Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ACORD din 18 octombrie 2023 între Guvernul României şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei privind construcţia podului rutier de frontieră peste râul Tisa, la graniţa de stat română şi ucraineană în zona localităţilor Sighetu Marmaţiei (România)-Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina)
EMITENT: Act Internaţional PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 423 din 9 mai 2024
──────────
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 463 din 30 aprilie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 423 din 9 mai 2024.
──────────
Guvernul României şi Cabinetul de Miniştri ai Ucrainei, în calitate de părţi contractante,
recunoscând relaţiile de prietenie, cooperare şi vecinătate existente între cele două state,
dorind promovarea reciprocă şi consolidarea în continuare a relaţiilor reciproce de bună vecinătate şi prietenie, precum şi extinderea cooperării în domeniul relaţiilor economice bilaterale, comerţului internaţional, turismului şi transporturilor,
intenţionând în mod deosebit să creeze condiţiile necesare pentru un trafic internaţional şi bilateral rutier fluent în zona comună a frontierei de stat,
ţinând cont de legislaţia Uniunii Europene privind dezvoltarea infrastructurii rutiere şi de necesitatea asigurării condiţiilor pentru o dezvoltare durabilă, prin aceasta urmărindu-se diminuarea influenţelor negative asupra mediului şi creşterea fluidizării şi siguranţei traficului rutier,
având în vedere dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T), în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE,
luând în considerare tratatele internaţionale dintre cele două state,
recunoscând nevoia de a construi un nou pod rutier de frontieră peste râul Tisa la graniţa româno-ucraineană în zona localităţilor Sighetu Marmaţiei (România)-Bila Tserkva (Ucraina) cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de anul 2030,
au convenit următoarele:
ART. 1
Definiţii
În înţelesul prezentului acord:
- teritoriul statului părţii contractante înseamnă teritoriul României şi respectiv teritoriul Ucrainei;
– obiectiv înseamnă podul propriu-zis şi cele două secţiuni de infrastructură conexă până la punctele de legătură cu infrastructurile rutiere existente pe teritoriile statelor părţilor contractante, denumit Podul rutier Sighetu Marmaţiei-Bila Tserkva;
– pod propriu-zis înseamnă podul propriu-zis ca structură, împreună cu părţile corespunzătoare din infrastructura rutieră a obiectivului şi alte dotări şi semnalizări ale acestuia, construite între zonele de racordare a podului cu terasamentele, dintre malul de pe teritoriul ucrainean şi malul românesc şi excluzând elementele ce ţin de infrastructura rutieră şi punctele de control de frontieră;
– infrastructură conexă înseamnă infrastructura rutieră situată pe teritoriile statelor părţilor contractante, care conectează podul propriu-zis şi infrastructurile de acces rutiere existente;
– puncte de legătură înseamnă punctele în care infrastructura rutieră conexă face legătura cu infrastructura de acces rutieră existentă;
– infrastructură de acces înseamnă infrastructura rutieră existentă pe teritoriile statelor părţilor contractante;
– punctul de conexiune înseamnă punctul unde podul şi conexiunea (de pe partea ucraineană) sunt conectate, urmând a fi definit după finalizarea studiului de fezabilitate şi semnarea unui protocol distinct pentru această infrastructură.
ART. 2
Scop
(1) Părţile contractante convin să construiască un nou pod rutier de frontieră peste râul Tisa între localităţile Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina) cu respectarea caracteristicilor care să confere siguranţă şi securitate traficului rutier şi fără a afecta în mod semnificativ ariile protejate.
(2) Părţile contractante vor construi drumurile de conexiune ale podului corespunzătoare pe teritoriul propriu al statelor, în concordanţă cu legislaţia naţională, pentru care finanţarea necesară va fi asigurată din fondurile disponibile identificate de către fiecare parte contractantă:
- pe teritoriul României: DN 18 Sighetu Marmaţiei - frontiera de stat;
– pe teritoriul Ucrainei: H 09 - Bila Tserkva (Biserica Albă) - frontiera de stat.
(3) Părţile contractante vor realiza evaluarea impactului de mediu transfrontalier pentru proiectul „Pod peste Tisa în zona Tepliţa din Sighetu Marmaţiei“ care va face legătura între localităţile Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă din Ucraina), aşa cum este prevăzut de Convenţia privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră, adoptată la Espoo, în data de 25 februarie 1991.
(4) Părţile contractante convin ca, ulterior dării în folosinţă, să asigure condiţiile pentru exploatarea, întreţinerea şi repararea acestui pod transfrontalier.
ART. 3
Proiectul tehnic
(1) După semnarea Acordului, partea ucraineană va elabora termenii de referinţă (TOR) pentru dezvoltarea proiectului tehnic al obiectivului dezvoltat pe teritoriul statului său.
(2) Fiecare etapă a proiectului tehnic şi a construcţiei obiectivului va fi stabilită de comun acord de părţile contractante, pe bază de reciprocitate.
(3) Proiectul tehnic al obiectivului dezvoltat pe partea ucraineană va respecta legislaţia şi standardele relevante ale Uniunii Europene.
ART. 4
Protecţia mediului
(1) În vederea realizării obiectivului, părţile contractante se asigură că sunt respectate prevederile naţionale şi internaţionale în domeniul protecţiei mediului, inclusiv în ceea ce priveşte evaluarea impactului asupra mediului, protecţia apelor râului Tisa, ariile protejate, precum şi protecţia habitatelor şi a speciilor.
(2) Fiecare dintre părţile contractante va asigura faptul că scopul lucrărilor este îndeplinit prin implicarea proprie şi va obţine avizele necesare în concordanţă cu legislaţia statelor părţilor contractante, inclusiv pentru evaluarea impactului asupra mediului.
ART. 5
Fluidizare trafic
Părţile contractante vor adopta, până cel mai târziu la data intrării în funcţiune a obiectivului, măsuri menite să evite strangulările de-a lungul infrastructurii rutiere de acces, fiecare pe teritoriul statului său.
ART. 6
Sistem de control
(1) Părţile contractante convin înfiinţarea unui sistem de control al persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor sau altor bunuri, după caz, care se va realiza în punctele de trecere a frontierei situate la ambele capete ale podului, pe teritoriul Ucrainei, respectiv pe cel al României.
(2) Deschiderea punctului internaţional de trecere a frontierei Sighetu Marmaţiei (România)-Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina) se va realiza cu respectarea prevederilor articolelor 2 şi 3 din Acordul dintre Guvernul României şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei cu privire la punctele de trecere a frontierei de stat româno-ucrainene, semnat la Kiev la 2 februarie 2006.
ART. 7
Responsabilităţile părţilor contractante
(1) Partea română asigură finanţarea pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru construcţia podului rutier de frontieră peste râul Tisa între localităţile Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina) şi a infrastructurii rutiere conexe.
(2) Partea română asigură finanţarea pentru construcţia podului rutier de frontieră peste râul Tisa la graniţa de stat ucraineană şi română între localităţile Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina) şi construcţia infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul statului său.
(3) Partea ucraineană asigură finanţarea pentru construcţia infrastructurii rutiere către podul rutier de frontieră peste râul Tisa între localităţile Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina) de pe teritoriul statului său.
(4) Părţile contractante vor stabili principiile de mentenanţă a podului rutier de frontieră peste râul Tisa între localităţile Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina) printr-un acord separat.
ART. 8
Activităţi comune
(1) Toate activităţile prevăzute la articolele 7 şi 8 se desfăşoară în conformitate cu cerinţele legislaţiei României şi Ucrainei referitoare la infrastructura rutieră şi cu cerinţele potenţialelor instituţii finanţatoare.
(2) Părţile contractante încurajează participarea firmelor naţionale la toate activităţile. Aceste activităţi se desfăşoară întro manieră deschisă şi transparentă, responsabilitatea fiind distribuită în mod echitabil ambelor părţi contractante.
ART. 9
Măsuri de reglementare
(1) Persoanele care, în concordanţă cu prevederile prezentului acord, realizează activităţi sau verifică lucrări de construcţie în zona amplasamentului podului rutier de frontieră pot trece frontiera exclusiv în zona amplasamentului construcţiei, în baza unor documente de călătorie, cu condiţia includerii în listele agreate (care conţin următoarele informaţii: numele complet, data naşterii, cetăţenia, seria şi numărul documentului de călătorie şi data emiterii acestuia), fără a se obţine permise separate de şedere şi permise de muncă. Părţile contractante se vor informa reciproc cu privire la listele cu persoanele specificate în partea 1 a acestui articol.
(2) Reprezentanţii autorizaţi pentru implementarea prezentului acord pot trece frontiera între România si Ucraina în limitele perimetrului construcţiei, fizic delimitate, localizate pe teritoriile statelor părţilor contractante, exclusiv în scopul realizării activităţilor de construcţie a podului, precum şi pentru îndeplinirea activităţilor de control şi management, fără a părăsi perimetrul teritoriului statului de destinaţie, în baza documentelor de călătorie şi a permiselor în conformitate cu legile statelor părţilor contractante.
(3) Muncitorii care se ocupă de construcţia podului rutier de frontieră peste râul Tisa la graniţa de stat ucraineană şi română în zona localităţilor Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina) şi execută lucrări pe teritoriul statului celeilalte părţi contractante se vor supune normelor legale în momentul obţinerii permiselor de muncă în conformitate cu legislaţia acelui stat.
(4) În alte scopuri decât cele prevăzute la alin. (2) al prezentului articol, reprezentanţii împuterniciţi ucraineni şi români pot traversa punctele de trecere a frontierei de stat, cu respectarea tuturor condiţiilor de intrare pe teritoriile statelor părţilor contractante.
ART. 10
Tarife de trecere
Părţile contractante convin de comun acord cu privire la oportunitatea şi necesitatea aplicării unor tarife de trecere şi nivelul acestora, precum şi asupra modului de încasare şi distribuire a tarifelor încasate.
ART. 11
Asigurarea terenului de construcţie
(1) Fiecare parte contractantă asigură terenul de construcţie pe teritoriul statului său, care va fi exonerat de orice drepturi reale sau de orice alte pretenţii de drept de proprietate ale terţilor (inclusiv pentru facilităţile existente şi instalaţiile aparţinând obiectivului), şi facilitează accesul la acesta, în conformitate cu programul de construcţie.
(2) Fiecare parte contractantă facilitează obţinerea aprobărilor, avizelor sau autorizaţiilor de construcţie legate de obiectiv.
ART. 12
Proprietate
(1) Odată cu punerea podului în funcţiune:
- România va deveni proprietarul podului propriu-zis, al infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul statului său şi al punctului de trecere a frontierei de pe teritoriul României;
– Ucraina va deveni proprietarul infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul statului său şi al punctului de trecere a frontierei de pe teritoriul Ucrainei.
(2) Prevederile alineatului anterior nu vor prejudicia aplicarea prevederilor articolului 10.
(3) Odată cu punerea în funcţiune a podului, fiecare parte contractantă ia măsuri de întreţinere şi reparare a acelei părţi de infrastructură aflate în proprietatea sa.
ART. 13
Autorităţi competente
(1) Autorităţile competente ale statelor părţilor contractante pentru implementarea prezentului acord sunt:
- pentru partea contractantă română:
– Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii;
– Ministerul Finanţelor - Autoritatea Vamală Română;
şi
– Ministerul Afacerilor Interne - Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră;
– pentru partea contractantă ucraineană:
– Ministerul Comunităţilor, Teritoriilor şi Dezvoltării Infrastructurii, Agenţia de Stat pentru Restaurare şi Dezvoltarea Infrastructurii, Serviciul Vamal de Stat, Administraţia Serviciului de Stat de Grăniceri.
(2) Părţile contractante notifică reciproc orice modificare privind denumirea autorităţii competente respective.
ART. 14
Comisie mixtă
(1) Părţile contractante înfiinţează o comisie mixtă româno-ucraineană pentru construcţia podului rutier de frontieră peste râul Tisa la graniţa de stat ucraineană şi română în zona localităţilor Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina) şi aprobă regulamentul comisiei mixte. Părţile contractante numesc copreşedinţii comisiei mixte şi se informează reciproc imediat despre aceasta. Comisia mixtă va fi alcătuită din persoane autorizate ale ambelor părţi contractante, pe bază de paritate.
Fiecare copreşedinte al comisiei mixte poate convoca o reuniune sub preşedinţia sa după obţinerea acordului copreşedintelui celeilalte părţi contractante asupra acesteia. O astfel de reuniune va avea loc în termen de o lună de la data cererii de convocare.
(2) Sarcina comisiei mixte este de a clarifica şi soluţiona problemele legate de construcţia podului rutier de frontieră peste râul Tisa la graniţa de stat ucraineană şi română în zona localităţilor Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina), precum şi de a furniza recomandări părţilor contractante, în principal cu privire la:
a) construcţia şi dimensiunile podului rutier de frontieră peste râul Tisa la graniţa de stat ucraineană şi română în zona localităţilor Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina) şi ale conexiunilor la acesta;
b) stabilirea domeniului comun de activitate;
c) verificări ale proiectului de construcţie şi programului de lucru;
d) abordarea unei poziţii comune privind coordonarea curentă a lucrărilor, precum şi utilizarea materialelor şi produselor;
e) acceptarea lucrărilor de construcţie;
f) identificarea şi acordarea de garanţii pentru lucrările efectuate;
g) transferul şi acceptarea obiectului construcţiei.
(3) Fiecare copreşedinte al comisiei mixte poate solicita celeilalte părţi contractante să furnizeze documentele necesare pentru pregătirea deciziilor comisiei mixte.
(4) Fiecare copreşedinte al comisiei mixte poate invita experţi la reuniunea comisiei mixte.
(5) Comisia mixtă va desemna reprezentanţi ai autorităţilor publice competente ale ambelor părţi contractante pentru a clarifica toate aspectele legate de construcţie. Domeniul de activitate al reprezentanţilor organelor de stat competente ale părţilor contractante va fi stabilit la prima şedinţă a comisiei mixte.
(6) Comisia mixtă ia decizii cu acordul scris al părţilor contractante.
ART. 15
Reprezentanţi autorizaţi
(1) În scopul punerii în aplicare a prezentului acord şi a acordurilor bilaterale subsecvente convenite pentru asigurarea accesului antreprenorilor desemnaţi pentru ambele secţiuni ale obiectivului pe parcursul tuturor etapelor de construcţie, precum şi pentru a controla şi desfăşura activităţile, fiecare parte contractantă va prezenta celeilalte părţi contractante o listă cu reprezentanţii săi autorizaţi.
(2) Fiecare parte contractantă, în conformitate cu legislaţia naţională, garantează reprezentanţilor sus-menţionaţi accesul pe teritoriul statului său pentru a desfăşura activităţile necesare referitoare la obiectiv.
ART. 16
Acorduri bilaterale asociate
(1) Autorităţile competente ale părţilor contractante încheie următoarele acorduri bilaterale:
- pentru întreţinerea, suportul tehnic şi repararea podului rutier de frontieră peste râul Tisa la graniţa de stat ucraineană şi română în zona localităţilor Sighetu Marmaţiei (România) şi Bila Tserkva (Biserica Albă - Ucraina);
– pentru proiectarea, construirea şi exploatarea unui punct de trecere a frontierei pe teritoriile statelor părţilor contractante.
(2) Autorităţile competente ale părţilor contractante încheie acorduri bilaterale subsecvente prin care se stabilesc:
- modul de colectare şi distribuire a veniturilor;
– organismul responsabil cu auditul general (calcularea şi contabilitatea costurilor şi alte activităţi legate de audit);
– respectarea legislaţiei generale şi specifice în domeniul ariilor naturale protejate;
– alte probleme legate de exploatarea, întreţinerea şi repararea obiectivului.
ART. 17
Diferende
Orice diferend privind interpretarea şi/sau punerea în aplicare a prezentului acord şi a acordurilor bilaterale subsecvente va fi soluţionat de comisia mixtă. În cazul în care comisia mixtă nu poate soluţiona diferendul, acesta va fi soluţionat prin consultări între părţile contractante, pe cale diplomatică.
ART. 18
Intrarea în vigoare şi amendarea Acordului
(1) Prezentul acord se încheie pe perioadă nedeterminată şi intră în vigoare la data primirii de către oricare dintre părţile contractante a ultimei notificări scrise privind finalizarea procedurilor interne, necesare pentru intrarea sa în vigoare.
(2) Prezentul acord poate fi modificat şi completat prin acordul reciproc scris al părţilor contractante, care va fi formalizat prin protocoalele relevante, care fac parte integrantă din prezentul acord. Modificările intră în vigoare în conformitate cu alineatul (1) al prezentului articol.
(3) Semnat la Kiev la 18 octombrie 2023, în două exemplare originale în limbile română, ucraineană şi engleză, toate textele fiind egal autentice. În caz de divergenţe în interpretarea prevederilor prezentului acord, textul în limba engleză va prevala.
Pentru Guvernul României,
Ionel Scrioşteanu,
secretar de stat în cadrul
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii
Pentru Cabinetul de Miniştri al Ucrainei,
Oleksandr Kubrakov,
viceprim-ministru pentru restaurarea Ucrainei,
ministrul comunităţilor, teritoriilor şi dezvoltării infrastructurii
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: