Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIE din 5 mai 2006  de cooperare politieneasca pentru Europa de Sud-Est*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIE din 5 mai 2006 de cooperare politieneasca pentru Europa de Sud-Est*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 475 din 16 iulie 2007
_________
*) Traducere.

PREAMBUL
Republica Albania, Bosnia şi Herţegovina, Republica Macedonia, Republica Moldova, România şi Uniunea Statala Serbia si Muntenegru, denumite in continuare parti contractante,
in dorinta de a coopera pentru realizarea intereselor comune de securitate,
decise sa combata in mod eficient amenintarile transfrontaliere la adresa ordinii publice şi sigurantei, precum si criminalitatea internationala, prin participarea la un parteneriat de securitate,
urmarind intensificarea şi dezvoltarea cooperarii politienesti,
hotarâte sa consolideze şi pe mai departe asistenta reciproca in probleme politienesti,
au convenit urmatoarele:

ART. 1
Scopul conventiei
Partile contractante vor intari cooperarea atât in ceea ce priveste combaterea amenintarilor la adresa ordinii si/sau sigurantei publice, cât şi in domeniul prevenirii, descoperirii si cercetarii infractiunilor. Aceasta se va desfasura conform prevederilor legislatiei nationale, daca nu este stipulat altfel de prezenta conventie.
ART. 2
Definitii
În intelesul prezentei conventii
a) autoritati de aplicare a legii - autoritatile care, in conformitate cu legislatia nationala a partilor contractante, au competenta necesara pentru aplicarea prevederilor prezentei conventii;
b) oficiali - orice persoana desemnata de autoritatile de aplicare a legii;
c) frontiere - frontierele terestre ale partilor contractante, cele stabilite pe cursurile de apa, frontierele maritime, aeroporturile şi porturile acestora, definite de legislatia nationala şi recunoscute international;
d) stat tert - oricare stat, altul decât partile contractante;
e) permis de şedere - o autorizatie de orice tip emisa de o parte contractanta, care acorda dreptul de şedere pe teritoriul sau. Aceasta definitie nu va include dreptul temporar de şedere pe teritoriul unei parti contractante in scopul procesarii unei cereri pentru azil sau a unui permis de şedere;
f) date personale - orice date care au legatura cu o persoana fizica identificata ori identificabila: o persoana identificabila este aceea care poate fi identificata, direct sau indirect, in mod special prin referire la un numar de identificare ori la unul sau mai multi factori specifici identitatii fizice, fiziologice, mentale, economice, culturale ori sociale;
g) prelucrarea datelor personale, denumita in continuare prelucrare - orice operatiune sau set de operatiuni care sunt efectuate asupra datelor personale, prin mijloace automatice sau nu, cum ar fi colectarea, inregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, folosirea, dezvaluirea prin transmitere, diseminarea sau punerea la dispozitie in alt mod, alaturarea ori combinarea, blocarea, stergerea sau distrugerea;
h) informatii - date personale sau nepersonale.
ART. 3
Masuri generale de cooperare
Autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante actioneaza, in cadrul competentelor ce le revin, in scopul luarii tuturor masurilor ce se impun in vederea intaririi cooperarii. Autoritatile au in vedere, in special:
1. consolidarea schimbului de informatii si a structurilor de comunicare, prin:
a) schimbul de informatii asupra datelor privind infractiuni, asupra legaturilor dintre suspecti şi asupra comportamentelor tipice ale suspectilor, fara a furniza date personale;
b) informarea reciproca, in mod direct, cât mai curând posibil, cu privire la evenimente şi incidente iminente in domeniul politienesc, fara a furniza date personale, in vederea facilitarii combaterii amenintarilor la adresa ordinii şi sigurantei publice, astfel incât masurile necesare sa poata fi luate din timp;
c) furnizarea reciproca a informatiilor relevante, cu exceptia datelor personale, in vederea facilitarii planificarii operative, atât pentru activitati de rutina, cât şi pentru operatiuni speciale, incluzând, ca masura de precautie, informatii referitoare la evenimente şi incidente care ar putea avea consecinte pe teritoriul celeilalte parti contractante;
d) elaborarea şi actualizarea, in mod regulat, a unor baze de date cu informatii privind competentele teritoriale şi materiale si datele de contact;
e) mentinerea unei comunicatii radio, in acest sens realizându-se schimbul de echipament pâna la introducerea unor echipamente şi frecvente radio uniforme in toate statele europene şi elaborarea unor propuneri comune privind imbunatatirea din punct de vedere financiar a sistemelor de telecomunicatii, in special a comunicatiilor radio de-a lungul frontierei;
2. intensificarea cooperarii pe parcursul operatiunilor şi a investigatiilor in vederea prevenirii, descoperirii şi cercetarii, precum şi in ceea ce priveste combaterea amenintarilor, prin:
a) amplasarea fortelor in zonele de frontiera vecine, dupa un plan prestabilit;
b) planificarea şi desfasurarea de programe comune in domeniul prevenirii criminalitatii;
c) desfasurarea de intâlniri şi consfatuiri, la intervale regulate, in vederea controlului şi mentinerii calitatii cooperarii, dezbaterii de noi strategii, coordonarii operatiunilor, planuri de patrulare si cautare, schimb de date statistice şi coordonarea unor programe de lucru;
d) facilitarea unor programe comune de pregatire/vizite de studiu stabilite de comun acord de departamentele interesate;
e) invitarea reprezentantilor celorlalte parti contractante pentru a participa la operatiuni speciale in calitate de observatori.

CAP. I
Prevederi generale

ART. 4
Cooperarea la cerere
(1) Autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante isi vor acorda asistenta, la cerere, in limitele impuse de legislatia lor, pentru luarea masurilor impotriva amenintarilor la adresa ordinii publice si/sau securitatii, pentru prevenirea, descoperirea si cercetarea infractiunilor, numai daca aceasta cerere nu poate fi dusa la indeplinire decât de catre autoritatile judiciare conform legislatiei respectivei parti contractante. Daca autoritatea solicitata nu este competenta sa duca la indeplinire cererea, aceasta va transmite cererea autoritatii competente şi va informa cu privire la aceasta autoritatea solicitanta.
(2) Autoritatile de aplicare a legii, in acceptiunea prezentei conventii, sunt mentionate in listele la aceasta. În orice caz, competentele altor ministere nu vor fi incalcate.
(3) Partile contractante vor infiinta sau desemna unitati nationale centrale. Pâna la infiintarea sau desemnarea unitatilor nationale centrale, se vor folosi structurile existente din statele respective.
(4) Cererile şi raspunsurile la aceste cereri ar putea fi transmise, daca cooperarea directa ar fi mai rapida, cu informarea unitatii nationale centrale sau a structurilor existente despre aceasta procedura şi intre autoritatile nominalizate in listele la prezenta conventie:
a) daca activitatile transfrontaliere oficiale privind infractiunile vor fi, cel mai probabil, cercetate de autoritatile de aplicare a legii din regiunile de frontiera; sau
b) daca cererile de asistenta privind prevenirea unor iminente amenintari la adresa ordinii publice si/sau securitatii nu pot fi altfel transmise la timp prin canalele unitatilor nationale centrale.
(5) Cererile se pot referi, in special, la:
a) identificarea proprietarilor şi utilizatorilor vehiculelor cu motor, a tuturor tipurilor de ambarcatiuni şi aparate de zbor.
La cererea unei parti contractante, partea contractanta solicitata va transmite datele pe care le detine despre vehiculele cu motor şi toate tipurile de ambarcatiuni şi aparate de zbor, precum şi datele proprietarilor şi utilizatorilor, daca aceste date sunt necesare pentru identificarea unei persoane in calitatea sa de proprietar/utilizator al vehiculelor sau pentru identificarea vehiculelor utilizate de o persoana sau datele vehiculului necesare pentru prevenirea şi combaterea infractiunilor si protectia impotriva amenintarilor la adresa ordinii publice si/sau a securitatii.
Autoritatile de aplicare a legii ale partii contractante solicitante pot inainta cererea autoritatii/autoritatilor care detine/detin baza de date de inregistrare a vehiculelor sau, in cazuri urgente, daca sunt solicitate informatii de la autoritatile respective privind numerele de inmatriculare ale tuturor tipurilor de ambarcatiuni, catre o autoritate de aplicare a legii a partii contractante solicitate;
b) informatii privind permisele de conducere şi documentele vehiculului, precum şi mostre de permise de conducere si documente ale vehiculului;
c) documentele privind stabilirea domiciliului, a resedintei si permisele de rezidenta;
d) identificarea utilizatorilor de telefoane şi a altor echipamente de comunicatii;
e) identificari de persoane, cadavre sau parti de cadavre;
f) informatii despre provenienta obiectelor, cum ar fi: arme de foc, munitii şi explozibili, dispozitive explozive, vehicule cu motor, toate tipurile de ambarcatiuni şi aparate de zbor, obiecte de patrimoniu;
g) urmarirea persoanelor şi obiectelor;
h) initierea şi coordonarea masurilor de cautare;
i) audieri şi interogatorii ale politiei, in special cele prin care este determinata vointa unei persoane de a depune marturie;
j) informatii despre cercetarea la fata locului, colectarea probelor, evaluarea şi analizarea probelor;
k) masuri concrete de protectie a martorilor;
l) schimbul de informatii in cazurile de urmarire transfrontaliera;
m) cooperarea şi schimbul de informatii in gestionarea multimilor la toate adunarile publice.
(6) Cererile şi raspunsurile la aceste cereri se vor face in scris (prin fax sau prin e-mail). În cazul in care sunt transmise date personale, trebuie aleasa o metoda de transmitere securizata, tinându-se cont de caracterul special al datelor. În cazuri urgente, cererile pot fi facute verbal. Totusi, ulterior trebuie confirmate imediat in scris. Raspunsul scris va fi transmis numai dupa primirea confirmarii scrise. Partile contractante se vor asigura ca numai personalul autorizat sa aiba acces la aparatura de comunicatii utilizata.
ART. 5
Obiectul schimbului de informatii
(1) Pe parcursul cooperarii privind prevenirea, descoperirea si cercetarea infractiunilor, in special a celor circumscrise criminalitatii organizate, autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante vor transmite, la cerere, urmatoarele informatii:
a) despre date ale persoanelor implicate in criminalitatea organizata, informatii despre legaturile dintre suspecti si persoane suspectate cu privire la comiterea de infractiuni, cunostintele acestora despre structura organizatiilor şi gruparilor criminale, tipare comportamentale ale suspectilor sau grupurilor de suspecti, informatii privind pregatirea, tentativele sau savârsirea infractiunilor, in special cele despre timpul, locul si tipul de infractiune, detalii despre victime sau obiectele distruse, informatii despre circumstantele particulare şi despre prevederile legale relevante, daca este necesar pentru prevenirea, descoperirea şi cercetarea infractiunilor;
b) privind metodele şi noile forme ale criminalitatii transfrontaliere;
c) despre rezultatele privind cercetarea criminologica, detalii ale metodelor de coordonare a investigatiilor, metode si modalitati de lucru in vederea dezvoltarii acestora pe viitor;
d) privind informatii si/sau mostre ale obiectelor sau bunurilor care au fost distruse prin savârsirea infractiunii ori folosite la savârsirea infractiunilor sau ale obiectelor rezultate din savârsirea infractiunilor;
e) privind legislatia in vigoare referitoare la infractiunile care fac obiectul prezentei conventii;
f) privind veniturile şi bunurile achizitionate prin comiterea infractiunilor sau prin implicarea in activitati infractionale.
(2) Când obtin informatii prin intermediul unor metode speciale, autoritatile partilor contractante vor coopera in conformitate cu legislatia lor nationala. Partile contractante vor asigura protectia datelor transmise in cursul acestor schimburi de informatii cel putin la acelasi nivel cu cel stabilit prin prevederile legislatiei nationale.
ART. 6
Schimbul de informatii fara cerere
În anumite cazuri, autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante vor face schimb de date fara a fi fost solicitate, daca, pe baza unor fapte dovedite, exista motive de a presupune ca aceste informatii sunt necesare pentru a preveni amenintari concrete la adresa ordinii publice si/sau securitatii sau pentru prevenirea, descoperirea şi cercetarea infractiunilor. În ceea ce priveste transmiterea informatiilor, se vor aplica prevederile art. 4 alin. (3) (unitatile nationale centrale), alin. (4) (cererile şi raspunsurile la aceste cereri) şi alin. (6) (cereri in scris, prin fax sau e-mail).
ART. 7
Analiza de risc comuna
Autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante vor incerca sa detina un nivel uniform de informare in legatura cu situatia privind rata criminalitatii. În acest scop, acestea vor face schimb de rapoarte in mod periodic sau la nevoie şi vor face o analiza comuna cel putin o data pe an.
ART. 8
Schimbul regulat de informatii pentru combaterea migratiei ilegale
(1) Partile contractante realizeaza schimburi regulate de informatii in vederea combaterii trecerii frauduloase a frontierei si a traficului de fiinte umane.
(2) Schimbul de informatii vizeaza in primul rând fluxurile migratorii, proportiile acestora, structura lor şi posibilele lor destinatii, caile de migratie probabile şi mijloacele de transport care sunt folosite la trecerea ilegala a frontierei, precum şi modul de organizare a calauzelor. Mai mult, se vor realiza schimburi de informatii şi analize care vizeaza starea de fapt si, de asemenea, masurile planificate ce pot fi relevante pentru cealalta parte contractanta.
ART. 9
Ofiterii de legatura
(1) Partile contractante pot incheia acorduri bilaterale pentru trimiterea in misiune, pentru o perioada de timp specificata sau nespecificata, a ofiterilor de legatura ai unei parti contractante la autoritatile de aplicare a legii ale celeilalte parti contractante.
(2) Trimiterea in misiune a ofiterilor de legatura pentru o perioada de timp specificata sau nespecificata este destinata continuarii şi accelerarii cooperarii dintre partile contractante, in special prin acordarea de asistenta:
a) sub forma schimbului de informatii, in scopul prezentei conventii;
b) in solutionarea cererilor pentru asistenta politieneasca reciproca cu privire la probleme de natura penala;
c) pentru sarcinile indeplinite de catre autoritatile responsabile cu supravegherea frontierelor.
(3) Ofiterii de legatura vor avea sarcina de a consilia şi de a acorda asistenta. Ei nu vor fi imputerniciti sa intreprinda, in mod independent, actiuni de politie. Acestia vor furniza informatii şi isi vor indeplini sarcinile in conformitate cu instructiunile date de partea contractanta care i-a trimis in misiune şi de catre partea contractanta pe lânga care sunt trimisi in misiune.
(4) Partile contractante pot fi de acord, intr-un cadru bilateral sau multilateral, ca ofiterii de legatura ai unei parti contractante trimisi in misiune pe lânga state terte sa reprezinte, de asemenea, interesele uneia sau mai multor parti contractante. Prin asemenea acorduri, ofiterii de legatura trimisi in misiune pe lânga state terte vor furniza informatii celorlalte parti contractante atunci când li se solicita acest lucru sau din proprie initiativa si, in limita atributiilor, vor indeplini sarcini in numele respectivelor parti. Partile contractante se vor informa reciproc in legatura cu intentiile lor cu privire la trimiterea in misiune a ofiterilor de legatura pe lânga state terte.
ART. 10
Protectia martorilor
(1) Autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante desemnate pentru protectia martorilor vor coopera in mod direct in ceea ce priveste domeniul programelor de protectie a martorilor.
(2) Cooperarea vizeaza in special schimbul de informatii, suportul logistic şi preluarea persoanelor care trebuie protejate.
(3) Va fi semnat un acord pentru fiecare caz particular referitor la preluarea persoanelor care vor fi protejate, pentru reglementarea drepturilor şi obligatiilor reciproce.
(4) Persoana care trebuie protejata trebuie sa fi fost introdusa in programul de protectie a martorilor al partii contractante solicitante. Persoana care trebuie protejata nu va fi introdusa in programul de protectie a martorilor al partii contractante solicitate. În procesul de aplicare a masurilor de sprijin in legatura cu protejarea acestor persoane, se va aplica in mod corespunzator legislatia nationala a partii contractante solicitate.
(5) În principiu, partea contractanta solicitanta suporta costurile de intretinere pentru persoanele ce trebuie protejate. Partea contractanta solicitata suporta costurile de personal si ale resurselor materiale pentru protectia acestor persoane.
(6) Daca exista motive intemeiate şi dupa notificarea prealabila a partii contractante solicitante, partea contractanta solicitata poate revoca masurile de sprijin. În acest caz, partea contractanta solicitanta va prelua persoana in cauza.
ART. 11
Pregatirea de baza şi avansata şi schimbul de experienta
Autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante coopereaza in ceea ce priveste pregatirea de baza şi avansata, printre altele, prin:
a) schimbul de curricule pentru pregatirea de baza si avansata;
b) organizarea de seminarii comune pentru pregatirea de baza şi avansata şi de exercitii transfrontaliere in cadrul cooperarii instituite de prezenta conventie;
c) invitarea reprezentantilor autoritatilor de aplicare a legii ale celeilalte parti contractante pentru participarea la exercitii si misiuni speciale, in calitate de observatori, precum şi prin organizarea de schimburi de experienta;
d) inlesnirea participarii la sesiuni de perfectionare a reprezentantilor autoritatilor de aplicare a legii ale celeilalte parti contractante.
ART. 12
Prevenirea
Autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante vor face schimb de experienta in domeniul prevenirii criminalitatii, vor planifica şi vor derula programe comune in acest scop.
ART. 13
Urmarirea transfrontaliera
(1) Ofiterilor uneia dintre partile contractante care urmaresc in statul lor o persoana prinsa in timpul comiterii sau participarii la savârsirea unei infractiuni li se va permite, potrivit acordurilor bilaterale de implementare incheiate in conformitate cu art. 34 alin. (1), sa continue urmarirea pe teritoriul unei alte parti contractante fara autorizarea prealabila a celei din urma daca, datorita caracterului urgent al situatiei, nu este posibila notificarea autoritatilor de aplicare a legii ale celeilalte parti contractante prin unul dintre mijloacele prevazute la art. 24 inainte de intrarea pe acel teritoriu sau daca aceste autoritati nu pot sa ajunga la timp in acel loc pentru a prelua urmarirea.
Acelasi lucru se va aplica şi in situatia in care persoana urmarita a evadat din arestul preventiv sau in timp ce executa o pedeapsa privativa de libertate.
Ofiterii care efectueaza urmarirea, cel târziu in momentul trecerii frontierei, vor contacta autoritatile de aplicare a legii ale partii contractante pe al carei teritoriu urmeaza sa se efectueze urmarirea transfrontaliera. Urmarirea transfrontaliera va inceta de indata ce partea contractanta pe al carei teritoriu are loc urmarirea transfrontaliera solicita acest lucru. La cererea ofiterilor care efectueaza urmarirea, autoritatile locale competente ii vor solicita persoanei urmarite sa isi decline identitatea sau vor proceda la arestarea acesteia.
(2) Acordurile bilaterale de implementare prevazute la alin. (1) vor preciza infractiunile pentru care se va aplica urmarirea transfrontaliera fie printr-o lista completa, fie prin extinderea la toate infractiunile care dau loc la extradare.
(3) Urmarirea transfrontaliera va fi efectuata in conformitate cu una dintre urmatoarele proceduri precizate in acordurile bilaterale de implementare mentionate la alin. (1) şi (2):
a) ofiterii urmaritori nu vor avea dreptul sa retina persoana urmarita;
b) daca nu este facuta nicio solicitare ca urmarirea transfrontaliera sa inceteze şi daca autoritatile locale competente nu intervin destul de repede, ofiterii urmaritori pot retine persoana urmarita pâna când ofiterii partii contractante pe al carei teritoriu are loc urmarirea, care trebuie sa fie informati imediat, pot sa stabileasca identitatea persoanei sau sa procedeze la arestarea acesteia.
(4) Urmarirea transfrontaliera se va face in conformitate cu alin. (1) şi (3) şi in unul dintre modurile precizate in acordurile bilaterale de implementare mentionate la alin. (1) şi (2):
a) intr-o zona sau intr-o perioada de timp de la trecerea frontierei, ce va fi stabilita in acordurile bilaterale de implementare;
b) fara limita de timp şi spatiu.
(5) Urmarirea transfrontaliera se va face numai in urmatoarele conditii generale:
a) ofiterii care efectueaza urmarirea se conformeaza prevederilor acestui articol şi legislatiei partii contractante pe teritoriul careia isi desfasoara activitatea; acestia trebuie sa se supuna instructiunilor emise de autoritatile locale competente;
b) urmarirea se face exclusiv peste frontiera terestra si albastra;
c) este interzisa intrarea in locuinte particulare şi in locuri care nu sunt accesibile publicului;
d) ofiterii care efectueaza urmarirea vor fi usor de identificat, fie prin uniforma, prin intermediul unei banderole sau prin accesorii montate pe vehicule; este interzisa folosirea de haine civile combinata cu folosirea vehiculelor nemarcate, fara identificarea mentionata mai sus; ofiterii urmaritori trebuie sa poata dovedi in orice moment ca actioneaza in calitate oficiala;
e) ofiterii care efectueaza urmarirea pot purta armele lor de serviciu; folosirea acestora va fi interzisa, exceptând cazurile de legitima aparare;
f) daca persoana urmarita a fost retinuta in conformitate cu alin. (3) lit. b), pentru a fi adusa in fata autoritatilor locale competente, acea persoana poate fi supusa numai unui control de securitate; pot fi folosite catusele in timpul transportului; obiectele detinute de persoana urmarita pot fi confiscate;
g) dupa fiecare operatiune mentionata in alin. (1), (3) şi (4), ofiterii urmaritori se vor prezenta in fata autoritatilor locale competente ale partii contractante pe teritoriul careia au actionat si vor raporta in legatura cu misiunea lor; la solicitarea acelor autoritati, acestia vor ramâne la dispozitia lor pâna când circumstantele in care s-a desfasurat actiunea sunt suficient clarificate; aceasta conditie se aplica chiar şi atunci când urmarirea transfrontaliera nu s-a incheiat cu arestarea persoanei urmarite;
h) autoritatile partii contractante de unde provin ofiterii urmaritori vor asista, la solicitarea autoritatilor partii contractante pe al carei teritoriu s-a desfasurat urmarirea transfrontaliera, la ancheta ulterioara operatiunii la care au luat parte, incluzând procedurile judiciare, cu conditia ca identitatea ofiterului urmaritor sa fie protejata.
(6) O persoana care, in urma actiunii prevazute la alin. (3), a fost arestata de autoritatile locale competente, indiferent de nationalitatea acesteia, poate fi retinuta pentru interogatoriu. Prevederile relevante ale legislatiei nationale se vor aplica mutatis mutandis.
Daca persoana nu este cetatean al partii contractante pe teritoriul careia a fost retinuta, acea persoana va fi eliberata nu mai târziu de 6 ore de la efectuarea arestarii, neincluzând orele dintre miezul noptii şi ora 9 a.m., daca autoritatile locale competente nu au primit anterior o cerere pentru arestarea preventiva a persoanei in scopul extradarii, indiferent de forma.
(7) Ofiterii la care se face referire in alineatele anterioare vor fi specificati in acordurile bilaterale de implementare.
(8) La nivel bilateral, partile contractante pot extinde aria de aplicare a alin. (1) şi pot adopta prevederi aditionale in vederea implementarii prezentului articol.
ART. 14
Supravegherea transfrontaliera
(1) Ofiterii uneia dintre partile contractante, care, in cursul urmaririi penale, supravegheaza in tara lor o persoana despre care se presupune ca a participat la savârsirea unei infractiuni care da loc la extradare, potrivit acordurilor bilaterale de implementare incheiate in conformitate cu art. 34 alin. (1), vor fi autorizati sa continue supravegherea pe teritoriul altei parti contractante, daca cea din urma a autorizat supravegherea transfrontaliera, ca raspuns la o cerere de asistenta facuta in prealabil. Pot fi incluse conditii in autorizatie. La cerere, supravegherea poate fi exercitata de ofiterii partii contractante pe teritoriul careia se desfasoara. Cererea de asistenta la care se face referire in primul paragraf trebuie transmisa catre o autoritate desemnata de fiecare dintre partile contractante si imputernicita sa acorde sau sa transmita autorizatia solicitata.
(2) Atunci când, din motive urgente, solicitarea prealabila de autorizare nu poate fi inaintata de partea contractanta solicitanta, ofiterii care efectueaza supravegherea, potrivit acordurilor bilaterale de implementare mentionate la alin. (1), vor fi autorizati sa continue peste frontiera supravegherea unei persoane banuite ca a savârsit o infractiune, asa cum este prevazut la alin. (3). În aceste cazuri autoritatea partii contractante pe al carei teritoriu urmeaza a fi continuata supravegherea trebuie notificata imediat asupra trecerii frontierei si trebuie inaintata fara intârziere o cerere de asistenta in care sa fie precizate motivele pentru trecerea frontierei fara autorizatie prealabila.
(3) Acordurile bilaterale de implementare prevazute la alin. (1) şi (2) vor preciza infractiunile la care se face referire in alin. (2) fie printr-o lista completa, fie prin extindere la toate infractiunile care dau loc la extradare.
(4) Supravegherea va inceta de indata ce partea contractanta pe teritoriul careia are loc aceasta o solicita, ca urmare a notificarii la care se face referire la alineatele anterioare sau, acolo unde autorizatia nu a fost obtinuta, la 5 ore dupa ce a fost trecuta frontiera.
(5) Supravegherea la care se face referire la alin. (1) şi (2) se va efectua numai in urmatoarele conditii generale:
a) ofiterii care efectueaza supravegherea se conformeaza prevederilor acestui articol şi legislatiei partii contractante pe teritoriul careia isi desfasoara activitatea; acestia trebuie sa se supuna instructiunilor emise de autoritatile locale competente;
b) exceptând situatiile mentionate la alin. (2), ofiterii vor avea asupra lor, in timpul supravegherii, un document care sa ateste faptul ca autorizatia a fost acordata;
c) ofiterii care efectueaza supravegherea trebuie sa poata dovedi in orice moment ca actioneaza in calitate oficiala;
d) ofiterii care efectueaza supravegherea pot purta armele de serviciu in timpul supravegherii, cu exceptia situatiei in care partea contractanta solicitata decide altfel; folosirea acestora este interzisa, exceptând cazurile de legitima aparare;
e) este interzisa intrarea in locuinte particulare şi in locuri care nu sunt accesibile publicului;
f) ofiterii care efectueaza supravegherea nu vor retine sau aresta persoana aflata sub supraveghere;
g) toate operatiunile vor face obiectul unui raport catre autoritatile partii contractante pe teritoriul careia au avut loc; ofiterii care efectueaza supravegherea pot fi solicitati sa se prezinte personal;
h) autoritatile partii contractante carora le apartin ofiterii de supraveghere, la cererea autoritatilor partii contractante pe teritoriul careia a avut loc supravegherea, vor asista la ancheta ulterioara operatiunii la care au luat parte, incluzând procedurile judiciare, cu conditia ca identitatea ofiterului implicat sa fie protejata.
(6) Ofiterii la care se face referire in alineatele anterioare vor fi specificati in acordurile bilaterale de implementare.
(7) La nivel bilateral, partile contractante pot extinde aria de aplicare a prezentului articol şi pot adopta masuri suplimentare pentru aplicarea acestuia.
ART. 15
Livrarile supravegheate
(1) În baza unei scrisori de solicitare a unei parti contractante, o alta parte contractanta poate permite, daca se impune, in cazul cercetarii unor infractiuni care dau loc la extradare, livrarea supravegheata pe teritoriul sau, in special a transportului de droguri, precursori, arme de foc, explozibili, moneda contrafacuta, precum şi bunuri care provin din savârsirea unei infractiuni sau sunt destinate comiterii unei infractiuni, atunci când partea contractanta solicitanta motiveaza ca, fara aceste masuri, identificarea faptuitorilor sau a canalelor de distributie ar fi imposibila sau mult ingreunata. În cazul in care continutul livrarii supravegheate prezinta un anumit risc pentru persoanele implicate in livrare sau prezinta pericol public, partea contractanta solicitata are dreptul de a cere indeplinirea anumitor conditii anterior aprobarii cererii sau de a refuza cererea.
(2) Partea contractanta solicitata preia controlul asupra livrarii dupa trecerea frontierei sau la un loc de predare care este stabilit de catre autoritatile de aplicare a legii, pentru a se evita intreruperea controlului, şi garanteaza supravegherea permanenta a transportului, astfel incât interventia politiei sa fie posibila in orice moment. La preluarea de catre partea contractanta solicitata, ofiterii partii contractante solicitante pot continua urmarirea livrarii supravegheate impreuna cu ofiteri ai partii contractante solicitate, in baza acordului cu partea contractanta solicitata.
(3) Ofiterii partii contractante solicitante sunt obligati sa respecte legile partii contractante solicitate.
(4) În cazul in care autoritatile competente in aplicarea legii ale partii contractante solicitate nu pot interveni la timpul potrivit, iar continuarea livrarii supravegheate prezinta un pericol grav pentru viata sau sanatatea persoanelor ori ar provoca pagube insemnate proprietatii sau acestea nu pot mentine controlul livrarii, ofiterul partii contractante solicitante poate lua in custodie livrarea supravegheata. În cazul in care este necesar, ofiterii partii contractante solicitante pot opri şi retine persoanele care insotesc livrarea, pâna la interventia autoritatilor de aplicare a legii ale partii contractante solicitate. În orice caz, ofiterii partii contractante solicitante vor informa imediat autoritatile de aplicare a legii ale partii contractante solicitate.
(5) În cazul in care bunurile livrarii supravegheate au fost luate in custodie pe teritoriul partii contractante solicitate, acestea pot fi predate partii contractante solicitante in baza unei scrisori de solicitare.
(6) O persoana care, in urma actiunii mentionate la alin. (3), a fost arestata de autoritatea locala competenta, indiferent de cetatenia acesteia, poate fi retinuta pentru interogatoriu. Prevederile relevante ale legislatiei nationale se vor aplica mutatis mutandis.
(7) Daca persoana nu este cetatean al partii contractante pe teritoriul careia a fost arestata, acea persoana va fi eliberata nu mai târziu de 6 ore de la efectuarea arestarii, neincluzând orele dintre miezul noptii şi ora 9 a.m., daca autoritatile locale competente nu au primit anterior o cerere pentru arestarea preventiva a persoanei in scopul extradarii, indiferent de forma.
(8) Pe timpul desfasurarii livrarii supravegheate, prevederile art. 14 alin. (5) lit. a) - c) şi e) - h) se vor aplica, de asemenea, ofiterilor partii contractante solicitante.
(9) O scrisoare oficiala de solicitare privind desfasurarea unei livrari supravegheate, al carei control incepe sau continua intr-un stat tert, va fi admisa numai daca in cerere se mentioneaza ca indeplinirea conditiilor precizate la alin. (2) va fi asigurata şi de catre statul tert.
ART. 16
Investigatiile sub acoperire pentru cercetarea infractiunilor
(1) Pe parcursul cercetarii infractiunilor, o parte contractanta poate, pe baza unei solicitari primite in prealabil, sa-si dea acordul pentru trimiterea in misiune a ofiterilor partii contractante solicitante, in conditiile permise de legislatia acesteia, care pot indeplini rolul unui agent sau al unei persoane care poate realiza tranzactii controlate (denumite in continuare investigator sub acoperire). Partea contractanta solicitanta va face o asemenea cerere, numai in cazul in care cercetarea infractiunii ar fi altfel imposibila sau ar fi mult ingreunata. Identitatea reala a ofiterului nu trebuie dezvaluita in continutul cererii.
(2) Investigatiile sub acoperire ce au loc pe teritoriul partii contractante solicitate vor fi limitate la operatiuni unice, temporare. Pregatirea acestor operatiuni se va realiza prin coordonarea intre ofiterii partilor contractante implicati. Trimiterea in misiune a unui investigator sub acoperire si executarea actiunilor de un investigator sub acoperire vor fi conduse de partea contractanta solicitata. Partea contractanta solicitata este responsabila pentru actiunile investigatorului sub acoperire al partii contractante solicitante şi poate cere in orice moment incetarea operatiunii.
(3) Trimiterea in misiune a investigatorilor sub acoperire conform prezentului articol, conditiile sub care operatiunea este indeplinita şi conditiile de folosire a rezultatelor cercetarilor depind de legislatia partii contractante pe al carei teritoriu este trimis investigatorul sub acoperire.
(4) Partea contractanta solicitata va acorda investigatorului sub acoperire tot sprijinul necesar in privinta personalului, inclusiv a intermediarului sau, a logisticii şi echipamentului tehnic şi va intreprinde toate masurile necesare pentru a proteja investigatorul sub acoperire pe parcursul operatiunii de pe teritoriul sau.
(5) În cazurile extrem de urgente in care exista un pericol serios ca identitatea investigatorului sub acoperire sa fie dezvaluita, desfasurarea activitatii acestuia pe teritoriul celeilalte parti contractante este permisa fara consimtamânt prealabil, asa cum este prevazut la alin. (1). În aceste cazuri trebuie indeplinite conditiile premergatoare trimiterii investigatorului sub acoperire pe teritoriul celeilalte parti contractante. Activitatile investigatorului sub acoperire trebuie sa fie limitate la masurile absolut esentiale necesare mentinerii acoperirii sau securitatii sale. Partea contractanta solicitata va fi notificata despre trimitere fara intârziere şi poate cere in orice moment incetarea operatiunii.
(6) Alin. (1) - (4) se vor aplica şi in cazurile in care una dintre partile contractante solicita trimiterea in misiune a unui investigator sub acoperire al celeilalte parti contractante pe teritoriul sau. În astfel de cazuri, daca nu a fost stabilit altfel, partea contractanta solicitanta va suporta costurile operatiunii.
(7) Partile contractante vor lua toate masurile de precautie pentru a tine secreta identitatea investigatorului sub acoperire si pentru garantarea securitatii sale, chiar şi dupa incheierea misiunii sale.
ART. 17
Investigatiile sub acoperire pentru prevenirea infractiunilor
(1) Atât cât permite legislatia nationala respectiva, investigatiile sub acoperire pentru prevenirea infractiunilor ce dau loc la extradare pot fi desfasurate pe teritoriul celeilalte parti contractante, daca dupa primirea prealabila a unei cereri a fost dat consimtamântul pentru desfasurarea acestei investigatii transfrontaliere sub acoperire.
(2) Art. 14 se va aplica in mod corespunzator.
ART. 18
Cererea pentru strângerea de probe in situatii de pericol iminent
(1) În caz de pericol iminent, cererile pot fi facute de autoritatile de aplicare a legii, autorizate prin legislatia nationala sa faca aceasta, pentru strângerea de probe, inclusiv pentru efectuarea de examinari fizice, precum şi perchezitii si confiscari, potrivit legislatiei nationale. Cererile vor fi adresate direct autoritatii competente in aplicarea legii.
(2) Ducerea la indeplinire a cererii, inclusiv determinarea existentei pericolului iminent, se va face in conformitate cu legislatia partii contractante solicitate care va informa fara intârziere partea contractanta solicitanta despre aceasta.
(3) Daca cererea la care se face referire in alin. (1) nu a fost realizata de o autoritate judiciara, autoritatea judiciara responsabila va fi notificata fara intârziere asupra faptului ca a fost facuta cererea, precum şi asupra circumstantelor speciale ale cazului care implica pericolul iminent.
(4) Atunci când legislatia partii contractante solicitate prevede necesitatea unei hotarâri judecatoresti pentru a lua sau aproba masura pe teritoriul sau, va fi emisa fara intârziere o hotarâre sau motivare de catre instanta competenta a partii contractante solicitante. Partile contractante se vor informa reciproc cu privire la prevederile relevante ale legislatiei lor nationale.
(5) Transmiterea rezultatelor masurilor luate catre partea contractanta solicitanta necesita o cerere de comisie rogatorie din partea autoritatii judiciare competente. Daca rezultatele masurilor intreprinse trebuie transmise in regim de urgenta, autoritatea solicitata poate transmite rezultatele direct autoritatii solicitante. În cazul in care autoritatea solicitata nu este o autoritate judiciara, transmiterea rezultatelor se face cu consimtamântul prealabil al autoritatii judiciare competente.
ART. 19
Cererea de examinare fizica
(1) Atât cât permite legislatia partii contractante solicitate, partile contractante, prin autoritatile de aplicare a legii, isi asigura reciproc asistenta in ceea ce priveste examinarea fizica a suspectului şi a altor persoane.
(2) Cererile prevazute la alin. (1) vor fi indeplinite doar daca:
a) examinarea este solicitata pentru a determina elemente relevante pentru caz şi este proportionala cu gravitatea faptei;
b) a fost emisa o dispozitie de examinare fizica de catre un serviciu autorizat sa faca astfel, conform legislatiei nationale a partii contractante solicitante, sau devine evident dintr-un mesaj transmis de catre un astfel de serviciu ca au fost indeplinite conditiile preliminare pentru o astfel de examinare, daca suspectul sau celelalte persoane se gasesc pe teritoriul partii contractante solicitante.
ART. 20
Transmiterea şi compararea profilelor ADN şi a altor materiale de identificare
(1) În cursul actelor premergatoare sau al urmaririi penale, in privinta persoanelor disparute şi a cadavrelor neidentificate, serviciile competente ale partilor contractante isi asigura asistenta reciproca, prin schimbul şi cautarea profilelor ADN si a altor materiale de identificare in bazele lor de date, asa cum acestea sunt stabilite de legislatia nationala a acestora. Rezultatele vor fi facute cunoscute, cât mai curând posibil, serviciilor competente ale partii contractante solicitante. În acest scop se va utiliza formularul Interpol privind datele ADN in versiunea valabila la data de solicitarii. Daca inregistrarea materialului biologic este necesara pentru a creste acuratetea biostatistica, partea contractanta solicitata ar trebui sa ia in considerare o astfel de inregistrare a materialului biologic, in masura in care este posibil şi relevant. Orice cheltuieli rezultate dintr-o astfel de actiune vor fi returnate partii contractante solicitate.
(2) În cazul in care cautarea in baza de date ADN prevazuta la alin. (1) este negativa, partea contractanta solicitata va salva profilul ADN obtinut asa cum prevede alin. (1), in scopul cautarii in baza sa de date ADN, conform legislatiei interne, in cazul in care este solicitata sa procedeze astfel de catre partea contractanta solicitanta.
(3) În cazul in care profilul ADN al unei anumite persoane care se afla in partea contractanta solicitata nu este disponibil, partea contractanta solicitata va asigura asistenta juridica prin obtinerea şi analizarea materialului molecular-genetic al acestei persoane şi transmiterea profilului ADN obtinut astfel, daca:
a) partea contractanta solicitanta recomanda acelasi mod de abordare;
b) partea contractanta solicitanta formuleaza o cerere de analiza sau o dispozitie, asa cum prevede legislatia sa, catre serviciul competent, indicând ca ar exista motive intemeiate pentru colectarea şi analizarea materialului molecular-genetic, in cazul in care persoana in cauza s-ar afla pe teritoriul partii contractante solicitante; si
c) au fost indeplinite conditiile prevazute de legislatia partii contractante solicitate pentru obtinerea şi analizarea materialului molecular-genetic;
d) partii contractante solicitate i se vor rambursa integral orice costuri care apar procedând astfel.
(4) Cererile pot fi transmise, de asemenea, de catre autoritatile politienesti competente ale ambelor parti contractante şi solutionate prin aceleasi canale.
ART. 21
Autoritatile responsabile pentru cererile definite in capitolul I
(1) Autoritatile de aplicare a legii care au fost enumerate de partile contractante in listele mentionate la art. 37 vor fi responsabile pentru cererile precizate in art. 15, 16, 17, 18, 19 şi 20.
(2) Copiile cererilor prevazute la alin. (1) vor fi transmise la unitatea nationala centrala mentionata in art. 4 alin. (3).
ART. 22
Statutul juridic al ofiterilor operativi
În scopul prezentei conventii, ofiterii care isi desfasoara activitatea pe teritoriul celeilalte parti contractante vor fi asimilati ofiterilor acelei parti in ceea ce priveste incalcarile legii comise de catre acestia sau asupra acestora.
ART. 23
Raspunderea ofiterilor operativi
(1) Atunci când, in scopul prezentei conventii, ofiterii unei parti contractante actioneaza pe teritoriul altei parti contractante, prima parte contractanta va raspunde pentru orice pagube produse de catre acestia in timpul operatiunilor, potrivit legislatiei interne a partii contractante pe al carei teritoriu actioneaza.
(2) Partea contractanta pe al carei teritoriu s-au produs pagubele la care se face referire in alin. (1) le va repara sau va compensa in aceleasi conditii aplicabile pentru pagubele cauzate de catre propriii ofiteri.
(3) Partea contractanta ai carei ofiteri au provocat daune oricarei persoane pe teritoriul unei alte parti contractante va rambursa integral celei din urma orice suma platita victimelor sau persoanelor imputernicite in numele acestora.
ART. 24
Masurile tehnice de facilitare a cooperarii transfrontaliere
(1) În conformitate cu acordurile internationale relevante si tinând cont de conditiile locale şi de posibilitatile tehnice, partile contractante vor instala, in special in zonele de frontiera, linii telefonice, de radio şi de telex, precum şi alte legaturi directe, pentru facilitarea cooperarii politienesti, in special pentru transmiterea operativa de informatii in scopurile cooperarii politienesti stipulate de prezenta conventie.
(2) Suplimentar fata de masurile pe termen scurt, acestea vor lua in considerare, in special, urmatoarele optiuni:
a) schimbul de echipament sau plasarea ofiterilor de legatura dotati cu echipamente radio corespunzatoare;
b) largirea frecventelor radio folosite in zonele de frontiera;
c) stabilirea unor legaturi comune pentru serviciile de politie care opereaza in aceleasi zone;
d) coordonarea programelor acestora pentru achizitia echipamentelor de comunicatie, in vederea instalarii unor sisteme de comunicatie standardizate şi compatibile.
(3) În baza unor acorduri, partile contractante pot, de asemenea, utiliza in comun alte tipuri de echipament şi mijloace tehnice, detinute de una sau mai multe parti contractante.
ART. 25
Spatiile de cazare
(1) Partile contractante vor adopta masurile necesare pentru a se asigura ca:
a) administratorii spatiilor de cazare sau reprezentantii acestora garanteaza ca strainii completeaza şi semneaza formulare de inregistrare şi confirma identitatea lor prin prezentarea unui act de identitate valabil;
b) formularele de inregistrare completate vor fi pastrate de autoritatile de aplicare a legii sau transmise acestora, daca aceste autoritati considera ca este necesar pentru prevenirea amenintarilor, pentru cercetarile penale sau pentru clarificarea circumstantelor referitoare la persoane disparute sau victime ale accidentelor, in cazul in care legislatia nationala nu prevede altfel.
(2) Alin. (1) se va aplica mutatis mutandis persoanelor care locuiesc in orice spatii de cazare comerciale inchiriate, in special corturi, caravane şi ambarcatiuni. Strainii sunt persoanele care nu sunt cetateni ai partilor contractante unde se asigura cazarea si unde se face inregistrarea.

CAP. II
Conditiile cooperarii

ART. 26
Cooperarea şi operatiunile de cautare transfrontaliera
(1) Daca este necesar, autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante vor constitui grupuri mixte de analiza şi alte grupuri de lucru, precum şi echipe de control şi supraveghere, in care ofiterii unei parti contractante vor avea un rol de asistenta si consultanta, pentru a intensifica cooperarea in timpul operatiunilor pe teritoriul celeilalte parti contractante, fara exercitarea independenta a unor atributii de suveranitate.
(2) Autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante din regiunile de frontiera vor lua parte la actiunile de cautare transfrontaliera a suspectilor fugari. Unitatile nationale centrale ar trebui implicate in cazuri cu semnificatie interregionala.
(3) Autoritatile vor coopera pentru cautarea persoanelor disparute.
(4) Când oficiali ai unei parti contractante opereaza pe teritoriul unei alte parti contractante, acestia vor fi autorizati sa-si poarte uniforma şi armele de serviciu şi sa utilizeze alte metode de forta, cu exceptia cazului in care cealalta parte contractanta pe teritoriul careia se desfasoara operatiunea nu va declara ca acest lucru nu este permis sau este permis numai in anumite circumstante.
(5) Utilizarea armelor de serviciu este permisa numai in cazurile de legitima aparare.
ART. 27
Echipele comune de investigare
(1) În baza acordului reciproc, autoritatile de aplicare a legii a doua sau mai multe parti contractante pot constitui o echipa comuna de investigare cu scop precis şi pe o perioada limitata, care poate fi extinsa de comun acord, pentru a efectua cercetari penale in una sau mai multe dintre partile contractante care alcatuiesc echipa. Componenta echipei va fi stabilita in acordul care pune bazele echipei.
(2) O echipa comuna de investigare poate fi infiintata, in mod special, atunci când:
a) cercetarile unei parti contractante asupra unor infractiuni intâmpina dificultati şi presupun investigatii ce au legaturi cu alte parti contractante;
b) mai multe parti contractante cerceteaza infractiuni in care circumstantele cazurilor necesita actiuni concertate si coordonate in partile contractante implicate.
(3) O cerere pentru constituirea unei echipe comune de investigare poate fi facuta de orice parte contractanta interesata. Echipa va fi infiintata in partea contractanta in care se preconizeaza a se desfasura investigatiile.
(4) Cererile pentru constituirea unei echipe comune de investigare vor contine autoritatea care face cererea, scopul alcatuirii echipei comune de investigare, partile contractante in care va opera şi propuneri privind componenta echipei comune de investigare.
(5) O echipa comuna de investigare va opera pe teritoriul partilor contractante care au alcatuit echipa, cu respectarea urmatoarelor conditii generale:
a) seful echipei va fi un reprezentant al autoritatii de aplicare a legii care participa la cercetarile penale din partea partii contractante unde echipa opereaza; seful echipei va actiona in limitele competentei care ii revine conform legislatiei nationale;
b) echipa isi va desfasura activitatea in conformitate cu legislatia partii contractante unde opereaza. Membrii echipei isi vor indeplini atributiile sub comanda persoanei la care se face referire la lit. a) tinând cont de conditiile stabilite de propriile autoritati in acordul privind stabilirea echipei.
(6) În acest articol, membrii echipei comune de investigare din partile contractante, altele decât partea contractanta in care echipa opereaza, sunt denumiti detasati echipei.
(7) Membrii detasati ai echipei comune de investigare vor fi indreptatiti sa fie prezenti la acte de procedura indeplinite in partea contractanta in care se opereaza. Totusi, seful echipei poate decide altfel, din motive speciale, cu respectarea legislatiei partii contractante in care echipa opereaza.
(8) Membrii detasati ai echipei comune de investigare, cu respectarea legislatiei partii contractante in care echipa opereaza, pot sa fie insarcinati de seful echipei cu anumite atributii operative, atunci când acestea au fost aprobate de autoritatile de aplicare a legii ale partii contractante in care se opereaza şi ale partii contractante trimitatoare.
(9) Atunci când echipa comuna de investigatii are nevoie de luarea unor masuri operative in una dintre partile contractante care au alcatuit echipa, membrii detasati echipei de catre acea parte contractanta pot solicita propriilor autoritati de aplicare a legii sa duca la indeplinire acele masuri. Masurilor luate in acea parte contractanta li se vor aplica conditiile aplicabile unei investigatii nationale.
(10) Atunci când o echipa comuna de investigare are nevoie de asistenta de la o parte contractanta, alta decât cea care a solicitat constituirea echipei, sau de la un stat tert, cererea de asistenta poate fi facuta de autoritatile de aplicare a legii ale partii contractante unde se desfasoara operatiile catre autoritatile de aplicare a legii ale celeilalte parti contractante implicate, cu respectarea documentelor sau acordurilor relevante.
(11) Un membru al echipei comune de investigare, in conformitate cu legislatia sa nationala şi competentele sale, poate furniza echipei informatii detinute de partea contractanta care l-a detasat, in scopul cercetarilor penale desfasurate de echipa.
(12) Informatiile legal obtinute de catre un membru sau un membru detasat, in timpul participarii la echipa comuna de investigare, care altfel nu ar fi disponibile autoritatilor de aplicare a legii ale partii contractante implicate, pot fi folosite in urmatoarele scopuri:
a) in scopurile pentru care a fost constituita echipa;
b) cu consimtamântul prealabil al partii contractante de provenienta a informatiilor, pentru descoperirea, cercetarea si urmarirea altor infractiuni. Acest consimtamânt poate fi refuzat doar in cazurile in care o astfel de folosire ar afecta cercetarile penale in partea contractanta in cauza sau in cazul in care acea parte contractanta ar putea refuza asistenta reciproca;
c) pentru prevenirea unui pericol grav şi imediat la adresa securitatii publice şi fara a aduce atingere prevederilor lit. b), daca ulterior este initiata o ancheta penala;
d) in alte scopuri, in masura in care acest lucru este agreat de partile contractante care au constituit echipa.
(13) Acest articol nu va aduce atingere prevederilor existente sau acordurilor privind constituirea sau desfasurarea activitatii echipelor comune de investigare.
(14) În masura in care legile partii contractante in cauza sau prevederile oricarui instrument juridic aplicabil intre acestea permit, pot fi convenite acorduri pentru participarea la activitatile echipei a altor persoane decât reprezentantii autoritatilor de aplicare a legii ale partilor contractante care alcatuiesc echipele comune de investigare. Astfel de persoane pot fi, de exemplu, oficiali ai organizatiilor internationale recunoscute de partile contractante. Drepturile conferite membrilor sau membrilor detasati ai echipei in baza acestui articol nu se vor aplica acestor persoane decât daca acordul prevede in mod expres astfel.
ART. 28
Echipele mixte de patrulare la frontiera de stat
(1) În scopul luptei impotriva amenintarilor la adresa sigurantei publice şi al combaterii activitatilor infractionale transfrontaliere, autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante pot efectua patrulari mixte de-a lungul frontierei comune.
(2) În executarea patrularilor mixte, ofiterii celeilalte parti contractante vor fi autorizati, in limitele legislatiei nationale a partii contractante pe teritoriul careia actioneaza, sa stabileasca identitatea persoanelor şi sa le opreasca, in cazul in care acestea incearca sa se sustraga controlului. Alte masuri vor fi luate de ofiterii partii contractante pe al carei teritoriu are loc operatiunea, doar daca masurile ar fi nerealizabile sau ineficiente fara interventia ofiterilor celeilalte parti contractante.
(3) În timpul patrularilor mixte la care se refera alin. (1) şi (2), se aplica legislatia partii contractante pe al carei teritoriu isi desfasoara activitatea ofiterii.
(4) Când oficiali ai unei parti contractante opereaza pe teritoriul unei alte parti contractante, acestia vor fi autorizati sa-si poarte uniforma şi armele de serviciu şi sa utilizeze alte metode de forta, cu exceptia cazului in care cealalta parte contractanta pe teritoriul careia se desfasoara operatiunea va declara ca acest lucru nu este permis sau este permis numai in anumite circumstante.
(5) Utilizarea armelor de serviciu este permisa numai in cazurile de legitima aparare.
ART. 29
Cooperarea in centre comune
(1) Pentru facilitarea schimbului de informatii şi a cooperarii intre autoritatile de aplicare a legii ale partilor contractante in cadrul prezentei conventii, pot fi infiintate centre comune.
(2) În centrele comune ofiterii partilor contractante vor coopera indeaproape in cadrul competentelor ce le revin, in vederea schimbului, analizei şi transmiterii de informatii, indeplinind şi un rol de sprijin in coordonarea cooperarii transfrontaliere, asa cum este prevazut in prezenta conventie, fara a tine cont de contactele oficiale, corespondentele si schimbul de informatii realizat prin unitatea nationala centrala. Art. 3 şi 4, precum şi prevederile art. 30 se vor aplica in mod corespunzator in ceea ce priveste transmiterea datelor personale intre ofiteri.
(3) Activitatile de sprijin pot include, de asemenea, pregatirea si asistenta in cazul predarii persoanelor in baza acordurilor incheiate intre partile contractante.
(4) Ofiterii care coopereaza in cadrul centrelor comune se vor supune exclusiv autoritatii disciplinare şi instructiunilor propriilor autoritati nationale. Ofiterii din centrele comune nu trebuie sa indeplineasca misiuni operative in mod independent. Misiunile comune pot fi realizate numai in baza acordului dintre autoritatile de aplicare a legii competente ale partilor contractante şi in formele pe care le permite prezenta conventie.
(5) Înfiintarea centrelor comune, modalitatile de cooperare si chiar alocarea costurilor vor fi reglementate in acordurile de implementare specificate la art. 34 alin. (1).
ART. 30
Limitari ale cooperarii
(1) Daca o parte contractanta considera ca ducerea la indeplinire a unei cereri sau alte forme de cooperare i-ar putea pune in pericol securitatea ori alte interese importante sau legislatia nationala, aceasta va informa cealalta parte contractanta ca refuza cooperarea in totalitate sau partial ori ca este de acord sa coopereze in anumite conditii. Partile contractante se vor informa reciproc, fara intârziere, in scris, precizând motivul refuzului total sau partial al cooperarii.
(2) Echipamentul tehnic şi documentatia tehnica aferenta oferite unor autoritati de aplicare a legii, conform prezentei conventii, nu pot fi transmise unor state terte fara acordul prealabil al autoritatilor donatoare.
ART. 31
Protectia datelor
(1) În ceea ce priveste prelucrarea automata a datelor personale comunicate potrivit prezentei conventii, fiecare parte contractanta trebuie, nu mai târziu de data intrarii in vigoare a prezentei conventii, sa adopte prevederile nationale necesare in vederea obtinerii unui nivel de protectie a datelor personale care sa respecte principiile Recomandarii nr. R (87) 15 din 17 septembrie 1987 a Comitetului de Ministri al Consiliului Europei privind folosirea datelor personale in domeniul politienesc.
(2) Mai mult, trebuie obtinut un nivel de protectie a datelor personale cel putin echivalent cu acela rezultat din Conventia Consiliului Europei pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea automata a datelor personale din 28 ianuarie 1981.
(3) Comunicarea datelor personale mentionata in prezenta conventie nu va avea loc pâna la intrarea in vigoare, pe teritoriile partilor contractante implicate intr-o astfel de comunicare, a prevederilor pentru protectia datelor personale, asa cum este specificat in alin. (1).
(4) Urmatoarele prevederi se vor aplica pentru transmiterea datelor in conditiile mentionate in cap. I şi II şi pentru utilizarea si prelucrarea lor ulterioara:
a) datele transmise conform prezentei conventii vor fi utilizate de catre partile contractante numai in scopurile pentru care au fost furnizate sau pentru prevenirea unei amenintari imediate si grave la adresa securitatii publice, sau pentru prevenirea unei infractiuni grave. Utilizarea in alte scopuri va fi permisa numai cu autorizarea prealabila a partii contractante transmitatoare;
b) in cursul transmiterii datelor, autoritatea transmitatoare va stabili termene limita pentru stergerea si/sau distrugerea datelor (denumita in continuare distrugere), in conformitate cu legislatia sa nationala. Fara a tine seama de aceste termene limita, datele transmise vor fi distruse daca nu mai sunt necesare pentru indeplinirea scopurilor care au constituit motivul transmiterii lor sau pentru orice alte scopuri in conformitate cu lit. a). Datele transmise vor fi distruse cel mai târziu in ziua incetarii valabilitatii prezentei conventii, in cazul in care nu va fi inlocuita printr-o noua conventie;
c) daca se dovedeste ca au fost transmise date incorecte sau date obtinute ilegal, autoritatea transmitatoare va fi obligata sa informeze fara intârziere destinatarul in consecinta. Destinatarul va distruge imediat datele obtinute sau transmise in mod ilegal ori va rectifica datele incorecte. Daca destinatarul afla despre prelucrari ilegale ale datelor transmise, va fi obligat sa notifice fara intârziere autoritatea transmitatoare in consecinta. Daca destinatarul are motive sa creada ca datele transmise sunt incorecte sau ca este necesar sa fie distruse, va notifica fara intârziere autoritatea transmitatoare in consecinta. Autoritatea transmitatoare şi destinatarul se vor informa reciproc cu privire la toate circumstantele relevante pentru pastrarea datelor transmise, corecte şi actualizate;
d) destinatarul este obligat sa protejeze in mod eficient datele transmise de distrugerea accidentala sau neautorizata, pierderea accidentala, modificarea accidentala ori neautorizata, diseminarea accidentala sau neautorizata, accesul accidental ori neautorizat sau publicarea accidentala ori neautorizata;
e) autoritatea transmitatoare şi destinatarul vor fi obligati sa pastreze fisiere-jurnal privind transmiterea, primirea si distrugerea datelor. Fisierul va contine motivul transmiterii, continutul, autoritatea transmitatoare şi destinatarul, ora transmiterii si, respectiv, a distrugerii datelor. Transmiterile on-line se vor inregistra prin mijloacele oferite de metodele asistarii prin calculator. Înregistrarile in fisierele-jurnal vor fi pastrate pentru o perioada de minimum 3 ani. Datele in format electronic pot fi folosite pentru verificari numai daca au fost respectate prevederile legale relevante privind protectia datelor;
f) la cerere, destinatarul va informa autoritatea transmitatoare in legatura cu fiecare prelucrare a datelor transmise şi cu rezultatele obtinute;
g) la cerere, fiecare persoana va fi indreptatita sa i se ofere informatii de catre autoritatea responsabila pentru prelucrarea datelor, in legatura cu date care o privesc, transmise sau procesate in cadrul prezentei conventii, şi va avea dreptul la rectificarea datelor incorecte sau la distrugerea datelor procesate ilegal. Exceptiile de la aceasta regula şi procedura practica depind de legislatia nationala a partii contractante careia i-a fost solicitata informarea, rectificarea sau distrugerea. Înainte de a fi luata o decizie cu privire la o astfel de cerere, destinatarul va oferi autoritatii transmitatoare posibilitatea de a aduce obiectii;
h) partile contractante se vor asigura ca fiecare persoana, in cazul incalcarii dreptului sau la protectia datelor, poate face o plângere catre o instanta independenta sau catre alta autoritate independenta şi poate cere despagubiri;
i) informatiile primite de partile contractante vor fi transmise mai departe catre state terte numai cu autorizarea prealabila a partii contractante care a furnizat informatiile.
(5) Partile contractante vor raspunde, in conformitate cu legislatia lor interna, pentru prejudiciul provocat unei persoane ca o consecinta a procesarii datelor care o privesc, transmise in cadrul prezentei conventii, in cazurile in care datele transmise au fost incorecte sau transmise ilegal. Atunci când se fac responsabile conform legislatiei lor, partile contractante nu se pot apara invocând faptul ca datele transmise ar fi fost incorecte sau transmise ilegal de catre o alta parte contractanta. Daca partea contractanta primitoare compenseaza o pierdere cauzata de utilizarea unor date incorecte sau transmise ilegal, partea contractanta transmitatoare va rambursa intregul echivalent al compensatiei garantate.
(6) Controlul respectarii prevederilor legale privind protectia datelor, in timpul procesarii datelor obtinute de ofiterii care activeaza pe teritoriul altei parti contractante, in cadrul implementarii prezentei conventii, va reveni autoritatii de aplicare a legii a acelei parti contractante pentru care a fost obtinuta informatia respectiva şi se va supune legislatiei acesteia.
(7) Ofiterii care activeaza pe teritoriul celeilalte parti contractante nu vor avea acces direct la datele computerizate ale acestei parti contractante.
ART. 32
Confidentialitatea informatiilor şi informatiile clasificate
(1) Partile contractante vor asigura, in principiu, o protectie de baza pentru toate informatiile primite de la o alta parte contractanta, prin orice masuri necesare, inclusiv prin obligarea la discretie şi confidentialitate, limitarea accesului la informatii doar personalului autorizat, protectia datelor personale şi luarea de masuri tehnice şi procedurale pentru protejarea securitatii informatiilor.
(2) Informatiile carora le-a fost atribuit un nivel de clasificare oficial corespunzator de catre partea contractanta trimitatoare, care este indicat printr-un marcaj special, va primi un nivel de protectie echivalent de la destinatarul informatiilor, in concordanta cu tabelul nivelurilor de clasificare echivalente ale partilor contractante din anexa.
(3) La alegerea nivelului de clasificare, fiecare parte contractanta va utiliza clasificarea informatiilor conform legislatiei nationale sau regulamentelor aplicabile, cu luarea in considerare a nevoii de flexibilitate şi a cerintei ca secretizarea informatiilor privind aplicarea legii sa reprezinte exceptia, iar daca astfel de informatii trebuie sa fie clasificate, se va utiliza cel mai scazut nivel posibil.
(4) Autoritatea transmitatoare va informa imediat destinatarul, in scris, asupra modificarii nivelului de clasificare sau asupra declasificarii. Destinatarul va proceda la adaptarea nivelului de clasificare, potrivit acestei notificari scrise, sau la declasificare.
(5) Informatiile clasificate transmise pot fi folosite numai in scopul pentru care au fost transmise şi dezvaluite numai persoanelor care solicita aceste informatii in activitatea lor si care sunt autorizate, conform legislatiei nationale, sa aiba cunostinta de astfel de informatii clasificate.
(6) Toate incalcarile prevederilor legale ale partii contractante destinatare, referitoare la protectia informatiilor clasificate transmise, vor fi notificate imediat autoritatii transmitatoare. Aceasta notificare trebuie sa contina circumstantele si consecintele unei astfel de incalcari, precum şi masurile care vor fi luate pentru limitarea consecintelor şi prevenirea pe viitor a unor incalcari de asemenea natura.
(7) Informatiile clasificate vor fi transmise celeilalte parti contractante prin curier sau prin orice alta cale agreata, care este admisa conform legislatiei nationale interne a partilor contractante.

CAP. III
Prevederi finale

ART. 33
Comitetul de Miniştri
(1) Se infiinteaza un comitet alcatuit din ministrii de resort ai partilor contractante. Comitetul de Ministri decide in unanimitate asupra interpretarii, implementarii şi aplicarii prezentei conventii.
(2) Comitetul de Ministri va stabili un grup de lucru format din experti, care va supraveghea aplicarea şi implementarea prezentei conventii, va formula recomandari Comitetului de Ministri privind interpretarea şi imbunatatirea prevederilor prezentei conventii şi va indeplini alte activitati necesare Comitetului de Ministri.
(3) Comitetul de Ministri se va intruni la cererea uneia dintre partile contractante, dar cel putin o data pe an. Se va intruni pe teritoriul fiecareia dintre partile contractante, prin rotatie.
ART. 34
Acordurile de implementare şi comunicari
(1) Partile contractante pot incheia acorduri de implementare in scopul prezentei conventii.
(2) Partile contractante vor notifica depozitarului modificari ale competentelor şi denumirilor autoritatilor mentionate in textul prezentei conventii şi in listele la aceasta.
ART. 35
Cheltuielile
Fiecare parte contractanta, cu respectarea legislatiei sale nationale, va suporta cheltuielile ce revin autoritatilor sale din implementarea prezentei conventii, daca nu se prevede altfel in prezenta conventie sau in acordurile de implementare ori daca nu se stabileste altfel in prealabil intre autoritatile de aplicare a legii.
ART. 36
Relatia cu alte tratate internationale
Prezenta conventie nu va aduce atingere drepturilor si obligatiilor partilor contractante ce rezulta din alte tratate internationale.
ART. 37
Listele atasate
Listele fac parte integranta din prezenta conventie.
ART. 38
Depozitarul
(1) Depozitarul prezentei conventii este Republica Albania.
(2) Depozitarul va transmite o copie certificata a prezentei conventii fiecarui stat semnatar sau care adera.
(3) Depozitarul va notifica celelalte parti contractante in legatura cu depozitarea oricarui instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau de aderare, despre orice rezerve si declaratii şi despre oricare alte notificari facute in legatura cu prezenta conventie.
(4) Depozitarul va notifica toate partile contractante in legatura cu orice data de intrare in vigoare a prezentei conventii, in conformitate cu art. 40.
(5) Depozitarul va face demersuri pentru inregistrarea prezentei conventii, dupa intrarea sa in vigoare, la Secretariatul Natiunilor Unite, in conformitate cu art. 102 din Carta Natiunilor Unite.
(6) Prima reuniune a Comitetului de Ministri va fi stabilita de catre depozitar dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii.
ART. 39
Ratificarea, acceptarea, aprobarea şi aderarea
(1) Prezenta conventie este supusa ratificarii, acceptarii sau aprobarii semnatarilor.
Instrumentele de ratificare, acceptare şi aprobare vor fi depuse la depozitar.
(2) Prezenta conventie este deschisa aderarii. Instrumentul de aderare va fi depozitat la depozitar.
ART. 40
Intrarea in vigoare
(1) Prezenta conventie va intra in vigoare la 90 de zile dupa depozitarea celui de-al doilea instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare.
(2) Pentru fiecare stat care ratifica, accepta, aproba sau adera la prezenta conventie dupa depozitarea celui de-al doilea instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, prezenta conventie va intra in vigoare la 90 de zile de la depozitarea de catre acel stat a instrumentului sau de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare.
(3) Toate acordurile de implementare, obligatorii pentru toate partile contractante, incheiate in conditiile art. 34, devin obligatorii pentru oricare stat care ratifica, accepta, aproba sau adera dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii, la data intrarii in vigoare a prezentei conventii pentru acest stat.
ART. 41
Rezerve
(1) Fiecare stat poate formula rezerve cu ocazia ratificarii, acceptarii, aprobarii sau aderarii.
(2) Rezervele pot fi retrase in orice moment prin notificarea depozitarului. Aceasta notificare va produce efecte de la data primirii.
ART. 42
Denuntarea şi suspendarea
(1) Prezenta conventie se incheie pe o perioada nelimitata de timp.
(2) Orice parte contractanta poate denunta prezenta conventie, in orice moment, printr-o notificare scrisa adresata depozitarului. Denuntarea isi va produce efectele la 6 luni de la data primirii notificarii de catre depozitar.
(3) Oricare parte contractanta poate suspenda aplicarea prezentei conventii, integral sau partial, daca este necesar pentru mentinerea sigurantei statului, ordinii publice ori sigurantei, vietii sau integritatii persoanelor. Partile contractante vor notifica depozitarului fara intârziere asupra luarii sau revocarii unei asemenea masuri. Orice masura luata in conditiile prezentului alineat va produce efecte dupa 15 zile de la primirea notificarii de catre depozitar.
Drept care, subsemnatii, deplin autorizati, am semnat prezenta conventie:
Pentru Republica Albania:
Pentru Bosnia şi Hertegovina:
Pentru Republica Macedonia:
Pentru Republica Moldova:
Pentru România:
Pentru Republica Serbia:
Pentru Republica Muntenegru:
Adoptata la Viena la 5 mai 2006, intr-un singur exemplar, in limba engleza.

LISTE
Art. 4 alin. (2) - autoritatile de aplicare a legii
Republica Albania: Ministerul de Interne
Bosnia şi Hertegovina: Ministerul Securitatii
Republica Moldova: Ministerul de Interne
Republica Macedonia: Ministerul Afacerilor Interne
România: Ministerul Administratiei şi Internelor
Republica Serbia: Ministerul de Interne
Republica Muntenegru: Directia de Politie
Art. 4 alin. (3) - unitati nationale centrale
Cererile şi raspunsurile la aceste cereri, stipulate in art. 4 din prezenta conventie, vor fi transmise unitatilor nationale centrale.
Unitatile nationale centrale sunt:
Pentru Republica Albania: Ministerul de Interne
Pentru Bosnia şi Hertegovina: Ministerul Securitatii
Pentru Republica Moldova: Ministerul de Interne
Pentru Republica Macedonia: Ministerul Afacerilor Interne
Pentru România: Ministerul Administratiei şi Internelor
Pentru Republica Serbia: Ministerul de Interne
Pentru Republica Muntenegru: Directia de Politie
Art. 4 alin. (4) - structuri existente
Pentru Republica Albania: Ministerul de Interne
Pentru Bosnia şi Hertegovina: Ministerul Securitatii
Pentru Republica Macedonia: Ministerul de Interne
Pentru Republica Moldova: Ministerul Afacerilor Interne
Pentru România: Ministerul Administratiei şi Internelor
Pentru Republica Serbia: Directia Politiei de Frontiera si Directia Pompieri
Pentru Republica Muntenegru: Directia de Politie

ANEXA
Articolul 32 - Niveluri de clasificare




─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nivel Albania Bosnia si Macedonia Moldova România Serbia Muntenegru
Hertegovina
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Restricted - Interno Internal De serviciu/ Secret Internal Restricted
Service de serviciu
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Confidential Konfidencial Povjerljivo Confidential Confidential/ Secret Service Confidential
Confidential Secret/
Confidential
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Secret Sekret Tajno Top Secret Secret/Secret Strict Service Secret
secret Secret/
Top Secret

─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Top Secret Teper Sekret Vrlo Tajno State Strict Strict State Secret Top
Secret Secret/ secret de Secret
Top Secret importanta
deosebita
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016