Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   COMUNICAT din 25 ianuarie 1990  din partea Consiliului Frontului Salvarii Nationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

COMUNICAT din 25 ianuarie 1990 din partea Consiliului Frontului Salvarii Nationale

EMITENT: CONSILIUL FRONTULUI SALVARII NATIONALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 15 din 25 ianuarie 1990

Marti, 23 ianuarie 1990, a avut lor reuniunea Consiliului Frontului Salvarii Nationale.
In dezbatere s-au aflat urmatoarele:
1. Frontul Salvarii Nationale si viitoarele alegeri.
2. Masuri in sprijinul taranimii si al unitatilor agricole.
Presedintele Ion Iliescu a aratat ca, in ultima vreme, frontul a fost tot mai insistent solicitat, de catre numerosi oameni de toate categoriile sociale, sa-si defineasca pozitia in legatura cu participarea la alegeri. Aceste solicitari au aparut mai ales ca urmare a unor opinii, exprimate public, potrivit carora Frontul Salvarii Nationale nu ar trebui sa participe la alegeri, ci doar sa le organizeze, deoarece el exercita puterea in stat si nu este un partid. In legatura cu aceasta importanta problema s-au prezentat urmatoarele:
1. Faptul ca Frontul Salvarii Nationale exercita puterea politica in stat nu este incompatibil cu participarea la alegeri. Aceasta este, in orice caz, conditia formatiunii politice care se afla la putere.
2. Faptul de a nu fi un partid ci un front, o miscare de masa, generata de un proces revolutionar, fara structuri rigide de partid, nu este un dezavantaj, ci din contra, poata sa devina o virtute, un element pozitiv si dinamic - care de altfel apare ca o trasatura a zilelor noastre: miscarile ecologiste din unele tari occidentale nu constituie un partid si totusi participa la lupta electorala. Solidaritatea din Polonia a castigat alegerile desi nu e un partid, iar forumurile din Ungaria, Cehoslovacia, R.D.G., care nu se definesc ca partide, se inscriu, de asemenea, activ in desfasurarea procesului electoral.
3. Legitimitatea Frontului de Salvare Nationala nu poate fi pusa la indoiala de nimeni. Ea a fost data de revolutia populara. "In discutiile pe care le-am avut cu numerosi muncitori, a aratat presedintele Ion Iliescu, cu mineri din Valea Jiului, din Maramures, din mai multe uzine mari din Capitala, reprezentanti ai unor organizatii locale ale frontului, ai unor sindicate libere, ai unor organizatii de tineret, precum si ai unor partide care au aderat la platforma frontului, s-a formulat cerinta expresa ca frontul, ca atare, se declare deschis ca va participa la alegeri. Ei nici nu inteleg cum s-ar putea ca frontul sa nu participe la alegeri". Noi am fost din primul moment al revolutiei impreuna cu frontul si cu el vrem sa votam! - au spus minerii din Valea Jiului.
Frontul de Salvare Nationala, ca miscare, a fost rezultatul procesului revolutionar, este emanatia revolutiei populare din 22 decembrie 1989. El a preluat conducerea politica a revolutiei, s-a situat in fruntea maselor de tineri, muncitori, intelectuali si impreuna cu armata a infrant fortele detasamentelor speciale ale securitatii, ale teroristilor, asigurand victoria revolutiei.
Aceasta realitate il obliga sa nu abandoneze amplul proces de reconstructie democratica pe care l-a pus in miscare.
Platforma-program elaborata de consiliul frontului a intrunit o larga adeziune patriotica. Asumandu-si inalta raspundere de a asigura conducerea politica a tarii intr-o perioada atat de grea si complicata, frontul s-a angajat intr-o munca uriasa de salvare nationala, de redresare a economiei, a vietii sociale si politice,opera complexa si de lunga durata. Cum ar putea, in aceste conditii, sa-si inceteze activitatea o data cu alegerile si sa-si ignore responsabilitatea?
4. Platforma Frontului de Salvare Nationala nu e valabila doar pentru cateva luni, ea vizeaza o intreaga orientare de perspectiva privind innoirea societatii romanesti pe plan politic, economic, social, moral. Iar obiectivele privind salvarea nationala, realizarea stabilitatii pe toate planurile nu se epuizeaza o data cu alegerile, ci raman comandamente majore pentru o perioada mai indelungata. Fara indoiala insa, aceasta platforma va trebui sa cunoasca o mai precisa definire, atat pe plan conceptual, cat si concret, imbratisand diversele laturi ale vietii sociale. In acest scop, va trebui sa se constituie o comisie competenta care sa lucreze la elaborarea ei in perspectiva campaniei electorale.
5. participarea Frontului Salvarii Nationale la alegeri nu este o chestiune de ambitii personale, ci o chestiune de principiu, de interes national, pentru promovarea unei platforme politice care urmareste unirea fortelor active ale tarii in jurul unor teluri fundamentale ale innoirii si propasirii Romaniei.
Pornind de la aceste considerente, presedintele Ion Iliescu a spus: "Eu as afirma ca participarea frontului in alegeri, ca factor de echilibru national este in interesul chiar si al unor partide politice care se prezinta ca adversare ale Frontului Salvarii Nationale. Pe baza tuturor acestor argumente, supun dezbaterii si aprobarii consiliului hotararea de a participa la alegeri".
Luand in consideratie discutiile din sedinta precedenta a consiliului, Comisia legislativa a definitivat proiectul Legii electorale, care va fi prezentat spre consultare in cursul acestei saptamani partidelor politice si altor formatiuni interesate, urmand ca dupa aceea sa fie dat publicitatii si supus dezbaterii publice.
Proiectul de lege prevede masuri care sa asigure caracterul liber si obiectiv al desfasurarii alegerilor.
In cadrul sedintei, domnul Ion Iliescu a precizat:
"Pentru a dovedi buna noastra credinta, dorinta de a asigura un caracter cat mai obiectiv desfasurarii alegerilor, propun sa declaram din partea Consiliului Frontului Salvarii Nationale ca suntem gata sa primim in perioada alegerilor un grup de observatori ai O.N.U., care sa observe respectarea regulilor procedurale de desfasurare a alegerilor. La timpul potrivit urmeaza sa se faca demersul necesar la Secretariatul General al O.N.U.".
In ce priveste programarea alegerilor, dand curs propunerilor primite din partea diverselor partide si tinand seama de timpul scurt care a mai ramas, ceea ce face practic imposibila organizarea lor in cursul lunii aprilie, s-a propus fixarea alegerilor pentru ziua de 20 mai 1990. O amanare mai mare nu este posibila. Trebuie sa se treaca spre structuri mai stabile, deoarece nu se poate continua guvernarea in situatie de provizorat.
In legatura cu campania electorala, s-a propus sa se elaboreze un decret privind subventionarea de catre stat a formatiunilor politice, prevazand, totodata, interzicerea utilizarii de fonduri si mijloace materiale din strainatate.
Totodata, s-a lansat chemarea catre toate formatiunile politice pentru a asigura o campanie electorala civilizata, bazata pe o confruntare loiala de programe, idei, puncte de vedere si care, in final, sa asigure alegerea in forumurile reprezentative ale statului a unor oameni de calitate, de competenta recunoscuta, cu autoritate morala, devotati intereselor tarii, ale poporului.
A urmat o discutie ampla, la care au participat: Mircea Pusca (Cluj), M. Iacobescu (Suceava), Moisil Pamfil (Bistrita-Nasaud), Domokos Geza (Bucuresti), Horia Adrian Ungur (Satu Mare), Petrisor Morar (Timis), Patrubany Miklos (Cluj), Dumitrescu Mihai (Valcea), Celac Mariana (Bucuresti), Florin Cilinca (Combinatul siderurgic Galati), Pataki Em. (Harghita), Preda Nicvu (Braila), Alexandru Barladeanu (Bucuresti), Ana Blandiana (Bucuresti), Stuparu Timotei (Teleorman), Tantas Mihai (Maramures), Chetan Mihai (Hunedoara), Enache Marian (Vaslui), Andrei Plesu (Bucuresti), Petre Roman (Bucuresti), Liviu Stoiciu (Vrancea), Ruse Corneliu (Prahova), Dan Haulica (Bucuresti), Sorin Botnar (Bucuresti), Borza Octavian (Alba), Gelu Voican Voiculescu (Bucuresti), Dan Galea (Iasi), Dan Iosif (Bucuresti), Burlacu Mihai (Brasov), Ion Vasile (Buzau), Calinescu Stefan (Bucuresti), Fabini Hermann (Sibiu), Filipescu Radu (Bucuresti), Silviu Brucan (Bucuresti), Victor Surdu (Bucuresti), N.S.Dumitru (Bucuresti), Radulescu Iordan (Bucuresti), Mady Solomon (Iasi), Romeo Raicu (Bucuresti), Nicu Stancescu (Bucuresti), Bogdan Popovici (Bucuresti), Oliviu Tocaciu (Bucuresti), Gabriel Andreescu (Bucuresti).
S-a trecut apoi la vot.
Cu 128 voturi pentru, 8 contra, 5 abtineri, consiliul a hotarat participarea Frontului Salvarii Nationale la alegeri.
Consiliul a votat cu 139 voturi pentru, nici un vot contra si 2 abtineri amanarea alegerilor prevazute initial sa aiba loc in luna aprilie pentru data de duminica, 20 mai 1990.
Reglementarea subventionarii campaniei electorale a partidelor de catre stat si interdictiei primirii de subventii din strainatate a fost aprobata de consiliu cu 139 e voturi pentru si 2 abtineri.
Pentru acceptarea de observatori din Partea O.N.U., in vederea supravegherii aspectelor tehnice, procedurale, ale desfasurarii alegerilor au votat 135 membri ai consiliului, 4 contra si 2 s-au abtinut.
La al doilea punct al ordinii de zi s-au prezentat unele propuneri ale guvernului privind masuri in sprijinul taranimii, prin alocarea de loturi in folosinta indelungata. Totodata, au fost facute cunoscute unele masuri de natura economico-financiara in beneficiul taranimii si al unitatilor agricole, cooperatiste si de stat.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016