┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ CUNOŞTINŢELE │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ NECESARE ŞI ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ FOLOSIREA LOR │ NIVEL PRACTIC │ NIVEL TEORETIC │ NIVELUL SFEREI GLOBALE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│Criteriu vizeazã: │ │ │ │
│ │ │ │ │
│- Nivelul studiilor │Nivelul cunoştinţelor necesare se bazeazã │Nivelul cunoştinţelor necesare se │Nivelul cunoştinţelor necesare │
│necesare ocupãrii │în principal pe: │bazeazã atât pe deţinerea şi aplica-│înglobeazã toate aspectele nive-│
│postului; │- abilitãţi practice specifice activitãţi-│rea de concepte teoretice, cât şi pe│lelor anterioare, exercitate la │
│- Experienţa practicã │lor de execuţie şi operaţionale, acumulate│experienţa practicã în unul sau în │nivelul autoritãţii sau institu-│
│necesarã în vederea │pe baza unei experienţe substanţiale în │mai multe domenii de activitate în │ţiei publice. Este necesarã buna│
│înţelegerii atribuţii-│domeniu; │cadrul autoritãţii sau instituţiei │cunoaştere a administraţiei pu- │
│lor postului raportate│şi/sau │publice. Sunt necesare cunoştinţe │blice, precum şi o capacitate │
│la activitatea autori-│- aplicarea concretã şi de fapt a concep- │în domenii conexe de activitate. De │dezvoltatã de înţelegere şi în- │
│- Capacitatea de a │telor teoretice însuşite, corelate cu o │asemenea, sunt necesare şi cunoştin-│suşire a complexitãţii şi diver-│
│acumula şi de a-şi îm-│anumitã experienţã practicã. │ţe de management. │sitãţii rolurilor instituţiilor │
│bunãtãţi cunoştinţele;│ │ │şi a practicilor administrative.│
│- Capacitatea de a │ │ │ │
│folosi echipamentul │ │ │ │
│specific activitãţilor│ │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘
┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ MANAGEMENT ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ EXECUŢIE │ CONDUCERE │ ORGANIZARE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│Managementul se referã│ Managementul constã în general urmãrirea │Managementul constã în activitãţi de│Managementul se referã la capa- │
│la planificarea, orga-│realizãrii activitãţilor specifice unui │planificare, organizare şi control │citatea de a anticipa modul de │
│nizarea şi controlul │post dintr-un anumit domeniu de activitate│în cadrul unor domenii de activitate│desfãşurare a activitãţilor, │
│activitãţilor speci- │prin respectarea unor instrucţiuni clare, │mai îngiste sau largi. Implicã su- │precum şi la capacitatea de a │
│fice postului. Pot │sub control şi strictã supervizare conform│pervizarea de echipe mici sau mai │planifica, organiza şi controla │
│exista variaţii de la │ierarhiei instituţionalizate. │mari. În unele situaţii este nece- │activitãţi programate pe termen │
│o activitate pur de │Cele mai multe activitãţi au la bazã o │sarã coordonarea activitãţilor │mediu sau lung. │
│execuţie, la supervi- │planificare zilnicã sau pe termen scurt. │desfãţurate în domenii conexe. │De asemenea, implicã superviza- │
│zarea activitãţii unor│ │Activitãţile au la bazã o planifi- │rea şi coordonarea unor domenii │
│echipe mai mici sau │ │care pe termen scurt sau mediu. │distincte. │
│mai mari şi, în cele │ │ │ │
│din urmã, coordonarea │ │ │ │
│unor sfere de activi- │ │ │ │
│tãţi complexe. │ │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘
┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ INTER-RELAŢIONĂRI ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ INFORMARE │ MOTIVARE │ INFLUENŢĂ │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│Criteriul se referã │ │ │ │
│la: │Relaţiile cu subordonaţii ierarhici, │În plus faţã de cerinţele corespun- │Multitudinea şi diversitatea │
│- tipul relaţiilor şi │colegii şi cu persoanele din interiorul │zãtoare nivelului anterior, este │relaţiilor calitatea acestora în│
│contactelor stabilite │sau exteriorul autoritãţii sau instituţiei│necesarã în mod obligatoriu dovedi- │ceea ce priveşte conţinutul şi │
│cu diverşi "parteneri"│publice se întemeiazã pe respect reciproc │rea unei capacitãţi de convingere a │resursele de convingere impli- │
│din interiorul sau ex-│şi politeţe. La baza relaţiilor se aflã │personalului sau echipelor subordo- │şi, în cele din urmã, tipul de │
│teriorul autoritãţii │comportamente specifice ce au ca scop │nate, astfel încât opinia şi compor-│situaţii ce necesitã negociere │
│sau instituţiei pu- │obţinerea unui mediu de lucru eficient şi │tamentul acestora sã poatã fi modi- │şi motivare a echipei de lucru, │
│blice (subordonaţi ie-│armonios. Eforturile de a convinge şi/sau │ficate pe bazã de argumente. │implicã un nivel ridicat de ap- │
│rarhici, colegi, supe-│de a obţine acordul/cooperarea persoanelor│ │titudini pentru inter-relaţio- │
│riori ierarhici) în │sunt sprijinite prin argumente raţionale, │ │narea socialã. │
│vederea obţinerii re- │care nu sunt puse sub semnul întrebãrii │ │ │
│zultatelor dorite ca │sau care nu pot fi combãtute. │ │ │
│urmare a desfãşurãrii │ │ │ │
│activitãţii specifice │ │ │ │
│postului respectiv. │ │ │ │
│- scopul inter-relaţi-│ │ │ │
│onãrilor (furnizarea │ │ │ │
│sau colectarea de in- │ │ │ │
│formaţii, consiliere, │ │ │ │
│negociere etc) │ │ │ │
│- capacitatea de a │ │ │ │
│utiliza metode de │ │ │ │
│comunicare adecvate │ │ │ │
│(verbale, scrise). │ │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘
┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ MEDIUL ANALITIC ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ PUNERE ÎN APLICARE │ INTERPRETARE │ ELABORARE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│ │Diversitatea situaţiilor │Diversitatea situaţiilor │Diversitatea situaţiilor │
│Criteriul se referã la│Situaţii relativ simple, presupunând │Situaţii variate, complexe în conţi-│Situaţii foarte variate. Dato- │
│varietatea, diversita-│acţiuni ce sunt deja bine definite şi │nut şi presupunând de cele mai multe│ritã diversitãţii problemelor, │
│tea şi complexitatea │care se bazeazã pe situaţii precedente │ori o cercetare prealabilã. │rezolvarea lor presupune coor- │
│problemelor întâlnite │similare. │ │donarea unor activitãţi sau │
│în realizarea activi- │ │ │procese de multe ori divergente,│
│tãţilor specifice pos-│ │Complexitatea problemelor │precum şi o bunã capacitate de │
│tului şi vizeazã: │Complexitatea problemelor │Activitatea corespunzãtoare postului│previzionare. │
│- simplitatea sau plu-│Problemele întâlnite sunt în general │presupune cunoaşterea unor practici │ │
│rivalenţa deciziilor │simple. Rezolvarea este reglementatã │şi proceduri definite într-un con- │Complexitatea problemelor │
│care trebuie luate de │prin instrucţiuni stricte în care se │text mai larg. Este necesarã capa- │Activitatea corespunzãtoare pos-│
│titularul postului; │specificã clar şi detaliat proceduri ce │citatea de a identifica, analiza şi │tului presupune capacitatea de a│
│- capacitatea de ana- │trebuie urmate şi respectate. │interpreta problemele pe baza unor │identifica,analiza şi interpreta│
│lizã şi de optimizare │ │proceduri extinse şi mai puţin │aspecte complexe în procesul de │
│necesare pentru adop- │ │detaliate. │elaborare a unor politici spe- │
│tarea soluţiilor; │ │ │cifice sau globale. │
│- schiţarea sau conce-│Soluţionarea problemelor │Soluţionarea problemelor │ │
│perea unor rãspunsuri │Soluţiile sunt formulate în mod explicit, │Soluţiile bine definite sunt obiec- │Soluţionarea problemelor │
│mai mult sau mai puţin│cu posibilitãţi reduse de opţiune. │tul, în cele mai multe cazuri, a │Soluţionarea problemelor presu- │
│originale. │ │unor decizii optime şi bine gândite │pune abordarea lor în mod crea- │
│ │ │ │tor, coerent şi logic. │
│ │ │ │Soluţionarea problemelor se │
│ │ │ │bazeazã pe abordãri interpreta- │
│ │ │ │tive şi pe capacitatea de a │
│ │ │ │implementa în mod original, dacã│
│ │ │ │este cazul, soluţiile identi- │
│ │ │ │ficate. │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘
┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ MEDIUL DECIZIONAL ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ CONFORMARE │ ALEGERE/ OPŢIUNE │ OPTIMIZARE/ DECIZIE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│Criteriul înglobeazã │Cadrul funcţional │Cadrul funcţional │Cadrul funcţional │
│corespunzãtor postului│Iniţiativele personale şi luarea decizi- │Iniţiativele personale şi luarea de-│Luarea deciziilor şi exprimarea │
│cadrul funcţional în │ilor sunt strict definite prin proceduri │ciziilor sunt definite prin proce- │autoritãţii vizeazã sectoare │
│ceea ce priveşte capa-│şi instrucţiuni detaliate. Autoritatea │duri şi instrucţiuni mai largi şi │largi de activitate, bazându-se │
│citatea/ dreptul de a │decizionalã este situatã la nivelul │mai flexibile. La acest nivel sunt │pe politici şi obiective ante- │
│iniţia acţiuni şi de a│managerial rãspunzãtor de activitatea │solicitate şi permise alegeri şi │rior definitive. La acest nivel │
│lua decizii structura │departamentului în care se aflã postul. │opţiuni. │se permite/ încurajeazã expri- │
│ierarhicã şi controlul│ │Structura ierarhicã şi organizarea │marea de iniţiative personale. │
│asupra funcţiei. │Controlul │instituţiei constituie reperele │ │
│Sunt avute în vedere │Controlul asupra postului este permanent │ │Controlul │
│politicile, strategi- │şi sistematic. │Controlul │Controlul asupra postului se │
│ile, regulamentele, │ │Controlul se face periodic, în mod │exercitã pe termen mediu-lung, │
│procedurile şi in- │ │flexibil, pe întreaga duratã a des- │conferindu-i titularului o │
│strucţiunile asumate │ │fãşurãrii activitãţii: În destule │autonomie relativ largã. │
│în mod oficial de │ │situaţii controlul se face │ │
│cãtre autoritatea sau │ │a posteriori. │ │
│instituţia publicã │ │ │ │
│respectivã. │ │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘
┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ SFERA │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ RESPONSABILITĂŢII ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ OPERARE │ TACTICĂ │ STRATEGIE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│Criteriul se referã │ │ │ │
│la: │Responsabilitatea vizeazã în principal │Responsabilitatea aferentã postului │Responsabilitatea este stabilitã│
│- impactul acţiunilor │îndeplinirea sarcinilor şi a atribuţiilor │se bazeazã pe corelarea activitãţi- │pe termen mediu/lung în baza unor
│şi deciziilor titula- │specifice postului şi în foarte micã │lor titularului postului cu reali- │decizii politice (de ex: la nivel
│rului postului asupra │mãsurã realizarea obiectivelor şi atri- │zarea obiectivelor pe termen scurt/ │guvernamental). │
│autoritãţii sau insti-│buţiilor autoritãţii sau instituţiei │mediu ale autoritãţii sau institu- │Este o responsabilitate largã, │
│tuţiei publice; │publice. │ţiei publice. │privind modalitãţi şi mijloace │
│- efectele în timp ale│Responsabilitatea poate fi transpusã în │ │relativ complexe din punct de │
│acţiunilor titularului│termeni de: │Impactul acţiunilor se reflectã │vedere financiar, tehnic, uman │
│postului(termen scurt,│- calitatea serviciului, │asupra unui domeniu specific de │etc.) │
│mediu sau lung); │- respectarea termenelor limitã, │activitate (direcţie, serviciu, │ │
│- modalitãţile şi │- satisfacerea cerinţelor beneficiarilor │birou). │Impactul acţiunilor se reflectã │
│natura mijloacelor │(interni şi/sau externi), │ │asupra unor domenii largi din │
│specifice postului │Modalitãţile şi mijloacele specifice │ │cadrul administraţiei publice. │
│(materiale, economice,│folosite sunt, în general, administrate │ │ │
│umane, financiare) │zilnic pe baza unei ierarhii directe. │ │ │
│pentru obţinerea re- │ │ │ │
│zultatelor scontate. │Impactul acţiunilor se reflectã pe │ │ │
│ │termen scurt asupra propriei activitãţi. │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘