Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Conţinute de ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 131 din 21 noiembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1168 din 22 noiembrie 2024.────────── Banca Mondială BIRD/IDA/Grupul Băncii Mondiale 12 iunie 2024 Excelenţei Sale Domnul Marcel-Ioan Boloş, ministrul finanţelor Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5 Bucureşti 050706 România Ref: România - Amendament Omnibus pentru introducerea Opţiunii de răspuns rapid la acordurile de împrumut Excelenţă: Ne referim la acordurile de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare („Banca“) aferente împrumuturilor prevăzute în anexa 1 la prezenta scrisoare („acorduri de împrumut“). De asemenea, ne referim la scrisoarea din data de 15 mai 2024 prin care a fost exprimat interesul Împrumutatului privind explorarea introducerii în cadrul acordurilor de împrumut a Opţiunii de răspuns rapid (RRO), aprobată de Comitetul directorilor executivi ai Băncii la data de 1 februarie 2024. Având în vedere cele de mai sus şi pentru a stabili RRO pentru un CERP şi un DPF de tip CAT-DDO, Banca propune amendarea acordurilor de împrumut în conformitate cu Anexa 2 la prezenta scrisoare. Toţi ceilalţi termeni şi toate celelalte condiţii ale acordurilor de împrumut rămân în vigoare şi produc efecte depline. Vă rugăm să confirmaţi că sunteţi de acord cu cele de mai sus prin semnarea şi datarea prezentei scrisori de amendament în spaţiul prevăzut mai jos. 1818 H Street NW Washington, DC 20433 SUA Prevederile prevăzute în această scrisoare de amendament vor intra în vigoare la data la care Banca a primit o notificare scrisă din partea Împrumutatului cu privire la faptul că toate procedurile şi acţiunile naţionale impuse potrivit legislaţiei pentru intrarea în vigoare a prezentei scrisori au fost îndeplinite şi că aceasta este obligatorie din punct de vedere juridic, în conformitate cu termenii acesteia. Cu stimă, BANCA INTERNAŢIONALĂ PENTRU RECONSTRUCŢIE ŞI DEZVOLTARE De către: Antonella Bassani, vicepreşedinte regional De acord: ROMÂNIA De către: Marcel-Ioan Boloş, ministrul finanţelor Data: 13 iunie 2024 Anexe: Anexa 1: Lista acordurilor de împrumut Anexa 2: Amendamente la acordurile de împrumut ANEXA 1 Lista acordurilor de împrumut
┌────────┬───────────────────┬─────────┐
│Nr. │Denumirea şi │Data │
│împrumut│numărul Proiectului│semnării │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│BIRD │Proiectul privind │17 iunie │
│8362-RO │reforma sectorului │2014 │
│ │sanitar (P145174) │ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Proiectul privind │ │
│BIRD │reforma sectorului │11 iunie │
│9253-RO │sanitar - Finanţare│2021 │
│ │adiţională │ │
│ │(P145174) │ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Proiectul privind │17 │
│BIRD │învăţământul │aprilie │
│8481-RO │secundar din │2015 │
│ │România (P148585) │ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Proiectul de │27 │
│BIRD │îmbunătăţire a │februarie│
│8695-RO │serviciilor │2017 │
│ │judiciare (P160751)│ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Proiectul privind │ │
│BIRD │îmbunătăţirea │1 august │
│8892-RO │managementului │2018 │
│ │riscurilor de │ │
│ │dezastre (P166302) │ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Proiectul privind │ │
│ │îmbunătăţirea │ │
│ │managementului │ │
│BIRD │riscurilor de │25 mai │
│9529-RO │dezastre - │2023 │
│ │Finanţare │ │
│ │adiţională │ │
│ │(P166302) │ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Proiectul privind │ │
│ │îmbunătăţirea │ │
│BIRD │rezilienţei şi a │10 iulie │
│8949-RO │răspunsului la │2019 │
│ │situaţii de urgenţă│ │
│ │(P168119) │ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Proiectul privind │ │
│ │consolidarea │ │
│BIRD │infrastructurii şi │10 iulie │
│8950-RO │a pregătirii pentru│2019 │
│ │situaţii critice de│ │
│ │urgenţă (P168120) │ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Şcoli mai sigure, │ │
│BIRD │incluzive şi │6 mai │
│9236-RO │sustenabile în │2021 │
│ │România (P175308) │ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Consolidarea │ │
│ │bazelor pentru │ │
│BIRD │îmbunătăţirea │17 iulie │
│9549-RO │furnizării │2023 │
│ │serviciilor │ │
│ │judiciare (P178599)│ │
├────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Proiectul privind │ │
│ │prevenirea şi │ │
│BIRD │reducerea poluării │6 aprilie│
│9505-RO │din spaţiul rural │2023 │
│ │în România │ │
│ │(P179786) │ │
└────────┴───────────────────┴─────────┘
ANEXA 2 Amendamente la acordurile de împrumut 1. La articolul I din acordurile de împrumut se introduce o nouă secţiune 1.03, cu următorul cuprins: "1.03. Toate trimiterile la «Proiect» din Condiţiile generale se înţeleg ca fiind aplicabile, mutatis mutandis, Proiectului de intervenţie în situaţii de urgenţă («CERP») (cu excepţia secţiunilor relevante privind «Monitorizarea şi evaluarea Proiectului» şi «Managementul financiar; Situaţii financiare; Audituri» şi a definiţiilor «Proiectului», «Acordului de Proiect», «Entităţii de implementare a Proiectului», «Reprezentantului entităţii de implementare a Proiectului», «Raportului de Proiect“ şi «Partea respectivă a Proiectului»)." 2. Secţiunea 2.01 din articolul II al acordurilor de împrumut se modifică prin introducerea la sfârşitul acestei secţiuni a următoarei fraze: "În plus, părţile la prezentul acord convin ca împrumutul să includă Opţiunea de răspuns rapid («RRO»)." 3. Secţiunea 3.01 din articolul III al acordurilor de împrumut se modifică prin introducerea la sfârşitul acestei secţiuni a următoarei fraze: "În plus, Împrumutatul îşi declară angajamentul faţă de obiectivele CERP şi, în acest scop, va realiza sau va dispune realizarea CERP în conformitate cu articolul V din Condiţiile generale şi cu Actul adiţional la anexa 2 a prezentului acord." 4. Partea A (Generalităţi) din secţiunea relevantă privind disponibilizarea sumelor din împrumut din anexa 2 la acordurile de împrumut se modifică prin introducerea unui nou paragraf, în conformitate cu secvenţa de numerotare aplicabilă, după cum urmează: "[#]. Fără a contraveni dispoziţiilor paragrafului (paragrafelor) anterior (anterioare) din prezenta secţiune şi numai în ceea ce priveşte valoarea împrumutului alocat pentru: (a) categoria intitulată «Cheltuieli eligibile în cadrul CERP», Împrumutatul poate trage sumele din împrumut, în conformitate cu articolul II din Condiţiile generale şi cu Scrisoarea de tragere şi de informaţii financiare CERP, pentru a finanţa cheltuieli eligibile în cadrul CERP; şi (b) categoria intitulată «Finanţare complementară CAT-DDO», Împrumutatul poate trage sumele din împrumut în conformitate cu prevederile secţiunii II.A din anexa relevantă privind Acţiunile Programului. Disponibilitatea Sumelor împrumutului din Acordul de împrumut aferent CAT-DDO (inclusiv prevederile relevante din orice alt document la care se face referire sau care face parte din Acordul de împrumut aferent CAT-DDO), care sunt încorporate prin referinţă în prezentul acord şi care se aplică, mutatis mutandis, la valoarea alocată din împrumut categoriei menţionate mai sus." 5. Tabelul privind tragerea sumelor în cadrul împrumuturilor prevăzut în Partea A (Generalităţi) din secţiunea relevantă privind tragerea sumelor din împrumut din anexa 2 la acordurile de împrumut se modifică prin introducerea a două categorii suplimentare, în conformitate cu secvenţa de numerotare aplicabilă, după cum urmează:
┌───────────────────────────────┬─┬────┐
│(#) Cheltuieli eligibile în │0│100%│
│cadrul CERP │ │ │
├───────────────────────────────┼─┼────┤
│(#) Finanţare complementară │0│n/a │
│CAT-DDO │ │ │
└───────────────────────────────┴─┴────┘
6. Partea B (Condiţii de tragere; Perioada de tragere) din secţiunea privind tragerea sumelor din împrumut din anexa 2 la acordurile de împrumut se modifică prin introducerea la sfârşitul acestei părţi a următoarelor paragrafe: "[#]. În plus faţă de alineatul (1) de mai sus şi fără a contraveni prevederilor Părţii A de mai sus, nu se va efectua nicio tragere: (a) pentru cheltuielile eligibile în cadrul CERP, în cadrul categoriei respective, până când şi doar dacă Banca a notificat Împrumutatul că au fost îndeplinite următoarele condiţii: (i) (A) Împrumutatul a stabilit că a avut loc o criză sau o urgenţă eligibilă şi a transmis Băncii o cerere de redistribuire şi ulterior de tragere a întregului sau a unei părţi din soldul netras al împrumutului pentru finanţarea unui Plan de răspuns la criză specific, în cadrul unui CERP, în curs de implementare la momentul cererii; şi (B) Banca a fost de acord cu o astfel de determinare, a acceptat cererea respectivă şi a notificat Împrumutatul cu privire la aceasta; şi (ii) Împrumutatul a aprobat Manualul CERP (cu PAMS aferent CERP ataşat ca anexă) şi Planul de răspuns la criză, ambele în forma şi conţinutul acceptabile pentru Bancă; sau (b) pentru Finanţare complementară CAT-DDO, până când şi doar dacă: (i) Împrumutatul a transmis Băncii o cerere de redistribuire şi ulterior de tragere totală sau parţială a soldului netras al împrumutului pentru Finanţare complementară CAT-DDO, iar o astfel de notificare menţionează Acordul de împrumut aferent CAT-DDO; şi (ii) Banca a acceptat cererea respectivă şi a notificat Împrumutatul cu privire la aceasta şi este convinsă, pe baza dovezilor pe care le consideră satisfăcătoare, că au fost îndeplinite condiţiile prealabile tragerii finanţării acordate în temeiul Acordului de împrumut aferent CAT- DDO. [#] În cazul tragerii în cadrul Finanţării complementare CAT-DDO, Împrumutatul va respecta orice prevedere privind «Depunerea sumelor din împrumut» şi «Auditurile» prevăzute în secţiunea II din anexa relevantă la Acordul de împrumut aferent CAT-DDO (inclusiv prevederile relevante din orice alt document la care se face referire sau care face parte din Acordul de împrumut aferent CAT-DDO) în aceeaşi măsură ca şi cum aceste prevederi ar fi fost prevăzute integral în prezentul acord, cu excepţia faptului că: (a) termenul «Împrumut» se consideră a se referi la valoarea alocată în cadrul categoriei Finanţare complementară CAT-DDO; şi (b) termenul „Contul Împrumutului“ se consideră a se referi la contul împrumutului pentru acest împrumut." 7. Anexa 2 la acordurile de împrumut se completează cu un act adiţional, care va avea următorul conţinut: " ACT ADIŢIONAL LA ANEXA 2 Execuţia CERP SECŢIUNEA I Aranjamente instituţionale 1. Împrumutatul va realiza CERP în conformitate cu Planul (planurile) de răspuns la criză, cu Manualul CERP, cu Standardele sociale şi de mediu, cu PAMS aferent CERP şi cu instrumentele sociale şi de mediu pregătite în temeiul acestora, toate într-o manieră acceptabilă pentru Bancă. În acest scop, Împrumutatul se va asigura că: (a) structurile şi aranjamentele menţionate în Manualul CERP sunt menţinute pe tot parcursul punerii în aplicare a CERP, într-o modalitate şi formă acceptabile pentru Bancă; (b) instrumentele sociale şi de mediu necesare pentru CERP şi planurile respective de răspuns la criză sunt pregătite, făcute publice şi adoptate în conformitate cu Manualul CERP şi cu PAMS aferent CERP, într-o modalitate şi formă acceptabile pentru Bancă; (c) măsurile şi acţiunile specificate în PAMS aferent CERP aplicabil sunt puse în aplicare cu diligenţa şi eficienţa cuvenite, astfel cum se prevede în PAMS aferent CERP; (d) fonduri suficiente sunt puse la dispoziţie pentru a acoperi costurile de punere în aplicare a PAMS aferent CERP; (e) politicile şi procedurile sunt menţinute, iar personal calificat şi experimentat şi în număr adecvat este menţinut pentru a pune în aplicare PAMS aferent CERP, astfel cum se prevede în PAMS aferent CERP; (f) sub rezerva acordului prealabil scris al Băncii, orice PAMS aferent CERP revizuit şi/sau documentele de mediu şi sociale elaborate în temeiul acestuia sunt făcute publice imediat după aprobarea lor; (g) se iau toate măsurile necesare pentru a colecta, prelucra şi furniza Băncii, prin intermediul unor rapoarte periodice, cu frecvenţa specificată în PAMS aferent CERP şi cu promptitudine într-un raport sau mai multe rapoarte distincte, dacă Banca solicită acest lucru, informaţii privind stadiul conformării cu PAMS aferent CERP şi cu instrumentele sociale şi de mediu la care se face referire în acesta, toate aceste rapoarte având o formă şi un conţinut acceptabile pentru Bancă, prezentând, inter alia: (i) stadiul de implementare al PAMS aferent CERP; (ii) condiţiile, dacă există, care interferează sau urmează să interfereze cu implementarea PAMS aferent CERP; şi (iii) măsurile corective şi preventive luate sau care trebuie luate pentru a rezolva aceste condiţii; (h) Banca este notificată cu promptitudine cu privire la orice incident sau accident legat sau care are un impact asupra CERP şi care are sau poate avea un efect negativ semnificativ asupra mediului, a comunităţilor afectate, a publicului sau a lucrătorilor, în conformitate cu PAMS aferent CERP, cu instrumentele sociale şi de mediu la care se face referire în acesta şi cu Standardele sociale şi de mediu. 2. Împrumutatul se asigură că nici Planul de răspuns la criză, nici Manualul CERP sau PAMS aferent CERP nu sunt modificate, suspendate, abrogate, revocate sau anulate fără aprobarea prealabilă scrisă a Băncii. Cu toate acestea, în caz de neconcordanţă între dispoziţiile Manualului CERP, ale Planului de răspuns la criză sau ale PAMS aferent CERP, pe de o parte, şi orice dispoziţie a prezentului acord, pe de altă parte, prevalează dispoziţiile prezentului acord. 3. Împrumutatul trebuie să stabilească, să facă public, să menţină şi să opereze un mecanism accesibil de soluţionare a plângerilor, pentru a primi şi a facilita rezolvarea problemelor şi a plângerilor persoanelor afectate de CERP, şi să ia toate măsurile necesare şi adecvate pentru a rezolva sau a facilita soluţionarea acestor probleme şi plângeri într-un mod acceptabil pentru Bancă. 4. Împrumutatul se va asigura că toate documentele de licitaţie şi contractele pentru lucrările civile din cadrul CERP includ obligaţia contractorilor, subcontractorilor şi entităţilor de supervizare de a: (a) respecta aspectele relevante ale PAMS aferent CERP şi instrumentele sociale şi de mediu menţionate în acestea; şi (b) adopta şi aplica coduri de conduită care trebuie să fie furnizate şi semnate de toţi lucrătorii, detaliind măsurile de abordare a riscurilor de mediu, sociale, de sănătate şi de siguranţă, precum şi a riscurilor de exploatare şi abuz sexual, hărţuire sexuală şi violenţă împotriva copiilor, toate acestea fiind aplicabile unor astfel de lucrări civile comandate sau efectuate în temeiul contractelor respective. 5. Toate bunurile, lucrările şi serviciile necesare pentru CERP şi care urmează să fie finanţate din sumele împrumutului vor fi achiziţionate în conformitate cu cerinţele stabilite sau menţionate în cea mai recentă versiune a «Liniilor directoare ale Băncii Mondiale privind achiziţiile în cadrul finanţării proiectelor de investiţii» care au fost emise de către Bancă la data aprobării de către Bancă a finanţării CERP, precum şi cu prevederile Planului de achiziţii aferent CERP. 6. Împrumutatul se va asigura că CERP este realizat în conformitate cu prevederile celei mai recente versiuni a «Liniilor directoare privind prevenirea şi combaterea fraudei şi corupţiei în proiectele finanţate prin Împrumuturi BIRD şi prin credite şi granturi IDA» care au fost emise de către Bancă la data aprobării de către Bancă a finanţării CERP. SECŢIUNEA II Monitorizarea, raportarea şi evaluarea Proiectului 1. Împrumutatul trebuie: (a) să menţină sau să dispună menţinerea unor politici şi proceduri adecvate care să îi permită să monitorizeze şi să evalueze în permanenţă, în conformitate cu indicatorii acceptaţi de Bancă, progresul CERP şi realizarea obiectivelor acestuia; (b) să pregătească sau să dispună pregătirea unor rapoarte periodice («Raportul CERP») într-o formă şi într-un conţinut satisfăcătoare pentru Bancă, care să cuprindă rezultatele activităţilor de monitorizare şi evaluare a CERP şi să stabilească măsurile recomandate pentru a asigura executarea continuă, eficientă şi eficace a CERP şi pentru a atinge obiectivele acestuia; şi aceste rapoarte CERP vor fi pregătite: (i) anual, în absenţa unei crize şi a unei situaţii de urgenţă eligibile; şi (ii) cel puţin semestrial, după cum se stabileşte ulterior în Manualul CERP, pe toată perioada de punere în aplicare a unui Plan de răspuns la criză în timpul unei crize şi a unei situaţii de urgenţă eligibile; (c) să transmită sau să dispună transmiterea către Bancă a fiecărui raport CERP, prompt, după pregătirea acestuia, permiţând în mod rezonabil Băncii posibilitatea de a schimba puncte de vedere cu Împrumutatul şi cu entitatea de implementare a Proiectului asupra oricărui astfel de raport, şi după aceea să implementeze acele măsuri recomandate, ţinând cont de punctele de vedere ale Băncii cu privire la acel subiect; şi (d) cu excepţia cazului în care Banca poate decide altfel, în mod rezonabil, în termen de cel mult şase (6) luni de la sfârşitul perioadei de implementare a CERP, să pregătească sau să dispună pregătirea şi să transmită Băncii: (i) un raport de o asemenea amploare şi cu acele detalii pe care Banca le va solicita în mod rezonabil cu privire la executarea CERP, îndeplinirea de către Împrumutat şi de către Bancă a obligaţiilor acestora şi atingerea scopurilor împrumutului; şi (ii) un plan conceput pentru a asigura sustenabilitatea realizărilor în cadrul CERP. 2. Împrumutatul trebuie: (a) să menţină sau să dispună menţinerea unui sistem de management financiar şi să întocmească situaţii financiare («Situaţiile financiare ale CERP») în conformitate cu standardele contabile aplicate în mod consecvent şi acceptabile pentru Bancă, ambele într-un mod adecvat pentru a reflecta operaţiunile, resursele şi cheltuielile legate de CERP; (b) să dispună auditarea periodică a situaţiilor financiare ale CERP de către auditori independenţi acceptaţi de Bancă, în conformitate cu standardele de audit aplicate în mod consecvent şi acceptate de Bancă; (c) nu mai târziu de data specificată în Scrisoarea de tragere şi de informaţii financiare CERP, să transmită sau să dispună transmiterea către Bancă a situaţiilor financiare ale CERP astfel auditate, precum şi a oricăror alte informaţii privind situaţiile financiare auditate şi auditorii, aşa cum poate solicita în mod rezonabil Banca periodic; (d) să facă publice, în timp util şi într-un mod acceptabil pentru Bancă, situaţiile financiare auditate ale CERP sau să dispună ca situaţiile financiare auditate ale CERP să fie făcute publice; şi (e) la cererea Băncii, să transmită sau să dispună transmiterea periodic către Băncă a rapoartelor financiare interimare neauditate ale CERP, într-o formă şi într-un conţinut satisfăcătoare pentru Bancă şi după cum se specifică ulterior în Scrisoarea de tragere şi de informaţii financiare CERP." 8. Următoarele definiţii sunt inserate în documentul ataşat la acordurile de împrumut, în ordine alfabetică, după cum urmează: ([#]) „Acordul de împrumut aferent CAT-DDO“ înseamnă acordul încheiat sau care urmează să fie încheiat între Împrumutat şi Bancă aferent CAT-DDO, a cărui dată de închidere este ulterioară datei la care Împrumutatul solicită trageri în cadrul categoriei Finanţare complementară CAT-DDO, aşa cum este specificat de către Împrumutat în acea cerere de tragere. ([#]) „CAT-DDO“ înseamnă finanţarea acordată în temeiul Acordului de împrumut cu opţiune de amânare a tragerii până la apariţia unei catastrofe, CAT-DDO. ([#]) „Scrisoarea de tragere şi de informaţii financiare CERP“ înseamnă scrisoarea transmisă de Bancă Împrumutatului, în care se specifică instrucţiunile suplimentare pentru tragere (inclusiv „Liniile directoare ale Băncii Mondiale privind tragerile în cadrul proiectelor“, revizuite periodic de către Bancă şi aplicabile prezentului acord în conformitate cu această scrisoare) şi se stabilesc cerinţele specifice CERP privind raportarea financiară. ([#]) „PAMS aferent CERP“ înseamnă planul de angajament de mediu şi social aferent CERP care urmează să fie pregătit şi adoptat de către Împrumutat, aşa cum poate fi modificat periodic în conformitate cu prevederile acestuia, şi prin care se stabilesc măsurile şi acţiunile semnificative pe care Împrumutatul le va întreprinde sau va dispune să fie întreprinse pentru a aborda potenţialele riscuri şi impactul social şi de mediu ale activităţilor detaliate în Planul de răspuns la criză menţionat, inclusiv termenele acţiunilor şi măsurilor, aranjamentele instituţionale, de personal, de formare, de monitorizare şi de raportare, precum şi orice instrumente sociale şi de mediu care urmează să fie pregătite în cadrul acestuia. ([#]) „Situaţiile financiare CERP“ înseamnă situaţiile financiare menţionate la secţiunea II.2 (a) din Actul adiţional la anexa 2 la prezentul acord. ([#]) „Manualul CERP“ înseamnă manualul de implementare care urmează să fie pregătit şi adoptat de către Împrumutat şi care stabileşte modalităţile detaliate de implementare a CERP, inclusiv: (i) orice structuri sau aranjamente instituţionale, alocarea responsabilităţilor şi a puterilor decizionale pentru coordonarea şi punerea în aplicare a activităţilor din cadrul acestuia; (ii) activităţile specifice care urmează să fie puse în aplicare în cadrul CERP ca răspuns la criza şi urgenţa declarate/determinate eligibile; (iii) modelul pentru Planul de răspuns la criză; (iv) lista pozitivă a cheltuielilor eligibile în cadrul CERP; (v) modalităţile de management financiar şi de tragere a fondurilor în cadrul CERP; (vi) metodele şi procedurile de achiziţie care urmează să fie aplicate în cadrul punerii în aplicare a CERP; (vii) o descriere a modalităţilor de evaluare şi de gestionare a aspectelor sociale şi de mediu aplicabile CERP; şi (viii) modelul rapoartelor CERP, precum şi modalităţile de monitorizare şi de evaluare a activităţilor din cadrul acestora. ([#]) „Planul de achiziţii CERP“ înseamnă planul de achiziţii al Împrumutatului în cadrul CERP, prevăzut în secţiunea IV din Regulamentul privind achiziţiile, astfel cum poate fi actualizat periodic cu aprobarea Băncii. ([#]) „Raport CERP“ înseamnă fiecare raport privind CERP care urmează să fie pregătit şi transmis Băncii în conformitate cu secţiunea II.1 din Actul adiţional la anexa 2 la prezentul acord. ([#]) „Finanţare complementară CAT-DDO“ înseamnă suma din împrumut alocată categoriei intitulate „Finanţare complementară CAT-DDO“ din tabelul prezentat în secţiunea relevantă privind tragerea sumelor din împrumut din anexa 2 la prezentul acord. ([#]) „Proiect de intervenţie în situaţii de urgenţă“ sau „CERP“ înseamnă proiectul de intervenţie în situaţii de urgenţă pregătit periodic de către Împrumutat şi convenit cu Banca, menit să răspundă prompt şi eficient la o criză sau o situaţie de urgenţă eligibilă, astfel cum este detaliat în Planul (planurile) de răspuns la criză, astfel cum este (sunt) modificat(e) periodic prin acord între Împrumutat şi Bancă. ([#]) „Planul de răspuns la criză“ înseamnă planul care urmează să fie pregătit şi adoptat de către Împrumutat ca răspuns la o criză sau la o situaţie de urgenţă eligibilă, care detaliază, printre altele: (i) activităţile care urmează să fie puse în aplicare în cadrul CERP ca răspuns la criza sau urgenţa eligibilă; (ii) bugetul estimat pentru acestea şi alocările şi/sau sursele de finanţare corespunzătoare; (iii) calendarul de punere în aplicare care, cu excepţia cazului în care Banca agreează în mod diferit, nu va depăşi douăsprezece (12) luni; (iv) achiziţiile previzibile şi un plan de achiziţii CERP, sintetic, pentru acestea; şi (v) cadrul de rezultate şi indicatorii avuţi în vedere. ([#]) „Criză sau situaţie de urgenţă eligibilă“ înseamnă un eveniment care a provocat sau este posibil să provoace în mod iminent un impact economic şi/sau social negativ major asupra Împrumutatului, asociat cu o criză sau un dezastru natural sau provocat de om. ^1([#]) „Standardele sociale şi de mediu“ sau „SSE“ înseamnă, în mod colectiv: (i) „Standardul social şi de mediu 1: Evaluarea şi gestionarea riscurilor şi a impactului social şi de mediu“; (ii) „Standardul social şi de mediu 2: Munca şi condiţiile de muncă“; (iii) „Standardul social şi de mediu 3: Eficienţa resurselor şi prevenirea şi gestionarea poluării“; (iv) „Standardul social şi de mediu 4: Sănătatea şi siguranţa comunităţii“; (v) „Standardul social şi de mediu 5: Achiziţia de terenuri, restricţiile privind utilizarea terenurilor şi strămutarea involuntară“; (vi) „Standardul social şi de mediu 6: Conservarea biodiversităţii şi gestionarea durabilă a resurselor naturale vii“; (vii) „Standardul social şi de mediu 7: Populaţiile indigene/comunităţile locale tradiţionale subsahariene insuficient deservite din punct de vedere istoric“; (viii) „Standardul social şi de mediu 8: Patrimoniul cultural“; (ix) „Standardul social şi de mediu 9: Intermediarii financiari“; (x) „Standardul social şi de mediu 10: Implicarea părţilor interesate şi publicarea informaţiilor“; în vigoare la 1 octombrie 2018, aşa cum a fost publicat de Bancă. ^1 Se aplică numai pentru acele acorduri de împrumut care nu au în prezent aceeaşi definiţie în anexa relevantă. ([#]) „Opţiunea de răspuns rapid“ sau „RRO“ înseamnă utilizarea integrală sau a unei părţi a împrumutului care a fost solicitată de către Împrumutat şi acceptată de către Bancă, în conformitate cu termenii prezentului acord, pentru: (a) a contribui la finanţarea CERP; şi (b) a oferi finanţare complementară în sprijinul programului definit în Acordul de împrumut aferent CAT-DDO. Banca Mondială BIRD/IDA/Grupul Băncii Mondiale 12 iunie 2024 Excelenţei Sale Domnul Marcel-Ioan Boloş ministrul finanţelor Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5 Bucureşti 050706 România Re: Programul pe bază de rezultate în sectorul sanitar din România - Împrumut BIRD 9005-RO Cel de-al treilea Amendament pentru introducerea Opţiunii de răspuns rapid la Acordul de împrumut Excelenţă: Ne referim la Acordul de împrumut dintre România („Împrumutat“) şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare („Banca“) din data de 23 septembrie 2019, astfel cum a fost amendat şi actualizat la data de 26 august 2020 şi amendat ulterior la data de 8 august 2023 („Acordul de împrumut“) aferent Programului pe bază de rezultate în sectorul sanitar din România („Programul“). De asemenea, ne referim la scrisoarea dumneavoastră din data de 15 mai 2024, prin care a fost exprimat interesul Împrumutatului privind explorarea introducerii în cadrul Acordului de împrumut a Opţiunii de răspuns rapid (RRO), aprobată de Comitetul directorilor executivi ai Băncii la data de 1 februarie 2024. Având în vedere cele de mai sus şi pentru introducerea RRO, Banca propune amendarea Acordului de împrumut în conformitate cu anexa la prezenta scrisoare. Toţi ceilalţi termeni şi toate celelalte condiţii ale Acordului de împrumut rămân în vigoare şi produc efecte depline. Vă rugăm să confirmaţi că sunteţi de acord cu cele de mai sus prin semnarea şi datarea prezentei scrisori de amendament în spaţiul prevăzut mai jos. 1818 H Street NW - Washington, DC 20433 SUA Prevederile prevăzute în această scrisoare de amendament vor intra în vigoare la data la care Banca a primit o notificare scrisă din partea Împrumutatului cu privire la faptul că toate procedurile şi acţiunile naţionale impuse, potrivit legislaţiei, pentru intrarea în vigoare a prezentei scrisori au fost îndeplinite şi că aceasta este obligatorie din punct de vedere juridic, în conformitate cu termenii acesteia. Cu stimă, BANCA INTERNAŢIONALĂ PENTRU RECONSTRUCŢIE ŞI DEZVOLTARE De către: Antonella Bassani, vicepreşedinte regional De acord: România De către: Marcel-Ioan Boloş, ministrul finanţelor Data: 13 iunie 2024 Anexe: Anexa: Amendamente la Acordul de împrumut ANEXA 1 Amendamente la Acordul de împrumut 1. La articolul I din Acordul de împrumut se introduce o nouă secţiune 1.03, cu următorul cuprins: "1.03. Toate trimiterile la: (a) «Program» din Condiţiile generale se înţeleg ca fiind aplicabile, mutatis mutandis, Proiectului de intervenţie în situaţii de urgenţă («CERP») numai pentru scopurile prevederilor specifice ale acestui acord care se referă la CERP (cu excepţia secţiunilor relevante privind «Monitorizarea şi evaluarea Proiectului» şi «Managementul Financiar; Situaţii Financiare; Audituri» şi a definiţiilor «Programului», «Acordului de Program», «Entităţii de implementare a Programului», «Reprezentantului entităţii de implementare a Programului», «Raportului Programului» şi «Partea respectivă a Programului» şi orice prevedere legată de «Sisteme fiduciare, de mediu şi sociale în cadrul Programului»); şi (b) «Cheltuielile în cadrul Programului» se înţelege că se aplică, mutatis mutandis, cheltuielilor eligibile în cadrul CERP numai în scopul prevederilor specifice ale prezentului acord care se referă la CERP." 2. Secţiunea 2.01 din articolul II al Acordului de împrumut se modifică prin introducerea la sfârşitul acestei secţiuni a următoarei fraze: "În plus, părţile la prezentul acord convin ca împrumutul să includă Opţiunea de răspuns rapid («RRO»)." 3. Secţiunea 3.01 din articolul III al Acordului de împrumut se modifică prin introducerea la sfârşitul acestei secţiuni a următoarei fraze: "În plus, Împrumutatul îşi declară angajamentul faţă de obiectivele CERP şi, în acest scop, va realiza sau va dispune realizarea CERP în conformitate cu articolul V din Condiţiile generale şi cu Actul adiţional la anexa 2 a prezentului acord." 4. Partea A (Generalităţi) din Secţiunea relevantă privind disponibilizarea sumelor din împrumut din anexa 2 la Acordul de împrumut se modifică prin introducerea unui nou paragraf 3, după cum urmează: "3. Fără a contraveni prevederilor paragrafului (paragrafelor) anterior (anterioare) din prezenta secţiune şi numai în ceea ce priveşte valoarea împrumutului alocat pentru: (a) Categoria intitulată «Cheltuieli eligibile în cadrul CERP», Împrumutatul poate trage sumele din împrumut, în conformitate cu articolul II din Condiţiile generale, prevederile relevante ale secţiunii B de mai jos şi cu Scrisoarea de tragere şi de Informaţii financiare CERP, pentru a finanţa 100% din Cheltuieli eligibile în cadrul CERP (inclusiv taxe); şi (b) Categoria intitulată «Finanţare complementară CAT-DDO», Împrumutatul poate trage sumele din împrumut în conformitate cu prevederile Secţiunii II. A din Anexa relevantă privind Acţiunile Programului. Disponibilitatea Sumelor împrumutului din Acordul de împrumut aferent CAT-DDO (inclusiv prevederile relevante din orice alt document la care se face referire sau care face parte din Acordul de împrumut aferent CAT-DDO), care sunt încorporate prin referinţă în prezentul acord şi care se aplică, mutatis mutandis, la valoarea alocată din împrumut categoriei menţionate mai sus." 5. Tabelul privind tragerea sumelor din împrumut prevăzut în Partea A (Generalităţi) din secţiunea Tragerea sumelor Împrumutului din anexa 2 la Acordul de împrumut se modifică după cum urmează: "
┌────────────────────────┬─────────────┐
│ │Valoarea │
│ │Împrumutului │
│ │Alocat │
│Categoria (inclusiv │(exprimată în│
│indicatorii care stau la│euro) │
│baza tragerii sumelor │(inclusiv │
│împrumutului, după caz) │taxele) şi │
│ │finanţată │
│ │100% din │
│ │Împrumut │
├────────────────────────┼─────────────┤
│ │Suma totală │
│ │alocată │
│ │fiecărui DLI │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(1) DLI#1: Alinierea │ │
│pachetului minimal de │ │
│servicii în asistenţa │ │
│medicală primară acordat│ │
│persoanelor neasigurate │75.000.000 │
│la pachetul de servicii │ │
│de bază în asistenţa │ │
│medicală primară acordat│ │
│persoanelor asigurate │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(2) DLI#2: Numărul │ │
│comunităţilor │ │
│insuficient deservite de│ │
│servicii medicale, care │ │
│beneficiază de servicii │90.000.000 │
│de asistenţă medicală │ │
│comunitară în colaborare│ │
│cu furnizorii de │ │
│asistenţă medicală │ │
│primară │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(3) DLI#3: Ponderea │ │
│fondurilor alocate │ │
│pentru asistenţa │75.000.000 │
│medicală primară din │ │
│bugetul CNAS │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(4) DLI#4: Întărirea │ │
│asistenţei medicale │ │
│primare pentru a │50.000.000 │
│răspunde epidemiei de │ │
│COVID-19 │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(5) DLI#5: Extinderea │ │
│domeniului de aplicare │ │
│şi eficacitatea │ │
│asistenţei medicale │ │
│primare, urmărite prin │ │
│ponderea iniţierilor în │ │
│tratamentul diabetului │50.000.000 │
│zaharat la nivelul │ │
│asistenţei medicale │ │
│primare şi ponderea │ │
│adulţilor (40+) care au │ │
│beneficiat de controale │ │
│medicale anuale │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(6) DLI#6: Îmbunătăţirea│ │
│eficienţei cheltuielilor│ │
│CNAS, prin luarea │50.000.000 │
│deciziilor pe baza │ │
│datelor din sistemele │ │
│informatice │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(7) DLI#7: Îmbunătăţirea│ │
│eficienţei cheltuielilor│ │
│prin implementarea │60.000.000 │
│achiziţiilor │ │
│centralizate │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(8) DLI #8: Măsurile în │ │
│domeniul politicilor │ │
│farmaceutice au fost │50.000.000 │
│revizuite pentru o mai │ │
│bună eficienţă │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(9) Cheltuieli eligibile│0 │
│în cadrul CERP │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(10) Finanţare │0 │
│complementară CAT-DDO │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│SUMA TOTALĂ │500.000.000 │
└────────────────────────┴─────────────┘
" 6. Partea B (Condiţii de tragere; Perioada de tragere) din secţiunea Tragerea sumelor Împrumutului din anexa 2 la Acordul de împrumut se introducerea la sfârşitul acestei părţi a următoarelor paragrafe: "5. În plus faţă de alineatul (1) de mai sus şi fără a contraveni prevederilor Părţii A de mai sus, nu se va efectua nicio tragere: (a) pentru cheltuielile eligibile în cadrul CERP, în cadrul categoriei respective, până când şi doar dacă Banca a notificat Împrumutatul că au fost îndeplinite următoarele condiţii: (i) (A) Împrumutatul a stabilit că a avut loc o criză sau o urgenţă eligibilă şi a transmis Băncii o cerere de redistribuire şi ulterior de tragere a întregului sau a unei părţi din soldul netras al împrumutului pentru finanţarea unui Plan de răspuns la criză specific, în cadrul unui CERP, în curs de implementare la momentul cererii; şi (B) Banca a fost de acord cu o astfel de determinare, a acceptat cererea respectivă şi a notificat Împrumutatul cu privire la aceasta; şi (ii) Împrumutatul a adoptat Manualul CERP (cu PAMS aferent CERP ataşat ca anexă) şi Planul de răspuns la criză, ambele în forma şi conţinutul acceptabile pentru Bancă; sau (b) pentru Finanţare complementară CAT-DDO, până când şi doar dacă: (i) Împrumutatul a transmis Băncii o cerere de redistribuire şi ulterior de tragere totală sau parţială a Soldului netras al împrumutului pentru Finanţare complementară CAT-DDO, iar o astfel de notificare menţionează Acordul juridic aferent CAT-DDO; şi (ii) Banca a acceptat cererea respectivă şi a notificat Împrumutatul cu privire la aceasta şi este convinsă, pe baza dovezilor pe care le consideră satisfăcătoare, că au fost îndeplinite condiţiile prealabile tragerii finanţării acordate în temeiul Acordului de împrumut aferent CAT- DDO.6. În cazul tragerii în cadrul Finanţării complementare CAT-DDO, Împrumutatul va respecta orice prevedere privind «Depunerea sumelor din împrumut» şi «Auditurile» prevăzute în anexa relevantă la Acordul de împrumut aferent CAT-DDO (inclusiv prevederile relevante din orice alt document la care se face referire sau care face parte din acordul de împrumut aferent CAT- DDO) în aceeaşi măsură ca şi cum aceste prevederi ar fi fost prevăzute integral în prezentul acord, cu excepţia faptului că: (a) termenul «Împrumut» se consideră a se referi la valoarea alocată în cadrul categoriei Finanţare complementară CAT-DDO; şi (b) termenul «Contul Împrumutului» se consideră a se referi la contul împrumutului pentru acest împrumut.7. Fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului II din Condiţiile generale şi numai în scopul alocării periodice a sumei Împrumutului în categoria denumită «Cheltuieli eligibile pentru CERP»: (a) la cererea Împrumutatului şi în termenii şi condiţiile convenite de Bancă şi de Împrumutat, Banca poate încheia angajamente speciale în scris pentru a plăti sume pentru Cheltuielile eligibile, în pofida oricărei suspendări sau anulări ulterioare de către Bancă sau Împrumutat («Angajament special»). În cazul în care Împrumutatul doreşte să solicite Băncii să încheie un Angajament special, Împrumutatul va transmite imediat Băncii o cerere scrisă în forma şi conţinutul pe care Banca le va solicita în mod rezonabil. (b) Împrumutatul poate deschide şi menţine unul sau mai multe conturi desemnate, în care Banca poate, la cererea Împrumutatului, să depună sumele trase din contul de Împrumut ca avansuri în scopul CERP. Toate conturile desemnate vor fi deschise la o instituţie financiară acceptabilă pentru Bancă şi în termeni şi condiţii agreate de către Bancă. (c) Depozitele în şi plăţile din oricare astfel de cont desemnat se efectuează în conformitate cu prezentul acord şi cu Scrisoarea de tragere şi de informaţii financiare CERP. Banca poate, în conformitate cu prezentul acord şi cu scrisoarea respectivă, să înceteze să mai facă depuneri în oricare dintre aceste conturi, în urma unei notificări adresate Împrumutatului. În acest caz, Banca va notifica Împrumutatul referitor la procedurile care vor fi utilizate pentru tragerile ulterioare din Contul Împrumutului.8. Împrumutatul nu poate anula nicio sumă din soldul netras al Împrumutului care face obiectul unui Angajament special şi nicio anulare sau suspendare de către Bancă nu se va aplica sumelor din Împrumut care fac obiectul unui Angajament special, cu excepţia cazului în care acest lucru este prevăzut în mod expres în Angajamentul special. Împrumutatul nu va avea dreptul prevăzut în secţiunea din Condiţiile generale intitulată «Anularea garanţiei» în ceea ce priveşte orice sumă din Soldul netras al Împrumutului care face obiectul unui Angajament special." 7. Anexa 2 a Acordului de împrumut se completează cu un Act adiţional, care va avea următorul cuprins: " ACT ADIŢIONAL LA ANEXA 2 Execuţia CERP SECŢIUNEA I Aranjamente instituţionale 1. Împrumutatul va realiza CERP în conformitate cu Planul (planurile) de răspuns la criză, cu Manualul CERP, cu Standardele sociale şi de mediu, cu PAMS aferent CERP şi cu instrumentele sociale şi de mediu pregătite în temeiul acestora, toate într-o manieră acceptabilă pentru Bancă. În acest scop, Împrumutatul se va asigura că: (a) structurile şi aranjamentele menţionate în Manualul CERP sunt menţinute pe tot parcursul punerii în aplicare a CERP, într-o modalitate şi formă acceptabile pentru Bancă; (b) instrumentele sociale şi de mediu necesare pentru CERP şi planurile respective de răspuns la criză sunt pregătite, făcute publice şi adoptate în conformitate cu Manualul CERP şi cu PAMS aferent CERP, într-o modalitate şi formă acceptabile pentru Bancă; (c) măsurile şi acţiunile specificate în PAMS aferent CERP aplicabil sunt puse în aplicare cu diligenţa şi eficienţa cuvenite, astfel cum se prevede în PAMS aferent CERP; (d) fonduri suficiente sunt puse la dispoziţie pentru a acoperi costurile de punere în aplicare a PAMS aferent CERP; (e) politicile şi procedurile sunt menţinute, iar personal calificat şi experimentat şi în număr adecvat este menţinut pentru a pune în aplicare PAMS aferent CERP, astfel cum se prevede în PAMS aferent CERP; (f) sub rezerva acordului prealabil scris al Băncii, orice PAMS aferent CERP revizuit şi/sau documentele de mediu şi sociale elaborate în temeiul acestuia sunt făcute publice imediat după aprobarea lor; (g) se iau toate măsurile necesare pentru a colecta, prelucra şi furniza Băncii, prin intermediul unor rapoarte periodice, cu frecvenţa specificată în PAMS aferent CERP şi cu promptitudine, într-un raport sau mai multe rapoarte distincte, dacă Banca solicită acest lucru, informaţii privind stadiul conformării cu PAMS aferent CERP şi cu instrumentele sociale şi de mediu la care se face referire în acesta, toate aceste rapoarte având o formă şi un conţinut acceptabile pentru Bancă, prezentând, inter alia: (i) stadiul de implementare al PAMS aferent CERP; (ii) condiţiile, dacă există, care interferează sau urmează să interfereze cu implementarea PAMS aferent CERP; şi (iii) măsurile corective şi preventive luate sau care trebuie luate pentru a rezolva aceste condiţii; (h) Banca este notificată cu promptitudine cu privire la orice incident sau accident legat sau care are un impact asupra CERP şi care are sau poate avea un efect negativ semnificativ asupra mediului, a comunităţilor afectate, a publicului sau a lucrătorilor, în conformitate cu PAMS aferent CERP, cu instrumentele sociale şi de mediu la care se face referire în acesta şi cu Standardele sociale şi de mediu. 2. Împrumutatul se asigură că nici Planul de răspuns la criză, nici Manualul CERP sau PAMS aferent CERP nu sunt modificate, suspendate, abrogate, revocate sau anulate fără aprobarea prealabilă scrisă a Băncii. Cu toate acestea, în caz de neconcordanţă între dispoziţiile Manualului CERP, ale Planului de răspuns la criză sau ale PAMS aferent CERP, pe de o parte, şi orice dispoziţie a prezentului acord, pe de altă parte, prevalează dispoziţiile prezentului acord. 3. Împrumutatul trebuie să stabilească, să facă public, să menţină şi să opereze un mecanism accesibil de soluţionare a plângerilor, pentru a primi şi a facilita rezolvarea problemelor şi a plângerilor persoanelor afectate de CERP şi să ia toate măsurile necesare şi adecvate pentru a rezolva sau a facilita soluţionarea acestor probleme şi plângeri, într-un mod acceptabil pentru Bancă. 4. Împrumutatul se va asigura că toate documentele de licitaţie şi contractele pentru lucrările civile din cadrul CERP includ obligaţia contractorilor, subcontractorilor şi entităţilor de supervizare de a: (a) respecta aspectele relevante ale PAMS aferent CERP şi instrumentele sociale şi de mediu menţionate în acestea; şi (b) adopta şi aplica coduri de conduită care trebuie să fie furnizate şi semnate de toţi lucrătorii, detaliind măsurile de abordare a riscurilor de mediu, sociale, de sănătate şi de siguranţă, precum şi a riscurilor de exploatare şi abuz sexual, hărţuire sexuală şi violenţă împotriva copiilor, toate acestea fiind aplicabile unor astfel de lucrări civile comandate sau efectuate în temeiul contractelor respective. 5. Toate bunurile, lucrările şi serviciile necesare pentru CERP şi care urmează să fie finanţate din sumele împrumutului vor fi achiziţionate în conformitate cu cerinţele stabilite sau menţionate în cea mai recentă versiune a «Liniilor directoare ale Băncii Mondiale privind achiziţiile în cadrul finanţării proiectelor de investiţii» care au fost emise de către Bancă la data aprobării de către Bancă a finanţării CERP, precum şi cu prevederile Planului de achiziţii aferent CERP. Dacă în orice moment, Banca: (i) stabileşte că achiziţia oricărui contract care urmează să fie finanţat din sumele împrumutului în cadrul CERP este incompatibilă cu procedurile stabilite sau la care se face referire în prezentul acord; şi (ii) stabileşte suma cheltuielilor din cadrul unui astfel de contract care altfel ar fi fost eligibilă pentru finanţare din sumele împrumutului, Banca poate, printr-o notificare către Împrumutat, să rezilieze dreptul Împrumutatului de a efectua trageri cu privire la această sumă. După transmiterea unei astfel de notificări, această sumă va fi anulată. 6. Împrumutatul se va asigura că CERP este realizat în conformitate cu prevederile celei mai recente versiuni a «Liniilor directoare privind prevenirea şi combaterea fraudei şi corupţiei în proiectele finanţate prin Împrumuturi BIRD şi prin credite şi granturi IDA», care au fost emise de către Bancă la data aprobării de către Bancă a finanţării CERP. 7. Cu excepţia cazului în care Banca va conveni altfel, Împrumutatul se va asigura că toate bunurile, lucrările şi serviciile necesare în cadrul CERP şi finanţate din sumele împrumutului sunt utilizate exclusiv în scopurile CERP. 8. Împrumutatul se va asigura că înregistrările păstrate în conformitate cu Secţiunea intitulată «Planuri; Documente; Înregistrări» din Condiţii generale identifică cheltuielile eligibile finanţate din împrumut şi descriu utilizarea acestora în cadrul CERP. SECŢIUNEA II Monitorizarea, raportarea şi evaluarea Proiectului 1. Împrumutatul trebuie: (a) să menţină sau să dispună menţinerea unor politici şi proceduri adecvate care să îi permită să monitorizeze şi să evalueze în permanenţă, în conformitate cu indicatorii acceptaţi de Bancă, progresul CERP şi realizarea obiectivelor acestuia; (b) să pregătească sau să dispună pregătirea unor rapoarte periodice («Raportul CERP») într-o formă şi într-un conţinut satisfăcătoare pentru Bancă, care să cuprindă rezultatele activităţilor de monitorizare şi evaluare a CERP şi să stabilească măsurile recomandate pentru a asigura executarea continuă, eficientă şi eficace a CERP şi pentru a atinge obiectivele acestuia; şi aceste rapoarte CERP vor fi pregătite: (i) anual, în absenţa unei crize şi a unei situaţii de urgenţă eligibile; şi (ii) cel puţin semestrial, după cum se stabileşte ulterior în Manualul CERP, pe toată perioada de punere în aplicare a unui Plan de răspuns la criză în timpul unei crize şi a unei situaţii de urgenţă eligibile; (c) să transmită sau să dispună transmiterea către Bancă a fiecărui Raport CERP, prompt, după pregătirea acestora, permiţând în mod rezonabil Băncii posibilitatea de a schimba puncte de vedere cu Împrumutatul şi cu entitatea de implementare a Proiectului asupra oricărui astfel de raport, şi după aceea să implementeze acele măsuri recomandate ţinând cont de punctele de vedere ale Băncii cu privire la acel subiect; şi (d) cu excepţia cazului în care Banca poate decide altfel, în mod rezonabil, în termen de cel mult şase (6) luni de la sfârşitul perioadei de implementare a CERP, să pregătească sau să dispună pregătirea şi să transmită Băncii: (i) un raport de o asemenea amploare şi cu acele detalii pe care Banca le va solicita, în mod rezonabil, cu privire la executarea CERP, îndeplinirea de către Împrumutat şi de către Bancă a obligaţiilor acestora şi atingerea scopurilor împrumutului; şi (ii) un plan conceput pentru a asigura sustenabilitatea realizărilor în cadrul CERP. 2. Împrumutatul trebuie: (a) să menţină sau să dispună menţinerea unui sistem de management financiar şi să întocmească situaţii financiare («Situaţiile financiare ale CERP») în conformitate cu standardele contabile aplicate în mod consecvent şi acceptabile pentru Bancă, ambele într-un mod adecvat pentru a reflecta operaţiunile, resursele şi cheltuielile legate de CERP; (b) să dispună auditarea periodică a situaţiilor financiare ale CERP, de către auditori independenţi acceptaţi de Bancă, în conformitate cu standardele de audit aplicate în mod consecvent şi acceptate de Bancă; (c) nu mai târziu de data specificată în Scrisoarea de tragere şi de informaţii financiare CERP, să transmită sau să dispună transmiterea către Bancă a situaţiilor financiare ale CERP astfel auditate, precum şi orice alte informaţii privind situaţiile financiare auditate şi auditorii, aşa cum poate solicita în mod rezonabil Banca periodic; (d) să facă publice, în timp util şi într-un mod acceptabil pentru Bancă, Situaţiile Financiare auditate ale CERP sau să dispună ca situaţiile financiare auditate ale CERP să fie făcute publice; şi (e) la cererea Băncii, să transmită sau să dispună transmiterea periodic către Bancă a rapoartelor financiare interimare neauditate ale CERP, într-o formă şi într-un conţinut satisfăcătoare pentru Bancă şi după cum se specifică ulterior în Scrisoarea de tragere şi de informaţii financiare CERP." 8. Următoarele definiţii sunt inserate în documentul ataşat la Acordul de împrumut, în ordine alfabetică, după cum urmează: 3. „CAT-DDO“ înseamnă finanţarea acordată în temeiul Acordului de împrumut cu opţiune de amânare a tragerii până la apariţia unei catastrofe, CAT- DDO. 4. „Acordul de împrumut aferent CAT-DDO“ înseamnă acordul încheiat sau care urmează să fie încheiat între Împrumutat şi Bancă aferent CAT-DDO, a cărui dată de închidere este ulterioară datei la care Împrumutatul solicită trageri în cadrul categoriei Finanţare complementară CAT-DDO, aşa cum este specificat de către Împrumutat în acea cerere de tragere. 6. „Scrisoarea de tragere şi de informaţii financiare CERP“ înseamnă scrisoarea transmisă de Bancă Împrumutatului, în care se specifică instrucţiunile suplimentare pentru tragere (inclusiv „Liniile directoare ale Băncii Mondiale privind tragerile în cadrul proiectelor“, revizuite periodic de către Bancă şi aplicabile prezentului acord în conformitate cu această scrisoare) şi se stabilesc cerinţele specifice CERP privind raportarea financiară. 7. „PAMS aferent CERP“ înseamnă planul de angajament de mediu şi social aferent CERP care urmează să fie pregătit şi adoptat de către Împrumutat, aşa cum poate fi modificat periodic în conformitate cu prevederile acestuia, şi prin care se stabilesc măsurile şi acţiunile semnificative pe care Împrumutatul le va întreprinde sau va dispune să fie întreprinse pentru a aborda potenţialele riscuri şi impactul social şi de mediu ale activităţilor detaliate în Planul de răspuns la criză menţionat, inclusiv termenele acţiunilor şi măsurilor, aranjamentele instituţionale, de personal, de formare, de monitorizare şi de raportare, precum şi orice instrumente sociale şi de mediu care urmează să fie pregătite în cadrul acestuia. 8. „Situaţiile financiare CERP“ înseamnă Situaţiile financiare menţionate la secţiunea II.2 (a) din Actul adiţional la anexa 2 la prezentul acord. 9. „Manualul CERP“ înseamnă manualul de implementare care urmează să fie pregătit şi adoptat de către Împrumutat şi care stabileşte modalităţile detaliate de implementare a CERP, inclusiv: (i) orice structuri sau aranjamente instituţionale, alocarea responsabilităţilor şi a puterilor decizionale pentru coordonarea şi punerea în aplicare a activităţilor din cadrul acestuia; (ii) activităţile specifice care urmează să fie puse în aplicare în cadrul CERP ca răspuns la criza şi urgenţa declarată/determinată eligibilă; (iii) modelul pentru Planul de răspuns la criză; (iv) lista pozitivă a cheltuielilor eligibile în cadrul CERP; (v) modalităţile de management financiar şi de tragere a fondurilor în cadrul CERP; (vi) metodele şi procedurile de achiziţie care urmează să fie aplicate în cadrul punerii în aplicare a CERP; (vii) o descriere a modalităţilor de evaluare şi de gestionare a aspectelor sociale şi de mediu aplicabile CERP; şi (viii) modelul rapoartelor CERP, precum şi modalităţile de monitorizare şi de evaluare a activităţilor din cadrul acestora. 10. „Planul de achiziţii CERP“ înseamnă planul de achiziţii al Împrumutatului în cadrul CERP, prevăzut în secţiunea IV din Regulamentul privind achiziţiile, astfel cum poate fi actualizat periodic cu aprobarea Băncii. 11. „Raport CERP“ înseamnă fiecare raport privind CERP care urmează să fie pregătit şi transmis Băncii în conformitate cu secţiunea II.1 din Actul adiţional la anexa 2 la prezentul acord. 12. „Finanţare complementară CAT-DDO“ înseamnă suma din împrumut alocată categoriei intitulate „Finanţare complementară CAT-DDO“ din tabelul prezentat în Secţiunea relevantă privind tragerea sumelor din împrumut din anexa 2 la prezentul acord. 13. „Proiect de intervenţie în situaţii de urgenţă“ sau „CERP“ înseamnă proiectul de intervenţie în situaţii de urgenţă pregătit periodic de către Împrumutat şi convenit cu Banca, menit să răspundă prompt şi eficient la o criză sau o situaţie de urgenţă eligibilă, astfel cum este detaliat în Planul (planurile) de răspuns la criză, astfel cum este (sunt) modificat(e) periodic prin acord între Împrumutat şi Bancă. 14. „Planul de răspuns la criză“ înseamnă planul care urmează să fie pregătit şi adoptat de către Împrumutat ca răspuns la o criză sau la o situaţie de urgenţă eligibilă care detaliază, printre altele: (i) activităţile care urmează să fie puse în aplicare în cadrul CERP ca răspuns la criza sau urgenţa eligibilă; (ii) bugetul estimat pentru acestea şi alocările şi/sau sursele de finanţare corespunzătoare; (iii) calendarul de punere în aplicare care, cu excepţia cazului în care Banca agreează în mod diferit, nu va depăşi douăsprezece (12) luni; (iv) achiziţiile previzibile şi un plan de achiziţii CERP, sintetic, pentru acestea; şi (v) cadrul de rezultate şi indicatorii avuţi în vedere. 17. „Criză sau situaţie de urgenţă eligibilă“ înseamnă un eveniment care a provocat sau este posibil să provoace în mod iminent un impact economic şi/sau social negativ major asupra Împrumutatului, asociat cu o criză sau un dezastru natural sau provocat de om. 18. „Cheltuieli eligibile“ înseamnă o cheltuială care îndeplineşte cerinţele secţiunii relevante intitulate „Cheltuieli în cadrul program“ din Condiţiile generale. 19. „Standardele sociale şi de mediu“ sau „SSE“ înseamnă, în mod colectiv: (i) „Standardul social şi de mediu 1: Evaluarea şi gestionarea riscurilor şi a impactului social şi de mediu“; (ii) „Standardul social şi de mediu 2: Munca şi condiţiile de muncă“; (iii) „Standardul social şi de mediu 3: Eficienţa resurselor şi prevenirea şi gestionarea poluării“; (iv) „Standardul social şi de mediu 4: Sănătatea şi siguranţa comunităţii“; (v) „Standardul social şi de mediu 5: Achiziţia de terenuri, restricţiile privind utilizarea terenurilor şi strămutarea involuntară“; (vi) „Standardul social şi de mediu 6: Conservarea biodiversităţii şi gestionarea durabilă a resurselor naturale vii“; (vii) „Standardul social şi de mediu 7: Populaţiile indigene/comunităţile locale tradiţionale subsahariene insuficient deservite din punct de vedere istoric“; (viii) „Standardul social şi de mediu 8: Patrimoniul cultural“; (ix) „Standardul social şi de mediu 9: Intermediarii financiari“; (x) „Standardul social şi de mediu 10: Implicarea părţilor interesate şi publicarea informaţiilor“; în vigoare la 1 octombrie 2018, aşa cum a fost publicat de Bancă. 31. „Opţiunea de răspuns rapid“ sau „RRO“ înseamnă utilizarea integrală sau a unei părţi a împrumutului care a fost solicitată de către Împrumutat şi acceptată de către Bancă în conformitate cu termenii prezentului acord pentru: (a) a contribui la finanţarea CERP; şi (b) a oferi finanţare complementară în sprijinul programului definit în Acordul juridic aferent CAT-DDO“. 33. „Angajament special“ înseamnă orice angajament special încheiat sau care urmează să fie încheiat de către Bancă în temeiul prezentului acord. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.