Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACORD DE IMPRUMUT din 7 decembrie 1992  intre Romania (ca Imprumutat) si Banca Nationala a Romaniei (ca Agent al Imprumutatului) si Comunitatea Economica Europeana (ca Imprumutator)*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ACORD DE IMPRUMUT din 7 decembrie 1992 intre Romania (ca Imprumutat) si Banca Nationala a Romaniei (ca Agent al Imprumutatului) si Comunitatea Economica Europeana (ca Imprumutator)*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 17 februarie 1993


------------
*) Traducere.

Comunitatea Economicã Europeanã, denumita în cele ce urmeazã C.E.E. sau Împrumutãtorul, reprezentatã de Comisia Comunitãţilor Europene, denumita în continuare comisia, în numele cãreia acţioneazã domnii Henning Christophersen, vicepreşedinte al comisiei, şi Karel van Miert, membru al comisiei,
şi
România, denumita în continuare România sau Împrumutatul, reprezentatã prin domnul Florin Georgescu, ministru de stat, ministrul finanţelor,
şi
Banca Nationala a României, actionind în calitate de agent al Împrumutatului, denumita în continuare Agentul, reprezentatã prin domnul Mugur Isarescu, guvernator,
avînd în vedere ca, autoritãţile romane au solicitat asistenta financiarã din partea C.E.E.,
avînd în vedere ca, Consiliul Comunitãţilor Europene, denumit în continuare consiliul, prin Decizia privind asistenta financiarã pe termen mediu pentru România, din 22 iulie 1991, a hotãrît sa rãspundã acestei cereri şi sa acorde Împrumutatului un împrumut în suma maxima de 375 milioane ECU,
avînd în vedere ca acest prim împrumut (denumit în continuare primul împrumut) în valoare de 375 milioane ECU a fost acordat României în doua transe, prima în valoare de 190 milioane ECU, conform acordului de împrumut din data de 28 noiembrie 1991, şi cea de-a doua în valoare de 185 milioane ECU, conform acordului de împrumut suplimentar din data de 28 februarie/6 aprilie 1992,
avînd în vedere ca, consiliul, prin Decizia din 27 noiembrie 1992, pentru suplimentarea asistenţei financiare pe termen mediu, a decis sa acorde României un al doilea împrumut în suma maxima de 80 milioane ECU (denumit în continuare împrumutul) pe o durata maxima de 7 ani, care urmeazã a fi administrat de cãtre comisie în deplina consultare cu Comitetul Monetar şi în concordanta cu toate aranjamentele încheiate între Fondul Monetar Internaţional şi România,
avînd în vedere ca, consiliul a autorizat comisia sa negocieze cu autoritãţile romane, dupã consultãri cu Comitetul Monetar, condiţiile de politica economicã anexate la împrumut,
avînd în vedere ca, comisia a consultat Comitetul Monetar asupra condiţiilor împrumutului,
avînd în vedere ca autoritãţile romane şi-au luat angajamentul sa implementeze un program convenit cu comisia printr-un Memorandum de înţelegere anexat la prezentul acord de împrumut (denumit în continuare Acordul de împrumut II sau acordul),
avînd în vedere ca, comisia este autorizata sa imprumute, în numele C.E.E., resursele necesare,
avînd în vedere ca, consiliul a decis ca împrumutul sa fie acordat într-o singura transa în baza unui progres satisfãcãtor înregistrat în privinta implementarii aranjamentului stand-by care a fost încheiat între România şi F.M.I. la 29 mai 1992 şi a îndeplinirii condiţiilor prevãzute în memorandumul de înţelegere,
avînd în vedere ca, în implementarea împrumutului, comisia va lansa, în numele C.E.E. şi dupã consultãri cu Comitetul Monetar, o emisiune publica de obligaţiuni în valoare de 80 milioane ECU sau va iniţia alte operaţiuni financiare adecvate, ale cãror sume vor fi puse la dispoziţia Agentului la data la care vor fi primite de comisie (data plãţii),
avînd în vedere ca o copie a contractelor referitoare la emisiunea de obligaţiuni sau la celelalte operaţiuni financiare preconizate, inclusiv un posibil swap, denumite în continuare contractele de împrumut, va fi anexatã la Acordul de împrumut II şi va constitui o parte integrantã a acestui acord,

au convenit dupã cum urmeazã:

ART. 1
Cuantumul împrumutului
Împrumutãtorul se obliga sa acorde Împrumutatului un împrumut în suma maxima de 80 milioane ECU, într-o singura transa, în conformitate cu termenii definiţi în decizia consiliului cu privire la noua asistenta financiarã pe termen mediu pentru România din 27 noiembrie 1992, cu condiţia îndeplinirii clauzelor memorandumului de înţelegere, iar Împrumutatul accepta aceasta obligaţie.
ART. 2
Sume nete, trageri şi condiţii precedente
1. Suma neta a împrumutului va fi egala cu suma neta a operaţiunilor financiare preconizate a fi efectuate de C.E.E., mai puţin suma totalã a comisioanelor şi costurilor legate de aceste operaţiuni şi de pregãtirea lor şi a împrumutului.
2. Suma neta a împrumutului, definitã în paragraful anterior, va fi transferata la data plãţii într-un cont pe care Împrumutatul îl va comunica Împrumutãtorului cel mai tirziu cu 5 zile lucrãtoare înaintea datei plãţii.
3. Transferul sumelor nete cãtre Împrumutat va fi condiţionat de:
(1) primirea de cãtre comisie, cu cel puţin 2 zile lucrãtoare luxemburgheze anterior datei plãţii, a doua avize juridice emise de: a) directorul Direcţiei juridice din cadrul Ministerului Finanţelor, domnul Mihai Popa, şi b) domnul Ion Nestor, avocat, actionind în calitate de consilier legal al Împrumutãtorului. Aceste avize juridice vor fi datate nu mai devreme de data intrãrii în vigoare a Acordului de împrumut II, asa cum se defineste în art. 10 şi nu mai tirziu de 2 zile lucrãtoare luxemburgheze înaintea datei de plata şi vor certifica, în conformitate cu legile, reglementãrile şi deciziile obligatorii din punct de vedere juridic în prezent în vigoare, ca prin semnarea acordului de cãtre ministrul de stat, ministrul finanţelor, domnul Florin Georgescu, Împrumutãtorul se obliga în mod valabil şi irevocabil sa-şi îndeplineascã obligaţiile prevãzute în prezentul Acord de împrumut II. Împrumutatul şi Agentul se angajeazã sa informeze imediat pe Împrumutãtor dacã între data emiterii avizelor juridice şi data plãţii va fi intervenit un eveniment care ar face incorectã vreo informaţie continuta în avizele juridice;
(2) semnarea contractelor de împrumut între C.E.E., pe de o parte, şi un sindicat de bãnci, pe de alta parte, cu cel puţin 2 zile lucrãtoare înainte de data plãţii şi primirii de cãtre C.E.E. a sumei nete a operaţiunilor financiare de la sindicatul de bãnci menţionat;
(3) neaparitia nici unei modificãri materiale nefavorabile de la data Acordului de împrumut II care, dupã pãrerea Împrumutãtorului şi dupã consultarea cu Împrumutatul, ar putea sa prejudicieze material capacitatea Împrumutatului de a-şi îndeplini obligaţiile de plata potrivit Acordului de Împrumut II, adicã serviciul împrumutului şi rambursarea împrumutului la scadenta stabilitã.
ART. 3
Statute şi angajamente
1. Împrumutul în cadrul prezentului Acord de împrumut II va constitui o obligaţie negarantata, directa, necondiţionatã şi generalã a Împrumutatului şi se va situa cel puţin pari passu cu orice alte împrumuturi şi obligaţii negarantate prezente şi viitoare ale Împrumutatului şi care ar rezulta din prezenta sau viitoarea indatorare externa, asa cum este definitã aceasta în art. 7 paragraful 1 al Acordului de împrumut II.
2. Împrumutatul se angajeazã ca pînã la data la care va fi rambursat Împrumutãtorului capitalul, dobinda aferentã, precum şi alte sume adiţionale, dacã acestea exista, sa nu garanteze prin ipotecare, gaj sau alta modalitate instituitã asupra activelor sau veniturilor sale, nici o alta indatorare prezenta sau viitoare şi nici o garanţie sau despãgubire data în legatura cu o asemenea indatorare cu excepţia cazului în care împrumutul devine pari passu şi prorata cu o asemenea garanţie şi ca nu va fi aprobatã nici o lege care sa dea prioritate altor creditori fata de Împrumutãtor. Excepţie de la aceasta prevedere fac sarcinile enumerate în paragraful 3.
3. Împrumutatul, respectîndu-şi obligaţiile asumate în cadrul paragrafului 2, poate totuşi permite crearea exclusiva a urmãtoarelor sarcini:
(i) sarcini asupra unei proprietãţi, care sa garanteze preţul de cumpãrare al respectivei proprietãţi ca şi orice reinnoire sau extindere a unei astfel de sarcini care este limitatã la proprietatea iniţial garantatã şi care garanteazã orice reinnoire sau extindere a sumelor iniţial garantate; şi
(ii) sarcini asupra bunurilor comerciale, care apar în cursul derulãrii unei tranzacţii comerciale obişnuite (şi care expira cel mai tirziu un an dupã aceasta) de finanţare a importului sau exportului unor asemenea bunuri în/sau din România; şi
(iii) sarcini garantind sau prevazind plata unei datorii externe privind exclusiv finanţarea unui proiect de investiţie definit în mod rezonabil, cu condiţia ca proprietãţile la care se aplica o astfel de obligaţie sînt incluse într-un asemenea proiect de finanţare sau se constituie în venituri sau creanţe decurgind dintr-un asemenea proiect; şi
(iv) orice alta sarcina existenta la data prezentului, cu condiţia ca asemenea obligaţii sa ramina limitate la proprietãţile afectate şi care vor fi afectate prin acestea conform contractelor în vigoare la data semnãrii prezentului Acord de împrumut II şi cu condiţia ca, în continuare, astfel de obligaţii vor garanta sau furniza finanţare pentru plata numai a acelor datorii astfel garantate sau finanţate la data prezentului sau pentru refinantarea unor astfel de obligaţii; şi
(v) toate celelalte sarcini şi privilegii statutare care opereazã exclusiv în virtutea legii şi care nu pot fi evitate în mod rezonabil de cãtre Împrumutat.
Asa cum este folositã în acest paragraf, expresia finanţarea proiectului înseamnã orice finanţare a cumpãrãrii, construirii sau dezvoltãrii unei proprietãţi în legatura cu un proiect dacã entitatea prevãzutã pentru o astfel de finanţare agreeaza în mod expres sa proprietãţile finanţate şi veniturile sau pierderile sau daunele generate de operatia respectiva unor astfel de proprietãţi, ca sursa principala de rambursare a sumelor avansate.
4. Acest articol este aplicabil, de asemenea, şi primului împrumut şi modifica prin el însuşi Acordul de împrumut datat la 28 noiembrie 1991.
ART. 4
Dobinda
1. Rata dobinzii împrumutului şi scadentele de plata a acesteia vor fi aceleaşi cu cele stabilite în articolele corespunzãtoare ale contractelor de împrumut.
2. Dacã suma neta a împrumutului nu poate fi transferata la data plãţii pentru orice motive, altele decît cele menţionate la art. 2 paragraful 3 (2), atunci Împrumutãtorul va plasa aceasta suma la cea mai buna rata obtenabila pe piata pentru depozite la termen. Dobinda primitã de Împrumutãtor pentru aceste depozite va fi dedusã din prima plata de dobinda datoratã de Împrumutat.
3. În cazul plãţii întîrziate a oricãrei sume datorate şi plãtibile de cãtre Împrumutat, dobinda la asemenea suma va fi calculatã asa cum este determinata în articolele corespunzãtoare ale contractelor de împrumut.
În plus, Împrumutatul se angajeazã sa despãgubeascã pe Împrumutãtor pentru toate costurile şi cheltuielile suportate de acesta ca urmare a încãlcãrii de cãtre Împrumutat a oricãrei obligaţii din Acordul de împrumut II.
ART. 5
Rambursarea
Împrumutatul va rambursa suma principala a împrumutului de 80 milioane ECU la data şi în condiţiile determinate în contractele de împrumut.
ART. 6
Plati
1. Toate plãţile ce se vor efectua de Împrumutat vor fi scutite de orice impozite, comisioane şi alte scãzãminte.
2. Împrumutatul declara ca acordul nu este supus nici unui impozit sau vreunei alte impuneri în România.
3. Plãţile vor fi fãcute de cãtre Împrumutat, în ECU, în contul de ECU al Împrumutãtorului cu numãrul 52.319440.65 deschis la Kredietbank S.A. din Luxemburg sau în alt cont pe care Împrumutãtorul îl va notifica în scris Împrumutatului cu cel puţin 15 zile înainte de data scadentei.
4. Împrumutatul este de acord sa plãteascã toate costurile şi cheltuielile suportate de Împrumutãtor în legatura cu pregãtirea împrumutului şi a finanţãrii corespunzãtoare, cu contractele de împrumut şi cu alte angajamente luate de Împrumutãtor în legatura cu finanţarea şi pe durata acesteia. Aceste costuri ce vor fi suportate de Împrumutat includ cheltuielile juridice şi de cãlãtorie, precum şi comisioanele legate de serviciul financiar al finanţãrii, precum şi impozitele şi taxele de înregistrare, dacã acestea exista. Sumele mai sus menţionate vor fi plãtite de Împrumutat la primirea documentelor justificative la aceeaşi valoare şi în aceleaşi condiţii în care au fost ele suportate de Împrumutãtor.
ART. 7
Cazuri de neîndeplinire a obligaţiilor şi rambursarii anticipate
1. Împrumutãtorul, prin notificare scrisã cãtre Împrumutat, poate sa declare suma principala a împrumutului imediat scadenta şi platibila împreunã cu dobinda acumulatã, dacã:
a) Împrumutatul nu îşi va îndeplini, la scadentele stabilite, obligaţia de plata a sumei principale datorate sau a dobinzii aferente împrumutului şi o asemenea neîndeplinire de obligaţie nu va fi remediata prin plata acestora în limita a 2 zile lucrãtoare dupã notificarea scrisã facuta de Împrumutãtor Împrumutatului; sau
b) Împrumutatul nu îşi va realiza obligaţiile de îndeplinire a clauzelor Acordului de împrumut II şi aceasta deficienta va continua pentru o perioada de 30 zile dupã ce notificarea scrisã va fi fost facuta Împrumutatului de cãtre Împrumutãtor; sau
c) exista o declaraţie de neîndeplinire a obligaţiilor în cadrul oricãrui alt împrumut extern datorat de România, ca rezultat al apariţiei unei situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor, asa cum este definitã în orice instrument care guverneazã sau evidenţiazã o asemenea datorie, sau orice asemenea datorie externa nu este plãtitã la scadenta stabilitã, sau exista o neîndeplinire a obligaţiilor României referitoare la plata datoratã sau la garantarea unei datorii externe; sau
d) pentru orice motiv, obligaţiile României în cadrul prezentului acord nu vor fi, sau vor inceta sa fie, obligatorii sau opozabile României, sau România va susţine ca obligaţiile mai sus menţionate nu sînt obligatorii sau opozabile; sau
e) România va fi în general incapabila sa-şi plãteascã datoriile externe devenite scadente sau va încheia un aranjament cu sau în beneficiul creditorilor sãi externi sau va declara sau impune un moratoriu asupra plãţii datoriei externe contractate sau garantate de ea.
Pentru scopurile prezentului acord, datorie externa semnifica orice datorie care este, fie:
(i) exprimatã într-o alta valuta decît moneda României; sau
(ii) survenitã sau aparuta (în orice valuta) în afarã României.
2. Dacã C.E.E. este obligatã, în legatura cu prevederile corespunzãtoare din contractul de împrumut, sa restituie suma existenta pentru un motiv care nu a fost sau nu este sub controlul C.E.E., atunci capitalul împreunã cu dobinzile acumulate vor deveni scadente în aceleaşi condiţii prevãzute în contractele de împrumut.
3. În situaţia încheierii înainte de termen a swap-ului, dacã este cazul, Împrumutatul va asigura serviciul datoriei partii corespunzãtoare operaţiunii financiare cu rata fixa.
4. Împrumutãtorul poate, dar nu este obligat, sa-şi exercite drepturile potrivit acestui articol şi poate, de asemenea, sa-şi exercite aceste drepturi numai parţial, fãrã a prejudicia exercitarea viitoare a unor asemenea drepturi.
5. Împrumutatul va rambursa toate costurile şi cheltuielile suportate de C.E.E. drept consecinta a plãţii anticipate a împrumutului.
ART. 8
Notificãri
Toate notificãrile în legatura cu acest acord vor fi valabile dacã vor fi expediate cãtre:
pentru C.E.E.:
Comisia Comunitãţilor Europene
Directoratul general "Credit and Investments"
Centre A. Wagner P.O. Box 1907 L-2920
Luxemburg

pentru România:
Ministerul Finanţelor
Direcţia generalã a relaţiilor financiare
internaţionale
str. Apolodor nr. 17,
Bucureşti, România

pentru Agent:
Banca Nationala a României,
Departamentul internaţional,
str. Lipscani nr. 25,
Bucureşti, România

Notificãrile vor fi efectuate prin posta înregistratã. În caz de urgenta ele pot fi fãcute prin fax sau telex şi confirmate potrivit celor de mai sus. Notificãrile devin efective o data cu primirea scrisorii, telexului sau a faxului.
ART. 9
Diverse
1. În cazul în care vreo prevedere a acordului, pentru orice motiv, nu este legalã sau legal obligatorie, celelalte prevederi nu vor fi afectate.
2. Preambulul şi anexele la acest acord, respectiv contractele de împrumut, formeazã parte integrantã a acordului. Titlurile articolelor Acordului de împrumut II sînt numai de convenienta.
3. Acest acord îşi propune sa punã la dispoziţia Împrumutatului sumele operaţiunilor financiare lansate de C.E.E. în acest scop. Ca urmare, Împrumutatul şi C.E.E. accepta ca drepturile şi obligaţiile lor, dacã nu este altfel prevãzut în acord, sînt, în cel mai larg sens posibil, definite şi interpretate cu referinta la documentele de împrumut corespunzãtoare acestuia. În special, termenii din contractele de împrumut cu privire la ECU, care este valuta avutã în vedere în desfãşurarea operaţiunilor financiare, şi a împrumutului, vor fi aplicabili acestui acord.
ART. 10
Legea guvernanta şi jurisdicţia
Acordul de împrumut II este guvernat de/şi va fi interpretat în conformitate cu legea franceza. Orice litigiu referitor la Acordul de împrumut II între Împrumutat şi Împrumutãtor va fi supus, potrivit art. 181 din Tratatul de înfiinţare a Comunitãţii Economice Europene, jurisdicţiei nonexclusive a Curţii de Justiţie a Comunitãţilor Europene (Curtea de Justiţie). Împrumutãtorul va fi liber sa-şi susţinã şi la instanţele de judecata din România drepturile impotriva Împrumutatului, care prin aceasta renunţa irevocabil şi necondiţionat, în legatura cu sine însuşi sau cu proprietatea sau activele sale, la orice imunitate la care este sau ar putea fi îndreptãţit, privind jurisdicţia şi execuţia referitoare la orice acţiune sau procedura adusã în fata Curţii de Justiţie sau a instanţelor judecãtoreşti din România în ceea ce priveşte Acordul de împrumut II.
ART. 11
Intrarea în vigoare
Acordul de împrumut II va intra în vigoare la data la care Împrumutãtorul va fi primit notificarea Împrumutatului ca cerinţele constituţionale ale Acordului de împrumut II au fost îndeplinite.

Încheiat la Bruxelles, la 7 decembrie 1992, în trei exemplare originale în limba engleza.

ROMÂNIA
reprezentatã de
Florin Georgescu,
ministru de stat,
ministrul finanţelor

BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
reprezentatã de
Mugur Isarescu
guvernator

COMUNITATEA ECONOMICĂ EUROPEANĂ
reprezentatã de
COMISIA COMUNITĂŢILOR EUROPENE
Henning Christophersen,
vicepreşedinte
Karel van Miert,
membru al comisiei


MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE
între România şi Comunitatea Economicã Europeanã

1. Comunitatea Europeanã a decis sa acorde României un nou împrumut pe termen mediu în suma maxima de 80 milioane ECU, cu o durata maxima de 7 ani, pentru a sprijini ţara în eforturile sale de a-şi transforma economia într-o economie de piata. Împrumutul Comunitãţii face parte din pachetul global care se constituie în favoarea României în cadrul Grupului celor 24 în suma totalã de aproximativ 180 milioane dolari, în vederea sustinerii balanţei de plati şi consolidãrii rezervelor valutare ale tarii.
2. Împrumutul va fi pus la dispoziţie într-o singura transa, condiţionat de îndeplinirea condiţiilor primei evaluãri a aranjamentului stand-by în cadrul Fondului Monetar Internaţional, dupã o evaluare pozitiva de cãtre comisie a unui numãr limitat de criterii de performanta, care vor fi specificate mai jos, şi dupã o evaluare pozitiva de cãtre comisie a progreselor efectuate în legatura cu reforma structuralã. Condiţiile vor avea la baza programul de politica economicã al Guvernului României şi vor fi în deplina concordanta cu aranjamentul încheiat între România şi Fondul Monetar Internaţional. În plus, comisia va analiza implementarea pachetului general de finanţare al G-24 pentru România pentru a se asigura ca suma totalã a contribuţiilor de la ţãrile Grupului celor 24 care nu sînt membre al Comunitãţii Europene şi alte tari terţe este echivalenta cu suma acordatã de Comunitate.
Împrumutul nu va fi disponibilizat înainte de trimestrul IV - 1992. Data exactã a tragerii va fi convenitã, ulterior, de cãtre cele doua pãrţi. Comunitatea va pune suma împrumutului la dispoziţia Bãncii Naţionale a României, care acţioneazã în calitate de agent al Guvernului roman.
3. Criteriile cantitative de performanta macroeconomica legate de împrumutul comunitar vor fi identice cu cele incluse în aranjamentul stand-by cu F.M.I. În consecinta, înainte de tragerea împrumutului, comisia, în colaborare cu autoritãţile romane şi cu personalul F.M.I., precum şi cu Comitetul Monetar, cu luarea în considerare a rezultatelor evaluãrii la jumãtatea termenului, realizatã de F.M.I. privind evolutiile şi politicile economice, va verifica dacã au fost respectate criteriile cantitative stipulate de aranjamentul stand-by sau dacã s-a ajuns la noi înţelegeri. Aceste criterii includ:
1) plafoane trimestriale asupra modificãrii cumulate a creditului net al sistemului bancar cãtre Guvern;
2) plafoane trimestriale asupra activelor interne nete ale sistemului bancar;
3) plafoane trimestriale minime pentru schimbãrile cumulate în rezervele externe nete în valuta convertibilã;
4) plafoane asupra contractãrii sau garantarii de noi datorii externe pe termen mediu şi lung de cãtre Guvern, Banca Nationala a României şi alte entitãţi publice (exclusiv datoria inclusã în angajamente internaţionale de rezerva).
4. În plus fata de criteriile cantitative de performanta, înainte de tragerea împrumutului, comisia va evalua progresele fãcute în legatura cu implementarea politicilor structurale, în colaborare cu autoritãţile romane şi Comitetul Monetar. În aceasta evaluare, o atentie specialã va fi acordatã progreselor în domeniul liberalizarii preţurilor, regimului valutar, privatizãrii întreprinderilor şi intaririi disciplinei financiare a întreprinderilor. Cadrul de referinta al acestei evaluãri este explicitat în anexa nr. I.
5. Guvernul României se angajeazã sa furnizeze comisiei toate informaţiile necesare urmãririi situaţiei economice şi financiare, care vor fi cerute pentru evaluarea îndeplinirii criteriilor de performanta şi analiza politicilor structurale. Criteriile de performanta trimestriale vor fi, în special, urmãrite pe baza informaţiilor furnizate trimestrial comisiei de cãtre Banca Nationala a României. Pe durata împrumutului, România va rãmîne în strinsa consultare cu comisia şi se angajeazã sa comunice toate informaţiile în legatura cu politicile şi evolutiile economice, care sa dea posibilitatea Împrumutãtorului sa urmãreascã progresele realizate. Indicatorii pe care România se angajeazã sa-i comunice comisiei sînt mentionati în anexa nr. II.
6. Pentru a furniza o baza continua pentru un efort susţinut de reforma şi pentru a salvgarda interesele în calitate de creditori ai Comunitãţii şi ai Grupului celor 24, România va cauta sa obţinã un aranjament extins cu Fondul sau un nou aranjament stand-by la expirarea celui existent.
7. Anexele sînt parte integrantã a memorandumului.

ROMÂNIA
reprezentatã de
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
guvernator,
Mugur Isarescu

COMUNITATEA ECONOMICĂ EUROPEANĂ
reprezentatã de
COMISIA COMUNITĂŢILOR EUROPENE
vicepreşedinte
Henning Christophersen,
membru al comisiei
Karel van Miert,


ANEXA 1

ROMÂNIA: CRITERII DE AJUSTARE STRUCTURALĂ

Pînã la data analizarii de cãtre comisie, care va preceda decizia disponibilizarii împrumutului, autoritãţile romane se angajeazã sa fi realizat progrese în urmãtoarele domenii:
1. Preţuri şi subvenţii
Guvernul va continua sa reducã subvenţiile cãtre consumatori, în vederea eliminãrii lor pînã la sfîrşitul anului 1993.
Referitor la preţurile la energie, Guvernul va menţine o paritate aproximativã cu preţurile pieţei mondiale pentru ţiţei, electricitate, cãrbune şi lignit şi va majorã periodic preţul la gazele naturale.
2. Comerţ exterior
Toate restricţiile la export, precum şi cerinţele de licenţe pentru importuri şi exporturi vor fi eliminate, cu excepţia bunurilor ale cãror preţuri se afla încã sub controlul statului sau ale cãror preţuri sînt subvenţionate, precum şi a unui numãr redus de bunuri strategice.
3. Privatizarea
În concordanta cu obiectivul pe termen mediu de privatizare în cadrul a 3 ani a 50% din valoarea societãţilor comerciale, autoritãţile se angajeazã ca Fondurile Proprietãţii Private şi Fondul Proprietãţii de Stat sa fie înfiinţate şi ca certificatele de proprietate care reprezintã 30% din valoarea bancarã a societãţilor comerciale sa fie distribuite.
Autoritãţile vor continua, de asemenea, privatizarea timpurie a micilor subunitati ale întreprinderilor, precum şi a societãţilor mijlocii şi mari. Peste 3.000 unitãţi au fost selecţionate pentru mica privatizare timpurie; progrese semnificative vor fi fost realizate în îndeplinirea majoritãţii acestor obiective de privatizare pînã la sfîrşitul anului 1992. 30 de societãţi comerciale au fost selecţionate pentru privatizare pilot timpurie; 10 dintre acestea vor fi oferite spre vînzare şi încã 10 privatizari pilot vor fi iniţiate pînã la sfîrşitul anului 1992. Reglementarea necesarã pentru înfiinţarea unei burse de hirtii de valoare va fi adoptatã sau cel puţin înaintatã Parlamentului.
4. Disciplina financiarã a întreprinderilor
Guvernul va asigura punerea în aplicare a reglementãrilor existente referitoare la faliment şi va continua eforturile în vederea adoptãrii Legii falimentului. Guvernul va urmãri, de asemenea, îndeaproape disciplina financiarã a întreprinderilor. Un sistem de raportare lunarã pentru întreprinderi a fost stabilit în acest scop, în vederea identificarii întreprinderilor care au plati restante şi dificultãţi în desfãşurarea activitãţilor. Guvernul va obliga la ajustari întreprinderile în cauza, inclusiv prin privatizarea, restructurarea sau lichidarea acestora.
5. Investiţii
Autoritãţile vor cauta sa încheie acorduri de protejare a investiţiilor cu Spania, Portugalia şi Irlanda cu care astfel de acorduri nu exista în prezent.
Autoritãţile vor continua, de asemenea, sa permitã libera repatriere a profiturilor şi vor face eforturi pentru adoptarea unor mãsuri legislative adecvate în acest sens.

ANEXA 2

ROMÂNIA - SISTEM DE MONITORIZARE

Urmãtorii indicatori vor fi comunicaţi comisiei în mod regulat:
1. Urmãrirea evolutiilor şi a politicilor macroeconomice şi financiare:
- Indicele preţurilor
- Cursul de schimb
- Produsul intern brut
- Investiţii
- Forta de munca şi şomaj
- Indicatori de politica fiscalã
- Indicatori de politica monetara
- Comerţ exterior
- Balanţa de plati
2. Urmãrirea politicilor structurale:
- Lista bunurilor de consum pentru care preţurile sînt controlate administrativ
- Lista subvenţiilor la bunurile de consum şi valoarea acestora
- Lista preţurilor la produsele energetice
- Lista articolelor supuse restrictiilor la import şi export
- Restrictii privind convertibilitatea contului curent şi miscarea capitalului
- Raport asupra progresului în domeniul privatizãrii
- Numãrul micilor privatizari efectuate
- Lista privatizarilor pilot mijlocii şi mari
- Lista întreprinderilor cu situaţie dificila, asa cum rezulta din sistemul de raportare lunarã a întreprinderilor; recomandãri formulate şi acţiuni întreprinse în legatura cu aceste întreprinderi.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016