Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIE CONSULARA din 16 ianuarie 1991  intre Romania si Republica Populara Chineza    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIE CONSULARA din 16 ianuarie 1991 intre Romania si Republica Populara Chineza

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 3 martie 1992

Romania si Republica Populara Chineza,
In dorinta de a dezvolta relatiile lor consulare si de a facilita protectia drepturilor si intereselor lor si ale cetatenilor lor si de a promova relatiile de prietenie si cooperare intre cele doua tari, au hotarit sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit urmatoarele:

CAP. 1
Definitii

ART. 1
Definitii
In intelesul prezentei conventii, expresiile urmatoare vor avea semnificatiile atribuite mai jos:
a) post consular inseamna orice consulat general, consulat, viceconsulat ori agentie consulara;
b) circumscriptie consulara inseamna teritoriul stabilit pentru exercitarea functiilor consulare de catre postul consular;
c) seful postului consular inseamna consul general, consul, viceconsul sau agent consular, care este insarcinat de statul trimitator ca sef al postului consular;
d) functionar consular inseamna consul general, consul, viceconsul, agent sau atasat consular, insarcinat sa exercite functii consulare;
e) membru al personalului tehnic si administrativ al postului consular inseamna orice persoana care indeplineste sarcini administrative sau tehnice la un post consular;
f) membru al personalului de serviciu inseamna orice persoana angajata in serviciul domestic al unui post consular;
g) membru al postului consular inseamna functionarii consulari, membrii personalului administrativ si tehnic si personalul de serviciu al postului consular;
h) membru de familie inseamna sotia (sotul), copiii minori si parintii unui membru al postului consular, care locuiesc impreuna;
i) membru al personalului particular inseamna orice persoana care este angajata in serviciul casnic al unui membru al postului consular;
j) localuri consulare inseamna cladirile sau partile din cladiri si terenurile aferente, oricui ar apartine, care sint folosite exclusiv in scopul activitatii consulare;
k) expresia arhive consulare cuprinde toate hirtiile, documentele, corespondenta, cartile, filmele, benzile de magnetofon si registrele postului consular, precum si materialul de cifru, fisierele si mobilierul destinate sa le protejeze si sa le pastreze;
l) cetatean al statului trimitator inseamna orice persoana fizica avind cetatenia statului trimitator, potrivit legilor sale, si, atunci cind contextul o permite, orice persoana juridica avind nationalitatea statului trimitator;
m) nava a statului trimitator inseamna orice nava navigind sub pavilionul statului trimitator, potrivit legilor sale, cu exceptia navelor militare;
n) aeronava a statului trimitator inseamna orice aeronava inregistrata in statul trimitator, purtind insemnele de inregistrare ale acestui stat, cu exceptia aeronavelor militare.

CAP. 2
Relatii consulare in general

ART. 2
Infiintarea unui post consular
1. Un post consular poate fi infiintat pe teritoriul statului primitor numai cu consimtamintul acestui stat.
2. Stabilirea sediului postului consular, rangului sau si circumscriptiei sale consulare, precum si orice schimbare cu privire la acestea se vor face pe baza de negocieri intre statul trimitator si statul primitor.
ART. 3
Numirea si admiterea sefilor de post consular
1. In vederea numirii sefului postului consular, statul trimitator trebuie sa obtina, pe cale diplomatica, acordul prealabil al statului de resedinta. Daca statul primitor nu este de acord, acesta nu este obligat sa-si motiveze hotarirea.
2. Statul trimitator va transmite, pe cale diplomatica, statului primitor, patenta consulara de numire a sefului de post consular, in care se vor mentiona numele si prenumele si rangul sefului de post consular, sediul, clasa si circumscriptia postului consular.
3. Dupa primirea patentei, statul primitor va acorda, cit mai curind posibil, exequaturul sefului de post consular. Seful postului consular poate sa-si inceapa exercitarea functiilor sale consulare, dupa primirea exequaturului din partea statului primitor. Cu acordul statului de resedinta, seful postului consular poate sa-si exercite, cu titlu provizoriu, functiile sale si inainte de primirea exequaturului.
4. Dupa acordarea exequaturului sefului de post consular ori autorizarea sa de a-si exercita, cu titlu provizoriu, functiile sale, statul primitor va notifica imediat autoritatilor din circumscriptia consulara si va lua toate masurile necesare pentru a permite sefului de post consular sa-si poata indeplini functiile si de a se bucura de drepturile, facilitatile, privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
ART. 4
Exercitarea temporara a functiilor sefului de post consular
1. Daca, indiferent de motiv, seful de post consular este in imposibilitate de a-si indeplini functiile sale, ori postul sau este vacant, statul trimitator poate desemna un functionar consular al postului consular ori al altui post consular din statul primitor, ori un functionar diplomatic al ambasadei sale din statul primitor, in calitate de gerant interimar al postului consular. Statul trimitator va notifica, in prealabil, statului primitor, numele, prenumele si rangul gerantului interimar.
2. Gerantul interimar se va bucura de aceleasi drepturi, facilitati, privilegii si imunitati recunoscute sefului de post consular potrivit prevederilor prezentei conventii.
3. Functionarul diplomatic desemnat in calitate de gerant interimar al postului consular va continua sa se bucure de privilegiile si imunitatile diplomatice recunoscute acestuia.
ART. 5
Notificarea numirilor, sosirilor si plecarilor
Statul trimitator va notifica in scris statului primitor, in timp util, urmatoarele:
a) numele, prenumele si rangul membrilor postului consular, data sosirii si plecarii definitive ori a incetarii functiilor acestora, precum si orice modificare a statutului lor, in perioada cit se afla in serviciul postului consular;
b) numele si prenumele, cetatenia, data sosirii si a plecarii definitive a membrilor de familie ai unui membru al postului consular, precum si faptul ca o persoana devine ori inceteaza de a mai fi membru al familiei;
c) numele, prenumele, cetatenia, functia, data sosirii si plecarii definitive a unui membru al personalului particular.
ART. 6
Carti de identitate
Autoritatile competente ale statului primitor vor elibera gratuit, in conformitate cu reglementarile acestui stat, carti de identitate membrilor postului consular si familiilor acestora, cu exceptia celor care sint cetateni sau rezidenti permanenti ai statului primitor.
ART. 7
Cetatenia membrilor postului consular si membrilor personalului particular
1. Functionarul consular trebuie sa fie cetatean al statului trimitator si sa nu fie rezident permanent in statul primitor.
2. Membrii personalului tehnic si administrativ si membrii personalului de serviciu ai postului consular, precum si membrii personalului particular trebuie sa fie cetateni ai statului trimitator ori ai statului primitor, daca acesta din urma este de acord.
ART. 8
Persoane declarate "non grata"
1. Statul primitor poate oricind notifica, pe cale diplomatica, statului trimitator, ca un membru al postului consular este persoana "non grata" ori este inacceptabil, fara sa fie obligat sa-si motiveze hotarirea sa.
2. In situatia mentionata la paragraful 1 al acestui articol, statul trimitator va rechema aceasta persoana ori ii va inceta activitatea la postul consular. Daca statul trimitator nu-si indeplineste obligatiile intr-un termen rezonabil, statul primitor este indreptatit sa-i retraga recunoasterea persoanei in cauza sau sa inceteze a o considera ca membru al postului consular.

CAP. 3
Functii consulare

ART. 9
Functii consulare generale
Functionarul consular are dreptul sa indeplineasca urmatoarele functii:
a) sa protejeze drepturile si interesele statului trimitator si ale cetatenilor acestuia, sa acorde ajutor si asistenta;
b) sa favorizeze dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, tehnico-stiintifice, culturale, turistice si pe linie de invatamint dintre statul trimitator si statul primitor si sa promoveze relatiile de prietenie si cooperare si in alte domenii;
c) sa se informeze, pe toate caile legale, asupra aspectelor economice, comerciale, tehnico-stiintifice, culturale, turistice, pe linie de invatamint si altor domenii din statul primitor si sa faca rapoarte guvernului statului trimitator;
d) sa indeplineasca orice alte functii incredintate de statul trimitator, care nu sint interzise de legile si regulamentele statului primitor sau la care statul primitor nu se opune.
ART. 10
Functii referitoare la cetatenie si starea civila
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca cereri referitoare la cetatenie;
b) sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
c) sa inregistreze nasterile si decesele cetatenilor statului trimitator si sa elibereze actele corespunzatoare;
d) sa incheie casatorii intre cetatenii statului trimitator si sa le elibereze certificate de casatorie corespunzatoare.
2. Prevederile paragrafului 1 ale acestui articol nu scutesc persoanele in cauza de obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor.
ART. 11
Functii referitoare la pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
a) sa elibereze pasapoarte si alte documente de calatorie cetatenilor statului trimitator, sa le reinnoiasca, sa le prelungeasca, sa faca mentiuni sau sa le anuleze;
b) sa acorde vize persoanelor care calatoresc sau tranziteaza teritoriul statului trimitator, sa prelungeasca sau sa anuleze astfel de vize.
ART. 12
Legalizari si autentificari
1. In masura in care legile si regulamentele statului de resedinta permit, functionarul consular este autorizat sa indeplineasca, in localul consular, la locuinta cetatenilor statului trimitator, la bordul navelor sau aeronavelor care poarta pavilionul acestui stat, urmatoarele functii:
a) sa intocmeasca, la cererea oricarei persoane fizice sau juridice, indiferent de cetatenia sau nationalitatea acesteia, acte si documente pentru a fi folosite in statul trimitator;
b) sa intocmeasca, la cererea unui cetatean al statului trimitator, acte si documente care urmeaza sa fie folosite in afara acestui stat;
c) sa traduca acte si documente oficiale in limba statului trimitator ori a statului primitor si sa certifice ca aceste traduceri sint conforme cu originalul;
d) sa indeplineasca orice alte functii notariale incredintate de statul trimitator;
e) sa autentifice semnaturile si sigiliile de pe documente ale autoritatilor de resort ale statului trimitator sau ale statului primitor.
2. Atunci cind sint folosite in statul primitor, documentele intocmite, certificate sau autentificate de functionarul consular, daca nu contravin legilor si regulamentelor statului primitor, vor avea aceeasi valabilitate si efect ca si documentele intocmite, certificate si autentificate de autoritatile competente ale statului primitor.
3. Functionarul consular este autorizat sa primeasca ori sa ia in custodie temporara certificate si documente ale unui cetatean al statului trimitator, cu conditia ca aceasta sa nu fie incompatibila cu legile si regulamentele statului primitor.
ART. 13
Notificarea detentiei, arestului si a vizitelor
1. Daca un cetatean al statului trimitator este detinut, arestat sau privat de libertate in orice alt mod, in cadrul circumscriptiei consulare, autoritatile statului primitor vor informa postul consular cit mai curind posibil, dar nu mai tirziu de 4 zile de la luarea acestor masuri.
2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze pe cetateanul statului trimitator aflat in detentie preventiva, arestat sau privat de libertate in orice alt mod, sa discute sau sa comunice cu el si sa intreprinda masurile necesare pentru a-i asigura asistenta legala. Autoritatile competente ale statului primitor trebuie sa organizeze, cit mai curind posibil, vizitarea cetateanului respectiv de catre functionarul consular, dar nu mai tirziu de 3 zile de la data prezentarii cererii. Functionarul consular poate, intr-o perioada de timp rezonabila, sa repete vizitarea acestuia.
3. Functionarul consular are dreptul de a vizita pe cetateanul statului trimitator aflat in executarea unei pedepse.
4. Autoritatile competente ale statului primitor vor incunostinta cetateanul respectiv al statului trimitator despre prevederile paragrafelor 1, 2 si 3 ale acestui articol.
5. Drepturile la care se refera prezentul articol trebuie sa fie exercitate in conformitate cu legile si regulamentele statului primitor, cu rezerva, totusi, ca aceste legi si regulamente trebuie sa permita deplina realizare a scopurilor pentru care sint destinate drepturile acordate in baza prezentului articol.
ART. 14
Tutela si curatela
1. Autoritatile competente ale statului primitor vor notifica postului consular necesitatea instituirii tutelei sau curatelei pentru un cetatean, inclusiv minor, al statului trimitator din circumscriptia consulara, care nu are capacitatea sau aceasta este restrinsa, pentru a putea actiona in nume propriu.
2. Functionarul consular are dreptul sa protejeze, in masura permisa de legile si regulamentele statului primitor, drepturile si interesele unui cetatean, inclusiv ale unui minor al statului trimitator, care nu are capacitate sau are capacitate restrinsa de a actiona in nume propriu si atunci cind se impune de a recomanda sau desemna un curator sau tutore unei persoane si sa supravegheze activitatile privind tutela si curatela.
ART. 15
Asistenta cetatenilor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa comunice si sa viziteze orice cetatean al statului trimitator aflat in circumscriptia consulara, iar statul primitor nu va impiedica comunicarea dintre cetatenii statului trimitator si postul consular si nici nu va pune restrictii acestora de a avea acces la postul consular;
b) sa se informeze asupra conditiilor de trai si de munca ale unui cetatean al statului trimitator in statul primitor si sa-i acorde asistenta necesara;
c) sa ceara autoritatilor competente ale statului primitor sa-l informeze asupra situatiei unui cetatean al statului trimitator, iar acestea sa faca tot ce se poate pentru a-i transmite informatiile solicitate;
d) sa primeasca si sa ia in pastrare temporara bani si valori ale unui cetatean al statului trimitator, in conformitate cu legile si regulamentele statului primitor.
2. In cazul in care un cetatean al statului trimitator nu se afla in localitate ori, din alte motive, nu este in masura sa-si apere la timp drepturile si interesele, in conformitate cu legile si regulamentele statului primitor, functionarul consular il poate reprezenta in fata tribunalului si altor autoritati competente ale statului primitor sau sa-i asigure o reprezentare adecvata pina cind acesta isi desemneaza reprezentantul sau ori este in masura sa-si asume apararea propriilor drepturi si interese.
ART. 16
Notificarea deceselor
In caz de deces al unui cetatean al statului trimitator in statul primitor, autoritatile competente ale statului primitor vor informa postul consular cit mai curind posibil; la cererea postului consular, acestea ii vor pune la dispozitie un certificat de deces ori o copie a altui document confirmind decesul.
ART. 17
Functii privind succesiunile
1. In cazul in care un cetatean al statului trimitator, decedat in statul primitor, lasa o succesiune in acest stat si nu exista mostenitori ori executor testamentar in statul primitor, autoritatile competente ale acestui stat vor informa neintirziat despre aceasta postul consular.
2. Functionarul consular are dreptul de a fi prezent, in cazul existentei unei succesiuni, prevazute la paragraful 1 al acestui articol, la intocmirea si sigilarea inventarului de catre autoritatile competente ale statului primitor.
3. In cazul in care un cetatean al statului trimitator, in calitate de mostenitor sau legatar, este indreptatit sa mosteneasca ori sa primeasca o succesiune, ori un legat din partea unei persoane decedate pe teritoriul statului primitor, indiferent de cetatenia acesteia, autoritatile competente ale acestui stat vor informa postul consular despre aceasta.
4. Daca un cetatean al statului trimitator are sau pretinde a avea un drept de mostenire asupra unei succesiuni in statul primitor, insa nici el si nici reprezentantul sau nu pot sa ia parte la dezbaterea succesiunii, functionarul consular poate, personal sau prin loctiitorul sau, sa-l reprezinte pe acest cetatean in fata tribunalului ori altor autoritati competente ale statului primitor.
5. Functionarul consular are dreptul, in numele unui cetatean al statului trimitator, care nu este rezident permanent in statul primitor, sa primeasca, pentru a transmite acestui cetatean, orice succesiune sau legat din statul primitor care se cuvine acestuia.
6. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu este rezident permanent in statul primitor, decedeaza in timp ce se afla temporar sau in tranzit prin acest stat si daca nu exista nici o ruda ori reprezentant al sau in statul primitor, functionarul consular este indreptatit sa ia imediat in custodie provizorie toate documentele, banii si bunurile personale care s-au gasit in posesia defunctului, pentru a fi transmise mostenitorilor sai, executorului testamentar ori altor persoane autorizate sa primeasca bunurile.
7. In exercitarea functiilor mentionate la paragrafele 4, 5 si 6 ale acestui articol, functionarul consular trebuie sa se conformeze legilor si regulamentelor statului primitor.
ART. 18
Asistenta acordata navelor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul, in circumscriptia sa consulara, sa acorde asistenta navelor statului trimitator, care se afla in apele interioare sau teritoriale ale statului primitor, comandantilor si echipajelor acestora si, de asemenea:
a) sa faca vizita la bordul navei, sa chestioneze pe comandant si oricare membru al echipajului si sa primeasca rapoarte asupra navei, voiajului si incarcaturii acesteia;
b) sa cerceteze orice accident care a aparut in timpul voiajului, cu conditia ca aceasta sa nu lezeze prerogativele autoritatilor statului primitor;
c) sa solutioneze neintelegerile dintre comandant si echipaj, inclusiv disputele asupra salariului si obligatiilor rezultind din contractul de munca, si sa ia masuri pentru asigurarea ordinii si disciplinei la bordul navei;
d) sa fie vizitat de comandantul navei si oricare membru din echipaj si, ori de cite ori este necesar, sa ia masuri pentru a asigura acestora asistenta medicala, inclusiv repatrierea;
e) sa primeasca, sa examineze, sa intocmeasca, sa semneze sau sa autentifice documente care privesc o nava;
f) sa solutioneze, in baza imputernicirii date de autoritatile statului trimitator, si alte probleme care privesc o nava.
2. Comandantul si membrii echipajului au acces la functionarul consular. Ei pot avea acces la postul consular, cu conditia de a nu contraveni legilor si regulamentelor statului primitor privind controlul strainilor si administratia portului.
ART. 19
Protectia in caz de masuri coercitive impotriva unei nave a statului trimitator
1. In cazul in care tribunalele ori alte autoritati competente ale statului primitor intentioneaza sa ia masuri coercitive ori sa efectueze acte de urmarire in legatura sau la bordul unei nave a statului trimitator, acestea vor notifica in prealabil postului consular, astfel ca un functionar consular ori reprezentantul acestuia sa poata fi prezent atunci cind astfel de masuri sint luate. Daca in caz de urgenta nu este posibila notificarea prealabila, postul consular va fi informat imediat dupa luarea masurilor de catre autoritatile competente ale statului primitor, caruia, la cererea functionarului consular, i se vor comunica masurile intreprinse.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol se vor aplica, in mod corespunzator, in cazul masurilor luate la uscat de autoritatile competente ale statului primitor impotriva comandantului navei ori a oricarui membru din echipaj.
3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica inspectiilor de rutina, efectuate de autoritatile competente ale statului primitor pe linie de vama, administratia porturilor, carantina, controlul frontierei si nici masurilor luate de aceste autoritati pentru a asigura securitatea navigatiei pe mare ori prevenirea poluarii apelor.
4. Autoritatile competente ale statului primitor nu vor interveni in problemele interne ale unei nave, atunci cind linistea, siguranta si ordinea publica din statul primitor nu sint incalcate, exceptind cazul cind aceasta are loc la cererea expresa a comandantului navei sau cu consimtamintul acestuia ori al unui functionar consular al statului trimitator.
ART. 20
Asistenta acordata navelor statului trimitator in caz de avarie, esuare sau naufragiu
1. In caz de avarie, esuare sau naufragiu al unei nave a statului trimitator in apele interioare sau teritoriale ale statului primitor, autoritatile competente ale acestui stat vor notifica postului consular, cit mai curind posibil, informindu-l de masurile luate pentru salvarea persoanelor aflate la bord, a vasului, a incarcaturii sale si a altor bunuri.
2. Functionarul consular va fi autorizat sa ia masuri de acordare a asistentei oricarei nave avariate, esuate sau naufragiate a statului trimitator, echipajului si pasagerilor acesteia si sa ceara sprijinul autoritatilor statului primitor in acest scop.
3. Autoritatile statului primitor vor informa postul consular, cit mai curind posibil, in cazul in care o nava avariata, esuata sau naufragiata a statului trimitator, sculele sau incarcatura acesteia sint gasite in apropiere de coasta ori sint aduse intr-un port al statului primitor, iar comandantul, proprietarul, agentul navei ori compania de asigurare nu sint prezenti sau nu pot lua masuri pentru conservarea ori vinzarea acestora. In aceasta situatie, functionarul consular poate lua masurile ce se impun, in numele acestora.
4. Nici un fel de taxe vamale nu pot fi percepute pentru nava statului trimitator avariata, esuata sau naufragiata, pentru incarcatura sau bunurile de pe aceasta, afara de cazul cind acestea au fost puse in consumatie sau folosite in statul primitor.
5. Functionarul consular are dreptul sa fie prezent la procedurile intreprinse de autoritatile competente ale statului primitor pentru determinarea cauzei avariei, esuarii sau naufragiului navei statului trimitator.
ART. 21
Aeronava a statului trimitator
Prevederile prezentei conventii referitoare la navele statului trimitator se aplica si la aeronavele statului trimitator, cu conditia ca acestea sa nu contravina prevederilor acordurilor bilaterale in vigoare intre statul trimitator si statul primitor ori acordurilor multilaterale la care ambele state sint parti.
ART. 22
Transmiterea actelor judiciare
Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare si extrajudiciare, in masura in care ii este permis de legile si regulamentele statului primitor. Daca intre statul trimitator si statul primitor exista alte intelegeri, se vor aplica prevederile acestora.
ART. 23
Zona prevazuta pentru exercitarea functiilor consulare
Functionarul consular poate sa-si indeplineasca functiile consulare numai in circumscriptia consulara. Cu consimtamintul statului primitor, el poate sa-si exercite functiile si in afara circumscriptiei consulare.
ART. 24
Comunicarea cu autoritatile statului primitor
In exercitarea functiilor consulare, functionarul consular se poate adresa autoritatilor locale din circumscriptia sa consulara si, cind este necesar, autoritatilor centrale competente ale statului primitor, in masura in care ii este permis de legile, regulamentele si uzantele statului primitor.

CAP. 4
Facilitati, privilegii si imunitati

ART. 25
Facilitati pentru postul consular
1. Statul primitor va acorda facilitati depline pentru indeplinirea functiilor postului consular.
2. Statul primitor va trata membrii postului consular cu respectul cuvenit si va lua masurile corespunzatoare pentru a asigura indeplinirea functiilor acestora si cu respectarea drepturilor, facilitatilor, privilegiilor si imunitatilor prevazute in prezenta conventie.
ART. 26
Dobindirea de localuri consulare si locuinte
1. In masura in care legile si regulamentele statului primitor permit, statul trimitator ori reprezentantul sau are dreptul:
a) sa cumpere, sa inchirieze ori sa dobindeasca in orice alt mod cladiri sau parti din acestea, inclusiv terenul aferent acestora, destinate activitatii consulare sau ca locuinte ale membrilor postului consular, cu exceptia locuintelor acelor membri care sint cetateni ori rezidenti permanenti ai statului primitor;
b) sa construiasca sau sa aduca imbunatatiri cladirilor situate pe terenul dobindit.
2. Statul primitor va sprijini statul trimitator sa obtina localuri pentru activitatea consulara si, atunci cind este necesar, sa dobindeasca locuinte corespunzatoare pentru membrii postului consular.
3. In exercitarea drepturilor lor prevazute in paragraful 1 al acestui articol, statul trimitator ori reprezentantul sau se va conforma legilor si regulamentelor statului primitor, privind terenul, constructia si sistematizarea urbana.
ART. 27
Folosirea drapelului si stemei nationale
1. Statul trimitator are dreptul sa aseze pe localurile consulare stema nationala si inscriptia cu denumirea postului consular in limba statului trimitator si cea a statului primitor.
2. Statul trimitator are dreptul de a arbora drapelul national pe localurile consulare, resedinta sefului postului consular si pe mijloacele de transport folosite de acesta in indeplinirea functiilor sale oficiale.
ART. 28
Inviolabilitatea localurilor consulare si a locuintelor functionarilor consulari
1 Localurile consulare si locuintele functionarilor consulari sint inviolabile. Autoritatile statului primitor nu pot patrunde in localurile consulare si locuintele functionarilor consulari fara consimtamintul sefului postului consular ori al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator in statul primitor sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
2. Statul primitor va lua toate masurile necesare pentru protejarea localurilor consulare si a locuintelor functionarilor consulari impotriva oricaror imixtiuni sau pagube, precum si pentru a impiedica orice tulburare a linistii postului consular sau stirbirea demnitatii sale.
ART. 29
Imunitatea de rechizitie a localurilor consulare
Localurile consulare, mobilierul lor si bunurilor postului consular, ca si mijloacele de transport, nu pot face obiectul vreunei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate publica. In cazul cind o expropriere ar fi necesara in aceste scopuri, vor fi luate toate masurile corespunzatoare pentru a evita impiedicarea exercitarii functiilor consulare, iar statului trimitator ii va fi varsata o indemnizatie prompta, adecvata si efectiva.
ART. 30
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele consulare sint inviolabile in orice moment si in orice loc s-ar gasi.
ART. 31
Libertatea de comunicare
1. Statul primitor va permite si proteja libertatea de comunicare a postului consular pentru toate scopurile oficiale. In comunicarile cu guvernul, misiunile diplomatice si alte posturi consulare ale statului trimitator, postul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare adecvate, inclusiv mesajele in cod sau cifrate, curierul diplomatic sau consular si valiza diplomatica sau consulara. Cu toate acestea, postul consular poate instala si folosi un emitator radio numai cu consimtamintul statului primitor.
2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila. Valiza consulara nu poate fi nici deschisa si nici retinuta. Aceasta va purta semne exterioare vizibile privind caracterul sau si nu va contine decit corespondenta oficiala, documente oficiale si articole destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
3. Curierul consular trebuie sa fie cetatean al statului trimitator si sa nu fie rezident permanent in statul primitor. El trebuie sa posede un document oficial indicind statutul sau. Acesta se bucura de aceleasi drepturi, facilitati, privilegii si imunitati in statul primitor ca si un curier diplomatic.
4. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau aeronave a statului trimitator, care trebuie sa posede un document oficial indicind numarul de colete ce constituie valiza diplomatica, fara a fi insa considerat curier consular. Cu acordul autoritatilor competente ale statului primitor, un membru al postului consular poate sa inmineze sau sa preia liber si direct valiza consulara.
ART. 32
Drepturi si taxe consulare
1. Postul consular poate percepe pe teritoriul statului primitor taxe si drepturi pentru serviciile consulare prestate in conformitate cu legile si regulamentele statului primitor.
2. Taxele si drepturile prevazute la paragraful 1 al acestui articol vor fi exceptate de toate impozitele si taxele statului primitor.
ART. 33
Libertatea de deplasare
Membrii postului consular se vor bucura de libertatea de deplasare si calatorie in statul primitor, cu exceptia zonelor in care legile si regulamentele statului primitor interzic sau limiteaza accesul.
ART. 34
Inviolabilitatea functionarilor consulari
Functionarii consulari se bucura de inviolabilitate personala si nu pot fi supusi retinerii sau arestarii. Statul primitor va lua masuri corespunzatoare pentru a preveni orice atingere adusa libertatii sau demnitatii acestora.
ART. 35
Imunitatea de jurisdictie
1. Functionarul consular nu este supus jurisdictiei autoritatilor judiciare sau administrative ale statului primitor, cu exceptia urmatoarelor actiuni civile:
a) care rezulta din incheierea unui contract de catre functionarul consular, pe care nu l-a incheiat in mod expres in calitate de reprezentant al statului trimitator;
b) intentate de un tert pentru o paguba rezultind dintr-un accident cauzat in statul primitor de un autovehicul, nava sau aeronava;
c) in legatura cu un imobil particular situat in statul primitor, numai daca functionarul consular nu il detine in calitate de reprezentant al statului trimitator pentru realizarea scopurilor postului consular;
d) referitoare la o succesiune in care este personal interesat;
e) in legatura cu o activitate profesionala sau comerciala desfasurata in statul primitor, in afara functiilor sale oficiale.
2. Statul primitor nu va lua nici un fel de masuri de executare impotriva functionarului consular, in afara de cazurile prevazute la paragraful 1 al prezentului articol. In cazul in care asemenea masuri vor fi luate, nu se va aduce atingere inviolabilitatii personale sau locuintei functionarului consular.
3. Membrii personalului administrativ, tehnic si de serviciu ai postului consular nu sint supusi jurisdictiei autoritatilor judiciare si administrative ale statului primitor pentru actele indeplinite in exercitarea atributiilor lor, in afara de cazurile civile prevazute la paragraful 1 al acestui articol.
ART. 36
Obligatia de a depune ca martor
1. Functionarul consular nu este obligat sa depuna ca martor.
2. Membrii personalului administrativ si tehnic sau de serviciu ai postului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in procedurile judiciare sau administrative in statul primitor. In afara de cazurile prevazute la paragraful 3 al acestui articol, ei nu pot refuza sa depuna ca martori.
3. Membrii personalului administrativ si tehnic sau de serviciu nu pot fi obligati sa depuna marturie in legatura cu indeplinirea functiilor lor sau sa prezinte corespondenta oficiala ori documente referitoare la aceasta activitate. Ei au dreptul sa refuze sa depuna marturie ca experti cu privire la legislatia statului trimitator.
4. Autoritatile competente ale statului primitor, care solicita marturia unui membru al personalului administrativ si tehnic sau de serviciu al postului consular, trebuie sa evite a-l impiedica in indeplinirea atributiilor sale de serviciu. Acestea pot, atunci cind este posibil, sa obtina marturia la resedinta acestuia, la sediul postului consular, sau sa accepte o declaratie scrisa din partea sa.
ART. 37
Scutirea de prestatii si alte obligatii personale
1. Membrii postului consular sint exceptati in statul primitor de la orice fel de prestatii personale, publice si obligatii militare.
2. Functionarii consulari, membrii personalului administrativ si personalului tehnic ai postului consular sint exceptati de orice obligatie prevazuta in legile si regulamentele statului primitor cu privire la inregistrarea strainilor si eliberarea permiselor de sedere.
ART. 38
Scutirea de impozite si taxe
1. Statul primitor va scuti de impozite si taxe:
a) localurile consulare si locuintele membrilor postului consular, dobindite in numele statului trimitator ori reprezentantului acestuia, precum si tranzactiile sau actele referitoare la acestea;
b) bunurile mobile si mijloacele de transport dobindite pentru folosinta exclusiv oficiala a postului consular, precum si achizitia, posesia ori intretinerea acestora.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplica:
a) impozitelor si taxelor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
b) impozitelor si taxelor percepute potrivit legilor si regulamentelor statului primitor de la o persoana care incheie un contract cu statul trimitator sau reprezentantul acestuia.
ART. 39
Scutirea de taxe a membrilor postului consular
1. Functionarii consulari si membrii personalului tehnico-administrativ ai postului consular vor fi scutiti de toate impozitele si taxele nationale, regionale ori municipale din statul primitor asupra persoanelor sau bunurilor, cu exceptia:
a) taxelor indirecte de orice fel care, in mod normal, sint incorporate in pretul marfurilor si serviciilor;
b) impozitelor si taxelor asupra imobilelor detinute in proprietate pe teritoriul statului primitor, sub rezerva dispozitiilor de la paragraful 1 al art. 38 al conventiei;
c) taxelor asupra veniturilor imobiliare si din succesiuni si taxelor asupra transferurilor de capital, sub rezerva dispozitiilor art. 43 al acestei conventii;
d) impozitelor si taxelor asupra veniturilor particulare, altele decit venitul obtinut datorita functiilor oficiale in statul primitor;
e) taxelor percepute pentru prestarea unor servicii particulare;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva dispozitiilor art. 38 al acestei conventii.
2. Membrii personalului de serviciu ai postului consular vor fi exceptati de impozite si taxe asupra salariului pe care il primesc pentru serviciul lor la postul consular din statul primitor.
3. Membrii postului consular care angajeaza persoane ale caror retributii sau salarii nu sint scutite de impozitul pe venit, din statul primitor, trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele acestui stat le impun in materie de percepere a impozitului pe venit celor care angajeaza.
ART. 40
Scutirea de control vamal si taxe vamale
1. In conformitate cu legile si regulamentele sale, statul primitor va permite intrarea si iesirea cu scutire de taxe vamale, altele decit cele platite pentru inmagazinaj, manipulare si alte servicii similare, pentru:
a) obiectele destinate folosintei oficiale a postului consular;
b) obiectele de uz personal pentru functionarul consular;
c) obiectele importate cu ocazia primei instalari la post a unui membru al personalului tehnic sau administrativ al postului consular, inclusiv articolele de uz gospodaresc, destinate aceluiasi scop.
2. Obiectele mentionate la subparagrafele b) si c) ale paragrafului 1 al acestui articol nu trebuie sa depaseasca cantitatile necesare pentru folosinta personala a persoanei in cauza.
3. Bagajul personal al functionarului consular va fi scutit de control vamal.
Acesta poate fi controlat de catre autoritatile competente ale statului primitor numai daca exista motive serioase sa se creada ca el contine alte obiecte decit cele mentionate la subparagraful b) al paragrafului 1 al acestui articol ori articole de import sau export interzise de catre legile si regulamentele statului primitor ori care sint supuse carantinei. Controlul, in acest caz, se va efectua in prezenta functionarului consular in cauza ori a reprezentantului sau.
ART. 41
Privilegiile si imunitatile membrilor de familie
1. Membrii de familie ai functionarului consular, precum si membrii de familie ai membrilor personalului administrativ si tehnic al oficiului consular se bucura de privilegiile si imunitatile la care sint indreptatiti, in baza prevederilor prezentei conventii, functionarul consular si membrul personalului administrativ si tehnic. Membrii de familie ai membrului personalului de serviciu al postului consular se bucura de privilegiile si imunitatile acordate membrului personalului de serviciu in baza prevederilor paragrafului 1 al art. 37 din prezenta conventie.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplica membrilor de familie care sint cetateni ai statului primitor, au resedinta in acest stat sau desfasoara o activitate lucrativa in statul primitor.
ART. 42
Persoane care nu se bucura de privilegii si imunitati
1. Membrii personalului administrativ si tehnic sau de serviciu ai postului consular, care sint cetateni ai statului primitor sau au domiciliul in acest stat, nu se bucura de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, cu exceptia prevederilor paragrafului 3 al art. 36.
2. Membrii familiilor persoanelor mentionate la paragraful 1 al acestui articol nu se bucura de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
3. Statul primitor trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra persoanelor mentionate la paragrafele 1 si 2, astfel incit sa nu impiedice in mod excesiv exercitarea functiilor postului consular.
ART. 43
Succesiunea unui membru al postului consular sau a unui membru al familiei sale
In caz de deces al unui membru al postului consular sau al unui membru al familiei sale, statul primitor este obligat:
a) sa permita exportul bunurilor mobile ale defunctului cu exceptia celor care au fost dobindite in statul primitor al caror export este interzis in momentul decesului;
b) sa scuteasca bunurile mobile ale defunctului de taxe de succesiune si de toate impozitele aferente.
ART. 44
Inceperea si incetarea privilegiilor si imunitatilor
1. Orice membru al postului consular beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in aceasta conventie din momentul intrarii pe teritoriul statului primitor pentru a-si lua in primire postul sau, daca, se afla deja pe teritoriul acestuia, din momentul intrarii sale in functie la postul consular.
2. Membrii de familie ai unui membru al postului consular beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie incepind cu data intrarii lor pe teritoriul statului primitor sau de la data cind au devenit membrii unei astfel de familii.
3. Cind functiile unui membru al postului consular inceteaza, privilegiile si imunitatile sale si cele ale membrilor sai de familie inceteaza in momentul cind persoana in cauza paraseste statul primitor ori in momentul expirarii unui termen rezonabil acordat ca sa poata parasi acest stat. Privilegiile si imunitatile membrilor de familie ai unui membru al postului consular iau sfirsit in momentul in care inceteaza de a mai fi membri ai acelei familii. Totusi, daca aceste persoane intentioneaza sa paraseasca teritoriul statului primitor, dupa aceea, intr-o perioada rezonabila de timp, privilegiile si imunitatile lor subzista pina in momentul plecarii.
4. In caz de deces al unui membru al postului consular, membrii sai de familie vor continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile acordate pina in momentul parasirii statului primitor ori pina la expirarea unei perioade rezonabile de timp acordate in acest scop.
ART. 45
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la oricare din privilegiile si imunitatile de care beneficiaza persoanele in cauza, potrivit art. 35 si 36 ale conventiei. In toate cazurile, renuntarea trebuie sa fie comunicata in scris statului primitor in mod explicit.
2. Initierea unei proceduri de catre o persoana, intr-o problema in care s-ar bucura de imunitate de jurisdictie, potrivit acestei conventii, face imposibila invocarea de catre aceasta a imunitatii de jurisdictie in cazul unei actiuni reconventionale fata de actiunea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau administrativa nu implica renuntarea la imunitatea privind executarea hotaririi judecatoresti, pentru care este necesara o renuntare in scris, distincta, la imunitate.

CAP. 5
Prevederi generale

ART. 46
Respectarea legilor si regulamentelor statului primitor
1. Fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor prevazute in prezenta conventie, persoanele care beneficiaza de aceste privilegii si imunitati au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor, inclusiv cele privind controlul circulatiei. De asemenea, acestea au obligatia de a nu se amesteca in treburile interne ale statului primitor.
2. Localurile consulare nu pot fi folosite in scopuri incompatibile cu indeplinirea functiilor consulare.
3. Postul consular, membrii postului consular si membrii lor de familie au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor privind asigurarea mijloacelor de transport.
4. Membrii postului consular trimisi de statul trimitator in statul primitor nu pot desfasura activitati profesionale sau comerciale in statul primitor, altele decit cele legate de indeplinirea functiilor lor oficiale.
ART. 47
Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
1. Misiunea diplomatica a statului trimitator in statul primitor poate indeplini functii consulare. Drepturile si obligatiile functionarului consular prevazute in prezenta conventie se aplica si personalului diplomatic al statului trimitator insarcinat cu functii consulare.
2. Misiunea diplomatica a statului trimitator va notifica Ministerului de Externe al statului primitor numele si rangul personalului diplomatic insarcinat cu functii consulare.
3. Personalul diplomatic insarcinat cu functii consulare va continua sa se bucure de drepturile, facilitatile, privilegiile si imunitatile conferite acestuia in baza statutului diplomatic.

CAP. 6
Dispozitii finale

ART. 48
Ratificarea, intrarea in vigoare si denuntarea
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii. Schimbul instrumentelor de ratificare va avea loc la Bucuresti. Conventia va intra in vigoare in a 30-a zi de la efectuarea schimbului instrumentelor de ratificare.
2. Prezenta conventie va ramine in vigoare pina la expirarea a 6 luni de la data la care una dintre parti va notifica celeilalte parti contractante, in scris, intentia de a denunta conventia.
Semnata la Beijing la 16 ianuarie 1991, in doua exemplare originale in limbile romana si chineza, ambele texte avind aceeasi valoare.

Pentru Romania,
Teodor Melescanu,
subsecretar de stat la
Ministerul Afacerilor Externe

Pentru Republica Populara Chineza,
Tian Zengpei,
adjunct al
ministrului afacerilor externe

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016