Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CERINŢE din 29 aprilie 2015  privind procedurile de eliberare şi actualizare a certificatului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 CERINŢE din 29 aprilie 2015 privind procedurile de eliberare şi actualizare a certificatului

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 20 mai 2015

    CAP. I
    Generalităţi

    ART. 1
    (1) Operatorii de transport feroviar şi administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară eliberează mecanicului de locomotivă pe care îl angajează sau îl preia prin contract un certificat în care se înscrie materialul rulant pe care mecanicul de locomotivă este autorizat să îl conducă şi infrastructura feroviară pe care este autorizat să conducă. De asemenea, în certificat se înscrie şi categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă este autorizat să conducă.
    (2) Certificatul se redactează în limba română, este în proprietatea operatorului de transport feroviar sau administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară angajator şi se află în posesia mecanicului de locomotivă în timpul serviciului.
    ART. 2
    Cerinţele din prezenta anexă sunt obligatorii pentru toţi operatorii de transport feroviar şi administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară care au calitatea de angajatori de mecanici de locomotivă, în vederea elaborării şi aplicării propriilor proceduri de eliberare şi actualizare a certificatului, care vor fi parte integrantă a propriului sistem de management al siguranţei.

    CAP. II
    Cerinţe privind procedura de eliberare a certificatului

    SECŢIUNEA 1
    Cerinţe pentru obţinerea certificatului

    ART. 3
    Pentru obţinerea certificatului, mecanicul de locomotivă trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la art. 12 şi 13 din Normele privind certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar din România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.611/2009, denumite în continuare Norme.
    ART. 4
    (1) Dovada îndeplinirii cerinţei de competenţă profesională privind materialul rulant pe care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să îl conducă se face prin susţinerea şi promovarea unui examen de evaluare a cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant în cauză, la finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele profesionale referitoare la acest material rulant, care trebuie să acopere cel puţin subiectele generale din anexa nr. 5 la Norme.
    (2) Dovada îndeplinirii cerinţei de competenţă profesională privind infrastructura feroviară pe care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să conducă se face prin susţinerea şi promovarea unui examen de evaluare a cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind infrastructura feroviară în cauză, la finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele profesionale referitoare la această infrastructură feroviară, care trebuie să acopere cel puţin subiectele generale din pct. 1-7 din anexa nr. 6 la Norme.
    (3) Dovada îndeplinirii cerinţei privind cunoştinţele lingvistice, atunci când mecanicul de locomotivă nu are ca limbă maternă limba română, se face prin susţinerea şi promovarea unui examen de evaluare a cunoştinţelor lui lingvistice, la finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele lingvistice, care trebuie să acopere cel puţin subiectele generale din pct. 8 din anexa nr. 6 la Norme, din care să reiasă că are suficiente cunoştinţe în limba română pentru a putea comunica, activ şi eficient, cu administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară privind exploatarea feroviară şi procedurile de siguranţă în sistemul feroviar din România, în situaţii normale, dificile şi de urgenţe.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Cerinţe privind formarea mecanicilor de locomotivă pentru obţinerea certificatului

    SUBSECŢIUNEA 1
    Formarea mecanicilor de locomotivă privind cunoştinţele profesionale referitoare la materialul rulant pe care mecanicul de locomotivă îl va conduce/infrastructura feroviară pe care va conduce

    ART. 5
    (1) Formarea mecanicilor de locomotivă privind cunoştinţele profesionale referitoare la materialul rulant pe care mecanicul de locomotivă îl va conduce/infrastructura feroviară pe care va conduce trebuie să asigure dobândirea competenţelor profesionale prevăzute în anexa nr. 5/pct. 1-7 din anexa nr. 6 la Norme şi se efectuează într-un centru de formare propriu operatorului de transport feroviar sau administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară angajator, denumit în continuare angajator, recunoscut de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR, denumită în continuare ASFR, pentru efectuarea tipului de formare respectiv.
    (2) Atunci când angajatorul nu deţine un centru de formare propriu recunoscut de către ASFR pentru efectuarea tipului de formare respectiv, formarea mecanicilor de locomotivă se poate efectua într-un centru de formare aparţinând altui angajator recunoscut de către ASFR pentru efectuarea tipului de formare respectiv sau la Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER, denumit în continuare CENAFER.
    ART. 6
    (1) Formatorul care efectuează formarea practică a mecanicilor de locomotivă trebuie să deţină un permis şi un certificat, în termen de valabilitate, certificatul fiind valabil pentru materialul rulant şi infrastructura feroviară pentru care efectuează formarea sau pentru un tip similar de material rulant/infrastructură feroviară.
    (2) Dacă formatorul care efectuează formarea practică a mecanicilor de locomotivă nu deţine documentele prevăzute la alin. (1), mecanicul de locomotivă candidat conduce asistat de către un mecanic de locomotivă care deţine aceste documente, sub supravegherea formatorului.
    (3) În cazul în care formatorul sau mecanicul de locomotivă care trebuie să asiste mecanicul de locomotivă candidat nu deţine documentele prevăzute la alin. (1), formarea practică se poate efectua de către unul dintre aceştia, dacă deţine un permis de conducere pe tip de locomotivă şi o autorizaţie specifică eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005 privind autorizarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează să desfăşoare pe propria răspundere activităţi specifice transportului feroviar, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de valabilitate, pentru materialul rulant/infrastructura feroviară pentru care se face formarea sau pentru un tip similar de material rulant/infrastructură feroviară.
    (4) Formatorul care efectuează formarea practică care nu deţine documentele prevăzute la alin. (1) poate efectua formarea practică fără a deţine aceste documente, în condiţiile respectării alin. (3), maximum 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentelor cerinţe, termen de la care nu mai poate efectua formarea practică dacă nu deţine aceste documente.
    (5) În cazul unui material rulant nou-introdus în România, a unuia căruia prin modernizare sau reînnoire i-a fost schimbat semnificativ modul de conducere sau a unei infrastructuri feroviare cu caracteristici noi, formarea practică a unui mecanic de locomotivă, atunci când nu există un formator care să deţină documentele prevăzute la alin. (1) pentru materialul rulant/infrastructura feroviară în cauză, poate fi efectuată de către un formator care a fost instruit de constructorul/fabricantul materialului rulant/infrastructurii feroviare în cauză. Durata instruirii formatorului va fi similară cu cea necesară formării mecanicilor de locomotivă privind cunoştinţele profesionale de material rulant/infrastructură feroviară şi trebuie să asigure dobândirea competenţelor profesionale prevăzute în anexa nr. 5/pct. 1-7 din anexa nr. 6 la Norme.
    (6) Pentru cazul prevăzut la alin. (5), formatorul care efectuează formarea practică şi nu deţine documentele prevăzute la alin. (1) poate efectua formarea practică fără a deţine aceste documente, în condiţiile respectării alin. (3), maximum 6 luni de la data efectuării primei activităţi de formare desfăşurate în condiţiile alin. (5), termen de la care nu mai poate efectua formarea practică dacă nu deţine aceste documente.
    ART. 7
    (1) ASFR stabileşte condiţiile şi duratele minime de pregătire şi de stagiu necesare formării teoretice şi practice pentru dobândirea competenţelor profesionale specifice privind materialul rulant, pe tipurile de material rulant - motor, definite conform art. 2 lit. u) din Hotărârea Guvernului nr. 877/2010 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, cu modificările ulterioare, şi pentru categoriile de conducere prevăzute la pct. 1.3 din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010 al Comisiei din 3 decembrie 2009 privind modelele comunitare de permise de mecanici de locomotivă, certificate complementare, copii certificate ale certificatelor complementare şi formulare pentru cererile de permise de mecanici de locomotivă, în temeiul Directivei 2007/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
    (2) ASFR stabileşte condiţiile şi duratele minime de pregătire şi de stagiu necesare formării teoretice şi practice pentru dobândirea competenţelor profesionale specifice privind infrastructura feroviară, pe fiecare sistem utilizat pentru organizarea circulaţiei trenurilor, sistem care este stabilit şi utilizat în funcţie de instalaţiile cu care sunt înzestrate staţiile de cale ferată şi liniile curente, conform prevederilor art. 190 din Regulamentul pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.816/2005, cu modificările şi completările ulterioare, cu evidenţierea competenţelor profesionale comune şi/sau specifice pentru anumite rute/trasee/itinerare de referinţă. Noţiunea de rută/traseu/itinerar de referinţă se referă la o anumită lungime de linie de cale ferată, cu elemente şi dotări/caracteristici specifice acesteia, conform referinţei utilizate.
    (3) Condiţiile şi duratele minime de pregătire şi de stagiu stabilite conform alin. (2) trebuie să cuprindă şi cazurile în care formarea se face pentru o rută/traseu/itinerar cu alte elemente şi dotări/caracteristici ale infrastructurii feroviare, cum ar fi: linie dublă, linie electrificată, pante mari şi altele asemenea. Pentru aceste situaţii orele de formare teoretică şi practică sunt suplimentate/corelate în mod corespunzător.
    (4) Condiţiile şi duratele minime de pregătire şi de stagiu stabilite conform alin. (1) şi (2) se aprobă de conducerea ASFR şi se publică pe pagina web ASFR de pe site-ul Autorităţii Feroviare Române, denumită în continuare AFER, până la intrarea în vigoare a prezentelor cerinţe.
    ART. 8
    Centrul de formare care efectuează formarea privind cunoştinţele profesionale referitoare la materialul rulant/infrastructura feroviară întocmeşte, cu respectarea condiţiilor şi duratelor minime de pregătire şi de stagiu stabilite conform art. 7 alin. (1) sau alin. (2), un program de formare specific pentru tipul de material rulant pe care mecanicul de locomotivă îl va conduce, pentru categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să conducă, respectiv un program de formare specific pentru ruta/traseul/itinerarul de referinţă pe care mecanicul de locomotivă va conduce.
    ART. 9
    (1) Elementele şi dotările/caracteristicile infrastructurii feroviare sunt prevăzute în Registrul de infrastructură feroviară întocmit conform Deciziei de punere în aplicare 2014/880/UE a Comisiei din 26 noiembrie 2014 privind specificaţiile comune ale registrului de infrastructură feroviară şi de abrogare a Deciziei de punere în aplicare 2011/633/UE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 356 din 12 decembrie 2014.
    (2) Până la finalizarea întocmirii registrului de infrastructură feroviară prevăzut la alin. (1), Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. pune la dispoziţia ASFR, CENAFER, operatorilor de transport feroviar şi gestionarilor de infrastructură feroviară, la solicitarea acestora, datele relevante ale infrastructurii feroviare, respectiv elementele şi dotările/caracteristicile aferente acesteia.

    SUBSECŢIUNEA a 2-a
    Formarea unui mecanic de locomotivă privind cunoştinţele lingvistice pe care trebuie să le deţină, atunci când acesta nu are ca limbă maternă limba română

    ART. 10
    (1) Formarea unui mecanic de locomotivă privind cunoştinţele lingvistice pe care trebuie să le dobândească, atunci când acesta nu are ca limbă maternă limba română, acoperă cunoştinţele lingvistice în conformitate cu pct. 8 din anexa nr. 6 la Norme şi cuprinde:
    a) formarea pentru dobândirea competenţelor lingvistice generale;
    b) formarea în domeniul comunicării şi terminologiei specifice exploatării feroviare şi procedurilor de siguranţă pe infrastructura feroviară din România, în situaţii normale, dificile şi de urgenţe.
    (2) Sarcinile de formare privind cunoştinţele lingvistice vor ţine cont şi de Decizia Comisiei 2012/757/UE din 14 noiembrie 2012 privind specificaţia tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul exploatare şi gestionarea traficului al sistemului feroviar din Uniunea Europeană şi de modificare a Deciziei 2007/756/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 345 din 15 decembrie 2012, respectiv:
    a) competenţe lingvistice - pct. 6.2;
    b) metodologie de comunicare referitoare la siguranţă - apendice C;
    c) limba şi nivelul de comunicare - apendice E.
    (3) Formarea unui mecanic de locomotivă privind cunoştinţele lingvistice pe care trebuie să le dobândească, atunci când acesta nu are ca limbă maternă limba română, se efectuează într-un centru de formare care:
    a) a obţinut un certificat care confirmă competenţa centrului de a furniza servicii de formare generale pentru limba română, conform legislaţiei specifice;
    b) este recunoscut de către ASFR pentru formarea în domeniul comunicării şi terminologiei specifice exploatării feroviare şi procedurilor de siguranţă pe infrastructura feroviară din România.
    ART. 11
    (1) ASFR stabileşte condiţiile şi duratele minime de pregătire necesare formării în domeniul comunicării şi terminologiei specifice exploatării feroviare şi procedurilor de siguranţă pe infrastructura feroviară din România.
    (2) Condiţiile şi duratele minime de pregătire stabilite conform alin. (1) se aprobă de conducerea ASFR şi se publică pe pagina web ASFR de pe site-ul AFER.
    (3) Centrul de formare care efectuează formarea prevăzută la art. 10 alin. (1) lit. b) întocmeşte, în baza condiţiilor şi duratelor minime stabilite conform alin. (1), un program de formare specific în domeniul comunicării şi terminologiei specifice exploatării feroviare şi procedurilor de siguranţă pe infrastructura feroviară din România, în situaţii normale, dificile şi de urgenţe.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Cerinţe privind examinarea mecanicilor de locomotivă pentru evaluarea cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant şi infrastructura feroviară, respectiv pentru dobândirea cunoştinţelor lingvistice

    SUBSECŢIUNEA 1
    Examinarea mecanicilor de locomotivă pentru evaluarea cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant pe care îl va conduce şi infrastructura feroviară pe care va conduce

    ART. 12
    (1) La finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele profesionale referitoare la materialul rulant pe care îl va conduce, acesta trebuie să susţină şi să promoveze un examen de evaluare a cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant în cauză, pentru categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să conducă.
    (2) La finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele profesionale referitoare la infrastructura feroviară pe care va conduce, acesta trebuie să susţină şi să promoveze un examen de evaluare a cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind infrastructura feroviară pe care va conduce.
    ART. 13
    (1) Comisia de examinare pentru evaluarea cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale ale mecanicului de locomotivă privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere, respectiv comisia de examinare pentru evaluarea cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale ale mecanicului de locomotivă privind infrastructura feroviară este compusă din 2 examinatori aparţinând angajatorului, recunoscuţi de către ASFR pentru efectuarea tipului de examinare respectiv.
    (2) Se admite ca numai unul din cei 2 examinatori să fie recunoscut de către ASFR privind efectuarea tipului de examinare respectiv, acesta fiind şi preşedintele comisiei de examinare.
    (3) Se admite ca al doilea examinator să fi participat la formarea mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele profesionale pentru care mecanicul de locomotivă este examinat.
    (4) Examenele prevăzute la art. 12 vor fi organizate într-un centru de formare propriu angajatorului, recunoscut de către ASFR.
    (5) Atunci când angajatorul nu deţine un centru de formare propriu recunoscut sau examinatori recunoscuţi pentru evaluarea cunoştinţelor şi a competenţei profesionale privind materialul rulant/infrastructura feroviară în cauză, susţinerea examenului se poate efectua într-un centru de formare aparţinând altui angajator recunoscut de către ASFR sau la CENAFER şi de către examinatori recunoscuţi de către ASFR pentru efectuarea tipului de examinare respectiv care aparţin acestor persoane juridice.
    (6) Programarea examinărilor şi componenţa comisiei de examinare se aprobă prin decizie a conducerii operatorului de transport feroviar sau administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară căruia îi aparţine centrul de formare recunoscut sau a conducerii CENAFER, după caz.
    (7) Comisia de examinare îşi desfăşoară activitatea numai în componenţă completă.
    ART. 14
    Pentru efectuarea examinării practice, examinatorii trebuie să îndeplinească şi cerinţele de la art. 6.
    ART. 15
    Atunci când susţinerea examenului se efectuează într-un centru de formare recunoscut de către ASFR care nu aparţine angajatorului sau la CENAFER, solicitantul trebuie să achite tariful aferent prestaţiei efectuate pentru examinare.
    ART. 16
    (1) Comisia de examinare pentru evaluarea cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/ infrastructura feroviară în cauză, stabileşte subiectele, respectiv întrebările de evaluare a cunoştinţelor teoretice şi durata probei practice.
    (2) Subiectele, respectiv întrebările de evaluare se elaborează în baza programului de formare specific prevăzut la art. 8 şi se administrează de către centrul de formare recunoscut de ASFR, printr-o procedură specifică.
    ART. 17
    (1) Examinarea mecanicilor de locomotivă pentru evaluarea cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză, se efectuează printr-o probă teoretică şi o probă practică.
    (2) Proba teoretică constă într-o lucrare scrisă sau un test-grilă.
    (3) Subiectele de la lucrarea scrisă/testul-grilă sunt grupate pe competenţe profesionale de examinare reieşite din anexa nr. 5, pct. 1-7 din anexa nr. 6 la Norme, conţinând pentru fiecare competenţă minimum 3 subiecte. Testul-grilă va fi prevăzut la fiecare întrebare cu 3 răspunsuri sugerate.
    (4) Durata lucrării scrise/testului-grilă este de maximum 2 ore.
    (5) Proba practică constă în conducerea efectivă a materialului rulant pe infrastructura feroviară şi la categoria de conducere în cauză. Evaluarea se face prin aprecierea în timpul probei a aptitudinilor şi deprinderilor, precum şi a modului de aplicare a cunoştinţelor teoretice.
    ART. 18
    (1) Aprecierea nivelului cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale a candidaţilor privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză, se face astfel:
    I. la proba teoretică:
    a) la lucrarea scrisă:
    - cu note de la 1 la 10 acordate de fiecare examinator al comisiei de examinare pentru fiecare subiect; atunci când între membrii comisiei de examinare intervin divergenţe privind acordarea calificativului, preşedintele comisiei stabileşte nota acordată;
    - media aritmetică a notelor acordate pentru subiectele unei competenţe profesionale, calculată cu două zecimale, constituie nota pentru competenţa respectivă; în cazul în care la una dintre competenţele profesionale candidatul obţine media aritmetică mai mică de 5 (cinci), candidatul este declarat "necorespunzător" la examenul pentru evaluarea cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză;
    - candidatul care a obţinut la fiecare dintre competenţele profesionale nota de minimum 5 (cinci) este declarat "corespunzător" la proba teoretică;
    b) la testul grilă:
    - fiecare întrebare va avea un punctaj stabilit de comisie, astfel încât suma punctajelor pe fiecare competenţă profesională examinată să fie de 9 puncte; acest punctaj va fi comunicat de comisie candidaţilor;
    - suma punctelor obţinute la o competenţă profesională examinată reprezintă nota pentru competenţa profesională respectivă;
    - în cazul în care la una dintre competenţele profesionale examinate candidatul obţine nota mai mică de 6 (şase), candidatul este declarat "necorespunzător" la examenul pentru evaluarea cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză;
    - candidatul care a obţinut la fiecare dintre competenţele profesionale nota de minimum 6 (şase) este declarat "corespunzător" la proba teoretică;
    II. la proba practică - în funcţie de aptitudinile şi deprinderile dovedite, candidatul este declarant "corespunzător" sau "necorespunzător".
    (2) Candidatul care a obţinut calificativul "corespunzător" la ambele probe este declarat "corespunzător" la examenul de evaluare a cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză.
    (3) Calificativul obţinut la proba practică nu poate fi contestat.
    ART. 19
    (1) După evaluarea nivelului cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză, comisia de examinare stabileşte rezultatul examenului şi întocmeşte un proces-verbal de examinare, care conţine următoarele date:
    a) data - perioada şi locul desfăşurării examenului;
    b) datele de identificare ale candidatului, respectiv numele şi prenumele, codul numeric personal;
    c) componenţa comisiei de examinare;
    d) notele la competenţele profesionale examinate, nota finală, respectiv calificativul la lucrarea scrisă/testul-grilă, calificativul obţinut la proba practică şi calificativul final acordat la examinare;
    e) numele şi prenumele candidaţilor care au absentat sau au fost eliminaţi de la examen, dacă este cazul.
    (2) Procesul-verbal de examinare se întocmeşte în două exemplare şi va fi semnat de către reprezentanţii comisiei de examinare.
    (3) Atunci când examinarea se efectuează într-un centru de formare recunoscut de către ASFR care nu aparţine angajatorului sau la CENAFER, procesul-verbal de examinare se întocmeşte în două exemplare, din care unul se eliberează angajatorului de care aparţine mecanicul de locomotivă examinat.
    ART. 20
    Pentru candidatul care nu a promovat examenul de evaluare a cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză, se poate organiza o nouă examinare numai după efectuarea unui nou stagiu de practică, cu durata şi conţinutul prevăzute în programul de formare specific menţionat la art. 8.

    SUBSECŢIUNEA a 2-a
    Examinarea mecanicilor de locomotivă pentru evaluarea cunoştinţelor lingvistice

    ART. 21
    (1) La finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele lingvistice, atunci când mecanicul de locomotivă nu are ca limbă maternă limba română, acesta trebuie să susţină şi să promoveze examenul:
    a) pentru dobândirea competenţelor lingvistice generale;
    b) de evaluare a cunoştinţelor lingvistice în domeniul comunicării şi terminologiei specifice exploatării feroviare şi procedurilor de siguranţă pe infrastructura feroviară din România, în situaţii normale, dificile şi de urgenţe.
    (2) Examenele prevăzute la alin. (1) sunt organizate într-un centru de formare prevăzut la art. 10 alin. (3).
    (3) Examenul prevăzut la alin. (1) lit. b) constă într-o probă teoretică, care cuprinde un test scris şi un test oral.
    (4) Solicitantul trebuie să achite tariful aferent prestaţiei efectuate pentru examinare.
    ART. 22
    (1) Comisia de examinare a mecanicului de locomotivă pentru evaluarea cunoştinţelor lingvistice în domeniul comunicării şi terminologiei specifice exploatării feroviare şi procedurilor de siguranţă pe infrastructura feroviară din România, în situaţii normale, dificile şi de urgenţe, va fi compusă din 2 reprezentanţi ai centrului de formare prevăzut la art. 10 alin. (3) lit. b), dintre care preşedintele trebuie să fie recunoscut de către ASFR ca examinator pentru efectuarea acestui tip de examinare.
    (2) Din cei 2 examinatori din comisia de examinare cel puţin unul poate să nu fi participat la formarea mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele lingvistice pentru care acesta este examinat.
    (3) Componenţa comisiei de examinare se aprobă prin decizie a conducerii operatorului de transport feroviar sau administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară căruia îi aparţine centrul de formare recunoscut sau a conducerii CENAFER, după caz.
    ART. 23
    După promovarea examenului prevăzut la art. 21 alin. (1) lit. b), centrul de formare recunoscut sau CENAFER, după caz, eliberează un document specific angajatorului de care aparţine mecanicul de locomotivă examinat, din care să reiasă faptul că mecanicul a promovat examenul de evaluare a cunoştinţelor lingvistice.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Cerinţe privind eliberarea certificatului complementar, modelul de certificat complementar şi de copie certificată a certificatului

    ART. 24
    (1) În baza procesului-verbal prevăzut la art. 19, angajatorul eliberează un certificat mecanicului de locomotivă care a susţinut şi promovat examenul, în care înscrie informaţii conform anexei II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010, inclusiv tipul de material rulant pe care îl va conduce, infrastructura feroviară pe care va conduce, precum şi categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă este autorizat să conducă.
    (2) Categoriile de conducere care se înscriu în certificat, precum şi modul de înscriere sunt specificate la pct. 1.3. din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010.
    (3) Atunci când este cazul, în baza documentului specific prevăzut la art. 23, angajatorul înscrie în certificatul deţinut de mecanicul de locomotivă faptul că acesta deţine cunoştinţe lingvistice.
    ART. 25
    (1) Modelul de "Certificat complementar" eliberat de către angajator este, în mod obligatoriu, identic cu modelul comunitar prevăzut la pct. 4 din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010, cu caracteristicile fizice prevăzute la pct. 2 din acelaşi regulament. Certificatul se completează conform cerinţelor şi specificaţiilor din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010 şi se utilizează de către angajatori şi la actualizarea, modificarea şi reînnoirea acestuia.
    (2) Certificatul se eliberează într-un singur exemplar şi se înscrie de către angajator în Registrul certificatelor complementare pentru mecanicii de locomotivă, denumit în continuare RCC.
    (3) Operatorii de transport feroviar şi administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară angajatori întocmesc RCC, în mod obligatoriu conform parametrilor de bază care au fost adoptaţi în modelul comunitar prin Decizia Comisiei 2010/17/CE din 29 octombrie 2009 privind adoptarea parametrilor de bază pentru registrele de evidenţă a permiselor de mecanici de locomotivă şi a certificatelor complementare prevăzute de Directiva 2007/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi înregistrează toate certificatele eliberate, actualizate, modificate, reînnoite, expirate, suspendate, retrase, declarate pierdute sau distruse.
    (4) RCC trebuie actualizat în mod constant de către angajatori.
    ART. 26
    (1) Angajatorul este obligat să elibereze mecanicului de locomotivă, la cererea acestuia sau atunci când pleacă de la angajator, o copie certificată a certificatului, în care înscrie informaţii conform pct. 1 din anexa II Regulamentul (UE) nr. 36/2010 şi data de la care mecanicul de locomotivă a încetat să conducă trenuri, precum şi documente care fac dovada formării, calificărilor, experienţei şi competenţelor profesionale ale acestuia.
    (2) Modelul de "Copie a certificatului complementar" eliberat de către angajator este, în mod obligatoriu, identic cu modelul comunitar prevăzut la pct. 4 din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 36/2010.
    (3) Deţinerea unei copii a certificatului are scopul de a furniza observaţii despre competenţele profesionale dobândite de mecanicul de locomotivă şi nu reprezintă o autorizaţie de a conduce.
    (4) La eliberarea unui certificat pentru mecanicul de locomotivă de la alin. (1), operatorul de transport feroviar sau administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară care l-a angajat evaluează documentele prevăzute la alin. (1), care sunt deţinute de mecanicul în cauză.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Cerinţe privind delimitarea infrastructurii feroviare pe care mecanicul de locomotivă este autorizat să conducă

    ART. 27
    Pentru fiecare rută/traseu/itinerar pe care mecanicul de locomotivă este autorizat să conducă, angajatorul consemnează în certificat şi informaţiile sau restricţiile relevante despre aceasta, care sunt puse la dispoziţie, în timp util, de către administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Cerinţe privind valabilitatea certificatului, examinările periodice, procesul de formare continuă a mecanicilor de locomotivă

    ART. 28
    (1) Certificatul este valabil numai pentru materialul rulant, infrastructura feroviară şi categoria de conducere înscrise în acesta.
    (2) Perioada de valabilitate a certificatului este stabilită de către angajator, conform prevederilor pct. 1 din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010.
    ART. 29
    (1) Pentru menţinerea valabilităţii certificatului, mecanicul de locomotivă trebuie evaluat/verificat periodic, conform art. 16 alin. (2) din Norme, privind îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 12 şi 13 din aceleaşi Norme, după cum urmează:
    a) pentru cunoştinţele profesionale privind materialul rulant pe care îl conduce - la fiecare 3 ani;
    b) pentru cunoştinţele profesionale privind infrastructura feroviară pe care conduce - la fiecare 3 ani sau după o absenţă mai mare de un an pe ruta respectivă;
    c) pentru cunoştinţele lingvistice - la fiecare 3 ani sau după o absenţă mai mare de un an pe ruta respectivă.
    (2) Evaluările/verificările periodice se fac de către angajator într-un centru de instruire propriu sau, dacă acesta nu deţine un centru de instruire propriu, într-un centru de instruire aparţinând altui angajator sau la CENAFER, conform reglementărilor specifice în vigoare.
    ART. 30
    (1) Derularea evaluărilor periodice prevăzute la art. 29 se face conform procedurilor proprii angajatorului, care trebuie să conţină şi să respecte principiile de examinare periodică din reglementările specifice în vigoare.
    (2) Rezultatul evaluării periodice se consemnează în documente specifice stabilite prin proceduri specifice proprii angajatorului, inclusiv în certificatul deţinut de mecanicul de locomotivă şi în RCC.

    CAP. III
    Cerinţe privind procedura de actualizare a certificatului - dobândirea de către mecanicul de locomotivă a unor competenţe suplimentare (autorizări suplimentare) pentru un nou tip de material rulant pe care îl va conduce, pentru o nouă infrastructură feroviară pe care va conduce sau pentru o nouă categorie de conducere

    ART. 31
    (1) Formarea mecanicului de locomotivă, deţinător de certificat, pentru dobândirea unor competenţe suplimentare (autorizări suplimentare) pentru un nou tip de material rulant pe care îl va conduce, pentru o infrastructură feroviară cu caracteristici noi pe care va conduce sau pentru o nouă categorie de conducere, se efectuează după cum urmează:
    a) pentru materialul rulant în cauză, mecanicul de locomotivă este format în baza unui nou program de formare specific, întocmit în condiţiile şi duratele minime de pregătire şi de stagiu stabilite conform art. 7 alin. (1), pentru categoria de conducere pe care mecanicul de locomotivă o deţine;
    b) pentru infrastructura feroviară în cauză - "rută/traseu/itinerar", mecanicul de locomotivă este format în baza unui nou program de formare specific pentru sistemul utilizat pentru organizarea circulaţiei trenurilor pe ruta/traseul/itinerarul respectiv, întocmit în condiţiile şi duratele minime de pregătire şi de stagiu stabilite conform art. 7 alin. (2), care va conţine:
    - numărul de ore de formare practică, în cazul în care mecanicul a mai fost format pentru acest sistem de organizare a circulaţiei trenurilor;
    - numărul de ore de formare teoretică şi practică, în cazul în care mecanicul nu a mai fost format pentru acest sistem de organizare a circulaţiei trenurilor;
    c) pentru categoria de conducere în cauză, mecanicul de locomotivă este format în baza unui nou program de formare specific întocmit în condiţiile şi duratele minime de pregătire şi de stagiu stabilite conform art. 7 alin. (1), având în vedere materialul rulant pe care îl conduce şi infrastructura feroviară pe care conduce.
    (2) Formarea mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele profesionale referitoare la noul tip de material rulant pe care îl va conduce sau pentru o infrastructură feroviară cu un alt sistem utilizat pentru organizarea circulaţiei trenurilor pe ruta/traseul/itinerarul respectiv se face într-un centru de formare propriu angajatorului recunoscut de către ASFR pentru efectuarea acestui tip de formare.
    ART. 32
    (1) La finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoştinţele profesionale referitoare la noul tip de material rulant pe care îl va conduce sau pentru o infrastructură feroviară cu un alt sistem utilizat pentru organizarea circulaţiei trenurilor pe ruta/traseul/itinerarul respectiv, acesta trebuie să susţină şi să promoveze un examen de evaluare a cunoştinţelor pentru dobândirea noilor competenţe profesionale.
    (2) Examinarea mecanicului de locomotivă pentru dobândirea unor competenţe suplimentare (autorizări suplimentare) se efectuează conform prevederilor art. 13-19.
    (3) Preşedintele comisiei de examinare trebuie să fie recunoscut de către ASFR pentru:
    a) examinarea (evaluarea) cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale pentru materialul rulant în cauză, pentru categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să conducă - pentru cazurile de la art. 31 alin. 1 lit. a) şi c);
    b) examinarea (evaluarea) cunoştinţelor pentru dobândirea competenţelor profesionale pentru infrastructura feroviară în cauză - pentru cazul de la art. 31 alin. 1 lit. b).
    ART. 33
    În baza procesului-verbal întocmit urmare a examinării prevăzute la art. 32, angajatorul înscrie în certificatul deţinut de mecanicul de locomotivă noul tip de material rulant pe care îl va conduce, infrastructura feroviară cu caracteristici noi pe care va conduce sau noua categorie de conducere pentru care a fost autorizat să conducă, după caz.
    ART. 34
    Pentru candidatul care nu a promovat examenul pentru dobândirea unor competenţe suplimentare (autorizări suplimentare) se poate organiza o nouă examinare numai după efectuarea unui nou stagiu de practică, cu durata şi conţinutul prevăzute în Programul de formare specific menţionat la art. 31.

    CAP. IV
    Cerinţe privind suspendarea/retragerea certificatului

    ART. 35
    În cazul suspendării/retragerii permisului unui mecanic de locomotivă din România, angajatorul suspendă/retrage imediat mecanicului în cauză certificatul, fapt care este notificat în termen de o zi lucrătoare la ASFR.
    ART. 36
    (1) Suspendarea certificatului se face şi în următoarele cazuri:
    a) pe durata investigării cauzelor care au stat la baza producerii de accidente/incidente, în cazul în care investigatorul principal solicită acest lucru, până la termenul dispus de către acesta;
    b) mecanicul de locomotivă se face vinovat de producerea unui accident/incident, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare disciplinară întocmit de angajator - până la termenul dispus prin dosarul de cercetare disciplinară;
    c) mecanicul de locomotivă nu a efectuat sau nu a promovat evaluarea periodică prevăzută la art. 29 alin. (1), până la efectuarea şi obţinerea competenţelor profesionale specifice sau a competenţelor lingvistice, după caz, dar nu mai mult de 12 luni.
    (2) Retragerea certificatului se face şi în următoarele cazuri:
    a) mecanicul de locomotivă se face vinovat de producere unui accident/incident, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare disciplinară întocmit de angajator;
    b) mecanicul de locomotivă şi-a încetat raporturile de muncă cu angajatorul;
    c) mecanicul de locomotivă nu a obţinut în termen de 12 luni, pe perioada suspendării certificatului conform alin. (1) lit. c), certificarea competenţelor profesionale specifice sau a competenţelor lingvistice, după caz.
    ART. 37
    În cazurile prevăzute la art. 36, angajatorul suspendă/retrage imediat certificatul mecanicului de locomotivă în cauză şi notifică ASFR imediat ce a luat la cunoştinţă despre acest fapt, arătându-se motivul suspendării (inclusiv perioada suspendării, atunci când este cazul) sau retragerii certificatului.
    ART. 38
    (1) Prin suspendarea certificatului, mecanicului de locomotivă i se suspendă, pe durata stabilită sau până la încetarea cauzelor suspendării, dreptul de a conduce materialul rulant pe infrastructura feroviară înscrisă în certificat.
    (2) După expirarea perioadei de suspendare, respectiv după încetarea cauzelor suspendării, angajatorul înmânează mecanicului de locomotivă în cauză certificatul şi notifică imediat ASFR despre acest fapt.
    (3) Durata suspendării certificatului nu prelungeşte valabilitatea acestuia.
    ART. 39
    (1) Prin retragerea certificatului, mecanicului de locomotivă i se retrage dreptul de a conduce materialul rulant pe infrastructura feroviară înscrisă în certificat.
    (2) Mecanicul de locomotivă al cărui certificat a fost retras conform art. 36 alin. (2) lit. a) din cauza vinovăţiei producerii unui accident/incident, poate solicita obţinerea unui nou certificat, cu respectarea prevederilor capitolului II, secţiunea a 3-a, numai după 60 de zile de la data retragerii certificatului, dacă nu s-a dispus alt termen prin dosarul de cercetare disciplinară întocmit de angajator.
    ART. 40
    (1) Personalul ASFR posesor al legitimaţiei speciale de control şi inspecţie de stat poate propune suspendarea/retragerea certificatului în cazurile prevăzute la art. 36, în baza unei note de constatare încheiate şi adusă la cunoştinţa angajatorului, după care angajatorul procedează la ridicarea certificatului respectiv. În acest caz, angajatorul notifică ASFR în cel mai scurt timp despre suspendarea/retragerea certificatului, inclusiv perioada suspendării, atunci când este cazul.
    (2) Dacă în cadrul acţiunilor de control şi inspecţie de stat se constată existenţa unuia dintre cazurile prevăzute la art. 36 şi nerespectarea prevederilor art. 37, personalul ASFR dispune suspendarea/retragerea certificatului mecanicului de locomotivă în cauză şi aplicarea măsurilor legale ce se impun împotriva celor vinovaţi. Suspendarea/Retragerea certificatului va fi notificată de personalul constatator imediat angajatorului, precum şi conducerii ASFR. În acest caz, angajatorul ridică certificatul mecanicului în cauză şi notifică ASFR în termen de o zi lucrătoare despre acest fapt.
    ART. 41
    În toate cazurile de suspendare şi retragere a unui certificat, angajatorul actualizează RCC.

    CAP. V
    Dispoziţii finale

    SECŢIUNEA 1
    Valabilitatea autorizaţiilor eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005, cu modificările şi completările ulterioare

    ART. 42
    (1) Pe perioada valabilităţii autorizaţiilor pentru efectuarea unor activităţi specifice în activitatea de manevră şi/sau de conducere a trenurilor şi a autorizaţiilor pentru efectuarea unor operaţii specifice altor funcţii, eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, nr. 2.262/2005, cu modificările şi completările ulterioare, suspendarea sau retragerea acestora se poate face în cazurile prevăzute la art. 36.
    (2) În cazul suspendării autorizaţiilor prevăzute la alin. (1), respectiv al încetării suspendării acestora, angajatorul şi ASFR procedează conform prevederilor art. 37 şi 38.
    (3) În cazul retragerii autorizaţiilor prevăzute la alin. (1), mecanicului de locomotivă i se retrage/i se retrag permisul/permisele de conducere pe tip de locomotivă pe care le deţine.
    (4) Autorizaţiile prevăzute la alin. (1) retrase trebuie transmise în termen de 5 zile la ASFR pentru anulare.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Eliberarea certificatului mecanicilor de locomotivă care deţin permis/permise de conducere pe tip de locomotivă şi autorizaţii eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005, cu modificările şi completările ulterioare

    ART. 43
    Pentru eliberarea certificatului pentru mecanicii de locomotivă care deţin permis/permise de conducere pe tip de locomotivă şi autorizaţii eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005, cu modificările şi completările ulterioare, se procedează conform prevederilor art. 37 alin. (2) din anexa nr. 1 la ordin.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Eliberarea certificatului mecanicilor maşini grele de cale, maşini grele sudura căii şi drezine pantograf care deţin autorizaţie pentru exercitarea funcţiei eliberată conform Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005, cu modificările şi completările ulterioare

    ART. 44
    Pentru eliberarea certificatului pentru mecanicii care deţin autorizaţie pentru exercitarea funcţiei de mecanic maşini grele de cale, maşini grele sudura căii şi drezine pantograf eliberată conform Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005, cu modificările şi completările ulterioare, se procedează conform prevederilor art. 43 alin. (2) din anexa nr. 1 la ordin.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Cerinţe privind accesul la datele înscrise în RCC, schimbul de date şi durata păstrării acestora

    ART. 45
    (1) Operatorii de transport feroviar şi administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară furnizează, în baza unei cereri motivate, date înscrise în RCC, în conformitate cu prevederile pct. 4 din anexa II la Decizia Comisiei 2010/17/CE, ASFR, autorităţilor competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene unde îşi desfăşoară activitatea, Organismului de Investigare Feroviar Român - OIFR, organismelor de investigare din celelalte state membre ale Uniunii Europene instituite în conformitate cu art. 21 din Directiva 2004/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind siguranţa căilor ferate comunitare şi de modificare a Directivei 95/18/CE a Consiliului privind acordarea de licenţe întreprinderilor feroviare şi a Directivei 2001/14/CE privind repartizarea capacităţilor de infrastructură feroviară şi perceperea de tarife pentru utilizarea infrastructurii feroviare şi certificarea siguranţei, precum şi mecanicilor de locomotivă.
    (2) Accesul la datele înscrise în RCC şi schimbul de date se efectuează în conformitate cu prevederile pct. 5 din anexa II la Decizia Comisiei 2010/17/CE.
    (3) Durata păstrării datelor înscrise în RCC se efectuează în conformitate cu prevederile pct. 6 din anexa II la Decizia Comisiei 2010/17/CE.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Cerinţe privind contestaţiile

    ART. 46
    Posibilitatea efectuării unei contestaţii de către mecanicul de locomotivă prin care să se poată solicita o reevaluare a unei decizii privind rezultatul evaluării cunoştinţelor şi a competenţei profesionale privind materialul rulant/infrastructura feroviară în cauză, rezultatul examinării profesionale periodice şi actualizarea, suspendarea sau retragerea unui certificat trebuie să fie inclusă în procedurile de eliberare şi actualizare a certificatului proprii angajatorului, conform art. 15 alin. (2) din Norme.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Cerinţe privind prevenirea falsificării certificatului şi a copiei certificate a acestuia

    ART. 47
    (1) Pentru prevenirea falsificării certificatului şi a copiei certificate a acestuia, angajatorul procedează conform prevederilor pct. 3 din anexele II şi III la Regulamentul (UE) nr. 36/2010.
    (2) Modul de prevenire a falsificării certificatului şi a copiei certificate a acestuia fac parte din procedurile de eliberare şi actualizare a certificatului proprii angajatorului.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Cerinţe privind înregistrările efectuate de CENAFER, centrele de formare aparţinând operatorilor de transport feroviar - administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară şi examinatori

    ART. 48
    Centrele de formare aparţinând operatorilor de transport feroviar şi administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară, CENAFER şi examinatorii responsabili cu evaluarea mecanicilor de locomotivă arhivează documentele specifice care au stat la baza dobândirii competenţelor profesionale şi a cunoştinţelor lingvistice, a organizării şi desfăşurării examenelor pentru acordarea certificatului şi a evaluărilor periodice, conform legislaţiei în vigoare.

                                   ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016