Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACORD DE ÎMPRUMUT din 1 august 2024  (Împrumut pentru politici de dezvoltare privind managementul fiscal şi creşterea verde)  între România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ACORD DE ÎMPRUMUT din 1 august 2024 (Împrumut pentru politici de dezvoltare privind managementul fiscal şi creşterea verde) între România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare

EMITENT: Act Internaţional
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1230 din 6 decembrie 2024
──────────
    Ratificat prin LEGEA nr. 304 din 5 decembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1230 din 6 decembrie 2024.
──────────
    Împrumut nr. 9.713-RO
    Acord de la data semnării, încheiat între România (Împrumutatul) şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (Banca) în scopul asigurării unei finanţări în vederea sprijinirii programului (astfel cum este definit în apendicele la prezentul acord). Banca a decis să asigure această finanţare pe baza, printre altele, a: (i) acţiunilor pe care Împrumutatul le-a întreprins deja în cadrul Programului şi care sunt descrise în secţiunea I din anexa 1 la prezentul acord; şi (ii) a menţinerii de către Împrumutat a unui cadru adecvat de politici macroeconomice. În consecinţă, Împrumutatul şi Banca convin prin prezentul acord următoarele:
    ART. I
    Condiţii generale; Definiţii
    1.01. Condiţiile generale (aşa cum sunt definite în apendicele la prezentul acord) se aplică şi fac parte din prezentul acord.
    1.02. În afara cazului în care din context reiese un alt înţeles, termenii scrişi cu majuscule utilizaţi în prezentul acord au înţelesul care le-a fost atribuit în Condiţiile generale sau în apendicele la prezentul acord.

    ART. II
    Împrumut
    2.01. Banca este de acord să împrumute Împrumutatului suma de cinci sute nouăzeci şi nouă milioane o sută de mii de euro (599.100.000 EUR), sumă care poate fi convertită periodic printr-o operaţiune de conversie de valută („împrumut“).
    2.02. Comisionul iniţial plătit este o pătrime dintr-un procent (0,25%) din valoarea împrumutului.
    2.03. Comisionul de angajament va fi egal cu o pătrime dintr-un procent (0,25%) pe an, aplicat la soldul netras din împrumut.
    2.04. Rata dobânzii este Rata de referinţă plus Marja variabilă sau acea rată, aşa cum se poate aplica în urma conversiei, conform secţiunii 3.02(e) din Condiţiile generale.
    2.05. Datele de plată sunt 15 ianuarie şi 15 iulie ale fiecărui an.
    2.06. Suma capitalului împrumutului va fi rambursată în conformitate cu prevederile anexei 2 la prezentul acord.
    2.07. Fără limitarea la prevederile secţiunii 5.05 din Condiţiile generale, Împrumutatul va transmite prompt Băncii acele informaţii legate de prevederile prezentului articol II, după cum Banca le poate solicita periodic în mod rezonabil.

    ART. III
    Program
    3.01. Împrumutatul declară angajamentul faţă de Program şi implementarea acestuia. În acest scop şi în baza secţiunii 5.05 din Condiţiile generale:
    (a) Împrumutatul şi Banca, periodic, la solicitarea oricăreia dintre părţi, vor schimba puncte de vedere în ceea ce priveşte cadrul de politici macroeconomice al Împrumutatului şi progresul înregistrat în implementarea Programului;
    (b) înaintea fiecărui schimb de puncte de vedere, Împrumutatul va transmite Băncii, spre analiză şi comentarii, un raport privind progresul realizat în îndeplinirea Programului, la acel nivel de detaliu pe care Banca îl va solicita în mod rezonabil; şi
    (c) fără a se limita la prevederile paragrafelor (a) şi (b) ale prezentei secţiuni, Împrumutatul va informa cu promptitudine Banca asupra oricărei situaţii care ar putea avea ca efect schimbarea materială a obiectivelor Programului sau asupra oricărei acţiuni întreprinse în cadrul Programului, incluzând orice acţiune specificată în secţiunea I din anexa 1 la prezentul acord.


    ART. IV
    Remedii ale Băncii
    4.01. Evenimentul suplimentar de suspendare constă în următorul, respectiv a apărut o situaţie care va determina improbabilitatea realizării Programului sau o parte semnificativă a acestuia.
    4.02. Evenimentul suplimentar de accelerare constă în următorul, respectiv evenimentul prevăzut în secţiunea 4.01 a acestui acord a apărut şi continuă mai mult de 60 de zile de la notificarea evenimentului, transmisă Împrumutatului de către Bancă.

    ART. V
    Intrare în vigoare
    5.01. Condiţia suplimentară de intrare în vigoare constă în următoarea, respectiv Banca este mulţumită de progresul obţinut de Împrumutat în realizarea Programului şi de cadrul adecvat de politici macroeconomice al Împrumutatului.
    5.02. Termenul-limită de intrare în vigoare este de o sută optzeci de zile (180 de zile) de la Data semnării.

    ART. VI
    Reprezentant; Adrese
    6.01. Reprezentantul Împrumutatului este Ministrul Finanţelor.
    6.02. În scopul secţiunii 10.01 a Condiţiilor generale:
    (a) adresa Împrumutatului este:
    Ministerul Finanţelor, Bulevardul Libertăţii nr. 16, sectorul 5
    Bucureşti, 050706, România; şi

    (b) Adresa electronică a Împrumutatului este:
    Fax: E-mail:
    4 021 312 6792 cabinet.ministru@mfinante.gov.ro


    6.03. În scopul secţiunii 10.01 a Condiţiilor generale:
    (a) adresa Băncii este:
    Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare
    1818 H Street, N.W., Washington, D.C. 20433
    Statele Unite ale Americii; şi

    (b) Adresa electronică a Băncii este:
    Telex: Fax:
    248423(MCI) or 1-202-477-6391
    64145(MCI)


    Convenit la data semnării.
    ROMÂNIA
    Prin: Reprezentant autorizat
    Nume: Marcel-Ioan Boloş
    Funcţie: ministrul finanţelor
    Data: 1 august 2024, Bucureşti
    BANCA INTERNAŢIONALĂ PENTRU RECONSTRUCŢIE ŞI DEZVOLTARE
    Prin: Reprezentant autorizat
    Nume: Ann Akhalkatsi
    Funcţie: director de ţară, Ţări UE
    Data: 1 august 2024

    ANEXA 1

    Acţiunile Programului; disponibilitatea sumelor împrumutului
    SECŢIUNEA I
    Acţiuni întreprinse în cadrul Programului
    Acţiunile întreprinse de către Împrumutat în cadrul Programului includ următoarele:

    (1) Pentru a îmbunătăţi sustenabilitatea fiscală pe termen lung şi a creşte echitatea sistemului de pensii, Împrumutatul: (i) a luat măsuri de reformare a sistemului pensiilor publice generale, inclusiv prin asigurarea că valoarea punctului de pensie creşte cu până la rata medie anuală a inflaţiei la care se adaugă 50% din creşterea reală a salariului mediu, prin eliminarea indicelui de corecţie şi prin majorarea treptată a vârstei de pensionare a femeilor până la cea a bărbaţilor, astfel cum este evidenţiat prin adoptarea Legii nr. 360/2023; şi (ii) a revizuit regimul pensiilor de serviciu pentru alinierea treptată a vârstei de pensionare şi reducerea ratei de înlocuire, astfel cum este evidenţiat prin adoptarea Legii nr. 282/2023.

    (2) Pentru a spori colectarea veniturilor, Împrumutatul: (i) a redus numărul de produse şi servicii cărora li se aplică cote reduse de TVA de cinci (5) la sută şi nouă (9) la sută; (ii) a introdus plata contribuţiilor la asigurări sociale de sănătate pentru sectoarele economice care anterior erau exceptate (spre exemplu, construcţii, agricultură, alimentaţie) şi plata impozitului pe venitul persoanelor fizice din sectorul IT; şi (iii) a majorat accizele la tutun şi băuturi alcoolice, astfel cum este evidenţiat prin adoptarea Legii nr. 296/2023.

    (3) Pentru a stimula transportul verde şi creşterea veniturilor colectate, Împrumutatul a adoptat măsuri de majorare a accizelor la combustibilii fosili, astfel cum este evidenţiat prin aprobarea Ordonanţei de urgenţă nr. 115/2023.

    (4) Pentru a stimula transportul verde şi creşterea veniturilor colectate, Împrumutatul a introdus o nouă politică de tarifare rutieră, în conformitate cu principiul „poluatorul plăteşte“, care include un nou sistem de tarifare în funcţie de distanţa parcursă pentru vehiculele de marfă cu masă totală ridicată (camioane), astfel cum este evidenţiat prin adoptarea Legii nr. 226/2023.

    (5) Pentru mobilizarea resurselor pentru investiţii publice verzi, Împrumutatul a adoptat cadrul general pentru obligaţiunile verzi suverane, astfel cum este evidenţiat prin aprobarea Hotărârii Guvernului nr. 83/2024.

    (6) Pentru a permite şi a stimula dezvoltarea parcurilor eoliene offshore pentru producerea de energie electrică regenerabilă în zona economică exclusivă românească a Mării Negre, Împrumutatul a adoptat cadrul legal relevant, inclusiv stabilirea procedurilor aplicabile, a rolurilor instituţionale şi drepturile şi obligaţiile dezvoltatorilor şi părţilor interesate, astfel cum este evidenţiat prin adoptarea Legii nr. 121/2024.

    (7) Pentru a îmbunătăţi bancabilitatea noilor proiecte de energie regenerabilă, Împrumutatul a elaborat legislaţia secundară care reglementează guvernanţa şi funcţionarea contractelor de diferenţe pentru tehnologii cu emisii reduse de carbon pentru producerea energiei electrice, astfel cum este evidenţiat prin aprobarea Hotărârii Guvernului nr. 318/2024.

    (8) Pentru stimularea investiţiilor în producţia de hidrogen verde, Împrumutatul a aprobat o schemă de ajutor de stat pentru susţinerea investiţiilor în instalaţii de electroliză pentru producerea hidrogenului verde, astfel cum este evidenţiat prin adoptarea Ordinului ministrului energiei nr. 923/2023.

    (9) Pentru a facilita investiţiile în eficienţa energetică din industrie şi pentru instituţii publice prin intermediul societăţilor de servicii energetice de tip ESCO şi pentru a dezvolta piaţa ESCO, Împrumutatul a: (i) stabilit cadrul pentru contractele de servicii energetice pentru a creşte transparenţa şi a asigura economii de energie şi drepturile clienţilor finali; şi (ii) a creat registrul naţional al ESCO care identifică furnizorii de servicii energetice de către beneficiarii de servicii energetice, astfel cum este evidenţiat prin aprobarea Hotărârii Guvernului nr. 1.329/2023.

    (10) Pentru creşterea mobilizării investiţiilor private pentru eficienţa energetică în sectorul industrial, Împrumutatul a stabilit standarde pentru instrumentele financiare verzi care susţin măsurile de îmbunătăţire a eficienţei energetice în industrie, astfel cum este evidenţiat prin aprobarea Ordonanţei de urgenţă nr. 119/2023.

    (11) Pentru a spori mobilizarea capitalului privat în infrastructură, Împrumutatul: (i) a eliminat limita superioară a sumei cofinanţării de către partenerii publici în structurile de cofinanţare PPP, astfel cum este evidenţiată prin adoptarea Legii nr. 7/2024; şi (ii) a simplificat cerinţele pentru studiile de prefezabilitate şi fezabilitate pentru PPP şi aranjamente de concesiune, astfel cum este evidenţiat prin aprobarea Hotărârii Guvernului nr. 1.116/2023.

    SECŢIUNEA II
    Disponibilitatea sumelor împrumutului
    A. Generalităţi. Împrumutatul poate trage sumele din împrumut în conformitate cu prevederile prezentei secţiuni şi ale acelor instrucţiuni suplimentare pe care Banca le poate specifica prin notificarea Împrumutatului.
    B. Alocarea sumelor din împrumut. Împrumutul este alocat într-o tranşă unică, din care Împrumutatul va putea trage sumele împrumutului. Alocarea sumelor din împrumut în acest scop este descrisă în tabelul de mai jos:

┌──────────┬───────────────────────────┐
│Alocări │Suma împrumutului alocată │
│ │(exprimată în euro) │
├──────────┼───────────────────────────┤
│(1) Tranşă│599.100.000 │
│unică │ │
├──────────┼───────────────────────────┤
│Suma │599.100.000 │
│totală │ │
└──────────┴───────────────────────────┘



    C. Condiţiile de disponibilizare a tranşei
    Nicio tragere nu va fi efectuată din Tranşa unică dacă Banca nu este mulţumită de: a) Programul realizat de Împrumutat; şi b) conformitatea cadrului de politici macroeconomice al Împrumutatului.

    D. Depunerea sumelor împrumutului
    În termen de treizeci (30) de zile de la tragerea împrumutului din contul împrumutului, Împrumutatul va raporta Băncii: (a) suma exactă primită în contul menţionat la secţiunea 2.03(a) din Condiţiile generale; şi (b) înregistrarea că o sumă echivalentă a fost contabilizată în sistemele de management al bugetului ale Împrumutatului.

    E. Data-limită de tragere. Data-limită de tragere a sumelor împrumutului este 31 decembrie 2026.

    ANEXA 2

    Rambursarea împrumutului pe bază de angajamente - rambursare într-o singură tranşă
    Împrumutatul va rambursa suma împrumutului în totalitate la data de 15 iulie 2039.
    Apendice
    SECŢIUNEA I
    Definiţii
    1. „Ordonanţa de urgenţă nr. 115/2023“ înseamnă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 din 14 decembrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023.
    2. „Ordonanţa de urgenţă nr. 119/2023“ înseamnă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2023 din 14 decembrie 2023 privind reglementarea standardelor pentru instrumentele financiare ecologice dedicate sprijinirii măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice în industrie, precum şi pentru modificarea Legii nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1142 din 18 decembrie 2023.
    3. „Condiţii generale“ înseamnă Condiţiile generale ale „Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru Finanţare acordată de BIRD, Finanţare pentru Politici de Dezvoltare“, din 14 decembrie 2018 (ultima revizuire la 15 iulie 2023).
    4. „Guvern“ înseamnă Guvernul României
    5. „Hotărârea Guvernului nr. 83/2024“ înseamnă Hotărârea Guvernului nr. 83 din 8 februarie 2024 privind aprobarea Cadrului referitor la finanţarea unor proiecte care sunt destinate protejării mediului înconjurător şi combaterii schimbărilor climatice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 117 şi 117 bis din 9 februarie 2024.
    6. „Hotărârea Guvernului nr. 1.116/2023“ înseamnă Hotărârea Guvernului nr. 1.116 din 16 noiembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1058 din 23 noiembrie 2023.
    7. „Hotărârea Guvernului nr. 1.329/2023“ înseamnă Hotărârea Guvernului nr. 1.329 din 28 decembrie 2023 pentru aprobarea unor măsuri necesare derulării activităţii societăţilor prestatoare de servicii de proiectare şi performanţă energetică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1192 din 29 decembrie 2023.
    8. „Hotărârea Guvernului nr. 318/2024“ înseamnă Hotărârea Guvernului nr. 318 din 4 aprilie 2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea şi funcţionarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferenţă pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 333 din 10 aprilie 2024.
    9. „Legea nr. 226/2023“ înseamnă Legea nr. 226 din 14 iulie 2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 659 din 18 iulie 2023.
    10. „Legea nr. 282/2023“ înseamnă Legea nr. 282 din 19 octombrie 2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu şi a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 950 din 20 octombrie 2023.
    11. „Legea nr. 296/2023“ înseamnă Legea nr. 296 din 26 octombrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023.
    12. „Legea nr. 360/2023“ înseamnă Legea nr. 360 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1089 din 4 decembrie 2023.
    13. „Legea nr. 7/2024“ înseamnă Legea nr. 7 din 5 ianuarie 2024 pentru aprobare Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13 din 8 ianuarie 2024.
    14. „Legea nr. 121/2024“ înseamnă Legea nr. 121 din 30 aprilie 2024 privind energia eoliană offshore, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 8 mai 2024.
    15. „Ordinul ministrul energiei nr. 923/2023“ înseamnă Ordinul ministrului energiei nr. 923 din 20 iulie 2023 pentru aprobarea Ghidului specific - Condiţii specifice de accesare a finanţării din fonduri europene aferente PNRR, sprijinirea investiţiilor în construirea de capacităţi pentru producţia de hidrogen verde în instalaţii de electroliză, aferentă măsurii de investiţii I.2, submăsura 2.2 - Capacităţile de producţie a hidrogenului verde care să fie utilizat pentru stocarea energiei electrice şi pentru decarbonizarea industriei din cadrul componentei 6 - Energie, pilonul I - Tranziţie verde, din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, publicat pe pagina web a Ministerului Energiei.
    16. „Program“ înseamnă programul obiectivelor, politicilor şi acţiunilor prevăzute sau menţionate în Scrisoarea din 17 iunie 2024 transmisă Băncii de către Împrumutat, prin care se declară angajamentul Împrumutatului faţă de realizarea Programului şi se solicită asistenţă din partea Băncii pentru susţinerea Programului pe durata implementării acestuia şi care include acţiunile întreprinse, inclusiv cele prevăzute în secţiunea I a anexei nr. 1 la prezentul acord, şi acţiunile care urmează a fi întreprinse conform obiectivelor Programului.
    17. „Data semnării“ înseamnă ultima dată dintre data la care România a semnat acest acord şi data la care Banca a semnat acest acord, iar această definiţie se aplică tuturor referinţelor la „data Acordului de împrumut“ din Condiţiile generale.
    18. „Tranşă unică“ înseamnă suma împrumutului alocată categoriei intitulate „Tranşă unică“ din tabelul prevăzut în partea B a secţiunii II din anexa 1 la prezentul acord.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016