Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ARANJAMENT din 14 septembrie 1994  privind coletele postale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ARANJAMENT din 14 septembrie 1994 privind coletele postale

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 329 din 26 noiembrie 1997
--------
*) Traducere.

Subsemnatii, plenipotentiari ai guvernelor tarilor membre ale Uniunii Postale Universale, in baza prevederilor art. 22 paragraful 4 al Constitutiei Uniunii Postale Universale, adoptata la Viena la 10 iulie 1964, de comun acord si sub rezerva art. 25 paragraful 4 al acestei constitutii, au hotarat urmatorul aranjament:

PARTEA INTAI
Dispozitii preliminare

ART. 1
Obiectul aranjamentului
1. Prezentul aranjament reglementeaza serviciul de colete postale intre tarile contractante.
2. In prezentul aranjament, in protocolul sau final si in regulamentul sau de aplicare, abrevierea "colet" se aplica tuturor coletelor.
ART. 2
Exploatarea serviciului prin intreprinderi de transport
1. Orice tara, a carei administratie postala nu se insarcineaza cu transportul de colete si care adera la aranjament, are posibilitatea de a face sa fie executate clauzele acestuia de catre intreprinderi de transport. Ea poate, in acelasi timp, sa limiteze acest serviciu la coletele provenite sau destinate localitatilor deservite de aceste intreprinderi.
Administratia postala ramane responsabila de executarea aranjamentului.

PARTEA A DOUA
Oferta prestatiilor

CAP. 1
Dispozitii generale

ART. 3
Principii
1. Coletele pot fi schimbate fie direct, fie prin intermediul uneia sau mai multor tari. Schimbul de colete a caror greutate unitara depaseste 10 kilograme este facultativ, cu un maximum de greutate unitara care sa nu depaseasca 31,5 kilograme.
2. Coletele transportate pe cale aeriana cu prioritate poarta denumirea "colete-avion".
3. Particularitatile referitoare la limitele de greutate, limitele de dimensiuni si conditiile de acceptare reies din regulament.
ART. 4
Sistem de greutate
Greutatea coletelor se exprima in kilograme.
ART. 5
taxe principale
1. Administratiile stabilesc principalele taxe de perceput de la expeditor.
2. Principalele taxe trebuie sa fie in relatie cu cotele-parti. In general, ele nu trebuie sa depaseasca, pe ansamblu, cotele-parti fixate de catre administratii in virtutea art. 34-36.
ART. 6
Suprataxe aeriene
1. Administratiile stabilesc suprataxele aeriene de perceput pentru coletele-avion.
2. Suprataxele trebuie sa fie in relatie cu cheltuielile de transport aerian. In general, ele nu trebuie sa depaseasca, pe ansamblu, cheltuielile acestui transport.
3. Suprataxele trebuie sa fie uniforme pentru intreg teritoriul unei aceleiasi tari de destinatie, indiferent care ar fi indrumarea utilizata.
ART. 7
taxe speciale
1. Administratiile sunt autorizate sa perceapa, in cazurile mentionate mai jos, aceleasi taxe ca in regimul lor intern:
1.1. Taxa de prezentare in afara orelor normale de deschidere a ghiseelor, perceputa de la expeditor.
1.2. Taxa de colectare de la domiciliul expeditorului, perceputa de la acesta din urma.
1.3. Taxa de post-restant, perceputa de catre administratia de destinatie in momentul predarii, pentru orice colet adresat post-restant.
In caz de retur la expeditor sau de reexpediere, suma pentru preluare nu poate depasi 0,49 DST.
1.4. Taxa de magazinaj pentru orice colet care nu a fost retras in termenul prescris, fie ca acest colet este adresat post-restant sau la domiciliu. Aceasta taxa este perceputa de catre administratia care efectueaza predarea, in profitul administratiilor in serviciile carora coletul a fost pastrat in termenele admise. In caz de retur la expeditor sau reexpediere, suma pentru preluare nu poate depasi 6,53 DST.
2. Atunci cand un colet este predat la domiciliul destinatarului, nu se percepe nici o taxa de la acesta din urma. Cand predarea la domiciliul destinatarului nu este asigurata in mod normal, trebuie sa fie remis gratuit un aviz de sosire a coletului. In acest caz, daca predarea la domiciliul destinatarului este oferita facultativ, ca raspuns la avizul de sosire, se percepe de la destinatar o taxa de predare. Aceasta taxa trebuie sa fie aceeasi cu aceea care este aplicata in serviciul intern.
3. Administratiile care accepta sa acopere riscurile ce pot decurge dintr-un caz de forta majora pot sa perceapa, pentru coletele fara valoare declarata, o taxa pentru risc de forta majora de maximum 0,20 DST per colet. Pentru coletele cu valoare declarata, suma este prevazuta la art. 11.4.
ART. 8
Francarea
Coletele pot fi francate cu ajutorul timbrelor postale sau prin orice procedeu autorizat de catre reglementarea administratiei de origine.
ART. 9
Scutirea postala
1. Coletele de serviciu
1.1. Sunt scutite de orice taxe postale coletele referitoare la serviciul postal, denumite colete de serviciu, si schimbate intre:
1.1.1. administratiile postale;
1.1.2. administratiile postale si Biroul international;
1.1.3. birourile postale ale tarilor membre;
1.1.4. birourile postale si administratiile postale.
1.2. Coletele-avion, cu exceptia acelora care sunt expediate de Biroul international, nu fac obiectul achitarii de suprataxe aeriene.
2. Colete ale prizonierilor de razboi si ale internatilor civili.
2.1. Sunt denumite colete ale prizonierilor de razboi si internatilor civili coletele destinate prizonierilor si organismelor mentionate in conventie sau expediate de catre ele. Aceste colete sunt scutite de orice taxe, cu exceptia suprataxelor aeriene.

CAP. 2
Servicii speciale

ART. 10
Colete-expres
1. La cererea expeditorilor si la destinatia tarilor ale caror administratii se insarcineaza sa execute acest serviciu, coletele sunt predate la domiciliu prin curier special de indata ce este posibil, dupa sosirea lor in oficiul de distribuire. Ele sunt atunci denumite colete expres.
2. Coletele expres sunt pasibile de o taxa suplimentara de 1,63 DST maximum. Aceasta taxa trebuie sa fie achitata complet dinainte. Ea este datorata, chiar daca coletul nu poate sa fie distribuit prin expres, ci numai cu aviz de sosire.
3. Cand predarea prin expres antreneaza probleme speciale, o taxa complementara este perceputa de catre administratia de destinatie, conform, dispozitiilor referitoare la trimiterile de aceeasi natura din regimul intern. Aceasta taxa complementara ramane exigibila, chiar daca coletul este returnat la expeditor sau reexpediat. In acest caz, suma pentru preluare nu poate totusi depasi 1,63 DST.
4. Daca reglementarea administratiei de destinatie o permite, destinatarii pot sa solicite oficiului de destinatie predarea prin expres din momentul sosirii coletelor care le sunt destinate. In acest caz, administratia de destinatie poate sa perceapa, in momentul distribuirii, taxa aplicabila in serviciul sau intern.
ART. 11
Colete cu valoare declarata
1. Este denumit colet cu valoare declarata orice colet care comporta o declarare a valorii. Schimbul este limitat la relatia dintre administratiile postale care accepta coletele cu valoare declarata.
2. Fiecare administratie are posibilitatea de a limita declararea valorii, in ceea ce o priveste, la o suma care nu poate fi inferioara sumei de 4.000 DST. Totusi poate fi aplicata limita valorii declarate, adoptata in serviciul intern, daca ea este inferioara acestei sume.
3. Taxa coletelor cu valoare declarata trebuie sa fie achitata dinainte. Ea se compune din taxa principala, dintr-o taxa de expediere, perceputa cu titlu facultativ, si dintr-o taxa simpla de asigurare.
3.1. Suprataxele aeriene si taxele pentru serviciile speciale se adauga eventual la taxa principala.
3.2. Taxa de expediere nu trebuie sa depaseasca taxa de recomandare prevazuta in conventie. In locul taxei fixe de recomandare, administratiile postale au posibilitatea sa prevada taxa corespondenta din serviciul lor intern sau, in mod exceptional, o taxa de 3,27 DST maximum.
3.3. Taxa simpla de asigurare este de 0,33 DST maximum, pentru 65,34 DST sau fractiune de 65,34 DST declarati, sau de 0,5% din treapta de valoare declarata.
4. Administratiile care accepta sa acopere riscurile ce pot decurge dintr-un caz de forta majora sunt autorizate sa perceapa o "taxa pentru riscuri de forta majora". Aceasta va fi fixata in asa fel, incat suma totala formata de aceasta taxa si taxa simpla de asigurare sa nu depaseasca maximul prevazut la pct. 3.3.
5. In cazurile in care sunt necesare masuri de securitate, administratiile pot sa perceapa in plus, de la expeditori sau de la destinatari, taxele speciale prevazute de legislatia lor interna.
ART. 12
Coletele ramburs
Este denumit colet ramburs orice colet grevat de ramburs si vizat prin aranjamentul privind trimiterile contra ramburs. Schimbul de colete ramburs necesita acordul prealabil al administratiilor de origine si de destinatie.
ART. 13
Colete fragile. Colete voluminoase
1. Orice colet continand obiecte care se pot sparge cu usurinta si a carui manipulare trebuie sa fie efectuata cu o grija speciala este denumit colet fragil.
2. Este denumit colet voluminos orice colet ale carui dimensiuni depasesc limitele fixate in regulament sau cele pe care administratiile le pot fixa intre ele.
3. Orice colet care, prin forma sau natura sa, nu se preteaza cu usurinta la incarcarea cu alte colete sau care necesita precautii speciale este si el denumit colet voluminos.
4. Coletele fragile si coletele voluminoase sunt pasibile de o taxa suplimentara egala cu maximum 50% din taxa principala. Daca coletul este fragil si voluminos, taxa suplimentara este perceputa o singura data. Totusi suprataxele aeriene referitoare la aceste colete nu sufera nici o majorare.
5. Schimbul de colete fragile si de colete voluminoase este limitat la relatiile dintre administratiile care accepta aceste trimiteri.
ART. 14
Serviciul de grupaj Consignment
1. Administratiile pot conveni intre ele sa participe la un serviciu facultativ de grupaj, denumit Consignment, pentru trimiterile grupate de un singur expeditor, destinate strainatatii.
2. In masura posibilului, acest serviciu este identificat printr-un logo, compus din urmatoarele elemente:
- cuvantul Consignment, in albastru;
- trei benzi orizontale (una rosie, una albastra si una verde).

========= =========
========= CONSIGNMENT =========
========= =========

3. Detaliile acestui serviciu vor fi fixate pe cale bilaterala intre administratia de origine si cea de destinatie, pe baza dispozitiilor definite de catre Consiliul de exploatare postala.
ART. 15
Confirmarea de primire
1. Expeditorul unui colet poate solicita o confirmare de primire in conditiile fixate in conventie. Totusi administratiile pot limita acest serviciu la coletele cu valoare declarata, dace aceasta limitare este prevazuta in regimul lor intern.
2. Taxa pentru o confirmare de primire este de maximum 0,98 DST.
ART. 16
Colete scutite de taxe si drepturi
1. In relatiile dintre administratiile postale care s-au declarat de acord in aceasta privinta, expeditorii pot lua in sarcina lor, prin intermediul unei declaratii facute la oficiul de origine, totalitatea taxelor si drepturilor cu care este grevat un colet la distribuire. Este vorba de un colet scutit de taxe si drepturi.
2. Expeditorul trebuie sa se angajeze sa plateasca sumele care ar putea fi reclamate de catre oficiul de destinatie. Eventual, el trebuie sa efectueze o plata provizorie.
3. Administratia de origine percepe de la expeditor o taxa de 0,98 DST maximum per colet, pe care o pastreaza ca remuneratie pentru serviciile furnizate in tara de origine.
4. Administratia de destinatie este autorizata sa perceapa o taxa de comision de 0,98 DST maximum per colet. Ea este perceputa de la expeditor in profitul administratiei de destinatie.
ART. 17
Avizul de imbarcare
1. In relatiile dintre administratiile care accepta sa asigure acest serviciu, expeditorul poate solicita sa ii fie adresat un aviz de imbarcare.
2. Taxa pentru avizul de imbarcare este de maximum 0,36 DST per colet.

CAP. 3
Dispozitii particulare

ART. 18
Interdictii
1. Introducerea obiectelor de mai jos este interzisa in toate categoriile de colete:
1.1. obiectele care, prin natura lor sau prin ambalajul lor, pot prezenta un pericol pentru agenti, pot murdari sau deteriora coletele sau echipamentul postal;
1.2. stupefiantele si substantele psihotrope;
1.3. documentele care au caracter de corespondenta actuala si personala precum si corespondenta de orice natura schimbata intre persoane, altele decat expeditorul si destinatarul sau persoanele care locuiesc cu ei;
1.4. animalele vii, cu conditia ca transportul lor prin posta sa nu fie autorizat de reglementarea postala a tarilor interesate;
1.5. materiile explozive, inflamabile sau alte materii periculoase;
1.6. materiile radioactive;
1.7. obiecte obscene sau imorale;
1.8. obiectele a caror importanta sau circulatie este interzisa in tara de destinatie.
2. Este interzis sa se introduca in coletele cu valoare declarata, schimbate intre doua tari care admit declararea valorii: monede, bancnote, bilete de banca sau valori la purtator, platina, aur sau argint, manufacturate sau nu, pietre pretioase, bijuterii si alte obiecte pretioase. In plus, fiecare administratie are posibilitatea sa interzica introducerea de aur in lingouri in trimiterile cu sau fara valoare declarata, cu provenienta sau destinatia teritoriului sau sau transmise in tranzit prin teritoriul sau. Ea poate limita valoarea reala a acestor trimiteri.
3. Exceptiile privind interdictiile si prelucrarea coletelor acceptate din greseala reies din regulament. Totusi coletele continand obiecte vizate la pct. 1.2, 1.5 si 1.7 nu sunt in nici un caz indrumate la destinatie, nici predate destinatarilor, nici returnate la origine.
ART. 19
Reexpediere
1. Reexpedierea unui colet in caz de schimbare a resedintei destinatarului poate avea loc fie in interiorul tarii de destinatie, fie in afara acestei tari. Acelasi lucru este valabil in caz de reexpediere ca urmare a modificarii sau corectarii adresei prin aplicarea art. 21.
2. Expeditorul poate interzice orice reexpediere.
3. Administratiile care percep o taxa pentru cererile de reexpediere in serviciul lor intern sunt autorizate sa perceapa aceeasi taxa in serviciul international.
4. Conditiile de reexpediere reies din regulament.
ART. 20
Distribuirea. Colete nedistribuite
1. In general, coletele sunt predate destinatarilor in cel mai scurt timp si conform dispozitiilor in vigoare in tara de destinatie. Termenele de pastrare sunt fixate in regulament. Cand coletele nu sunt predate la domiciliu, destinatarii trebuie, daca nu este imposibil, sa fie avizati fara intarziere de sosirea acestora.
2. Orice colet, care nu poate fi predat destinatarului sau care este retinut din oficiu, este tratat conform dispozitiilor date de catre expeditor, in limitele fixate de catre regulament.
3. In caz de intocmire a unui aviz de nepredare, raspunsul la un asemenea aviz poate ocaziona perceperea unei taxe de maximum 0,65 DST. Cand avizul priveste mai multe colete prezentate simultan la acelasi oficiu de catre acelasi expeditor, pe adresa aceluiasi destinatar, aceasta taxa nu este perceputa decat o singura data. In caz de transmitere pe calea telecomunicatiilor, se adauga taxa corespunzatoare.
4. Orice colet nedistribuibil este returnat in tara de domiciliu a expeditorului. Conditiile de returnare reies din regulament.
5. Daca expeditorul face abandonarea unui colet care nu a putut fi predat destinatarului, acest colet este tratat de catre administratia de destinatie, conform propriei sale legislatii.
6. Obiectele continute intr-un colet, pasibile de deteriorare sau alterare, pot fi vandute imediat, fara aviz prealabil si fara formalitate judiciara. Vanzarea are loc in profitul celui in drept, chiar pe drum, la dus sau in retur. Daca vanzarea este imposibila, obiectele deteriorate sau alterate sunt distruse.
ART. 21
Retragerea. Modificarea sau corectarea adresei la cererea expeditorului
1. Expeditorul unui colet poate, in conditiile fixate de conventie, sa-i solicite returnarea sau modificarea adresei. El trebuie sa garanteze plata sumelor care pot fi cerute pentru noua transmitere.
2. Totusi administratiile au posibilitatea sa nu admita cererile vizate in paragraful 1, atunci cand ele nu le accepta in regimul lor intern.
3. Expeditorul trebuie sa plateasca, pentru fiecare cerere, o taxa de cerere de retragere, de modificare sau de corectare a adresei, de maximum 1,31 DST. La aceasta taxa se adauga taxa corespunzatoare, daca cererea trebuie sa fie transmisa pe calea telecomunicatiilor.
ART. 22
Reclamatii
1. Reclamatiile sunt admise in termen de un an incepand de a doua zi dupa prezentarea coletului. In timpul acestei perioade, reclamatiile sunt acceptate de indata ce problema este semnalata de catre expeditor sau de catre destinatar. Totusi, cand reclamatia unui expeditor priveste un colet nedistribuit si cand termenul de indrumare prevazut nu este inca expirat, se convine ca expeditorul sa fie informat asupra acestui termen.
2. Prelucrarea reclamatiilor este gratuita. Totusi, daca la cererea clientului, reclamatiile sunt transmise prin mijloace de telecomunicatii sau prin EMS, ele pot ocaziona perceperea unei taxe de valoare, echivalenta pretului serviciului solicitat.
3. Fiecare administratie este obligata sa accepte reclamatiile privind orice colet prezentat in serviciile celorlalte administratii.
4. Coletele simple si coletele cu valoare declarata trebuie sa faca obiectul unor reclamatii distincte. Daca reclamatia priveste mai multe colete de aceeasi categorie, prezentate simultan la acelasi oficiu, de catre acelasi expeditor, pe adresa aceluiasi destinatar si expediate pe aceeasi cale, taxa nu este perceputa decat o singura data.

CAP. 4
Probleme vamale

ART. 23
Controlul vamal
Administratia postala a tarii de origine si aceea a tarii de destinatie sunt autorizate sa supuna coletele controlului vamal, conform legislatiei acestor tari.
ART. 24
Taxa de prezentare la vama
1. Coletele supuse controlului vamal in tara de origine pot fi supuse unei taxe de prezentare la vama de maximum 0,65 DST per colet. In general, perceperea taxei se opereaza in momentul prezentarii coletului.
2. Coletele supuse controlului vamal in tara de destinatie pot fi supuse unei taxe de 3,27 DST maximum per colet. Aceasta taxa nu este perceputa decat pentru prezentarea la vama si vamuirea trimiterilor care sunt supuse drepturilor vamale sau oricarui alt drept de aceeasi natura. In afara unei intelegeri speciale, perceperea se opereaza in momentul predarii coletului catre destinatar. Totusi, cand este vorba de un colet scutit de taxe si drepturi, taxa de prezentare la vama este perceputa de catre administratia de origine in profitul administratiei de destinatie.
ART. 25
Drepturi vamale si alte drepturi
Administratiile de destinatie sunt autorizate sa perceapa de la destinatari toate drepturile, in special cele vamale, cu care trimiterile sunt grevate in tara de destinatie.

CAP. 5
Responsabilitate

ART. 26
Responsabilitatea administratiilor postale. Despagubiri
1. In afara cazurilor prevazute in art. 27, administratiile postale raspund de pierderea, spolierea sau avarierea coletelor.
2. Administratiile postale pot sa se angajeze sa acopere riscurile care decurg dintr-un caz de forta majora.
3. Expeditorul are dreptul la o despagubire care corespunde, in principiu, valorii reale a pierderii, spolierii sau avarierii. Pagubele indirecte sau beneficiile nerealizate nu sunt luate in considerare. Totusi aceasta despagubire nu poate, in nici un caz, sa depaseasca:
3.1. pentru un colet cu valoare declarata, suma in DST a valorii declarate;
3.2. pentru celelalte colete, sumele calculate combinand taxa de 40 DST per colet cu taxa per kilogram de 4,50 DST.
4. Administratiile pot sa convina sa aplice, in relatiile lor reciproce, suma de 130 DST per colet, indiferent de greutatea acestuia.
5. Despagubirea este calculata dupa pretul curent, convertit in DST, al marfurilor de aceeasi natura, in locul si perioada in care coletul a fost acceptat la transport. In lipsa pretului curent, despagubirea este calculata dupa valoarea simpla a marfurilor evaluate pe aceleasi baze.
6. Cand despagubirea este datorata pentru pierderea, spolierea totala sau avarierea totala a unui colet, expeditorul sau, dupa caz, destinatarul are dreptul, in plus, la restituirea taxelor achitate, cu exceptia taxei de asigurare. Acelasi lucru este valabil pentru trimiterile refuzate de catre destinatari, datorita starii lor proaste, daca acest lucru este imputabil serviciului personal si angajeaza responsabilitatea acestuia.
7. Cand pierderea, spolierea totala sau avarierea totala a unui colet rezulta dintr-un caz de forta majora si nu determina despagubirea, expeditorul are dreptul la restituirea taxelor achitate, cu exceptia taxei de asigurare.
8. Prin derogare de la dispozitiile prevazute la paragraful 3, destinatarul are dreptul la despagubire dupa ce a luat in primire un colet spoliat sau avariat.
9. Administratia de origine are posibilitatea sa verse expeditorilor din tara sa despagubirile prevazute de legislatia sa interna pentru coletele fara valoare declarata, cu conditia ca ele sa nu fie inferioare celor care sunt fixate la pct. 3.2. Acelasi lucru este valabil si pentru administratia de destinatie, atunci cand despagubirea este platita destinatarului. Sumele fixate la pct. 3.2 raman totusi aplicabile:
9.1. in caz de recurs contra administratiei responsabile;
9.2. daca expeditorul renunta la drepturile sale in favoarea destinatarului sau invers.
ART. 27
Neresponsabilitatea administratiilor postale
1. Administratiile postale inceteaza sa fie responsabile de coletele carora le-a efectuat distribuirea in conditiile prevazute de reglementarile lor pentru trimiteri de aceeasi natura. Responsabilitatea lor este totusi mentinuta:
1.1. cand o spoliere sau o avariere a fost constatata fie inainte de distribuire, fie cu ocazia distribuirii coletului;
1.2. cand reglementarea interna o permite, destinatarul, eventual expeditorul, daca este vorba de retur, formuleaza rezerve cand preia un colet spoliat sau avariat;
1.3. cand destinatarul sau, in caz de retur, expeditorul, in pofida descarcarii date in mod reglementar, declarata, fara intarziere, administratiei care i-a distribuit coletul, ca a constatat o paguba; el trebuie sa dovedeasca faptul ca spolierea sau avarierea nu s-a produs dupa distribuire.
2. In cazurile enumerate mai jos, administratiile postale nu sunt responsabile:
2.1. in caz de forta majora, sub rezerva art. 26 paragraful 2;
2.2. cand dovada responsabilitatii lor nefiind realizata altfel, ele nu pot sa dea detalii asupra coletelor, ca urmare a distrugerii documentelor de serviciu, datorata unui caz de forta majora;
2.3. cand paguba a fost determinata de o greseala sau de neglijenta expeditorului sau provine de la natura continutului;
2.4. cand este vorba de un colet al carui continut cade sub interdictiile prevazute in art. 18 si, ca urmare, aceste colete au fost confiscate sau distruse de catre autoritatea competenta datorita continutului lor;
2.5. in caz de retinere, in virtutea legislatiei tarii de destinatie, conform notificarii administratiei acestei tari;
2.6. cand este vorba de un colet cu valoare declarata, care face obiectul unei declaratii frauduloase de valoare, superioare valorii reale a continutului;
2.7. cand expeditorul nu a formulat nici o reclamatie in termen de un an, incepand de a doua zi dupa ziua prezentarii trimiterii;
2.8. cand este vorba de colete ale prizonierilor de razboi si internatilor civili.
3. Administratiile postale nu isi asuma nici o responsabilitate in ceea ce priveste declaratiile vamale, indiferent sub ce forma au fost ele realizate, si deciziile luate de catre serviciile vamale cu ocazia verificarii trimiterilor supuse controlului vamal.
ART. 28
Responsabilitatea expeditorului
1. Expeditorul unui colet este responsabil de toate pagubele determinate celorlalte trimiteri postale, ca urmare a expedierii de obiecte neadmise la transport sau a nerespectarii conditiilor de admitere.
2. Expeditorul este responsabil in aceleasi limite ca si administratiile postale.
3. El ramane responsabil, chiar daca oficiul postal de prezentare accepta un asemenea colet.
4. In schimb, responsabilitatea expeditorului nu este angajata, daca exista o greseala sau o neglijenta a administratiilor sau a transportatorilor.
ART. 29
Plata despagubirii
1. Sub rezerva dreptului de recurs impotriva administratiei responsabile, obligatia de a plati despagubirea si de a restitui taxele si drepturile respective revine, dupa caz, administratiei de origine sau administratiei de destinatie.
2. Expeditorul are posibilitatea sa renunte la drepturile sale in favoarea destinatarului. In mod similar, destinatarul are posibilitatea sa renunte la drepturile sale in favoarea expeditorului. Expeditorul sau destinatarul poate autoriza o terta persoana sa primeasca despagubirea, daca legislatia interna permite acest lucru.
3. Administratia de origine sau de destinatie, dupa caz, este autorizata sa despagubeasca pe cel in drept in contul administratiei care, participand la transport si sesizata in mod reglementar, a lasat sa se scurga doua luni fara sa dea o solutie definitiva afacerii sau fara sa fi semnalat:
3.1. ca paguba pare sa se datoreze unui caz de forta majora;
3.2. ca trimiterea a fost retinuta, confiscata sau distrusa de catre autoritatea competenta, datorita continutului ei, sau retinuta in virtutea legislatiei tarii de destinatie.
4. Administratia de origine sau de destinatie, dupa caz, este, de asemenea, autorizata sa despagubeasca pe cel in drept, in cazul in care formularul de reclamatie este insuficient completat sau a trebuit sa fie returnat pentru completarea informatiilor, antrenand depasirea termenului prevazut la paragraful 3.
ART. 30
Recuperarea eventuala a despagubirii de la expeditor sau de la destinatar
1. Daca, dupa plata despagubirii, un colet sau o parte dintr-un colet, anterior considerat ca pierdut, este regasit, expeditorul sau destinatarul, dupa caz, este informat ca il poate prelua intr-o perioada de 3 luni, contra rambursarii sumei primite ca despagubire. Daca in acest timp expeditorul sau, eventual, destinatarul nu reclama coletul, acelasi demers este efectuat pe langa cealalta persoana interesata.
2. Daca expeditorul si destinatarul renunta sa preia coletul, acesta devine proprietatea administratiei sau, daca este cazul, a administratiilor care au suportat despagubirea.
3. in caz de descoperire ulterioara a unui colet cu valoare declarata, al carui continut este recunoscut ca fiind de valoare inferioara valorii despagubirii platite, expeditorul sau, dupa caz, destinatarul trebuie sa ramburseze valoarea acestei despagubiri. Coletul cu valoare declarata ii este predat, fara a diminua consecintele care decurg din declararea frauduloasa a valorii.

PARTEA A TREIA
Relatii intre administratiile postale

CAP. 1
Prelucrarea coletelor

ART. 31
Obiective in materie de calitate a serviciului
1. Administratiile de destinatie trebuie sa fixeze un termen pentru prelucrarea coletelor-avion cu destinatia tarii lor. Acest termen, majorat cu timpul normal solicitat pentru vamuire, nu trebuie sa fie mai putin favorabil decat cel aplicat trimiterilor comparabile din serviciul lor intern.
2. Administratiile de destinatie trebuie, de asemenea, pe cat este posibil, sa fixeze un termen pentru prelucrarea coletelor de suprafata cu destinatia tarii lor.
3. Administratiile de origine fixeaza obiective in materie de calitate a serviciului pentru coletele-avion si coletele de suprafata destinate strainatatii, luand ca punct de reper termenele fixate de catre administratiile de destinatie.
4. Administratiile verifica rezultatele efective in raport cu obiectivele pe care le-au fixat in materie de calitate a serviciului.
ART. 32
Schimbul de colete
Schimbul de colete se deruleaza pe baza dispozitiilor regulamentului.

CAP. 2
Tratarea cazurilor de responsabilitate

ART. 33
Determinarea responsabilitatii dintre administratiile postale
1. Pana la proba contrara, responsabilitatea revine administratiei postale care, primind coletul fara sa faca vreo observatie si fiind pusa in posesia tuturor mijloacelor reglementare de investigare, nu poate stabili nici predarea catre destinatar, nici, daca este cazul, transmiterea corespunzatoare unei alte administratii.
2. Daca pierderea, spolierea sau avarierea s-a produs in timpul transportului, fara sa fie posibil sa se stabileasca pe teritoriul sau in serviciul carei tari s-a produs evenimentul. Administratiile in cauza suporta despagubirea in parti egale. Totusi, atunci cand este vorba de un colet simplu si cand valoarea despagubirii nu depaseste suma calculata in art. 26 pct. 3.2, pentru un colet de 1 kg, aceasta suma este suportata, in parti egale, de catre administratiile de origine si de destinatie, excluzand administratiile intermediare.
3. In ceea ce priveste coletele cu valoare declarata, responsabilitatea unei administratii, fata de celelalte administratii, nu este in nici un caz angajata peste limita maxima de declarare a valorii pe care ea a adoptat-o.
4. Daca pierderea, spolierea sau avarierea unui colet cu valoare declarata s-a produs pe teritoriul sau in serviciul unei administratii intermediare care nu admite colete cu valoare declarata sau care a adoptat o limita maxima de declarare a valorii inferioara valorii pierderii, administratia de origine suporta paguba neacoperita de administratia intermediara. Aceeasi regula se aplica, daca valoarea pagubei este superioara limitei maxime de valoare declarata adoptata de catre administratia intermediara.
5. Regula prevazuta in paragraful 4 se aplica si in caz de transport maritim sau aerian, daca pierderea, spolierea sau avarierea s-a produs in serviciul administratiei unei tari care nu accepta responsabilitatea prevazuta pentru un colet cu valoarea declarata. Aceasta administratie isi asuma totusi, pentru tranzitul coletelor cu valoare declarata in depese inchise, responsabilitatea prevazuta pentru coletele fara valoare declarata.
6. Drepturile vamale si alte drepturi a caror anulare nu a putut fi obtinuta cad in sarcina administratiilor responsabile de pierdere, spoliere sau avariere.
7. Administratia care a efectuat plata despagubirii este substituita, pana la concurenta valorii acestei despagubiri, in drepturile persoanei care a primit-o pentru orice eventual recurs fie impotriva destinatarului, fie impotriva expeditorului sau unor terte persoane.

CAP. 3
Cote-parti si cheltuieli pentru transport aerian

ART. 34
Cota-parte teritoriala de sosire
1. Coletele schimbate intre doua administratii sunt supuse cotelor-parti teritoriale de sosire pentru fiecare tara si pentru fiecare colet, calculate combinand taxa indicativa per colet si taxa indicativa per kilogram, dupa cum urmeaza:
taxe indicative:
- per colet: 2,85 DST;
- per kilogram de greutate bruta a depesei: 0,28 DST.
2. Tinand seama de taxele indicative de mai sus, administratia isi fixeaza cotele-parti teritoriale de sosire, in asa fel incat acestea sa fie in relatie cu cheltuielile serviciului lor.
3. Cotele-parti mentionate la paragrafele 1 si 2 sunt in sarcina administratiei tarii de origine, cu conditia ca prezentul aranjament sa nu prevada derogari de la acest principiu.
4. Cotele-parti teritoriale trebuie sa fie uniforme pentru ansamblul teritoriului fiecarei tari.
ART. 35
Cota-parte teritoriala de tranzit
1. Coletele schimbate intre doua administratii sau intre doua birouri ale aceleiasi tari, prin intermediul serviciilor terestre ale uneia sau ale mai multor administratii, sunt supuse, in profitul tarii ale carei servicii participa la indrumarea teritoriala, la cote-parti teritoriale de tranzit, calculate combinand taxa per colet si taxa per kilogram de mai jos, conform treptei de distanta care se aplica:




Trepte Taxa Taxa per kg
de distanta per colet greutatea bruta a depesei
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
DST DST
Pana la 600 km 0,77 0,10
Peste 600 pana la 1.000 km 0,77 0,19
Peste 1.000 pana la 2.000 km 0,77 0,29
Peste 2.000 km 0,77 0,29 + 0,8 pentru fie-
care treapta
de 1.000 km
suplimentari
-------------------------------------------------------------------------------


2. Pentru coletele in tranzit deschis, administratiile intermediare sunt autorizate sa solicite o taxa forfetara de 0,40 DST per trimitere.
3. Cotele-parti mentionate la paragrafele 1 si 2 sunt in sarcina administratiei tarii de origine, cu conditia ca prezentul aranjament sa nu prevada derogari de la acest principiu.
4. Consiliul de exploatare postala este autorizat sa revizuiasca si sa modifice intre congrese tabelul mentionat la pct. 1 - Revizuirea, care va putea fi realizata printr-o metodologie care sa asigure o remuneratie echitabila administratiilor care efectueaza operatiuni de tranzit, va trebui sa se sprijine pe date economice si financiare fiabile si reprezentative. Eventuala modificare, care va putea fi hotarata, va intra in vigoare la o data fixata de catre consiliul de exploatare postala.
5. Nici o cota-parte teritoriala de tranzit nu este datorata pentru:
5.1. transbordarea depeselor-avion intre doua aeroporturi care deservesc acelasi oras;
5.2. transportul acestor depese intre un aeroport care deserveste un oras si antrepozitul situat in acelasi oras si nici pentru returul acestor depese, in vederea reindrumarilor.
ART. 36
Cota-parte maritima
1. Fiecare dintre tarile ale caror servicii participa la transportul maritim de colete este autorizata sa solicite cotele-parti maritime mentionate in paragraful 2. Aceste cote-parti sunt in sarcina administratiei tarii de origine, cu conditia ca prezentul aranjament sa nu prevada derogari de la acest principiu.
2. Pentru fiecare serviciu maritim imprumutat, cota-parte maritima este calculata combinand taxa per colet cu taxa per kilogram de mai jos, conform treptei de distanta care se aplica:




Trepte de distanta Taxa per kg
--------------------------------------------------------- greutate
a) exprimate in mile marine b) exprimate in km, dupa Taxa bruta a
transformare, conform per colet depesei
echivalent, (DST) (DST)
1 mila marina=1.852 km
-------------------------------------------------------------------------------
Pana la 500 mile marine Pana la 926 km 0,58 0,06
Peste 500 pana la 1.000 mile Peste 926 pana la 1.852 km 0,58 0,09
Peste 1.000 pana la 2.000 mile Peste 1.852 pana la 3.704 km 0,58 0,12
Peste 2.000 pana la 3.000 mile Peste 3.704 pana la 5.556 km 0,58 0,14
Peste 3.000 pana la 4.000 mile Peste 5.556 pana la 7.408 km 0,58 0,16
Peste 4.000 pana la 5.000 mile Peste 7.408 pana la 9.260 km 0,58 0,17
Peste 5.000 pana la 6.000 mile Peste 9.260 pana la 11.112 km 0,58 0,19
Peste 6.000 pana la 7.000 mile Peste 11.112 pana la 12.964 km 0,58 0,20
Peste 7.000 pana la 8.000 mile Peste 12.964 pana la 14.816 km 0,58 0,21
Peste 8.000 mile marine Peste 14.816 km 0,58 0,21 +
0,01 per
treapta
de
1.000 mile
marine
(1.852 km)
suplimen-
tare
-------------------------------------------------------------------------------


3. Administratiile au posibilitatea sa majoreze cu maximum 50% cota-parte maritima calculata conform art. 36 paragraful 2. Dimpotriva, ele o pot reduce dupa cum doresc.
4. Consiliul de exploatare postala este autorizat sa revizuiasca si sa modifice in intervalul dintre doua congrese tabelul mentionat in paragraful 2. Revizuirea, care va putea fi realizata printr-o metodologie care sa asigure o remuneratie echitabila administratiilor ce efectueaza operatiunile de tranzit, va trebui sa se bazeze pe date economice si financiare fiabile si reprezentative. Eventuala modificare, care va putea fi hotarata, va intra in vigoare la o data fixata de Consiliul de exploatare postala.
ART. 37
Atribuirea cotelor-parti
1. Atribuirea de cote-parti administratiilor interesate este efectuata, in principiu, per colet.
2. Coletele de serviciu si coletele prizonierilor de razboi si ale internatilor civili nu dau loc la atribuirea vreunei cote parti, exceptie facand cheltuielile de transport aerian aplicabile coletelor-avion.
ART. 38
Cheltuielile de transport aerian
1. Taxa de baza de aplicat in reglarea conturilor intre administratii pentru transporturi aeriene este aprobata de catre Consiliul de exploatare postala. Ea este calculata de catre Biroul international dupa formula mentionata in regulamentul de aplicare a conventiei.
2. Transbordarea in cursul rutei, intr-un acelasi aeroport, a coletelor-avion care folosesc succesiv mai multe servicii aeriene distincte se face fara remuneratie.
3. Calculul cheltuielilor de transport aerian al depeselor inchise si al coletelor-avion in tranzit deschis reiese din regulament.

CAP. 4
Dispozitii diverse

ART. 39
Furnizarea de informatii, pastrarea documentelor, formulare
Dispozitiile referitoare la furnizarea de informatii privind executarea serviciului postal, la pastrarea documentelor si la formulare reies din regulament.
ART. 40
Colete cu destinatie sau provenind din tarile care nu participa la aranjament
Administratiile tarilor parti la prezentul aranjament, care intretin un schimb de colete cu administratii din tari care nu sunt participante, admit, exceptie facand vreo opozitie din partea acestora din urma, ca administratiile tuturor tarilor parti la aranjament sa profite de aceste relatii.
ART. 41
Aplicarea conventiei
Conventia este aplicabila, eventual, prin analogie, in tot ceea ce nu este in mod expres reglementat prin prezentul aranjament.

PARTEA A PATRA
Dispozitii finale

ART. 42
Conditii de aprobare a propunerilor referitoare la prezentul aranjament si la regulamentul sau de aplicare
1. Pentru a deveni executorii, propunerile supuse congresului si referitoare la prezentul aranjament si la regulamentul sau de aplicare trebuie sa fie aprobate de majoritatea tarilor-membre reprezentate in congres, care trebuie sa fie prezente in momentul votului.
2. Pentru a deveni executorii, propunerile referitoare la regulamentul de aplicare a prezentului aranjament, care au fost returnate de catre congres Consiliului de exploatare postala pentru decizie sau care sunt introduse intre doua congrese, trebuie sa fie aprobate de majoritatea membrilor Consiliului de exploatare postala care sunt parti la acest aranjament.
3. Pentru a deveni executorii, propunerile introduse intre doua congrese si referitoare la prezentul aranjament trebuie sa reuneasca:
3.1. doua treimi din sufragii, jumatate, cel putin dintre tarile membre care sunt parti la aranjament si au raspuns consultarii, daca propunerile au ca obiect fie adaugarea de noi dispozitii, fie modificarea de fond a articolelor prezentului aranjament si ale protocolului sau final;
3.2. majoritatea sufragiilor, daca ele au ca obiect:
3.2.1. interpretarea dispozitiilor prezentului aranjament si ale protocolului sau final;
3.2.2. modificari de ordin redactional de adus actelor enumerate la pct. 3.2.1.
4. Contrar dispozitiilor prevazute la pct. 3.1, orice tara membra a carei legislatie nationala este inca incompatibila cu modificarea sau adaugarea propusa are posibilitatea sa faca o declaratie scrisa catre directorul general al Biroului international, indicand ca nu ii este posibil sa accepte aceasta modificare sau adaugare, in termen de 90 de zile incepand de la data notificarii respectivei modificari sau adaugari.
ART. 43
Punerea in aplicare si durata aranjamentului
Prezentul aranjament va fi pus in aplicare la 1 ianuarie 1996 si va ramane in vigoare pana la punerea in aplicare a actelor viitorului congres.
Drept pentru care, plenipotentiarii guvernelor tarilor contractante au semnat prezentul aranjament intr-un exemplar care este depus pe langa directorul general al Biroului international. O copie de pe acesta va fi predata fiecarei parti de catre guvernul tarii gazda a congresului.
Intocmit la Seul la 14 septembrie 1994.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016