Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIA din 16 noiembrie 1989  impotriva dopajului*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIA din 16 noiembrie 1989 impotriva dopajului*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 385 din 9 octombrie 1998

STRASBOURG, CONSILIUL EUROPEI
DEPARTAMENTUL PUBLICATII SI DOCUMENTE

-------------
*) Traducere.

PREAMBUL


Statele membre ale Consiliului Europei, celelalte state-parti ale Conventiei culturale europene, ca si celelalte state semnatare ale prezentei conventii,
considerand ca scopul Consiliului Europei este de a realiza o mai stransa legatura intre membrii sai pentru apararea si promovarea idealurilor si principiilor reprezentand patrimoniul lor comun si pentru favorizarea progresului lor economic si social,
constiente ca sportul trebuie sa joace un rol important in protejarea sanatatii, in educatia morala si fizica, precum si in promovarea intelegerii internationale,
preocupate de folosirea pe scara tot mai larga a produselor si metodelor de dopaj in randul sportivilor si de consecintele pe care acestea le au asupra sanatatii celor care le utilizeaza, ca si asupra viitorului sportului in general,
luand in considerare faptul ca aceasta problema pune in pericol principiile etice si valorile educative consacrate prin Carta olimpica, Carta internationala a sportului si educatiei fizice si UNESCO si prin Hotararea (76)41 a Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei, cunoscuta sub titlul Carta europeana a sportului pentru toti,
luand in considerare regulamentele politice si declaratiile adoptate de organizatiile sportive internationale pe taramul luptei impotriva dopajului,
constiente ca autoritatile publice si organizatiile sportive benevole au responsabilitati sporite in lupta impotriva dopajului in sport, indeosebi in garantarea bunei desfasurari - pe baza principiului de fair play - a manifestarilor sportive, ca si a sanatatii celor care participa la ele,
constiente ca aceste autoritati si organizatii trebuie sa colaboreze la toate nivelurile corespunzatoare,
reamintind hotararile privind dopajul, adoptate de Conferinta ministrilor europeni responsabili de sport si, in special, Hotararea nr. 1, adoptata la cea de-a VI-a Conferinta de la Rejkiavik din anul 1989,
deoarece Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei a adoptat deja Hotararea (67)12 privind dopajul atletilor, Recomandarea nr. R (79)8 referitoare la dopajul in sport, Recomandarea nr. R (84)19 cu privire la Carta europeana impotriva dopajului in sport si Recomandarea nr. R (88)12 referitoare la instituirea controlului antidoping fara preaviz in afara competitiei,
reamintind Recomandarea nr. 5 privind dopajul, adoptata de cea de-a II-a Conferinta internationala a ministrilor si inaltilor functionari responsabili cu educatia fizica si sportul, organizata de UNESCO la Moscova (1988),
hotarate sa continue si sa dezvolte cooperarea lor in vederea reducerii si chiar a eliminarii dopajului in sport, tinand seama de valorile etice si de masurile practice continute in aceste documente,

au cazut de acord asupra celor ce urmeaza:

ART. 1
Scopul conventiei
In vederea reducerii si chiar a eliminarii dopajului in sport, partile se angajeaza, in limitele propriilor lor prevederi constitutionale, sa ia masurile necesare pentru ca prevederile prezentei conventii sa devina efective.
ART. 2
Definirea si domeniul de aplicare a conventiei
1. Conform prezentei conventii:
a) prin dopaj in sport se intelege administrarea in randul sportivilor sau folosirea de catre acestia a unor clase farmacologice de agenti de dopaj sau a unor metode de dopaj;
b) prin clase farmacologice de agenti de dopaj sau de metode de dopaj se intelege, sub rezerva paragrafului 2 de mai jos, clasele agentilor de dopaj si ale metodelor de dopaj, interzise de catre organizatiile sportive internationale competente si care figureaza pe listele aprobate de grupul de supraveghere in baza art. 11 paragraful 1 b);
c) prin sportivi se intelege persoanele de ambele sexe care iau parte in mod obisnuit la activitati sportive organizate.
2. Atata timp cat o lista a claselor farmacologice ale agentilor de dopaj si ale metodelor de dopaj interzise nu va fi aprobata de grupa de control in baza art. 11 paragraful 1 b), se va aplica lista de referinta continuta in anexa la prezenta conventie.
ART. 3
Coordonarea pe plan intern
1. Partile coordoneaza politica si actiunile serviciilor lor guvernamentale si ale celorlalte organisme publice interesate in lupta impotriva dopajului in sport.
2. Partile se vor preocupa ca aceasta conventie sa fie aplicata in practica si, indeosebi, sa satisfaca exigentele art. 7, incredintand, daca este cazul, punerea in practica a unor dispozitii ale prezentei conventii unei autoritati sportive guvernamentale sau neguvernamentale, desemnata in acest scop, sau unei organizatii sportive.
ART. 4
Masuri destinate limitarii disponibilitatii si utilizarii agentilor de dopaj si metodelor de dopaj interzise
1. Partile adopta, dupa caz, norme legale, reglementari sau masuri administrative, in scopul reducerii disponibilitatii (in special, dispozitii vizand controlul circulatiei, pastrarii, importarii, distribuirii si al vanzarii), precum si a utilizarii in sport a agentilor si metodelor de dopaj interzise, in special a steroizilor anabolizanti.
2. In acest scop, partile sau, daca este cazul, organizatiile neguvernamentale competente subordoneaza criteriile de acordare a subventiilor publice organizatiilor sportive, cu aplicarea efectiva a catre acestea a reglementarilor antidoping.
3. De asemenea, partile:
a) isi sprijina organizatiile sportive in finantarea controalelor si analizelor antidoping fie prin acordare de subventii sau subsidii directe, fie tinand seama de pretul de cost al acestor controale si analize in stabilirea valorii globale a subventiilor sau subsidiilor ce urmeaza a fi alocate acestor organizatii;
b) iau masurile necesare pentru a refuza acordarea de subventii in vederea desfasurarii antrenamentelor, provenind din fonduri publice, acelor sportivi care au fost suspendati ca urmare a unei infractiuni fata de reglementarile cu privire la dopajul in sport, si acestea pe toata durata suspendarii;
c) incurajeaza si, daca este cazul, inlesnesc, prin organizatiile lor sportive, efectuarea controalelor antidoping cerute de organizatiile sportive internationale competente, atat in timpul, cat si in afara competitiilor;
d) incurajeaza si inlesnesc incheierea de catre organizatiile sportive a acordurilor autorizand echipe de control antidoping acreditate legal sa isi testeze membrii in alte tari.
4. Partile isi rezerva dreptul de a adopta regulamente antidoping si de a organiza controale antidoping din proprie initiativa si pe proprie raspundere, cu conditia ca acestea sa fie compatibile cu principiile relevante ale prezentei conventii.
ART. 5
Laboratoare
1. Fiecare parte se angajeaza:
a) fie sa infiinteze sau sa inlesneasca infiintarea pe teritoriul sau a unuia sau a mai multor laboratoare de control doping, susceptibile de a fi acceptate in conformitate cu criteriile adoptate de organizatiile sportive internationale competente si aprobate de grupa de control in baza art. 11 paragraful 1 b);
b) fie sa favorizeze organizatiilor sale accesul la un astfel de laborator de pe teritoriul altei parti.
2. Aceste laboratoare sunt incurajate:
a) sa ia masurile adecvate pentru a selecta, a retine, a pregati si a recicla un personal calificat;
b) sa intreprinda programe corespunzatoare de cercetare si dezvoltare privind agentii de dopaj si metodele utilizate sau presupuse a fi utilizate pentru dopajul in sport, precum si in domeniile biochimiei si farmacologiei analitice, in scopul de a se ajunge la o mai buna intelegere a efectelor pe care diverse substante le au asupra organismului uman, ca si a consecintelor acestora in planul performantelor sportive;
c) sa publice si sa difuzeze cu rapiditate noile date obtinute in urma cercetarilor.
ART. 6
Educatia
1. Partile se angajeaza sa elaboreze si sa aplice, daca este cazul, in colaborare cu organizatiile sportive interesate si cu mijloacele de comunicare in masa, programe educative si campanii de informare, evidentiind faptul ca dopajul reprezinta un real pericol pentru sanatate si ca prejudiciaza valorile etice ale sportului. Aceste programe si campanii se adreseaza atat tinerilor din institutiile scolare si cluburile sportive si parintilor acestora, cat si atletilor adulti, responsabililor, directorilor sportivi si antrenorilor. In ceea ce priveste personalul medical, aceste programe educative subliniaza importanta respectarii deontologiei medicale.
2. Partile se angajeaza sa incurajeze si sa promoveze, in colaborare cu organizatiile sportive regionale, nationale si internationale interesate, cercetarile privind elaborarea de programe de antrenament fiziologic si psihologic pe baze stiintifice si cu respectarea integritatii fiintei umane.
ART. 7
Colaborarea cu organizatiile sportive privind masurile pe care acestea trebuie sa le ia
1. Partile se angajeaza sa incurajeze propriile lor organizatii sportive si, prin intermediul acestora, organizatiile sportive internationale in elaborarea si aplicarea tuturor masurilor adecvate in lupta impotriva dopajului in sport.
2. In acest scop, ele isi sustin organizatiile sportive in clarificarea si reglementarea drepturilor, obligatiilor si respectivelor lor sarcini, in special punandu-si de acord:
a) reglementarile antidoping, pe baza regulamentelor adoptate de organizatiile sportive internationale competente;
b) listele claselor farmacologice ale agentilor de dopaj si metodelor de dopaj interzise, pe baza listelor adoptate de organizatiile sportive internationale competente;
c) metodele de control antidoping;
d) procedurile disciplinare, cu aplicarea principiilor international recunoscute ale justitiei naturale si garantarea respectarii drepturilor fundamentale ale sportivilor asupra carora planeaza vreo suspiciune; aceste principii sunt, in special, urmatoarele:
(i) organul de instruire trebuie sa fie distinct de organul disciplinar;
(ii) acestor persoane li se acorda dreptul la un proces echitabil si dreptul de a fi asistate sau reprezentate;
(iii) este obligatorie existenta unor dispozitii clare si practic aplicabile, care sa permita recursul impotriva oricarei rezolutii date;
e) procedurile de sanctionare efectiva a responsabililor, medicilor, veterinarilor, antrenorilor, lucratorilor din fizioterapie si a altor persoane responsabile de sau complice la incalcari fata de reglementarile antidoping sau la abateri savarsite de sportivi;
f) procedurile de recunoastere mutuala a suspendarilor sau a altor sanctiuni impuse de alte organizatii sportive in tara respectiva sau intr-o alta tara.
3. Pe langa acestea, partile isi incurajeaza organizatiile sportive:
a) sa instituie, intr-un numar suficient de mare pentru a fi eficiente, controale antidoping inopinate, nu numai in timpul competitiilor, ci si in orice moment propice in afara lor; aceste controale trebuie sa fie facute in mod echitabil pentru toti sportivii si sa comporte teste aplicate si repetate, daca este cazul, unor sportivi alesi la intamplare;
b) sa incheie cu organizatiile sportive din alte tari acorduri care sa faca posibila supunerea unui sportiv care se antreneaza intr-una din aceste tari la teste efectuate de o echipa autorizata de control antidoping in tara respectiva;
c) sa clarifice si sa puna de acord reglementarile referitoare la acceptarea la probele sportive care includ criteriile antidoping;
d) sa incurajeze participarea activa a sportivilor la lupta impotriva dopajului, dusa de organizatiile sportive internationale;
e) sa utilizeze pe scara larga si cu eficienta aparaturile existente in laboratoarele mentionate la art. 5 si puse la dispozitia lor, in vederea analizei antidoping atat in timpul, cat si in afara competitiilor sportive;
f) sa se preocupe de gasirea unor metode stiintifice de antrenament si sa elaboreze principii directoare destinate protejarii sportivilor de orice varsta, adaptate fiecarui sport in parte.
ART. 8
Cooperare internationala
1. Partile coopereaza strans in domeniile intrate sub incidenta prezentei conventii si incurajeaza o cooperare similara intre propriile lor organizatii sportive.
2. Partile se angajeaza:
a) sa incurajeze propriile lor organizatii sportive in actiunea de aplicare a dispozitiilor prezentei conventii in cadrul tuturor organizatiilor sportive internationale la care acestea sunt afiliate, indeosebi prin refuzul de a omologa recordurile mondiale sau regionale care nu sunt insotite de rezultatele negative la testul antidoping autentificat;
b) sa promoveze cooperarea dintre laboratoarele de control antidoping infiintate sau care functioneaza in conformitate cu prevederile art. 5;
c) sa instituie o cooperare bi-si multilaterala intre organismele, autoritatile si organizatiile lor competente, in scopul realizarii, si pe plan international, a obiectivelor enuntate la art. 4 paragraful 1.
3. Partile care dispun de laboratoare create sau care functioneaza in conformitate cu criteriile stabilite la art. 5 se angajeaza sa sprijine celelalte parti in dobandirea experientei, a competentei si a tehnicilor necesare in vederea crearii propriilor lor laboratoare.
ART. 9
Comunicarea informatiilor
Fiecare parte transmite secretarului general al Consiliului Europei, intr-una dintre limbile oficiale ale Consiliului Europei, toate informatiile pertinente privitoare la masurile legislative sau de alta natura pe care aceasta le-a luat in scopul de a se conforma dispozitiilor prezentei conventii.
ART. 10
Grupe de control
1. In vederea respectarii prevederilor prezentei conventii, a fost constituita o grupa de control.
2. In cadrul grupei de control, fiecare parte poate fi reprezentata printr-unul sau mai multi delegati. Fiecare parte are dreptul la un vot.
3. Orice stat mentionat la art. 14 paragraful 1, care nu este parte la prezenta conventie, poate fi reprezentat in grupa de control printr-un observator.
4. Grupa de control poate, in unanimitate, sa invite orice stat nemembru al Consiliului Europei si care nu este parte la conventie, precum si orice organizatie sportiva sau profesionala interesata sa isi trimita un observator la una sau la mai multe sedinte ale sale.
5. Grupa de control este convocata de secretarul general. Prima sa sedinta se va tine intr-un termen optim ales si, in orice caz, la mai putin de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei conventii. In continuare, ea se va reuni ori de cate ori va fi necesar, din initiativa secretarului general sau a unei parti.
6. Majoritatea partilor constituie cvorumul necesar pentru ca o sedinta a grupei de control sa poata avea loc.
7. Sub rezerva dispozitiilor prezentei conventii, grupa de control isi stabileste regulamentul interior si il adopta prin consens.
ART. 11
1. Grupa de control este insarcinata sa urmareasca aplicarea prezentei conventii. Cu precadere, ea poate:
a) sa revada in mod permanent dispozitiile prezentei conventii si sa examineze modificarile ce ar putea fi necesare;
b) sa aprobe lista si orice eventuala revizuire a claselor farmacologice ale agentilor de dopaj si metodelor de dopaj interzise de organizatiile sportive internationale competente, mentionate la art. 2 paragrafele 1 si 2, si criteriile de acreditare a laboratoarelor, precum si orice eventuala revizuire adoptata de aceleasi organizatii mentionate la art. 5 paragraful 1 a) si, de asemenea, sa fixeze data intrarii in vigoare a hotararilor luate;
c) sa organizeze consultatii cu organizatiile sportive interesate;
d) sa faca recomandari partilor, referitoare la masurile ce trebuie luate in scopul aplicarii prezentei conventii;
e) sa recomande masurile corespunzatoare pentru a asigura informarea organizatiilor internationale competente si a publicului cu privire la lucrarile intreprinse in cadrul prezentei conventii;
f) sa adreseze Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei recomandari referitoare la invitarea statelor nemembre ale Consiliului Europei de a adera la prezenta conventie;
g) sa formuleze orice propunere vizand imbunatatirea eficientei prezentei conventii.
2. In scopul indeplinirii misiunii sale, grupa de control poate prevedea, din proprie initiativa, intalniri ale grupelor de experti.
ART. 12
In urma fiecarei sedinte, grupa de control transmite Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei un raport cu privire la lucrarile sale si la modul de functionare a conventiei.
ART. 13
Amendamente la celelalte articole ale conventiei
1. Amendamentele la articolele prezentei conventii pot fi propuse de catre o parte, de Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei sau de grupa de control.
2. Orice propunere de amendament este comunicata secretarului general al Consiliului Europei, statelor mentionate la art. 14, precum si oricarui stat care a aderat sau a fost invitat sa adere la prezenta conventie, in conformitate cu dispozitiile art. 16.
3. Orice amendament propus de o parte sau de Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei este comunicat grupei de control cu cel putin doua luni inaintea sedintei in care acesta trebuie luat in studiu. Grupa de control supune Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei opinia sa privind amendamentul propus, daca este cazul, in urma consultarii organizatiilor sportive competente.
4. Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei studiaza amendamentul propus, precum si orice opinie supusa de grupa de control si poate adopta amendamentul.
5. Textul oricarui amendament adoptat de Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei in conformitate cu paragraful 4 al prezentului articol este transmis spre acceptare partilor.
6. Orice amendament adoptat in conformitate cu paragraful 4 al prezentului articol intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza expirarii unui termen de o luna de la data la care toate partile au informat Secretariatul general cu privire la acceptarea respectivului amendament.

Clauze finale

ART. 14
1. Prezenta conventie este deschisa spre semnare statelor membre ale Consiliului Europei, celorlalte state-parti la Conventia culturala europeana si statelor nemembre participante la elaborarea prezentei conventii, care isi pot exprima consimtamantul de a deveni parti prin:
a) semnare fara rezerva ratificarii, acceptarii sau aprobarii; sau
b) semnare sub rezerva ratificarii, acceptarii sau aprobarii, urmata de ratificare, acceptare sau aprobare.
2. Instrumentele de ratificare, de acceptare sau de aprobare vor fi depuse la secretarul general al Consiliului Europei.
ART. 15
1. Conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii urmatoare expirarii unui termen de o luna de la data la care cinci state, dintre care cel putin patru sunt membre ale Consiliului Europei, isi vor fi exprimat consimtamantul de a fi legate prin conventie, in conformitate cu dispozitiile art. 14.
2. In ceea ce priveste orice stat care isi va exprima ulterior consimtamantul de a deveni parte la conventie, aceasta va intra in vigoare in prima zi a lunii urmatoare expirarii unui termen de o luna de la data semnarii sau depunerii instrumentului de ratificare, de acceptare sau de aprobare.
ART. 16
1. Dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii, Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei va putea invita, in urma consultarii partilor, orice stat nemembru sa adere la aceasta, printr-o hotarare luata cu majoritatea prevazuta la art. 20 lit. d) din Statutul Consiliului Europei si cu unanimitatea statelor contractante cu drept de a face parte din comitet.
2. Pentru orice stat care adera, conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii urmatoare expirarii unui termen de o luna de la data depunerii instrumentului sau de aderare la secretarul general al Consiliului Europei.
ART. 17
1. Orice stat poate, in momentul semnarii sau depunerii instrumentului sau de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, sa desemneze teritoriul sau teritoriile pe care se va aplica prezenta conventie.
2. In orice moment ulterior, orice stat poate, printr-o declaratie adresata secretarului general al Consiliului Europei, sa extinda aplicarea prezentei conventii asupra oricarui alt teritoriu desemnat in declaratie. In ceea ce priveste acest teritoriu, conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii urmatoare expirarii unui termen de o luna de la data primirii numitei declaratii de catre secretarul general.
3. Orice declaratie, formulata in baza celor doua paragrafe precedente, va putea fi retractata, in ceea ce priveste orice teritoriu desemnat in aceasta declaratie, prin instiintare adresata secretarului general al Consiliului Europei. Retractarea devine efectiva in prima zi a lunii urmatoare expirarii unui termen de 6 luni de la data primirii instiintarii de catre Secretariatul general.
ART. 18
1. Orice parte poate denunta oricand prezenta conventie prin notificare adresata secretarului general al Consiliului Europei.
2. Denuntarea devine efectiva in prima zi a lunii urmatoare expirarii unui termen de 6 luni de la data primirii notificarii de catre secretarul general al Consiliului Europei.
ART. 19
Secretarul general al Consiliului Europei notifica partilor, celorlalte state membre ale Consiliului Europei, celorlalte state-parti la Conventia culturala europeana, statelor participante la elaborarea prezentei conventii si oricarui stat care a aderat la aceasta sau care a fost invitat sa adere:
a) orice semnare in conformitate cu art. 14;
b) depunerea oricarui instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, in conformitate cu art. 14 sau 16;
c) oricare data de intrare in vigoare a prezentei conventii, in conformitate cu art. 15 si 16;
d) oricare informatie transmisa in baza dispozitiilor art. 9;
e) orice raport stabilit in baza dispozitiilor art. 12;
f) orice propunere de amendament si orice amendament adoptat in conformitate cu art. 13 si data intrarii in vigoare a acestui amendament;
g) orice declaratie formulata in baza dispozitiilor art. 17;
h) orice notificare inaintata, in baza dispozitiilor art. 18, si data la care denuntarea devine efectiva;
i) orice alt act, notificare sau comunicare, care se refera la prezenta conventie.
Drept pentru care, subsemnatii, in mod legal autorizati in acest scop, au semnat prezenta conventie.
Incheiata la Strasbourg la 16 noiembrie 1989, in limbile franceza si engleza, ambele texte fiind egal autentice, intr-un singur exemplar care va fi depus in arhivele Consiliului Europei. Secretarul general al Consiliului Europei va comunica copii certificate conforme fiecaruia dintre statele membre ale Consiliului Europei, celorlalte parti la Conventia culturala europeana, statelor nemembre care au participat la elaborarea prezentei conventii si oricarui stat invitat sa adere la aceasta.


ANEXA 1

LISTA DE REFERINTA a claselor farmacologice dopante si a metodelor de dopaj

I. Clase de agenti de dopaj

A. Stimulente
B. Narcotice
C. Steroizi anabolizanti
D. Beta-blocante
E. Diuretice
F. Hormoni peptidici si analogi

II. Metode de dopaj

A. Dopaj sanguin
B. Manipulari farmacologice, chimice sau fizice

III. Clase de substante supuse anumitor restrictii

A. Alcool
B. Marijuana
C. Anestezice locale
D. Corticosteroizi

Exemple:
--------

I. Clase de agenti de dopaj

A. Stimulente
- amfepramona
- amfetamina
- amfetaminil
- amifenazol
- benzampfetamina
- cafeina*)
- cathina
- clobenzorex
- clorfetermina
- clorprenalina
- cocaina
- cropropamida (component al micorenului)
- crotetamida (component al micorenului)
- dimetilamfetamina
- efedrina
- etamivan
- etilamfetamina
- fencamfamina
- fendimetrazina
- fenetilina
- fenilpropanolamina
- fenmetrazina
- fenproporex
- fentermina
- furfenorex
- mefenorex
- metamfetamina
- metilefedrina
- metilfenidat
- metoxifenamina
- morazon
- niketamida
- pemolina
- pentetrazol
- pipradol
- pirovaleron
- prolintan
- propilhexedrin
- stricnina
si substante inrudite

B. Narcotice analgezice
- alphaprodina
- anileridin
- buprenorfina
- codeina
- dextromoramid
- dextropropoxifen
- diamorfina (heroina)
- dihidrocodeina
- dipipanona
- etilmorfina
- etoneptazina
- fenazocina
- levorfanol
- metadona
- morfina
- nalbufina
- pentazocina
- petidina
- trimeperidina
si substante inrudite

C. Steroizi anabolizanti
- bolasteron
- boldenona
- clostebol
- dehidroclormetiltestosteron
- fluoximesteron
- mesterolon
- metandienona
- metenolon
- metiltestosteron
- nandrolon
- noretandrolon
- oxandrolon
- oximesteron
- oximetolon
- stanozolol
- testosteron**)
si substante inrudite

D. Beta-blocante
- acebutolol
- alprenolol
- atenolol
- labetalol
- metoprolol
- nadolol
- oxprenolol
- propranolol
- sotalol
si substante inrudite

E. Diuretice
- acetazolamida
- amilorid
- bendroflumethiazida
- benzthiazida
- bumetanida
- canrenona
- clormerodrin
- clortalidon
- diclofenamida
- acid etacrinic
- furosemid
- hidroclorthiazida
- mersalil
- spironolactona
- triamteren
si substante inrudite

F. Hormoni peptidici si analogi
- chorionic Gonadotrophin (HCG - gonadotropina chorionica umana)
- corticotropina (ACTH)
- hormoni de crestere (HCG, somatotropina)

II. Metode de dopaj

A. Dopaj sanguin
B. Manipulari farmacologice, chimice sau fizice

III. Clase de substante supuse anumitor restrictii

A. Alcool
B. Marijuana
C. Anestezice locale
D. Corticosteroizi

NOTA:
Lista de mai sus reprezinta lista claselor de substante dopante si a metodelor de dopaj, adoptata de catre Comitetul International Olimpic in luna aprilie 1989.

--------------
*) Pentru cafeina, un esantion se va considera pozitiv in cazul in care concentratia in urina depaseste 12 mcg/ml.
**) Pentru testosteron se considera pozitiv cand raportul testosteron/epitestosteron este mai mare de 6.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016