrapartida servicii de reclama şi publicitate. Baza de impozitare se determina pe baza tarifelor aferente seviciilor de reclama şi publicitate efectiv prestate.
Se vor întocmi documentele prevãzute de normele legale privind operaţiunile asimilate livrãrilor.
Art. 2 pct. 2.4
Utilizarea unor produse sau servicii realizate în cadrul unitãţii pentru activitatea proprie se impoziteazã numai în urmãtoarele condiţii:
a) bunurile şi serviciile respective sa fie destinate în mod curent vinzarii înregistrate în gestiune şi în contabilitate în contul 220 "Produse finite". Semifabricatele înregistrate în contul 222, consumate pentru producţia proprie, precum şi producţia transferata direct pentru alta secţie sau faza de fabricaţie, nu se supun taxei pe valoarea adãugatã;
b) bunurile şi serviciile în cauza sa fie utilizate pentru realizarea de:
- operaţiuni scutite total sau parţial de T.V.A.;
- mijloace fixe.
Unitãţile care realizeazã exclusiv operaţiuni impozabile nu aplica prevederile <>art. 2 pct. 2.4 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 .
Saminta din producţia proprie a societãţilor agricole folositã la insamintari nu este supusã taxei pe valoare adãugatã.
Saminta din producţia proprie folositã în executarea lucrãrilor de insamintare pentru alţi beneficiari, indiferent dacã aceştia sunt sau nu plãtitori de T.V.A., se supune taxei pe valoare adãugatã ca livrare separatã sau în cadrul prestaţiei executate.
Art. 2 ultimul alineat
Produsele predate de societãţile agricole ca plata în natura pentru lucrãrile executate la recoltat de "Agromec"-uri reprezintã schimb de bunuri şi servicii şi se impoziteazã ca doua livrãri separate.
Art. 3
1. Nu intra în sfera de aplicare a taxei pe valoare adãugatã operaţiunile efectuate de unitãţile aparţinînd asociaţiilor, organizaţiilor şi instituţiilor prevãzute la <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , care nu au calitatea de agent economic şi al cãror venit este destinat autofinantarii, organizate în baza <>Decretului nr. 151/1975 .
Intra în sfera de aplicare a taxei pe valoare adãugatã operaţiunile realizate de unitãţile de mai sus care îndeplinesc condiţiile unei activitãţi economice, precum cele privind:
- activitate comercialã cu bunuri cumpãrate sau realizate în unitãţi proprii;
- activitate hoteliera;
- alimentaţie publica;
- activitate de turism;
- prestãri de servicii.
Unitãţile care realizeazã activitãţi de natura celor de mai sus sunt obligate sa organizeze distinct evidenta gestiunilor şi a contabilitãţii acestora.
Unitãţilor respective li se atribuie cod fiscal potrivit art. 3 din Hotãrîrea Guvernului nr. 224/1993 pe baza declaraţiei IMP 1, completindu-se la capitolul 3 codul 13 sau 57, dupã caz.
Unitãţile care realizeazã din activitãţile de mai sus venituri de pînã la 10 milioane lei anual sunt scutite de T.V.A. potrivit <>art. 6 lit. A i) 12 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 .
Unitãţile care realizeazã din activitãţile de mai sus venituri de peste 10 milioane lei anual dar pentru care nu pot fi organizate distinct gestiunile şi evidentele care sa permitã determinarea T.V.A. deductibilã, aferentã activitãţilor respective, nu intra în sfera de aplicare a T.V.A.
2. Valorificarea de cãtre direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat a bunurilor confiscate potrivit legii nu intra în sfera de aplicare a T.V.A.; vînzarea prin comisionari a bunurilor proprietate de stat se supune T.V.A. numai pentru partea reprezentind comisionul agentului economic prin care se valorifica bunurile.
3. Prevederile cap. III din Normele aprobate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 233/1993 lit. d) alin. 2 se aplica şi închirierii de spaţii în scop de locuinta în cãmine, locuinţe de serviciu sau în alte spaţii destinate locuinţei, cu condiţia respectãrii prevederilor legale privind determinarea nivelului tarifului de închiriere (Legea nr. 5/1973, republicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 122 din 31 decembrie 1980).
Art. 6 lit. A b)
Prin unitãţi de cercetare se înţelege unitãţile de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã pentru activitatea de realizare a temelor din programele naţionale de cercetare-dezvoltare aprobate în condiţiile legii, alte teme de importanta majorã pentru economia nationala, inclusiv cele privind prospectiunile şi lucrãrile geologice de cercetare pentru descoperiri de zãcãminte noi şi evaluarea volumului şi caracteristicilor zãcãmintelor valorificabile, finanţate din bugetul de stat şi din Fondul special pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 6 lit. A g)
Vinzarile de preparate culinare care fac parte din meniul propriu servit de cantine personalului care îşi desfãşoarã activitatea în unitãţile care participa la finanţarea cheltuielilor de regie ale acestora sunt scutite de T.V.A.
Acelaşi regim se aplica şi cantinelor care nu sunt organizate pe lîngã o unitate, însã numai pentru meniul propriu servit pe baza de abonament personalului unor unitãţi cu care s-a încheiat contract în acest sens şi la preţuri stabilite fãrã beneficii.
Art. 6 lit. A h)
Instituţiile de asigurãri şi reasigurari sunt scutite de T.V.A. pentru sumele încasate de la asiguraţi.
Despãgubirile acordate asiguraţilor includ şi T.V.A.
Art. 6 lit. A i) 1
Sunt scutite de T.V.A. lucrãrile de construcţii, amenajãri, reparaţii şi întreţinere executate în cimitire ca: zidire cavouri, sãpat gropi, chituit capace cripta, inhumarea şi deshumarea decedatilor.
Sunt, de asemenea, scutite obiectele de uz funerar ca: sicrie şi garnituri sicrie, cruci, respecte, coroane şi jerbe din flori naturale şi artificiale, luminari (exclusiv cele decorative şi cele pentru nunti şi botezuri).
Scutirile de mai sus se aplica pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii executate de unitãţi special autorizate.
ART. 6 lit. A i) 5
Sunt scutite de T.V.A.:
- operaţiunile care intra în sfera impozitului pe spectacole, reglementate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 679/1991 şi Normele metodologice nr. 6174/1991 de aplicare elaborate de Ministerul Finanţelor;
- operaţiunile care intra în sfera de aplicare a impozitului pe sumele obţinute din vînzarea activelor, reglementate prin Legea nr. 58/1991, Hotãrîrea Guvernului nr. 634/1991 şi Legea nr. 54/1992;
- operaţiunile care intra în sfera de aplicare a impozitului pe activitatea de taximetrie, reglementate prin art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1992, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 114/1992, şi care se referã la persoanele fizice autorizate potrivit Decretului-lege nr. 54/1990, precum şi la colaboratorii cu autoturisme proprii ai societãţilor comerciale care desfãşoarã activitatea de taximetrie;
- operaţiunile supuse taxelor pentru acordarea licenţelor în vederea practicãrii jocurilor de noroc, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 16/1993.
Art. 6 lit. A i) 6
a) Vînzarea de cãrţi, ziare şi reviste este scutitã de T.V.A. indiferent de modul de realizare: directa, prin intermediari, pe baza de abonament.
b) Prestãrile efectuate de Radio şi Televiziune sunt scutite de T.V.A. atît la unitãţile care realizeazã programele, cît şi la cele care le difuzeazã.
Lucrãrile efectuate la domiciliul clienţilor pentru recepţia programelor audiovizuale sunt supuse taxei pe valoare adãugatã, nefiind o prestare efectuatã de televiziune.
c) Sumele obţinute din vînzarea formularelor comune tipãrite şi distribuite prin grija direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti în baza Hotãrîrii Guvernului nr. 768/1992 nu sunt supuse taxei pe valoarea adãugatã atît la unitãţile care le tiparesc, cît şi la cele de distribuire.
Art. 6 lit. A i) 10
Bunurile din import necesare investiţiilor, constituite ca aport în natura potrivit art. 12 din Legea nr. 35/1991 privind regimul investiţiilor strãine, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 2 august 1993, sunt scutite de T.V.A., conform <>art. 6 lit. B penultimul alineat din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 .
Acelaşi regim se aplica şi bunurilor din import, destinate investiţiilor, achiziţionate din aportul în numerar al investitorului strãin la capitalul social ori la majorarea acestuia.
Art. 6 lit. A i) 11
a) Medicamentele de uz uman şi veterinar, inclusiv sub forma de substanţe farmaceutice şi plante medicinale, se livreaza în toate cazurile cu preţuri stabilite în condiţii de scutire de T.V.A.
Substantele farmaceutice scutite de T.V.A. reprezintã substantele active livrate sub forma de pulberi, granule, soluţii sau alte forme de aceasta natura şi care apoi urmeazã a fi transformate în medicamente de cãtre unitãţile producãtoare sau utilizate în farmacii pentru realizarea de preparate farmaceutice.
Trusele medicale în care se includ şi unele medicamente se supun taxei pe valoare adãugatã calculatã asupra preţului de vînzare negociat.
Materialele pentru tehnica dentara se supun T.V.A. atît la import, cît şi la comercializarea acestora, cu exercitarea dreptului de deducere potrivit legii.
Alcoolul sanitar, vata, pansamentele şi alte produse similare sunt supuse T.V.A.
b) Sortimentele de pîine scutite de T.V.A. sunt cele prevãzute în anexa la Hotãrîrea Guvernului nr. 179/1993, precum şi cele care se realizeazã cu parametrii de calitate identici cu acestea, indiferent de denumire, gramaj şi preţ.
Art. 6 lit. A i) 12
Unitãţile a cãror activitate specifica autorizata este scutitã de T.V.A. potrivit <>art. 6 lit. A a), b), g) şi h) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 devin plãtitoare de taxa pe valoare adãugatã numai dacã din alte activitãţi desfãşurate în mod sistematic pentru obţinerea de profit realizeazã un venit total de peste 10 milioane lei anual.
Agenţii economici care efectueazã operaţiuni comerciale atît cu bunuri şi servicii impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adãugatã, devin plãtitori de T.V.A. în funcţie de volumul total al cifrei de afaceri realizate la unitatea de baza, inclusiv la subunitati.
Art. 7
În situaţia cînd agenţii economici prezintã cererea de luare în evidenta ca plãtitori de T.V.A. în luna în care au depãşit plafonul de scutire prevãzut la <>art. 6 lit. A i) 12 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , organele fiscale îi vor lua în evidenta ca plãtitori de T.V.A. începînd cu data de 1 a lunii urmãtoare celei în care s-a primit şi aprobat cererea.
Art. 11
La societãţile agricole, "Agromec"-uri, mori şi alţi agenţi economici care efectueazã prestaţii cu plata în natura, obligaţia de plata a T.V.A. ia naştere la data:
- livrãrii produselor respective cãtre Regia Autonomã "Romcereal";
- vinzarii produselor la alte persoane fizice sau juridice, ca atare sau prelucrate în alte produse.
Pentru operaţiunile asimilate livrãrilor în baza art. 2 pct. 2.2, 2.3 şi 2.4, unitãţile respective aplica prevederile <>art. 11 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 .
Art. 12
Ca regula generalã pentru avansuri, exigibilitatea ia naştere la data încasãrii acestora.
Prin excepţie de la acest principiu, organul fiscal la care agentul economic este înregistrat ca plãtitor de T.V.A. poate aproba ca exigibilitatea sa intervinã la data stabilirii debitului clientului pe baza de factura sau alt document legal înlocuitor.
Art. 13
1. Operaţiunile realizate de casele de amanet sunt supuse T.V.A. astfel:
a) corespunzãtor comisionului încasat, cînd împrumutul este restituit la termen;
b) corespunzãtor valorii obţinute din vînzarea bunurilor care devin proprietatea casei de amanet ca urmare a nerestituirii împrumutului;
c) corespunzãtor preţului de piata pentru bunurile care devin proprietatea casei de amanet şi sunt reţinute de aceasta.
2. Pentru apartamentele contractate şi achitate integral sau parţial înainte de 1 iulie 1993, dar date în funcţiune dupã aceasta data, se aplica prevederile cap. XII din normele aprobate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 233/1993, potrivit cãrora la facturarea bunurilor livrate şi a serviciilor prestate baza de impozitare se diminueazã corespunzãtor avansului încasat.
3. Echipamentul de lucru suportat parţial de salariaţi se supun taxei pe valoarea adãugatã numai corespunzãtor valorii bunurilor, care este suportatã de salariaţi, iar exigibilitatea intervine la data prevãzutã pentru plata ratelor.
4. Pentru determinarea bazei de impozitare aferente livrãrilor în devize cãtre beneficiari din ţara, furnizorul este obligat sa emita concomitent atît factura în devize, cît şi factura în lei, utilizînd cursul de schimb valutar stabilit în şedinţa de licitaţie valutarã ţinuta la B.N.R., valabil pentru ziua în care a avut loc livrarea.
5. Agenţii economici care presteazã servicii de intermediere în turism vor determina baza de impozitare, la prestarea efectivã a serviciilor, ca diferenţa între preţul plãtit de client şi suma facturatã de prestatorii care au executat material serviciile utilizate de client.
Pentru aceste prestãri se fac urmãtoarele înregistrãri:
- sumele încasate anticipat se înregistreazã în contul 499 "Creditori" sau, dupã caz, 450 "Decontãri cu partenerii externi";
- la prestarea serviciilor, conturile de mai sus se inchid prin creditul contului de realizari 600 "Venituri din activitatea de baza";
- sumele facturate de prestatorii care au executat material serviciile utilizate de client se înregistreazã în debitul contului 600 "Venituri din activitatea de baza";
- soldul contului 600 "Venituri din activitatea de baza" reprezintã baza de impozitare a T.V.A., care se înregistreazã prin articolul 600=430.32;
- bunurile şi serviciile achiziţionate pentru nevoile agenţilor economici se înregistreazã potrivit Normelor Ministerului Finanţelor nr. 4175/1993.
Art. 14
Pentru animale şi pãsãri vii destinate tãierii, pentru grîu şi lapte de vacã, pentru care se acorda prime de la bugetul de stat, taxa pe valoarea adãugatã se calculeazã la preţul fãrã prima.
Exemplu:
- preţ de achiziţie 750 lei/kg;

- prima de la bugetul de stat 400 lei/kg;

- baza de impozitare a T.V.A. 350 lei/kg;

Art. 15
Ambalajele care circula prin facturare se supun T.V.A. la livrare, urmînd ca la restituire sa se efectueze regularizarea prevãzutã la <>art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 potrivit instrucţiunilor de completare a decontului T.V.A.
Ambalajele de circulaţie (navete, sticle, borcane etc.) la schimb între furnizorii de marfa şi clienţi nu se factureaza şi nu se supun T.V.A.
În condiţiile în care clienţii nu deţin cantitãţile de ambalaje necesare efectuãrii schimbului prevãzut mai sus pot primi de la furnizorii de marfa ambalajele necesare în schimbul unei garanţii depuse acestora fãrã facturare şi fãrã T.V.A.
Periodic se vor factura şi supune T.V.A. cantitãţile de ambalaje date în schimbul unei garanţii şi scoase din uz la clienţi ca urmare a distrugerii, uzurii, lipsurilor etc.
Regimul circulaţiei ambalajelor pe baza de schimb se aplica în mod obligatoriu în relaţiile cu agenţii economici neplatitori de T.V.A.
Art. 17
1. Cotele de T.V.A. care se aplica transportului internaţional de mãrfuri sunt urmãtoarele:
- cota zero pentru transportul mãrfurilor exportate, precum şi pentru prestaţiile accesorii transportului bunurilor exportate în condiţiile prevãzute la cap. IX pct. 2 lit. a) din normele aprobate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 233/1993 şi pentru transportul de mãrfuri în care teritoriul României este doar tranzitat;
- cota de 18% pentru transportul bunurilor pe teritoriul României de la punctul de vamuire şi întocmire a declaraţiei vamale de import pînã la destinatar.
Transportul pe parcurs extern şi pe parcurs intern pînã la punctul de vamuire, cît şi prestaţiile accesorii transportului nu se supun T.V.A. întrucît se includ în valoarea în vama pentru care T.V.A. se plãteşte de cãtre importator.
Prestatorii serviciilor de transport de mãrfuri sau accesorii transportului de mãrfuri au drept de deducere a taxei pe valoare adãugatã aferentã intrãrilor de bunuri şi servicii, independent de faptul ca acestea au fost destinate transportului pe parcurs extern sau intern, cu respectarea celorlalte condiţii prevãzute la <>cap. VI din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 .
2. Cotele de T.V.A. care se aplica transportului rutier internaţional de persoane sunt urmãtoarele:
- cota zero pentru transportul internaţional de persoane efectuat cu autocare pe rute stabilite cu grafic de circulaţie aprobat, dacã durata acestuia pe parcurs extern depãşeşte 24 de ore. Efectuarea transportului se dovedeşte cu documente oficiale de transport vizate de organele vamale, precum şi cu documente emise de prestatorii serviciilor de cazare, masa etc.;
- cota de 18% pentru transporturile rutiere internaţionale de persoane, dacã nu se îndeplinesc condiţiile prevãzute mai sus pentru cota zero.
Art. 18
În cazul investiţiilor în regie proprie, T.V.A. aferentã cheltuielilor colectate în contul 123 se înregistreazã în debitul contului 430.31 prin creditul contului 470 sau al altor conturi potrivit Normelor Ministerului Finanţelor nr. 4175/1993.
Dreptul de deducere se exercita în funcţie de regimul produselor sau serviciilor realizate de unitãţile în funcţiune sau, în lipsa acestuia, de regimul produselor prevãzute a fi obţinute dupã punerea în funcţiune a mijlocului fix, impozabile sau scutite de T.V.A.
T.V.A. nedeductibila se înregistreazã în debitul contului 123 şi în final se reflecta în valoarea fondului fix.
Dupã un an de la punerea în funcţiune, agenţii economici care au realizat operaţiuni scutite total sau parţial de T.V.A. determina prorata în funcţie de regimul produselor şi serviciilor efectiv realizate şi se efectueazã regularizarea T.V.A. deductibilã.
Art. 19
Dreptul de deducere a T.V.A. înscrisã în documentele pentru cumpãrãri se determina în funcţie de data facturii, a chitanţei fiscale sau a altui document legal înlocuitor, dacã acestea s-au primit pînã la data întocmirii decontului T.V.A.
Documentele primite dupã data întocmirii decontului aferent lunii în care bunurile au fost recepţionate se includ în deconturile întocmite pentru lunile urmãtoare.
În jurnalul pentru cumpãrãri se înscriu toate documentele aferente intrãrilor de bunuri şi servicii pentru nevoile agentului economic, indiferent de destinaţia lor, pentru realizarea de operaţiuni impozabile sau operaţiuni scutite de T.V.A., dreptul de deducere a T.V.A. aferentã intrãrilor urmînd a fi stabilit pe baza proratei calculate potrivit prevederilor de la rindul 9 din decont.
Documentele aferente intrãrilor de bunuri şi servicii care nu sunt legate direct şi exclusiv de activitatea agentului economic, precum şi cele destinate folosirii în scop personal sau pentru a fi puse la dispoziţia altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit nu vor fi înscrise în jurnalul pentru cumpãrãri, iar T.V.A. aferentã nu este deductibilã.
Art. 25 lit. B
1. Documentele care se întocmesc de cãtre agenţii economici pentru exportul de bunuri sunt:
a) exportul pe baza de comision:
- unitãţile producãtoare emit facturi interne (potrivit Hotãrîrii Guvernului nr. 768/1992), inscriind "cota zero de T.V.A." şi menţiunea "export în comision";
- unitãţile exportatoare în comision înscriu pe facturile externe şi pe declaraţiile vamale de export denumirea unitãţii producãtoare;
- pentru comisionul cuvenit, unitatea exportatoare emite facturi cãtre unitatea producãtoare, aplicind cota zero de T.V.A.;
b) exportul realizat de unitãţile exportatoare care acţioneazã în nume propriu:
- unitãţile producãtoare emit facturi, aplicind cota de T.V.A. corespunzãtoare livrãrilor la intern;
- unitãţile exportatoare emit facturi interne în lei, inscriind cota zero de T.V.A., precum şi facturi externe în valuta;
c) export realizat direct de unitatea producãtoare:
- unitãţile emit facturi interne, aplicind cota zero de T.V.A. şi facturi externe corespunzãtoare.
Cota zero de T.V.A. se aplica numai livrãrilor de bunuri la export justificate prin:
- factura externa;
- declaraţia vamalã de export vizata de organele vamale;
- documentul de transport internaţional.
Toate documentele de mai sus sunt obligatorii pentru fiecare livrare de bunuri la export.
Valoarea facturilor interne aferente bunurilor şi serviciilor exportate direct sau prin intermediari se determina pe baza preţurilor externe transformate în lei la cursul de schimb valutar, stabilit în şedinţa de licitaţie valutarã ţinuta la B.N.R., valabil pentru ziua în care se emite factura externa.
Cota zero de T.V.A. pentru produsele contractate cu parteneri externi care dispun livrarea cãtre un agent economic din ţara în vederea prelucrãrii lor pentru acelaşi partener extern se aplica pe baza urmãtoarelor documente:
- contractul sau dispoziţia scrisã a partenerului extern, din care sa rezulte produsele, cantitãţile şi agentul economic din ţara la care se face livrarea;
- factura externa;
- dovada încasãrii contravalorii mãrfii în valuta.
2. Documentele care se întocmesc de cãtre agenţii economici pentru exportul de servicii de natura celor prevãzute la cap. IX din normele aprobate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 233/1993, precum şi de natura altor servicii comandate de beneficiari cu sediul în strãinãtate, sunt:
a) factura externa;
b) dovada încasãrii contravalorii facturii prestaţiei executate sau, dupã caz, dovada introducerii în banca a documentelor de încasare în valuta.
Pentru serviciile prestate fãrã contract sau comanda de la firma externa se aplica cota zero pe baza documentelor legale în care se consemneazã prestarea serviciului şi a documentelor de mai sus.
3. Vinzarile de bunuri şi prestãrile de servicii cãtre populaţie pe baza de bonuri fãrã nominalizãri privind cumpãrãtorul se consemneazã în formularele tipizate şi în condiţiile prevãzute în normele legale în vigoare la 30 iunie 1993.
4. Combustibilii livrati populaţiei pentru încãlzit şi prepararea hranei, fiind scutiţi de T.V.A., se înscriu în bonurile de vînzare în vigoare la data aplicãrii <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 .
5. Transportul cerealelor din cimp la bazele de recepţie se consemneazã în documentele utilizate înainte de introducerea T.V.A., în condiţiile prevãzute de normele legale în vigoare la 30 iunie 1993.
6. Documentele inlocuitoare ale facturilor în vederea înregistrãrii în jurnalul pentru vinzari şi în jurnalul pentru cumpãrãri sînt cele indicate la pct. 4 din Normele Ministerului Finanţelor nr. 4175/1993 şi la pct. 8 din Normele Ministerului Finanţelor nr. 4175/A/1993.
7. Agenţii economici neplatitori de T.V.A. sunt obligaţi sa consemneze livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii în documentele cuprinse în anexele nr. 1 şi 2 la Hotãrîrea Guvernului nr. 768/1992, fãrã completarea spaţiilor aferente T.V.A.
Documentele necuprinse în anexele respective se vor folosi în continuare în condiţiile prevãzute la pct. 11 din Normele Ministerului Finanţelor nr. 4175/1/1993.
Aceştia nu au obligaţia utilizãrii jurnalului pentru cumpãrãri şi a jurnalului pentru vinzari.
Cei care folosesc case de marcat nu vor programa evidentierea T.V.A. pe bon şi nici în registrul de vinzari zilnice.
Art. 25 lit. C d)
Informaţiile referitoare la operaţiunile impozabile prevãzute pentru anul urmãtor se furnizeazã de plãtitorii de T.V.A. numai la cererea organelor fiscale prin completarea datelor cuprinse în formulare specifice, difuzate de organul fiscal în evidenta cãruia este înregistrat plãtitorul.
Art. 25 lit. D
În cazul locatiilor de gestiune, T.V.A. aferentã livrãrilor de bunuri şi prestãrilor de servicii se plãteşte de persoana fizica sau juridicã care are calitatea de agent economic şi care a fost înregistratã ca plãtitor de T.V.A.
În cazul în care locatarul este o persoana fizica neinregistrata ca plãtitor, T.V.A. se plãteşte de cãtre locator.
În cazul în care locatarul este persoana juridicã, T.V.A. se plãteşte de acesta.
Sumele încasate de cãtre agenţii economici de la persoanele fizice sau juridice cãrora li s-a acordat locaţia de gestiune nu se cuprind în baza de impozitare T.V.A.
Art. 30
La produsele finite aflate în stoc la producãtor nu se aplica regimul prevãzut pentru mãrfurile în stoc în reţeaua de desfacere, ci se aplica prevederile cuprinse la pct. 6 din Normele Ministerului Finanţelor nr. 4175/1/1993.
Pînã la negocierea noilor preţuri potrivit metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 4174/1993 se practica preţurile cu ridicatã negociate, în vigoare la 30 iunie 1993, diminuate cu suma impozitului pe circulaţia mãrfurilor cuprins în acestea.
Preţul astfel determinat constituie baza de impozitare a T.V.A.
În cazul materiilor prime, materialelor în stoc la 30 iunie 1993 şi vîndute ca atare în perioadele urmãtoare la terţi, caz în care impozitul pe circulaţia mãrfurilor cuprins în valoarea acestora nu poate fi dedus, T.V.A. se calculeazã asupra preţurilor de vînzare negociate între vinzator şi cumpãrãtor.
Agenţii economici care devin plãtitori de T.V.A. prin opţiune sau prin depãşirea plafonului de scutire a T.V.A. dupã data 1 iulie 1993 nu corecteaza preţurile de cumpãrare aferente mãrfurilor în stoc la 30 iunie 1993 şi nu deduc T.V.A. aferentã mãrfurilor existente în stoc la data la care devin plãtitori, achiziţionate cu T.V.A. dupã 1 iulie 1993.
Alte precizãri
1. Operaţiuni realizate de cantine, crese, grãdiniţe şi cluburi sportive nu se includ în decontul T.V.A. întocmit de unitatea pe lîngã care sunt organizate.
Cantinele care realizeazã un venit total anual de peste 10 milioane lei din activitãţile impozabile prevãzute la cap. V lit. e) alin. 3 din normele aprobate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 233/1993 vor fi luate în evidenta ca plãtitoare de T.V.A. şi vor prezenta deconturi distincte pentru intreaga activitate desfasurata de acestea.
2. Rindurile 12 şi 13 din decont se vor completa de cãtre:
- agenţii economici din reţeaua comercialã sau producãtorii care au şi magazine proprii de desfacere şi care utilizeazã conturile 230 şi 231;
- agenţii economici cãrora li se livreaza bunuri (energie electrica, energie termica şi altele de aceeaşi natura) care se utilizeazã de cãtre mai multe unitãţi existente pe aceeaşi platforma.
La rindul 4.2 se vor înscrie operaţiunile aferente:
- livrãrilor de bunuri şi prestãrilor de servicii prevãzute la poz. 8-11 din lista anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993;
- bunurile prevãzute la poz. 1-7 din lista menţionatã la alineatul precedent, cumpãrate în scopul revinzarii de cãtre agenţii economici, alţii decît cei din reţeaua comercialã;
- vinzarilor de deşeuri din industrie şi de materiale recuperate, inclusiv operaţiunile de intermediere, de comision sau de alta natura legate de acestea.
3. Agenţii economici plãtitori de T.V.A. sunt obligaţi sa depunã în fiecare luna, indiferent dacã au realizat sau nu operaţiuni ori dacã suma T.V.A. de plata sau de rambursat este zero.
Prevederile pct. 1 din adresa Ministerului Finanţelor nr. 122.258 din 24 august 1993 se aplica corespunzãtor pînã la 31 decembrie 1993.
4. Plãtitorii de T.V.A. care beneficiazã de rambursare lunarã sunt:
a) unitãţile care aplica cota zero de T.V.A. sau au un regim asimilat cotei zero, potrivit Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 1/1993;
b) societãţile agricole constituite în baza Legii nr. 31/1990 şi a Legii nr. 36/1991, indiferent de denumire şi forma de proprietate;
c) unitãţile care prelucreaza sezonier produse agricole vegetale;
d) unitãţile autorizate sa efectueze operaţiuni de contractare, achiziţie şi depozitare de produse agricole vegetale.
5. Necuprinderea sumelor în baza de impozitare la furnizori sau prestatori potrivit <>art. 14 şi 15 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 atrage corespunzãtor pierderea dreptului de deducere la beneficiari. În acest scop, beneficiarilor le revin urmãtoarele obligaţii:
a) sa înregistreze în jurnalul pentru cumpãrãri valoarea facturilor şi taxa pe valoare adãugatã, corectate cu reducerile acordate de furnizori şi, respectiv, cu influentele rezultate din refuzurile fãcute;
b) sa solicite şi sa urmãreascã primirea de la furnizori a facturilor corectate, potrivit art. 28 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1990.
6. Sumele încasate de comisionari în lei în vederea participãrii la fixingul bancar pentru obţinerea valutei necesare importurilor nu se supun taxei pe valoarea adãugatã, aceasta urmînd a fi plãtitã la realizarea importurilor.
7. Sumele achitate producãtorilor de cãtre exportatori sub forma de avansuri pentru realizarea produselor destinate exportului nu sunt supuse T.V.A.
Pe documentele de plata exportatorul este obligat sa înscrie menţiunea "avans pentru producţia de export".
La livrare, produsele exportate se supun T.V.A. potrivit precizãrilor din prezenta anexa cu privire la art. 25. lit. B de mai sus.
------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016