Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIE CONSULARA din 19 mai 1997  intre Romania si Republica Croatia    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIE CONSULARA din 19 mai 1997 intre Romania si Republica Croatia

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 16 ianuarie 1998

Romania si Republica Croatia, denumite in continuare parti contractante,
animate de dorinta de a dezvolta legaturile prietenesti traditionale dintre cele doua tari,
reafirmand hotararea de a aseza la baza relatiilor lor increderea, cooperarea si ajutorul reciproc, in conformitate cu principiile respectarii, una fata de alta, a independentei politice, suveranitatii si integritatii teritoriale, neamestecului in treburile interne, egalitatii in drepturi,
hotarate sa reglementeze si sa promoveze relatiile lor consulare, cu respectarea angajamentelor internationale asumate,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit urmatoarele:

CAP. 1
Definitii

ART. 1
Definitii
1. In prezenta conventiei expresiile de mai jos vor avea urmatorul inteles:
a) prin oficiu consular se intelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agentie consulara;
b) prin circumscriptie consulara se intelege teritoriul atribuit unui oficiu consular pentru exercitarea functiilor consulare;
c) prin sef de oficiu consular se intelege persoana insarcinata sa actioneze in aceasta calitate;
d) prin functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv seful oficiului consular, insarcinata sa exercite functiile consulare;
e) prin angajat consular se intelege orice persoana angajata in serviciile administrative sau tehnice ale oficiului consular;
f) prin membru al personalului de serviciu se intelege orice persoana afectata serviciului casnic al unui oficiu consular;
g) prin membrii ai oficiului consular se intelege functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
h) prin membru al personalului particular se intelege persoana folosita in mod exclusiv in serviciul particular al unui membru al oficiului consular;
i) prin membru de familie se intelege sotul/sotia membrului oficiului consular, copiii si parintii acestuia, cu conditia ca aceste persoane sa locuiasca impreuna si sa fie in intretinerea membrului oficiului consular;
j) prin localuri consulare se intelege cladirile sau partile din cladiri si terenul aferent care, indiferent in a cui proprietate se afla, sunt folosite exclusiv pentru oficiul consular;
k) prin arhive consulare se intelege toate hartiile, documentele, corespondenta, cartile, filmele, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea si utilizarea informatiilor, registrele oficiului consular, precum si materialul de cifru, fisierele si mobilierul, destinate sa le protejeze si sa le conserve;
l) prin nava se intelege orice mijloc civil de navigatie, care are dreptul sa arboreaza drapelul statului trimitator, potrivit legilor sale, cu exceptia navelor militare;
m) prin aeronava se intelege orice aparat civil de zbor, inregistrat in statul trimitator si care are dreptul sa foloseasca insemnele de inregistrare ale acestui stat, cu exceptia aparatelor militare.
2. Dispozitiile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului trimitator se aplica, in mod corespunzator, atunci cand contextul admite, persoanelor juridice care sunt constituite conform legislatiei statului si care isi au sediul in acest stat.

CAP. 2
Infiintarea de oficii consulare si numirea membrilor oficiilor consulare

ART. 2
Infiintarea unui oficiu consular
1. Statul trimitator poate infiinta un oficiu consular pe teritoriul statului de resedinta, numai cu consimtamantul acestuia.
2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara sunt stabilite de statul trimitator si sunt supuse aprobarii statului de resedinta, Statul trimitator poate aduce modificari ulterioare sediului oficiului consular, rangului sau ori circumscriptiei consulare numai cu consimtamantul statului de resedinta.
ART. 3
Numirea si admiterea sefului oficiului consular
1. Seful oficiului consular este numit de statul trimitator si este admis pentru exercitarea functiilor sale de catre statul de resedinta.
2. Sub rezerva prevederilor prezentei conventii, modalitatile de numire si de admitere a sefului oficiului consular sunt stabilite de legile, regulamentele si uzantele statului trimitator si ale statului de resedinta.
ART. 4
Patenta consulara sau notificarea numirii
1. Statul trimitator elibereaza sefului oficiului consular un document, sub forma de patenta, sau un act similar, intocmit pentru fiecare numire, atestand calitatea sa si indicand, ca regula generala, numele si prenumele sau, categoria si clasa sa, circumscriptia consulara si sediul oficiului consular.
2. Statul trimitator transmite guvernului statului de resedinta, pe cale diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, patenta consulara sau actul similar.
ART. 5
Exequaturul
1. Seful oficiului consular este admis sa-si exercite functiile printr-o autorizatie a statului de resedinta, denumita exequatur, oricare ar fi forma acesteia.
2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice statului trimitator motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 si 8 ale prezentei conventii, seful oficiului consular nu poate sa-si exercite functiile sale inainte de primirea exequaturului.
ART. 6
Admiterea provizorie a sefului oficiului consular
Pana la eliberarea exequaturului, seful oficiului consular poate fi admis, cu titlu provizoriu, sa isi exercite functiile sale. In acest caz, dispozitiile prezentei conventii ii sunt aplicabile.
ART. 7
Exercitarea cu titlu temporar a functiilor sefului oficiului consular
1. Daca seful oficiului consular este impiedicat sa-si exercite sau daca postul sau este vacant, un gerant interimar poate actiona, cu titlu provizoriu, in calitate de sef al oficiului consular.
2. Numele si prenumele gerantului interimar sunt notificate ministerului afacerilor externe al statului de resedinta sau autoritatii desemnate de acest minister, de catre misiunea diplomatica a statului trimitator, sau, in lipsa unei misiuni diplomatice a acestui stat in statul de resedinta, de catre seful oficiului consular, sau, in cazul in care acesta este impiedicat sa o faca, de catre orice autoritate competenta a statului trimitator. In general, aceasta notificare trebuie facuta in prealabil. Statul de resedinta poate conditiona acordarea consimtamantului sau pentru admiterea, ca gerant interimar, a unei persoane, de calitatea acesteia de agent diplomatic sau de functionar consular al statului trimitator in statul de resedinta.
3. Autoritatile statului de resedinta trebuie sa acorde asistenta si protectie gerantului interimar. In perioada gerantei sale, dispozitiile prezentei conventii ii sunt aplicabile in aceeasi masura ca si sefului oficiului consular respectiv.
4. Daca, in circumstantele prevazute la paragraful 1 al acestui articol, un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant al ministerului afacerilor externe al statului trimitator este numit de acest stat in calitate de gerant interimar, acesta continua sa beneficieze de privilegiile si de imunitatile diplomatice.
ART. 8
Notificarea catre autoritatile din circumscriptia consulara
De indata ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, sa-si exercite functiile, statul de resedinta este obligat sa informeze imediat autoritatile competente din circumscriptia consulara si sa ia masurile necesare pentru ca aceasta sa-si indeplineasca functiile si sa beneficieze de prevederile prezentei conventii.
ART. 9
Cetatenia functionarilor consulari
Functionarii consulari pot fi numai cetateni ai statului trimitator, care nu au domiciliul in statul de resedinta.
ART. 10
Exercitarea functiilor consulare intr-un stat tert
Statul trimitator poate, dupa notificarea facuta statelor interesate si numai daca unul dintre acestea nu se opune in mod expres, sa incredinteze unui oficiu consular infiintat in statul de resedinta exercitarea functiilor consulare intr-un alt stat.
ART. 11
Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tert
Dupa notificarea corespunzatoare facuta statului de resedinta si daca acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimitator poate exercita in statul de resedinta functii consulare pentru un stat tert.
ART. 12
Functionarii consulari onorifici
1. Fiecare dintre cele doua parti contractante poate numi si primi functionari consulari onorifici, in relatiile lor bilaterale, aplicand in privinta acestor dispozitii cap. III al Conventiei de la Viena cu privire la relatiile consulare, din anul 1963, si, atunci cand contextul o permite, dispozitiile prezentei conventii.
2. Functionarii consulari onorifici pot avea cetatenia statului trimitator, a statului de resedinta sau a unui stat tert.
ART. 13
Notificarea catre statul de resedinta a sosirilor si plecarilor
Statul trimitator notifica, in scris, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta:
a) sosirea unui membru al oficiului consular, plecarea sa definitiva sau incetarea exercitarii functiilor sale, precum si orice alte schimbari referitoare la statutul sau, care s-au produs in timpul serviciului sau la oficiul consular;
b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie al membrului oficiului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau inceteaza de a mai fi membru al familiei acestuia;
c) sosirea si plecarea definitiva a unui membru al personalului particular, precum si incetarea activitatii sale in aceasta calitate;
d) angajarea si concedierea persoanelor rezidente in statul de resedinta, care au calitatea de membri ai oficiului consular sau de membri ai personalului particular, indreptatite sa beneficieze de privilegii si imunitati.
ART. 14
Documente de identificare
1. Autoritatile statului de resedinta vor elibera, in mod gratuit, fiecarui functionar consular, un document care atesta identitatea si calitatea sa, mentionand functia pe care o indeplineste.
2. Prevederea de la paragraful 1 al prezentului articol se aplica, de asemenea, membrilor de familie ai functionarului consular, precum si angajatilor consulari, membrilor personalului de serviciu, membrilor personalului particular si membrilor familiilor acestora, cu conditia ca aceste persoane sa nu fie cetateni ai statului de resedinta sau rezidenti in acest stat.
ART. 15
Incetarea functiilor unui membru al oficiului consular
1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, indeosebi, prin:
a) notificarea incetarii functiilor acestuia, facuta statului de resedinta de catre statul trimitator;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea de catre statul de resedinta facuta statului trimitator ca el a incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al oficiului consular.
2. Statul de resedinta poate, in orice moment si fara a fi obligat sa-si motiveze decizia sa, sa comunice statului trimitator, pe cale diplomatica, ca retrage exequaturul eliberat sefului oficiului consular sau ca un alt functionar consular este declarat persoana non grata ori ca un alt membru al oficiului consular a devenit inacceptabil. Intr-o asemenea situatie, statul trimitator va rechema persoana in cauza, daca aceasta a intrat deja in exercitiul functiilor sale.
Daca statul trimitator nu ia masurile de rechemare intr-un termen rezonabil, atunci statul de resedinta poate inceta sa mai considere persoana in cauza ca membru al oficiului consular.

CAP. 3
Functii consulare

ART. 16
Scopul functiilor consulare
Functionarul consular favorizeaza, prin toate mijloacele, dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, culturale, stiintifice si turistice intre statul trimitator si statul de resedinta, promoveaza, in orice alt mod, relatiile prietenesti intre statul trimitator si statul de resedinta, apara si protejeaza in statul de resedinta drepturile si interesele statului trimitator si ale cetatenilor sai.
ART. 17
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
1. Functionarul consular exercita functiile sale in circumscriptia consulara. Totusi, in cazuri exceptionale, el poate exercita functiile sale in afara acestei circumscriptii, cu consimtamantul statului de resedinta.
2. In exercitarea functiilor sale, functionarul consular se poate adresa:
a) autoritatilor locale competente din circumscriptia consulara;
b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, in masura in care acest lucru este permis de legile, regulamentele si uzantele acestui stat si de acordurile internationale.
ART. 18
Reprezentarea pe langa organizatii internationale
Dupa notificarea facuta statului de resedinta, functionarul consular poate actiona si in calitate de reprezentant al statului trimitator pe langa organizatiile internationale care isi au sediul in statul de resedinta.
ART. 19
Reprezentarea cetatenilor in fata tribunalelor statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul, sub rezerva practicilor si procedurilor in vigoare in statul de resedinta, sa reprezinte pe cetatenii statului trimitator sau sa ia masuri in scopul reprezentarii corespunzatoare a acestora in fata tribunalelor sau a altor autoritati ale statului de resedinta, pentru a cere, conform legilor si regulamentelor statului de resedinta, adoptarea de masuri provizorii in vederea apararii drepturilor si intereselor acestor cetateni atunci cand, datorita absentei lor sau din oricare alta cauza, nu isi pot apara, in timp util, drepturile si interesele lor.
2. Reprezentarea la care se refera paragraful 1 al prezentului articol inceteaza in momentul in care persoana reprezentata isi desemneaza mandatul sau ori isi asigura ea insasi apararea drepturilor si intereselor.
ART. 20
Inregistrarea cetatenilor statului trimitator, eliberarea de pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator aflati in statul de resedinta;
b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte documente de calatorie, sa le prelungeasca valabilitatea, sa faca modificari in acestea ori sa le anuleze;
c) sa acorde vize.
ART. 21
Functii referitoare la starea civila
1. Seful oficiului consular are dreptul sa incheie casatorii, cu conditia ca viitorii soti sa aiba cetatenia statului trimitator. Oficiul consular informeaza autoritatile competente ale statului de resedinta in legatura cu casatoriile incheiate, daca legislatia statului de resedinta o impune.
2. Functionarul consular are dreptul sa inregistreze casatoriile, nasterile si decesele cetatenilor statului trimitator si sa elibereze documentele corespunzatoare sau sa primeasca comunicari si documente privind nasterile, casatoriile sau decesele cetatenilor acestui stat. Totusi, aceste prevederi nu dispenseaza pe cetatenii statului trimitator de obligatia de a respecta legislatia statului de resedinta in materie de inregistrare a nasterilor, casatoriilor si a deceselor.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor transmite oficiului consular, in scopuri oficiale, la cererea sa si gratuit, copiile si extrasele de pe documentele de stare civila privind cetatenii statului trimitator.
ART. 22
Functii notariale
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice declaratiile cetatenilor statului trimitator;
b) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice dispozitiile de ultima vointa si alte documente privind actele juridice unilaterale ale cetatenilor statului trimitator, intocmite conform legilor acestui stat;
c) sa legalizeze semnaturile si sigiliile de pe documentele cetatenilor statului trimitator, eliberate de autoritatile acestui stat;
d) sa legalizeze copii si extrase de pe inscrisuri, la cererea cetatenilor statului trimitator;
e) sa efectueze si sa legalizeze traduceri de pe inscrisuri prezentate de cetatenii statului trimitator;
f) sa intocmeasca si sa autentifice contracte incheiate intre cetatenii statului trimitator, daca acestea nu se refera la stabilirea, transferului sau extinderea drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate in statul de resedinta;
g) sa legalizeze sau sa elibereze, conform prevederilor legale ale statului trimitator, certificate de origine a marfurilor sale sau alte documente similare.
2. Documentele enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, intocmite, autentificate sau legalizate de functionarul consular, sunt considerate ca documente oficiale valabile, au aceeasi forta probanta si produc aceleasi efecte juridice ca si documentele intocmite, autentificate sau legalizate de catre autoritatile statului de resedinta.
ART. 23
Primirea in depozit
1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit documentele, sumele de bani si obiectele de valoare, incredintate de cetatenii statului de trimitator, admise de legislatia statului de resedinta.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca, pentru a le transmite proprietarilor lor, obiectele pierdute de cetatenii statului trimitator in timpul sederii lor in statul de resedinta.
ART. 24
Tutela si curatela
1. Autoritatile statului de resedinta informeaza oficiul consular ori de cate ori este necesar sa se instituie tutela sau curatela pentru a proteja un cetatean al statului trimitator, minor sau care are capacitatea limitata, de a contracta ori pentru a se asigura protectia bunurilor acestuia aflate in statul de resedinta si pe care cetateanul statului trimitator nu poate sa le administreze singur, indiferent de motive.
2. Functionarul consular poate informa autoritatile competente ale statului de resedinta, daca are cunostinta despre situatiile mentionate la paragraful 1, si are dreptul sa propuna persoana care sa actioneze in calitate de tutore sau curator.
ART. 25
Comunicarea cu cetatenii statului trimitator
Functionarul consular are dreptul sa comunice cu cetateanul statului trimitator, sa-i acorde asistenta, sa-l indrume si, in caz de nevoie, sa-i asigure asistenta juridica. Statul de resedinta nu va limita in nici un fel posibilitatile de comunicare ale cetatenilor statului trimitator cu oficiul consular si nici accesul lor la acest oficiu.
ART. 26
Comunicarea cu cetatenii privati de libertate
1. Functionarul consular va fi informat, cat mai curand posibil dar nu mai tarziu de 3 zile, de catre autoritatile competente ale statului de resedinta, in legatura cu retinerea, arestarea sau oricare alta masura privativa de libertate, care priveste pe un cetatean al statului trimitator aflat in circumscriptia sa consulara.
2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze si sa comunice cu cetateanul statului trimitator, arestat sau care este supus oricarei alte forme de limitare a libertatii personale ori care executa o pedeapsa privativa de libertate, si, dupa caz, sa intreprinda masurile corespunzatoare pentru a-i asigura asistenta legala si reprezentarea. Dreptul la vizita si de comunicare se acorda periodic si vor putea fi exercitate cat mai curand posibil, fara a putea fi amanate dupa implinirea termenului de 4 zile de la data luarii masurii de privare sau de limitare, sub orice forma, a libertatii personale.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa pe cetatenii in cauza despre posibilitatea lor de a comunica cu functionarul consular.
4. Vizitele mentionate la paragraful 2 al prezentului articol vor avea loc in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta. Se intelege ca aceste legi si regulamente nu trebuie sa impiedice exercitarea functiilor consulare.
ART. 27
Accidentele de circulatie
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa imediat pe functionarul consular in legatura cu toate accidentele grave de circulatie ale cetatenilor statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea ii vor pune la dispozitie documentele intocmite de organele competente in legatura cu evenimentele rutiere in care a fost implicat un cetatean al statului trimitator.
ART. 28
Decesul unui cetatean
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara intarziere, pe functionarul consular in legatura cu decesul unui cetatean al statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea ii vor pune la dispozitie, gratuit, certificatul de deces ori o copie de pe alt document care confirma decesul.
ART. 29
Succesiunile
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara intarziere pe functionarul consulat despre deschiderea in acest stat a unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator, precum si in legatura cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de cetatenia persoanei decedate, la care poate fi interesat un cetatean al statului trimitator in calitate de mostenitor, titular de drepturi sau legatar.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua masurile necesare, prevazute de legile si regulamentele acestui stat, pentru a conserva succesiunea si pentru a transmite functionarului consular copia de pe testament, daca acesta a fost intocmit, precum si toate informatiile de care acestea dispun in legatura cu titularii de drepturi: domiciliul lor permanent sau temporar, valoarea si componenta masei succesorale, inclusiv sumele provenite din asigurarile sociale, din alte venituri sau din politele de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, asupra datei cand urmeaza a se deschide procedura succesorala sau despre stadiul acestei proceduri.
3. Functionarul consular este autorizat sa reprezinte direct sau indirect, prin intermediul reprezentantului sau, in fata tribunalelor sau a altor autoritati competente ale statului de resedinta, pe cetateanul statului trimitator, care are dreptul sau care are pretentii la o succesiune deschisa in statul de resedinta, in cazul in care acest mostenitor este absent sau nu a desemnat un mandatar al sau.
4. Functionarul consular are dreptul sa solicite autoritatilor competente ale statului de resedinta:
a) sa ia masuri de conservare a succesiunii, sa puna sau sa ridice sigilii, inclusiv sa desemneze un administrator al succesiunii, precum si sa participe la aceste operatiuni;
b) sa procedeze la vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune si sa comunice data fixata pentru aceasta vanzare, astfel incat el sa poata fi prezent.
5. In momentul incheierii procedurii succesorale sau a celorlalte formalitati oficiale, autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara intarziere, pe functionarul consular si, dupa plata datoriilor, taxelor si impozitelor, vor permite, in termen de 3 luni, ca succesiunea sau bunurile personale ale persoanelor pe care le reprezinta sa fie transmise beneficiarilor.
6. In cazul in care valoarea succesiunii nu este importanta, functionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie remise. El va avea, in aceasta situatie, dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
7. Functionarul consular are dreptul sa primeasca, pentru a transmite celor interesati, bunurile personale si valorile apartinand cetatenilor statului trimitator care nu domiciliaza in statul de resedinta, precum si sumele care revin acestora cu titlu de indemnizatie, de pensie, de asigurari sociale, drepturi salariale provenite din politele de asigurare.
8. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul in statul de resedinta, a decedat in timpul unei sederi temporare in acest stat, bunurile sale trebuie protejate de catre autoritatile competente ale statului de resedinta si transmise, fara o procedura speciala, functionarului consular al statului trimitator. Functionarul consular trebuie sa acopere datoriile contractate de defunct in timpul sederii acestuia in statul de resedinta pana la un nivel care sa nu depaseasca valoarea acestor bunuri.
9. Transferul bunurilor si activelor in statul trimitator, in conformitate cu prevederile acestui articol, se va putea face cu respectarea legislatiei statului de resedinta.
ART. 30
Atributii privind navele
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta, prevazuta in prezenta conventie, navelor statului trimitator si echipajelor acestor nave, in timpul cat se afla in apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, de indata ce aceste nave au fost admise la libera practica. El beneficiaza de dreptul de control si de inspectie asupra navelor acestui stat si a echipajelor lor. In acest scop, el poate vizita navele statului trimitator si poate primi pe comandantii si echipajele acestor nave.
2. In indeplinirea tuturor actelor privind nava statului trimitator, comandantul sau echipajul sau, functionarul consular poate solicita asistenta autoritatilor competente ale statului de resedinta.
ART. 31
Drepturile functionarului consular privind nava si echipajul
In ceea ce priveste navele statului trimitator, functionarul consular are dreptul:
a) fara a prejudicia drepturile autoritatilor statului de resedinta, sa chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al echipajului, sa verifice, sa primeasca, sa intocmeasca sau sa semneze orice fel de certificat sau alte documente privind nava, sa primeasca declaratii privind nava, incarcatura sau voiajul, precum si sa elibereze documentele necesare pentru a facilita intrarea, sederea si iesirea navei;
b) sa intervina in vederea solutionarii sau facilitarii solutionarii, conform legislatiei statului trimitator, a oricaror diferende intre comandant si ceilalti membri ai echipajului, inclusiv diferendele privind contractele de angajare si conditiile de munca;
c) sa participe la instalarea sau concedierea comandantului sau la inrolarea altor membri ai echipajului;
d) sa ia masurile necesare in vederea asigurarii spitalizarii si repatrierii comandantului sau a oricarui alt membru al echipajului;
e) sa acorde sprijin si asistenta comandantului navei sau oricarui alt membru al echipajului in raporturile lor cu tribunalele si cu alte autoritati ale statului de resedinta;
f) sa ia toate masurile utile pentru asigurarea disciplinei si ordinii la bordul navei.
ART. 32
Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navelor
1. In cazul in care un tribunal sau oricare alta autoritate a statului de resedinta are intentia sa aresteze sau sa retina la bordul navei statului trimitator pe comandant, pe un alt membru al echipajului, pe un pasager al acestei nave sau pe o alta persoana care nu este cetatean al statului de resedinta, sa aplice sechestru pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o ancheta oficial la bordul navei, aceasta trebuie sa informeze, in prealabil, pe functionarul consular, astfel incat el sa poata asista la executarea unor astfel de masuri. Daca, datorita urgentei masurii, nu a fost posibil sa fie informat functionarul consular sau daca acesta nu a fost prezent la executarea masurilor, autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere si in mod complet, pe functionarul consular in legatura cu masurile pe care le-au luat. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor facilita vizita functionarului consular la persoana arestata sau retinuta si comunicarea lui cu aceasta si vor asigura luarea masurilor corespunzatoare, menite sa protejeze interesele persoanei sau ale navei.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in cazul unui control uzual efectuat de autoritatile statului de resedinta in materie de pasapoarte, vama, sanatate publica, poluarea marii si apararea vietii umane pe mare sau in cazul oricarui alt demers intreprins la cererea sau cu consimtamantul comandantului navei.
ART. 33
Avaria sau naufragiul navei
1. Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, este deteriorata, esuata, aruncata pe tarm sau sufera orice alta avarie in apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, autoritatile competente ale acestui stat vor informa, fara intarziere, pe functionarul consular, in legatura cu aceasta.
2. In cazurile enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua, conform legilor statului de resedinta, masurile necesare pentru a organiza salvarea si protectia navei, a pasagerilor, echipajului, echipamentului navei, incarcaturii, proviziilor si a altor obiecte aflate la bord si, de asemenea, pentru a se evita orice prejudiciu privind bunurile, precum si a se impiedica dezordini la bord sau pentru a le elimina. Aceste masuri vor fi luate, de asemenea, si fata de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura sa si care au fost aruncate peste bord, informand pe functionarul consular despre masurile luate. Aceste autoritati vor ajuta pe functionarul consular pentru a putea lua personal toate masurile de inlaturare a urmarilor avariei, esuarii sau ale naufragiului.
3. Atunci cand o nava naufragiata a statului trimitator, echipamentul sau, incarcatura sa, proviziile sau orice alte obiecte care erau la bord au fost gasite pe tarmul statului de resedinta sau in apropierea lui, ori sunt aduse in portul acestui stat si nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici agentul maritim, nici reprezentantul asigurarilor nu sunt prezenti sau nu pot lua masurile necesare de conservare sau de administrare, functionarul consular este autorizat sa ia masurile pe care proprietarul insusi le-ar fi luat in acelasi scop, daca ar fi fost prezent.
4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevazute la paragraful 3 al prezentului articol si atunci cand un obiect, apartinand unui cetatean al statului trimitator si provenind de la bordul sau din incarcatura unei nave, indiferent de nationalitatea ei, a fost adus intr-un port sau gasit pe tarm ori in apropierea tarmului de pe o nava avariata, esuata sau naufragiata. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze, fara intarziere, pe functionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.
5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa pentru a determina cauzele avariei, esuarii sau naufragiului, conformandu-se legilor si regulamentelor statului de resedinta.
ART. 34
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Daca comandantul sau oricare alt membru al echipajului unei nave a statului trimitator a decedat sau este dat disparut in statul de resedinta, la bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, precum si functionarul consular al statului trimitator sunt singurii competenti sa faca inventarul obiectelor, valorilor sau al altor bunuri lasate de defunct sau disparut si sa efectueze demersurile necesare pentru conservarea si transmiterea lor, in vederea lichidarii succesiunii. Daca defunctul sau disparutul este cetatean al statului de resedinta, comandantul sau inlocuitorul sau intocmeste inventarul, in momentul constatarii decesului sau a disparitiei, si remite o copie de pe acesta autoritatilor statului de resedinta competente sa efectueze demersurile necesare pentru conservarea bunurilor si, in caz de necesitate, pentru lichidarea succesiunii. Aceste autoritati vor informa oficiul consular al statului trimitator in legatura cu demersurile lor.
2. In cazul in care un functionar consular exercita drepturile in materie succesorala, prevazute la paragraful 1 al prezentului articol, el trebuie sa se conformeze legilor si regulamentelor statului de resedinta.
ART. 35
Navigatia aeriana
Prevederile prezentei conventii se aplica in mod corespunzator si aeronavelor statului trimitator, cu conditia ca aplicarea lor sa nu contravina prevederilor conventiilor bilaterale sau multilaterale in domeniu, la care statele contractante sunt parti.
ART. 36
taxe consulare
1. Oficiul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta, taxe pentru serviciile consulare prestate, conform legilor si regulamentelor statului trimitator.
2. Sumele percepute pentru serviciile consulare prestate, mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, sunt exceptate de la orice impozit si taxe in statul de resedinta.
ART. 37
Transmiterea actelor
Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare sau extrajudiciare si sa ia interogatorii, in conformitate cu acordurile in vigoare intre partile contractante, iar in lipsa unor asemenea acorduri, intr-un mod compatibil cu legile si regulamentele statului de resedinta. Acest drept nu poate fi exercitat decat fata de cetatenii statului trimitator si fara a aplica mijloace de constrangere.
ART. 38
Alte functii consulare
Functionarul consular poate indeplini orice alte functii consulare, pe care i le incredinteaza statul trimitator, daca acestea nu sunt contrare legilor si regulamentelor statului de resedinta sau daca statul de resedinta nu se opune la indeplinirea lor.

CAP. 4
Facilitati, privilegii si imunitati

ART. 39
Facilitati acordate oficiului consular
Statul de resedinta acorda oficiului consular orice inlesniri pentru exercitarea functiilor sale consulare si ia masurile necesare pentru ca membrii oficiului consular sa-si poata indeplini insarcinarile oficiale si sa beneficieze de privilegiile si de imunitatile prevazute in prezenta conventie.
ART. 40
Folosirea drapelului si a stemei nationale
Statul trimitator are dreptul sa foloseasca drapelul sau national si scutul cu stema de stat in statul de resedinta, conform prevederilor prezentului articol:
a) drapelul national al statului trimitator poate fi aprobat pe cladirea destinata ca sediu al oficiului consular, pe resedinta sefului oficiului consular si pe mijloacele sale de transport, atunci cand acestea sunt folosite in interes oficial;
b) stema statului trimitator si denumirea oficiului consular, scrisa in limba acestui stat si in cea a statului de resedinta, pot fi puse pe cladirea oficiului consular si pe resedinta sefului oficiului consular;
c) in exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol, se va tine seama de legile, regulamentele si uzantele satului de resedinta.
ART. 41
Localuri si locuinte
Statul de resedinta sprijina statul trimitator, in cadrul legilor si reglementarilor sale, sa procure localurile necesare oficiului consular si, in caz de nevoie, locuinte convenabile pentru membrii oficiului consular.
ART. 42
Achizitionarea de terenuri si cladiri
1. Statul trimitator are dreptul, in cadrul legilor si reglementarilor statului de resedinta:
a) sa achizitioneze cladiri sau parti din cladiri, destinate birourilor oficiului consular, resedintei sefului oficiului consular sau locuintelor celorlalti membri ai oficiului consular;
b) sa construiasca sau sa amenajeze in aceleasi scopuri cladirile achizitionate.
2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu absolva statul trimitator de obligatia de a respecta reglementarile si restrictiile in materie de constructii, urbanism, protectia ansamblurilor arhitectonice si a monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla amplasate cladirile sau partile din cladiri destinate localurilor consulare.
ART. 43
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului oficiului consular
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular sunt inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in acestea decat cu consimtamantul sefului oficiului consular, al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
2. Statul de resedinta are obligatia speciala de a lua toate masurile necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare, a resedintei sefului oficiului consular si pentru a preveni tulburarea linistii oficiului consular sau afectarea demnitatii sale.
ART. 44
Scutirea de rechizitie
Localurile consulare, resedinta sefului oficiului consular, mobilierul si bunurile oficiului consular ca si mijloacele de transport nu pot face obiectul nici unei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate publica. In cazul cand o expropriere ar fi necesara in aceste scopuri, vor fi luate toate masurile corespunzatoare pentru a se evita impiedicarea exercitarii functiilor consulare, iar statului trimitator ii va fi varsata cu promptitudine o indemnizatie adecvata si efectiva.
ART. 45
Scutirea fiscala a localurilor consulare si a mijloacelor de transport
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular, asupra carora statul trimitator sau orice persoana, actionand in numele acestui stat, este proprietar sau locatar, sunt scutite de impozite si taxe de orice fel, nationale, regionale sau comunale, cu exceptia taxelor percepute ca remunerare pentru servicii speciale prestate.
2. Scutirea fiscala prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol nu se aplica acelor impozite si taxe care, dupa legile si regulamentele statului de resedinta, cad in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator sau cu persoana care actioneaza in numele acestui stat.
3. Dispozitiile prezentului articol se aplica si mijloacelor de transport, folosite pentru nevoile oficiului consular.
ART. 46
Inviolabilitatea arhivelor si documentelor consulare
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si in orice loc s-ar gasi.
ART. 47
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite si protejeaza libera comunicare a oficiului consular pentru orice scopuri oficiale. Comunicand cu guvernul, cu misiunile diplomatice si cu celelalte oficii consulare ale statului trimitator, oriunde s-ar gasi ele, oficiul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesaje in clar sau cifrate. Totusi, oficiul consular nu poate instala si utiliza un post de radioemisie decat cu consimtamantul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila. Prin expresia corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare la oficiul consular si la functiile sale.
3. Valiza consulara nu poate fi nici deschisa si nici retinuta.
Totusi, daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creada ca valiza contine alte obiecte decat corespondenta, documentele si obiectele vizate la paragraful 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza sa fie deschisa, in prezenta lor, de catre un reprezentant autorizat al statului trimitator. Daca autoritatile statului trimitator refuza sa satisfaca cererea, valiza este inapoiata la locul de origine.
4. Coletele care constituie valiza consulara trebuie sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta oficiala si documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial care sa ateste calitatea sa si sa precizeze numarul de colete care constituie valiza consulara. Afara de cazul cand statul de resedinta consimte la aceasta, el nu trebuie sa fie nici cetatean al statului de resedinta, nici, cu exceptia cazului cand el este cetatean al statului trimitator, o persoana cu resedinta permanenta in statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale, acest curier este protejat de catre statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale si nu poate fi supus nici unei forme de arest, de detentie sau unei alte forme de limitare a libertatii sale personale.
6. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau al unei aeronave care urmeaza sa soseasca intr-un punct de intrare autorizat. Comandantul trebuie sa poarte un document oficial indicand numarul de colete care constituie valiza, dar el nu este considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autoritatile locale competente, oficiul consular poate trimite pe unul dintre membrii sai sa ia valiza, in mod direct si liber, de la comandantul navei sau al aeronavei si sa predea o asemenea valiza, in acelasi mod.
ART. 48
Protectia functionarilor consulari
Statul de resedinta va trata pe functionarii consulari cu respectul cuvenit si va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa persoanei, libertatii si demnitatii lor.
ART. 49
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a sefului oficiului consular
1. Seful oficiului consular nu este supus jurisdictiei penale, civile sau administrative a statului de resedinta.
Dispozitiile alineatului precedent nu se aplica in caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract pe care seful oficiului consular nu l-a facut in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
2. Persoana sefului oficiului consular este inviolabila. Nici o masura de executare nu poate fi luata impotriva acestuia, in afara de cazurile prevazute la lit. a) si b) de la paragraful 1 din prezentul articol si numai daca executarea poate avea loc fara a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau locuintei sale.
ART. 50
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a membrilor oficiului consular
1. Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu sunt supusi jurisdictiei penale, civile si administrative a statului de resedinta pentru actele indeplinite in exercitarea atributiilor lor oficiale.
2. Totusi, dispozitiile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica in caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract, facut de un functionar consular, angajat consular sau de un membru al personalului de serviciu, pe care nu l-a incheiat in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert, pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
3. Pentru activitatile desfasurate in afara atributiilor legate de calitatea pe care o are, functionarul consular nu poate fi supus:
a) unor masuri de retinere sau de detentie preventiva, decat in cazul comiterii pe teritoriul statului de resedinta a unei infractiuni pentru care se prevede o pedeapsa privativa de libertate de minimum 5 ani, si numai ca urmare a unei hotarari a autoritatilor judiciare competente ale statului de resedinta, nici
b) unor alte masuri privative de libertate, decat in cazul executarii unei hotarari judecatoresti definitive.
4. Atunci cand o procedura penala este angajata impotriva unui functionar consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente ale statului de resedinta. Intr-un astfel de caz, procedura trebuie sa fie deschisa in termenul cel mai scurt posibil. Aceasta trebuie condusa cu consideratia cuvenita functionarului consular, avand in vedere pozitia sa oficiala si, cu exceptia cazului prevazut la paragraful 3 al prezentului articol, astfel incat sa stanjeneasca cat mai putin posibil exercitarea functiilor consulare.
5. In cazul luarii unor masuri privative de libertate sau de urmarire penala impotriva unui functionar consular sau unui membru al familiei acestuia, unui angajat consular sau unui membru al personalului de serviciu, autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa despre aceasta, fara intarziere, pe seful oficiului consular al statului trimitator.
6. Prevederile prezentului articol, cu privire la functionarii consulari, nu se aplica sefului oficiului consular.
ART. 51
Obligatia de a depune ca martor
1. Membrii oficiului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in fata autoritatilor judiciare sau a altor autoritati competente ale statului de resedinta. Totusi, nici o masura coercitiva sau o alta sanctiune nu va putea fi luata fata de functionarii consulari.
Angajatul consular si membrul personalului de serviciu nu trebuie sa refuze sa depuna ca martor daca nu se afla in situatia mentionata la paragraful 3 al prezentului articol.
2. Autoritatea care solicita marturia trebuie sa evite sa impiedice pe functionarul consular sa-si indeplineasca functiile sale. Ea poate sa obtina marturia la resedinta lui, la oficiul consular sau sa accepte o declaratie scrisa din partea acestuia, ori de cate ori acest lucru este posibil.
3. Membrii oficiului consular nu sunt obligati sa depuna marturie asupra faptelor care au legatura cu exercitarea functiilor lor si sa prezinte corespondenta si documente oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sa depuna marturie, in calitate de experti, asupra legislatiei statului trimitator.
ART. 52
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile prevazute in art. 49-51 din aceasta conventie. Renuntarea trebuie sa fie expresa si comunicata in scris autoritatilor statului de resedinta.
2. Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura intr-o materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie, el nu poate invoca imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct de cererea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau administrativa nu este considerata ca renuntare la imunitate in ceea ce priveste masurile de executare a unei hotarari pentru care este necesara o renuntare expresa.
ART. 53
Scutirea de prestatii personale si reale
Statul de resedinta scuteste pe membrii oficiului consular de orice prestatii personale si de orice servicii de interes public, indiferent de caracterul lor, precum si de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile, contributiile si incartiruirile militare.
ART. 54
Scutirea de obligatia de inmatriculare a strainilor
Functionarii consulari si angajatii consulari, precum si membrii familiilor lor care locuiesc impreuna cu ei sunt scutiti de toate obligatiile prevazute de legile si regulamentele statului de resedinta in materie de inmatriculare a strainilor, de permise de sedere, ca si de alte formalitati cu privire la straini.
ART. 55
Scutirea fiscala
1. Functionarul consular, angajatul consular, precum si membrii familiilor acestora sunt scutiti de orice impozite si taxe, personale si reale, nationale, regionale si comunale, cu exceptia:
a) impozitelor indirecte, incorporate in mod normal in pretul marfurilor sau serviciilor;
b) impozitelor si taxelor pe bunuri imobile particulare, situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiei art. 45;
c) drepturilor de succesiune si de mutatie, percepute de catre statul de resedinta, sub rezerva prevederilor art. 57 din prezenta conventie;
d) impozitelor si taxelor pe orice fel de venituri particulare care isi au sursa in statul de resedinta;
e) drepturile percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva dispozitiilor art. 45 din prezenta conventie.
2. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de impozite si taxe pe salariile pe care le primesc pentru serviciile lor.
3. Membrii oficiului consular care angajeaza persoane ale caror retributii sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si reglementarile acestui stat le impune in materie de percepere a impozitului pe venit.
ART. 56
Scutirea de taxe vamale si de control vamal
1. In conformitate cu legile si cu reglementarile sale, statul de resedinta autorizeaza intrarea si iesirea si acorda scutirea de orice taxe vamale si de alte redevente conexe, cu exceptia cheltuielilor de depozitare, de transport si a cheltuielilor privind serviciile similare, pentru:
a) obiectele destinate activitatii oficiului consular;
b) obiectele de uz personal ale functionarului consular si ale membrilor familiei sale care locuiesc impreuna cu el, inclusiv efectele destinate instalarii sale. Articolele de consum nu trebuie sa depaseasca cantitatile necesare pentru folosirea lor directa de catre cei interesati.
2. Angajatul consular beneficiaza de privilegiile si scutirile prevazute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol in ceea ce priveste obiectele importate cu ocazia primei sale instalari.
3. Functionarul consular si membrii familiei sale sunt scutiti de controlul bagajului personal, daca nu exista motive serioase sa se presupuna ca acesta contine obiecte care nu beneficiaza de scutirile mentionate la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol sau obiecte al caror import ori export este interzis de legile statului de resedinta sau de regulamentele sale de carantina. Intr-un asemenea caz, controlul nu se poate face decat in prezenta functionarului consular sau a unui membru al familiei sale.
ART. 57
Succesiunea unui membru al oficiului consular sau al unui membru al familiei sale
In caz de deces al unui membru al oficiului consular sau al unui membru al familiei sale care locuia impreuna cu el, statul de resedinta este obligat:
a) sa permita exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor care au fost dobandite in statul de resedinta si care fac obiectul unei prohibitii la export in momentul decesului;
b) sa nu perceapa taxe nationale, regionale sau comunale de succesiune sau de mutatie asupra bunurilor mobile a caror situare in statul de resedinta se datora exclusiv prezentei in acest stat a defunctului in calitate de membru al oficiului consular sau de membru al familiei unui membru al oficiului consular.
ART. 58
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si a regulamentelor referitoare la zonele in care accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala, statul de resedinta asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de deplasare si de circulatie pe teritoriul sau.
ART. 59
Asigurarea mijloacelor de transport
Mijloacele de transport, proprietate a statului trimitator si destinate uzului oficiului consular sau care sunt proprietate a membrilor oficiului consular, trebuie sa faca obiectul unei asigurari obligatorii.
ART. 60
Privilegii si imunitati ale membrilor de familie
Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiaza, in mod corespunzator, de privilegiile recunoscute acestora din urma, cu conditia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze si sa nu exercite vreo activitate cu caracter lucrativ in acest stat.
ART. 61
Persoanele care nu se bucura de privilegii si imunitati
1. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu care sunt cetateni ai statului de resedinta sau au domiciliul in acest stat nu beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, cu exceptia art. 51 paragraful 3.
2. Totusi, statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra persoanelor mentionate la paragraful 1 din prezentul articol, in asa fel incat sa nu impiedice fara motiv exercitarea functiilor oficiului consular.

CAP. 5
Dispozitii generale si finale

ART. 62
Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
1. Toate persoanele care se bucura de privilegiile si imunitati, in virtutea prezentei conventii, sunt obligate sa respecte legile si regulamentele statului de resedinta, fara ca privilegiile si imunitatile lor sa fie prejudiciate.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate in mod incompatibil cu exercitarea functiilor consulare.
ART. 63
Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica si in cazul in care functiile consulare sunt exercitate de misiunea diplomatica.
2. Numele si prenumele membrilor misiunii diplomatice afectati serviciului consular al acesteia vor fi notificate ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
3. Membrii misiunii diplomatice mentionati la paragraful 2 al prezentului articol continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile pe care le confera statutul diplomatic.
ART. 64
Ratificarea si intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a treizecea zi de la data ultimei notificari, pe cale diplomatica, privind indeplinirea procedurii legale pentru intrarea ei in vigoare.
2. Prezenta conventie se incheie pe o perioada nedeterminata. Ea poate fi denuntata, prin notificare scrisa, de oricare dintre partile contractante. In acest caz, ea isi va inceta valabilitatea dupa 6 luni de la data denuntarii.
3. La data intrarii in vigoare a prezentei conventii, isi inceteaza valabilitatea, intre cele doua parti contractante, Conventia consulara dintre Republica Socialista Romania si Republica Socialista Federativa Iugoslavia, incheiata la Belgrad la 24 ianuarie 1974.
Drept care, imputernicitii partilor contractante au semnat prezenta conventie si au aplicat sigiliile.
Intocmita la Zagreb, la 19 mai 1997, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana, croata si engleza, toate textele avand aceeasi valoare; in caz de divergenta de interpretare, textul in limba engleza va prevala.

Pentru Romania,
Adrian Severin

Pentru Republica Croatia,
Dr. Mate Granic

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016