Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ARANJAMENT din 14 septembrie 1994  privind mandatele postale*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ARANJAMENT din 14 septembrie 1994 privind mandatele postale*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 329 din 26 noiembrie 1997

---------
*) Traducere.

Subsemnatii, plenipotentiari ai guvernelor tarilor membre ale Uniunii, in baza art. 22 paragraful 4 al Constitutiei Uniunii Postale Universale, adoptata la Viena la 10 iulie 1964, de comun acord si sub rezerva art. 25 paragraful 4 al sus-numitei constitutii, au hotarat urmatorul aranjament:

ART. 1
1. Prezentul aranjament reglementeaza schimbul de mandate postale, pe care tarile contractante convin sa il instituie in relatiile lor reciproce.
2. Organismele nepostale pot participa, prin intermediul administratiei postale, in schimbul reglementat prin dispozitiile prezentului aranjament. Acestor organisme le revine sarcina de a se intelege cu administratia postala a tarii lor, pentru a asigura completa executare a tuturor clauzelor aranjamentului, si, in cadrul acestei intelegeri, sa isi poata exersa drepturile lor si sa isi indeplineasca obligatiile lor ca organizatii postale definite prin prezentul aranjament; administratia lor postala le serveste ca intermediar in relatiile lor cu administratiile postale ale celorlalte tari contractante si cu Biroul international.
ART. 2
Diferitele categorii de mandate postale
1. Mandatul simplu
Expeditorul depune fonduri la ghiseul unui oficiu postal sau ordona debitarea din contul sau curent postal si solicita plata sumei in numerar catre beneficiari. Mandatul simplu este transmis pe calea postala. Mandatul simplu telegrafic este transmis prin sistem de telecomunicatii.
2. Mandatul de varsamant
Expeditorul depune fondul la ghiseul unui oficiu postal si solicita inscrierea sumei in creditul contului beneficiarului, girat de catre posta. Mandatul de varsamant este transmis pe cale postala. Mandatul de varsamant telegrafic este transmis prin sistem de telecomunicatii.
3. Alte servicii
Administratiile postale pot conveni, in relatiile lor bilaterale sau multilaterale, sa introduca alte servicii ale caror conditii sunt de definit intre administratiile respective.
ART. 3
Emisiunea de mandate (moneda, conventie, valoare)
1. In afara unei intelegeri speciale, valoarea unui mandat este exprimata in moneda tarii de plata.
2. Administratia de emitere fixeaza taxa de convertire din moneda sa in aceea a tarii de plata.
3. Valoarea maxima a unui mandat simplu este fixata de comun acord intre administratiile in cauza.
4. Valoarea unui mandat de varsamant este nelimitata. Totusi fiecare administratie are posibilitatea de a limita valoarea mandatelor de varsamant pe care orice depozant le poate ordona fie intr-o zi, fie in cursul unei perioade determinate.
5. Mandatele telegrafice sunt supuse dispozitiilor regulamentului de telecomunicatii internationale.
ART. 4
Taxe
1. Administratia de emitere determina, in mod liber, sub rezerva dispozitiilor paragrafelor 2 si 3 de mai jos, taxa de perceput in momentul emiterii. La aceasta taxa principala ea adauga, eventual, taxele aferente serviciilor speciale (cerere de confirmare de plata sau de inscriere, predare prin expres etc.).
2. Valoarea taxei principale a unui mandat simplu nu poate depasi 22,86 DST.
3. Taxa unui mandat de varsamant trebuie sa fie inferioara taxei unui mandat simplu de aceeasi valoare.
4. Mandatele schimbate, prin intermediul unei tari care este parte la prezentul aranjament, intre o tara contractanta si o tara necontractanta, pot fi supuse, de catre administratia intermediara, la o taxa suplimentara, determinata de catre aceasta din urma in functie de costurile generate de operatiunile pe care ea le efectueaza; aceasta taxa poate totusi sa fie perceputa de la expeditor si atribuita administratiei tarii intermediare, daca administratiile interesate s-au pus de acord in acest sens.
5. De la beneficiar pot fi percepute urmatoarele taxe facultative:
a) o taxa de predare, atunci cand plata este efectuata la domiciliu;
b) o taxa, atunci cand suma este inscrisa in creditul unui cont curent postal;
c) eventual, taxa de viza pentru data prevazuta la art. 6 paragraful 4;
d) taxa mentionata in art. 12 pct. 3.5 din conventie, atunci cand mandatul este adresat "post restant";
e) eventual, taxa complementara de expres.
6. Daca sunt solicitate autorizatii de plata in virtutea dispozitiilor regulamentului de aplicare a prezentului aranjament si daca nu a fost comisa nici o greseala de serviciu, o taxa de "autorizatie de plata", de maximum 0,65 DST, poate fi perceputa de la expeditor sau de la beneficiar, exceptie facand cazul in care aceasta taxa a fost deja perceputa pentru confirmarea platii.
7. Mandatele, atat la emitere cat si la plata, nu pot fi supuse nici unei taxe sau nici unui drept, altul decat cel care este prevazut in prezentul aranjament.
8. Sunt scutite de orice taxa mandatele postale schimbate in conditiile prevazute la art. 7 (paragraful 2 si pct. 3.1-3.3) din Constitutia Uniunii Postale Universale.
ART. 5
Modalitati de schimb
1. Schimbul pe cale postala se opereaza, la alegerea administratiilor, fie prin mandate simple sau de varsamant, direct intre biroul postal de emitere si biroul de plata, fie prin liste, prin intermediul birourilor, denumite birouri de schimb, desemnate de catre administratia fiecareia dintre tarile contractante.
2. Schimbul pe cale telegrafica se opereaza prin telegrame-mandat, adresate direct biroului de plata. Totusi administratiile respective se pot intelege sa utilizeze si un mijloc de telecomunicatii, altul decat telegrama, pentru transmiterea mandatelor telegrafice.
3. Administratiile pot, de asemenea, sa convina un sistem de schimb mixt, daca organizarea interna a serviciilor lor respective o cere. In acest caz, schimbul se opereaza prin mandate-carte, intre birourile postale ale unei administratii si biroul de schimb al administratiei corespondente.
4. Mandatele prevazute in paragrafele 1 si 3 pot fi prezentate in tara de destinatie pe banda magnetica sau pe orice alt suport convenit intre administratii. Administratiile de destinatie pot utiliza formularele din regim intern, ca reprezentare a mandatelor emise. Conditiile schimbului sunt, in acest caz, fixate prin conventii speciale, adoptate de administratiile in cauza.
5. Administratiile pot conveni sa utilizeze mijloace de schimb, altele decat cele prevazute la paragrafele 1-4.
ART. 6
Plata mandatelor
1. Validitatea mandatelor se intinde:
a) in general, pana la expirarea primei luni care urmeaza celei de emitere;
b) conform unui acord intre administratiile interesate, pana la expirarea celei de-a treia luni care urmeaza celei de emitere.
2. Dupa acest termen, mandatele care parvin direct birourilor de plata nu sunt platite, decat daca sunt prevazute cu o viza pentru data, acordata de catre serviciul desemnat de catre administratia de emitere, la cererea biroului de plata. Mandatele parvenite administratiilor de destinatie, conform art. 5 paragraful 4, nu pot beneficia de viza pentru data.
3. Viza pentru data confera mandatului, incepand din ziua in care este acordata, o noua validitate, a carei durata este aceea pe care ar avea-o un mandat emis in aceeasi zi.
4. Daca neplata inainte de expirarea termenului de validitate nu rezulta dintr-o greseala de serviciu, se poate percepe o taxa, numita taxa de viza pentru data, de maximum 0,65 DST.
5. Cand un acelasi expeditor a facut sa se emita, in aceeasi zi, in profitul aceluiasi beneficiar, mai multe mandate a caror valoare totala depaseste maximul adoptat de catre administratia de plata, aceasta este autorizata sa esaloneze plata titlurilor, in asa fel incat suma platita beneficiarului, in aceeasi zi, sa nu depaseasca aceasta valoare maxima.
6. Plata mandatelor este efectuata conform reglementarii tarii de plata.
ART. 7
Reexpedierea
1. In caz de schimbare a resedintei beneficiarului si in limitele in care functioneaza un serviciu de mandate intre tara reexpeditoare si tara noii destinatii, orice mandat poate fi reexpediat, pe cale postala sau telegrafica, fie la cererea expeditorului, fie la cererea beneficiarului. In acest caz, art. 27 paragrafele 1-3 din conventie sunt aplicabile prin analogie.
2. In caz de reexpediere, taxa de "post restant" si taxa complementara de "expres" sunt anulate.
3. Reexpedierea unui mandat cu varsamant catre o alta tara de destinatie nu este admisa.
ART. 8
Reclamatii
Dispozitiile art. 30 al conventiei sunt aplicabile.
ART. 9
Responsabilitatea
1. Principiul
Administratiile postale sunt responsabile de sumele varsate, pana in momentul in care mandatele au fost reglementar platite.
2. Exceptii
Administratiile postale sunt absolvite de orice responsabilitate:
a) in caz de intarziere in transmiterea si plata mandatelor;
b) cand, ca urmare a distrugerii documentelor de serviciu, ca rezultat al unui caz de forta majora, ele nu pot dovedi plata unui mandat, cu conditia ca proba responsabilitatii lor sa nu fi fost altfel administrata;
c) la expirarea termenului de prescriptie, mentionat in art. RE 612;
d) daca este vorba de contestarea conformitatii platii, la expirarea termenului prevazut la art. 30 paragraful 1 al conventiei.
3. Determinarea responsabilitatii
3.1. Sub rezerva pct. 3.2-3.5 de mai jos, responsabilitatea revine administratiei de emitere.
3.2. Responsabilitatea revine administratiei de plata, daca ea nu este in masura sa stabileasca faptul ca plata a avut loc in conditiile prescrise de reglementarea ei.
3.3. Responsabilitatea revine administratiei postale a tarii in care s-a produs eroarea:
a) daca este vorba de o eroare de serviciu, inclusiv o eroare de convertire;
b) daca este vorba de o eroare de transmitere telegrafica, comisa in interiorul tarii de emitere sau al tarii de plata.
3.4. Responsabilitatea revine administratiei de emitere si administratiei de plata in parti egale;
a) daca eroarea este imputabila celor doua administratii sau daca nu este posibil sa se stabileasca in care tara s-a produs eroarea;
b) daca o eroare de transmitere telegrafica s-a produs intr-o tara intermediara;
c) daca nu este posibil sa se stabileasca tara in care s-a produs aceasta eroare de transmitere.
3.5. Sub rezerva pct. 3.2, responsabilitatea revine:
a) in caz de plata a unui mandat fals, administratiei tarii pe teritoriul careia mandatul a fost introdus in serviciu;
b) in caz de plata a unui mandat a carui valoare a fost majorata in mod fraudulos, administratiei tarii in care mandatul a fost falsificat; totusi paguba este suportata, in parti egale, de catre administratiile de emitere si de plata, atunci cand nu este posibil de determinat tara in care a intervenit falsificarea sau atunci cand nu se poate obtine repararea unei falsificari comise intr-o tara intermediara care nu participa la serviciul de mandate pe baza prezentului aranjament.
4. Plata sumelor datorate. Recursul
4.1. Obligatia de a despagubi reclamantul revine administratiei de plata, daca fondurile trebuie predate beneficiarului; ea revine administratiei de emitere, daca restituirea lor trebuie facuta catre expeditor.
4.2. Oricare ar fi cauza rambursarii, suma de rambursat nu poate depasi suma care a fost varsata.
4.3. Administratia care a despagubit pe reclamant are dreptul sa faca recurs catre administratia responsabila de neregula platii.
4.4. Administratia care a suportat, in ultima instanta, paguba are drept de recurs, pana la concurenta sumei platite, catre expeditor, catre beneficiar sau catre terti.
5. Termene de plata
5.1. Varsarea sumelor datorate reclamantilor trebuie sa aiba loc cat mai curand posibil, in limita unei perioade de 3 luni incepand de a doua zi dupa ziua reclamatiei.
5.2. Administratia care, conform art. 9 pct. 4.1., trebuie sa-l despagubeasca pe reclamant poate, in mod exceptional, sa prelungeasca varsamantul dincolo de acest termen, daca, contrar efortului depus pentru reglementarea situatiei, termenul mentionat nu a fost suficient ca sa permita determinarea responsabilitatii.
5.3. Administratia pe langa care a fost prezentata reclamatia este autorizata sa despagubeasca pe reclamant, in contul administratiei responsabile, atunci cand aceasta, reglementar sesizata, a lasat sa se scurga doua luni fara a da o solutie definitiva reclamatiei.
6. Rambursarea catre administratia care intervine
6.1. Administratia in contul careia a fost despagubit reclamantul este obligata sa ramburseze administratiei care a intervenit suma platita de catre aceasta, in termen de 4 luni incepand de la trimiterea notificarii de plata.
6.2. Aceasta rambursare se efectueaza fara cheltuieli pentru administratia creditoare:
a) printr-unul dintre procedeele de plata prevazute in regulamentul de aplicare a conventiei (Reguli de plata);
b) sub rezerva unui acord, prin inscrierea in creditul administratiei acestei tari in contul de mandate. Aceasta inscriere se face din oficiu, daca cererea de acord nu a primit raspuns in termenul prevazut la pct. 6.1.
6.3. O data depasit termenul de 4 luni, suma datorata administratiei creditoare este producatoare de dobanda, respectiv 6% pe an, incepand din ziua in care expira acest termen.
ART. 10
Remunerarea administratiei de plata
1. Administratia de emitere atribuie administratiei de plata pentru fiecare mandat simplu platit o remuneratie a carei valoare este fixata, in functie de valoarea medie a mandatelor cuprinse in acelasi cont lunar, la:
- 0,82 DST - pana la 65,34 DST;
- 0,98 DST - peste 65,34 DST pana la 130,68 DST;
- 1,21 DST - peste 130,68 DST pana la 196,01 DST;
- 1,47 DST - peste 196,01 DST pana la 261,35 DST;
- 1,73 DST - peste 261,35 DST pana la 326,69 DST;
- 2,09 DST - peste 326,69 DST pana la 392,02 DST;
- 2,52 DST - peste 392,02 DST.
2. Totusi administratiile in cauza pot, la cererea administratiei de plata, sa convina o remuneratie superioara celei fixate la paragraful 1, atunci cand taxa perceputa la emitere este mai mare de 8,17 DST.
3. Mandatele de varsamant si mandatele emise in scutire nu sunt supuse nici unei remuneratii.
4. Pentru mandatele schimbate prin intermediul listelor, peste remuneratia prevazuta la paragraful 1, o remuneratie suplimentara, de 0,16 DST, este atribuita administratiei de plata. Paragraful 2 se aplica, prin analogie, mandatelor schimbate prin liste.
5. Administratia de emitere atribuie administratiei de plata o remuneratie de 0,13 DST pentru fiecare mandat platit personal.
ART. 11
Intocmirea conturilor
1. Fiecare administratie de plata intocmeste, pentru fiecare administratie de emitere, un cont lunar cu sumele platite pentru mandate simple sau in cont lunar cu valoarea listelor primite intr-o luna pentru mandatele schimbate prin intermediul listelor. Aceste conturi lunare sunt conform modelelor anexate regulamentului; ele sunt incorporate, periodic, intr-un cont general, care face posibila determinarea unui sold.
2. In cazul in care se aplica sistemul de schimb mixt, prevazut in art. RE 503, fiecare administratie de plata intocmeste un cont lunar pentru sumele platite, daca mandatele parvin de la administratia de emitere, direct catre birourile sale de plata, sau un cont lunar cu suma mandatelor primite intr-o luna, daca mandatele parvin de la birourile postale ale administratiei de emitere la biroul sau de schimb.
3. Cand mandatele au fost platite in monede diferite, creanta cea mai slaba este convertita in moneda creantei mai puternice, luand ca baza pentru convertire cursul mediu oficial de schimb in tara administratiei debitoare, in timpul perioadei la care se reporteaza contul; acest curs mediu de schimb trebuie sa fie calculat, in mod uniform, cu patru zecimale.
4. Reglarea conturilor poate, de asemenea, sa aiba loc pe baza unor conturi lunare, fara compensatie, sau prin intermediul unui cont postal de legatura.
ART. 12
Reglarea conturilor
1. In afara unei intelegeri speciale, plata soldului unui cont general sau a sumei conturilor lunare are loc in moneda pe care administratia creditoare o aplica la plata mandatelor.
2. Orice administratie poate intretine pe langa administratia tarii corespondente un disponibil din care sunt retrase sumele datorate sau un cont curent de legatura din care sunt debitate creantele pentru serviciul de mandate postale.
3. Orice administratie care se gaseste descoperita fata de o alta administratie cu o suma care depaseste limitele fixate de regulament este in drept sa solicite varsarea unui avans.
4. In caz de neplata la termenele fixate de regulament, sumele datorate sunt producatoare de dobanda de 6% pe an, din ziua in care expira termenul respectiv pana in ziua platii.
5. Dispozitiile prezentului aranjament si ale regulamentului sau, referitoare la intocmirea si reglarea conturilor, nu pot fi prejudiciate prin nici o masura unilaterala, cum ar fi: moratoriu, interdictie de transfer etc.
ART. 13
Dispozitii finale
1. Conventia este aplicabila, eventual, prin analogie, la tot ceea ce nu este in mod expres reglementat prin prezentul aranjament.
2. Art. 4 al conventiei nu este aplicabil prezentului aranjament.
3. Conditiile de aprobare a propunerilor privind prezentul aranjament.
3.1. Pentru a deveni executorii, propunerile supuse congresului si referitoare la prezentul aranjament si la regulamentul sau trebuie sa fie aprobate de majoritatea tarilor membre prezente, care voteaza si sunt parti la aranjament. Cel putin jumatate dintre tarile membre, reprezentate in congres, trebuie sa fie prezente in momentul votului.
3.2. Pentru a deveni executorii, propunerile referitoare la regulament, care au fost returnate de catre congres Consiliului de exploatare postala, pentru decizie, sau care au fost introduse intre doua congrese, trebuie sa fie aprobate de catre majoritatea membrilor Consiliului de exploatare postala, care sunt parti la aranjament.
3.3. Pentru a deveni executorii, propunerile introduse intre doua congrese si referitoare la prezentul aranjament trebuie sa reuneasca:
3.3.1. doua treimi din sufragii, cel putin jumatate dintre tarile membre parti la aranjament, care au raspuns la consultare, daca este vorba despre adaugarea unor dispozitii noi;
3.3.2. majoritatea sufragiilor, cel putin jumatate dintre tarile membre parti la aranjament, care au raspuns consultarii, daca este vorba despre modificarea dispozitiilor prezentului aranjament.
3.4. In pofida dispozitiilor prevazute la pct. 3.3.1., orice tara membra, a carei legislatie nationala este inca incompatibila cu adaugarea propusa, are posibilitatea de a face o declaratie scrisa catre directorul general al Biroului international, indicand faptul ca nu este posibil sa accepte aceasta adaugare in termen de 90 de zile incepand de la data notificarii acesteia.
4. Prezentul aranjament va fi pus in aplicare la data de 1 ianuarie 1996 si va ramane in vigoare pana la punerea in aplicare a actelor viitorului congres.
Drept pentru care, plenipotentiarii guvernelor tarilor contractante au semnat prezentul aranjament intr-un exemplar care este depus pe langa directorul general al Biroului international. O copie de pe acesta va fi predata fiecarei parti de catre guvernul tarii gazda a congresului.
Intocmit la Seul la 14 septembrie 1994.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016