Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobată prin Ordinul nr. 5.509 din 16 noiembrie 2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 2 din 3 ianuarie 2018.
──────────
1. Dispoziţii generale
1.1. Carta Auditului Intern a fost elaborată în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (1) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările ulterioare.
1.2. Carta Auditului Intern reprezintă documentul oficial care prezintă misiunea, competenţa şi responsabilităţile auditului intern.
1.3. Carta Auditului Intern stabileşte scopul şi sfera de activitate a auditului intern, prezintă poziţia Compartimentului Audit Intern, prezintă drepturile şi obligaţiile auditorilor care activează în cadrul Compartimentului Audit Intern, autorizează accesul la datele, informaţiile şi bunurile fizice ale structurii auditate, care sunt necesare pentru realizarea activităţii de audit intern.
1.4. Carta Auditului Intern informează despre obiectivele, tipurile de audit şi metodologia de audit intern, stabileşte sistemul de relaţii între auditorii interni, entitatea/structura auditată, auditorii externi şi prezintă regulile de conduită etică.
2. Misiunea şi obiectivele Compartimentului Audit Intern.
2.1. Misiunea Compartimentului Audit Intern este de a acorda consultanţă şi asigurări privind eficacitatea sistemelor de management al riscurilor, de control şi de guvernanţă, contribuind la obţinerea plusvalorii şi oferind recomandări pentru îmbunătăţirea acestora.
2.2. Compartimentul Audit Intern asistă conducerea entităţii/structurii auditate în realizarea obiectivelor şi furnizează evaluări obiective şi detaliate cu privire la legalitatea, regularitatea, economicitatea, eficienţa şi eficacitatea activităţilor şi operaţiunilor entităţii.
Activitatea Compartimentului Audit Intern din cadrul M.E.N. este sprijinită de Comitetul de Audit Public Intern organizat pe lângă Compartimentul Audit Intern din cadrul M.E.N. în conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările ulterioare şi H.G. nr. 554 pentru aprobarea Normelor privind înfiinţarea comitetelor de audit intern.
2.3. Obiectivele Compartimentului Audit Intern trebuie stabilite astfel încât să sprijine entitatea/structura auditată în următoarele direcţii:
a) asigurarea bunei administrări a fondurilor publice şi păstrarea patrimoniului;
b) respectarea conformităţii;
c) asigurarea unor sisteme contabile şi informatice fiabile;
d) îmbunătăţirea managementului riscului, a controlului şi a guvernanţei;
e) îmbunătăţirea eficienţei şi eficacităţii operaţiilor.
2.4. Obiectivul general al auditului public intern vizează, în principal, îmbunătăţirea managementului, prin furnizarea de:
a) servicii de asigurare, care reprezintă examinări obiective ale elementelor probante, efectuate cu scopul de a furniza entităţilor publice o evaluare independentă şi obiectivă a proceselor de management al riscurilor, de control şi de guvernanţă;
b) servicii de consiliere, menite să adauge valoare şi să îmbunătăţească procesele de guvernanţă din cadrul entităţilor publice.
c) servicii de evaluare a activităţii de audit intern desfăşurate de entităţile aliate în subordinea/în coordonarea/sub autoritatea M.E.N.
2.5. Serviciile de asigurare furnizate de Compartimentul Audit Intern acoperă:
a) auditul de regularitate, care reprezintă examinarea acţiunilor asupra efectelor financiare pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, sub aspectul respectării ansamblului principiilor, regulilor procedurale şi metodologice care le sunt aplicabile;
b) auditul performanţei, care examinează dacă criteriile stabilite pentru implementarea obiectivelor şi sarcinilor entităţii publice sunt corecte pentru evaluarea rezultatelor şi apreciază dacă rezultatele sunt conforme cu obiectivele;
c) auditul de sistem, care reprezintă o evaluare de profunzime a sistemelor de conducere şi control intern, cu scopul de a stabili dacă acestea funcţionează economic, eficace şi eficient, pentru identificarea deficienţelor şi formularea de recomandări pentru corectarea acestora.
2.6. Serviciile de consiliere furnizate de Compartimentul Audit Intern acoperă:
a) furnizarea de consultanţă privind dezvoltarea de noi programe, sisteme şi procese şi/sau efectuarea de schimbări semnificative în programele şi procesele existente, inclusiv proiectarea de strategii de control corespunzătoare;
b) acordarea de asistenţă privind obţinerea de informaţii suplimentare pentru cunoaşterea în profunzime a funcţionării unui sistem, standard sau a unei prevederi normative, necesare personalului responsabil cu implementarea acestora;
c) furnizarea de cunoştinţe teoretice şi practice referitoare la managementul financiar, gestiunea riscurilor şi controlul intern, prin organizarea de cursuri şi seminare.
2.7. Serviciile de evaluare prestate de Compartimentul Audit Intern acoperă activităţi în sfera verificării aplicării şi respectării normelor, instrucţiunilor, precum şi a codului privind conduita etică a auditorilor interni.
2.8. Comitetul de Audit Public Intern se înfiinţează pe lângă Compartimentul Audit Intern, ca organism consultativ, pentru a acţiona în vederea definirii strategiei şi îmbunătăţirii activităţii de audit intern a instituţiei.
3. Sfera de activitate a auditului public intern
3.1. Sfera auditului public intern cuprinde toate activităţile desfăşurate în cadrul entităţii publice pentru îndeplinirea obiectivelor, inclusiv evaluarea sistemului de control intern/managerial.
3.2. Compartimentul Audit Intern auditează cel puţin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:
a) activităţile financiare sau cu implicaţii financiare desfăşurate de entitatea publică din momentul constituirii angajamentelor până la utilizarea fondurilor de către beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din finanţare externă;
b) plăţile asumate prin angajamente bugetare şi legale, inclusiv din fondurile comunitare;
c) administrarea patrimoniului, precum şi vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale;
d) concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale;
e) constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor acordate la încasarea acestora;
f) alocarea creditelor bugetare;
g) sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
h) sistemul de luare a deciziilor;
i) sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;
j) sistemele informatice.
4. Competenţa Compartimentului Audit Intern.
4.1. Statutul/Independenţa Compartimentului Audit Intern
4.1.1. Compartimentul Audit Intern este organizat în subordinea directă a Ministrului Educaţiei Naţionale.
Compartimentele de audit public intern înfiinţate la nivelul entităţilor publice aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea M.E.N., sunt organizate în subordinea directă a conducătorului entităţilor publice respective.
4.1.2. Şeful Compartimentului Audit Intern este numit/destituit de către Ministrul Educaţiei Naţionale, cu avizul Unităţii Centrale de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI). Pentru entităţile publice aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea M.E.N. numirea/destituirea şefului compartimentului de audit public intern se face cu avizul M.E.N., în condiţiile legii.
4.1.3. Şeful Compartimentului Audit Intern participă, în măsura în care este solicitat, la reuniunile conducerii M.E.N., ale Comitetului de Audit Public Intern sau ale oricărei altei structuri din cadrul M.E.N., cu atribuţii în domeniul guvernanţei, managementului riscului sau controlului.
4.1.4. Activitatea de audit intern nu trebuie să fie supusă ingerinţelor (imixtiunilor) externe în ceea cc priveşte definirea sferei sale de intervenţie, realizarea efectivă a lucrărilor şi comunicarea rezultatelor.
4.2. Atribuţiile Compartimentului Audit Intern
4.2.1. Prin atribuţiile sale, Compartimentul Audit Intern nu trebuie să fie implicat în elaborarea procedurilor de control intern ale M.E.N.
4.2.2. Atribuţiile Compartimentului Audit Intern trebuie definite în conformitate cu atribuţiile stabilite în cadrul Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată cu modificările ulterioare, astfel:
a) elaborează norme metodologice privind exercitarea activităţii de audit public intern aplicabile la nivelul M.E.N. şi în entităţile publice aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea M.E.N. la nivelul cărora nu există norme specifice de audit public intern întocmite conform prevederilor H.G. nr. 1086/2013, cu avizul U.C.A.A.P.I.
b) elaborează proiectul planului multianual de audit public intern, de regulă pe o perioadă de 3 ani, şi, pe baza acestuia, proiectul planului anual de audit public intern;
c) efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
d) informează U.C.A.A.P.I. despre recomandările neînsuşite de către conducătorul entităţii publice/structurii auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e) raportează periodic asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activitatea de audit intern;
f) elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern;
g) în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii, raportează imediat conducătorului entităţii publice şi structurii de control intern abilitate;
h) verifică respectarea normelor, instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita etică a auditorului intern în cadrul compartimentului de audit public intern din entităţile publice aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea M.E.N. şi poate iniţia măsurile corective necesare.
i) asigură secretariatul tehnic al Comitetului de Audit Public Intern organizat pe lângă Compartimentul Audit Intern din cadrul M.E.N.
4.3. Independenţa organizatorică
4.3.1. Compartimentul Audit Intern funcţionează în subordinea directă a Ministrului Educaţiei Naţionale, exercitând o funcţie distinctă şi independentă de activităţile M.E.N.
4.3.2. Prin atribuţiile sale. Compartimentul Audit Intern nu trebuie să fie implicat în exercitarea activităţilor auditabile sau în elaborarea procedurilor specifice, altele decât cele de audit intern.
4.3.3. Activitatea de audit public intern nu trebuie să fie supusă ingerinţelor de nicio natură, începând de la stabilirea obiectivelor de audit, realizarea efectivă a lucrărilor specifice misiunii şi până la comunicarea rezultatelor acesteia.
4.3.4. Şeful Compartimentului Audit Intern participă, în măsura în care se solicită acest lucru, la reuniunile conducerii M.E.N. sau ale oricărei altei structuri din cadrul entităţii publice, cu atribuţii în domeniul guvernanţei entităţii, managementului riscului sau controlului.
4.4. Obiectivitate individuală
4.4.1. Auditorii interni trebuie să aibă o atitudine imparţială, să nu aibă prejudecăţi şi să evite conflictele de interese, să îşi îndeplinească atribuţiile în mod obiectiv şi independent, cu profesionalism şi integritate, potrivit normelor şi procedurilor specifice activităţii de audit public intern.
4.5. Autoritatea Compartimentului Audit Intern
4.5.1. Compartimentul Audit Intern trebuie să realizeze activitatea de audit intern cu respectarea principiilor de legalitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate.
4.5.2. Compartimentul Audit Intern are acces nelimitat la toate activităţile, înregistrările şi informaţiile pe care le consideră necesare pentru a-şi îndeplini corespunzător funcţiile sale.
4.5.3. Compartimentul Audit Intern are dreptul de a solicita informaţii şi explicaţii care sunt necesare pentru realizarea obiectivelor sale.
4.5.4. Compartimentul Audit Intern poate solicita asistenţă de la persoane calificate din afara M.E.N., în cazul în care nu deţine cunoştinţele, abilităţile şi celelalte competenţe necesare pentru a-şi realiza misiunea de audit public intern.
4.5.5. Compartimentul Audit Intern are dreptul de a realiza misiuni de audit public intern la entităţile publice aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea M.E.N.
4.6. Standardele profesionale
4.6.1. Compartimentul Audit Intern trebuie să dispună de toată competenţa şi experienţa necesară în realizarea misiunilor de audit. Pregătirea şi experienţa auditorilor interni constituie un element esenţial în atingerea eficacităţii activităţii de audit.
4.6.2. Compartimentul Audit Intern elaborează norme/metodologii specifice activităţii M.E.N. şi entităţilor publice aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea M.E.N. la nivelul cărora nu există norme specifice de audit public intern întocmite conform prevederilor H.G. nr. 1086/2013, în conformitate cu normele generale privind exercitarea activităţii de audit public intern, codul privind conduita etică a auditorilor interni şi standardele internaţionale de audit intern.
4.6.3. Compartimentul Audit Intern trebuie să dispună de metodologii şi sisteme IT moderne, metode de analiză, de eşantionare şi instrumente de control.
4.6.4. Indiferent de natura lor, misiunile de audit public intern trebuie încredinţate acelor persoane cu o pregătire şi experienţă corespunzătoare nivelului de complexitate al sarcinii.
4.6.5. Auditorii interni trebuie să respecte şi să aplice principiile fundamentale pentru profesia şi practica de audit intern.
4.6.6. În desfăşurarea activităţii de audit intern, şeful Compartimentului Audit Intern şi auditorii interni trebuie:
a) să respecte regulile de conduită profesională;
b) să posede cunoştinţele, abilităţile şi competenţele necesare pentru realizarea activităţilor lor în condiţii de eficienţă şi eficacitate;
c) să fie capabili să comunice eficient, în scris şi oral, pentru a expune clar şi eficace constatările, concluziile şi recomandările misiunii;
d) să exercite activităţile de audit cu conştiinciozitate şi pricepere.
4.6.7. Auditorii interni trebuie să îşi îmbunătăţească cunoştinţele, abilităţile şi alte competenţe printr-o formare profesională continuă. În acest sens auditorii interni au obligaţia de a participa la activităţi de pregătire profesională cel puţin 15 zile lucrătoare pe an.
4.6.8. Formarea profesională continuă se realizează în cadrul unei perioade de minimum 15 zile lucrătoare pe an, activitate care intră în responsabilitatea şefului Compartimentului Audit Intern, precum şi a conducerii Ministerului Educaţiei Naţionale.
5. Responsabilităţile şefului Compartimentului Audit Intern şi ale auditorilor interni
5.1. Responsabilităţile şefului Compartimentului Audit Intern
5.1.1. Responsabilităţile şefului Compartimentului Audit Intern sunt stabilite în conformitate cu atribuţiile Compartimentului Audit Intern.
5.1.2. Atribuţiile şefului Compartimentului Audit Intern sunt structurate potrivit celor 5 funcţii ale managementului, şi anume: planificarea, organizarea, coordonarea, antrenarea şi controlul.
5.1.3. Şeful Compartimentului Audit Intern evaluează periodic dacă misiunea, competenţele şi responsabilităţile definite în carta auditului intern permit Compartimentului Audit Intern să îşi realizeze obiectivele în condiţii de eficienţă şi eficacitate.
5.2. Responsabilităţile auditorilor interni
5.2.1. Atribuţiile auditorilor interni sunt stabilite în conformitate cu atribuţiile Compartimentului Audit Intern.
5.2.2. Drepturile auditorilor interni sunt stabilite în conformitate cu prevederile care autorizează drepturile Compartimentului Audit Intern.
6. Metodologia auditului public intern
6.1. Planificarea misiunilor de audit public intern
6.1.1. Auditorii interni realizează misiunile de audit public intern pe bază de mandat. Mandatul de intervenţie al echipei de auditori interni este reprezentat de ordinul de serviciu.
6.1.2. Auditorii interni mandataţi sunt responsabili de planificarea şi realizarea misiunilor de audit public intern care le-au fost încredinţate. La planificarea misiunii, auditorii interni trebuie să ţină cont de:
a) obiectivele entităţii auditate şi mijloacele prin care controlează realizarea acestora;
b) riscurile semnificative legate de activitate, obiectivele misiunii, resursele utilizate şi sarcinile sale operaţionale;
c) adecvarea şi eficacitatea sistemelor de management al riscurilor şi de control a activităţii în raport cu un cadru de referinţă;
d) posibilităţile de îmbunătăţire semnificativă a sistemelor de management al riscurilor şi de control a activităţii.
6.1.3. Auditorii interni trebuie să elaboreze şi să formalizeze programul misiunii de audit public intern pentru fiecare misiune, incluzând aria de aplicabilitate, obiectivele, calendarul şi alocarea resurselor. Acestea trebuie să răspundă următoarelor cerinţe:
a) să furnizeze informaţii cu privire la activităţile ce vor fi realizate de auditorii interni pe timpul realizării misiunii de audit;
b) să definească obiectivele misiunii;
c) să stabilească sfera de intervenţie şi gradul necesar de detaliu al testelor, pentru a atinge obiectivele fiecărei etape a misiunii;
d) să identifice activităţile/acţiunile care trebuie auditate;
e) să stabilească natura şi sfera de aplicare a testelor.
6.1.4. Obiectivele misiunii de audit public intern sunt definite cu claritate, pentru fiecare misiune în parte, în funcţie de obiectul auditului, natura misiunii şi tipul de audit. Obiectivele trebuie să abordeze procesele de management al riscurilor, de control şi de guvernanţă asociate domeniului auditabil. Obiectivele misiunii de audit public intern sunt stabilite pe baza rezultatelor evaluării riscurilor asociate domeniului auditabil.
6.1.5. Şeful Compartimentului Audit Intern trebuie să stabilească resursele care sunt necesare pentru realizarea obiectivelor misiunii de audit public intern. La formarea echipei trebuie să ţină cont de natura şi complexitatea fiecărei misiuni, de limitele de timp şi resursele disponibile.
6.1.6. Sfera de cuprindere a misiunii de audit public intern este stabilită în urma examinării informaţiilor cunoscute despre activitatea auditabilă şi se referă la toate activităţile ce urmează a fi auditate, natura şi extinderea procedurilor puse în aplicare şi perioada supusă auditului. Aceasta trebuie dimensionată corespunzător pentru a asigura atingerea obiectivelor misiunii în condiţii de eficienţă.
6.2. Accesul auditorilor interni la informaţii şi documente
6.2.1. Auditorii interni au acces la toate datele şi informaţiile utile şi probante, inclusiv la cele existente în format electronic, pc care le consideră relevante pentru scopul şi obiectivele misiunii de audit public intern, utilizând principiul circuitului auditului (pista de audit).
6.2.2. Auditorii interni pot solicita date, informaţii, precum şi copii ale documentelor, certificate pentru conformitate, de la persoanele fizice sau juridice aflate în legătură cu entitatea/structura auditată, iar acestea au obligaţia de a le pune la dispoziţie la data solicitată.
6.2.3. Personalul de conducere şi de execuţie din entitatea/structura auditată are obligaţia să ofere documentele şi informaţiile solicitate, în termenele stabilite, precum şi tot sprijinul necesar desfăşurării în bune condiţii a auditului public intern.
6.3. Notificarea entităţii/structurii auditate
6.3.1. Responsabilul entităţii/structurii auditate va fi informat cu privire la misiunea de audit public intern ce urmează a fi realizată prin transmiterea unei notificări privind declanşarea misiunii de audit public intern. Prin acest document conducerea entităţii/structurii auditate este informată cu privire la scopul, obiectivele auditului şi durata misiunii de audit. Totodată pot fi solicitate documente necesare pregătirii misiunii de audit public intern.
6.3.2. Notificarea entităţii/structurii ce urmează a fi auditată se face cu 15 zile calendaristice înainte de declanşarea misiunii de audit. Notificarea trebuie să fie însoţită de carta auditului intern.
6.4. Realizarea misiunii la faţa locului
6.4.1. Misiunea de audit public intern trebuie să fie realizată într-un climat de încredere şi să vizeze îmbunătăţirea activităţilor entităţii auditate.
6.4.2. La şedinţa de deschidere, auditorii interni trebuie să stabilească, împreună cu responsabilii entităţii/structurii auditate, persoanele cu care vor comunica pe parcursul misiunii, fie pentru a efectua teste asupra activităţii acestora din cadrul entităţii/structurii auditate, fie pentru a lua interviuri şi a aduna informaţii
6.5. Instrumentele şi tehnicile de audit
Auditorii interni trebuie să pună în aplicare instrumente şi tehnici adecvate care le permit să realizeze activităţile de audit intern în condiţii de eficienţă şi eficacitate.
6.6. Comunicarea rezultatelor
6.6.1. Constatările şi recomandările sunt aduse la cunoştinţa entităţii/structurii auditate pe măsura realizării, cu scopul de a obţine validarea acestora.
6.6.2. Intervenţia la faţa locului se încheie pentru fiecare misiune de audit public intern cu şedinţa de închidere, prin care se informează responsabilii entităţii/structurii auditate cu privire la constatările efectuate şi recomandările formulate.
6.6.3. Auditorii interni trebuie să comunice rezultatele auditului prin transmiterea proiectului raportului de audit public intern la structura auditată, care îl analizează şi transmite punctul de vedere în termen de 15 zile de la primirea raportului.
6.6.4. În termen de 10 zile de la primirea punctelor de vedere, compartimentul de audit public intern organizează reuniunea de conciliere cu entitatea/structura auditată în cadrul căreia se analizează constatările şi concluziile pentru care s-au formulat puncte de vedere.
6.6.5. Şeful Compartimentului Audit Intern trebuie să informeze conducerea entităţii publice care a aprobat misiunea despre recomandările care nu au fost avizate/acceptate în cadrul reuniunii de conciliere de către responsabilii structurii auditate însoţite de documentaţia de susţinere.
6.6.6. Şeful Compartimentului Audit Intern transmite raportul de audit public intern, finalizat, împreună cu rezultatele concilierii, ministrului educaţiei naţionale care a aprobat misiunea, pentru analiză şi avizare.
6.7. Urmărirea recomandărilor
6.7.1. Compartimentul Audit Intern trebuie să monitorizeze stadiul de implementare a recomandărilor formulate prin rapoartele de audit public intern, în vederea măsurării eficacităţii serviciilor de audit intern şi stabilirii gradului de adecvare a soluţiilor date la problemele identificate.
6.7.2. Responsabilul entităţii/structurii auditate trebuie să elaboreze şi să transmită compartimentului de audit public intern un plan de acţiune pentru implementarea recomandărilor. Responsabilul entităţii/structurii auditate asigură urmărirea aplicării planului de acţiune. Structura auditată informează Compartimentul Audit Intern periodic, la termenele stabilite, cu privire la stadiul de implementare a recomandărilor, progresele înregistrate şi termenele care nu sunt respectate.
6.7.3. Compartimentul Audit Intern evaluează periodic progresele înregistrate în implementarea recomandărilor raportate de entitatea/structura auditată.
7. Reguli de conduită
7.1. Auditorii interni trebuie să respecte codul privind conduita etică.
7.2. Auditorii interni trebuie să păstreze secretul profesional pentru toate informaţiile colectate cu ocazia realizării misiunii de audit public intern.
7.3. Auditorii interni trebuie să raporteze imediat, pe linie ierarhică, orice indicii de fraudă sau iregularitate semnificativă constatată cu ocazia misiunii de audit, nefiind în sarcina auditorilor interni să investigheze frauda sau să efectueze cercetări administrative în vederea recuperării unor prejudicii sau stabilirii persoanelor vinovate.
8. Colaborarea cu auditorii externi
8.1. Compartimentul Audit Intern trebuie să menţină un dialog cu auditorii externi pentru a asigura coordonarea activităţii în vederea evitării suprapunerilor, uniformitatea de opinii, utilizarea eficientă de resurse, schimbul de informaţii şi conştientizarea constatărilor de audit.
8.2. Şeful Compartimentului Audit Intern colaborează cu auditorii externi pentru a se asigura că aceştia primesc informaţii adecvate despre activitatea desfăşurată în cadrul compartimentului pe care îl conduce.
8.3. Compartimentul Audit Intern transmite Curţii de Conturi, până la finele trimestrului I pentru anul precedent, raportul privind activitatea de audit public intern desfăşurată.
8.4. Reprezentanţilor autorizaţi ai Comisiei Europene şi ai Curţii de Conturi Europene li se asigură drepturi similare celor prevăzute pentru auditorii interni, cu scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene. Aceştia trebuie să fie împuterniciţi în acest sens printr-o autorizaţie scrisă, care să le ateste identitatea şi poziţia, precum şi printr-un document care să indice obiectul şi scopul controlului sau inspecţiei la faţa locului.
9. Dispoziţii finale
9.1. Prevederile Cartei Auditului Intern sunt obligatorii pentru toţi auditorii interni care activează în cadrul Compartimentului de audit intern.
9.2. Şeful Compartimentului Audit Intern se asigură de actualizarea periodică a Cartei Auditului Intern.
9.3. Carta Auditului Intern se elaborează ca document distinct de normele specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: