Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ANEXA din 29 ianuarie 2003 privind Standarde de calitate pentru serviciile furnizate in institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap*)
EMITENT: SECRETARIATUL DE STAT PENTRU HANDICAPATI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 139 bis din 4 martie 2003
-----
*) Au fost aprobate prin <>Ordinul nr. 22 din 29 ianuarie 2003 , publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 139 din 4 martie 2003.
1. PRIMIRE - EVALUARE - IEŞIRE
Standarde: 1-8
a) Informare;
b) Vizite de prospectare;
c) Admitere şi evaluare;
d) Plan personalizat de servicii;
e) Asistenta temporarã;
f) Contract de servicii;
g) Înregistrare - arhivare date;
h) Ieşire.
Informare
OBIECTIV
Utilizatorii potenţiali/reprezentanţii legali au acces la informaţii privind capacitatea unitãţii de a le satisface nevoile, pentru a putea alege în cunostinta de cauza.
STANDARD 1
1.1. Unitatea elaboreazã şi pune la dispoziţia utilizatorilor actuali sau potenţiali un ghid al utilizatorilor, o prezentare la zi privind scopul, obiectivele, conceptia asupra asistenţei şi îngrijirii, serviciile şi facilitãţile, condiţiile internãrii în unitate, s.a.
1.2. Ghidul este scris în limba romana şi include:
a) o scurta descriere a condiţiilor de cazare şi a serviciilor oferite;
b) elemente relevante privind calificarea şi experienta personalului;
c) numãr de locuri şi tipurile de cerinţe ale beneficiarilor acoperite de serviciile furnizate în unitate;
d) o copie dupã raportul ultimului control efectuat;
e) o copie dupã formularul de reclamaţii;
f) opinii ale unor utilizatori de servicii din unitatea respectiva.
Sunt disponibile versiuni în limbile minoritãţilor şi materiale adaptate (scriere Braille, casete audio, video, etc.), pentru persoanele cu handicap senzorial.
Vizite de prospectare
OBIECTIV
Potentialii utilizatori de servicii/reprezentanţii legali, rudele şi prietenii au posibilitatea de a vizita unitatea pentru a putea aprecia în ce mãsura aceasta corespunde nevoilor şi pretenţiilor lor.
STANDARD 2
2.1. Se asigura efectuarea de cãtre potentialii utilizatori/reprezentanţii legali ai acestora, rude şi prieteni, a unor vizite de informare în unitate.
2.2. Unitatea informeazã potentialii utilizatori asupra ofertei de servicii (resurse, activitãţi, personal, management) de a rãspunde cerinţelor generale şi speciale ale solicitanţilor de servicii.
2.3. Unitatea probeazã solicitanţilor de servicii faptul ca utilizeazã cele mai bune practici în domeniu.
2.4. Se asigura posibilitatea cunoaşterii de cãtre utilizatori a personalului din unitate.
2.5. Atunci când se efectueazã internari de urgenta (în absenta vizitelor de prospectare), se asigura informarea utilizatorului sau a reprezentantului legal, în termen de 48 de ore de la internare, asupra principalelor aspecte, reguli şi practici ale procesului de furnizare a serviciilor în unitate.
Admitere şi evaluare
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii sunt admişi în unitate numai dacã aceasta poate rãspunde cerinţelor de viata, îngrijire, recuperare ale acestora, cerinţe stabilite printr-o evaluare complexa, multidisciplinara.
STANDARD 3
3.1. Unitatea are şi aplica o politica şi proceduri scrise privind admiterea şi evaluarea utilizatorilor (criterii de eligibilitate, proceduri, sistem de monitorizare).
3.2. Procedurile de admitere a solicitanţilor includ:
a) dosarul solicitantului (acte necesare);
b) criterii de eligibilitate;
c) cine ia decizia;
d) contestaţii.
3.3. Fiecãrui utilizator i se evalueaza nevoile generale şi speciale de asistenta şi îngrijire, din punct de vedere social, psihologic, medical.
3.4. Evaluarea se efectueazã de cãtre o echipa multidisciplinara împreunã cu utilizatorul/reprezentantul legal al acestuia, familia (cu consimţãmântul utilizatorului).
3.5. Pentru persoanele recomandate de comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, evaluarea tine cont de certificatul de încadrare într-un grad de handicap şi de programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã, emise de comisiile respective.
3.6. Evaluarea efectuatã la primirea în unitate include urmãtoarele aspecte:
a) autonomie personalã şi stare fizica;
b) greutate şi regim alimentar (inclusiv preferinţe alimentare);
c) vaz, auz, comunicare (limbaj);
d) sãnãtate bucala (dentitie etc.);
e) locomotie;
f) mobilitate generalã;
g) istoricul "recaderilor";
h) continenta;
i) medicatie curenta;
j) sãnãtate mentala şi cognitie;
k) preocupãri, hobby-uri, nevoi culturale, religioase, etc.
l) siguranta personalã; riscuri;
m) relaţia cu familia şi alte contacte sociale;
n) dependenta de droguri, alcool, tutun, etc.
3.7. Utilizatorii de servicii beneficiazã de reevaluari periodice, precum şi ocazional, în cazul în care apar modificãri semnificative ale stãrii lor psihofizice.
3.8. Datele privind evaluarea sunt înregistrate şi pãstrate în mod confidenţial; utilizatorul/reprezentantul sau şi familia (cu acceptul utilizatorului) având oricând acces la aceste date.
3.9. În baza evaluãrii, fiecãrui utilizator de servicii i se stabileşte un program de îngrijire zilnica şi un program general de îngrijire şi asistenta (cu obiective pe un termen mai lung), incluse în planul personalizat de servicii.
Plan personalizat de servicii
OBIECTIV
Fiecare utilizator beneficiazã de un plan personalizat de servicii, conform nevoilor sale de sãnãtate, de îngrijire personalã, de recuperare-socializare.
STANDARD 4
4.1. Pentru fiecare utilizator se elaboreazã un plan personalizat de servicii, bazat pe evaluarea cerinţelor generale şi speciale ale utilizatorului.
4.2. Planul personalizat de servicii (numit în continuare PPS) stabileşte în detaliu obiectivele, etapele şi acţiunile ce vor fi întreprinse de personal pentru a rãspunde tuturor cerinţelor de sãnãtate, îngrijire, recuperare şi socializare ale utilizatorului precum şi modalitãţile de monitorizare, evaluare şi implementare a procesului de furnizare a serviciilor.
4.3. PPS este elaborat de o echipa multidisciplinara (condusã de un coordonator de plan), cu participarea utilizatorului/reprezentantului legal şi a familiei (cu acceptul utilizatorului).
4.4. Utilizatorii/reprezentanţii legali, familiile primesc toate informaţiile privind activitãţile, metodele, tratamentele propuse, pentru a lua decizii în cunostinta de cauza şi pentru a-şi da consimţãmântul, dacã este cazul.
4.5. PPS respecta normele legale privind activitãţile de asistenta medicalã şi include o evaluare a riscurilor.
4.6. PPS include atât un program de viata şi îngrijire zilnica cat şi un program pe termen lung de activitãţi şi servicii care vor fi asigurate utilizatorului.
4.7. PPS tine cont de varsta, sexul, personalitatea, etnia, cultura, religia utilizatorului.
4.8. PPS stabileşte responsabilitãţile personalului în procesul de furnizare a serviciilor.
4.9. Coordonatorul de plan revizuieste PPS cel puţin o data pe luna, pentru a rãspunde dinamicii cerinţelor utilizatorului; la fiecare evaluare se stabileşte şi se înregistreazã data proximei reevaluari.
4.10. PPS se redacteazã într-o maniera accesibila utilizatorului/reprezentantului legal, familiei; o copie a planului revine utilizatorului (care va semna, dacã este capabil) sau persoanei care îl reprezintã.
Asistenta temporarã
OBIECTIV
Utilizatorii internati în regim de asistenta temporarã beneficiazã de servicii pentru dezvoltarea la maximum a autonomiei personale.
STANDARD 5
5.1. În cazul utilizatorilor de servicii internati în regim de asistenta temporarã se asigura cazare - masa şi servicii specializate de tratament intensiv şi recuperare.
5.2. Se stabilesc cu claritate motivele şi modalitatea de acordare a asistenţei temporare, astfel încât sa nu fie afectaţi ceilalţi utilizatori din unitate.
5.3. Se stabilesc şi se asigura facilitãţile necesare (spaţii, echipamente, personal) pentru asigurarea traiului zilnic şi a activitãţilor medical-recuperatorii.
5.4. Personalul este calificat şi coordonat în mod corespunzãtor pentru a aplica tehnicile de reabilitare (tratament, recuperare, controlul continentei, autoingrijire) şi de reintegrare în viata comunitara.
5.5. Utilizatorul internat în regim de asistenta temporarã va putea fi admis în regim de asistenta pe termen lung numai cu îndeplinirea condiţiilor privind informarea, evaluarea cerinţelor şi planificarea serviciilor, (standarde 1, 3, 7).
5.6. Se vor stabili chiar de la internare condiţiile privind externarea utilizatorilor care beneficiazã de asistenta temporarã.
Contract de servicii
OBIECTIV
Fiecare utilizator de servicii are un contract cu furnizorul de servicii.
STANDARD 6
6.1. La primirea în unitate, fiecare utilizator încheie un contract cu furnizorul de servicii, în care se stipuleazã condiţiile în care se efectueazã internarea:
- camera ce urmeazã a fi ocupatã de utilizator;
- ingrijirile şi serviciile (inclusiv cele legate de hrana) care sunt acoperite de taxa generalã de îngrijire şi asistenta;
- servicii suplimentare (hrana, echipamente) incluse în taxa generalã;
- servicii suplimentare (hrana, echipamente) în afarã taxei generale;
- cine asigura plata (utilizatorul de servicii/rude ale acestuia/autoritãţile locale/casa de sãnãtate/alţii);
- drepturile şi obligaţiile utilizatorului de servicii şi ale furnizorului;
- rãspunderile în cazul nerespectãrii prevederilor contractuale;
- clauze.
6.2. Contractul va putea fi modificat ulterior, conform unor clauze prestabilite.
6.3. Contractul stabileşte condiţiile de reprezentare a utilizatorului în relaţia cu unitatea.
Înregistrarea şi arhivarea datelor
OBIECTIV
Datele privind utilizatorii de servicii se înregistreazã şi se arhiveaza corespunzãtor.
STANDARD 7
7.1. Unitatea are şi aplica proceduri clare, de înregistrare şi arhivare a datelor cu privire la utilizatorii de servicii.
7.2. Înregistrarea şi arhivarea datelor se efectueazã cu promptitudine (conform normelor metodologice interne) şi în regim de confidenţialitate.
7.3. Utilizatorii au acces oricând la datele care îi privesc.
7.4. Se înregistreazã obligatoriu datele privind:
- evaluarea şi reevaluarile;
- planul personalizat de servicii;
- opiniile utilizatorilor privind evaluarea, planul personalizat de servicii, activitãţile şi serviciile, rezultatele, etc.;
- opiniile specialiştilor privind rezultatele procesului de furnizare a serviciilor;
- planul de externare;
- mãsurile de sprijin asigurate utilizatorilor, dupã ieşirea din unitate.
Ieşire
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii pãrãsesc unitatea în condiţii de siguranta şi protecţie.
STANDARD 8
8.1. Unitatea are şi aplica proceduri scrise privind externarea utilizatorilor.
8.2. Încã de la primirea în unitate a utilizatorului se stabileşte planul de ieşire, în acord cu acesta/reprezentantul legal şi familia.
8.3. Planul de ieşire precizeazã condiţiile în care se efectueazã pãrãsirea unitãţii de cãtre utilizator.
8.4. Toţi cei interesaţi primesc o copie a planului de ieşire.
8.5. Utilizatorilor li se efectueazã o evaluare completa a stãrii de sãnãtate psihofizica la plecarea din unitate, ale carei rezultate vor fi înregistrate în foaia de ieşire a utilizatorului.
8.6. În cazul utilizatorilor cu tulburãri cognitive, planul de ieşire va conţine o evaluare completa a riscurilor pe care le presupune scoaterea din instituţie şi cum se va proceda în cazul unei recaderi.
8.7. Atunci când un utilizator cu risc de comportament antisocial iese din unitate, este obligatorie anunţarea poliţiei.
8.8. Transferarea utilizatorilor la o alta unitate se face în baza unor protocoale încheiate între cele doua unitãţi.
8.9. Unitatea care preia utilizatorul va efectua o noua evaluare a cerinţelor sale, folosind informaţiile multiprofesionale oferite de unitatea de la care a plecat acesta.
8.10. Unitatea se asigura ca utilizatorii beneficiazã de transport adecvat şi sunt insotiti corespunzãtor la plecarea din unitate.
CONDIŢII DE LOCUIT
Standarde 9-17
CERINŢE GENERALE
- Amplasare
- Siguranta şi accesibilitate
- Funcţionalitate
- Ambianta de tip familial
- Igiena şi controlul infectiilor
SPAŢII ALOCATE
- Dormitoare
- Spaţii igienico-sanitare
- Spaţii comune
- Spaţii pentru prepararea/servirea hranei
CERINŢE GENERALE
Amplasare
OBIECTIV
Amplasarea unitãţii permite utilizatorilor acces liber la toate serviciile şi la facilitãţile comunitãţii.
STANDARD 9
9.1. Unitatea este amplasata în comunitate sau în proximitatea ei, astfel încât sa permitã accesul utilizatorilor la toate serviciile şi facilitãţile acesteia (medicale, sociale, culturale, etc.).
9.2. Exista cai de acces circulate de mijloace de transport în comun în direcţia unitãţii respective.
Siguranta şi accesibilitate
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii locuiesc într-un mediu sigur şi accesibil.
STANDARD 10
10.1. Spaţiul locativ al unitãţii este sigur şi accesibil utilizatorilor.
10.2. Unitatea dispune de clãdiri rezistente din punct de vedere seismic, curate şi igienizate, fãrã igrasie.
10.3. Toate spaţiile unitãţii sunt sigure şi accesibile utilizatorilor de servicii.
10.4. Unitatea asigura adaptari şi echipamente pentru a permite şi a incuraja mobilitatea şi autonomia utilizatorilor, inclusiv a celor cu handicap motor, vizual, auditiv (vezi Anexa 1).
10.5. Unitatea corespunde normelor legale în vigoare privind paza şi stingerea incendiilor, protecţia mediului şi prevenirea accidentelor.
10.6. Unitatea respecta normele în vigoare privind depozitarea şi aruncarea deşeurilor, în conformitate cu normele legale în vigoare.
10.7. La exterior, spaţiul este inconjurat cu gard de înãlţime medie, fãrã elemente metalice periculoase; gardul trebuie sa permitã vizibilitate din ambele direcţii.
10.8. Unitatea dispune de un post telefonic în funcţiune, cu linie telefonica directa.
10.9. Unitatea dispune de mijloace proprii de transport.
10.10. Unitatea dispune de spaţii de parcare pentru vehiculele utilizatorilor, personalului sau ale vizitatorilor unitãţii.
Funcţionalitate
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii locuiesc într-un mediu funcţional.
STANDARD 11
11.1. Unitatea are şi aplica un program de menţinere şi modernizare periodicã pentru asigurarea unei cat mai bune functionalitati a spaţiului locativ.
11.2. Unitatea deţine toate autorizaţiile de funcţionare eliberate potrivit legii.
11.3. Orice standard nou privind amenajarea mediului va fi preluat şi transpus într-un obiectiv al planului de modernizare a unitãţii, pe care unitatea îl va urmãri şi inregistra.
11.4. Unitatea dispune de spaţii suficiente pentru realizarea tuturor tipurilor de activitãţi necesare procesului de furnizare a serviciilor.
11.5. Unitatea dispune de un spaţiu adecvat pentru activitãţi în aer liber (curte interioarã) sau se afla în apropierea unor spaţii care pot fi folosite în acest scop (un parc, un teren de sport, etc.).
11.6. Unitatea este racordata la reţeaua de curent electric.
11.7. Unitatea dispune de un sistem de iluminat de urgenta.
11.8. Clãdirea dispune de un sistem corespunzãtor de ventilaţie naturala (ferestre, usi de balcon, etc.).
11.9. Unitatea este racordata la reţeaua de apa şi canalizare.
11.10. Locaţia dispune de sistem eficient de termoficare (pacura, gaze, etc.).
11.11. Unitatea are şi deruleazã contracte încheiate cu furnizorii de electricitate, apa, servicii de salubritate, gaze. etc.
Ambianta de tip familial
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii locuiesc într-un mediu placut, intim şi confortabil.
STANDARD 12
12.1. Locaţia are un aspect exterior şi interior placut, armonios din punct de vedere estetic, oferind o ambianta familialã.
12.2. Intrarea în clãdire trebuie sa ofere o imagine placuta, primitoare. Unitatea dispune de spaţii amenajate pentru primirea vizitatorilor.
12.3. Organizarea spaţiului, iluminatul, mobilierul, decoratiunile interioare, dotãrile tehnice vor fi asemãnãtoare, pe cat posibil, celor din locuintele familiale.
Igiena şi controlul infectiilor
OBIECTIV
Utilizatorii şi personalul unitãţii locuiesc într-un mediu curat, igienic, protejat contra riscului infectiilor.
STANDARD 13
13.1. Unitatea are şi aplica proceduri scrise de prevenire şi control a infectiilor, în conformitate cu normele legale în vigoare, privind:
- izolarea bolnavilor;
- controlul infectiilor (inclusiv controlul tuberculozei);
- colectarea, impachetarea, manevrarea şi eliberarea produselor de laborator;
- manipularea echipamentelor şi instrumentarului medical în cazul pacientilor suspecti de anumite boli contagioase sau cu risc ridicat;
- manevrarea şi depozitarea materialelor infectate, a deşeurilor clinice, etc.
13.2. Toate spaţiile, utilitatile, dotãrile, echipamentele, materialele, etc. din unitate sunt menţinute curate, igienice, ferite de orice surse poluante sau de rãspândire a infectiilor, în conformitate cu normele legale în vigoare.
13.3. Spãlãtoriile, bucãtãriile, oficiile, grupurile sanitare sunt amenajate cu suprafeţe uşor lavabile (gresie, faianta).
13.4. Spãlãtoriile sunt amenajate în locuri care nu se afla în proximitatea bucãtãriilor, a spaţiilor pentru servirea mesei sau a altor spaţii frecventate de utilizatori.
13.5. Maşinile de spãlat folosite în spãlãtorii dispun de programe ce permit aplicarea normelor de dezinfecţie.
13.6. Exista instalaţii pentru spalarea mainilor în spaţiile în care sunt manevrate materiale murdare, infectate sau deşeuri clinice.
13.7. Lenjeria de pat, prosoapele, fetele de masa se spala la o temperatura de minimum 100°C, timp de cel puţin 10 minute.
13.8. Lenjeria de pat se schimba ori de câte ori este cazul, la cei cu probleme de continenta şi sãptãmânal, la ceilalţi utilizatori (vezi standard 19.4).
SPAŢII ALOCATE
Dormitoare
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii sunt cazati în dormitoare accesibile, sigure, igienizate şi confortabile.
STANDARD 14
14.1. Unitatea asigura cazare pentru fiecare utilizator în urmãtoarele condiţii:
14.2. Dormitoarele sunt incalzite şi ventilate în mod corespunzãtor (conform normelor în vigoare).
14.3. Dormitoarele beneficiazã de lumina naturala.
14.4. Dormitoarele oferã siguranta utilizatorilor (ferestre, usi, prize, instalaţii, etc.); se iau mãsuri speciale în cazul utilizatorilor cu tulburãri cognitive sau handicap vizual (vezi Anexa 1).
14.5. În dormitoare, pardoseala trebuie sa fie aderenta, calduroasa, uşor de igienizat şi acoperitã cu mocheta sau covor.
14.6. Dormitoarele sunt curate, primitoare, cu o atmosfera familialã.
14.7. Uşile de la dormitoare pot fi incuiate de utilizatori; personalul are acces în dormitoare în caz de urgenta.
14.8. Dormitoarele au sistem de alarmare a personalului şi reţea telefonica.
14.9. În construcţiile noi, dormitoarele pentru un utilizator care foloseşte fotoliu rulant cu rotile vor avea minimum 12 m²; pe ambele laturi ale patului exista un spaţiu de acces suficient de larg pentru ingrijitori şi pentru manevrarea echipamentelor necesare.
14.10. Dormitoarele pot fi ocupate de cel mult 3 utilizatori (8 m² pentru un utilizator).
14.11. Dormitoarele permit autonomia, mobilitatea utilizatorilor, inclusiv a celor cu handicap motor sau senzorial (vezi Anexa 1).
14.12. Fiecare utilizator dispune de:
- un pat (cu saltea), curat şi confortabil, având o latime minima de 90 cm şi o înãlţime convenabila;
- oglinda;
- iluminat de plafon şi iluminat de pat (veioza);
- cel puţin doua prize electrice;
- dulap pentru haine;
- masa, scaune.
14.13. Dormitoarele sunt mobilate şi echipate modular, pentru a permite schimbãri în concordanta cu cerinţele şi preferintele utilizatorilor.
14.14. Utilizatorii sunt consultaţi cu privire la decorarea dormitorului; utilizatorii sunt incurajati sa-şi ţinã în dormitor obiecte personale (fotografii de familie, obiecte decorative, etc.).
14.15. Fiecare utilizator dispune de un spaţiu ce se poate incuia (dulap, sertar, etc.) în care îşi poate depozita medicamentele, banii sau alte valori (dacã nu exista motive, precizate în planul de îngrijire, pentru care acest lucru nu este indicat).
14.16. Se aleg culori pastelate, linistitoare, pentru pereţi, covoare, draperii, perdele, lenjerie de pat, etc.
14.17. Fiecare dormitor este dotat cu un televizor şi cu un radio.
14.18. Utilizatorii au deplin control al accesului în camerele lor; ei decid cine îi viziteaza (exceptând personalul de îngrijire şi asistenta).
Spaţii igienico-sanitare
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii au acces la spaţii igienico-sanitare suficiente, dotate cu echipamente tehnico-sanitare adecvate.
STANDARD 15
15.1. Toaletele, baile, dusurile sunt dotate şi adaptate pentru a rãspunde cerinţelor utilizatorilor de servicii.
15.2. Exista toalete accesibile, pe sexe, cu acces direct din dormitoare sau aflate în apropierea dormitoarelor.
15.3. Exista o toaleta la 6 utilizatori.
15.4. Exista toalete adaptate pentru utilizatorii de servicii cu handicap motor accentuat sau grav (atât în apropierea spaţiilor comune cat şi a dormitoarelor).
15.5. Exista toalete accesibile, pe sexe, pentru utilizatorii de servicii, în apropierea spaţiilor pentru activitãţi comune.
15.6. Toaletele se compartimenteaza pentru a asigura respectarea intimitatii utilizatorilor de servicii.
15.7. Este obligatorie existenta grupurilor sanitare separate pentru personal.
15.8. Exista o baie (dus) la cel mult 3 utilizatori.
15.9. Exista o baie adaptatã la cel mult 3 utilizatori cu handicap motor accentuat sau grav.
15.10. În spaţiile igienico-sanitare se furnizeazã apa rece şi calda permanent.
15.11. Instalaţiile electrice din bãi sunt izolate.
15.12. Materialele utilizate la amenajarea grupurilor sanitare sunt alese astfel încât sa permitã întreţinerea şi igienizarea.
15.13. La nivel de unitate, funcţioneazã o spalatorie - curatatorie, amenajatã conform normelor igienico-sanitare în vigoare, pentru igienizarea lenjeriei de pat şi prosoapelor, fetelor de masa, hainelor, etc.
15.14. În fiecare unitate se organizeazã o debara pentru pãstrarea lenjeriei, prosoapelor, fetelor de masa şi a unui spaţiu special pentru pãstrarea hainelor curate.
15.15. Exista un spaţiu special pentru depozitarea materialelor igienico-sanitare.
15.16. Exista şi se respecta un program zilnic de igienizare a spaţiilor unitãţii.
Spaţii comune
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii au acces la spaţii comune, sigure, functionale şi confortabile.
STANDARD 16
16.1. Unitatea asigura spaţii (altele decât dormitoarele sau holurile) pentru utilizare în comun.
16.2. Spaţiile comune includ:
- camere în care se pot desfasura activitãţi sociale, recreativ-culturale, sportive, religioase;
- spaţii în care utilizatorii de servicii îşi pot primi vizitatorii;
- spaţii pentru activitãţile de recuperare - socializare;
- spaţii pentru activitãţi de munca (ergoterapie);
- spaţii destinate asistenţei medicale de urgenta;
- spaţii în care se serveşte masa;
- camera pentru fumat.
16.3. Spaţiile comune sunt repartizate, amenajate, dotate şi adaptate în concordanta cu natura şi ponderea activitãţilor şi cu nevoile generale şi speciale ale utilizatorilor de servicii.
16.4. Spaţiile comune sunt accesibile persoanelor cu handicap motor sau senzorial; se iau toate mãsurile în acest sens (vezi Anexa 1).
16.5. Spaţiile comune, dacã sunt prea mari, se compartimenteaza, pentru a se evita sãlile mari, depersonalizate.
16.6. În spaţiile comune, iluminatul artificial este suficient de puternic şi pozitionat astfel încât sa permitã cititul şi alte activitãţi; camerele sunt iluminate natural.
16.7. În camerele comune, mobilierul este de tip familial şi adecvat activitãţilor, cerinţelor şi preferintelor utilizatorilor.
16.8. Pentru zugravirea şi decorarea spaţiilor comune se utilizeazã culori pastelate, vesele.
16.9. Spaţiile comune trebuie sa fie curate, functionale şi confortabile.
Spaţii pentru prepararea/servirea hranei
OBIECTIV
Prepararea/servirea hranei se efectueazã în spaţii adecvate acestor activitãţi şi cerinţelor utilizatorilor.
STANDARD 17
17.1. Spaţiile pentru prepararea/servirea hranei rãspund cerinţelor de accesibilitate, siguranta, funcţionalitate, igiena şi confort.
17.2. În construcţiile noi, bucataria se amenajeaza în alt corp de clãdire decât cel în care se afla dormitoarele, spaţiile pentru activitãţi recreative, de recuperare, ergoterapie, etc.
17.3. Exista amenajate oficii unde se pot pregati/servi gustari sau mese festive şi se pot organiza activitãţi de autogospodarire; oficiul va avea o ambianta placuta, familialã.
17.4. Bucataria, respectiv oficiile, se doteaza cu instalaţiile şi aparatura necesare pentru gãtit, pãstrarea, racirea şi congelarea alimentelor, igienizarea vaselor, etc.; vesela şi tacamurile utilizate trebuie sa fie uşor de igienizat.
17.5. Manevrarea, depozitarea, pãstrarea şi prepararea alimentelor, igienizarea bucatariei/oficiilor se efectueazã în conformitate cu normele prevãzute de lege.
17.6. Spaţiile pentru servirea hranei sunt dotate cu mobilier suficient, funcţional şi confortabil.
17.7. În cazul unitãţilor mari, e necesarã compartimentarea spaţiilor de servire a hranei, pentru a evita aspectul cazon, impersonal.
17.8. Spaţiile pentru servirea hranei sunt decorate în mod placut, colorate divers, pentru a crea o ambianta familialã.
17.9. Spaţiile pentru servirea hranei sunt igienizate conform normelor în vigoare.
ÎNGRIJIRE
Standarde 18-22
Hranire
Igiena personalã
Supravegherea şi menţinerea sãnãtãţii
Medicatie
Deces
ÎNGRIJIRE
Hranire
OBIECTIV
Utilizatorilor de servicii li se asigura un regim de hranire adecvat, într-o ambianta placuta, la ore convenabile.
STANDARD 18
18.1. Utilizatorii de servicii beneficiazã de o hrana în concordanta cu nevoile şi preferintele lor (evaluate la primirea în unitate) iar servirea hranei se face într-o ambianta de tip familial, la intervale potrivite şi flexibile de timp.
18.2. Hrana trebuie sa asigure utilizatorilor necesarul zilnic de calorii, stabilit prin normele în vigoare.
18.3. Fiecãrui utilizator de servicii i se asigura 3 mese complete pe zi (cel puţin o masa cu hrana gatita), la intervale ce nu depãşesc 5 ore.
18.4. Între ultima masa/gustare oferitã seara şi micul dejun, intervalul de timp nu va depãşi 12 ore.
18.5. Hrana este adaptatã vârstei şi stãrii de sãnãtate; atunci când e cazul, se asigura utilizatorilor de servicii hrana dietetica, conform prescripţiilor medicului şi în baza recomandãrilor asistentului dietetician.
18.6. Hrana, inclusiv cea lichidã, va fi prezentatã într-un mod cat mai atragator (compoziţie, forma, miros), pentru a stimula apetitul.
18.7. Utilizatorii de servicii primesc meniuri cat mai variate de la o zi la alta şi, pe cat posibil, la alegere.
18.8. În stabilirea meniului zilnic, prepararea şi servirea mesei se tine cont pe cat posibil de preferintele utilizatorilor, iar la ocazii festive (zile de naştere, etc.) se asigura meniul dorit de utilizator (în funcţie de specificul cultural, religios, etc.).
18.9. Utilizatorii de servicii au timp suficient pentru a lua masa (nu sunt grabiti în nici un fel).
18.10. Atunci când au nevoie, utilizatorilor de servicii li se asigura asistenta pentru hranire din partea personalului, într-o maniera discreta, toleranta, incurajandu-se, totodatã, hranirea independenta.
18.11. Persoanelor nedeplasabile li se asigura servirea mesei în dormitoare, cu asistenta din partea personalului, dacã este cazul.
18.12. Ocazional, la zile festive, utilizatorii pot pregati şi lua masa împreunã cu familia sau prietenii, în unitate, pe cat posibil într-un cadru intim, familial (eventual, în oficiu sau dormitor).
Igiena personalã
OBIECTIV
Utilizatorului de servicii i se asigura condiţii corespunzãtoare de igiena personalã şi menţinere a sãnãtãţii.
STANDARD 19
19.1. Unitatea asigura fiecãrui utilizator de servicii condiţii de pãstrare a igienei personale şi a colectivitãţii în care trãieşte.
19.2. Se asigura fiecãrui utilizator de servicii obiecte personale de igiena (periuta de dinti, pasta de dinti, sapun, prosoape, etc.).
19.3. Se asigura fiecãrui utilizator de servicii îmbrãcãminte şi incaltaminte adecvate, calitativ şi cantitativ, anotimpului.
19.4. Se asigura echipamentele şi materialele necesare utilizatorilor de servicii care au probleme de continenta.
19.5. Se asigura consiliere şi asistenta utilizatorilor de servicii care au probleme de continenta.
19.6. Se asigura asistenta calificatã pentru menţinerea igienei personale a utilizatorilor care nu se pot autoingriji (baie, barbierit, etc.).
19.7. Se aplica programe de curãţenie şi dezinfectare zilnice/saptamanale/lunare pentru dormitoare, grupuri sanitare, camere de zi, sala de mese, holuri. etc.
19.8. Alimentele se depoziteaza, se pregãtesc şi se servesc în condiţii de igiena.
19.9. Igienizarea obiectelor personale de îmbrãcãminte se asigura la nivel de modul (sau grup de 2-3 module).
19.10. Lenjeria de pat se schimba de câte ori este cazul la cei cu probleme de continenta şi sãptãmânal, la ceilalţi utilizatori de servicii.
19.11. Este obligatoriu ca grupurile sanitare pentru personalul unitãţii sa fie separate de cele ale utilizatorilor de servicii.
Supravegherea şi menţinerea sãnãtãţii
OBIECTIV
Utilizatorilor de servicii li se asigura asistenta pentru preventia şi terapia imbolnavirilor.
STANDARD 20
20.1. Unitatea asigura utilizatorilor asistenta privind supravegherea şi menţinerea sãnãtãţii.
20.2. Chiar de la primirea în unitate, utilizatorul este informat asupra drepturilor legale şi modalitãţilor de acordare a asistenţei medicale.
20.3. Fiecare utilizator de servicii beneficiazã de controale medicale de rutina:
- la primirea în unitate;
- la intervale de timp stabilite, în funcţie de varsta şi de starea de sãnãtate generalã;
- la nevoie, în situaţii de urgenta;
- la ieşirea din unitate.
20.4. Se asigura fiecãrui utilizator controlul periodic oftalmologic şi stomatologic, tratament şi asistenta tehnica adecvatã (ochelari, lucrãri stomatologice, etc.).
20.5. Se monitorizeazã regimul alimentar al fiecãrui utilizator, se evalueaza efectele acestuia (inclusiv scãderea/creşterea în greutate) şi se adapteaza conform indicaţiilor medicale (un asistent dietetician va coordona întocmirea meniului, va evalua calitatea/cantitatea alimentelor înainte şi dupã prelucrare, precum şi modul de preparare).
20.6. Medicul de familie asigura asistenta de medicina generalã fiecãrui utilizator. În acest scop, serviciul public specializat încheie acorduri de colaborare cu Direcţia Judeteana de Sãnãtate Publica (sau de sector) şi face toate demersurile necesare.
20.7. Fiecãrui utilizator i se asigura asistenta medicalã de specialitate, dupã caz, fie în unitate, fie în policlinici, spitale, etc. din cadrul comunitãţii.
20.8. În unitate exista un spaţiu dotat conform normelor legale pentru consult şi intervenţii medicale de urgenta.
20.9. În unitate exista un izolator (pentru persoanele suspecte sau bolnave de o maladie contagioasa).
20.10. Se monitorizeazã în scop preventiv şi terapeutic starea de sãnãtate psihicã a utilizatorilor de servicii.
20.11. Consumul de droguri şi de bãuturi alcoolice în unitate este interzis; pentru fumat sunt destinate spaţii special amenajate, stabilite prin Regulamentul de Ordine Interioarã.
20.12. O echipa pluridisciplinara realizeazã programe de educaţie sexualã si contraceptiva, impotriva fumatului şi a consumului de bãuturi alcoolice şi de droguri, etc. (cu participarea unei echipe pluridisciplinare - medic, psiholog, asistent social).
20.13. Se asigura condiţii pentru mişcare şi activitãţi în aer liber; pentru persoanele cu risc se iau mãsuri speciale pentru desfãşurarea activitãţilor fizice.
20.14. Personalul unitãţii este obligat sa efectueze anual controale de evaluare a stãrii de sãnãtate fizica şi psihicã.
20.15. Se interzice personalului sa consume droguri sau bãuturi alcoolice în incinta unitãţii; fumatul este permis numai în locurile special amenajate, stabilite prin Regulamentul de Ordine Interioarã.
20.16. Membrii personalului trebuie sa ofere un exemplu de igiena şi comportament sanatos.
Medicatie
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii beneficiazã de medicatia necesarã şi, atunci când este posibil, rãspund de administrarea propriei medicatii.
STANDARD 21
21.1. În unitate se respecta normele în vigoare privind eliberarea retetelor, înregistrarea, depozitarea, manipularea, distribuirea şi administrarea medicamentelor; utilizatorii rãspund de administrarea propriei medicatii, atunci când acest lucru este posibil.
21.2. Utilizatorul care poate sa-şi administreze singur medicatia (fapt stabilit în urma evaluãrii de cãtre specialişti) va dispune de un spaţiu special, ce poate fi incuiat (dulap, sertar) pentru depozitarea medicamentelor ce i-au fost recomandate de medic; personalul medical va putea avea acces la acest spaţiu, cu permisiunea utilizatorului.
21.3. Toate medicamentele care sunt distribuite şi administrate utilizatorilor se înregistreazã în documente specifice.
21.4. Conducerea se informeazã permanent de la cadre calificate (farmacisti, asistenţi farmacisti) în legatura cu procedurile de depozitare şi distribuire a medicamentelor în unitãţile de tip rezidential.
21.5. Se monitorizeazã toate schimbãrile privind starea de sãnãtate a utilizatorului ca efect al medicatiei şi se revizuiesc corespunzãtor prescripţiile medicale.
21.6. În cazul decesului unui utilizator, medicamentele acestuia se pãstreazã timp de 7 zile.
21.7. În cazul în care utilizatorul nu îşi poate administra singur medicatia, aceasta se administreazã de cãtre personalul specializat care are:
- cunoştinţe de baza privind folosirea medicamentelor, recunoaşterea şi rezolvarea unor probleme ce pot aparea în utilizarea unor medicamente.
- cunoştinţe privind principiile ce stau la baza politicii unitãţii privind manevrarea şi înregistrarea medicamentelor.
21.8. Personalul cu pregãtire medicalã, desemnat anume, în prezenta unui alt cadru calificat din unitate, efectueazã administrarea medicamentelor cu regim special (droguri), cu excepţia celor pentru autoadministrare.
21.9. Retetele, administrarea şi punerea la dispoziţia utilizatorului a medicamentelor cu regim special se înregistreazã într-un registru special.
21.10. Medicamentele cu regim special sunt pãstrate în condiţii de siguranta ce corespund cerinţelor de securitate prevãzute de normele legale în vigoare.
Deces
OBIECTIV
Când un utilizator se afla pe moarte, el şi familia sa vor fi trataţi de personalul unitãţii cu multã grija, înţelegere şi respect.
STANDARD 22
22.1. Utilizatorului aflat pe patul de moarte (în faza terminala a bolii) i se vor îndeplini toate nevoile medicale, spirituale, religioase, etc., în respectul demnitãţii personale.
22.2. Utilizatorul aflat pe patul de moarte va primi toatã atenţia şi asistenta pentru a i se usura suferinta fizica şi pentru a primi alinare sufleteasca.
22.3. Se vor discuta cu persoana aflatã pe patul de moarte (dacã este posibil) dorintele acestuia privind formalitãţile de dupã moartea sa şi se vor duce la îndeplinire.
22.4. Familia şi prietenii utilizatorului vor fi implicaţi în toate aspectele legate de evoluţia stãrii de sãnãtate, mai ales în faza terminala şi deces.
22.5. Familia, prietenii vor putea sta cu muribundul (dacã acesta nu îşi exprima explicit refuzul în acest sens), pana la decesul acestuia.
22.6. Alţi utilizatori de servicii care vor dori sa ofere alinare celui aflat pe patul de moarte vor fi sprijiniti sa facã acest lucru.
22.7. Dupã moartea utilizatorului, trupul neinsufletit va fi tratat cu demnitate, iar familia şi prietenii vor avea timpul necesar pentru a depune omagii.
22.8. Personalul unitãţii va supraveghea decesul şi formalitãţile de dupã deces.
RECUPERARE - SOCIALIZARE
Standarde 23-26
Program individualizat de recuperare
Condiţii de realizare
Activitãţi de recuperare
Socializare
RECUPERARE - SOCIALIZARE
Program individualizat de recuperare
OBIECTIV
Utilizatorul de servicii beneficiazã de un plan individualizat de recuperare.
STANDARD 23
23.1. Unitatea asigura fiecãrui utilizator de servicii un program individualizat de recuperare.
23.2. Programul individualizat de recuperare este inclus în planul personalizat de servicii al utilizatorului (vezi standard 4).
23.3. Programul individualizat de recuperare se elaboreazã pe baza evaluãrii utilizatorului la primirea în unitate şi se adapteaza continuu pe baza reevaluarilor (vezi standard 3).
23.4. O echipa pluridisciplinara compusa din specialişti în: medicina, psihologie, asistenta specialã, ergoterapie şi, dupã caz, kinetoterapie/logopedie/psihopedagogie, etc. elaboreazã programul individualizat de recuperare.
23.5. Utilizatorul de servicii/reprezentantul legal, familia sunt consultaţi la elaborarea programului de recuperare.
23.6. Programul individualizat de recuperare, readaptare şi integrare socialã este corelat cu celelalte servicii şi activitãţi cuprinse în planul personalizat de servicii - îngrijire, reintegrare familialã şi comunitara.
23.7. Programul individualizat de recuperare specifica:
- obiective pe termen scurt, mediu, lung;
- activitãţi şi procedee recuperatorii;
- activitãţi de consiliere şi sprijin psihoterapeutic pentru familie pentru a putea continua programul dupã revenirea utilizatorului în familie;
- personal implicat în program - specialişti şi personal auxiliar;
- responsabil de program (persoana care tine dosarul utilizatorului şi urmãreşte aplicarea programului).
Condiţii de realizare
OBIECTIV
Se asigura o baza materialã corespunzãtoare şi personal calificat şi suficient pentru aplicarea programului individualizat de recuperare al fiecãrui utilizator.
STANDARD 24
24.1. Unitatea dispune de resursele materiale şi umane necesare derulãrii programelor de recuperare.
24.2. Unitatea deţine spaţii suficiente (sali, ateliere, spaţii în aer liber) pentru derularea activitãţilor de recuperare.
24.3. Spaţiile destinate activitãţilor de recuperare sunt amenajate şi dotate corespunzãtor cu natura şi specificul activitãţilor.
24.4. Spaţiile destinate activitãţilor de recuperare sunt adaptate şi echipate pentru a fi accesibile şi functionale utilizatorilor (vezi Anexa 1).
24.5. Activitãţile de recuperare se efectueazã cu personal calificat (psiholog, medic, asistent social, psihopedagog, kinoterapeut, ergoterapeut, logoped) ce poate fi asistat de personal nespecializat.
24.6. Activitãţile de recuperare se efectueazã cu personal suficient numeric (se va evita supraincarcarea personalului).
24.7. Atunci când se efectueazã terapii de grup, se va avea în vedere o dimensionare optima a acestora pentru a nu prejudicia calitatea actului recuperativ.
Activitãţi de recuperare
OBIECTIV
Utilizatorul de servicii beneficiazã de activitãţi de recuperare în concordanta cu varsta, sexul, capacitatile, opţiunile proprii.
STANDARD 25
25.1. Unitatea asigura o varietate de tipuri de activitãţi de terapie şi recuperare, în mãsura sa satisfacã diversitatea de cerinţe şi preferinţe ale utilizatorului.
25.2. Programul de recuperare are trei coordonate fundamentale: medicalã, psihologicã şi socialã.
25.3. Programul de recuperare, în funcţie de cerinţele generale şi specifice ale utilizatorului, poate cuprinde urmãtoarele categorii de terapii:
- chimioterapie;
- fizioterapie;
- kinetoterapie şi masaj;
- terapie psiho-motrica şi de abilitare manualã;
● organizarea conduitelor şi structurarea perceptiv-motorie:
- psihoterapie suportiva;
- psihoterapie de relaxare;
- psihoterapie de tip analitic;
- terapie cognitiv-comportamentala;
● terapie prin invatare:
- reprezentare;
- dezvoltarea imaginatiei;
- dezvoltarea atentiei;
- dezvoltarea memoriei;
- dezvoltarea inteligentei, creativitatii;
- dezvoltarea procesului de inhibitie voluntara.
● terapie ocupationala şi psihoterapie de expresie:
- expresie grafica;
- expresie plastica;
- expresie corporalã;
- expresie verbalã;
- expresie dramatica (psihodrama);
- meloterapie;
- terapie prin munca şi formare de abilitaţi de munca (ergoterapie);
- terapie experientiala (terapii combinate);
- logoterapie;
● organizarea şi formarea autonomiei personale:
- educaţie perceptiva;
- igiena personalã;
- formare de deprinderi (autoservire, autogospodarire, etc.).
- terapia familiei;
- socioterapie - activitãţi de socializare, activitãţi recreativ - culturale, etc.
Socializare
OBIECTIV
Utilizatorii sunt sprijiniti pentru o cat mai buna integrare în colectivitatea din unitate.
STANDARD 26
26.1. Utilizatorii sunt sprijiniti sa îşi formeze sentimentul apartenentei la un grup social, în cadrul unitãţii, prin antrenarea în activitãţi comune, în funcţie de preferinţe şi în condiţii de respect reciproc.
26.2. Fiecare nou venit beneficiazã de un program special de acomodare cu grupul (ceilalţi utilizatori, echipa de personal), cu o durata minima de doua sãptãmâni.
26.3. Sunt organizate activitãţi care favorizeazã intercunoasterea persoanelor din unitate (utilizatori, personal).
26.4. Utilizatorii sunt informati încã de la primirea în unitate despre normele de convieţuire, stabilite prin Regulamentul de Ordine Interioarã.
26.5. Personalul cunoaşte şi respecta politica unitãţii privind relaţiile cu utilizatorii, reprezentanţii acestora, familiile, prietenii.
REINTEGRARE FAMILIALĂ ŞI COMUNITARA
Standarde 27-28
Relaţia cu familia
Implicarea comunitãţii
REINTEGRARE FAMILIALĂ ŞI COMUNITARA
Relaţia cu familia
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii sunt incurajati şi sprijiniti sa menţinã o relatie strânsã cu familia.
STANDARD 27
27.1. Unitatea are şi aplica o politica şi proceduri scrise, revizuite cel puţin o data la 3 ani, în legatura cu implicarea familiei în viata utilizatorului de servicii.
27.2. Politica unitãţii include principii şi practici ce vizeazã:
- informarea familiei utilizatorului;
- consultarea familiei utilizatorului;
- acordarea de consiliere şi sprijin psihologic familiei utilizatorului.
27.3. Unitatea informeazã familia utilizatorului cu privire la politica instituţiei privind relaţia cu familia şi comunitatea.
27.4. Utilizatorii pot menţine relaţia cu familia, reprezentantul legal, cu prietenii prin: telefon; corespondenta; vizite în unitate; iesiri ale utilizatorilor în comunitate, etc.
27.5. Utilizatorii, reprezentanţii, familiile, prietenii sunt informati asupra condiţiilor de desfãşurare a vizitelor în unitate:
- programul de vizitare;
- restrictii (ce nu se poate aduce în unitate);
- unde vor fi primiţi vizitatorii;
- condiţiile de supraveghere a vizitelor pentru a nu perturba sau periclita activitatea unitãţii;
- igiena şi controlul infectiilor.
27.6. Unitatea asigura un cadru privat şi o ambianta intima pentru primirea vizitatorilor (vezi standard 13.1.; 17.3.).
27.7. Utilizatorii de servicii decid cine şi când îi va putea vizita în unitate; opţiunile privind vizitarea utilizatorilor sunt consemnate şi se asigura condiţii pentru ca acestea sa fie respectate.
27.8. Familia utilizatorului este informatã, cu consimţãmântul utilizatorului, în legatura cu tot ceea ce presupune procesul de furnizare a serviciilor cãtre utilizator (drepturi, activitãţi, servicii, proceduri, rezultate, etc.).
27.9. Familia utilizatorului va fi consultata, cu consimţãmântul utilizatorului, în legatura cu:
- evaluarea iniţialã şi reevaluarile cerinţelor utilizatorului;
- planul personalizat de servicii;
- furnizarea serviciilor;
- planul de ieşire din unitate.
27.10. Unitatea asigura consiliere şi sprijin psihologic familiei utilizatorului în vederea menţinerii relatiei cu utilizatorul şi a reintegrarii familiale şi comunitare a acestuia; se vor promova acţiuni de:
- participare a familiei la activitãţi ale utilizatorului în unitate;
- intalniri ale personalului cu familia;
- distribuire de materiale informative, etc.
Implicarea comunitãţii
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii sunt incurajati şi sprijiniti sa se re/integreze în viata comunitãţii.
STANDARD 28
28.1. Unitatea are o politica de deschidere şi implicare a comunitãţii în viata utilizatorilor de servicii în vederea re/integrãrii sociale a acestora.
28.2. Unitatea asigura condiţiile pentru ca utilizatorii sa poatã contacta şi implica în viata lor orice persoana, instituţie, asociaţie, dupã cum doresc.
28.3. Unitatea sprijinã utilizatorii sa apeleze la serviciile din comunitate (posta, servicii medicale, transport, etc.).
28.4. Unitatea încurajeazã şi sprijinã utilizatorii sa efectueze iesiri în comunitate (sa participe la activitãţi recreative, culturale, sportive, religioase, sa-şi viziteze familia, prietenii).
28.5. Unitatea colaboreazã cu servicii specializate din comunitate pentru consilierea, orientarea şi reintegrarea profesionalã a utilizatorilor care doresc asistenta în acest sens.
DREPTURI, RECLAMAŢII, PROTECŢIE
Standarde 29-33
Respectarea drepturilor
Intimitate şi demnitate
Autonomie şi decizie
Reclamaţii
Protecţie
DREPTURI, RECLAMAŢII, PROTECŢIE
Respectarea drepturilor
OBIECTIV
Drepturile utilizatorilor de servicii sunt respectate.
STANDARD 29
29.1. Unitatea asigura condiţii pentru ca utilizatorii şi personalul sa cunoascã drepturile utilizatorilor şi pentru ca aceste drepturi sa fie respectate.
29.2. Utilizatorilor le este respectat dreptul la:
- informare cu privire la tot ceea ce priveşte viata lor în unitate;
- tratare în respectul demnitãţii şi intimitatii;
- consultare cu privire la serviciile furnizate (inclusiv refuzul unor tratamente, în anumite circumstanţe);
- acces nediscriminatoriu la activitãţi şi servicii;
- tratare individualizata şi valorizare maximala a potenţialului personal;
- confidenţialitate a informaţiilor despre ei şi viata lor;
- autonomie şi decizie (în cazul în care sunt capabili sub raport legal);
- reprezentare în relaţia cu unitatea (în cazul în care e necesar acest lucru) de cãtre o ruda sau un prieten.
Intimitate şi demnitate
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii sunt trataţi în respectul demnitãţii şi al intimitatii în toate situaţiile.
STANDARD 30
30.1. Respectarea demnitãţii şi a intimitatii utilizatorilor este obligatorie în toate situaţiile:
- acces în clãdire şi în afarã (în camere, bãi, toalete, etc.);
- îngrijire personalã (hranire, spalare, folosirea toaletei, etc.);
- consult/examen medical;
- administrarea tratamentelor;
- consultarea unor specialişti în drept, finanţe, etc.;
- consultarea unor asistenţi sociali;
- contractarea de servicii în comunitate;
- relaţii sociale în cadrul unitãţii (cu ceilalţi utilizatori şi cu personalul);
- menţinerea relaţiilor sociale cu rudele, reprezentanţii, prietenii;
- relaţii cu instituţii din comunitate (autoritãţile locale, biserici, etc.);
- deces, etc.
30.2. Personalul este instruit despre modul în care trebuie sa abordeze orice situaţie, astfel încât sa respecte demnitatea şi intimitatea utilizatorilor de servicii.
30.3. Utilizatorii pot avea convorbiri telefonice private.
30.4. Utilizatorii pot primi vizite private (fãrã prezenta altor persoane din unitate).
30.5. Utilizatorii primesc corespondenta nedesfacuta.
30.6. Personalul utilizeazã numele şi formula de adresare preferata de utilizatorul de servicii.
Autonomie şi decizie
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii sunt sprijiniti sa-şi exercite dreptul de decizie şi control asupra propriei vieţi.
STANDARD 31
31.1. Activitatea din unitate va fi proiectata, organizatã şi coordonata de o maniera care sa permitã exercitarea la maximum a autonomiei personale a utilizatorilor.
31.2. Utilizatorii continua sa-şi gestioneze propriile activitãţi financiare atâta timp cat doresc şi pot sa facã acest lucru.
31.3. Utilizatorii/reprezentanţii legali sunt informati despre felul în care pot contacta agenţi financiari sau consilieri juridici ce pot acţiona în interesul lor.
31.4. Utilizatorilor li se permite sa-şi aducã în unitate anumite valori personale, în urma unei înţelegeri stabilite la primirea în centru; utilizatorii au acces nemijlocit la aceste valori şi le gestioneazã asa cum doresc (exceptând situaţia când nu sunt capabili sa facã acest lucru).
31.5. Sunt asigurate mãsurile de siguranta necesare pentru securitatea valorilor/bunurilor pe care utilizatorii le pãstreazã în unitate.
31.6. Orice tranzacţie financiarã efectuatã de utilizatori sau de reprezentanţii lor legali este înregistratã iar înregistrarea este pastrata.
31.7. Utilizatorii de servicii/reprezentanţii legali au acces la toate documentele care conţin date privind starea lor, tratamentul, rezultatele, cu excepţia cazurilor în care sunt lipsiţi de discernãmânt (standard 8.3.).
Reclamaţii
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii/reprezentanţii lor legali, familiile pot face sesizãri şi reclamaţii privind activitatea din unitate; acestea vor fi tratate cu seriozitate şi rezolvate cu promptitudine.
STANDARD 32
32.1. Unitatea utilizeazã proceduri clare şi accesibile de înregistrare şi rezolvare a sesizarilor şi reclamatiilor.
32.2. Utilizatorii/reprezentanţii legali sunt informati, în scris, chiar de la primirea în unitate, asupra procedurilor de sesizãri şi reclamaţii (cui se adreseazã, cum se face reclamaţia/sesizarea, care sunt etapele şi termenele de rãspuns, cum se rãspunde la sesizare, cine se va ocupa de rezolvarea cazului).
32.3. Unitatea pãstreazã într-un registru special înregistrãri ale tuturor reclamatiilor/sesizarilor, precum şi ale mãsurilor luate pentru rezolvarea cazurilor.
Protecţie
OBIECTIV
Utilizatorii de servicii sunt protejati de orice fel de abuz.
STANDARD 33
33.1. Unitatea are şi aplica proceduri clare de investigare şi sancţionare a abuzurilor (tentativelor de abuz) sau a neglijentei personalului fata de utilizatorii de servicii.
33.2. Se asigura protecţia utilizatorului de servicii fata de abuz: fizic, financiar sau material, psihologic sau sexual, neglijenţa, discriminare, tratament inuman sau degradant - abuzuri comise fie deliberat, fie din nestiinta ori ignoranta.
33.3. Toate cazurile, precum şi mãsurile ce au fost luate se înregistreazã într-un registru special.
33.4. Se asigura mãsuri de protecţie a personalului fata de posibilele abuzuri din partea utilizatorilor.
33.5. În unitate se aplica reglementãri stricte cu privire la modul în care personalul poate rãspunde la agresiune fizica sau verbalã din partea utilizatorilor.
PERSONAL
Standarde 34-36
Structura şi calificare
Selecţie - angajare - promovare
Perfecţionare
PERSONAL
Structura şi calificare
OBIECTIV
Personalul unitãţii este în numãr suficient, are calificarea necesarã şi este structurat astfel încât sa poatã rãspunde cerinţelor procesului de furnizare a serviciilor.
STANDARD 34
34.1. Unitatea are o structura de personal în concordanta cu nevoile utilizatorilor de servicii, cu politica bugetarã a unitãţii şi respecta normele legale în vigoare (Anexe: 2, 3, 4, 5).
34.2. Structura de personal este descrisã în organigrama unitãţii.
34.3. Organigrama reflecta organizarea unitãţii pe compartimente, servicii, departamente; fiecare serviciu are obiective anuale proprii, cunoscute de cãtre angajaţii din cadrul serviciului respectiv.
34.4. Organigrama va fi conceputã astfel încât sa permitã colaborarea formala şi informala între compartimente.
34.5. Exista o fişa a postului pentru fiecare din poziţiile prevãzute în organigrama (vezi standard 34.2.).
34.6. Fişele postului se revizuiesc periodic, în funcţie de politica managerialã a unitãţii şi de standardele de calitate a serviciilor.
34.7. Fiecare angajat are calificarea necesarã cerutã de fişa postului.
34.8. Angajaţii cunosc şi respecta fişa postului.
34.9. Tipurile de personal, ponderea personalului de specialitate se stabilesc conform normelor în vigoare.
34.10. Angajaţii cunosc problematica, cerinţele speciale ale persoanelor cu handicap şi au abilitaţi de relatie şi comunicare cu acestea.
34.11. Repartizarea personalului pe ture se face de o maniera flexibila, pentru a asigura continuitatea procesului de furnizare a serviciilor şi respectarea standardelor de calitate.
34.12. Se tine o evidenta clara a turelor de zi şi de noapte prin care se asigura serviciile în unitate.
Selecţie - angajare - promovare
OBIECTIV
Selecţia, angajarea şi promovarea personalului se face în conformitate cu scopul şi obiectivele unitãţii, cu politica managerialã a unitãţii şi cu respectarea legilor în vigoare.
STANDARD 35
35.1. Unitatea are şi aplica politici scrise privind selecţia, angajarea şi promovarea personalului.
35.2. Angajaţii cunosc şi respecta politica de personal a unitãţii privind programul, coordonarea şi controlul activitãţii, evaluarea, retribuirea, promovarea, concedierile, etc.
35.3. Angajaţii cunosc şi respecta Regulamentul de Ordine Interioarã şi Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a unitãţii.
35.4. Angajaţii cunosc şi respecta politica unitãţii privind relaţia angajaţilor cu utilizatorii/reprezentanţii legali, rudele şi prietenii utilizatorilor.
35.5. Angajaţii cunosc şi respecta politica unitãţii privind intercomunicarea în procesul de furnizare a serviciilor.
35.6. În cazul implicarii unor voluntari în procesul de furnizare a serviciilor, se efectueazã verificarea riguroasã a acestora la poliţie şi se monitorizeazã activitatea desfasurata de aceştia în unitate.
Perfecţionare
OBIECTIV
Se asigura perfecţionarea continua a personalului unitãţii.
STANDARD 36
36.1. Unitatea are şi aplica o politica de perfecţionare continua a personalului.
36.2. Toţi membrii personalului participa cel puţin 3 zile pe an la programe de perfecţionare, pentru a fi la curent cu reglementãrile legislative şi cu standardele de calitate a serviciilor, cu bunele practici în domeniu, etc.
36.3. Se asigura evaluarea şi perfecţionarea angajaţilor cu ocazia schimbãrii locului de munca (în cadrul aceleiaşi unitãţi) sau în vederea promovãrii.
36.4. Se asigura condiţii pentru participarea angajaţilor la cursuri de specializare profesionalã şi de iniţiere în problematica asistenţei speciale a persoanelor cu handicap.
36.5. Unitatea antreneaza utilizatorii şi familiile acestora în activitãţi de perfecţionare a personalului.
MANAGEMENT ŞI ADMINISTRAŢIE
Standarde 37-45
Personal de conducere
Planificare
Organizare şi funcţionare
Control şi evaluare
Dezvoltare
Administraţie şi finanţe
Banii utilizatorilor
Comunicare intra-institutionala
Relaţii cu alte instituţii
MANAGEMENT ŞI ADMINISTRAŢIE
Personalul de conducere
OBIECTIV
Unitatea este condusã de un personal competent.
STANDARD 37
37.1. Conducerea unitãţii are calificarea, competenta şi experienta necesare pentru a asigura un management de calitate.
37.2. Conducerea unitãţii e asigurata de un director şi de un comitet director.
37.3. Directorul trebuie sa fie absolvent cu diploma de licenta al învãţãmântului superior de lungã durata, experienta şi/sau pregãtire managerialã.
37.4. Directorul trebuie sa cunoascã problematica specifica a protecţiei speciale a persoanelor cu handicap (experienta de cel puţin 2 ani într-o unitate cu profil de protecţie specialã).
37.5. Directorul este angajat prin concurs. Comisia de concurs/examinare se numeşte prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, iar în componenta acesteia intra şi un reprezentant al autoritãţii sau persoanei juridice care l-a înfiinţat.
37.6. Concursul/examenul include şi susţinerea unui referat ce conţine analiza sistemului de protecţie specialã din unitatea respectiva însoţitã de propuneri de restructurare sau, dupã caz, de dezvoltare.
37.7. Numirea directorului se face prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sau de cãtre împuternicitul legal al acestuia.
37.8. Principalele atribuţii ale directorului sunt:
- reprezintã unitatea în relaţiile cu autoritãţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, precum şi în justiţie;
- exercita atribuţiile ce revin unitãţii în calitate de persoana juridicã;
- exercita funcţia de ordonator de credite;
- întocmeşte proiectul bugetului propriu al unitãţii şi contul de încheiere al exerciţiului bugetar pe care le supune avizãrii comitetului director;
- numeşte şi elibereazã din funcţie personalul din unitate, în condiţiile legii;
- controleazã activitatea personalului şi aplica sancţiunile disciplinare sau recompensele corespunzãtoare, în condiţiile legii;
- elaboreazã proiectele rapoartelor generale privind activitatea unitãţii, stadiul implementarii strategiilor pe care le prezintã spre avizare comitetului director;
- prezintã informãri la cererea autoritãţilor sau persoanelor juridice care au înfiinţat unitatea sau care o finanţeazã cu privire la activitatea desfasurata;
- realizeazã şi propune proiecte care au ca scop îmbunãtãţirea activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
- asigura instruirea şi perfecţionarea personalului de specialitate;
- asigura aplicarea în unitate a standardelor de calitate în vigoare;
- coordoneazã elaborarea "Proiectului institutional", document care detaliazã modul de aplicare a standardelor de calitate în unitatea respectiva;
37.9. Directorul are obligaţia de a se perfectiona continuu, atât sub raport managerial, cat şi în ceea ce priveşte cunoaşterea problematicii protecţiei speciale a persoanelor cu handicap.
37.10. Comitetul director este alcãtuit din 5 membri:
- directorul unitãţii, care este şi preşedintele comitetului;
- contabilul şef sau, dupã caz, asistentul medical şef;
- un reprezentant al autoritãţilor sau peroanelor juridice care au înfiinţat unitatea;
- un reprezentant al unei organizaţii neguvernamentale, care are ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
- un reprezentant al utilizatorilor din unitate.
37.11. Numirea membrilor comitetului director se face în acelaşi mod în care se face şi numirea directorului (vezi standard 37.7.).
37.12. Membrii comitetului director nu primesc indemnizaţie.
37.13. Comitetul director se întruneşte în şedinţa ordinarã trimestrial, la convocarea directorului, şi în şedinţa extraordinarã, ori de câte ori este necesar.
37.14. Comitetul director întruneşte urmãtoarele atribuţii:
- avizeazã proiectul bugetului propriu şi contul de încheiere al exerciţiului bugetar;
- propune autoritãţilor sau persoanelor juridice care le-au înfiinţat aprobarea structurii organizatorice şi a numãrului de personal;
- analizeazã activitatea centrului şi propune mãsuri şi programe de imbunatatire a activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
- hotãrãşte asupra înstrãinãrii mijloacelor fixe din patrimoniul unitãţii, altele decât bunurile imobile, prin una din procedurile de achiziţie publica prevãzute de lege;
- aproba statul de funcţii;
- aproba programele de activitate;
- îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin hotãrârea autoritãţilor sau persoanelor juridice care le-au înfiinţat.
Planificarea
OBIECTIV
Unitatea îşi desfãşoarã activitatea în baza unei planificari riguroase şi eficiente.
STANDARD 38
38.1. Conducerea unitãţii elaboreazã şi aplica un plan anual al activitãţii care include:
- scopul şi obiectivele;
- calendarul activitãţilor;
- resursele alocate;
- responsabilitãţile;
- evaluarea şi monitorizarea;
- înregistrarea şi evaluarea datelor.
38.2. Planul este consemnat într-un document oficial al unitãţii.
38.3. Scopul şi obiectivele planului vor fi centrate pe utilizator, pe satisfacerea cerinţelor sale.
38.4. Scopul şi obiectivele planului vor tine cont de resursele reale ale unitãţii şi vor fi în concordanta cu prevederile legale în vigoare.
38.5. Conducerea se asigura ca planul unitãţii respecta calendarul stabilit şi îndeplineşte scopul şi obiectivele propuse.
Organizarea şi funcţionarea
OBIECTIV
Unitatea este organizatã şi funcţioneazã într-un cadru legal, certificat de documente oficiale (autorizaţii, acorduri de funcţionare, convenţii de parteneriat).
STANDARD 39
39.1. Unitatea funcţioneazã în coordonarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi este organizatã în conformitate cu prevederile legale.
39.2. Unitatea are şi aplica un Regulament de Organizare şi Funcţionare şi un Regulament de Ordine Interioarã, care se elaboreazã de cãtre conducerea unitãţii, conform prevederilor legale în vigoare.
39.3. Unitatea are o structura de personal care corespunde nevoilor unitãţii (Anexe 2, 3, 4, 5).
Controlul şi evaluarea
OBIECTIV
Unitatea beneficiazã de un sistem eficient de control şi evaluare a activitãţii.
STANDARD 40
40.1. Conducerea utilizeazã prevederi scrise de control, evaluare şi raportare la toate nivelele de organizare şi funcţionare a unitãţii.
40.2. Controlul, evaluarea, rapoartele au ca obiect:
- calitatea managementului;
- calitatea prestaţiei personalului;
- calitatea activitãţilor şi serviciilor;
- rezultatele.
40.3. Raportul anual este public şi realizat într-o maniera accesibila tuturor celor interesaţi.
Dezvoltarea
OBIECTIV
Unitatea are un plan de dezvoltare pe termen scurt, mediu şi lung.
STANDARD 41
41.1. Planul de dezvoltare al unitãţii este conectat cu nevoile identificate ale utilizatorilor, cu resursele unitãţii şi cu strategiile şi programele naţionale privind dinamica protecţiei speciale a persoanelor cu handicap.
Administrare şi finanţe
OBIECTIV
Unitatea beneficiazã de o administrare efectivã şi eficienta a resurselor (buget, personal, materiale şi echipamente, etc.), precum şi a supervizarii şi monitorizarii personalului.
STANDARD 42
42.1. Conducerea administreazã unitatea în concordanta cu scopul şi obiectivele propuse, în baza planului de cheltuieli şi cu respectarea normelor legale în vigoare.
42.2. Conducerea se implica în stabilirea bugetului, ţinând cont de opiniile utilizatorilor şi ale echipei de personal şi va asigura monitorizarea şi controlul bugetului.
42.3. înregistrãrile contabile şi arhivarea acestora se efectueazã în conformitate cu prevederile legislative în vigoare.
Banii utilizatorilor
OBIECTIV
Unitatea protejeaza interesele financiare ale utilizatorilor de servicii.
STANDARD 43
43.1. Conducerea ia mãsurile necesare pentru ca utilizatorii sa poatã avea controlul asupra propriilor finanţe, cu excepţia cazurilor în care utilizatorii nu doresc sau nu au capacitatea sa se ocupe de banii lor şi încredinţeazã aceasta sarcina unitãţii.
43.2. Toate tranzacţiile financiare sunt înregistrate, iar înregistrãrile sunt pãstrate.
43.3. Când banii sunt folositi de unitate în numele utilizatorilor pentru anumite tranzacţii, se va avea grija ca sa nu fie afectatã plata serviciilor cãtre unitate.
Comunicarea intra-institutionala
OBIECTIV
Unitatea este condusã pe principii de transparenta, deschidere, participare a tuturor celor implicaţi în planul de furnizare a serviciilor.
STANDARD 44
44.1. Conducerea unitãţii aplica o politica şi prevederi clare de comunicare intra-institutionala.
44.2. Conducerea informeazã personalul cu privire la prioritãţile strategice, schimbãrile de plan sau obiective, perspectivele instituţiei, decizii importante pentru echipa.
44.3. Fiecare angajat îşi cunoaşte colaboratorii formali şi informali pe baza fisei postului şi a altor documente ale unitãţii.
44.4. Exista proceduri clare, rapide de comunicare între membrii echipei de personal implicaţi în procesul de furnizare a serviciilor.
44.5. Conducerea va asigura informarea utilizatorilor în legatura cu toate problemele care îi privesc; un accent deosebit se va pune pe consultarea utilizatorilor/reprezentanţilor legali ai acestora, familiei, în activitatea de planificare şi de implementare a serviciilor.
Relaţia cu alte instituţii
OBIECTIV
Unitatea are şi dezvolta un parteneriat activ cu alte instituţii.
STANDARD 45
45.1. Conducerea are şi aplica o strategie de relaţii publice şi comunicare externa pentru realizarea scopului şi obiectivelor procesului de furnizare a serviciilor.
45.2. Conducerea prevede în organigrama unitãţii un post de relaţii publice.
45.3. Conducerea unitãţii are şi aplica o politica de comunicare şi colaborare cu organismele de coordonare - Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap şi respectiv consiliul judeţean sau local (standard 37.7.).
45.4. Conducerea unitãţii are şi aplica o politica de comunicare şi colaborare cu instituţiile sociale, de ocrotire a sãnãtãţii, culturale, religioase, în beneficiul utilizatorilor de servicii (standard 27.1.).
45.5. Conducerea unitãţii are şi aplica o politica de comunicare şi colaborare cu organizaţiile non-guvernamentale (standard 27.2.) care au ca obiect protecţia specialã a persoanelor cu handicap.
45.6. Conducerea unitãţii stimuleaza şi sprijinã menţinerea relatiei utilizatorului cu familia, prietenii, comunitatea în genere (standard 26.10.).
45.7. Unitatea deţine şi utilizeazã materiale pentru promovarea imaginii instituţiei în comunitate (materiale tipãrite, casete video, audio, un site pe internet, etc.) (standard 1.1.).
GLOSAR
Asistenta temporarã:
- se asigura pe o perioada limitatã (de obicei, nu mai mult de 6 sãptãmâni), în care utilizatorul de servicii beneficiazã de terapie intensiva şi recuperare; se poate preveni, astfel, internarea utilizatorului pe termen lung.
Baie adaptatã:
- camera de baie incluzând o cada ce permite acces lateral (pentru transferul pacientului de pe targa sau dintr-un carucior cu rotile); camera trebuie sa fie suficient de spatioasa pentru a permite acest gen de manevre.
Centru rezidential (de protecţie specialã):
- unitate de protecţie specialã care, pe lângã serviciile de asistenta (medicalã, psihologicã, socialã), asigura utilizatorilor cazare şi masa (de obicei, pe termen lung).
Cerinţe speciale (nevoi speciale):
- cerinţe specifice persoanei cu handicap, determinate de existenta handicapului, de natura şi gravitatea acestuia.
Contract/convenţie:
- înţelegere, acord scris între unitatea furnizoare de servicii şi utilizator, prin care se stabilesc condiţiile în care se furnizeazã serviciile, drepturile şi obligaţiile fiecãreia dintre pãrţi.
Evaluare (a cerinţelor):
- proces prin care sunt determinate, în unitatea de protecţie specialã, cerinţele de îngrijire, asistenta, recuperare, etc. ale utilizatorului în vederea stabilirii şi implementarii planului personalizat de servicii al acestuia; se efectueazã de cãtre o echipa multidisciplinara şi include 3 perspective de abordare: biofizica, psihologicã şi socialã.
Integrare comunitara:
- acces şi participare, în condiţii de autonomie personalã, la oportunitatile (educaţie, munca, cultura, etc.) oferite de comunitatea de apartenenţa a persoanei cu handicap.
Management (al unitãţii de protecţie specialã):
- gestionarea activitãţilor şi resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitãţilor de protecţie specialã, efectuatã de conducerea unitãţii, în baza prerogativelor legale.
Obiectiv (al standardelor de calitate):
- rezultat asteptat, obţinut ca urmare a aplicãrii unui standard de calitate, în unitatea de protecţie specialã.
Personal (al unitãţii de protecţie specialã):
- colectiv al persoanelor angajate cu retributie în unitatea de protecţie specialã.
Persoane cu handicap:
- sunt, potrivit legii, "acele persoane cãrora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale le impiedica total sau le limiteazã accesul cu sanse egale la viata socialã, potrivit vârstei, sexului, factorilor materiali, sociali şi culturali proprii, necesitand mãsuri de protecţie specialã în sprijinul integrãrii lor sociale şi profesionale" (<>Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 519/2002 , cu modificãrile ulterioare).
Plan de ieşire (externare):
- document elaborat chiar de la primirea în unitate, în înţelegere cu utilizatorul/reprezentantul sau, în care se precizeazã condiţiile în care se va efectua ieşirea utilizatorului din unitate: când, riscurile externarii, serviciile de sprijin pe care le va asigura unitatea dupã externare, etc.
Plan personalizat de servicii (al utilizatorului):
- document elaborat în unitatea de protecţie specialã de o echipa multidisciplinara şi cu acceptul utilizatorului/reprezentantului, în care sunt precizate obiectivele, activitãţile şi mijloacele de realizare a procesului de furnizare a serviciilor pentru fiecare utilizator; se efectueazã în baza evaluãrii cerinţelor generale şi speciale de viata şi îngrijire ale utilizatorului.
Procedura:
- conţine, de regula, scopurile şi domeniul de aplicare a unei activitãţi; conţinutul activitãţii; cine, când, unde şi cum se efectueazã activitatea; ce materiale, echipamente şi documente trebuie utilizate; cum trebuie controlatã şi înregistratã activitatea.
Program individualizat de recuperare:
- secţiune a planului personalizat de servicii care precizeazã coordonatele activitãţilor de recuperare - socializare:
- obiectivele pe termen scurt, mediu, lung;
- activitãţi şi procedee recuperatorii;
- activitãţi de consiliere şi sprijin psihoterapeutic pentru familie pentru a putea continua programul dupã revenirea utilizatorului în familie;
- personal implicat în program - specialişti şi personal auxiliar;
- responsabil de program (persoana care tine dosarul utilizatorului şi urmãreşte aplicarea programului).
Protecţie specialã:
- asistenta (socialã, medicalã, etc.) acordatã de stat persoanelor cu handicap, în baza legilor în vigoare.
Reprezentant (al utilizatorului):
- persoana din afarã unitãţii de protecţie specialã care acţioneazã în numele şi în interesul utilizatorului de servicii, atunci când acesta nu poate face acest lucru; poate fi o ruda sau un prieten.
Standarde se calitate (a serviciilor):
- nivele minimale de performanta ale procesului de furnizare a serviciilor, obligatorii la nivel naţional, prin care se realizeazã anumite obiective (rezultate), în beneficiul utilizatorului de servicii.
Unitate/centru (de protecţie specialã):
- instituţie care asigura servicii de protecţie specialã persoanelor cu handicap mediu, accentuat sau grav.
Utilizator de servicii:
- beneficiar al procesului de furnizare a serviciilor asigurat de o unitate de protecţie specialã; termenul este preferabil celui de "asistat", a cãrui conotatie pasiva nu concorda cu viziunea moderna asupra protecţiei speciale; nici termenul de "client" nu este indicat, data fiind tenta sa rece, uşor mercantila.
Voluntar:
- persoana care lucreazã în unitatea de protecţie specialã, fãrã retributie sau numai în schimbul unor servicii de cazare-masa.
ANEXA 1
-------
la Standardele de calitate pentru serviciile
furnizate în instituţiile de protecţie
specialã a persoanelor cu handicap
Norme de accesibilitate a mediului pentru persoanele cu handicap
Accesibilitatea persoanelor în fotoliul rulant
Circulaţia pe orizontala
Circulaţia orizontala trebuie realizatã pe cai de acces directe, cat mai scurte posibil, cãtre locul de destinaţie uzual. Solul trebuie sa fie uscat, nealunecos şi fãrã obstacole pentru rotilele fotoliului rulant.
Dacã aleea sau holul pe care se circula este în panta, panta nu trebuie sa depãşeascã 5%. Dacã panta are între 4% şi 5%, atunci trebuie construite paliere de repaus la fiecare 10 m, în lungime de 1,40 m. O panta de 2 m lungime poate avea inclinatia maxima de 8%, iar una de 0,5 m de maxim 12%. Largimea culoarelor trebuie sa fie mai mare de 1,40 m. Largimea uşilor sau a intrãrilor trebuie sa fie între 0,90 m şi 1,40 m. Uşile trebuie prevãzute cu manere accesibile, uşor de folosit de cãtre persoanele cu mobilitate redusã.
Parcarea
Locurile de parcare ale autovehiculelor speciale trebuie sa respecte anumite coordonate:
- dacã parcarea autovehiculelor se face paralel cu trotuarul, locul de parcare al unui mijloc de transport trebuie sa aibã lungimea minima de 6,60 m şi lãţimea minima de 3 m.
- dacã parcarea are loc perpendicular pe bordura trotuarului, lungimea minima a locului destinat unui mijloc de transport este de 4,80 m, iar lãţimea minima de 2,50 m. Între spaţiile de parcare ale vehiculelor alãturate trebuie prevãzut un spaţiu de manevra de 0,80 - 1,20 m, pentru fotoliile rulante.
Aceste spaţii de parcare trebuie marcate de asemenea cu simbolul internaţional pentru persoanele cu handicap: simbol.
Circulaţia pe verticala
Ascensorul
În cazul în care în unitate se poate instala un ascensor pentru utilizatorii de fotolii rulante, acestea trebuie sa aibã:
- usi glisante;
- butoane de comanda la o înãlţime de maxim 1,30 m.
Scarile de acces
Largimea minima a scarilor trebuie sa fie de 1,20 m.
Adâncimea unei trepte nu trebuie sa depãşeascã 28 cm, iar înãlţimea maxima a unei trepte este de 16 cm. Marginile treptelor trebuie sa fie vizibile (eventual colorate diferit).
Dacã în clãdire nu exista ascensor, toate treptele trebuie dublate de o rampa sau de un mini-ascensor fixat pe balustrada ce margineste treptele.
Toate treptele trebuie sa fie marginite de o balustrada de sustinere.
Echipamente
Toalete/Sali de baie
Sãlile de baie trebuie sa fie suficient de largi pentru a permite accesul fotoliului rulant. Uşile trebuie sa aibã cel puţin 90 cm latime.
În sãlile de baie trebuie montate bare de sustinere în dreptul chiuvetei şi a vasului de toaleta, la o înãlţime de 70-80 cm.
Chiuveta nu trebuie montata la o înãlţime mai mare de 70 cm.
Masa de lucru
Blatul mesei de lucru trebuie sa fie situat la înãlţimea de 73-80 cm, pentru ca manerele fotoliului rulant sa poatã intra sub blat.
Pentru persoanele care au probleme de coordonare motrica, masa de lucru trebuie sa aibã un rebord de 5-6 cm, pe marginile sale exterioare.
Suporturi adezive pot fi folosite pentru ca obiectele sa fie bine fixate pe masa de lucru.
Accesibilitatea pentru ambliopi
O banda de ghidaj trebuie aplicatã în toate spaţiile de deplasare ale persoanelor ambliopi, în exteriorul sau în interiorul unitãţii. Dacã în clãdire exista zone periculoase pentru accesul persoanelor cu deficiente de vaz, aceste zone trebuie marcate cu materiale contrastante, care sa permitã recunoaşterea traseului.
Suprafeţele pardoselii trebuie sa fie antiderapante.
Indicatoarele din clãdire trebuie sa fie gravate în relief.
Planurile de evacuare din clãdire trebuie cunoscute de cãtre utilizatori şi de cãtre angajaţii unitãţii.
Accesibilitatea pentru persoanele cu deficiente de auz
Elementele de semnalizare trebuie sa fie vizuale, colorate contrastant. Pe cat posibil, semnalele luminoase intermitente, acţionate electronic, trebuie sa fie disponibile în interiorul clãdirii, pentru atentionarea utilizatorilor.
ANEXA 2
-------
la Standardele de calitate pentru serviciile
furnizate în instituţiile de protecţie
specialã a persoanelor cu handicap
CENTRU-PILOT
de recuperare şi reabilitare a persoanelor cu handicap
SERVICIUL DE COORDONARE ŞI ADMINISTRAŢIE
Personal de conducere
Director
Contabil-şef
Psiholog/Asistent social/Medic
Personal administrativ
Contabil/funcţionar economic
Inspector resurse umane
Funcţionar administrativ
Operator calculator
Casier
Administrator
Magazioner
SERVICIUL DE ASISTENTA MEDICALĂ
Medic medicina generalã/medic de familie
Medic specialist (neuropsihiatru/neurolog/geriatru/balneolog/medic internist, alte specialitãţi - dupã necesitaţi)
Medic stomatolog
Farmacist
Asistent farmacist
Asistent de igiena
Asistent medical/sora medicalã
Infirmier
SERVICIUL DE EVALUARE - RECUPERARE - SOCIALIZARE
Psiholog
Asistent social/sociolog
Psihopedagog
Logoped
Kinetoterapeut
Ergoterapeut
Asistent medical/sora medicalã
Asistent medical fizioterapeut
Maseur
Infirmier
SERVICIUL CONSILIERE ŞI REINTEGRARE FAMILIALĂ ŞI COMUNITARA
Psiholog
Asistent social
Consilier de îndrumare şi orientare profesionalã
Asistent medical/sora medicalã
SERVICIUL DE PREPARARE ŞI SERVIRE A HRANEI
Bucatar-ospatar
Muncitor necalificat bucatarie
Asistent medical dietetician
Infirmier
SERVICIUL DE ÎNTREŢINERE ŞI PAZA
Paznic/portar
Supraveghetor de noapte
Spalatoreasa
Lenjereasa
Frizer
Supraveghetor de noapte
Fochist
Îngrijitor
Muncitor calificat (mecanic/instalator/electrician/lacatus mecanic/tamplar)
Muncitor necalificat - activitãţi în gospodãriile anexe
Muncitor calificat pentru întreţinerea şi repararea utilajelor
Sofer/vizitiu
ANEXA 3
-------
la Standardele de calitate pentru serviciile
furnizate în instituţiile de protecţie
specialã a persoanelor cu handicap
CENTRU DE ÎNGRIJIRE ŞI ASISTENTA
SERVICIUL DE COORDONARE ŞI ADMINISTRAŢIE
Personal de conducere
Director
Contabil-şef
Psiholog/Asistent social/Medic
Personal administrativ
Contabil/funcţionar economic
Inspector resurse umane
Funcţionar administrativ
Operator calculator
Casier
Administrator
Magazioner
SERVICIUL DE ASISTENTA MEDICALĂ
Medic medicina generalã/medic de familie
Medic specialist (geriatru/neurolog/medic internist/balneolog - dupã necesitaţi)
Medic stomatolog
Farmacist
Asistent farmacist
Asistent de igiena
Asistent medical/sora medicalã
Infirmier
SERVICIUL DE EVALUARE - RECUPERARE - SOCIALIZARE
Psiholog
Asistent social/sociolog
Kinetoterapeut
Ergoterapeut
Fizioterapeut
Asistent medical
Sora medicalã
Maseur
Infirmier
SERVICIUL CONSILIERE ŞI REINTEGRARE FAMILIALĂ ŞI COMUNITARA
Psiholog
Asistent social
Asistent medical/sora medicalã
SERVICIUL DE PREPARARE ŞI SERVIRE A HRANEI
Bucatar-ospatar
Muncitor necalificat bucatarie
Asistent medical dietetician
Infirmier
SERVICIUL DE ÎNTREŢINERE ŞI PAZA
Paznic/portar
Spalatoreasa
Lenjereasa
Frizer
Supraveghetor de noapte
Fochist
Îngrijitor
Muncitor calificat (mecanic/instalator/electrician/lacatus mecanic/tamplar)
Sofer/vizitiu
ANEXA 4
-------
la Standardele de calitate pentru serviciile
furnizate în instituţiile de protecţie
specialã a persoanelor cu handicap
CENTRU DE RECUPERARE ŞI REABILITARE
SERVICIUL DE COORDONARE ŞI ADMINISTRAŢIE
Personal de conducere
Director
Contabil-şef
Psiholog/Asistent social/Medic
Personal administrativ
Contabil/funcţionar economic
Inspector resurse umane
Funcţionar administrativ
Operator calculator
Casier
Administrator
Magazioner
SERVICIUL DE ASISTENTA MEDICALĂ
Medic medicina generalã/medic de familie
Medic specialist neuropsihiatru
Medic stomatolog
Farmacist
Asistent farmacist
Asistent de igiena
Asistent medical/sora medicalã
Infirmier
SERVICIUL DE EVALUARE - RECUPERARE - SOCIALIZARE
Psiholog
Kinetoterapeut
Asistent social/sociolog
Ergoterapeut
Asistent medical fizioterapeut
Asistent medical
Sora medicalã
Maseur
Infirmier
SERVICIUL CONSILIERE ŞI REINTEGRARE FAMILIALĂ ŞI COMUNITARA
Psiholog
Asistent social
Consilier de îndrumare şi orientare profesionalã
Asistent medical
SERVICIUL DE PREPARARE ŞI SERVIRE A HRANEI
Bucatar-ospatar
Muncitor necalificat bucatarie
Asistent medical dietetician
Infirmier
SERVICIUL DE ÎNTREŢINERE ŞI PAZA
Paznic/portar
Supraveghetor de noapte
Spalatoreasa
Lenjereasa
Frizer
Supraveghetor de noapte
Fochist
Îngrijitor
Muncitor calificat (mecanic/instalator/electrician/lacatus mecanic/tamplar)
Muncitor necalificat - activitãţi în gospodãriile anexe
Muncitor calificat pentru întreţinerea şi repararea utilajelor
Sofer/vizitiu
ANEXA 5
-------
la Standardele de calitate pentru serviciile
furnizate în instituţiile de protecţie
specialã a persoanelor cu handicap
CENTRU DE INTEGRARE PRIN TERAPIE OCUPATIONALA
SERVICIUL DE COORDONARE ŞI ADMINISTRAŢIE
Personal de conducere
Director
Contabil-şef
Psiholog/Asistent social/Medic
Personal administrativ
Contabil/funcţionar economic
Inspector resurse umane
Funcţionar administrativ
Operator calculator
Casier
Administrator
Magazioner
SERVICIUL DE ASISTENTA MEDICALĂ
Medic medicina generalã/medic de familie
Farmacist
Asistent farmacist
Asistent de igiena
Asistent medical/sora medicalã
Infirmier
SERVICIUL DE EVALUARE-RECUPERARE-SOCIALIZARE
Psiholog
Asistent social/sociolog
Ergoterapeut
Asistent medical/sora medicalã
Infirmier
Şef atelier producţie
Instructor practica
Muncitor calificat pentru producţie
SERVICIUL CONSILIERE - REINTEGRARE FAMILIALĂ ŞI COMUNITARA
Psiholog
Consilier de îndrumare şi orientare profesionalã
Asistent social
Asistent medical/sora medicalã
SERVICIUL DE PREPARARE ŞI SERVIRE A HRANEI
Bucatar-ospatar
Muncitor necalificat bucatarie
Asistent medical dietetician
Infirmier
SERVICIUL DE ÎNTREŢINERE ŞI PAZA
Paznic/portar
Supraveghetor de noapte
Spalatoreasa
Lenjereasa
Frizer
Supraveghetor de noapte
Fochist
Îngrijitor
Muncitor calificat (mecanic/instalator/electrician/lacatus mecanic/tamplar)
Muncitor necalificat - activitãţi în gospodãriile anexe
Muncitor calificat pentru întreţinerea şi repararea utilajelor
Sofer/vizitiu
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: