────────
la Anexa nr. 4
───────────────
Prevederi obligatorii pentru achizitii in cadrul contractelor finantate de Banca, care fac obiectul Licitatiei Nationale Competitive
Contractele pentru bunuri pentru care Anexa 4 la Acordul de imprumut permite achizitia in cadrul paragrafelor 3.3 si 3.4 din Ghidul de achizitii, pot fi procurate in conformitate cu prevederile legilor si reglementarile nationale, cu urmatoarele exceptii:
A. Proceduri
Procedura pentru atribuirea unui contract de achizitie publica prin licitatie deschisa, definita la Articolul nr. 9 din Ordonanta de urgenta privind achizitiile publice nr. 60/2001, cu modificarile ulterioare, va fi respectata in toate cazurile, indiferent de valoare. Invitatiile la licitatie vor fi publicate cel putin intr-un ziar de circulatie nationala sau in Monitorul Oficial, asigurand o perioada de cel putin treizeci (30) de zile pentru pregatirea si depunerea ofertelor.
B. Evaluarea calificarii ofertantilor
In cazurile in care nu este utilizata pre-calificarea, calificarea ofertantului care este recomandat pentru atribuirea contractului va fi evaluata prin post-calificare, luandu-se in considerare minima experienta, cerintele tehnice si financiare care vor fi enuntate explicit in documentele de licitatie.
C. Participarea societatilor comerciale proprietate de stat
Societatile comerciale proprietate de stat din Romania vor fi eligibile pentru a participa ca ofertanti doar daca dovedesc ca sunt autonome din punct de vedere juridic si financiar, functioneaza dupa legile comerciale si nu sunt institutii dependente de autoritatea contractanta. Mai mult, se vor supune acelorasi cerinte privind participarea la licitatie si buna executie ca si ceilalti ofertanti.
D. Documente de licitatie
Autoritatile contractante vor folosi documente de licitatie standard corespunzatoare pentru achizitia de bunuri si servicii, care vor contine proiectul de contract si conditiile contractului acceptabile pentru Banca. Instructiunile de licitatie vor stipula clar ca discount-ul, daca exista, trebuie declarat de catre ofertant fie intr-o scrisoare de inaintare fie in formularul de oferta. In cazul societatilor mixte, documentele de licitatie vor stipula raspunderea solidara si individuala a partenerilor care fac parte din societatea mixta.
E. Prezentarea ofertelor, deschiderea si evaluarea, atribuirea contractului
(a) Ofertele trebuie prezentate intr-un singur plic continand informatiile de calificare ale ofertantului, ofertele tehnice si de pret (financiare), care vor fi deschise in sedinta publica de deschidere a ofertelor.
(b) Ofertele vor fi deschise in public imediat dupa termenul limita pentru depunerea ofertelor. Nici o oferta nu va fi respinsa in timpul sedintei de deschidere. Numele ofertantului, valoarea totala a fiecarei oferte si orice discount-uri vor fi citite cu voce tare si inregistrate in minuta sesiunii de deschidere a ofertelor. Orice discount care nu a fost mentionat in scrisoarea de inaintare sau in formularul de oferta nu va fi luat in considerare la evaluare.
(c) Evaluarea ofertelor trebuie facuta in stricta concordanta cu criteriile cuantificabile valoric, specificate in documentele de licitatie si nu se vor utiliza sisteme de punctare bazate pe un algoritm de calcul sau punctarea pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere tehnico-economic.
(d) Extinderea valabilitatii ofertei poate fi permisa o singura data, doar pentru maximum treizeci (30) de zile. Nu vor fi cerute alte prelungiri fara acordul prealabil al Bancii.
(e) Contractele trebuie adjudecate ofertantilor calificati care au depus oferta cu cel mai scazut pret de evaluare si care a indeplinit conditiile impuse.
(f) Nu va fi acordata nici o marja de preferinta in cadrul licitatiei nationale competitive.
(g) Nu se vor organiza negocieri, chiar si cu ofertantul cu cel mai mic pret de evaluare, fara acordul prealabil al Bancii.
(h) Rezultatele evaluarii si numele ofertantului castigator vor fi publicate.
F. Ajustarile de pret
Contractele de lunga durata (de ex. de mai mult de optsprezece (18) luni) vor contine o clauza corespunzatoare de ajustare de pret.
G. Respingerea tuturor ofertelor
(a) Nu vor fi respinse toate ofertele si nu vor fi solicitate noi oferte fara avizul prealabil si in scris al Bancii.
(b) Cand numarul ofertelor primite este mai mic de doua, nu se va relua procedura de achizitie fara acordul prealabil al Bancii.
H. Garantii
Nu va fi facuta nici o plata in avans contractorilor fara o scrisoare de garantie adecvata pentru plata avansului. Formularea continutului unor astfel de garantii va fi inclusa in documentele de licitatie si va fi agreata de Banca.
ANEXA 5
Programul de implementare
Partea A: Managementul Proiectului
1. Imprumutatul va delega responsabilitatea realizarii Proiectului catre MCTI.
2. Pentru a permite MCTI sa implementeze in mod eficient Proiectul, nu mai tarziu de (30) zile dupa data intrarii in efectivitate, va fi infiintata o UMP cu personal si resurse adecvate. Prin urmare UMP va fi mentinuta cu personal si resurse adecvate pe toata durata Proiectului. UMP va avea personal administrativ si tehnic, si, daca e necesar, personalul tehnic va fi localizat in cadrul altor ministere ale Imprumutatului care colaboreaza cu MCTI in implementarea Proiectului. UMP va fi, printre altele, responsabil pentru managementul financiar, achizitii, plati si pregatirea rapoartelor de progres si a rapoartelor anuale cu privire la Proiect.
3. Pentru o coordonare de ansamblu, Imprumutatul va mentine, sub conducerea MCTI al Imprumutatului, Comitetul de Coordonare a Proiectului (CCP) incluzand reprezentanti de inalt nivel din diverse ministere si agentii ale Imprumutatului implicate in pregatirea si implementarea Proiectului. CCP, printre altele, va stabili directiile strategice si liniile directoare ale Proiectului si va aproba MOP.
4. MOP, satisfacator pentru Banca, va fi aprobat de Comitetul de Coordonare a Proiectului si va fi adoptat de catre Imprumutat prin MCTI.
5. Imprumutatul, prin MCTI, va lua masurile necesare pentru implementarea Proiectului in conformitate cu MOP si nu va modifica, suspenda, abroga, contramanda sau renunta la nici o prevedere din MOP fara acceptul prealabil al Bancii.
Partea B: Implementarea Programului de finantare nerambursabila din Partea C.2 a Proiectului
1. Imprumutatul, prin MCTI, va implementa Programul de finantare nerambursabila in concordanta cu prevederile din MOP si procedurile pentru selectia beneficiarilor si a sub proiectelor, precum si conform principalilor termeni si conditii ale acordurilor ce vor fi incheiate cu beneficiarii.
2. Imprumutatul, prin MCTI, se va asigura ca beneficiarul oricaror sume din cadrul Programului de finantare nerambursabila va realiza sub-proiectul in concordanta cu acordul incheiat, graficul de realizare si bugetul.
Partea C: Rapoarte si Monitorizare
Imprumutatul, prin MCTI:
(a) va mentine politici si proceduri adecvate care sa-i permita sa monitorizeze si sa evalueze permanent, conform indicatorilor acceptati de Banca, realizarea Proiectului si indeplinirea obiectivelor acestuia;
(b) va elabora, conform termenilor de referinta satisfacatori Bancii, si va furniza Bancii, la data sau in jurul datei de 30 mai 2008, un raport intermediar care sa integreze rezultatele activitatii de monitorizare si evaluare, desfasurata in conformitate cu prevederile subparagrafului a) al acestui paragraf, privind progresul inregistrat in realizarea Proiectului in perioada anterioara datei raportului mentionat si stabilirea masurilor recomandate pentru asigurarea realizarii eficiente a Proiectului, precum si atingerea obiectivelor acestuia in perioada care urmeaza acestei date; si
(c) va analiza impreuna cu Banca, pana la data de 30 iunie 2008, sau orice alta data ulterioara stabilita de Banca, raportul la care se face referire in subparagraful (b) al acestui paragraf, si, in continuare, va lua masurile necesare pentru a se asigura finalizarea eficienta a Proiectului si realizarea obiectivelor acestuia, pe baza concluziilor si recomandarilor din raportul mentionat si a sugestiilor Bancii.
ANEXA 6
Contul Special
1. Pentru scopurile acestei Anexe:
(a) termenul "Categorii eligibile" inseamna Categoriile (1), (2), (3), (4), (5), (6) si (7) stabilite in tabelul din paragraful 1 al Anexei 1 la prezentul Acord;
(b) termenul "cheltuieli eligibile" inseamna cheltuielile pentru acoperirea costurilor rezonabile ale bunurilor si lucrarilor Proiectului si care vor fi finantate din sumele Imprumutului alocate periodic categoriilor eligibile in conformitate cu prevederile Anexei 1 la prezentul Acord; si
(c) termenul "Alocatie autorizata" inseamna suma de 3.000.000 dolari SUA care urmeaza sa fi trasa din Contul Imprumutului si depozitata in Contul Special conform prevederilor paragrafului 3 (a) al acestei Anexe, cu mentiunea ca totusi, daca Banca nu stabileste altfel, Alocatia Autorizata va fi limitata la suma de 1.500.000 dolari SUA pana cand suma cumulata a tragerilor din Contul Imprumutului impreuna cu suma totala neutilizata a tuturor angajamentelor speciale emise de Banca conform Sectiunii 5.02 din Conditiile Generale va fi egala sau mai mare decat echivalentul a 6.000.000 dolari SUA.
2. Platile din Contul Special vor fi efectuate exclusiv pentru cheltuieli eligibile in conformitate cu prevederile prezentei Anexe, inclusiv platile directe in moneda locala prin transferuri facute in conturile furnizorilor si contractorilor, deschise la banci comerciale, in concordanta cu regulile si procedurile acceptate de Banca.
3. Dupa ce Banca a primit dovada satisfacatoare ca a fost deschis Contul Special, tragerile Alocatiei Autorizate si tragerile ulterioare pentru realimentarea Contului Special se vor face dupa cum urmeaza:
(a) Pentru tragerea Alocatiei Autorizate, imprumutatul, prin MCTI, va trimite Bancii o cerere sau cereri de depozit in Contul Special al unei/unor sume care nu depasesc, cumulat, Alocatia Autorizata. Pe baza fiecarei astfel de cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage din Contul Imprumutului si va depune in Contul Special suma sau sumele respective, asa cum a fost solicitat de imprumutat, prin MCTI.
(b) (i) Pentru realimentarea Contului Special, Imprumutatul, prin MCTI, va trimite Bancii cereri de tragere in Contul Special la intervalele pe care le va mentiona Banca.
(ii) Inainte de sau la data fiecarei astfel de cereri, Imprumutatul, prin MCTI, va transmite Bancii documentele sau alte dovezi necesare, in conformitate cu paragraful 4 al acestei Anexe, pentru plata sau platile in legatura cu care a fost solicitata realimentarea. Pe baza fiecarei astfel de cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage din Contul Imprumutului si va depune in Contul Special suma pe care Imprumutatul, prin MCTI, a solicitat-o si despre care se demonstreaza prin documentele si dovezile respective ca a fost platita din Contul Special pentru cheltuieli eligibile. Fiecare astfel de depozit in Contul Special va fi tras de Banca din Contul Imprumutului, in cadrul categoriei eligibile respective si in sumele echivalente respective, dupa cum au fost justificate prin documentele mentionate si prin alte dovezi.
4. Pentru fiecare plata efectuata de catre Imprumutat prin MCTI din Contul Special, Imprumutatul va furniza Bancii, la un interval pe care Banca il va solicita in mod rezonabil, toate documentele si alte dovezi evidentiind ca plata respectiva a fost efectuata exclusiv pentru cheltuieli eligibile.
5. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 3 al acestei Anexe, nu i se va solicita Bancii sa efectueze alte depozite in Contul Special:
(a) daca Banca stabileste oricand ca toate tragerile care urmeaza ar trebui efectuate de catre Imprumutat direct din Contul Imprumutului in conformitate cu prevederile articolului V din Conditiile Generale si ale paragrafului a) al Sectiunii 2.02 din prezentul Acord;
(b) daca Imprumutatul nu a furnizat Bancii, in perioada mentionata in Sectiunea 4.01 b) (ii) din acest Acord, oricare dintre rapoartele de audit solicitate a fi trimise Bancii, asa cum specifica sectiunea mentionata, in legatura cu auditul inregistrarilor si conturilor aferente Contului Special;
(c) daca Banca notifica oricand Imprumutatului intentia sa de a suspenda, in intregime sau partial, dreptul Imprumutatului de a efectua trageri din Contul Imprumutului, in baza prevederilor Sectiunii 6.02 din Conditiile Generale; sau
(d) din momentul in care suma totala neutilizata din Imprumut, alocata categoriilor eligibile, minus suma totala neutilizata din angajamentele speciale emise de Banca in conformitate cu Sectiunea 5.02 din Conditiile Generale, va fi egala cu echivalentul dublului Alocatiei Autorizate.
Dupa aceasta, tragerea din Contul Imprumutului a sumei neutilizate ramasa din Imprumut pentru categoriile eligibile, va urma procedurile pe care Banca le va notifica Imprumutatului. Aceste trageri ulterioare vor fi efectuate numai dupa ce si cu conditia ca Banca sa se fi declarat satisfacuta, la data notificarii, cu documentatia care evidentiaza ca toate sumele care vor ramane depozitate in Contul Special vor fi utilizate pentru plati aferente cheltuielilor eligibile.
6. (a) Daca Banca va constata oricand ca oricare dintre platile din Contul Special: (i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o suma care nu este eligibila in conformitate cu paragraful 2 al acestei Anexe; sau (ii) nu a fost justificata cu documentele furnizate Bancii, Imprumutatul, urmare notificarii Bancii: (A) va oferi documentele justificative aditionale pe care Banca le poate solicita; sau (B) va depune in Contul Special (sau, daca Banca va solicita astfel, va rambursa Bancii) o suma egala cu suma unei astfel de plati sau a partii acesteia care nu este eligibila sau justificata. Numai daca Banca nu va stabili altfel, nici o alta tragere in Contul Special nu va mai fi efectuata pana cand Imprumutatul nu va transmite documentele respective sau nu va depune sau nu o va rambursa suma respectiva, dupa cum este cazul.
(b) Daca Banca va constata ca orice suma neutilizata din Contul Special nu va fi solicitata pentru acoperirea unor cheltuieli ulterioare aferente cheltuielilor eligibile, Imprumutatul va rambursa Bancii, suma neutilizata respectiva, imediat dupa ce a primit notificarea din partea Bancii.
(c) Imprumutatul poate rambursa Bancii, la notificarea acesteia, toate sau o parte din fondurile depozitate in Contul Special.
(d) Rambursarile catre Banca, efectuate in conformitate cu paragraful 6 a), b) sau c) din aceasta Anexa, vor fi creditate in Contul Imprumutului pentru trageri ulterioare sau pentru anulare, in conformitate cu prevederile relevante ale prezentului Acord, incluzand Conditiile Generale.
___________