Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
--------- *) Traducere. Subsemnatii, plenipotentiari ai guvernelor tarilor membre ale Uniunii, in baza prevederilor art. 22 paragraful 3 al Constitutiei Uniunii Postale Universale, adoptata la Viena la 10 iulie 1964, au hotarat, de comun acord si sub rezerva prevederilor art. 25 paragraful 4 al sus-mentionatei constitutii, in prezenta conventie, regulile comune aplicabile serviciului postal international si dispozitiile privind serviciile postei de scrisori. PARTEA INTAI Regulile comune aplicabile serviciului postal international CAPITOL UNIC Dispozitii generale ART. 1 Libertatea de tranzit 1. Principiul libertatii de tranzit este enuntat in primul articol al Constitutiei Uniunii Postale Universale. El antreneaza obligatia, pentru fiecare administratie postala, de a indruma mereu pe caile cele mai rapide si prin mijloacele cele mai sigure, pe care ea le utilizeaza pentru propriile trimiteri, depesele inchise si trimiterile postei de scrisori in tranzit deschis, care ii sunt predate de catre o alta administratie. 1 bis. Tarile membre care nu participa la schimbul de scrisori continand materii biologice perisabile sau materii radioactive au posibilitatea sa nu admita aceste trimiteri in tranzit deschis pe teritoriul lor. Acelasi lucru este valabil si pentru trimiterile postei de scrisori, altele decat scrisorile, cartile postale si cecogramele, fata de care nu au fost respectate dispozitiile legale care regleaza conditiile publicarii lor sau ale circulatiei lor in tara traversata. 2. Libertatea de tranzit a coletelor postale de indrumat pe cai terestre si maritime este limitata la teritoriul tarilor care participa la acest serviciu. 3. Libertatea de tranzit a coletelor-avion este garantata pe intreg teritoriul Uniunii; totusi tarile membre care nu sunt parti la aranjamentul privind coletele postale nu pot fi obligate sa participe la indrumarea, pe cale de suprafata, a coletelor-avion. 4. Daca o tara membra nu respecta dispozitiile referitoare la libertatea de tranzit, celelalte tari membre au dreptul sa suprime serviciul postal cu aceasta tara. ART. 2 Apartenenta trimiterilor postale Orice trimitere postala apartine expeditorului atat timp cat nu a fost distribuita celui in drept, cu exceptia cazului in care trimiterea a fost retinuta prin aplicarea legislatiei tarii de destinatie. ART. 3 Crearea unui nou serviciu Administratiile pot, de comun acord, sa creeze un serviciu nou, neprevazut in mod expres prin actele Uniunii. Taxele referitoare la noul serviciu sunt fixate de catre fiecare administratie interesata, tinandu-se seama de cheltuielile de exploatare a serviciului. ART. 4 Unitatea monetara Unitatea monetara prevazuta in art. 7 al Constitutiei Uniunii Postale Universale si utilizata in conventie si in aranjamente, precum si in regulamentele lor de aplicare este dreptul special de tragere (DST). ART. 5 Timbre postale Numai administratiile postale emit timbre postale care atesta plata francarii conform actelor Uniunii. Marcile de francare postala, amprentele masinilor de francat si amprentele imprimate sau alte procedee de imprimare sau timbrare conforme dispozitiilor regulamentului nu pot fi utilizate decat cu autorizatia administratiei postale. 2. Subiectele si motivele timbrelor postale trebuie sa fie conforme spiritului din preambulul Constitutiei Uniunii Postale Universale si deciziilor luate de catre organele Uniunii. ART. 6 Taxe 1. Taxele referitoare la diferitele servicii postale internationale sunt fixate in conventie si aranjamente. Aceasta fixare a taxelor trebuie sa se faca, in principiu, in relatie cu costurile aferente furnizarii acestor prestatii. 2. Taxele aplicate, inclusiv cele fixate cu titlu indicativ in acte, trebuie sa fie cel putin egale cu cele aplicate trimiterilor din regim interior, care prezinta aceleasi caracteristici (categorie, cantitate, termen de prelucrare etc.). 3. Administratiile postale sunt autorizate sa depaseasca toate taxele care figureaza in conventie si in aranjamente, inclusiv cele care nu sunt fixate cu titlu indicativ: 3.1. daca taxele pe care ele le aplica pentru acelasi serviciu in regimul lor interior sunt mai ridicate decat cele fixate; 3.2. daca acest lucru este necesar pentru acoperirea costurilor de exploatare a serviciilor lor sau pentru oricare alt motiv rezonabil. 4. Este interzis sa se perceapa de la clienti taxe postale, indiferent de natura lor, altele decat cele care nu sunt prevazute in conventie si in aranjamente. 5. In afara cazurilor prevazute prin conventie si aranjamente, fiecare administratie postala pastreaza taxele pe care le-a perceput. ART. 7 Francare postala 1. Principiu. 1.1. Cazurile de francare postala sunt in mod expres prevazute prin conventie si prin aranjamente. 2. Serviciul postal. 2.1. Trimiterile postei de scrisori referitoare la serviciul postal, expediate de catre administratiile postale sau birourile lor, sunt scutite de orice taxa postala. 2.2. Sunt scutite de toate taxele postale, cu exceptia suprataxelor aeriene, trimiterile postei de scrisori referitoare la serviciul postal: 2.2.1. schimbate intre organele Uniunii Postale Universale si organele uniunilor restranse; 2.2.2. schimbate intre organele acestor uniuni; 2.2.3. expediate de catre sus-mentionatele organe administratiilor postale sau birourilor lor. 3. Prizonieri de razboi si internati civili. 3.1. Sunt scutite de toate taxele postale, cu exceptia suprataxelor aeriene, trimiterile postei de scrisori, coletele postale si trimiterile serviciilor financiare postale adresate prizonierilor de razboi sau expediate de catre ei fie direct, fie prin intermediul birourilor mentionate in regulament. Beligerantii primiti sau internati intr-o tara neutra sunt asimilati prizonierilor de razboi propriu-zisi in ceea ce priveste aplicarea dispozitiilor precedente. 3.2. Dispozitiile prevazute la pct. 3.1. se aplica si trimiterilor postei de scrisori, coletelor postale si trimiterilor din serviciile financiare provenind din alte tari, adresate persoanelor civile internate conform Conventiei de la Geneva din 12 august 1949, referitoare la protectia persoanelor civile in timp de razboi, sau expediate de catre ele fie direct, fie prin intermediul birourilor mentionate in regulament. 3.3. Birourile mentionate in regulament beneficiaza si ele de scutire postala pentru posta de scrisori, coletele postale si trimiterile din serviciile financiare postale privind persoanele vizate la pct. 3.1. si 3.2., pe care ele le expediaza sau le primesc fie direct, fie cu titlu de intermediari. 3.4. Coletele sunt admise in cutie postala pana la greutatea de 5 kilograme. Limita de greutate este extinsa la 10 kilograme pentru trimiterile al caror continut este indivizibil si pentru cele care sunt adresate unui camp sau oamenilor sai de incredere pentru a fi distribuite prizonierilor. 4. Cecograme. 4.1. Cecogramele sunt scutite de toate taxele postale, cu exceptia suprataxelor aeriene. PARTEA A DOUA Dispozitii referitoare la posta de scrisori: oferta de prestatii CAP. 1 Servicii de baza ART. 8 Trimiterile postei de scrisori 1. Trimiterile postei de scrisori sunt clasificate conform urmatoarelor doua sisteme. Fiecare administratie postala este libera sa aleaga sistemul pe care ea il aplica traficului sau de plecare. 2. Primul sistem este bazat pe viteza de prelucrare a trimiterilor. Acestea din urma sunt repartizate in: 2.1. trimiteri prioritare: trimiteri transportate pe calea cea mai rapida (aeriana sau de suprafata) cu prioritate; limita de greutate: 2 kg in general, 5 kg pentru trimiteri carti si brosuri (serviciu facultativ); 7 kg pentru cecograme; 2.2. trimiteri neprioritare: trimiteri pentru care expeditorul a ales un tarif mai putin ridicat, care implica un termen de distribuire mai lung; limite de greutate: identice cu cele de la pct. 2.1. 3. Al doilea sistem este bazat pe continutul trimiterilor. Acestea din urma sunt repartizate in: 3.1. scrisori si carti postale, denumite colectiv LC; limita de greutate 2 kilograme; 3.2. imprimate, cecograme si pachete mici, denumite colectiv AO; limite de greutate: 2 kilograme pentru pachetele mici, 5 kilograme pentru imprimate, 7 kilograme pentru cecograme. 4. In sistemul de clasificare bazat pe continut: 4.1. trimiterile postei de scrisori, transportate pe cale aeriana cu prioritate, sunt denumite trimiteri-avion; 4.2. trimiterile de suprafata, transportate pe cale aeriana cu prioritate redusa, sunt denumite trimiteri S.A.L. 5. Fiecare administratie are posibilitatea de a admite ca trimiterile prioritare si scrisorile-avion sa fie constituite dintr-o foaie de hartie, indoita in mod convenabil si lipita pe toate laturile. Asemenea trimiteri sunt denumite aerograme. 6. Curierul constituit din trimiteri ale postei din scrisori depuse in numar de catre un acelasi expeditor, primit in aceeasi depesa sau in depese separate, conform conditiilor precizate in regulament, este denumit curier in numar. 7. Sacii speciali continand ziare, scrieri periodice, carti si alte obiecte imprimate, pe adresa aceluiasi destinatar si pentru aceeasi adresa, sunt, in ambele sisteme, denumiti saci M; limita de greutate: 30 kilograme. 8. Limitele de dimensiuni si conditiile de acceptare, precum si particularitatile referitoare la limitele de greutate sunt prezentate in regulament. ART. 9 Taxa de francare 1. Administratia de origine fixeaza taxele de francare pentru transportul trimiterilor postei de scrisori pe toata intinderea Uniunii. Taxele de francare cuprind distribuirea trimiterilor la domiciliul destinatarilor, atunci cand serviciul de distribuire este organizat in tarile de destinatie pentru trimiterile despre care este vorba. Conditiile de aplicare sunt prezentate in regulament. 2. Taxele de francare indicative sunt mentionate in tabloul de mai jos: Felul trimiterii Treptele de greutate Taxele de francare indicative(DST)------------------------------------------------------------------------------- 1 2 3------------------------------------------------------------------------------- 2.1. Taxele in sistemul bazat pe viteza: Trimiteri prioritare pana la 20 g 0,37 peste 20 g pana la 100 g 0,88 peste 100 g pana la 250 g 1,76 peste 250 g pana la 500 g 3,38 peste 500 g pana la 1000 g 5,88 peste 1000 g pana la 2000 g 9,56 pe treapta suplimentara de 1000 g 4,78 (facultativ) Trimiteri neprioritare pana la 20 g 0,18 peste 20 g pana la 100 g 0,40 peste 100 g pana la 250 g 0,74 peste 250 g pana la 500 g 1,32 peste 500 g pana la 1000 g 2,21 peste 1000 g pana la 2000 g 3,09 pe treapta suplimentara de 1000 g 1,54 (facultativ) 2.2. taxe in sistemul pe continut: Scrisori pana la 20 g 0,37 peste 20 g pana la 100 g 0,88 peste 100 g pana la 250 g 1,76 peste 250 g pana la 500 g 3,38 peste 500 g pana la 1000 g 5,88 peste 1000 g pana la 2000 g 9,56 Carti postale 0,26 Imprimate pana la 20 g 0,18 peste 20 g pana la 100 g 0,40 peste 100 g pana la 250 g 0,74 peste 250 g pana la 500 g 1,32 peste 500 g pana la 1000 g 2,21 peste 1000 g pana la 2000 g 3,09 pe treapta suplimentara de 1000 g 1,54 Pachete mici peste 20 g pana la 100 g 0,40 peste 100 g pana la 250 g 0,74 peste 250 g pana la 500 g 1,32 peste 500 g pana la 1000 g 2,21 peste 1000 g pana la 2000 g 3,09------------------------------------------------------------------------------- 3. Consiliul de exploatare postala este autorizat sa revizuiasca si sa modifice in intervalul dintre doua congrese, sub rezerva aprobarii consiliului de administratie, taxele indicative mentionate la paragraful 2. Taxele revizuite vor avea ca baza media taxelor fixate de catre membrii uniunii pentru trimiterile internationale prezentate in tara lor. 4. Administratia de origine are posibilitatea de a acorda, pentru trimiterile postei de scrisori care contin: 4.1. ziare si scrieri periodice publicate in tara sa, o reducere care nu poate depasi 50% din tariful aplicabil categoriei de trimiteri utilizate; 4.2. carti si brosuri, partituri muzicale si harti geografice care nu contin nici o publicitate sau reclama, alta decat aceea care figureaza pe coperta sau pe paginile de garda ale acestor obiecte, aceeasi reducere cu cea prevazuta la pct. 4.1. 5. Taxa aplicabila sacilor M este calculata pe trepte de 1 kilogram pana la concurenta greutatii totale a fiecarui sac. Administratia de origine are posibilitatea sa acorde pentru acesti saci o reducere de taxa care poate ajunge pana la 20% din taxa aplicabila pentru categoria de trimiteri utilizata. Aceasta reducere poate fi independenta de reducerile prevazute la paragraful 4. 6. Administratia de origine are posibilitatea de a aplica trimiterilor nenominalizate taxe diferite de cele aplicate trimiterilor normalizate. Trimiterile normalizate sunt definite in regulament. 7. In sistemul bazat pe continut, reunirea, intr-o singura trimitere, de obiecte pasibile de taxe diferite este autorizata cu conditia ca greutatea totala sa nu fie superioara greutatii maxime prevazute pentru categoria a carei limita de greutate este cea mai ridicata. Taxa aplicabila unei astfel de trimiteri este, dupa cum doreste administratia de origine, aceea a categoriei al carei tarif este cel mai ridicat sau suma diferitelor taxe aplicabile fiecarui element al trimiterii. Aceste trimiteri poarta mentiunea trimiteri mixte. ART. 10 Tarifarea conform modului de indrumare sau vitezei 1. Taxele aplicabile trimiterilor prioritare, care sunt intotdeauna transportate pe calea cea mai rapida (aeriana sau de suprafata), cuprind eventualele costuri suplimentare ale transmiterii rapide. 2. Administratiile care aplica sistemul bazat pe continut sunt autorizate: 2.1. sa perceapa suprataxe pentru trimiterile-avion. Suprataxele trebuie sa fie in relatie cu cheltuielile de transport aerian si sa fie uniforme pentru cel putin ansamblul teritoriului fiecarei tari de destinatie, indiferent care ar fi indrumarea utilizata. Pentru calculul suprataxei aplicabile unei trimiteri-avion, administratiile sunt autorizate sa tina seama de greutatea formularelor utilizate de public, eventual anexate; 2.2. sa perceapa, pentru trimiterile S.A.L., suprataxe inferioare acelora pe care ele le percep pentru trimiterile-avion; 2.3. sa fixeze taxe combinate pentru formarea trimiterilor-avion si a trimiterilor S.A.L., tinand seama de costul prestatiilor lor postale si de sumele de platit pentru transport aerian. 3. Reducerile de taxe conform art. 9 paragrafele 4 si 5 se aplica si trimiterilor transportate prin avion, dar nici o reducere nu este acordata partii din taxa destinata sa acopere cheltuielile acestui transport. ART. 11 Tarife preferentiale Dincolo de limita minima a taxelor fixate la art. 6 paragraful 2, administratiile postale au posibilitatea de a acorda taxe reduse, bazate pe legislatia lor interna, pentru trimiterile postei de scrisori prezentate in tara lor. Ele au, in special, posibilitatea de a acorda tarife preferentiale clientilor lor care au trafic postal important. ART. 12 taxe speciale 1. Nici o taxa de distribuire nu poate fi perceputa de la destinatar pentru pachetele mici cu o greutate mai mica de 500 g. 2. Cand pachetele mici cu o greutate de peste 500 g sunt supuse unei taxe de distribuire in regimul intern, aceeasi taxa putand fi perceputa pentru pachetele mici care provin din strainatate. 3. Administratiile sunt autorizate sa perceapa, in cazurile mentionate mai jos, aceleasi taxe ca in regimul intern: 3.1. taxa de prezentare in ultima limita de ora, perceputa de la expeditor; 3.2. taxa de prezentare in afara orelor normale de deschidere a ghiseelor, perceputa de la expeditor; 3.3. taxa de colectare de la domiciliul expeditorului, perceputa de la acesta din urma; 3.4. taxa de retragere in afara orelor normale de deschidere a ghiseelor, perceputa de la destinatar; 3.5. taxa de post-restant, perceputa de la destinatar; 3.6. taxa de magazinaj pentru orice trimitere din posta de scrisori care depaseste 500 g si pe care destinatarul acesteia nu a preluat-o in termenul in care trimiterea a fost tinuta la dispozitia lui fara cheltuieli. Aceasta taxa nu se aplica cecogramelor. ART. 13 Francarea 1. In general trimiterile postei de scrisori trebuie sa fie complet francate de catre expeditor. Modalitatile de francare sunt definite in regulament. 2. Administratia de origine are posibilitatea sa predea expeditorilor trimiterile postei de scrisori nefrancate sau insuficient francate, pentru ca acestia sa le completeze ei insusi francarea. 3. Administratia de origine poate, de asemenea, sa francheze trimiterile postei de scrisori nefrancate sau sa completeze francarea trimiterilor insuficient francate si sa incaseze valoarea lipsa de la expeditor. In acest caz ea este autorizata sa perceapa si o taxa de prelucrare de 0,33 DST maximum. Lipsa francarii este reprezentata printr-una dintre modalitatile definite in regulament. 4. In cazurile in care posibilitatile descrise la paragrafele 2 si 3 nu sunt aplicate, trimiterile nefrancate sau insuficient francate sunt pasibile, in sarcina destinatarului, sau a expeditorului cand este vorba de trimiteri returnate, de o taxa speciala, al carei calcul este definit in regulament. ART. 14 Francarea trimiterilor postei de scrisori la bordul vapoarelor 1. Trimiterile prezentate la bordul unui vapor in timpul stationarii in doua puncte extreme ale parcursului sau intr-una dintre escalele intermediare trebuie sa fie francate cu timbre postale si conform tarifului din tara in apele careia se gaseste nava. 2. Daca prezentarea trimiterilor la bordul vaporului are loc in plina mare, trimiterile pot fi francate, in afara unei intelegeri speciale intre administratiile interesate, cu timbre postale si conform tarifului tarii careia ii apartine sau de care depinde vaporul. Trimiterile francate in aceste conditii trebuie sa fie predate oficiului postal din escala, de indata ce este posibil dupa sosirea vaporului. ART. 15 Cupoane-raspuns internationale 1. Administratiile postale au posibilitatea sa vanda cupoane-raspuns internationale, emise de biroul international, si sa le limiteze vanzarea conform legislatiei lor interne. 2. Valoarea cuponului-raspuns este de 0,74 DST. Pretul de vanzare fixat de catre administratiile interesate nu poate fi inferior acestei valori. 3. Cupoanele-raspuns sunt schimbabile in orice tara membra contra unui sau mai multor timbre postale reprezentand francarea minima a unei trimiteri prioritare simple sau a unei scrisori-avion simple, expediate in strainatate. Daca legislatia interna a tarii de schimb nu interzice, cupoanele-raspuns sunt schimbabile si contra intreguri postale sau contra altor marci sau amprente de francare postala. 4. Administratia unei tari membre are, in plus, posibilitatea de a solicita prezentarea simultana a cupoanelor-raspuns si a trimiterilor de francat in schimbul cupoanelor-raspuns. CAP. 2 Servicii speciale ART. 16 Trimiteri recomandate 1. Trimiterile postei de scrisori pot fi expediate recomandat. 2. Taxa trimiterilor recomandate trebuie sa fie achitata dinainte. Ea se compune din taxa de francare a trimiterii, conform sistemului sau de clasificare si categoriei sale, si dintr-o taxa fixa de recomandare de 1,31 DST maximum. Pentru fiecare sac M, administratiile percep, in locul unei taxe unitare, o taxa globala care nu depaseste de cinci ori taxa unitara. 3. In cazurile in care sunt necesare masuri exceptionale de securitate, administratiile pot sa perceapa de la expeditori sau de la destinatari, in plus fata de taxa mentionata la pct. 2, taxele speciale prevazute prin legislatia interna. 4. Administratiile postale dispuse sa isi asume riscurile care rezulta dintr-un caz de forta majora sunt autorizate sa perceapa o taxa speciala de 0,13 DST maximum pentru fiecare trimitere recomandata. ART. 17 Trimiteri cu predare atestata 1. Trimiterile postei de scrisori pot fi expediate prin serviciul trimiterilor cu predare atestata, in relatiile dintre administratiile care se insarcineaza cu acest serviciu. 2. Taxa trimiterilor cu predare atestata este achitata dinainte. Ea se compune din taxa de francare a trimiterii, conform sistemului sau de clasificare si categoriei sale, si din taxa de predare atestata, fixata de catre administratia de origine. Aceasta taxa trebuie sa fie inferioara taxei de recomandare. ART. 18 Trimiteri cu valoare declarata 1. Trimiterile prioritare si neprioritare si scrisorile care contin hartii-valoare, documente sau obiecte de valoare sunt denumite trimiteri cu valoare declarata si pot fi schimbate cu asigurarea continutului pentru valoarea declarata de expeditor. Acest schimb este limitat la relatiile dintre administratiile postale care s-au declarat de acord pentru acceptarea acestor trimiteri, fie in relatiile lor reciproce, fie intr-un singur sens. 2. Suma valorii declarate este, in principiu, nelimitata. Fiecare administratie are posibilitatea sa limiteze declararea valorii, in ceea ce priveste, la o suma care nu poate fi mai mica de 4000 DST. Totusi limita valorii declarate, adoptata in serviciul intern, este aplicabila, daca ea este inferioara acestei sume. 3. Taxa trimiterilor cu valoare declarata trebuie sa fie achitata dinainte. Ea se compune din taxa de francare simpla, taxa fixa de recomandare, prevazuta la art. 16 paragraful 2 si dintr-o taxa de asigurare. 4. In locul taxei fixe de recomandare, administratiile postale au posibilitatea sa perceapa taxa corespunzatoare din serviciul lor intern sau, in mod exceptional, o taxa de maximum 3,27 DST. 5. Taxa de asigurare este de 0,33 DST maximum pentru 65,34 sau fractiune de 65,34 DST declarati, sau de 0,5% din treapta de valoare declarata. Aceasta taxa este aplicabila indiferent care ar fi tara de destinatie, chiar in tarile care isi asuma riscurile ce ar putea rezulta in caz de forta majora. 6. In cazurile in care sunt necesare masuri de securitate, exceptionale, administratiile pot sa perceapa de la expeditori sau de la destinatari, in plus fata de taxele mentionate la paragrafele 3, 4 si 5, taxele speciale prevazute in legislatia lor interna. ART. 19 Trimiteri expres 1. La cererea expeditorilor si pentru destinatia tarilor ale caror administratii se insarcineaza cu acest serviciu, trimiterile postei de scrisori sunt distribuite prin curier special, de indata ce este posibil, dupa sosirea lor in oficiul de distribuire. Orice administratie are dreptul sa limiteze acest serviciu la trimiterile prioritare, trimiterile-avion sau, daca este vorba de singura cale utilizata intre doua administratii, la trimiterile LC de suprafata. Trimiterile expres pot fi tratate si in alt fel, atat timp cat nivelul de calitate general al serviciului oferit destinatarului este cel putin la fel de ridicat ca acela obtinut atunci cand se apeleaza la curier special. 2. Daca trimiterile care sosesc la oficiul de distribuire dupa ultima distribuire obisnuita a zilei, ele sunt distribuite prin curier special in aceeasi zi si in aceleasi conditii ca acelea aplicate in regimul intern in tarile care ofera aceasta prestatie. 3. Administratiile care au mai multe filiere de transmitere a curierului postei de scrisori trebuie sa inlesneasca trecerea trimiterilor expres prin filiera de transmitere interna cea mai rapida, la sosirea acestora in biroul de schimb al curierului de sosire, si sa trateze apoi aceste trimiteri cat mai rapid posibil. 4. Trimiterile expres sunt supuse, in afara taxei de francare, la o taxa care se ridica cel putin la nivelul sumei de francare a unei trimiteri simple prioritare/neprioritare, dupa caz, sau al unei scrisori simple si la maximum 1,63 DST. Pentru fiecare sac M, administratiile percep, in locul unei taxe unitare, o taxa globala care nu depaseste de cinci ori taxa unitara. Aceasta taxa trebuie sa fie achitata complet dinainte. 5. Cand predarea prin expres antreneaza constrangeri speciale, o taxa complementara poate fi perceputa conform dispozitiilor referitoare la trimiterile de aceeasi natura din regimul intern. 6. Daca reglementarea administratiei de destinatie o permite, destinatarii pot solicita oficiului de distribuire predarea prin expres la sosirea trimiterilor care le sunt destinate. In acest caz, administratia de destinatie este autorizata sa perceapa, in momentul distribuirii, taxa aplicabila in serviciul sau intern. ART. 20 Confirmarea de primire 1. Expeditorul unei trimiteri recomandate, al unei trimiteri cu predare atestata sau al unei trimiteri cu valoare declarata poate solicita, in momentul prezentarii, o confirmare de primire, platind taxa de maximum 0,98 DST. Confirmarea de primire este returnata expeditorului pe calea cea mai rapida (aeriana sau de suprafata). 2. Cand expeditorul reclama o confirmare de primire care nu i-a parvenit in termenul normal, nu i se mai percepe o a doua taxa. ART. 21 Predare in mana proprie 1. La cererea expeditorului si in relatiile dintre administratiile care si-au dat consimtamantul, trimiterile recomandate, trimiterile cu predare atestata si trimiterile cu valoare declarata sunt predate in mana proprie. Administratiile pot sa se puna de acord sa nu admita acest lucru decat pentru trimiterile respective, insotite de o confirmare de primire. In toate cazurile, expeditorul plateste o taxa de predare in mana proprie de 0,16 DST maximum. ART. 22 Trimiteri scutite de taxe si drepturi 1. In relatiile dintre administratiile postale care s-au declarat de acord in aceasta privinta, expeditorii pot sa ia in sarcina lor, prin intermediul unei declaratii prealabile la oficiul postal de origine, totalitatea taxelor si a drepturilor cu care sunt grevate trimiterile la distribuire. Atat timp cat o trimitere nu a fost predata destinatarului, expeditorul poate, ulterior prezentarii, sa solicite ca trimiterea sa fie predata cu scutire de taxe si drepturi. 2. In cazurile prevazute in paragraful 1, expeditorii se angajeaza sa plateasca sumele care ar putea fi reclamate de catre oficiul postal de distribuire. Eventual, ei trebuie sa efectueze o plata provizorie. 3. Administratia de origine percepe de la expeditor o taxa de 0,98 DST maximum, pe care ea o pastreaza ca remuneratie pentru serviciile furnizate in tara de origine. 4. In caz de cerere formulata ulterior prezentarii, administratia de origine percepe in plus o taxa aditionala de 1,31 DST per cerere. Daca cererea trebuie sa fie transmisa pe calea telecomunicatiilor, expeditorul trebuie sa plateasca si taxa corespunzatoare. 5. Administratia de destinatie este autorizata sa perceapa, per trimitere, o taxa de comision de 0,98 DST maximum. Aceasta taxa este independenta de taxa de prezentare la vama. Ea este perceputa de la expeditor in profitul administratiei de destinatie. 6. Orice administratie are dreptul sa limiteze serviciul de trimiteri, scutite de taxe si drepturi, la trimiterile recomandate si la trimiterile cu valoare declarata. ART. 23 Serviciul de corespondenta comerciala-raspuns internationala 1. Administratiile pot sa convina intre ele sa participe la un serviciu facultativ, denumit in continuare corespondenta comerciala-raspuns internationala (CCRI). 2. Administratiile care asigura acest serviciu trebuie sa respecte dispozitiile definite in regulament. 3. Administratiile pot totusi conveni, bilateral, sa stabileasca alt sistem intre ele. 4. Administratiile pot pune in aplicare un sistem de compensare care sa tina seama de costurile suportate. ART. 24 Materii biologice perisabile. Materii radioactive. 1. Materiile biologice perisabile si materiile radioactive, conditionate si ambalate conform dispozitiilor respective din regulament, sunt supuse tarifului trimiterilor prioritare sau tariful scrisorilor si recomandarii. Admiterea lor este limitata la relatiile dintre administratiile postale care s-au declarat de acord pentru acceptarea acestor trimiteri fie in relatiile lor reciproce, fie intr-un singur sens. Asemenea materii sunt indrumate pe calea cea mai rapida, sub rezerva achitarii suprataxelor aeriene corespunzatoare. 2. Materiile biologice perisabile nu pot fi schimbate decat intre laboratoare calificate oficial recunoscute, in timp ce materiile radioactive nu pot fi prezentate decat de catre expeditori clar autorizati. CAP. 3 Dispozitii speciale ART. 25 Prezentarea in strainatate a trimiterilor din posta de scrisori 1. Nici o tara membra nu este obligata sa indrume nici sa distribuie destinatarilor trimiterile postei de scrisori pe care expeditori, rezidand pe teritoriul sau le prezinta sau fac sa fie prezentate intr-o tara straina, pentru a beneficia de conditiile tarifare mai favorabile care sunt acolo aplicabile. 2. Dispozitiile prevazute in paragraful 1 se aplica fara distinctie fie trimiterilor postei de scrisori pregatite in tara de rezidenta a expeditorului si transportate apoi peste frontiera, fie trimiterilor postei de scrisori confectionate intr-o tara straina. 3. Administratia de destinatie are dreptul sa solicite expeditorului si, in lipsa acestuia, administratiei de prezentare, plata tarifelor interne. Daca nici expeditorul, nici administratia de prezentare nu accepta sa plateasca aceste tarife intr-un termen fixat de catre administratia de destinatie, aceasta poate fie sa returneze trimiterile administratiei de prezentare avand dreptul sa fie rambursata cu cheltuielile de retur, fie sa le trateze conform propriei legislatii. 4. Nici o tara membra nu este obligata sa indrume nici sa distribuie destinatarilor trimiterile postei de scrisori, pe care expeditorii le-au prezentat in cantitate mare intr-o alta tara decat aceea in care rezideaza, fara sa perceapa o remuneratie adecvata. Administratiile de destinatie au dreptul sa solicite administratiei de prezentare o remuneratie in raport cu costurile suportate, care nu va fi superioara valorii celei mai ridicate dintre urmatoarele doua formule: fie 80% din tariful intern aplicabil unor trimiteri echivalente, fie 0,14 DST per trimitere plus 1 DST pe kilogram. Daca administratia de prezentare nu accepta sa plateasca valoarea reclamata intr-un termen fixat de catre administratia de destinatie, aceasta poate fie sa returneze trimiterile administratiei de prezentare, avand dreptul sa fie rambursata cu cheltuielile de retur, fie sa le trateze conform propriei sale legislatii. ART. 26 Trimiteri neadmise. Interdictii. 1. Trimiterile care nu indeplinesc conditiile cerute prin conventie si regulament nu sunt admise. 2. Trimiterile, altele decat trimiterile cu valoare declarata, nu pot contine monede, bilete de banca, bancnote sau valori la purtator, cecuri de calatorie, platina, aur sau argint, manufacturat sau nu, pietre pretioase, bijuterii si alte obiecte pretioase. Totusi, daca legislatia interna a tarilor de origine si de destinatie o permit, aceste obiecte pot fi expediate in plic inchis, ca trimiteri recomandate. 3. Scrisorile nu pot contine documente avand caracter de corespondenta actuala si personala, schimbate intre alte persoane decat expeditorul si destinatarul sau persoanele care locuiesc cu ei. Daca se constata prezenta acestora, administratia tarii de origine sau de destinatie le trateaza conform legislatiei sale. 4. In afara exceptiilor prevazute in regulament, imprimatele si cecogramele: 4.1. nu pot sa comporte nici o adnotare, nici sa contina vreun document care sa aiba caracter de corespondenta actuala si personala; 4.2. nu pot sa contina nici un timbru postal, nici o formula de francare, obliterata sau nu, nici o hartie reprezentand vreo valoare. 5. Introducerea in trimiterile postei de scrisori a obiectelor mentionate mai jos este interzisa: 5.1. stupefiantele si substantele psihotrope; 5.2. materiile explozibile, inflamabile sau alte materii periculoase; totusi materiile biologice perisabile si materiile radioactive mentionate in art. 24 nu cad sub incidenta acestei interdictii; 5.3. obiectele obscene sau imorale; 5.4. obiectele al caror import sau circulatie este interzisa in tara de destinatie; 6. Introducerea de animale vii in trimiterile postei de scrisori este interzisa. 6.1. Sunt totusi admise in trimiterile postei de scrisori, altele decat trimiterile cu valoare declarata: 6.1.1. albinele, lipitorile si viermii de matase; 6.1.2. parazitii si distrugatorii insectelor nocive, destinati in controlul acestor insecte si schimbati intre institutiile oficial recunoscute. 7. Tratamentul trimiterilor admise din greseala este prevazut in regulament. Totusi trimiterile care contin obiectele mentionate la pct. 5.1., 5.2 si 5.3 nu sunt in nici un caz indrumate la destinatie, nici distribuite destinatarilor, nici returnate la origine. ART. 27 Reexpedierea 1. In caz de schimbare a adresei destinatarului, trimiterile postei de scrisori ii sunt imediat reexpediate in conditiile prevazute in serviciul intern. 2. Trimiterile nu sunt totusi reexpediate: 2.1. daca expeditorul le-a interzis reexpedierea printr-o adnotare facuta in adresa, intr-o limba cunoscuta in tara de destinatie; 2.2. daca ele comporta, deasupra adresei destinatarului, mentiunea sau ocupantului locului. 3. Administratiile care percep o taxa pentru cererile de reexpediere in serviciul lor intern sunt autorizate sa perceapa aceeasi taxa in serviciul international. 4. Nici un supliment de taxa nu este perceput pentru trimiterile postei de scrisori reexpediate dintr-o tara in alta, in afara exceptiilor prevazute de regulament. Totusi administratiile care percep o taxa de reexpediere in serviciul lor intern sunt autorizate sa perceapa aceeasi taxa pentru trimiterile postei de scrisori reexpediate in propriul lor serviciu. 5. Conditiile de reexpediere reies din regulament. ART. 28 Trimiteri nedistribuibile 1. Sunt considerate ca trimiteri nedistribuibile acele trimiteri care nu au putut fi predate destinatarilor dintr-o cauza anume. 2. Returnarea trimiterilor nedistribuibile, precum si termenul lor de pastrare sunt prevazute in regulament. 3. Nici un supliment de taxa nu este perceput pentru trimiterile nedistribuibile returnate tarii de origine, in afara exceptiilor prevazute in regulament. Totusi administratiile care percep o taxa de retur in serviciul lor intern sunt autorizate sa perceapa aceeasi taxa pentru trimiterile din regim international care le sunt returnate. ART. 29 Retragere. Modificarea sau corectarea adresei la cererea expeditorului 1. Expeditorul unei trimiteri din posta de scrisori poate cere retragerea din serviciu, modificarea sau corectarea adresei, atat timp cat trimiterea: 1.1. nu a fost predata destinatarului; 1.2. nu a fost confiscata sau distrusa de catre autoritatea competenta pentru incalcarea art. 26; 1.3. nu a fost retinuta in virtutea legislatiei tarii de destinatie. 2. Fiecare administratie este obligata sa accepte cererile de retragere, de modificare sau de corectare a adresei, referitoare la orice trimitere din posta de scrisori, prezentata in serviciile altor administratii, daca legislatia sa permite acest lucru. 3. Expeditorul trebuie sa plateasca, pentru fiecare cerere, o taxa speciala de 1,31 DST maximum. 4. Cererea este transmisa pe cale postala sau pe caile telecomunicatiilor, pe cheltuiala expeditorului. Conditiile de transmitere si dispozitiile referitoare la utilizarea caii de telecomunicatii sunt prevazute in regulament. 5. Pentru fiecare cerere de retragere, de modificare sau de corectare a adresei referitoare la mai multe trimiteri prezentate simultan la acelasi oficiu postal de catre acelasi expeditor pe adresa aceluiasi destinatar nu se percep decat o singura data taxele prevazute la paragrafele 3 si 4. ART. 30 Reclamatii 1. Reclamatiile sunt admise in termen de un an, incepand cu a doua zi dupa prezentarea trimiterii. 2. In timpul acestei perioade, reclamatiile sunt acceptate de indata ce problema este semnalata de catre expeditor sau de catre destinatar. Totusi, cand reclamatia unui expeditor se refera la o trimitere nedistribuita si cand termenul de indrumare prevazut nu este inca expirat, se convine a se informa expeditorul asupra acestui termen. 3. Fiecare administratie este obligata sa accepte reclamatiile referitoare la orice trimitere prezentata in serviciile celorlalte administratii. 4. Prelucrarea reclamatiilor este gratuita. Totusi, daca utilizarea cailor de telecomunicatii sau a serviciului EMS este solicitata, cheltuielile suplimentare sunt, in principiu, in sarcina solicitantului. Dispozitiile referitoare la acest lucru sunt prevazute in regulament. CAP. 4 Probleme vamale ART. 31 Controlul vamal Administratiile postale din tara de origine si din cea de destinatie sunt autorizate sa supuna trimiterile postei de scrisori controlului vamal, conform legislatiei din aceste tari. ART. 32 Taxa de prezentare la vama Trimiterile supuse controlului vamal in tara de origine sau de destinatie, dupa caz, pot fi supuse unei taxe postale speciale de 2,61 DST maximum. Pentru fiecare sac M, taxa speciala poate ajunge pana la 3,27 DST maximum. Aceasta taxa nu este perceputa decat pentru prezentarea la vama si vamuirea trimiterilor care au fost supuse drepturilor vamale sau oricarui alt drept de aceeasi natura. ART. 33 Drepturi vamale si alte drepturi Administratiile postale sunt autorizate sa perceapa de la expeditorii sau destinatarii trimiterilor, dupa caz, drepturile vamale si orice alte eventuale drepturi. CAP. 5 Responsabilitate ART. 34 Responsabilitatea administratiilor postale. Despagubiri 1. Generalitati 1.1. In afara cazurilor prevazute la art. 35, administratiile postale raspund de: 1.1.1. pierderea, spolierea sau avarierea trimiterilor recomandate si a trimiterilor cu valoare declarata; 1.1.2. pierderea trimiterilor cu predare atestata. 1.2. Administratiile postale se pot angaja sa acopere riscurile care decurg dintr-un caz de forta majora. 2. Trimiteri recomandate. 2.1. Expeditorul unei trimiteri recomandate are dreptul la o despagubire in caz de pierdere a trimiterii sale. 2.1.1. Despagubirea pentru pierderea unei trimiteri recomandate se ridica la 30 DST, inclusiv valoarea taxelor platite cu ocazia prezentarii trimiterii; 2.1.2. Despagubirea pentru un sac M recomandat se ridica la 150 DST, inclusiv valoarea taxelor platite cu ocazia prezentarii sacului M. 2.2. Expeditorul unei trimiteri recomandate are dreptul la o despagubire, daca continutul trimiterii sale este spoliat sau avariat. Ambalajul trebuie totusi sa fi fost recunoscut ca suficient pentru a garanta in mod eficient continutul contra riscurilor accidentale de spoliere sau avariere. 2.2.1. Despagubirea pentru o trimitere recomandata spoliata sau avariata corespunde, in principiu, valorii reale a pagubei. Ea nu poate totusi, in nici un caz, sa depaseasca valorile fixate la pct. 2.1.1. si 2.1.2. Pagubele indirecte sau beneficiile nerealizate nu sunt luate in considerare. 3. Trimiteri cu predare atestata. 3.1. In caz de pierdere a unei trimiteri cu predare atestata, expeditorul are dreptul la restituirea taxelor achitate. 3.2. Expeditorul are, de asemenea, dreptul la rambursarea taxelor achitate, in cazul in care continutul a fost in intregime spoliat sau avariat. Ambalajul trebuie totusi sa fi fost recunoscut ca suficient pentru a garanta in mod eficient continutul contra riscurilor accidentale de spoliere sau avariere. 4. Trimiteri cu valoare declarata 4.1. In caz de pierdere, spoliere sau avariere a unei trimiteri cu valoare declarata, expeditorul are dreptul la o despagubire corespunzand, in principiu, valorii reale a pagubei. Pagubele indirecte sau beneficiile nerealizate nu sunt luate in considerare. Totusi aceasta despagubire nu poate in nici un caz sa depaseasca suma in DST a valorii declarate. 4.2. Despagubirea este calculata dupa pretul curent, convertit in DST, al obiectelor de valoare de aceeasi natura, in locul si perioada in care ele au fost acceptate la transport. In lipsa unui pret curent, despagubirea este calculata dupa valoarea obisnuita a obiectelor evaluate pe aceeasi baza. 4.3. Cand o despagubire este datorata pentru pierderea, spolierea totala sau avarierea totala a unei trimiteri cu valoare declarata, expeditorul sau, dupa caz, destinatarul are dreptul, in plus, la restituirea taxelor si a drepturilor achitate. Totusi taxa de asigurare nu este in nici un caz rambursabila; ea ramane achitata administratiei de origine. 5. Prin derogare de la dispozitiile prevazute la pct. 2.1. si 4.1., destinatarul are dreptul la despagubire dupa ce va fi fost facuta predarea unei trimiteri recomandate sau a unei trimiteri cu valoare declarata, spoliata sau avariata. 6. Administratia de origine are posibilitatea de a plati expeditorilor din tara sa despagubirile revazute prin legislatia sa interna pentru trimiterile recomandate, cu conditia ca ele sa nu fie inferioare celor prevazute la pct. 2.1. Acelasi lucru este valabil si pentru administratia de destinatie, atunci cand despagubirea este platita destinatarului. Valorile fixate la pct. 2.1 raman totusi aplicabile: 6.1. in caz de recurs contra administratiei responsabile; 6.2. daca expeditorul renunta la drepturile sale in favoarea destinatarului sau invers. ART. 35 Neresponsabilitatea administratiilor postale 1. Administratiile postale inceteaza sa fie responsabile de trimiterile recomandate, trimiterile cu predare atestata si trimiterile cu valoare declarata, carora le-a fost facuta predarea in conditiile prescrise de reglementarile lor pentru trimiteri de aceeasi natura. Responsabilitatea este totusi mentinuta: 1.1. cand o spoliere sau avariere a fost constatata inaintea predarii sau cu ocazia predarii trimiterii; 1.2. cand reglementarea interna permitand, destinatarul, eventual expeditorul, daca este cazul unui retur la origine, formuleaza rezerve la preluarea unei trimiteri spoliate sau avariate; 1.3. cand reglementarea interna permitand, trimiterea recomandata a fost distribuita intr-o cutie postala si destinatarul declara ca nu a primit-o atunci cand procedeaza la reclamatie; 1.4. cand destinatarul sau, in caz de retur la origine, expeditorul unei trimiteri cu valoare declarata, in pofida descarcarii date reglementar, declara fara intarziere administratiei care i-a distribuit trimiterea ca a constatat o paguba. El trebuie sa aduca dovada ca spolierea sau avarierea nu s-a produs dupa distribuirea trimiterii. 2. Administratiile postale nu sunt responsabile: 2.1. in caz de forta majora, sub rezerva art. 34 pct. 1.2.: 2.2. cand proba responsabilitatii lor nefiind administrata altfel, ele nu pot raspunde de trimiteri ca urmare a distrugerii documentelor de serviciu ca rezultat al unui caz de forta majora; 2.3. cand paguba a fost determinata de greseala sau neglijenta expeditorului sau provine de la natura continutului; 2.4. cand este vorba de trimiteri al caror continut cade sub interdictiile prevazute la art. 26, si aceste trimiteri au fost confiscate sau distruse de catre autoritatea competenta datorita continutului lor; 2.5. in caz de retinere, in virtutea legislatiei tarii de destinatie, conform notificarii administratiei acestei tari; 2.6. cand este vorba de trimiteri cu valoare declarata, care fac obiectul unei declarari frauduloase a valorii superioare valorii reale a continutului; 2.7. cand expeditorul nu a formulat nici o reclamatie in termen de un an, incepand din a doua zi dupa prezentarea trimiterii. 3. Administratiile postale nu isi asuma nici o responsabilitate in ceea ce priveste declaratia vamala, indiferent sub ce forma ar fi aceasta facuta, si deciziile luate de catre serviciile vamale cu ocazia verificarii trimiterilor supuse controlului vamal. ART. 36 Responsabilitatea expeditorului 1. Expeditorul unei trimiteri din posta de scrisori este responsabil de toate pagubele cauzate celorlalte trimiteri postale ca urmare a expedierii de obiecte neadmise la transport sau a nerespectarii conditiilor de admitere. 2. Expeditorul este responsabil in aceleasi limite ca si administratiile postale. 3. Expeditorul ramane responsabil, chiar daca oficiul de prezentare a acceptat o astfel de trimitere. 4. Expeditorul nu este responsabil, daca exista o greseala sau neglijenta a administratiilor sau a transporturilor. ART. 37 Plata despagubirii 1. Sub rezerva dreptului de recurs contra administratiei responsabile, obligatia de a plati despagubirea revine, dupa caz, administratiei de origine sau administratiei de destinatie. Obligatia de a restitui taxele pentru trimiterile cu predare atestata revine administratiei de origine. 2. Expeditorul are posibilitatea sa renunte la dreptul sau la despagubire in favoarea destinatarului. Invers, destinatarul are posibilitatea sa renunte la drepturile sale in favoarea expeditorului. Expeditorul sau destinatarul pot autoriza o terta persoana sa primeasca despagubirea, daca legislatia interna permite acest lucru. 3. Administratia de origine sau de destinatie, dupa caz, este autorizata sa despagubeasca pe cel in drept in contul administratiei care, participand la transport si in mod reglementar atentionata, a lasat sa se scurga doua luni fara sa dea o solutie definitiva problemei sau fara sa fi semnalat: 3.1. ca paguba pare sa fie datorata unui caz de forta majora; 3.2. ca trimiterea ar fi fost retinuta, confiscata sau distrusa de catre autoritatea competenta, datorita continutului ei, sau retinuta in virtutea legislatiei tarii de destinatie. 4. Administratia de origine sau de destinatie, dupa caz, este, de asemenea, autorizata sa despagubeasca pe cel in drept in cazul in care formularul de reclamatie este insuficient completat si a trebuit sa fie returnat pentru completarea informatiei, antrenand astfel depasirea termenului prevazut in paragraful 3. ART. 38 Recuperarea eventuala a despagubirii de la expeditor sau destinatar 1. Daca, dupa plata despagubirii, o trimitere recomandata sau o trimitere cu valoare declarata sau o parte a continutului considerat anterior ca pierdut a fost regasit, expeditorul sau, dupa caz, destinatarul este avizat ca trimiterea este retinuta la dispozitia sa o perioada de 3 luni, contra rambursarii valorii despagubirii platite. In acelasi timp el este intrebat cui trebuie sa fie predata trimiterea. In caz de refuz sau de lipsa a raspunsului in termenul prevazut, acelasi demers este efectuat pe langa destinatar sau expeditor, dupa caz. 2. Daca expeditorul si destinatarul renunta sa preia trimiterea, aceasta devine proprietatea administratiei, sau, daca este cazul, a administratiilor care au suportat paguba. 3. In caz de descoperire ulterioara a unei trimiteri cu valoare declarata, al carei continut este recunoscut ca fiind de valoare inferioara sumei despagubirii platite, expeditorul trebuie sa ramburseze suma acestei despagubiri contra preluarii trimiterii, fara prejudicierea consecintelor care decurg din declararea frauduloasa a valorii. CAP. 6 Curierul electronic ART. 39 Dispozitii generale 1. Administratiile postale pot conveni intre ele sa practice serviciile de curier electronic. 2. Curierul electronic este un serviciu postal care utilizeaza calea telecomunicatiilor pentru a transmite, conform originalului si in cateva secunde, mesaje primite de la expeditor, sub forma fizica sau electronica si care trebuie sa fie predate destinatarului, sub forma fizica sau electronica. In cazul predarii sub forma fizica, informatiile sunt in general transmise, pe calea telecomunicatiilor, la cea mai mare distanta posibila, si reproduse sub forma fizica, cat mai aproape posibil de destinatar. Mesajele sub forma fizica sub predate in plic destinatarului ca trimiteri din posta de scrisori. 3. Tarifele referitoare la curierul electronic sunt fixate de catre administratii avandu-se in vedere costurile si exigentele pietei. ART. 40 Servicii de telecopie Gama de servicii de tip bureaufax permite sa se transmita texte si ilustratii conform originalului, prin telecopie. ART. 41 Servicii de teleimprimare Gama de servicii permite transmiterea de texte si ilustratii generate de instalatii de informatica (PC, ordinator central). PARTEA A TREIA Dispozitii referitoare la posta de scrisori. Relatii intre administratiile postale CAP. 1 Prelucrarea trimiterilor postei de scrisori ART. 42 Obiective in materie de calitate 1. Administratiile trebuie sa fixeze un termen pentru prelucrarea trimiterilor prioritare si a trimiterilor-avion si de suprafata cu destinatia sau provenienta tarii lor. Acest termen nu trebuie sa fie mai putin favorabil celui aplicat trimiterilor comparabile din serviciul lor intern. 2. Administratia de origine trebuie sa publice directivele in materie de calitate a serviciului pentru trimiterile-avion destinate strainatatii, luand ca punct de reper termenele fixate de catre administratiile de origine si de destinatie si luand in calcul timpul de transport. 3. Administratiile postale vor intreprinde verificari periodice privind respectarea termenelor stabilite fie in cadrul anchetelor organizate de biroul international sau de uniunile restranse, fie pe baza de acorduri bilaterale. 4. Este, de asemenea, de dorit ca administratiile postale sa verifice periodic respectarea termenelor stabilite prin intermediul altor sisteme de control, in special al controalelor externe. 5. Pe cat este posibil, administratiile aplica sisteme de control al calitatii serviciului pentru depesele curierului international (atat la sosire, cat si la plecare); este vorba de o evaluare efectuata, in masura posibilului, incepand de la prezentare pana la distribuire (cap la cap). 6. Toate tarile membre furnizeaza biroului international informatii actualizate asupra ultimelor termene de admitere (orele limite de prezentare), care le servesc drept referinta in exploatarea serviciului lor postal international. 7. De indata ce ste posibil, informatiile trebuie sa fie furnizate separat pentru fluxurile de curier prioritar si neprioritar. ART. 43 Schimbul de trimiteri 1. Administratiile pot sa isi expedieze reciproc, prin intermediul uneia sau mai multora dintre ele, in aceeasi masura, depese inchise, cat si trimiteri in tranzit deschis, conform nevoilor si convenientelor serviciului. 2. Cand transportul in tranzit de curier de-a lungul unei tari are loc fara participarea administratiei postale din acea tara, aceasta din urma trebuie sa fie informata dinainte. Aceasta forma de tranzit nu angajeaza responsabilitatea administratiei postale a tarii de tranzit. 3. Administratiile au posibilitatea sa expedieze, prin avion, cu prioritate redusa, depesele de curier de suprafata, sub rezerva acordului administratiilor care primesc aceste depese in aeroporturile din tarile lor. 4. Schimburile se deruleaza pe baza dispozitiilor din regulament. ART. 44 Schimbul de depese inchise cu unitatile militare 1. Depesele inchise pot fi schimbate prin intermediul serviciilor teritoriale, maritime sau aeriene din alte tari: 1.1. intre birourile postale dintr-una dintre tarile membre si comandamente de unitati militare puse la dispozitia Organizatiei Natiunilor Unite; 1.2. intre comandantii acestor unitati militare; 1.3. intre birourile postale dintr-o tara membra si comandamentele de divizii navale sau aeriene, nave de razboi sau avioane militare din aceeasi tara si care stationeaza in strainatate; 1.4. intre comandantii de divizii navale sau aeriene, de nave de razboi sau avioane militare ale aceleiasi tari. 2. Trimiterile postei de scrisori, cuprinse in depesele mentionate la paragraful 1, trebuie sa fie exclusiv pe adresa sau sa provina de la membrii unitatilor militare sau ai statelor majore si echipajelor vapoarelor sau avioanelor de destinatie sau expeditoare ale depeselor. Tarifele si conditiile de expediere care le sunt aplicabile sunt determinate, dupa reglementarea sa, de catre administratia postala a tarii care a pus la dispozitie, unitati militare sau careia ii apartin vapoarele sau avioanele. 3. In afara unei intelegeri speciale, administratia tarii care a pus la dispozitie unitatea militara sau de care tin vapoarele de razboi sau avioanele militare este datoare, fata de administratiile respective, pentru plata cheltuielilor de tranzit al depeselor, a cheltuielilor terminale si a cheltuielilor de transport aerian. ART. 45 Suspendarea temporara a serviciilor Cand imprejurari extraordinare obliga o administratie postala sa suspende temporar si in mod general sau partial executarea serviciilor, ea trebuie sa informeze imediat administratiile interesate. CAP. 2 Tratarea cazurilor de responsabilitate ART. 46 Determinarea responsabilitatii intre administratiile postale 1. Pana la proba contrara, responsabilitatea revine administratiilor postale care, primind trimiterea fara sa faca vreo observatie si fiind puse in posesia tuturor mijloacelor reglementare de investigare, pot stabili nici predarea ei catre destinatar nici, daca este cazul, trimiterea corecta a acesteia catre o alta administratie. 2. Daca pierderea, spolierea sau avarierea s-a produs in cursul transportului, fara a fi posibil sa se stabileasca pe teritoriul sau in serviciul carei tari s-a produs faptul, administratiile in cauza suporta paguba in parti egale. 3. Responsabilitatea unei administratii fata de celelalte administratii nu este in nici un caz angajata dincolo de maximumul de declarare a valorii pe care ea l-a adoptat. 4. Administratiile postale care nu asigura serviciul de trimiteri cu valori declarate isi asuma, pentru asemenea trimiteri transportate in depese inchise, responsabilitatea prevazuta pentru trimiterile recomandate. Aceasta dispozitie se aplica si atunci cand administratiile postale nu accepta responsabilitatea valorilor pentru transporturile efectuate la bordul vapoarelor sau al avioanelor pe care ea le utilizeaza. 5. Daca pierderea, spolierea sau avarierea s-a produs pe teritoriul sau in serviciul unei administratii intermediare care nu asigura serviciul de trimiteri cu valoare declarata, administratia de origine suporta paguba neacoperita de catre administratia intermediara. 6. Drepturile vamale si altele, a caror anulare nu a putut fi obtinuta, cad in sarcina administratiilor responsabile de pierdere, spoliere sau avariere. 7. Administratia care a efectuat plata despagubirii este inlocuita, pana la concurenta sumei acestei despagubiri, in drepturi, de catre persoana care a primit-o, pentru orice eventual recurs fie impotriva destinatarului, fie impotriva expeditorului, fie impotriva unor terti. CAP. 3 Cheltuieli de tranzit si cheltuieli terminale ART. 47 Cheltuieli de tranzit 1. Sub rezerva art. 50, depesele inchise schimbate intre doua administratii sau intre doua birouri din aceeasi tara, prin intermediul uneia sau mai multor administratii (servicii terte), sunt supuse platii cheltuielilor de tranzit. Acestea constituie o retributie pentru prestatiile referitoare la tranzitul teritorial sau la tranzitul maritim. 2. Trimiterile in tranzit deschis pot fi si ele supuse cheltuielilor de tranzit. Modalitatile de aplicare reies din regulament. ART. 48 Baremuri ale cheltuielilor de tranzit 1. Cheltuielile de tranzit sunt calculate dupa baremurile indicate in tabelul de mai jos:
Parcursul Taxa per kg brut
-------------------------------------------------------------------------------
1 2
-------------------------------------------------------------------------------
1.1. Parcursuri teritoriale exprimate in kilometri DST
Pana la 100 km 0,14
Peste 100 km pana la 200 km 0,17
Peste 200 km pana la 300 km 0,20
Peste 300 km pana la 400 km 0,22
Peste 400 km pana la 500 km 0,24
Peste 500 km pana la 600 km 0,26
Peste 600 km pana la 700 km 0,27
Peste 700 km pana la 800 km 0,29
Peste 800 km pana la 900 km 0,31
Peste 900 km pana la 1.000 km 0,32
Peste 1.000 km pana la 1.100 km 0,34
Peste 1.100 km pana la 1.200 km 0,35
Peste 1.200 km pana la 1.300 km 0,37
Peste 1.300 km pana la 1.500 km 0,39
Peste 1.500 km pana la 2.000 km 0,43
Peste 2.000 km pana la 2.500 km 0,49
Peste 2.500 km pana la 2.750 km 0,53
Peste 2.750 km pana la 3.000 km 0,56
Peste 3.000 km pana la 4.000 km 0,62
Peste 4.000 km pana la 5.000 km 0,72
Peste 5.000 km pana la 6.000 km 0,81
Peste 6.000 km pana la 7.000 km 0,89
Peste 7.000 km pana la 8.000 km 0,97
Peste 8.000 km pana la 9.000 km 1,05
Peste 9.000 km pana la 10.000 km 1,12
Peste 10.000 km pana la 11.000 km 1,19
Peste 11.000 km pana la 12.000 km 1,26
Peste 12.000 km pana la 13.000 km 1,32
Peste 13.000 km pana la 14.000 km 1,39
Peste 14.000 km 1,45
-------------------------------------------------------------------------------
1.2. Parcursuri maritime
-------------------------------------------------------------------------------
exprimate in kilometri
exprimate in mile marine dupa convertirea pe baza: DST
1 mila marina = 1,852 km
pana la 100 mile marine pana la 185 km 0,17
peste 100 pana la 200 peste 185 pana la 370 0,19
peste 200 pana la 300 peste 370 pana la 556 0,21
peste 300 pana la 400 peste 556 pana la 741 0,22
peste 400 pana la 500 peste 741 pana la 926 0,23
peste 500 pana la 600 peste 926 pana la 1.111 0,24
peste 600 pana la 700 peste 1.111 pana la 1.296 0,24
peste 700 pana la 800 peste 1.296 pana la 1.482 0,25
peste 800 pana la 900 peste 1.482 pana la 1.667 0,25
peste 900 pana la 1.000 peste 1.667 pana la 1.852 0,26
peste 1.000 pana la 1.100 peste 1.852 pana la 2.037 0,26
peste 1.100 pana la 1.200 peste 2.037 pana la 2.222 0,27
peste 1.200 pana la 1.300 peste 2.222 pana la 2.408 0,27
peste 1.300 pana la 1.500 peste 2.408 pana la 2.778 0,28
peste 1.500 pana la 2.000 peste 2.778 pana la 3.704 0,29
peste 2.000 pana la 2.500 peste 3.704 pana la 4.630 0,31
peste 2.500 pana la 2.750 peste 4.630 pana la 5.093 0,32
peste 2.750 pana la 3.000 peste 5.093 pana la 5.556 0,32
peste 3.000 pana la 4.000 peste 5.556 pana la 7.408 0,34
peste 4.000 pana la 5.000 peste 7.408 pana la 9.260 0,36
peste 5.000 pana la 6.000 peste 9.260 pana la 11.112 0,38
peste 6.000 pana la 7.000 peste 11.112 pana la 12.964 0,40
peste 7.000 pana la 8.000 peste 12.964 pana la 14.816 0,41
peste 8.000 pana la 9.000 peste 14.816 pana la 16.668 0,42
peste 9.000 pana la 10.000 peste 16.668 pana la 18.520 0,43
peste 10.000 pana la 11.000 peste 18.520 pana la 20.372 0,45
peste 11.000 pana la 12.000 peste 20.372 pana la 22.224 0,46
peste 12.000 pana la 13.000 peste 22.224 pana la 24.076 0,47
peste 13.000 pana la 14.000 peste 24.076 pana la 25.928 0,48
peste 14.000 peste 25.928 0,49 -------------------------------------------------------------------------------
2. Consiliul de exploatare postala este autorizat sa revizuiasca si sa modifice, intre doua congrese, baremurile mentionate la paragraful 1. Revizuirea care ar putea fi facuta datorita metodologiei care asigura o remuneratie echitabila administratiilor care efectueaza operatiuni de tranzit va trebui sa se sprijine pe datele economice si financiare, fiabile si reprezentative. Modificarea eventuala care va putea fi hotarata va intra in vigoare la o data fixata de catre Consiliul de exploatare postala. ART. 49 Cheltuieli terminale 1. Sub rezerva art. 50, fiecare administratie, care primeste de la o alta administratie trimiteri din posta de scrisori, are dreptul sa primeasca de la administratia expeditoare o remuneratie pentru cheltuieli ocazionate de catre curierul international primit. 2. Remuneratia 2.1. Remuneratia pentru trimiterile postei de scrisori, cu exceptia sacilor M, este de 3,427 DST pe kilogram. 2.2. Pentru sacii M, taxa de aplicat este de 0,653 DST per kilogram. 2.2.1. Sacii M mai usori de 5 kg sunt considerati ca avand o greutate de 5 kg, pentru remunerarea cheltuielilor terminale. 3. Mecanismul de revizuire 3.1. Cand, intr-o relatie data, o administratie expeditoare sau destinatara a unui flux de curier de peste 150 tone per an (sacii M exclusi) constata ca numarul mediu al trimiterilor continute intr-un kilogram de curier expediat sau primit se indeparteaza de media mondiala de 17,26 trimiteri, ea poate obtine revizuirea taxei daca, prin raportare la aceasta medie: 3.1.1. numarul de trimiteri este mai mare de 21, sau 3.1.2. numarul de trimiteri este mai mic de 14. 3.1.3. In cazul prevazut la pct. 3.1.2, revizuirea nu este aplicabila, daca fluxul respectiv este destinat unei tari in curs de dezvoltare care figureaza in lista retinuta in acest scop de catre congres. 3.1.4. Cand o administratie solicita aplicarea revizuirii prevazute la pct. 3.1, administratia corespondenta poate sa faca acelasi lucru, daca fluxul in celalalt sens este mai mic de 150 tone per an. 3.1.4.1. Dispozitiile prevazute la pct. 3.1.4. nu se aplica tarilor in curs de dezvoltare care figureaza in lista retinuta in acest scop de catre congres. 3.2. Revizuirea este efectuata conform conditiilor precizate in regulament. 4. Curierul in numar 4.1. Pentru curierul in numar, administratia de destinatie poate sa ceara o remuneratie specifica, conform uneia dintre formulele urmatoare: 4.1.1. aplicarea de taxe medii mondiale de 0,14 DST per trimitere si de 1 DST per kilogram; 4.1.2. aplicarea de taxe per trimitere si per kilogram, care sa reflecte costurile prelucrarii in tara de destinatie. Aceste costuri trebuie sa fie in concordanta cu tarifele interne, conform conditiilor precizate in regulament. 4.2. Sub rezerva conditiilor mentionate la pct. 3.1.3, cand o administratie de destinatie solicita remuneratia specifica pentru curierul in numar, administratia expeditoare este abilitata sa solicite ca restul fluxului sa fie supus revizuirii prevazute la pct. 3.1. 5. Consiliul de exploatare postala este autorizat sa modifice, in intervalul dintre doua congrese, remuneratiile mentionate la paragraful 2 si la pct. 4.1.1. Revizuirea care ar putea fi facuta va trebui sa se bazeze pe date economice si financiare, fiabile si reprezentative. Modificarea eventuala, care ar putea fi decisa, va intra in vigoare la o data fixata de catre Consiliul de exploatare postala. Acesta din urma este, de asemenea, autorizat sa defineasca modalitatile de punere in aplicare a sistemului de remuneratie prevazut la pct. 4.1.2. 6. Orice administratie poate renunta, total sau partial, la remuneratia prevazuta la paragraful 1. 7. Administratiile interesate pot, prin acord bilateral sau multilateral, sa aplice alte sisteme de remuneratie pentru reglarea conturilor referitoare la cheltuieli terminale. ART. 50 Scutirea de cheltuieli de tranzit si de cheltuieli terminale Sunt scutite de cheltuieli de tranzit teritorial sau maritim si de cheltuieli terminale trimiterile din posta de scrisori referitoare la serviciul postal, mentionate la art. 7 pct. 2.2, trimiterile postale nedistribuite, returnate la origine in depese inchise, precum si sacii postali goi. ART. 51 Decontul cheltuielilor de tranzit si al cheltuielilor terminale 1. Cheltuieli de tranzit 1.1. Decontul cheltuielilor de tranzit al curierului de suprafata este stabilit anual de catre administratia de tranzit pentru fiecare administratie de origine. El se bazeaza pe greutatea depeselor primite in tranzit, expediate in timpul anului, luat in considerare. Baremurile fixate in art. 48 sunt aplicabile. 1.2. Cheltuielile de tranzit sunt in sarcina administratiei de origine a depeselor. Ele sunt platibile, sub rezerva exceptiei prevazute la pct. 1.4, administratiilor tarilor traversate sau ale caror servicii participa la transportul teritorial sau maritim al depeselor. 1.3. Cand administratia tarii traversate nu participa la transportul teritorial sau maritim al depeselor, cheltuielile de tranzit corespunzatoare revin administratiei de destinatie, daca aceasta suporta costurile aferente acestui tranzit. 1.4. Cheltuielile de transport maritim al depeselor in tranzit pot fi reglate direct intre administratiile postale de origine a depeselor si companiile de navigatie maritime sau agentii lor. Administratia postala a postului de imbarcare trebuie sa isi dea acordul prealabil. 1.5. Administratia debitoare este scutita de plata cheltuielilor de tranzit atunci cand soldul anual nu depaseste 163,35 DST. 2. Cheltuieli terminale 2.1. Pentru trimiterile postei de scrisori, cu exceptia sacilor M, decontul cheltuielilor terminale este intocmit anual, de catre administratia creditoare, dupa greutatea reala a depeselor primite in timpul anului considerat. Taxele fixate in art. 49 sunt aplicabile. 2.2. Pentru sacii M, decontul cheltuielilor terminale este intocmit anual de catre administratia creditoare dupa greutatea supusa cheltuielilor terminale, conform conditiilor fixate la art. 49. 2.3. Pentru a determina greutatea anuala, administratiile de origine a depeselor trebuie sa indice in permanenta pentru fiecare depesa: - greutatea curierului (sacii M exclusi); - greutatea sacilor M care cantaresc peste 5 kg; - numarul sacilor M pana la 5 kg. 2.4. Cand se considera necesar a se determina numarul si greutatea trimiterilor in numar, sunt aplicate modalitatile indicate in regulament pentru aceasta categorie de curier. 2.5. Administratiile interesate pot sa convina decontarea cheltuielilor terminale in relatiile lor reciproce, prin metode statistice diferite. Ele pot, de asemenea, sa convina o periodicitate, alta decat cele prevazute in regulament pentru perioada statistica. 2.6. Administratia debitoare este scutita de plata cheltuielilor terminale atunci cand soldul anual nu depaseste 326,70 DST. 3. Orice administratie este autorizata sa supuna aprecierii unei comisii de arbitri rezultatele anuale care, dupa parerea ei, difera prea mult fata de realitate. Acest arbitraj este constituit asa cum este el prevazut in art. 128 din regulamentul general. Arbitrii au dreptul sa fixeze valoarea cheltuielilor de tranzit sau terminale de platit. CAP. 4 Cheltuieli de transport aerian ART. 52 Principii generale 1. Cheltuielile de transport pentru orice parcurs aerian sunt: 1.1. atunci cand este vorba de depese inchise, in sarcina administratiei tarii de origine; 1.2. atunci cand este vorba de trimiteri prioritare si de trimiteri-avion in tranzit deschis, inclusiv cele care sunt gresit indrumate, in sarcina administratiei care preda trimiterile unei alte administratii. 2. Aceleasi reguli sunt aplicabile depeselor-avion, trimiterilor prioritare si trimiterile-avion in tranzit deschis, scutite de cheltuieli de tranzit. 3. Fiecare administratie de destinatie care asigura transportul aerian al curierului international in interiorul tarii sale are dreptul la rambursarea costurilor suplimentare ocazionate de acest transport, cu conditia ca distanta medie ponderata a parcursurilor efectuate sa depaseasca 300 km. In afara unui acord prealabil privind gratuitatea, cheltuielile trebuie sa fie uniforme pentru toate depesele prioritare si depesele-avion provenind din strainatate, fie ca acest curier este reindrumat sau nu pe cale aeriana. 4. Totusi, cand compensarea cheltuielilor percepute de catre administratia de destinatie este bazata, in special, pe costurile sau pe tarifele interne, nu se efectueaza nici o rambursare suplimentara pentru cheltuielile de transport aerian intern. 5. Administratia de destinatie exclude, in vederea calcularii distantei medii ponderate, greutatea tuturor depeselor pentru care calculul compensatiei terminale este, in special, bazat pe costurile sau tarifele interne ale administratiei de destinatie. 6. In afara unei intelegeri speciale intre administratiile interesate, prevederile art. 48 se aplica depeselor-avion pentru eventualele parcursuri teritoriale sau maritime. Totusi, nu determina nici o plata de cheltuieli de tranzit: 6.1. transbordarea depeselor-avion intre doua aeroporturi care deservesc acelasi oras; 6.2. transportul acestor depese intre un aeroport care deserveste un oras si un antrepozit situat in acelasi oras si returnarea acestor depese in vederea reindrumarii lor. ART. 53 Taxa de baza si calculul cheltuielilor 1. Taxa de baza de aplicat in reglarea conturilor intre administratii, pentru transporturi aeriene, este stabilita de catre Consiliul de exploatare postala. Ea este calculata de catre Biroul international, conform formulei specifice in regulament. 2. Calculul cheltuielilor de transport aerian al depeselor inchise, al trimiterilor prioritare si al trimiterilor-avion in tranzit deschis, precum si metodele de decontare aferente sunt prevazute de regulament. CAP. 5 Legaturi telematice ART. 54 Dispozitii generale 1. Administratiile postale pot conveni sa stabileasca legaturi telematice intre ele si cu alti parteneri. 2. Administratiile postale respective sunt libere sa aleaga furnizorii si suporturile tehnice (material si aplicatii informatice), care sa serveasca la realizarea schimburilor de date. 3. De acord cu furnizorul de servicii de retea, administratiile postale convin, bilateral, modul de plata a acestor servicii. 4. Administratiile postale nu sunt nici financiar, nici juridic responsabile, daca o alta administratie nu isi achita platile datorate pentru serviciile legate de executarea schimburilor telematice. CAP. 6 Dispozitii diverse ART. 55 Reglarea conturilor Reglarile, intre administratiile postale, a conturilor internationale care provin din traficul postal pot fi considerate ca tranzactii curente si pot fi efectuate conform obligatiilor internationale uzuale intre tarile membre interesate, atunci cand exista acorduri in aceasta privinta. In absenta unor acorduri de acest gen, aceste reglari de conturi sunt efectuate conform dispozitiilor din regulament. ART. 56 Furnizarea de informatii, publicatii ale Biroului international, pastrarea documentelor Dispozitiile referitoare la furnizarea de informatii privind executarea serviciului postal, la publicatiile Biroului international, la pastrarea documentelor si a formularelor de utilizat sunt prevazute in regulament. PARTEA A PATRA Serviciul EMS ART. 57 Serviciul EMS 1. Serviciul EMS constituie cel mai rapid dintre serviciile postale prin mijloace fizice. El consta in colectarea, transmiterea si distribuirea in termene foarte scurte a corespondentei, documentelor si a marfurilor. 2. Serviciul EMS este reglementat pe baza acordurilor bilaterale. Aspectele care nu sunt in mod expres reglementate prin acorduri sunt supuse dispozitiilor corespunzatoare din actele Uniunii. 3. Acest serviciu este, in masura posibilului, identificat printr-un logotip de tipul modelului de mai jos, compus din urmatoarele elemente: - o aripa portocalie; - literele EMS in albastru; - trei benzi orizontale, portocalii. Logotipul poate fi completat cu numele serviciului national. EMS POSTRAPID ROMANIA 4. Tarifele corespunzatoare serviciului sunt fixate de catre administratia de origine, tinandu-se seama de costurile si de exigentele pietii. PARTEA A CINCEA Dispozitii finale ART. 58 Angajamente referitoare la masurile penale 1. Guvernele tarilor membre se angajeaza sa ia sau sa propuna puterii legislative din tara lor masurile necesare: 1.1. pentru a pedepsi contrafacerea timbrelor postale, chiar retrase din circulatie, si a cupoanelor-raspuns internationale; 1.2. pentru a pedepsi utilizarea sau punerea in circulatie: 1.2.1. a timbrelor postale contrafacute (chiar retrase din circulatie) sau care au servit deja, precum si a amprentelor contrafacute sau care au servit deja la francare sau a preselor de timbrat; 1.2.2. a cupoanelor-raspuns internationale contrafacute; 1.3. pentru a interzice si a reprima orice operatiuni frauduloase de fabricare si punere in circulatie de vignete si timbre uzuale in serviciul postal, contrafacute sau imitate in asa fel incat ar putea fi confundate cu vignetele si timbrele emise de catre administratia postala a uneia dintre tarile membre; 1.4. pentru a impiedica si, eventual, a pedepsi introducerea de stupefiante si substante psihotrope si, de asemenea, de materii explozive, inflamabile sau alte materii periculoase in trimiterile postale, in favoarea carora aceasta introducere nu ar fi in mod expres autorizata de catre conventie si aranjamente. ART. 59 Conditii de aprobare a propunerilor privind conventia si regulamentul ei de aplicare 1. Pentru a deveni executorii, propunerile supuse congresului si referitoare la prezenta conventie si la regulamentul ei de aplicare trebuie sa fie aprobate de catre majoritatea tarilor membre care sunt prezente si voteaza. Cel putin jumatate din numarul tarilor membre reprezentate in congres trebuie sa fie prezenta in momentul votului. 2. Pentru a deveni executorii, propunerile referitoare la regulament, care au fost retransmise de catre congres Consiliului de exploatare postala pentru decizie sau care sunt introduse intre cele doua congrese, trebuie sa fie aprobate de catre majoritatea membrilor Consiliului de exploatare postala. 3. Pentru a deveni executorii, propunerile introduse intre doua congrese si referitoare la prezenta conventie trebuie sa reuneasca: 3.1. doua treimi din sufragii, cel putin jumatate din numarul tarilor membre ale Uniunii, care au raspuns la consultatie, daca este vorba de modificari ale art. 1-7 (prima parte), 8-11, 13, 16-18, 20, 24-26, 34-38 (partea a doua), art. 43.2, 44-51, 55 (partea a treia) si art. 58-60 (partea a cincea) ale conventiei si tuturor articolelor din protocolul sau final; 3.2. majoritatea sufragiilor, cel putin jumatate din numarul tarilor membre ale Uniunii, care au raspuns la consultatie, daca este vorba de modificari de fond aduse dispozitiilor, altele decat cele mentionate la pct. 3.1; 3.3. majoritatea sufragiilor, daca este vorba de: 3.3.1. modificari de ordin redactional aduse dispozitiilor conventiei, altele decat cele mentionate la pct. 3.1; 3.3.2. interpretarea dispozitiilor conventiei si ale protocolului sau final. 4. Contrar dispozitiilor prevazute la pct. 3.1, orice tara membra, a carei legislatie nationala este inca incompatibila cu modificarea propusa, are posibilitatea sa faca o declaratie scrisa directorului general al Biroului international, indicand ca nu este posibil ca ea sa accepte aceasta modificare, in 48 de zile incepand din ziua notificarii modificarii. ART. 60 Punerea in executie si durata conventiei Prezenta conventie va fi pusa in aplicare la 1 ianuarie 1996 si va ramane in vigoare pana la punerea in aplicare a actelor urmatorului congres. Drept pentru care, plenipotentiarii guvernelor tarilor membre au semnat prezenta conventie intr-un exemplar, care este depus pe langa directorul general al Biroului international. O copie de pe aceasta va fi predata fiecarei parti de catre guvernul tarii gazda a congresului. Intocmita la Seul la 14 septembrie 1994. --------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.