Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACORD din 11 mai 1991  intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ungaria privind stabilirea unui regim de CER DESCHIS    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ACORD din 11 mai 1991 intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ungaria privind stabilirea unui regim de CER DESCHIS

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 17 decembrie 1991

Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ungaria, denumite in continuare parti,
reamintind angajamentele lor asumate in cadrul Conferintei pentru Securitate si Cooperare in Europa de a promova o mai mare deschidere si transparenta a activitatilor lor militare si de a intari securitatea prin masuri de crestere a increderii si securitatii,
urmarind sa puna in aplicare in relatiile lor bilaterale, in plus fata de prevederile Documentului de la Viena din 1990 al Negocierilor privind masuri de crestere a increderii si securitatii, alte masuri de cooperare pentru intarirea increderii si securitatii,
reafirmind dorinta lor de a contribui in continuare la incheierea cu succes a negocierilor Conferintei privind CERUL DESCHIS, asa cum s-a prevazut in Carta de la Paris pentru o Noua Europa,
convinse ca un regim bilateral de CER DESCHIS aplicat cu succes constituie o experienta valoroasa pentru elaborarea unui tratat privind CERUL DESCHIS si ca functionarea simultana a celor doua regimuri va conduce la incredere si securitate sporita,
luind nota de faptul ca un regim de CER DESCHIS si aplicarea sa cu succes ar incuraja deschiderea reciproca a statelor parti, ar spori previzibilitatea activitatilor lor militare si ar intari increderea intre ele,
convinse ca regimul de CER DESCHIS va fi aplicat pe o baza reciproca si echitabila care va proteja interesul fiecarui stat parte,
luind nota de posibilitate de a folosi rezultatele unor astfel de survolari pentru a imbunatati deschiderea si transparenta, a intari increderea si securitatea si a imbunatati verificarea masurilor actuale si viitoare de control al armamentelor, promovind astfel respectarea acestora,
luind nota de faptul ca functionarea unui regim de CER DESCHIS nu va aduce prejudicii statelor care nu sint parti la acest acord,
considerind ca un regim eficient de CER DESCHIS va duce la consolidarea relatiilor imbunatatite de buna vecinatate intre statele parti,

au convenit cele ce urmeaza:

ART. 1
Definitii
Pentru scopurile acestui acord si anexelor sale:
1. Termenul membru al echipajului de zbor inseamna o perioada din oricare din cele doua state parti care a fost desemnata si acceptata potrivit articolului 19 al acestui acord si care indeplineste atributii legate de functionarea sau intretinerea avionului de observare sau a senzorilor acestuia si care participa ca membru al echipajului de zbor al avionului de observare pe timpul zborului de observare, sau care este supraveghetor-inspectori.
2. Termenul membru al echipajului de observare inseamna o persoana a partii observatoare care a fost desemnata si acceptata in conformitate cu articolul 19 al acestui acord si care indeplineste atributii legate de functionarea senzorilor avionului de observare al partii observate si care participa ca membru al echipajului de zbor al avionului de observare al partii observate pe timpul zborului de observare.
3. Termenul supraveghetor in zbor inseamna o persoana desemnata de partea observata sa fie la bordul avionului de observare pe timpul zborului de observare si care isi indeplineste atributiile in conformitate cu anexa D.
4. Termenul plan de zbor inseamna un plan de zbor al partii observatoare care intruneste cerintele articolului 6.
5. Termenul spatiu aerian riscant inseamna zone ale partii observate in care exista pericole invizibile sau neobisnuite pentru siguranta avionului. Spatiul aerian riscant include zone interzise, zone cu restrictii si zone periculoase, stabilite in interesul sigurantei zborului, sigurantei publice si protectiei mediului inconjurator si publicate de partea observata in conformitate cu regulile O.A.C.I. in Publicatia de Informatii Aeronautice (A.I.P.).
6. Termenul inspector inseamna o persoana desemnata de partea observata sau de partea observatoare pentru a efectua inspectii ale avionului de observare, echipamentului si senzorilor acestuia, in conformitate cu articolul 9 si anexa C.
7. Termenul echipa de inspectie inseamna un grup de inspectori desemnati de partea observata sau partea observatoare sa efectueze inspectia avionului de observare, echipamentului si senzorilor acestuia, in conformitate cu art. 9 si anexa C.
8. Termenul supraveghetor-inspectori inseamna un reprezentant desemnat de partea observatoare sau partea observata, care a fost autorizat sa supravegheze toate activitatile inspectorilor si ale echipei de inspectie pe timpul inspectiilor si sa indeplineasca indatoriri specifice in conformitate cu articolul 9 si anexa C.
9. Termenul inspectie inseamna acea activitate descrisa si efectuata potrivit articolului 9 si anexei C.
10. Termenul perioada de inspectie inseamna perioada de timp in care echipa de inspectie inspecteaza avionul de observare, echipamentul si senzorii acestuia, in conformitate cu articolul 9 si anexa C.
11. Termenul avion de observare inseamna un avion neinarmat, cu aripa fixa, apt sa transporte doi supraveghetori de zbor ai partii observate, in plus fata de membrii echipajului sau de zbor. Un avion este considerat neinarmat cind nu transporta nici un fel de armament (munitii) de nici un tip sau echipamente destinate pentru intrebuintarea armamentului.
12. Termenul zbor de observare inseamna un zbor si orice escale aferente pentru realimentare, efectuate in conformitate cu prevederile si restrictiile acestui acord, de catre un avion de observare deasupra teritoriului partii observate.
13. Termenul parte observata inseamna o parte deasupra teritoriului careia este efectuat un zbor de observare.
14. Termenul parte observatoare inseamna o parte care efectueaza un zbor de observare.
15. Termenul punct de intrare inseamna aerodromul (aerodromurile) de pe teritoriul fiecarei parti care este (sint) desemnat(e) in anexa B pentru sosirea avionului de observare pe teritoriul partii observate.
16. Termenul punct de iesire inseamna aerodromul (aerodromurile) de pe teritoriul fiecarei parti care este (sint) desemnat(e) in anexa B pentru plecarea avionului de observare de pe teritoriul partii observate.
17. Termenul echipamente de observare permise inseamna echipamente de observare de la bordul avionului de observare descrise in anexa E.
18. Termenul cota inseamna numarul de zboruri de observare pe care fiecare parte se angajeaza sa le accepte anual (cota pasiva) si numarul de zboruri de observare pe care fiecare parte va avea dreptul sa le efectueze anual (cota activa), asa cum se prevede in anexa A.
19. Termenul culoar de intrare inseamna punctul obligatoriu de raport specificat si publicat de partea observata in anexa B, prin care avionul de observare va intra in spatiul aerian al partii observate.
20. Termenul culoar de iesire inseamna un punct obligatoriu de raport specificat si publicat de partea observata in anexa B, prin care avionul de observare va parasi spatiul aerian al partii observate.
21. Termenul Ruta a Serviciului de Dirijare a Traficului Aerian (A.T.S.) inseamna o ruta specifica, stabilita pentru canalizarea fluxului de trafic conform prevederilor Serviciului de Dirijare a Traficului Aerian.
ART. 2
Drepturi si obligatii fundamentale ale partilor
1. Fiecare parte va avea dreptul sa efectueze zboruri de observare in conformitate cu prevederile acestui acord.
2. Fiecare parte se angajeaza sa permita zboruri de observare deasupra teritoriului sau in conformitate cu prevederile acestui acord.
3. Fiecare parte poate efectua zboruri de observare cu propriul avion de observare sau cu avionul de observare al celeilalte parti.
4. Zonele cu spatiu aerian riscant sint exceptate, in conformitate cu prevederile articolelor 1 si 8 si anexei G.
ART. 3
Cotele de zboruri de observare
1. In scopul indeplinirii obiectivelor acestui acord, fiecare parte va avea dreptul sa efectueze si isi asuma obligatia sa accepte un numar convenit de zboruri de observare, in conformitate cu anexa A.
2. Numarul zborurilor de observare pe care o parte va putea sa le efectueze va fi egal cu numarul de zboruri pe care aceasta va fi solicitata sa le accepte.
ART. 4
Avionul de observare
In timpul efectuarii zborurilor in baza prezentului acord, avionul de observare se va conforma prevederilor acestui acord.
In afara de cazul in care contravine prevederilor prezentului acord, avionul de observare se va conforma, de asemenea, cu:
a) standardele publicate si practica recomandata a O.A.C.I;
b) procedurile si directivele nationale publicate ale partii observate privind controlul traficului pentru siguranta zborului; si
c) instructiunile autoritatilor de control al traficului aerian si serviciilor de control terestru.
ART. 5
Proceduri inainte si dupa zborul de observare
1. La intrarea in vigoare a prezentului acord, fiecare parte va comunica celeilalte parti urmatoarele informatii:
a) aerodromurile pentru cazuri de urgenta situate intre culoarele sale de intrare si punctele sale de intrare si intre punctele sale de iesire si culoarele sale de iesire;
b) procedurile instrumentale de aterizare si decolare pentru:
- punctele sale de intrare si de iesire;
- aerodromurile sale de rezerva din apropierea punctelor de intrare si de iesire;
- aerodromurile adecvate aflate de-a lungul rutei de zbor, care pot fi folosite in caz de urgenta.
2. Fiecare parte va notifica prompt celeilalte parti orice actualizari si amendamente la astfel de informatii.
3. O parte poate schimba locul punctelor sale de intrare si/sau iesire la 3 luni de la notificarea prealabila a celeilalte parti.
4. Pentru a efectua un zbor de observare partea observatoare va notifica partii observate ora estimata de sosire a avionului sau de observare la punctul de intrare al partii observate. O asemenea notificare va fi facuta cu cel putin 24 de ore inainte de ora estimata de sosire.
5. Notificarea catre partea observata va cuprinde, de asemenea, tipul si modelul avionului care urmeaza sa soseasca, numarul de inregistrare si indicativul sau, precum si numele si prenumele, tipul de pasaport, numarul si functia fiecarui membru al echipajului de zbor.
6. In cazul in care partea observatoare intentioneaza sa foloseasca avionul de observare al partii observate, aceasta va prezenta cererea sa cu 7 zile inainte de ora propusa de incepere a zborului de observare.
7. La incheierea zborului de observare, avionul de observare va parasi teritoriul partii observate de la punctul de iesire. Zborul de plecare de la punctul de iesire va incepe nu mai tirziu de 24 de ore de la incheierea zborului de observare, in afara de cazul cind conditiile meteorologice sau navigabilitatea avionului de observare nu permit aceasta.
ART. 6
Planurile de zbor si efectuarea zborurilor de observare
1. In termen de 6 ore de la sosirea avionului de observare sau a echipajului de observare la punctul de intrare, partea observatoare va prezenta partii observate un plan de zbor pentru zborul de observare propus. Partea observata va examina si aproba sau va modifica si aproba, cit mai curind posibil, planul de zbor propus, in conformitate cu prevederile acestui acord.
2. Zborul de observare va fi efectuat in conformitate cu planul de zbor aprobat si cu aprobarile si instructiunile controlorilor de trafic aerian ai partii observate.
3. Planul de zbor va avea continutul conform anexei nr. 2 a Conventiei asupra Aviatiei Civile Internationale (Chicago, 1944) si va fi in forma specificata de Documentul O.A.C.I. 4444-RAC/501. Regulile aerului si serviciilor de trafic aerian, amendate sau revizuite.
4. Planul de zbor va cere si va asigura ca:
a) durata planificata a zborului de observare sa nu depaseasca durata zborurilor de observare prevazuta in anexa A;
b) zborul de observare sa inceapa nu mai devreme de 16 ore si nu mai tirziu de 48 ore de la prezentarea planului de zbor partii observate;
c) avionul de observare sa zboare pe o ruta directa intre coordonatele sau reperele de navigatie desemnate in planul de zbor si sa treaca pe la fiecare coordonata sau reper de navigatie in ordinea secventiala prevazuta in planul de zbor; si
d) avionul de observare sa nu amine, intirzie sau temporizeze altfel plecarea de la orice punct de pe traiectul planului de zbor aprobat si nici sa nu intrerupa fara motiv intemeiat fluxul normal al traficului aerian, cu exceptia cazurilor cind:
- este permisa potrivit planului de zbor aprobat;
- este necesara pentru sosirea la sau plecarea de la aerodromurile desemnate in timp ce se executa procedurile publicate sau instructiunile primite de la controlul traficului aerian;
- se primesc instructiuni de la controlul traficului aerian;
- se impune din motive de siguranta a zborului;
- traiectele de zbor pot fi intersectate, cu conditia ca nici un punct de intersectie sa nu fie traversat mai mult decit o data pe timpul zborului de observare.
5. Partea observata va asigura ca membrilor echipajului de zbor sa li se dea informatiile cele mai recente ale partii observate despre conditiile meteorologice si siguranta zborurilor care privesc planul de zbor pentru fiecare zbor de observare, inclusiv avize catre piloti, proceduri privind regulile internationale de zbor si informatii despre aerodromurile de rezerva si de urgenta, dispuse de-a lungul rutei de zbor, prevazute in planul de zbor aprobat.
6. Toate zborurile de observare vor fi efectuate in conformitate cu prevederile acestui acord si cu standardele si practicile recomandate de O.A.C.I., precum si cu luarea corespunzatoare in consideratie a diferentelor existente in regulile si reglementarile nationale, publicate in A.I.P. sau in conformitate cu cerintele nationale privind controlul traficului aerian si de zbor, asupra caruia echipajul zborului de observare va fi informat.
7. In cazul in care avionul de observare face o deviere de la planul de zbor, permisa de articolul 13 al acestui acord, timpul aditional de zbor rezultat din aceasta deviere nu va fi calculat in durata specificata in anexa A.
ART. 7
Senzori
1. Fiecare parte va putea folosi pe timpul zborurilor de observare orice senzor necesar pentru atingerea obiectivelor acestui acord, care este inscris in anexa E. Senzorii care nu sint inscrisi in anexa E sint interzisi si nu vor fi la bordul avionului de observare.
2. Partile se angajeaza sa foloseasca aceleasi tipuri de senzori, de capacitate comparabila si, in acest scop, sa inlesneasca accesul la asemenea senzori, pentru a fi folositi de catre cealalta parte.
3. Avionul de observare va fi echipat cu aceeasi senzori, cind este folosit, la cerere, de cealalta parte.
4. Datele culese de senzori in timpul zborurilor de observare vor ramine incapsulate la bordul avionului de observare pina la terminarea zborului de observare. Sint interzise orice operatiuni de legare a datelor senzorilor.
5. Asa cum se prevede in paragraful 4 al articolului 16 al acestui tratat, o parte poate utiliza un tip sau un model de senzor neinscris in anexa E pentru sau in legatura cu un zbor de observare dupa:
a) primirea aprobarii Comisiei Consultative Romano-Ungare CER DESCHIS (C.C.R.U.C.D.); si
b) punerea la dispozitie, spre examinare, inainte de zbor, celeilalte parti, a unui tip sau model reprezentativ al unui asemenea senzor, in conformitate cu prevederile anexei E.
6. Fiecare parte care foloseste un avion de observare va asigura ca senzorii sa functioneze conform caracteristicilor si ca aceste caracteristici sa corespunda cerintelor convenite.
ART. 8
Spatiul aerian riscant
1. Avionul de observare poate efectua zboruri de observare oriunde deasupra teritoriului partii observate in conformitate cu articolele 2 si 6.
2. Spatiul aerian riscant trebuie anuntat public. Asemenea anunturi publice trebuie sa specifice pericolele pentru avionul de observare si membrii echipajului de zbor. Fiecare parte va asigura ca asemenea anunturi publice privind spatiul aerian riscant sint aduse prompt la cunostinta celeilalte parti cu ajutorul sursei desemnate de parte in anexa G.
3. Spatiul aerian riscant anuntat in anexa G trebuie luat in considerare de partea observatoare la pregatirea planului unui zbor de observare.
4. Fiecare parte poate introduce amendamente si adaugiri la anexa G, aducind aceasta la cunostinta celeilalte parti.
5. La nevoie, partea observata va informa membrii echipajului de zbor in timpul pregatirii pentru zborul de observare asupra noului spatiu aerian riscant, indicind cauzele restrictiilor introduse.
6. In cazul in care planul de zbor al partii observatoare solicita survolul spatiului aerian riscant al partii observate, partea observata va aproba planul de zbor daca este in conformitate cu articolul 6, dar il poate amenda astfel incit sa specifice altitudinea minima de siguranta deasupra spatiului aerian riscant. Aceasta altitudine minima de siguranta va face parte din planul de zbor. Daca nu exista altitudine minima sigura corespunzatoare cerintelor de siguranta aeriana, partea observata va propune o ruta de zbor alternativa cit mai aproape de spatiul aerian riscant pe care o permit cerintele de siguranta aeriana. Ca alternativa, partea observata poate propune ca timpul pentru sosirea avionului de observare deasupra spatiului aerian riscant sa fie modificat astfel incit sa corespunda cerintelor de siguranta a zborului. Asemenea alternativa privind ruta sau timpul zborului va fi incorporata in planul de zbor revizuit si aprobat de partea observata.
7. Partea observatoare poate alege fie sa efectueze zborul de observare pe baza unui plan de zbor amendat, evitind spatiul aerian riscant respectiv, fie sa anuleze zborul de observare. In aceasta ultima situatie, avionul de observare sau echipajul de observare va parasi teritoriul partii observate in conformitate cu articolul 5 si survolul nu va fi inregistrat in cota nici uneia dintre parti.
8. In cazul in care partea observatoare informeaza partea observata ca refuzul accesului la orice portiune din spatiul aerian riscant al partii observate nu a fost justificat pe baza de considerente de siguranta aeriana si daca problema nu este solutionata pe canale diplomatice, partea observatoare poate ridica aceasta problema, spre examinare, in cadrul Comisiei Consultative Romano-Ungare CER DESCHIS, conform articolului 16 al acestui acord.
ART. 9
Inspectia avionului si senzorilor
Cind un zbor de observare se efectueaza folosind un avion de observare al partii observatoare, la inminarea planului de zbor, daca nu se convine altfel intre partile observata si observatoare, echipa de inspectie a partii observate poate inspecta avionul de observare, insotita de supraveghetorii-inspectori ai partii observatoare, pentru a determina daca exista orice echipament interzis pe avionul de observare. O asemenea inspectie se va termina cu cel putin 3 ore inainte de inceperea planificata a zborului de observare prevazuta in planul de zbor. Toate aceste inspectii vor fi efectuate in conformitate cu anexa C.
ART. 10
Supraveghetori de zbor in avionul de observare
Partea observata va avea dreptul sa aiba doi supraveghetori de zbor la bordul avionului de observare pe timpul fiecarui zbor de observare, in conformitate cu anexa D. Asemenea supraveghetori de zbor vor avea dreptul de acces la toate partile avionului de observare pe timpul zborului de observare. Supraveghetorii de zbor vor avea drepturile si obligatiile mentionate in anexa D. In exercitarea functiilor lor, supraveghetorii de zbor nu se vor amesteca in activitatile membrilor echipajului de zbor.
ART. 11
Service si intretinere la avionul de observare
1. Partea observata, la cerere, va asigura:
a) combustibilul, service-ul si intretinerea, furnizate normal avioanelor comerciale, pentru avionul de observare, la punctul de intrare sau de iesire si la orice alt punct de realimentare prestabilit, specificat in planul de zbor; si
b) masa si facilitati pentru odihna membrilor echipajului de zbor al avionului de observare.
2. La cererea partii observatoare, pot fi convenite intre parti si alte servicii pentru a garanta realizarea efectiva a zborului de observare. Daca apare necesitatea unei cereri tehnice neprevazute pentru avionul de observare, parte observata va acorda neintirziat sprijinul necesar. Cu privire la serviciile obtinute se va intocmi un protocol intre un supraveghetor-inspectori al partii observatoare si un imputernicit oficial al partii observate, la punctul de intrare sau iesire.
3. Partea observatoare va rambursa partii observate costurile obisnuite si rezonabile privind combustibilul, intretinerea, service-ul, masa si facilitatile pentru cazare. Valoarea rambursarii va fi convenita intre parti in fiecare caz in parte si va reprezenta o estimare echitabila a costurilor unor asemenea servicii la momentul acordarii lor excluzind impozitele, taxele, cheltuielile vamale sau alte cheltuieli similare.
4. Partea observatoare va rambursa partii observate costurile privind folosirea avionului de observare al partii observate. Partea observata va informa in prealabil partea observatoare asupra costului estimativ al orei de zbor cu avionul de observare.
5. Asemenea cheltuieli nu vor fi mai mari decit acelea pe care partea observata le-ar percepe ea insasi pentru acelasi serviciu.
ART. 12
Interzicerea, corectarea sau scurtarea zborurilor de observare
1. Partea observata, notificind aceasta partii observatoare, poate sa interzica, inainte de inceperea sa, ori sa corecteze sau sa scurteze, in mod nedaunator, dupa inceperea sa, orice zbor de observare care:
a) nu este permis de termenii anexei A;
b) nu are planul de zbor completat in conformitate cu acest acord;
c) soseste la punctul de intrare in mai putin de 24 ore de la notificarea ceruta de articolul 5 al acestui acord;
d) nu ajunge la punctul de intrare in 6 ore de la timpul estimativ de sosire, mentionat in notificarea amintita;
e) deviaza de la planul de zbor, cu exceptia cazurilor permise de articolul 13 al acestui acord;
f) este efectuat de un avion, altul decit un avion de observare; sau
g) in alt fel, nu corespunde termenilor, conditiilor, prevederilor si restrictiilor acestui acord.
2. Partea observata poate corecta sau scurta in spatiul sau aerian un zbor la punctul de intrare sau la punctul de iesire, care deviaza de la ruta directa ceruta de articolul 6.
3. Cind partea observata interzice, corecteaza sau scurteaza un zbor de observare in conformitate cu acest articol, ea trebuie sa transmita partii observatoare, in scris, pe canalele diplomatice obisnuite, o explicatie pentru actiunea sa.
4. Un zbor de observare care a fost interzis nu va fi inregistrat in cota-partii observate. Un zbor de observare propus care a fost corectat sau scurtat nu va fi inregistrat in cota-partii observate.
5. Problemele care apar potrivit acestui articol pot fi prezentate Comisiei Consultative Romano-Ungare CER DESCHIS spre rezolvare, asa cum se prevede in articolul 16 al acestui acord.
ART. 13
Devieri si cazuri de urgenta
1. In pofida oricaror altor prevederi ale acestui acord, devierile unui avion de observare de la planul de zbor sau de la rutele catre si de la punctele de intrare si iesire, care sint necesare (a) din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile, (b) instructiunilor controlului de trafic aerian pentru siguranta zborului sau (c) din cauza dificultatilor tehnice ale avionului sau altor evenimente dincolo de controlul partii observatoare, nu vor fi considerate o incalcare a acestui acord si nu vor constitui temeiuri pentru corectarea, scurtarea sau interzicerea de catre partea observata a unui zbor de observare, a unui zbor care soseste la punctul de intrare sau a unui zbor care paraseste punctul de iesire.
2. Partea observata va acorda oricarui avion de observare care declara o situatie de urgenta intreaga gama a dificultatilor de pericol si deviere pentru a asigura ajungerea cit mai rapida la cel mai apropiat aerodrom adecvat. O investigare complexa a declaratiei va fi efectuata in conformitate cu regulile partii observate, cu participarea partii observatoare, intr-un loc la alegerea partii observate.
3. In cazul unui accident, care implica avionul de observare pe teritoriul partii observate, partea observata va conduce operatiunile de cautare si salvare, in conformitate cu propriile reglementari si proceduri pentru asemenea operatii. O investigare completa a accidentului de catre partea observata va fi efectuata in conformitate cu reglementarile partii observate, cu participarea partii observatoare, intr-un loc la alegerea partii observate. La incheierea investigatiei, toate sfarimaturile si resturile avionului de observare, echipamentului si senzorilor, daca au fost gasite si recuperate, vor fi returnate partii observatoare, daca cere aceasta.
ART. 14
Neamestec
1. Nici o parte nu va folosi nici un aparat sau echipament care sa stinjeneasca functionarea avionului de observare si a senzorilor sau efectuarea in siguranta a zborului de observare.
ART. 15
Folosirea informatiei
1. Informatia culeasa prin zborurile de observare va fi folosita in exclusivitate pentru atingerea scopurilor acestui acord.
2. Atit partea observatoare cit si partea observata va primi cite un set complet de date obtinute ca rezultat al prelucrarii materialelor de observare.
3. Materialele de observare obtinute ca rezultat al zborului de observare vor fi prelucrate in conformitate cu prevederile anexei H.
4. Informatia obtinuta de o parte ca rezultat al zborurilor de observare nu trebuie sa fie folosita in detrimentul securitatii sau al altor interese ale celeilalte parti si nu trebuie sa fie transferata nici unui stat tert.
ART. 16
Comisia Consultativa Romano-Ungara CER DESCHIS
1. Pentru a promova obiectivele si aplicarea prevederilor acestui acord, partile stabilesc Comisia Consultativa Romano-Ungara CER DESCHIS, denumita in continuare comisia.
2. Comisia va lua hotariri si va intreprinde actiuni pe baza acordului partilor.
3. Fiecare parte poate ridica in fata comisiei orice problema privind respectarea obligatiilor din acest acord.
4. Partile se vor intilni in cadrul comisiei pentru:
a) a conveni asemenea masuri tehnice si administrative conform cu prezentul acord, care pot fi necesare pentru a asigura viabilitatea si eficienta acestui acord;
b) a examina problemele referitoare la respectarea obligatiilor asumate prin acest acord;
c) a conveni actualizari ale anexelor, care prevad aceasta; si
d) a examina problemele ridicate de o parte, conform acestui acord.
5. Prevederile generale privind functionarea comisiei sint mentionate in anexa F.
ART. 17
Notificari
1. Cu exceptia situatiei in care se prevede altfel, partile vor transmite notificarile cerute de acest acord pe canale diplomatice.
ART. 18
Raspunderea
1. O parte va fi in conformitate cu dreptul international si practica internationala, raspunzatoare sa plateasca compensatii pentru daunele cauzate celeilalte parti ori persoanelor fizice sau juridice ori proprietatii lor, in cursul aplicarii acestui acord.
ART. 19
Membrii echipajului de zbor si membrii echipei de inspectie
1. Membrii echipajului de zbor si membrii echipei de inspectie vor fi desemnati de fiecare parte in modul urmator:
a) In termen de 30 de zile de la semnarea acestui acord, fiecare parte va transmite celeilalte parti, spre examinare. o lista a membrilor echipajelor de zbor si membrilor echipelor de inspectie propusi, care vor efectua zboruri de observare pentru acea parte. Aceasta lista nu va cuprinde mai mult de 30 persoane si va contine numele si prenumele, data nasterii, gradul, functia si tipul pasaportului pentru fiecare persoana de pe lista. Fiecare parte va avea dreptul sa amendeze lista sa de membri ai echipajelor de zbor si membri ai echipelor de inspectie. Fiecare parte va trebui sa transmita celeilalte parti lista sa amendata a membrilor echipajelor de zbor si membrilor echipelor de inspectie;
b) Daca orice persoane de pe lista originala sau lista amendata sint inacceptabile pentru cealalta parte aceasta va notifica, in termen de 14 zile, partii care a transmis lista ca asemenea persoane nu vor fi acceptate ca membri ai echipajului de zbor si membri ai echipelor de inspectie. Persoanele nedeclarate inacceptabile in termen de 14 zile sint considerate acceptate ca membri ai echipajelor de zbor si membri ai echipelor de inspectie. In cazul in care o parte considera ulterior ca un membru al echipajului de zbor sau un membru al echipei de inspectie este inacceptabil, acea parte va notifica aceasta celeilalte parti, care a desemnat membrul echipajului de zbor sau membrul echipei de inspectie si care, in termen de maximum 2 zile lucratoare, va elimina persoana respectiva de pe lista sa de membri ai echipajelor de zbor si membri ai formatiunilor de inspectie.
2. Pentru a-si exercita functiile efectiv, in scopul aplicarii acordului, membrilor echipajelor de zbor si membrilor echipelor de inspectie li se vor acorda inviolabilitatea si imunitatile mentionate in articolele 29 si 30 paragraful 2 cu privire la documente si corespondenta si articolul 31 din Conventia asupra relatiilor diplomatice de la Viena, din 18 aprilie 1961. Asemenea inviolabilitate si imunitati vor fi acordate pe intreaga perioada de la sosirea membrilor echipajului de zbor si membrilor echipei de inspectie pe teritoriul partii observate si pina la plecarea lor de pe acest teritoriu si ulterior cu privire la actele intreprinse anterior, in exercitarea functiilor lor oficiale ca membri ai echipajelor de zbor sau membri ai echipelor de inspectie.
Imunitatea de jurisdictie poate fi ridicata de catre partea observatoare in aceste cazuri cind este de parere ca imunitatea ar impiedica cursul justitiei si ca poate fi ridicata fara a aduce prejudicii acordului. O asemenea renuntare trebuie intotdeauna sa fie expresa. Fara a aduce prejudicii inviolabilitatii si imunitatilor lor sau drepturilor partii observatoare, potrivit acestui acord, este datoria membrilor echipajului de zbor si a membrilor echipei de inspectie sa respecte legislatia si reglementarile partii observate.
3. Membrilor echipajului de zbor si membrilor echipei de inspectie al unei parti li se va permite sa aduca pe teritoriul partii observate fara plata nici unei taxe vamale sau altor taxe aferente, articole de uz personal, cu exceptia articolelor al caror import sau export este interzis de lege sau controlat prin reglementari de carantina.
4. In cazul ca fie partea observatoare, fie partea observata, considera ca a existat o incalcare sau un abuz privind inviolabilitatea sau imunitatile acordate in baza acestui articol, acea parte poate inainta comisiei un raport in care sa precizeze natura problemei, spre examinare.
ART. 20
Ratificare, intrare in vigoare
1. Prezentul acord face obiectul ratificarii, in conformitate cu procedurile constitutionale ale fiecarei parti.
2. Acest acord va intra in vigoare la schimbarea instrumentelor de ratificare.
ART. 21
Amendamente, masuri de aplicare, examinare periodica
1. Fiecare parte poate propune amendamente la acest acord. Amendamentele convenite vor intra in vigoare in conformitate cu procedurile mentionate la articolul 20 care reglementeaza intrarea in vigoare a acestui acord.
2. Orice hotarire luata de comisie potrivit subparagrafelor a) sau c) ale paragrafului 4 al articolului 16 nu va fi considerata amendament la acest acord.
3. In termen de 60 de zile de la semnarea unui tratat multilateral CER DESCHIS, se va tine o sesiune de aplicare in continuare a acestui acord.
ART. 22
Durata, denuntare
1. Acest acord va avea o durata nelimitata.
2. Fiecare parte poate sa denunte acest acord daca hotaraste ca evenimentele extraordinare legate de problematica acestui acord au pus in pericol interesele sale supreme. O parte care intentioneaza sa denunte acordul va notifica hotarirea ei celeilalte parti cu cel putin 6 luni inainte de denuntarea sa.
3. In cazul in care o parte notifica hotarirea sa de a denunta acest acord in conformitate cu paragraful 2 al acestui articol, o sedinta a comisiei va fi convocata de catre parti, in termen de 30 de zile de la primirea unei asemenea notificari, pentru a examina aspectele practice referitoare la denuntarea acordului.
ART. 23
Inregistrare
Acest acord va fi inregistrat conform articolului 102 al Cartei Organizatiei Natiunilor Unite.
ART. 24
Acest acord contine 24 articole si anexele A-H, toate formind parte integranta a acestui acord.
Incheiat la Bucuresti, la 11 mai 1991, in doua exemplare, fiecare in limbile romana si ungara, ambele texte fiind egal autentice.

Pentru
Guvernul Romaniei
Dr. Teodor Melescanu

Pentru
Guvernul Republicii Ungaria
Dr. Ferenc Somogyi



ANEXA A

(COTA DE ZBORURI)
Romania: Ungaria:
Numarul zborurilor de observare pe an: 4 4
Durata maxima a zborurilor de observare: 3 ore 3 ore
Distanta maxima a zborului de observare: 1.200 km 1.200 km

Aceasta anexa poate fi examinata si actualizata de comisie. Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.


ANEXA B
Romania: Ungaria:

Punctele de intrare si iesire: Bucuresti- Budapesta-
Otopeni Ferihegy
Timisoara Szolnok

Culoare de intrare si plecare: - Toate culoarele de intrare si plecare
existente de-a lungul granitei
romano-ungare, publicate in A.I.P.

Rutele aeriene spre si de la - Caile aeriene internationale
punctele de intrare si iesire:
Limbile folosite pe timpul - romana, ungara si engleza.
informarilor:


Aceasta anexa poate fi examinata si actualizata de comisie.
Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.

ANEXA C

(INSPECTII)

Urmatoarele proceduri vor reglementa inspectia avionului de observare efectuata de catre echipa de inspectie, pentru a constata daca la bordul avionului de observare se afla vreun echipament interzis, conform articolului 9 al acordului.
1. Dupa sosirea avionului de observare la punctul de intrare, echipa de inspectie va face, la cererea supraveghetorilor-inspectori, o informare asupra modului in care echipa de inspectie intentioneaza sa inspecteze avionul de observare, inclusiv, dar nu limitat la acestea, in legatura cu orice masuri de siguranta referitoare la activitatile echipei de inspectie si va intreprinde urmatoarele masuri:
a) preda supraveghetorilor-inspectori o lista a membrilor echipei de inspectie, care nu vor depasi 10 persoane, in afara de cazul cind se convine altfel de catre partea observatoare si partea observata, si o declaratie privind functia generala, pe timpul inspectiei, a fiecarui membru al echipei de inspectie; si
b) preda supraveghetorilor-inspectori o lista a fiecarui articol al echipamentului de inspectie care urmeaza a fi folosit de echipa de inspectie pentru efectuarea inspectiei, care vor fi limitate la urmatoarele articole:
(i) blitzuri;
(ii) camere video si aparate foto;
(iii) agende, aparate de inregistrare, rigle, stilouri si creioane;
(iv) aparate portabile de inregistrare audio, a caror folosire va fi limitata la inregistrarea activitatilor de inspectie;
(v) senzori in infrarosu de tip pasiv;
(vi) echipament cu ultrasunete;
(vii) aparate de masurare a lentilelor;
(viii) aparate de masurare a diametrelor interioare;
(ix) alte echipamente specializate de masurare, aprobate de supraveghetorii-inspectori si adecvate pentru inspectia tipului respectiv de avion de observare, echipamentului si senzorilor inspectati; si
(x) alt echipament, asa cum a fost aprobat in scris de supraveghetori-inspectori pentru acea inspectie; si
c) efectueaza, cu participarea supraveghetorilor-inspectori, un inventar al fiecarui echipament de inspectie inscris pe lista predata de echipa de inspectie, conform subparagrafului 1 b) al acestei anexe si examineaza cu supraveghetorii-inspectori procedurile de calcul pe care supraveghetorii-inspectori le vor urma conform paragrafului 9 al acestei anexe pentru a confirma ca fiecare articol al echipamentului de inspectie adus la bordul avionului de observare de catre echipa de inspectie a fost scos din avionul de observare la incheierea inspectiei.
2. La predarea planului de zbor, daca nu se convine altfel intre partea observata si partea observatoare, echipa de inspectie a partii observate poate inspecta avionul de observare, insotita de supraveghetorii-inspectori ai partii observatoare, pentru a constata daca exista vreun echipament interzis in avionul de observare. Toate asemenea inspectii vor fi efectuate in conformitate cu articolul 9 si anexa C.
3. Echipa de inspectie va fi insotita, pe parcursul intregii inspectii a avionului de observare, de catre supraveghetorii-inspectori pentru a confirma ca inspectia este efectuata in conformitate cu prevederile acestei anexe. Echipa de inspectie va inlesni indeplinirea acestei indatoriri de catre supraveghetorii-inspectori. Supraveghetorii-inspectori vor inlesni inspectia avionului de observare, echipamentului sau si senzorilor acestuia, de catre echipa de inspectie.
4. In efectuarea inspectiei sale, echipa de inspectie va avea acces deplin la intregul exterior si interior al avionului de observare si la echipamentul acestuia. Un asemenea acces se va asigura, dar nu limita, la urmatoarele:
a) cabina de pilotaj;
b) compartimentul de operare a echipamentului de observare;
c) sectiunea compartimentului din coada avionului;
d) sectiunea ermetica a fuzelajului anterior;
e) aripi;
f) motoare;
g) fuzelaj; si
h) compartimente cargo si bagaje.
5. In cursul efectuarii inspectiei sale, echipa de inspectie va avea acces deplin la senzori. Intregul acces la senzori si echipamentul electronic asociat acestor senzori din exteriorul sau interiorul avionului de observare se va face prin panourile de acces, unde asemenea panouri de acces sint destinate a fi deschise, indepartate sau inlocuite.
6. In pofida prevederilor paragrafelor 4 si 5 ale acestei anexe, inspectia se va executa in asa fel incit sa nu:
a) degradeze sau dauneze sau sa impiedice functionarea ulterioara a avionului de observare, a senzorilor sai ori a echipamentelor acestuia;
b) altereze structura electrica sau mecanica a avionului de observare, senzorilor sau echipamentului acestuia; sau
c) afecteze siguranta de navigabilitate a avionului de observare.
Echipa de inspectie nu poate deschide compartimente de la bordul avionului de observare, ori scoate senzori, echipamente sau panouri de la avion, sau indeparta bariere fizice pentru a avea acces la avionul de observare, echipamentul sau senzorii acestuia, cu conditia, totusi, ca supraveghetorii-inspectori sa efectueze, la cerere, toate aceste deschideri sau indepartari, in masura in care compartimentele, panourile si barierele respective sint destinate a fi deschise, indepartate si reamplasate. Supraveghetorii-inspectori se vor echipa ei insisi cu uneltele necesare pentru a indeplini cu promptitudine toate aceste cereri. Supraveghetorilor-inspectori li se va asigura suficient timp in cursul inspectiei pentru a reamplasa si asigura toate componentele, panourile si barierele care au fost deschise sau indepartate, astfel incit la sfirsitul inspectiei toate aceste componente, panouri si bariere sa fie reamplasate si asigurate.
7. Echipamentul care nu figureaza pe lista echipamentului de inspectie, predata de echipa de inspectie potrivit subparagrafului 1 b) al acestei anexe, nu va putea fi luat la bordul avionului de observare de catre echipa de inspectie; de asemenea, echipa de inspectie nu poate aduce la bordul avionului de observare nici un fel de arme.
8. Echipa de inspectie poate face adnotari, fotografii, inregistrari video si audio, scheme si inregistrari similare ale avionului de observare si senzorilor, pe timpul inspectiei, nici una din acestea nefiind supuse revizuirii sau examinarii partii observatoare.
9. La terminarea inspectiei, care nu se va incheia mai tirziu de 3 ore inainte de inceputul planificat al zborului de observare si care nu va avea o durata mai mare de 8 ore zi-lumina, in afara de cazul cind se convine altfel de catre parti, echipa de inspectie:
a) se va retrage de la avionul de observare si zona imediata a acestuia intr-un loc nu mai aproape de 25 metri de orice parte a avionului de observare; si
b) va demonstra supraveghetorilor-inspectori ca tot echipamentul de inspectie de pe lista predata potrivit subparagrafelor 1 b) al acestei anexe a fost inlaturat din avionul de observare.
Supraveghetorii-inspectori pot folosi propriile proceduri de calcul pentru a confirma respectarea subparagrafului b) al acestui paragraf. Daca supraveghetorii-inspectori nu sint in masura sa confirme conformitatea cu subparagraful b) al acestui paragraf, partea observata poate interzice zborul de observare si nici un zbor de observare nu va fi inregistrat in cota niciuneia dintre parti.
10. Echipa de inspectie va informa imediat supraveghetorii-inspectori asupra oricarui echipament suspectat a fi echipament interzis, descoperit de catre echipa de inspectie la bordul avionului de observare. Daca partea observatoare nu este in masura sa demonstreze ca articolele respective nu sint echipamente interzise, partea observata poate interzice zborul de observare, conform subparagrafului 1 g) al articolului 12 al acordului, si avionul de observare va parasi teritoriul partii observate.
11. Informatia si informarile furnizate de o parte potrivit acestei anexe si/sau paragrafului 2 al articolului 8 al acordului vor fi comunicate in limba desemnata pentru acea parte in anexa B, in afara de cazul in care partea care primeste informatia sau informarea este de acord altfel.
12. Partea observata va asigura, la cerere, o camera corespunzatoare pentru informarile prevazute de aceasta anexa si pentru a fi folosita de catre supraveghetori-inspectori la pregatirea informarii in legatura cu inspectiile. Partea observata va acorda, de asemenea, asistenta cu personal de secretariat pentru supraveghetori-inspectori pentru indeplinirea responsabilitatilor acestora conform acestei anexe.
13. Partea observata nu va dezvalui statelor care nu sint parti la acest acord informatii privind avionul de observare, echipamentul si senzorii acestuia, obtinute conform articolului 9 sau acestei anexe, fara permisiunea expresa a partii observatoare.
14. La intrarea in vigoare a acestui acord, fiecare parte va notifica celeilalte parti fiecare tip si model de avion de observare si senzor pe care aceasta intentioneaza sa le foloseasca, initial, pentru zboruri de observare. De fiecare data cind o parte intentioneaza sa foloseasca pentru zborurile de observare un nou model de avion si/sau de senzor din tipurile convenite, aceasta va notifica celeilalte parti modelul acestui avion si/sau senzor.
La cerere, vor fi furnizate descrieri functionale si scheme generice cu privire la avion, echipamentul si senzorii acestuia, inclusiv privind toate componentele senzorilor.
15. In termen de 30 de zile de la notificarea fiecarui tip si model de avion de observare si/sau de senzor, potrivit paragrafului 14, fiecare parte va notifica celeilalte parti o perioada de 7 zile in care un tip si un model reprezentativ din fiecare avion de observare si/sau senzor vor fi disponibile pentru examinare. Partea al carei avion de observare si/sau senzori se examineaza va asigura facilitatile corespunzatoare in care sa se efectueze examinarea.
16. Examinarile nu vor depasi 48 de ore, fara consimtamintul partii al carei avion de observare si/sau senzori se examineaza.
17. Reprezentantii partii care efectueaza examinarea:
a) vor fi notificati partii al carei avion de observare si senzori se examineaza, inaintea examinarii;
b) vor fi cetateni ai partii respective;
c) vor beneficia de inviolabilitate si imunitati de care se bucura agentii diplomatici conform articolelor 29 si 31 din Conventia de la Viena privind relatiile diplomatice, pentru intreaga perioada a prezentei acestora pe teritoriul partii al carei avion de observare si/sau senzori se examineaza, si dupa aceea in ceea ce priveste actele intreprinse in prealabil in exercitarea functiilor lor oficiale;
d) vor avea acelasi tratament ca acela acordat membrilor echipajului de zbor si membrilor echipelor de inspectie in virtutea paragrafului 2 al articolului 19 privind ridicarea imunitatii si paragrafelor 3 si 4 ale articolului 19 din acest acord;
e) vor fi supusi prevederilor paragrafelor 1, 3-8 si 12 din aceasta anexa, in masura in care aceste paragrafe sint aplicabile membrilor echipei de inspectie;
f) vor fi insotiti pe timpul examinarii de reprezentanti ai partii al carei avion de observare se examineaza; si
g) vor fi solicitati sa identifice echipamentul de inspectie specific si, daca partea al carei avion de observare si senzori se examineaza, cere aceasta, va demonstra ca asemenea echipament nu va degrada, distruge, altera sau impiedica functionarea normala a avionului de observare si a senzorilor sai.
18. Partea al carei avion de observare si senzori se examineaza va intreprinde, inainte de inceperea unei asemenea examinari, masurile urmatoare:
a) va informa partea care efectueaza examinarea asupra tuturor masurilor de siguranta necesare pentru examinarea avionului de observare;
b) va informa partea care efectueaza examinarea asupra procedurilor pe care intentioneaza sa le foloseasca pentru a permite o examinare completa;
c) va informa partea care efectueaza examinarea asupra configuratiei avionului de observare si asupra localizarii senzorilor si a echipamentelor asociate pe avionul de observare; si
d) va face toate eforturile pentru a raspunde partii care efectueaza examinarea la intrebarile legate de examinare.
19. Potrivit paragrafului 17 e) al acestei anexe, partea care efectueaza examinarea nu poate sa deschida compartimente de la bordul avionului de observare, sa indeparteze panouri de la avion, senzori sau echipamente, sau sa indeparteze barierele de acces la avionul de observare, echipamentul sau senzorii acestuia, cu conditia, totusi, ca partea al carei avion de observare si senzori sint examinati, sa efectueze, la cerere, toate deschiderile si indepartarile, in masura in care compartimentele, panourile si barierele respective sint destinate a fi deschise, indepartate si reamplasate.
Aceasta anexa poate fi examinata si actualizata de comisie. Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.

ANEXA D

(SUPRAVEGHETORI DE ZBOR)

I. Obligatiile partilor
Fiecare parte va inlesni misiunea supraveghetorilor de zbor.
II. Atributiile supraveghetorilor de zbor
Atributiile supraveghetorilor de zbor de la bordul avionului de observare pe timpul zborului de observare sint:
A. sa reprezinte partea observata;
B. sa urmareasca respectarea de catre partea observatoare a prevederilor acordului;
C. sa asigure respectarea planului de zbor;
D. sa urmareasca functionarea senzorilor si a altor echipamente ale avionului de observare;
E. sa informeze asupra regulilor nationale ale partii observate (de exemplu, reguli privind siguranta zborurilor) la solicitarea partii observatoare;
F. sa inlesneasca, in caz de urgenta, comunicatiile conform celor cerute de pilotul sef al avionului de observare.
III. Reguli generale de conduita, ca supraveghetori de zbor
A. Doi supraveghetori de zbor vor avea dreptul sa se urce la bordul avionului de observare la punctul de intrare si sa ramina la bord pe timpul zborului de observare, inclusiv in cazul oricarei opriri pentru realimentare sau de urgenta.
B. Supraveghetorii de zbor vor avea dreptul sa aduca la bordul avionului de observare harti, harti de navigatie, publicatii, manuale privind functionarea echipamentelor si alte echipamente, cum sint cele pentru inregistrarea audio pe banda.
C. In afara motivelor privind siguranta zborului, supraveghetorii de zbor vor avea dreptul sa se deplaseze nestingheriti in avionul de observare, inclusiv in cabina de pilotaj. In exercitarea drepturilor lor, supraveghetorii de zbor nu se vor amesteca in activitatile membrilor echipajului de zbor.
D. Supraveghetorii de zbor vor avea dreptul sa urmareasca folosirea senzorilor de catre partea observatoare, precum si toate activitatile din cabina de pilotaj pe timpul zborului de observare. Aceasta include dreptul de a asculta la comunicatiile avionului de observare (interioare si exterioare) si de a urmari instrumentele de zbor si navigatie ale avionului de observare.
E. Supraveghetorii de zbor sint reprezentanti ai partii observate pe timpul efectuarii zborului de observare. Supraveghetorii de zbor pot sa ofere consultatii, sa comunice cu controlorii de trafic aerian in mod corespunzator si pot ajuta la stabilirea si interpretarea comunicatiilor, de la controlorii de trafic aerian la membrii echipajului, in ceea ce priveste efectuarea zborului de observare. In acest scop, supraveghetorilor de zbor li se va acorda acces la echipamentul radio al avionului de observare.
F. Supraveghetorii de zbor sint responsabili pentru cunoasterea pozitiei avionului de observare si localizarea spatiului aerian riscant aflat de-a lungul sau in apropierea traiectului zborului de observare. Daca un supraveghetor de zbor sau personalul controlului de trafic aerian al partii observate considera ca avionul de observare deviaza de la planul de zbor, acesta va atentiona membrii echipajului de zbor.
G. Daca supraveghetorii de zbor constata ca nu li s-a permis sa-si exercite drepturile conform acordului, partea observata va inainta comisiei, spre examinare, un raport in care precizeaza natura problemei.

ANEXA E

(SENZORI)

I. - 1. Pachetul de senzori pentru scopurile CERULUI DESCHIS poate cuprinde oricare din urmatoarele tipuri de senzori, in orice numar si combinatie:
a) aparate fotoaeriene;
b) camere video.
2. Comisia va examina anual actualizarea paragrafului 1 al acestei anexe. Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.
II. - 1. Culegerea de informatii radio de la avionul de observare este interzisa. Orice aparat care poate culege, prelucra, retransmite si/sau inregistra semnale electronice privind comunicatiile, instrumentatia telemetrica, precum si semnale electronice nelegate de comunicatii este interzis, cu exceptia: (1) acelui echipament necesar pentru operatiuni de zbor si navigatie si (2) acelor aparate care sint componente ale altor senzori (de exemplu, echipament de inregistrare pentru senzorii de bord neinterzisi). Asemenea echipamente si aparate exceptate nu vor fi folosite pentru a indeplini nici o functie interzisa.
2. Echipamentele pentru legatura de date (codificata/necodificata), cum sint acelea care ar putea fi folosite pentru a transmite date culese de senzor de la avionul de observare la o statie terestra, un alt avion sau satelit sint interzise.

ANEXA F

(COMISIA)

1. Comisia va intreprinde acele actiuni prevazute in articolul 16 al acordului.
2. Fiecare parte va desemna un reprezentant in comisie, asistat de experti pe care ii considera necesari.
3. Comisia va tine o sesiune ordinara pe an calendaristic, daca nu hotaraste altfel. La cererea unei parti pot fi convenite sesiuni speciale. O asemenea parte va informa cealalta parte inainte asupra problemelor care urmeaza a fi supuse spre examinare.
4. Sedinta initiala a comisiei va fi tinuta in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a acestui acord. Dupa aceea, sesiunile comisiei vor avea loc in capitalele partilor si vor alterna intre cele doua capitale. Partea in a carei capitala are loc sesiunea va asigura sprijinul administrativ pentru sesiune. Sesiunile pot fi, de asemenea, tinute in alte locuri asupra carora partile pot conveni.
5. La sesiunea initiala, comisia va stabili regulile sale de procedura.
6. Lucrarile comisiei vor fi confidentiale. Comisia poate conveni sa faca publice hotaririle sale.
7. Fiecare parte va suporta cheltuielile care decurg din participarea sa la comisie. Cheltuielile efectuate de comisie ca organism vor fi suportate de catre parti in mod egal.

ANEXA G

(SPATIU AERIAN RISCANT)

Spatiul aerian riscant al partilor este acela publicat in Publicatia de Informare Aeronautica (A.I.P.).

ANEXA H

(PRELUCRAREA MATERIALELOR REZULTATE IN URMA ZBORULUI DE OBSERVARE)

1. Obligatiile partilor
a) Fiecare parte va inlesni in orice mod posibil prelucrarea la timp si de inalta calitate a materialelor de observare si distribuirea lor partii observatoare.
b) Partea care efectueaza prelucrarea va fi responsabila pentru calitatea prelucrarii materialelor rezultate in urma zborului de observare.
2. Prevederi generale
a) Prelucrarea initiala (developarea) materialelor rezultate in urma zborului de observare se va efectua in amenajari terestre stabilite, care urmeaza a fi notificate de parti la intrarea in vigoare a acestui acord, de catre un grup mixt de specialisti ai partii observate si partii observatoare si cu ajutorul echipamentului convenit.
b) Ori de cite ori este posibil sa se instaleze senzori dubli pe avionul de observare, partea observatoare va lua un set din materialele rezultate in urma zborului de observare, iar celalalt set de materiale de observare va ramine partii observate. Daca nu pot fi instalati senzori dubli pe avionul de observare, materialul rezultat in urma zborului de observare va ramine la partea observata, iar copia acestuia va fi luata de catre partea observatoare.

----


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016