Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CRITERII din 16 martie 2023  de eligibilitate, documentele justificative, condiţiile şi modul de implementare a intervenţiilor aferente sectorului apicol prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 CRITERII din 16 martie 2023 de eligibilitate, documentele justificative, condiţiile şi modul de implementare a intervenţiilor aferente sectorului apicol prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat

EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 280 din 4 aprilie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 105 din 16 martie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 280 din 4 aprilie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Intervenţiile aferente sectorului apicol sunt cele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022, respectiv:
    a) servicii de consiliere, asistenţă tehnică, formare, informare şi schimb de bune practici, inclusiv prin colaborarea în reţea, pentru apicultori şi pentru organizaţiile de apicultori - intervenţia IS-A-01 prevăzută în PS 2023-2027;
    b) promovare, comunicare şi marketing, inclusiv acţiuni de monitorizare a pieţei şi activităţi care vizează în special sensibilizarea consumatorilor în privinţa calităţii produselor apicole - intervenţia IS-A-02;
    c) achiziţia de către formele asociative legal constituite de echipament pentru procesarea cerii în vederea obţinerii fagurilor artificiali, precum şi achiziţia de echipament pentru ambalarea mierii - intervenţia IS-A-03 prevăzută în PS 2023-2027;
    d) combaterea agresorilor şi a bolilor specifice stupilor, în special a varoozei, intervenţia IS-A-04 prevăzută în PS 2023-2027, din care achiziţia de medicamente - intervenţia IS-A 04-01 prevăzută în PS 2023-2027;
    e) raţionalizarea transhumanţei - intervenţia IS-A-05 prevăzută în PS 2023-2027;
    f) repopularea stupilor din Uniune, inclusiv ameliorarea albinelor - intervenţia IS-A-06 prevăzută în PS 2023-2027;
    g) acţiuni de sprijinire a laboratoarelor de analiză a produselor apicole, a pierderilor de albine sau a scăderii productivităţii, precum şi a substanţelor cu potenţial toxic pentru albine - intervenţia IS-A-07 prevăzută în PS 2023-2027.


    ART. 2
    Beneficiarii intervenţiilor apicole sunt:
    a) apicultori, persoane fizice şi juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) asociaţii, federaţii, cooperative agricole, uniuni, constituite din apicultori conform legislaţiei în vigoare, denumite în continuare forme asociative apicole legal constituite.


    ART. 3
    Solicitanţii intervenţiilor apicole sunt:
    a) formele asociative apicole legal constituite, pentru intervenţiile prevăzute la art. 1 lit. a)-c);
    b) apicultorii, persoane fizice şi juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, pentru intervenţiile prevăzute la art. 1 lit. d)-g).


    ART. 4
    Instituţiile publice responsabile sunt:
    a) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, este autoritatea competentă pentru elaborarea prevederilor de implementare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 şi (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului;
    b) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, este autoritatea competentă pentru derularea operaţiunilor financiare legate de gestionarea fondurilor alocate, elaborarea ghidului solicitantului, a formularisticii de solicitare a sprijinului financiar, elaborarea procedurilor de control pentru intervenţiile apicole şi are următoarele atribuţii principale: asigură verificarea cererilor de plată primite de la beneficiari, autorizează plata către beneficiari în urma verificării cererilor de plată, execută plăţile autorizate către beneficiari, ţine contabilitatea plăţilor efectuate;
    c) Agenţia Naţională pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu“, denumită în continuare ANZ, este autoritatea competentă responsabilă pentru activitatea de înregistrare a stupilor şi stupinelor, prin implementarea sistemului unitar de identificare şi autorizarea stupinelor de elită şi a stupinelor de multiplicare, pentru eliberarea adeverinţei cu numărul de familii de albine deţinute de către apicultori, precum şi pentru recunoaşterea materialului biologic apicol produs pentru comercializare numai din stupinele de elită şi stupinele de multiplicare autorizate;
    d) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare ANSVSA, este autoritatea competentă pentru activitatea de înregistrare/ autorizare sanitară veterinară a stupinelor şi efectuarea de analize fizico-chimice/reziduuri care să ateste calitatea mierii pentru intervenţiile din sectorul apicol.


    ART. 5
    (1) Solicitanţii intervenţiilor apicole pot accesa simultan sprijin prin măsurile agricole din FEADR, respectiv intervenţiile DR-12 „Investiţii în consolidarea exploataţiilor tinerilor fermieri instalaţi şi a fermierilor recent instalaţi“, DR-14 „Investiţii în fermele de mici dimensiuni“, DR-20 „Investiţii în sectorul zootehnic“ şi DR-30 „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri“, cu condiţia ca cheltuielile propuse prin lista cheltuielilor stabilită de apicultor prin proiectul sau planul de afaceri să nu fie solicitate prin intervenţiile apicole din perioada 2023-2027 şi viceversa. Condiţia se aplică de la momentul solicitării sprijinului prin FEADR, iar lista cheltuielilor stabilită de apicultor prin proiectul/planul de afaceri depus pentru finanţarea prin FEADR devine neeligibilă prin intervenţiile apicole din perioada 2023-2027 pentru respectivul solicitant.
    (2) În cazul intervenţiei DR-22 „Investiţii în condiţionarea, depozitarea, procesarea produselor agricole şi pomicole şi intervenţiile sectoriale apicole“, finanţată prin FEADR, nu sunt eligibile pentru sprijin:
    (i) cheltuieli privind achiziţionarea echipamentului pentru procesarea cerii în vederea obţinerii fagurilor artificiali;
    (ii) cheltuieli pentru achiziţionarea echipamentului pentru ambalarea mierii în cazul formelor asociative apicole care au depus cerere de plată la APIA pentru decontarea acestora;
    (iii) cheltuieli aferente investiţiilor pentru accesoriile apicole care ar putea face obiectul dublei finanţări - pentru apicultorii (alţii decât formele asociative) care au depus cerere de plată la APIA pentru decontarea acestora.

    (3) În cazul solicitanţilor apicultori prevăzuţi la alin. (1), respectiv alin. (2) pct. (ii) şi (iii), verificarea se realizează de către cele două agenţii de plată prin schimbul de date, astfel:
    a) APIA verifică dacă solicitantul apicultor a solicitat sprijin pentru finanţare la AFIR din FEADR pentru cheltuielile comune care fac obiectul posibilei duble finanţări prevăzute în intervenţiile apicole şi vor fi excluse de la finanţarea din FEGA;
    b) AFIR verifică dacă solicitantul apicultor a depus cerere de plată la APIA pentru finanţare din FEGA a cheltuielilor aferente producţiei primare apicole şi le va exclude de la finanţarea din FEADR.


    CAP. II
    Intervenţii accesate de către formele asociative apicole legal constituite
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale pentru intervenţiile accesate de către formele asociative legal constituite, prevăzute la art. 1 lit. a)-c)
    ART. 6
    (1) Categoria de beneficiari este compusă din:
    a) beneficiari direcţi: formele asociative apicole legal constituite, pentru intervenţiile prevăzute la art. 1 lit. a)-c);
    b) beneficiari indirecţi: apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, membri în forme asociative apicole legal constituite.

    (2) Solicitanţii intervenţiilor prevăzute la art. 1 lit. a)-c) sunt formele asociative apicole legal constituite.
    (3) Condiţiile de eligibilitate generale pentru intervenţiile prevăzute la art. 1 lit. a)-c) sunt următoarele:
    a) forma asociativă apicolă să fie legal constituită şi să funcţioneze, conform legislaţiei naţionale în vigoare, la data depunerii cererii de plată;
    b) forma asociativă apicolă trebuie să deţină minimum 30 de membri apicultori la data depunerii cererii de plată şi să fie împuternicită de membrii acesteia pentru reprezentare şi pentru solicitarea intervenţiilor;
    c) apicultorii, membri ai formei asociative apicole, trebuie să aibă stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor, cu modificările şi completările ulterioare.

    (4) Documentele justificative generale sunt:
    a) copia documentului privind înscrierea formei asociative apicole în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor;
    b) centralizatorul întocmit de reprezentantul legal al formei asociative apicole din care să rezulte numărul de membri beneficiari înscrişi şi numărul de familii de albine deţinute de apicultorii beneficiari;
    c) documentul care atestă împuternicirea formei asociative de către membrii beneficiari şi sursa de finanţare;
    d) copie de pe documentul de cont bancar al formei asociative apicole;
    e) copia actului de identitate al reprezentantului legal al formei asociative;
    f) copie de pe ultimele situaţii financiare anuale depuse la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor, întocmite la sfârşitul exerciţiului financiar precedent celui în care se solicită asistenţă tehnică; în cazul formelor asociative nou-înfiinţate, acestea depun, în copie, balanţa de verificare întocmită la finele lunii precedente celei în care se solicită intervenţia apicolă sau o declaraţie că nu au desfăşurat activitate de la constituire, conform prevederilor art. 36 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Servicii de consiliere, asistenţă tehnică, formare, informare şi schimb de bune practici, inclusiv prin colaborarea în reţea, pentru apicultori şi pentru organizaţiile de apicultori
    ART. 7
    Intervenţia IS A-01 „Servicii de consiliere, asistenţă tehnică, formare, informare şi schimb de bune practici, inclusiv prin colaborarea în reţea, pentru apicultori şi pentru organizaţiile de apicultori“ se compune din intervenţia IS A-01-01 „Consultanţă în apicultură“ şi intervenţia IS A-01-02 „Organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură“.

    ART. 8
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-01-01 „Consultanţă în apicultură“ sunt următoarele:
    a) forma asociativă apicolă trebuie să încheie un singur contract de prestări servicii pentru activităţi de consultanţă în domeniul apicol, iar persoana care asigură consultanţa să fie absolvent de învăţământ superior cu profil zootehnic şi/sau veterinar;
    b) prestatorul de servicii de consultanţă trebuie să deţină cod CAEN pentru servicii de consultanţă în apicultură;
    c) definirea în contract a activităţilor de consultanţă, a perioadelor de realizare a acestora şi a documentelor puse la dispoziţia formei asociative de către prestator;
    d) activităţile cuprinse în contract trebuie să se desfăşoare în perioada prevăzută la art. 26, iar în cazul contractului multianual trebuie inclus graficul de activităţi de consultanţă pentru fiecare an de cerere în parte;
    e) solicitantul se asigură că activitatea de consultanţă cuprinsă în contract este pusă în aplicare la timp, iar obiectivele acesteia sunt îndeplinite.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-01-01 „Consultanţă în apicultură“ înseamnă preţul fără TVA pentru cheltuieli conform contractului de prestări servicii încheiat între forma asociativă şi prestatorul de servicii de consultanţă, respectiv specializarea şi perfecţionarea apicultorilor prin transferul de informaţii privind întocmirea planului de venituri şi cheltuieli în stupină, pregătirea familiilor de albine pentru perioada de iernare, organizarea lucrărilor de primăvară în stupină, efectuarea tratamentelor pentru combaterea varoozei şi nosemozei, organizarea stupăritului pastoral, înmulţirea şi exploatarea familiilor de albine, recoltarea produselor melifere.
    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-01-01 „Consultanţă în apicultură“ sunt:
    a) copia contractului de prestări servicii încheiat între forma asociativă şi prestatorul de servicii de consultanţă, însoţită de devizul de cheltuieli;
    b) copia documentului de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior cu profil zootehnic şi/sau veterinar a persoanei care asigură consultanţa;
    c) copia facturii, însoţită de dovada efectuării plăţii serviciilor de consultanţă, precum şi devizul de cheltuieli aferent acesteia;
    d) copia certificatului de înregistrare fiscală la registrul comerţului a prestatorului de servicii de consultanţă;
    e) lista apicultorilor beneficiari ai serviciilor de consultanţă şi semnătura acestora prin care se atestă prestarea acestor servicii în cazul formelor asociative;
    f) raport de realizare a serviciilor de consultanţă conform contractului, întocmit de forma asociativă, care trebuie să conţină cel puţin descrierea modului de realizare a serviciilor de consultanţă, numărul şi data facturii pentru fiecare cheltuială efectuată de către prestator, descrierea modului în care solicitantul s-a asigurat că activitatea de consultanţă a fost pusă în aplicare la timp şi în limita bugetului stabilit, iar obiectivele acesteia au fost îndeplinite;
    g) copia documentului care atestă deţinerea de către prestator a codului CAEN pentru servicii de consultanţă.


    ART. 9
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-01-02 „Organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură“ sunt:
    a) forma asociativă apicolă trebuie să încheie un contract de prestări servicii pentru organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură cu un furnizor de formare profesională în domeniul apicol, autorizat de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Educaţiei, conform legislaţiei în domeniu;
    b) organizarea unui număr maxim de 3 cursuri/an/formă asociativă, cu participare de minimum 10 şi maximum 28 de cursanţi/curs;
    c) activităţile cuprinse în contractul de prestări servicii pentru organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură trebuie să se desfăşoare în perioada prevăzută la art. 26, iar în cazul contractului multianual trebuie inclus graficul de activităţi pentru fiecare an de cerere.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-01-02 „Organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură“ înseamnă preţul fără TVA pentru cheltuieli conform contractului de prestări servicii încheiat între forma asociativă şi prestatorul de servicii pentru organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură, respectiv inseminarea artificială a mătcilor, asigurarea stării de sănătate a albinelor, valorificarea produselor apicole, îmbunătăţirea bazei melifere.
    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-01-02 „Organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură“ sunt:
    a) copia contractului de prestări servicii încheiat între forma asociativă şi furnizorul de formare profesională în domeniul apicol, însoţită de devizul de cheltuieli;
    b) copia documentului care atestă autorizarea de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Educaţiei a furnizorului de servicii pentru organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură;
    c) copia facturii, însoţită de dovada efectuării plăţii serviciilor pentru organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură, precum şi devizul de cheltuieli aferent acesteia;
    d) lista apicultorilor beneficiari ai cursurilor de perfecţionare în apicultură şi semnătura acestora prin care se atestă participarea la cursuri;
    e) copia diplomelor/adeverinţelor eliberate de către furnizor participanţilor la încheierea cursurilor de perfecţionare.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Promovare, comunicare şi marketing, inclusiv acţiuni de monitorizare a pieţei şi activităţi care vizează în special sensibilizarea consumatorilor în privinţa calităţii produselor apicole (intervenţia IS A-02), din care „Promovarea apiculturii şi a produselor apicole“ (intervenţia IS A-02-01)
    ART. 10
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-02-01 „Promovarea apiculturii şi a produselor apicole“ sunt:
    a) acţiunea de promovare a apiculturii cuprinde activităţile de publicitate (presă scrisă/tipărituri, afişe, panouri, broşuri etc., în reclame TV, radio, online), organizarea de târguri comerciale cu specific apicol, conferinţe, evenimente ce au ca temă promovarea apiculturii şi a produselor apicole, zile de degustare;
    b) forma asociativă apicolă trebuie să încheie un contract de prestări servicii pentru activităţile de promovare în domeniul apicol;
    c) prestatorul de servicii de promovare trebuie să deţină cod CAEN specific fiecărui serviciu de promovare desfăşurat;
    d) definirea clară în contract a activităţilor de promovare şi perioadele de realizare a acestora, a documentelor/materialelor (publicaţii, foto, audio, video, mostre etc.) puse la dispoziţia formei asociative de către prestator conform contractului;
    e) activităţile cuprinse în contract trebuie să se desfăşoare în perioada prevăzută la art. 26, iar în cazul contractului multianual trebuie inclus graficul de activităţi de promovare pentru fiecare an de cerere;
    f) solicitantul se asigură că activităţile de promovare cuprinse în contract sunt puse în aplicare la timp, iar obiectivele acesteia sunt îndeplinite.

    (2) Cheltuieli eligibile pentru intervenţia IS A-02-01 „Promovarea apiculturii şi a produselor apicole“ înseamnă preţul fără TVA conform contractului pentru cheltuieli cu organizarea de târguri, expoziţii, conferinţe, evenimente ce au ca temă promovarea apiculturii şi a produselor apicole, publicitate, zile de degustare.
    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-02-01 „Promovarea apiculturii şi a produselor apicole“ sunt:
    a) copia facturii, însoţită de dovada efectuării plăţii cheltuielilor cu promovarea produselor apicole, precum şi de devizul de cheltuieli aferent acesteia;
    b) copia contractului/contractelor de prestări servicii de promovare, însoţită de devizul de cheltuieli;
    c) raport de realizare a serviciilor de promovare conform contractului, întocmit de forma asociativă, care trebuie să conţină cel puţin descrierea modului de realizare a serviciilor de promovare, cheltuielile efectuate de către prestator cu numărul şi data facturii pentru fiecare activitate/material de promovare în parte, descrierea modului în care solicitantul s-a asigurat că activitatea de promovare a fost pusă în aplicare la timp şi în limita bugetului stabilit, iar obiectivele acesteia au fost îndeplinite;
    d) copii/fotocopii ale documentelor şi/sau materialelor/ elementelor vizuale care dovedesc efectuarea activităţilor de promovare, puse la dispoziţia solicitantului de către prestator, în funcţie de activitate.
    e) copia documentului care atestă deţinerea de către prestator a codului CAEN pentru servicii de promovare.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Investiţii în active corporale şi necorporale, precum şi alte acţiuni
    ART. 11
    Intervenţia IS A-03 „Investiţii în active corporale şi necorporale, precum şi alte acţiuni“ se compune din intervenţia IS A-03-01 „Achiziţia de către formele asociative de echipament pentru procesarea cerii în vederea obţinerii fagurilor artificiali“ şi intervenţia IS A-03-02 „Achiziţia de către formele asociative apicole de echipament pentru ambalarea mierii“.

    ART. 12
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-03-01 „Achiziţia de către formele asociative de echipament pentru procesarea cerii în vederea obţinerii fagurilor artificiali“ sunt:
    a) să păstreze şi să utilizeze echipamentul de procesare a cerii pentru o perioadă de minimum 3 ani;
    b) să deţină un spaţiu pentru amplasarea echipamentului de procesare a cerii;
    c) să achiziţioneze echipamentul de procesare a cerii o singură dată în perioada derulării intervenţiei, respectiv 2023-2027;
    d) echipamentul de procesare a cerii trebuie să fie nou la momentul achiziţiei.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-03-01 „Achiziţia de către formele asociative de echipament pentru procesarea cerii în vederea obţinerii fagurilor artificiali“ înseamnă preţul fără TVA pentru decontarea cheltuielilor cu achiziţia echipamentului pentru procesarea cerii.
    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-03-01 „Achiziţia de către formele asociative de echipament pentru procesarea cerii în vederea obţinerii fagurilor artificiali“ sunt:
    a) copia facturii de achiziţie a echipamentului de procesare a cerii;
    b) copia documentului de efectuare a plăţii sau copia extrasului de cont care să ateste achiziţia echipamentului de procesare a cerii;
    c) copia contractului de vânzare-cumpărare a echipamentului de procesare a cerii;
    d) procesul-verbal de recepţie finală a echipamentului după punerea în funcţiune;
    e) documentul care face dovada deţinerii spaţiului pentru amplasarea echipamentului de procesare a cerii;
    f) copia documentului de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară care se va depune după instalarea echipamentului de procesare a cerii;
    g) copia proceselor-verbale de utilizare a echipamentului de procesare a cerii de către membrii formei asociative apicole;
    h) notificarea anuală de utilizare a echipamentului de procesare a cerii care trebuie să conţină informaţii cu privire la numărul şi numele membrilor apicultori care au utilizat echipamentul şi perioada utilizării.


    ART. 13
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-03-02 „Achiziţia de către formele asociative apicole de echipament pentru ambalarea mierii“ sunt:
    a) să păstreze şi să utilizeze echipamentul de ambalare a mierii pentru o perioadă de minimum 3 ani;
    b) să deţină un spaţiu pentru amplasarea echipamentului de procesare a mierii;
    c) să achiziţioneze echipamentul de ambalare a mierii o singură dată în perioada derulării intervenţiei, respectiv 2023-2027;
    d) echipamentul de ambalare a mierii trebuie sa fie nou la momentul achiziţiei.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-03-02 „Achiziţia de către formele asociative apicole de echipament pentru ambalarea mierii“ înseamnă preţul fără TVA pentru decontarea cheltuielilor de achiziţie a echipamentului de ambalare a mierii.
    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-03-02 „Achiziţia de către formele asociative apicole de echipament pentru ambalarea mierii“ sunt:
    a) copia facturii de achiziţie a echipamentului de ambalare a mierii;
    b) copia documentului de efectuare a plăţii sau copia extrasului de cont care să ateste achiziţia echipamentului de ambalare a mierii;
    c) copia contractului de vânzare-cumpărare a echipamentului de ambalare a mierii;
    d) procesul-verbal de recepţie finală a echipamentului după punerea în funcţiune;
    e) documentul care face dovada deţinerii spaţiului pentru amplasarea echipamentului de ambalare a mierii;
    f) copia documentului de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară care se va depune după instalarea echipamentului de ambalare a mierii;
    g) copia proceselor-verbale de utilizare a echipamentului de ambalare a mierii de către membrii formei asociative apicole;
    h) notificarea anuală de utilizare a echipamentului de procesare a mierii care trebuie să conţină cel puţin informaţii cu privire la numărul şi numele membrilor apicultori care au utilizat echipamentul şi perioada utilizării.


    CAP. III
    Intervenţii accesate de către apicultori
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale pentru intervenţiile accesate de către apicultori prevăzute la art. 1 lit. d)-g)
    ART. 14
    (1) Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Condiţiile generale de eligibilitate sunt:
    a) apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
    b) apicultorii trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) apicultorul trebuie să deţină şi să completeze carnetul de stupină cu toate activităţile desfăşurate în cadrul stupinei (mişcarea efectivului, efectuarea tratamentelor, deplasările în pastoral) la data efectuării acestora;
    d) apicultorul trebuie să achiziţioneze medicamente pentru tratarea varoozei şi/sau nosemozei necesare întregului efectiv de familii de albine, atât cel deţinut, cât şi cel achiziţionat, indiferent de intervenţia accesată.

    (3) Documentele justificative generale sunt:
    a) copia actului de identitate B.I./C.I. al/a solicitantului persoană fizică sau al/a reprezentantului legal în cazul persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale;
    b) copia actului de identitate B.I./C.I. al/a persoanei împuternicite prin notariat, după caz;
    c) copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/certificatului de înregistrare fiscală, după caz, eliberat în funcţie de forma de organizare;
    d) adeverinţa eliberată de ANZ, din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor;
    e) copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme competenţele apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
    f) copie de pe documentul de cont bancar al solicitantului;
    g) copie de pe filele din carnetul de stupină actualizat, din care să reiasă mişcarea efectivelor de albine, tratamentele efectuate şi deplasările în pastoral.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Investiţii în active corporale şi necorporale, precum şi alte acţiuni - Combaterea agresorilor şi a bolilor specifice stupilor, în special a varoozei (intervenţia IS A-04), din care „Achiziţionarea de medicamente pentru tratarea varoozei şi nosemozei“ (intervenţia IS A-04-01)
    ART. 15
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-04-01 „Achiziţionarea de medicamente pentru tratarea varoozei şi nosemozei“ sunt:
    a) medicamentele achiziţionate trebuie să fie autorizate prin procedură naţională sau proceduri comunitare de către Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar - ICPBMV sau prin procedură centralizată de către Agenţia Europeană a Medicamentelor „EMA“;
    b) medicamentele trebuie să fie achiziţionate de la furnizori autorizaţi sanitar-veterinar de către Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru comercializare, conform legislaţiei în domeniu;
    c) medicamentele pentru tratarea varoozei se achiziţionează obligatoriu pentru întreg efectivul de albine deţinut şi achiziţionat de apicultor, indiferent de măsura accesată în cadrul planului strategic;
    d) prin intervenţie se decontează maximum 3 medicamente diferite pentru tratarea varoozei şi maximum 3 medicamente diferite pentru tratarea nosemozei, în limita cantităţilor/dozelor menţionate în prospectul acestora pentru un stup cu familie de albine, până la unităţi întregi în funcţie de forma de prezentare.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-04-01 „Achiziţionarea de medicamente pentru tratarea varoozei şi nosemozei“ sunt:
    a) preţul fără TVA al medicamentelor pentru tratarea varoozei, achiziţionate până la data depunerii cererii de plată;
    b) preţul fără TVA al medicamentelor pentru tratarea nosemozei, achiziţionate până la data depunerii cererii de plată.

    (3) Documente justificative specifice pentru intervenţia IS A-04-01 „Achiziţionarea de medicamente pentru tratarea varoozei şi nosemozei“ sunt:
    a) copia facturii de achiziţie a medicamentelor şi copia documentelor care atestă efectuarea plăţii medicamentelor pentru tratarea varoozei sau nosemozei, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
    b) declaraţie pe propria răspundere că medicamentele achiziţionate prin intervenţiile apicole sunt pentru tratarea varoozei întregului efectiv de familii de albine deţinut şi/sau pentru tratarea nosemozei.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Investiţii în active corporale şi necorporale, precum şi alte acţiuni, inclusiv pentru raţionalizarea transhumanţei
    ART. 16
    Intervenţia IS A-05 „Investiţii în active corporale şi necorporale, precum şi alte acţiuni, inclusiv pentru raţionalizarea transhumanţei“ se compune din intervenţia IS A-05-01 „Achiziţionarea de cutii noi în vederea înlocuirii cutiilor uzate în urma deplasării în pastoral“, intervenţia IS A-05-02 „Achiziţionarea de accesorii apicole“, intervenţia IS A-05-03 „Achiziţionarea de unelte apicole şi echipamente de protecţie“ şi intervenţia IS A-05-04 „Achiziţionarea de vehicule tractabile, respectiv remorci apicole, precum şi echipamente de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral“.

    ART. 17
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-05-01 „Achiziţionarea de cutii noi în vederea înlocuirii cutiilor uzate în urma deplasării în pastoral“ sunt:
    a) apicultorul să deţină minimum 75 de familii de albine;
    b) cutiile noi trebuie să fie achiziţionate de la persoane juridice sau persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, care produc şi/sau comercializează cutii;
    c) apicultorul să deţină comunicarea pentru deplasare în pastoral, avizată şi datată de către consiliul local/primărie, iar achiziţia să se facă ulterior datei de deplasare în pastoral;
    d) să achiziţioneze cutii noi, anual, cu respectarea procentului de 20% prevăzut la alin. (2), pe perioada derulării intervenţiilor apicole;
    e) apicultorul are obligaţia înlocuirii cutiilor cu cele nou-achiziţionate până la efectuarea plăţii sprijinului financiar.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-05-01 „Achiziţionarea de cutii noi în vederea înlocuirii cutiilor uzate în urma deplasării în pastoral“ înseamnă preţul fără TVA pentru achiziţia de cutii noi, dar nu mai mult de 20% din totalul stupilor cu familii de albine deplasaţi în pastoral de apicultor.
    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-05-01 „Achiziţionarea de cutii noi în vederea înlocuirii cutiilor uzate în urma deplasării în pastoral“ sunt:
    a) copia comunicării pentru deplasarea în pastoral, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, din care să rezulte că apicultorul a efectuat deplasarea în pastoral înainte de data achiziţiei;
    b) copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii cutiilor noi, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare.


    ART. 18
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-05-02 „Achiziţionarea de accesorii apicole“ sunt:
    a) apicultorul poate să achiziţioneze următoarele accesorii apicole: colector de polen, colector de propolis, uscător de polen, încălzitor pentru miere, topitor de ceară, maturator;
    b) apicultorul poate să achiziţioneze maximum două colectoare de polen şi/sau maximum două colectoare de propolis pe beneficiar în fiecare an de cerere;
    c) achiziţionarea de către apicultor a uscătorului de polen, încălzitorului pentru miere, topitorului de ceară şi maturatorului se face o singură dată/beneficiar pe perioada derulării intervenţiilor apicole.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-05-02 „Achiziţionarea de accesorii apicole“ sunt:
    a) preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de colectoare de polen şi/sau colectoare de propolis;
    b) preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de uscător de polen, încălzitor pentru miere, topitor de ceară, maturator, cu condiţia păstrării acestora minimum 3 ani, începând de la data achiziţiei.

    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-05-02 „Achiziţionarea de accesorii apicole“ sunt copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii accesoriilor apicole, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare.

    ART. 19
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-05-03 „Achiziţionarea de unelte apicole şi echipamente de protecţie“ sunt:
    a) apicultorul poate achiziţiona: echipament apicol de protecţie, afumător, daltă apicolă, furculiţă pentru descăpăcit, cuţit pentru descăpăcit, sită de filtrare a mierii;
    b) să achiziţioneze unelte şi echipament de protecţie anual, maximum un produs din fiecare/beneficiar.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-05-03 „Achiziţionarea de unelte apicole şi echipamente de protecţie“ înseamnă preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de unelte şi echipamente de protecţie apicole.
    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-05-03 „Achiziţionarea de unelte apicole şi echipamente de protecţie“ sunt copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii uneltelor apicole şi echipamentelor de protecţie, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare.

    ART. 20
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-05-04 „Achiziţionarea de vehicule tractabile, respectiv remorci apicole, precum şi echipamente de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral“ sunt:
    a) apicultorul trebuie să deţină cel puţin 75 de familii de albine;
    b) apicultorul poate să achiziţioneze vehicule tractabile, respectiv remorci apicole, precum şi echipamente de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral o singură dată pe perioada derulării intervenţiilor/beneficiar, dar maximum 1 produs din fiecare;
    c) apicultorul trebuie să păstreze şi să utilizeze vehiculele tractabile, respectiv remorci apicole, precum şi echipamentele de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral pentru o perioadă de minimum 3 ani;
    d) vehiculele tractabile, respectiv remorcile apicole, precum şi echipamentele de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral trebuie să fie noi la momentul achiziţiei;
    e) vehiculele tractabile, respectiv remorcile apicole, trebuie să fie omologate de către RAR cu codul specific şi înmatriculate pe numele solicitantului;
    f) limita maximă de decontare a vehiculelor tractabile, respectiv remorci apicole, şi a echipamentelor de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral este de 6.000 de euro pentru fiecare în parte, din care 50% contribuţie de la bugetul de stat şi 50% din contribuţia Uniunii Europene, potrivit cuantumului unitar planificat prevăzut în tabelul financiar de la pct. 10 din intervenţia IS A-05-04.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-05-04 „Achiziţionarea de vehicule tractabile, respectiv remorci apicole, precum şi echipamente de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral“ înseamnă preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de vehicule tractabile, respectiv remorci apicole, şi echipamente de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral.
    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-05-04 „Achiziţionarea de vehicule tractabile, respectiv remorci apicole, precum şi echipamente de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral“ sunt:
    a) copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii vehiculului tractabil, respectiv remorcă apicolă, precum şi a echipamentului de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
    b) copia cărţii de identitate a remorcii apicole;
    c) copia cărţii tehnice/manualului de utilizare/instrucţiunilor de montare, utilizare şi întreţinere a echipamentului de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral;
    d) copia comunicării pentru deplasarea în pastoral, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, avizată şi datată de către consiliul local/primărie.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Investiţii în active corporale şi necorporale, precum şi alte acţiuni inclusiv pentru repopularea stupilor din Uniune, inclusiv ameliorarea albinelor
    ART. 21
    Intervenţia IS A-06 „Investiţii în active corporale şi necorporale, precum şi alte acţiuni inclusiv pentru repopularea stupilor din Uniune, inclusiv ameliorarea albinelor“ se compune din intervenţia IS A-06-01 „Achiziţionarea de mătci şi/sau familii de albine“ şi intervenţia IS A-06-02 „Achiziţionarea de accesorii apicole de către stupinele de elită/multiplicare“.

    ART. 22
    (1) Condiţiile specifice de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-06-01 „Achiziţionarea de mătci şi/sau familii de albine“ sunt:
    a) să achiziţioneze mătci, începând din data de 15 martie a fiecărui an, din stupine de elită şi/sau multiplicare, autorizate de ANZ conform criteriilor de autorizare a stupinelor de elită şi de multiplicare prevăzute în Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 323/2020 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii apiculturii nr. 383/2013 şi autorizate sanitar-veterinar de către ANSVSA;
    b) să achiziţioneze familii de albine, începând din data de 15 martie a fiecărui an, din stupine identificate în baza de date a ANZ, potrivit Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi autorizate sanitar-veterinar de către ANSVSA conform prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 16/2010 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară a unităţilor/centrelor de colectare/exploataţiilor de origine şi a mijloacelor de transport din domeniul sănătăţii şi al bunăstării animalelor, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) familiile de albine achiziţionate prin intermediul acestei intervenţii trebuie să conţină mătci achiziţionate de la stupine de elită şi/sau multiplicare;
    d) familiile de albine achiziţionate prin intermediul acestei intervenţii nu se unifică cu familiile de albine deţinute de apicultor începând de la data emiterii adeverinţei ANZ până la data efectuării plăţii sprijinului financiar; de asemenea, familiile deţinute de apicultor nu se unifică între ele începând de la data emiterii adeverinţei ANZ până la data efectuării plăţii sprijinului;
    e) mătcile achiziţionate trebuie să fie marcate în conformitate cu Codul internaţional de marcare a mătcilor pentru anul de cerere în care acestea se achiziţionează.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-06-01 „Achiziţionarea de mătci şi/sau familii de albine“ sunt:
    a) preţul fără TVA pentru achiziţia unui număr maxim de 75 de familii de albine în cazul apicultorilor care deţin maximum 75 de familii de albine la data eliberării adeverinţei ANZ;
    b) preţul fără TVA pentru achiziţia unui număr maxim de familii de albine egal cu 75% din familiile de albine deţinute de către apicultor la data eliberării adeverinţei ANZ, dar nu mai mult de 100 de familii, în cazul apicultorilor care deţin peste 75 de familii de albine;
    c) preţul fără TVA pentru achiziţia unui număr maxim de mătci egal cu numărul de familii de albine deţinute de către apicultor la data eliberării adeverinţei ANZ.

    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-06-01 „Achiziţionarea de mătci şi/sau familii de albine“ sunt:
    a) copia certificatului de origine/copia declaraţiei de conformitate, care atestă provenienţa mătcilor din stupine de elită şi/sau stupine de multiplicare autorizate de către ANZ;
    b) copia documentului de autorizare sanitară veterinară a stupinelor furnizoare de mătci, eliberat de direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor (DSVSA) judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe a cărei rază teritorială îşi desfăşoară permanent activitatea exploataţia/unitatea;
    c) copia documentului de autorizare sanitară veterinară a stupinelor furnizoare de familii de albine, eliberat de DSVSA judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe a cărei rază teritorială îşi desfăşoară permanent activitatea exploataţia/ unitatea;
    d) copia facturii de achiziţie a mătcilor şi/sau a familiilor de albine;
    e) copia facturii/facturilor de achiziţie a mătcilor, care atestă provenienţa acestora din stupinele de elită/multiplicare în cazul achiziţiei familiilor de albine. Acest document nu se solicită stupinelor de elită/multiplicare care comercializează familii de albine;
    f) copia documentelor de efectuare a plăţii mătcilor şi/sau familiilor de albine, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare la data efectuării plăţii.

    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a) şi b), pentru anul 2023, achiziţia de mătci şi familii de albine se realizează de către solicitanţi în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei reglementări şi data de 4 august 2023 inclusiv.

    ART. 23
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-06-02 „Achiziţionarea de accesorii apicole de către stupinele de elită/multiplicare“ sunt:
    a) stupina de elită/multiplicare să fie autorizată de ANZ, conform legislaţiei în vigoare;
    b) apicultorul, deţinător al stupinei de multiplicare/stupinei de elită, poate să achiziţioneze următoarele accesorii apicole: incubator de creştere a mătcilor, incubator de transport botci şi kit de inseminare;
    c) să achiziţioneze accesoriile, maximum un produs din fiecare, o singură dată/beneficiar pe perioada derulării intervenţiilor apicole;
    d) accesoriile achiziţionate trebuie să fie noi la momentul achiziţiei;
    e) apicultorul, deţinător al stupinei de multiplicare/stupinei de elită, trebuie să păstreze şi să utilizeze accesoriile apicole pentru o perioadă de minimum 3 ani.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-06-02 „Achiziţionarea de accesorii apicole de către stupinele de elită/multiplicare“ înseamnă preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de incubator de creştere a mătcilor, incubator de transport botci şi kit de inseminare artificială a mătcilor (microscop, butelie CO_2, aparat de inseminare, seringă de inseminare), cu condiţia să păstreze minimum 3 ani accesoriile achiziţionate, începând de la data achiziţiei.
    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-06-02 „Achiziţionarea de accesorii apicole de către stupinele de elită/multiplicare“ sunt copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii accesoriilor apicole, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare.

    SECŢIUNEA a 5-a
    "Acţiuni de sprijinire a laboratoarelor de analiză a produselor apicole, a pierderilor de albine sau a scăderii productivităţii, precum şi a substanţelor cu potenţial toxic pentru albine" - intervenţia IS A-07, din care sprijin pentru "Decontarea analizelor fizico-chimice/reziduuri care să ateste calitatea mierii" - intervenţia IS A-07-01
    ART. 24
    (1) Condiţiile de eligibilitate specifice pentru intervenţia IS A-07-01 „Decontarea analizelor fizico-chimice/ reziduuri care să ateste calitatea mierii“ sunt:
    a) apicultorii care solicită sprijin pentru efectuarea analizelor fizico-chimice care să ateste calitatea mierii trebuie să efectueze cel puţin 5 determinări din setul de analize fizico-chimice ale mierii;
    b) exploataţiile apicole să fie înregistrate la direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti;
    c) analizele fizico-chimice ale mierii trebuie să fie efectuate la un laborator autorizat sanitar-veterinar;
    d) analizele pentru reziduuri vor fi efectuate la un laborator autorizat sanitar-veterinar care deţine acreditare pentru metoda de determinare a reziduurilor.

    (2) Cheltuielile eligibile pentru intervenţia IS A-07-01 „Decontarea analizelor fizico-chimice/reziduuri care să ateste calitatea mierii“ sunt:
    a) preţul fără TVA pentru setul de bază de analize fizico-chimice care atestă calitatea mierii şi care trebuie să cuprindă cel puţin 5 determinări dintre următoarele:
    (i) determinarea hidroximetilfurfuralului (HMF) din miere;
    (ii) determinarea glucozei şi fructozei însumate din miere;
    (iii) determinarea conţinutului de apă;
    (iv) determinarea indicelui diastazic;
    (v) determinarea zaharozei;
    (vi) indicele polenic pentru mierea monofloră;
    (vii) examen organoleptic;
    (viii) aciditatea;
    (ix) conductivitatea electrică;

    b) preţul fără TVA pentru analize de determinare a reziduurilor.

    (3) Documentele justificative specifice pentru intervenţia IS A-07-01 „Decontarea analizelor fizico-chimice/reziduuri care să ateste calitatea mierii“ sunt:
    a) copia facturii pentru cel puţin 5 determinări din setul de analize fizico-chimice/pentru analize de determinare a reziduurilor care să ateste calitatea mierii şi copia documentelor de efectuare a plăţii acestor analize;
    b) copia documentului de înregistrare sanitară veterinară a exploataţiilor apicole, eliberat de către direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti pe a cărei rază teritorială se desfăşoară permanent activitatea stupinei;
    c) copia buletinului de analize fizico-chimice/reziduuri.


    CAP. IV
    Modul de implementare a intervenţiilor aferente sectorului apicol
    ART. 25
    (1) Solicitanţii intervenţiilor apicole solicită direct, prin intermediul persoanei împuternicite notarial sau prin reprezentantul legal, sprijinul financiar şi depun la sediul centrelor judeţene ale APIA, respectiv al municipiului Bucureşti cererea de plată, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 pentru formele asociative apicole şi în anexa nr. 3 pentru apicultori, însoţită de documentele justificative aferente fiecărei intervenţii.
    (2) Formele asociative apicole care au solicitat sprijin pentru intervenţiile prevăzute la art. 12 şi 13 trebuie să depună anual până la data de 1 martie, pe perioada de utilizare, notificarea de utilizare a echipamentului de procesare a cerii şi de ambalare a mierii. În cazul netransmiterii notificării anuale în termenul prevăzut, se va recupera de la forma asociativă apicolă sprijinul financiar acordat prin această intervenţie.
    (3) Pentru evitarea creării condiţiilor artificiale, furnizorii produselor din cadrul intervenţiilor prevăzute la art. 15, 17-20 şi 22-24 nu pot fi şi beneficiari ai sprijinului pentru produsul pentru care sunt furnizori în cadrul intervenţiilor apicole pentru perioada 2023-2027. De asemenea, un solicitant al intervenţiilor apicole care este şi furnizor constituit sub o altă formă de organizare decât cea prin care solicită sprijin, având inclusiv calitatea de membru, nu este eligibil.
    (4) Pentru evitarea creării condiţiilor artificiale, pentru intervenţiile prevăzute la art. 8-10, membrii formei asociative nu pot fi furnizori de servicii de consultanţă în apicultură şi/sau de organizare de cursuri de perfecţionare în apicultură şi/sau de promovare a apiculturii şi a produselor apicole.

    ART. 26
    (1) Cheltuielile aferente intervenţiilor apicole cuprinse în Planul strategic PAC 2023-2027 se realizează de către solicitanţi în perioada 1 ianuarie-4 august, inclusiv, a anului de cerere.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru anul 2023 cheltuielile aferente intervenţiilor apicole cuprinse în Planul strategic PAC 2023-2027 se realizează de către solicitanţi în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei reglementări şi data de 4 august 2023, inclusiv.
    (3) Termenul-limită de depunere a cererii de plată şi a documentelor care o însoţesc este data de 4 august, inclusiv, a fiecărui an.

    ART. 27
    După finalizarea procesului de înregistrare şi verificare a cererilor de plată de către centrele judeţene ale APIA, respectiv al municipiului Bucureşti, structura APIA de la nivelul sediului central transmite centrelor sale judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti nivelul sprijinului financiar aprobat pentru fiecare intervenţie în parte în limita plafoanelor alocate conform cap. 5.2 „Intervenţii sectoriale“ din PS 2023-2027.

    ART. 28
    (1) Centrele judeţene ale APIA, respectiv al municipiului Bucureşti, după centralizarea sumelor aprobate aferente cererilor, întocmesc şi transmit la APIA listele de plată a sumelor eligibile pentru plata sprijinului financiar.
    (2) APIA, după aprobarea sumelor solicitate, întocmeşte şi transmite la MADR o situaţie centralizatoare a sumelor eligibile aprobate pentru plata sprijinului financiar.

    ART. 29
    În baza situaţiilor centralizatoare ale sumelor eligibile aprobate pentru plata sprijinului financiar, transmise de APIA, MADR transmite Ministerului Finanţelor cererea de deschidere a creditelor bugetare, însoţită de situaţia centralizatoare a sumelor eligibile aprobate pentru plata sprijinului financiar.

    ART. 30
    După aprobarea cererii pentru deschiderea creditelor bugetare de către Ministerul Finanţelor, din bugetul MADR se alimentează contul APIA, care virează sumele eligibile cuvenite în conturile solicitanţilor sprijinului financiar, conform legislaţiei în vigoare.

    ART. 31
    (1) În baza prevederilor prezentei reglementări, APIA elaborează formularele necesare implementării intervenţiilor aferente sectorului apicol, procedurile detaliate de operare, de verificare a cererilor şi a condiţiilor de eligibilitate pentru fiecare dintre intervenţii, precum şi procedura de control, care se aprobă prin decizie a directorului general al APIA.
    (2) APIA elaborează Ghidul solicitantului pentru acordarea sprijinului financiar în sectorul apicol, care se avizează de către MADR şi este adus la cunoştinţa beneficiarilor prin afişare pe site-ul oficial al APIA.
    (3) APIA, prin centrele judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pune la dispoziţia beneficiarilor formularistica şi documentaţia necesare implementării intervenţiilor aferente sectorului apicol.
    (4) Beneficiarul va anunţa orice modificare privind identificarea lui la centrul judeţean al APIA, respectiv al municipiului Bucureşti, în termen de 15 zile lucrătoare de la respectiva modificare, în vederea atribuirii unui nou cod unic de identificare APIA. Cazurile de forţă majoră şi circumstanţele excepţionale se notifică în scris APIA în condiţiile art. 35 din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat.
    (5) Solicitanţii nu îşi modifică forma de organizare între data depunerii cererii de plată şi data efectuării plăţii sprijinului financiar.
    (6) În cazul în care solicitanţii îşi schimbă forma de organizare după data efectuării plăţii sprijinului financiar, obligaţia menţinerii pentru o perioadă de minimum 3 ani a echipamentelor pentru ambalarea mierii, a echipamentelor pentru procesarea cerii, a accesoriilor apicole, respectiv uscător de polen, încălzitor pentru miere, topitor de ceară, maturator, precum şi a vehiculelor tractabile (remorci apicole) şi a echipamentelor de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral, achiziţionate în cadrul intervenţiilor apicole pentru perioada 2023-2027, rămâne în sarcina noii forme de organizare.
    (7) Documentele depuse în copie la centrele judeţene ale APIA, respectiv al municipiului Bucureşti vor purta sintagma „conform cu originalul“, datate şi însuşite prin semnătură de către solicitant.

    ART. 32
    (1) Pentru intervenţiile prevăzute la art. 8, 9, 10, 12, 13, 20 şi 23, în cazul în care suma solicitată şi aprobată de APIA se încadrează în limita plafonului alocat, nivelul sprijinului financiar se plăteşte integral, iar în cazul în care suma solicitată şi aprobată de APIA depăşeşte plafonul alocat se stabileşte procentual cu încadrarea în plafonul alocat pentru fiecare intervenţie.
    (2) Pentru intervenţiile prevăzute la art. 15, 17, 18, 19, 22 şi 24, în cazul în care suma solicitată şi aprobată de APIA se încadrează în limita plafonului alocat, nivelul sprijinului financiar se stabileşte la valoarea de achiziţie, fără TVA.
    (3) Pentru intervenţiile prevăzute la art. 15, 17-19, 22 şi 24, în cazul în care suma solicitată de beneficiari şi aprobată de APIA depăşeşte plafonul alocat, APIA stabileşte nivelul sprijinului financiar la valoarea cea mai mică de achiziţie, fără TVA.
    (4) În cazul în care după aplicarea prevederilor alin. (3) nu se depăşeşte suma alocată conform plafonului alocat, APIA stabileşte nivelul sprijinului financiar prin creştere procentuală din valoarea cea mai mică de achiziţie, fără a se depăşi valoarea de achiziţie, fără TVA, din factură, până la limita sumei alocate.
    (5) În cazul în care şi după aplicarea prevederilor alin. (3) se depăşeşte suma alocată conform plafonului alocat, APIA stabileşte nivelul sprijinului financiar prin scădere procentuală din valoarea cea mai mică de achiziţie, fără TVA, până la limita sumei alocate.
    (6) În cazul în care din plafonul alocat pentru o intervenţie rămâne o sumă neutilizată, suma disponibilă va fi redistribuită în funcţie de priorităţi, conform art. 101 alin. (3) lit. c) din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013.

    ART. 33
    Plăţile se efectuează în lei, la ultimul curs de schimb stabilit de Banca Centrală Europeană (BCE) înainte de data de 1 ianuarie a anului în cursul căruia este luată decizia de acordare a sprijinului financiar. Pentru plăţile anului 2023 cursul de schimb este stabilit la valoarea de 4,9495 lei.

    ART. 34
    (1) În cazul în care în urma controlului efectuat de reprezentanţii APIA la faţa locului se identifică neconcordanţe între informaţiile furnizate în cererea de plată, documentele justificative şi situaţia de la faţa locului, beneficiarilor li se aplică la suma eligibilă o reducere a ajutorului cuvenit cu 20% sau se respinge cererea de plată, după caz.
    (2) În cazul nerespectării obligaţiei prevăzute la art. 31 alin. (4) beneficiarilor li se aplică la nivelul sprijinului financiar stabilit o reducere cu 20%.

    ART. 35
    (1) În cazul controlului la faţa locului, beneficiarii trebuie să fie prezenţi la data comunicată pentru efectuarea controlului la faţa locului sau să mandateze un reprezentant.
    (2) Refuzul controlului la faţa locului la data comunicată atrage excluderea de la plată.
    (3) Netransmiterea documentelor solicitate de APIA, caracterul incomplet, neconcordanţa dintre documente, lipsa de coerenţă a datelor cuprinse în documente, orice fals în declaraţii sau înscrisuri determină reducerea sau respingerea sprijinului solicitat, precum şi sesizarea organelor competente, potrivit prevederilor legale în vigoare, dacă este cazul.

    ART. 36
    Pentru intervenţiile apicole aferente perioadei 2023-2027, menţionate la art. 12, 13, art. 18 alin. (1) lit. c), art. 20 şi 23, APIA efectuează controale de monitorizare pentru verificarea respectării de către solicitanţi a angajamentelor luate de către aceştia la momentul depunerii cererii de plată, de păstrare pe o perioadă de minimum 3 ani a echipamentelor/accesoriilor/vehiculelor tractabile achiziţionate.

    ART. 37
    În cazul nerespectării condiţiilor de eligibilitate generale şi specifice prevăzute în prezenta reglementare, precum şi în situaţia atestării de către beneficiari a unor date ori situaţii nereale pe documentele justificative generale şi specifice aferente sau încălcării în orice mod a prevederilor prezentei reglementări, beneficiarii intervenţiilor apicole sunt obligaţi la restituirea contravalorii sprijinului financiar, la care se adaugă dobânzi şi penalităţi de întârziere de la data încasării acestuia, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 38
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta reglementare.

    ANEXA 1

    la Criteriile de eligibilitate, documentele justificative, condiţiile şi modul de implementare a intervenţiilor aferente sectorului apicol prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022




    COMUNICARE PENTRU DEPLASARE ÎN PASTORAL
    AVIZAT
    ..................................
        (primărie/consiliul local)
    Nr. de înregistrare şi dată primărie/consiliul local ..............................................
    Subsemnatul, ................................... (numele şi prenumele apicultorului/denumirea), domiciliat în ......................., vă comunic că în perioada .................... amplasez în pastoral pe raza localităţii ......................... stupina având codul de identificare ................., cu un nr. de ................. stupi cu familii de albine deplasaţi în pastoral, pavilion/remorcă apicolă având nr. de înmatriculare ....................., mijloc de transport cu nr. de înmatriculare ............................... .
    În cazul aplicării unor tratamente fitosanitare în zonă, vă rog să mă anunţaţi la locul de amplasare a stupinei sau la adresa ......................................................... .
    Telefon .............................
    Cu stimă,
    Data .................................
    Semnătura apicultorului
    .........................................

    ANEXA 2

    la Criteriile de eligibilitate, documentele justificative, condiţiile şi modul de implementare a intervenţiilor aferente sectorului apicol prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022




    *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 3

    la Criteriile de eligibilitate, documentele justificative, condiţiile şi modul de implementare a intervenţiilor aferente sectorului apicol prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022




    *) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016