Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CODUL DE ETICA PROFESIONALA din 11 octombrie 2006 al expertilor in evaluare si acreditare ai Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar
EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 872 din 25 octombrie 2006
Prezentul cod de eticã profesionalã este emis în temeiul <>art. 24 alin. (3) lit. o) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitãţii educaţiei, aprobatã cu completãri şi modificãri prin <>Legea nr. 87/2006 .
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentul cod de eticã profesionalã reglementeazã principiile fundamentale şi normele de conduitã profesionalã şi moralã care trebuie sã guverneze activitatea experţilor în evaluare şi acreditare ai Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar, înscrişi în Registrul Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar (ARACIP) al experţilor în evaluare şi acreditare.
ART. 2
Scopul prezentului cod de eticã profesionalã îl constituie creşterea calitãţii serviciilor educaţionale prin crearea cadrului etic necesar desfãşurãrii activitãţii de evaluare externã a organizaţiilor furnizoare de educaţie, astfel încât evaluatorii sã îşi îndeplineascã toate obligaţiile care decurg din aceastã activitate cu profesionalism şi corectitudine şi sã se abţinã de la orice faptã sau acţiune care ar putea aduce prejudicii instituţiei pe care o reprezintã.
ART. 3
Normele de conduitã profesionalã şi moralã prevãzute de prezentul cod de eticã profesionalã se adaugã normelor de conduitã obligatorii stabilite prin alte acte normative valabile la nivel naţional sau în cadrul sistemului de învãţãmânt, privind:
a) drepturile copilului şi drepturile tinerilor;
b) drepturile minoritãţilor;
c) evitarea discriminãrii de orice fel;
d) accesul cetãţenilor la informaţiile de interes public;
e) statutul personalului didactic.
ART. 4
Normele de conduitã profesionalã prevãzute de prezentul cod de eticã profesionalã sunt obligatorii pentru experţii în evaluare şi acreditare înscrişi în Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare, respectiv pentru experţii din aparatul propriu al ARACIP, care sunt desemnaţi sã participe la activitãţile de evaluare externã ale organizaţiilor furnizoare de educaţie.
ART. 5
Experţii în evaluare şi acreditare ai ARACIP, numiţi pe baza criteriilor aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii, sunt cadre didactice recunoscute de comunitatea profesionalã şi de cea localã pentru competenţã profesionalã şi probitate moralã.
ART. 6
Rezultatele aşteptate în urma aplicãrii prezentului cod sunt:
a) o conduitã profesionalã care sã conducã la crearea şi menţinerea prestigiului instituţiei pe care o reprezintã;
b) informarea publicului cu privire la conduita profesionalã a experţilor în exercitarea activitãţilor de evaluare externã a organizaţiilor furnizoare de educaţie.
CAP. II
Principiile fundamentale şi normele de conduitã
ART. 7
În exercitarea activitãţii de evaluare externã a organizaţiilor furnizoare de educaţie, experţii ARACIP au obligaţia de a respecta principiile fundamentale şi normele de conduitã profesionalã şi moralã prevãzute de prezentul cod şi de a le practica în interes public.
ART. 8
Activitatea experţilor ARACIP trebuie sã fie guvernatã de urmãtoarele principii fundamentale şi norme de conduitã:
1. Supremaţia legii şi a interesului comunitar general în faţa interesului personal. În acest sens, experţii ARACIP au urmãtoarele obligaţii:
a) sã considere interesul comunitar general mai presus decât interesul personal;
b) sã ţinã seama, în exercitarea activitãţii lor, de respectarea necondiţionatã a legilor şi a altor reglementãri în domeniul educaţiei şi învãţãmântului.
2. Competenţa profesionalã, ca principiu conform cãruia toate activitãţile desfãşurate de experţii ARACIP sunt tratate cu responsabilitate, competenţã şi eficienţã, pe baza cunoştinţelor şi aptitudinilor dobândite. În acest sens, experţii ARACIP au urmãtoarele obligaţii:
a) sã cunoascã legislaţia specificã activitãţii desfãşurate, sã se preocupe în mod constant şi continuu de creşterea nivelului de pregãtire, conform standardelor recunoscute în domeniu;
b) sã îşi dezvolte permanent competenţele profesionale cerute de procedurile de evaluare, prin participarea la programe de formare, la seminarii, la conferinţe şi la alte activitãţi specifice de dezvoltare profesionalã;
c) sã semnaleze conducerii ARACIP orice limite ale instrumentelor pe baza cãrora se realizeazã evaluarea externã a organizaţiilor furnizoare de educaţie şi sã facã propuneri de îmbunãtãţire a acestora, astfel încât sã fie asigurate în permanenţã condiţiile optime pentru respectarea metodologiei şi a standardelor aferente;
d) sã îşi îndeplineascã cu responsabilitate toate obligaţiile prevãzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare a ARACIP, precum şi cele stabilite prin metodologiile de evaluare instituţionalã şi de asigurare a calitãţii.
3. Integritatea, ca principiu conform cãruia activitatea experţilor ARACIP este exercitatã cu onestitate şi corectitudine, în deplinã concordanţã cu celelalte principii etice asumate în momentul înscrierii în Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare. În acest sens, experţii trebuie sã respecte urmãtoarele reguli de conduitã:
a) sã îşi exercite atribuţiile de serviciu cu onestitate, corectitudine, bunã-credinţã şi responsabilitate;
b) sã respecte reglementãrile legale în vigoare şi sã acţioneze în conformitate cu cerinţele activitãţii, în interesul sistemului de învãţãmânt şi al instituţiei pe care o reprezintã;
c) sã activeze permanent în interesul beneficiarilor serviciilor oferite de organizaţiile furnizoare de educaţie;
d) sã se comporte astfel încât sã construiascã, sã pãstreze şi sã consolideze încrederea publicului în onestitatea, corectitudinea şi imparţialitatea lor în procesul de evaluare externã a organizaţiilor furnizoare de educaţie; în acest sens, aceştia nu trebuie sã accepte cadouri, servicii, avantaje de naturã materialã ori personalã, alte foloase necuvenite, precum şi alte tentative de influenţare din partea celor evaluaţi;
e) sã evite orice activitate care le-ar putea afecta credibilitatea, obiectivitatea şi imparţialitatea;
f) sã semnaleze conducerii ARACIP dacã se aflã în situaţie de incompatibilitate sau conflict de interese între calitatea de evaluator şi alte calitãţi care decurg din activitatea sa şi sã solicite înlocuirea cu alt evaluator la vizita de evaluare a organizaţiei furnizoare de educaţie, în cazul în care constatã existenţa situaţiei de incompatibilitate sau conflict de interese;
g) sã nu se foloseascã de calitatea de expert în evaluare şi acreditare în alte circumstanţe sau situaţii decât cele pentru care a fost desemnat;
h) sã nu furnizeze informaţii sau date false în timpul şi/sau dupã efectuarea vizitelor de evaluare externã a organizaţiilor furnizoare de educaţie;
i) sã nu exercite activitãţile de evaluare a organizaţiilor furnizoare de educaţie sub influenţa bãuturilor alcoolice sau a altor substanţe care le-ar putea afecta comportamentul;
j) sã nu agreseze fizic, verbal, psihic sau emoţional persoanele implicate în procesul de evaluare.
4. Obiectivitatea, ca principiu conform cãruia concluziile şi opiniile formulate de experţi în activitatea desfãşuratã, trebuie sã se bazeze exclusiv pe documentele analizate în temeiul principiilor, indicatorilor, standardelor, metodologiilor de evaluare, precum şi al altor reglementãri legale în domeniu, dupã caz, fãrã alte influenţe externe. Astfel, experţii ARACIP au urmãtoarele obligaţii:
a) sã întocmeascã rapoartele de evaluare externã în mod obiectiv, în concordanţã cu standardele, indicatorii şi descriptorii prevãzuţi de lege şi în forma solicitatã;
b) sã facã o evaluare obiectivã a tuturor aspectelor relevante din activitatea desfãşuratã de organizaţia furnizoare de educaţie supusã evaluãrii externe;
c) sã nu se lase influenţaţi de interese personale sau ale unor terţi în formarea propriei opinii;
d) sã nu trateze cu superficialitate informaţiile, datele şi documentele obţinute în timpul evaluãrii organizaţiei furnizoare de educaţie;
e) sã nu omitã, cu bunã ştiinţã, informaţii, date şi documente obţinute în timpul evaluãrii organizaţiei furnizoare de educaţie;
f) sã îşi fundamenteze concluziile, observaţiile şi consemnãrile din rapoartele întocmite în timpul evaluãrii exclusiv pe documentele verificate şi pe datele provenind din surse sigure şi neechivoce, în conformitate cu standardele de evaluare.
5. Confidenţialitatea, ca principiu conform cãruia, în activitatea de evaluare externã pe care o desfãşoarã, experţilor le este interzis sã dezvãluie datele, informaţiile şi documentele care li se pun la dispoziţie în exercitarea atribuţiilor şi a obligaţiilor de serviciu, sã utilizeze sau sã facã publice aceste informaţii fãrã autorizare clarã şi expresã şi numai dacã existã un drept legal sau profesional ori au datoria de a face publice informaţiile respective. În acest sens, experţii au urmãtoarele obligaţii:
a) sã semneze un angajament de confidenţialitate în momentul înregistrãrii în Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare;
b) sã nu utilizeze în interes personal sau în beneficiul unui terţ informaţiile dobândite în cursul desfãşurãrii activitãţii de evaluare externã a organizaţiilor furnizoare de educaţie;
c) sã trateze în mod adecvat toate informaţiile şi documentele obţinute în exercitarea sau cu ocazia exercitãrii atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu, ţinând cont de confidenţialitatea acestora;
d) sã nu foloseascã informaţiile obţinute în cursul activitãţii sale în scopuri personale sau contrar legii;
e) sã nu facã publice informaţii sau documente care ar putea aduce atingere prestigiului şi imaginii publice.
6. Neutralitatea, ca principiu conform cãruia experţii trebuie sã se abţinã de la exprimarea sau manifestarea pãrerilor şi opiniilor lor referitoare la documentele analizate cu ocazia desfãşurãrii activitãţii. În acest sens, aceştia au urmãtoarele obligaţii:
a) sã comunice cu toate persoanele implicate în procesul de evaluare externã în mod civilizat şi politicos;
b) sã aibã permanent în vedere ca observaţiile pe care le transmit celor evaluaţi asupra documentelor şcolare, dotãrilor, resurselor şcolii etc. sã nu facã obiectul comentariilor, aprecierilor sau obiecţiilor faţã de cei evaluaţi şi nici al comparaţiilor cu alte unitãţi de învãţãmânt preuniversitar;
c) sã nu emitã supoziţii cu privire la şansele de autorizare/acreditare/menţinere a autorizaţiei/acreditãrii ale organizaţiei furnizoare de educaţie supuse evaluãrii.
7. Independenţa, ca principiu potrivit cãruia experţii ARACIP trebuie sã îşi exercite îndatoririle de serviciu cu imparţialitate, sã îşi manifeste independenţa faţã de orice influenţe externe şi faţã de alte grupuri de interese şi sã nu se implice în acele activitãţi în care au un interes personal direct. În acest sens, aceştia au urmãtoarele obligaţii:
a) sã aibã o atitudine imparţialã şi independentã faţã de orice interes politic, economic, religios, etnic sau de altã naturã în exercitarea atribuţiilor şi îndatoririlor de serviciu;
b) sã nu se implice în activitãţi sau în relaţii care ar putea afecta activitatea de evaluare pe care o desfãşoarã şi sã aducã de îndatã la cunoştinţã conducerii ARACIP orice act sau fapt care ar putea afecta aceastã activitate;
c) sã nu asigure organizaţiei furnizoare de educaţie evaluate alte servicii decât cele prevãzute de legea care îi reglementeazã activitatea.
CAP. III
Dispoziţii finale
ART. 9
ARACIP verificã respectarea prevederilor prezentului cod de eticã profesionalã şi iniţiazã mãsuri corective, dacã este cazul.
ART. 10
(1) Încãlcarea regulilor de conduitã prevãzute de prezentul cod atrage rãspunderea disciplinarã a celor vinovaţi şi se sancţioneazã conform prevederilor legale în vigoare.
(2) În cazul în care faptele sãvârşite întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni, ARACIP va sesiza, în condiţiile legii, organele şi instituţiile competente.
(3) Pe durata cercetãrii, ARACIP îi suspendã persoanei în cauzã calitatea de expert în evaluare şi acreditare.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: