Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACORD DE IMPRUMUT din 28 noiembrie 1991  intre Romania (ca imprumutat), Banca Nationala a Romaniei (ca reprezentant al Imprumutatului) si Comunitatea Economica Europeana (ca Imprumutator)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ACORD DE IMPRUMUT din 28 noiembrie 1991 intre Romania (ca imprumutat), Banca Nationala a Romaniei (ca reprezentant al Imprumutatului) si Comunitatea Economica Europeana (ca Imprumutator)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 267 din 31 decembrie 1991
Comunitatea Economica Europeana, denumita in cele ce urmeaza "C.E.E." sau "Imprumutatorul", reprezentata prin Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza "comisia", in numele careia actioneaza domnii Henning Christophersen, vicepresedinte al comisiei, si Turico Cioffi, director general, si Romania, denumita in cele ce urmeaza "Imprumutatul", reprezentata prin domnul George Danielescu, ministrul economiei si finantelor, si Banca Nationala a Romaniei, actionind ca reprezentant al Imprumutatului, denumita in cele ce urmeaza "agent", reprezentata prin domnul Mugur Isarescu, guvernator, avind in vedere ca Guvernul Romaniei a solicitat C.E.E. un imprumut pe termen mediu,
Consiliul Comunitatilor Europene, denumit in cele ce urmeaza "consiliul", prin Decizia din 22 iulie 1991 de asistenta financiara pe termen mediu pentru Romania, a hotarit sa raspunda acestei cereri si sa acorde Imprumutatului un imprumut in suma maxima de 375 milioane ECU, pe o durata maxima de 7 ani, administrat de comisie in deplina consultare cu Comisia Monetara, in concordanta cu toate aranjamentele incheiate intre Fondul Monetar International (F.M.I.) si Romania.
Avind in vedere ca consiliul a autorizat comisia sa negocieze cu autoritatile romane, dupa consultarea cu Comitetul Monetar, conditiile de politica economica ale imprumutului,
avind in vedere ca comisia a consultat Comitetul Monetar in legatura cu conditiile imprumutului,
avind in vedere ca autoritatile romane si-au luat angajamentul sa implementeze un program convenit cu comisia, printr-un Memorandum de intelegere anexat la prezentul acord de imprumut ("acordul"),
avind in vedere ca consiliul a hotarit ca imprumutul sa fie pus la dispozitia imprumutatului in doua transe,
avind in vedere ca, in ce priveste prima transa, comisia este autorizata sa se imprumute in numele C.E.E. cu resursele necesare in vederea imprumutarii lor Romaniei, imediat ce se va incheia un aranjament stand-by intre Imprumutat si F.M.I.,
avind in vedere ca un astfel de aranjament a fost incheiat intre F.M.I. si Imprumutat la 11 aprilie 1991,
avind in vedere ca comisia, in implementarea primei transe, va lansa in numele C.E.E., dupa consultarea cu Comitetul Monetar, o emisiune publica de obligatiuni in suma de 190 milioane ECU, a carei valoare va fi pusa la dispozitia agentului,
avind in vedere ca o copie a contractelor referitoare la emisiunea de obligatiuni preconizata, inclusiv un SWAP posibil, denumite in cele ce urmeaza "contractele de imprumut", va fi anexata la acest acord si va constitui parte integranta a acestui acord,

a convenit cele ce urmeaza:

ART. 1
Cuantumul imprumutului
Imprumutatorul se obliga sa acorde Imprumutatului un imprumut in suma maxima de 375 milioane ECU, in doua transe, in conformitate cu termenii definiti in decizia consiliului, cu privire la asistenta financiara pe termen mediu acordata Romaniei, din 22 iulie 1991, iar Imprumutatul accepta aceasta obligatie. Prima transa in suma de 190 milioane ECU ("imprumutul") este acordata prin prezentul acord, a carei suma neta este definita in articolul 2 din acesta.
ART. 2
Rezultate nete, trageri si conditii precedente
1. Suma neta a imprumutului va fi egala cu suma neta a emisiunii publice de obligatiuni, efectuata de C.E.E., mai putin suma totala a comisioanelor si costurilor legate de emisiunea de obligatiuni mentionata si de pregatirea acestei emisiuni de obligatiuni si a imprumutului;
2. Suma neta a imprumutului definit in paragraful anterior va fi transferata pe data platii emisiunii sau obligatiuni (data platii obligatiunilor): (1) in contul ECU al Bancii Reglementelor Internationale (B.R.I.) la Banca Europeana de Investitii, daca B.R.I. si Kreditanstalt fur Wiederaufbau (K.F.W.) au acordat cele doua imprumuturi-punte paralele (denumite impreuna "imprumut-punte") Romaniei in avans fata de imprumut pentru o suma egala cu: a) suma nominala datorata pentru imprumut-punte, plus b), suma dobinzii datorate pentru acest imprumut-punte la data platii obligatiunilor, aceasta suma va fi platita in conformitate cu a) si b) si nu va depasi in nici un caz suma neta a imprumutului.
(2) O suma egala cu suma neta, mai putin suma de la punctul (1), daca ea exista, va fi transferata in contul agentului la Banca Reglementelor Internationale.
3. Transferul sumei nete catre imprumutat va fi supus:
(i) comisiei, dupa ce a primit cu cel putin 2 zile lucratoare luxemburgheze anterior datei platii obligatiunilor, doua avize juridice date de: a) ministrul justitiei Romaniei, domnul Mircea Ionescu-Quintus; si b) consilierul juridic roman al Imprumutatorului; domnul Ion Nestor, avocat.
Aceste avize juridice vor fi datate nu mai devreme de data intrarii in vigoare a acordului, asa dupa cum se defineste in articolul 10, dar nu mai tirziu de 2 zile lucratoare luxemburgheze, inainte de data platii obligatiunilor se vor declara ca, in conformitate cu legile, reglementarile si deciziile obligatorii din punct de vedere juridic ce se aplica in prezent prin executarea acordului de catre ministrul economiei si finantelor, domnul George Danielescu, Imprumutatorul este angajat in mod valabil si irevocabil sa-si indeplineasca obligatiile prevazute in acest acord. Imprumutatul si agentul se angajeaza sa informeze imediat pe Imprumutator daca intre data avizelor juridice si data platii obligatiunilor a intervenit un eveniment care ar face incorecta orice afirmatie continuta in avizele juridice;
(ii) semnarii contractelor de imprumut intre C.E.E., pe de o parte, si un sindicat de banci, pe de alta parte, cu cel putin 2 zile lucratoare inainte de data platii obligatiunilor si primirii de catre C.E.E. a sumei nete a obligatiunilor de la sindicatul de banci mentionat la data platii obligatiunilor.
(iii) Nici o modificare materiala nefavorabila sa nu intervina de la data acordului, care, dupa parerea Imprumutatorului, dupa consultarea cu Imprumutatul, ar putea sa prejudicieze material abilitatea Imprumutatului de a-si indeplini obligatiile de plata potrivit acordului, adica serviciul imprumutului si rambursarea imprumutului la scadenta stabilita.
ART. 3
Dobinzi
1. Rata dobinzii la imprumut si datele obligatorii de plata a dobinzii vor fi aceleasi cu cele stabilite in articolele corespunzatoare ale contractelor de imprumut.
2. Daca suma neta a imprumutului nu poate fi transferata la data de plata a obligatiunilor pentru orice motive altele decit cele mentionate la articolul 2 paragraful 3 (2), Imprumutatorul va plasa aceasta suma la cea mai buna rata obtenabila de pe piata pentru depozite la termen. Dobinda primita la Imprumutator asupra acestor depozite va fi dedusa din prima plata de dobinda datorata la plata de Imprumutat.
3. In cazul platii intirziate a oricarei sume datorate si platibile de catre Imprumutat, dobinda la asemenea suma va fi calculata asa cum este determinata in articolele corespunzatoare ale contractelor de imprumut.
In plus, Imprumutatul se angajeaza sa despagubeasca pe imprumutator pentru toate costurile si cheltuielile suportate de Imprumutator ca urmare a unei incalcari a oricarei obligatii din acord de catre Imprumutat.
ART. 4
Rambursarea
Imprumutatul va rambursa suma principala a imprumutului de 190 milioane ECU la data si in conditiile determinate in contractele de imprumut si in special in articolul "Rascumparare si cumparare" din "Circulara de oferta" si in conditiile specifice ale obligatiunilor.
ART. 5
Plati
1. Toate platile ce vor fi efectuate de imprumutat vor fi scutite de orice impozite, comisioane si alte scazaminte.
2. Imprumutatul declara ca acordul nu este supus nici unui impozit sau altei impuneri in Romania.
3. Platile vor fi facute de catre imprumutat in ECU, in contul de ECU al imprumutatorului la Kreditbank - S.A. Luxemburg, numarul 52.319440.65, sau in alt cont pe care Imprumutatorul il va notifica in scris Imprumutatului cu cel putin 15 zile inainte de data scadenta.
4. Imprumutatul este de acord sa plateasca toate costurile si cheltuielile suportate de Imprumutator pentru pregatirea imprumutului si a emisiunii de obligatiuni corespunzatoare, contractele de imprumut si alte angajamente luate de Imprumutator in legatura cu emisiunea de obligatiuni si pe durata de valabilitate a obligatiunilor. Aceste costuri ce vor fi suportate de imprumutat includ costurile legale si de circulatie si comisioanele legate de serviciul financiar al obligatiunii si impozitele si taxele de inregistrare, daca exista.
Sumele mai sus mentionate vor fi platite de imprumutat la primirea documentelor justificative la aceeasi scadenta si in aceleasi conditii in care sint suportate de Imprumutator.
ART. 6
Cazuri de dificultate si rambursari anticipate
1. Imprumutatorul, prin notificare scrisa catre Imprumutat, poate sa declare suma principala a imprumutului imediat datorata si platibila impreuna cu dobinda acumulata, daca:
a) Imprumutatul nu-si va indeplini la scadentele stabilite orice plata a sumei principale sau a dobinzii in legatura cu imprumutul si aceasta neindeplinire nu va fi remediata prin plata acestora in limita a 2 zile lucratoare dupa notificarea scrisa facuta de Imprumutator Imprumutatului; sau
b) imprumutatul nu-si va indeplini obligatiile in efectuarea oricarei obligatiuni conform acordului si aceasta deficienta va continua pe o perioada de 30 de zile dupa ce notificarea scrisa va fi fost facuta Imprumutatului de catre Imprumutator;
c) exista declaratie de neplata in cadrul oricarui imprumut extern datorat de Romania, ca rezultat al interventiei unei situatii de dificultate, asa cum este definita in orice instrument care guverneaza sau evidentiaza o asemenea indatorare, sau orice asemenea indatorare externa nu este platita la scadenta stabilita, sau exista o deficienta a Romaniei in plata datorata in cadrul unei garantii a unei datorii externe; sau
d) pentru orice motiv, obligatiile Romaniei potrivit Acordului de imprumut nu vor fi sau nu vor inceta sa fie obligatorii sau aplicabile din partea Romaniei, sau Romania va sustine ca obligatiile sale mentionate nu sint obligatorii sau aplicabile fata de Romania; sau
e) Romania va fi complet incapabila sa-si plateasca datoriile externe care vin la scadenta sau va incheia un aranjament sau o combinatie cu sau in beneficiul creditorilor sai externi sau va declara sau impune un moratoriu asupra platii datoriei externe sau al garantiei asumate de aceasta.
Pentru lamurirea celor de mai sus "indatorare externa" semnifica orice indatorare care este, fie:
(i) denominata intr-o valuta alta decit valuta Romaniei sau
(ii) survenita in orice alta valuta, in afara Romaniei.
2. Daca C.E.E. este obligata, in legatura cu prevederile corespunzatoare din contractele de imprumut, sa restituie suma existenta pentru un motiv care nu a fost sau nu este sub controlul C.E.E., atunci suma principala impreuna cu dobinzile acumulate vor fi datorate in aceleasi conditii determinate in termenii si conditiile contractelor de imprumut.
3. In situatia unei incheieri inainte de termen a SWAP-ului, daca este cazul, Imprumutatul va asigura serviciul datoriei partii corespunzatoare ratei fixe a obligatiunii emise.
4. Imprumutatorul poate, dar nu este obligat, sa exercite drepturile potrivit acestui articol si poate, de asemenea, sa-l exercite numai partial, fara a prejudicia exercitarea viitoare a unor asemenea drepturi.
5. Imprumutatul va rambursa toate costurile si cheltuielile ocazionate C.E.E. drept consecinta a platii anticipate a imprumutului.
ART. 7
Notificari
Orice notificare in legatura cu acest acord va fi valabila daca este expediata catre:
pentru C.E.E.:
Comisia Comunitatilor Europene Directoratul general: "Credit and
Investment"
Centre A. Wagner
P.O. Box 1907
L-2920 Luxemburg
pentru Romania:
Ministerul Economiei si Finantelor
Directia relatiilor financiare cu organismele internationale si
guvernamentale
str. Doamnei nr. 8
Bucuresti, Romania
pentru agent:
Banca Nationala a Romaniei
Departamentul international
str. Lipscani nr. 25
Bucuresti, Romania.
Notificarile vor fi facute prin posta inregistrata. In caz de urgenta, ele pot fi facute prin fax sau telex si confirmate potrivit celor de mai sus. Notificarile devin efective la primirea scrisorii, a telexului sau a faxului.
ART. 8
Diverse
1. In cazul cind vreo prevedere a acordului, pentru orice motiv, nu este legala sau obligatoriu legala, celelalte prevederi nu vor fi afectate.
2. Preambulul si anexele la acest acord, adica: "Acordul de subscriptie", "Acordul in legatura cu agentia fiscala", "Circulara de oferta" si "Acordurile de SWAP", daca exista, formeaza parte integranta a acordului. Titlurile articolelor acordului sint numai de convenienta.
3. Acest acord are drept scop sa puna la dispozitia Imprumutatului rezultatele obligatiunilor remise de C.E.E. in acest scop. Drept consecinta, Imprumutatul si C.E.E. accepta ca drepturile si obligatiile lor, daca nu este altfel prevazut in acord, sint, in cel mai larg sens posibil, definite si interpretate prin referinta la documentele corespunzatoare ale imprumutului. In special termenii din contractele de imprumut cu privire la ECU, care este valuta emisiunii de obligatiuni si a imprumutului, vor fi aplicabili acestui acord.
ART. 9
Legea care guverneaza imprumutul si jurisdictia
Acordul este guvernat de si va fi aplicat in conformitate cu legea franceza. Orice litigiu referitor la acordul dintre Imprumutat si Imprumutator va fi supus, potrivit articolului 181 din Tratatul de infiintare a Comunitatii Economice Europene, jurisdictiei neexclusive a Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene ("Curtea de justitie"). Imprumutatorul va fi liber sa-si sustina drepturile impotriva Imprumutatului si la Curtile de justitie din Romania si prin aceasta renunta irevocabil si neconditionat, in ceea ce-l priveste sau proprietatea si activele sale, la orice imunitate la care este sau ar putea fi indreptatit, privind jurisdictia si executia referitoare la orice actiune sau procedura adusa in fata Curtii de justitie sau a Curtilor din Romania, in ceea ce priveste acordul.
ART. 10
Intrarea in vigoare
Acordul va intra in vigoare la data la care Imprumutatorul a primit notificarea Imprumutatului ca cerintele constitutionale ale acordului au fost indeplinite.
Bruxelles, 28 noiembrie 1991

ROMANIA
reprezentata de ministrul finantelor

COMUNITATEA ECONOMICA EUROPEANA
reprezentata de Comisia Comunitatilor Europene

BANCA NATIONALA A ROMANIEI, ca agent,
reprezentata de presedinte


MEMORANDUM DE INTELEGERE
intre Romania si Comunitatea Economica Europeana

1. Comunitatea Europeana a hotarit sa acorde Romaniei un imprumut, pe termen mediu, in suma maxima de 375 milioane ECU, cu o durata maxima de 7 ani, pentru a sprijini tara in eforturile sale de a-si transforma economia intr-o economie de piata. Imprumutul comunitatii face parte din pachetul global care se constituie in favoarea Romaniei in cadrul Grupului celor 24, in suma totala de aproximativ un miliard dolari S.U.A., in vederea sustinerii balantei de plati si consolidarii rezervelor in anul 1991.
2. Imprumutul va fi pus la dispozitie in doua transe, acordarea fiecarei transe fiind supusa unui numar de conditii.
Pentru eliberarea primei transe, Guvernul roman va trebui sa incheie un acord cu Fondul Monetar International asupra unui aranjament stand-by bazat pe un program cuprinzator de politica economica.
Acordarea celei de-a doua transe va fi conditionata de evaluarea pozitiva de catre comisie a unui numar limitat de criterii de performanta specificate mai jos, precum si a progresului realizat in ceea ce priveste reforma structurala. Conditiile vor fi bazate pe programul de politica economica al Guvernului Romaniei si vor fi in deplina concordanta cu Acordul dintre Romania si F.M.I. In plus, comisia va examina implementarea pachetului general de finantare al G-24 acordat Romaniei, pentru a se asigura ca suma totala a contributiilor de la tarile Grupului celor 24 care nu sint membre ale Comunitatii Europene si alte tari terte este echivalenta cu suma acordata de catre comunitate.
A doua transa va fi eliberata in trimestrul IV/l991. Data exacta va fi convenita de cele doua parti intr-o etapa ulterioara. Comunitatea va plati cele doua transe ale Imprumutului Bancii Nationale a Romaniei care actioneaza ca reprezentant al Guvernului roman. Banca Nationala a Romaniei va utiliza aceste resurse in conformitate cu "modelul de utilizare a finantarii" convenit intre Guvernul Romaniei si Fondul Monetar International in contextul aranjamentului stand-by pentru anul 1991.
3. Criteriile de cuantificare a performantei anexate la imprumutul comunitar vor fi identice cu cele incluse in aranjamentul stand-by cu F.M.I. In consecinta, inainte de eliberarea celei de-a doua transe, comisia, in colaborare cu autoritatile romane si cu personalul F.M.I., precum si cu Comitetul monetar, cu luarea in considerare a rezultatelor evaluarii pe termen mediu a in evolutiilor economice si politicilor finalizate cu F.M.I., pina la data de 14 august 1991, va verifica daca au fost respectate criteriile cantitative stipulate in aranjamentul stand-by sau daca s-a ajuns la noi intelegeri.
Aceste criterii includ:
1. plafoane trimestriale asupra schimbarii cumulate in ceea ce priveste creditul net al sistemului bancar catre Guvern;
2. plafoane trimestriale asupra activelor interne ale sistemului bancar;
3. plafoane trimestriale minime pentru schimbarile cumulate in activele straine nete in valuta convertibila;
4. plafoane asupra contractarii sau garantarii noii datorii externe pe termen mediu si lung de catre Guvern, Banca Nationala a Romaniei si alte entitati publice (exclusiv datoria inclusa in angajamente internationale de rezerva).
4. In plus, la criteriile de performanta cuantificate, inainte de achitarea celei de-a doua transe, comisia va evalua progresele facute in legatura cu implementarea politicilor structurale, in cooperare cu autoritatile romane si in colaborare cu Comitetul monetar. In aceasta evaluare, o atentie speciala va fi acordata si progreselor in domeniul liberalizarii preturilor, reducerii restrictiilor in domeniul comertului si schimbului valutar, stabilirii unui cadru legal pentru drepturile de proprietate privata si privatizarii intreprinderilor. Cadrul de referinta al acestei evaluari este explicat in anexa.
5. Guvernul Romaniei s-a angajat sa furnizeze comisiei toate informatiile necesare urmaririi situatiei economice si financiare care vor fi necesare pentru stabilirea criteriilor de performanta si analiza politicilor structurale. Criteriile de performanta trimestriale vor fi in special controlate pe baza informatiei ce va fi furnizata comisiei trimestriale de Banca Nationala a Romaniei. Pe durata perioadei imprumutului, Romania va ramine in strinsa consultare cu comisia si se angajeaza sa comunice toate informatiile in legatura cu politicile si evolutiile economice, care sa dea posibilitatea Imprumutatorului sa urmareasca progresele.
6. Pentru a furniza o baza continua pentru un efort sustinut de reforma si pentru a salvgarda interesele participantilor din cadrul comunitatii si ai G-24, ca creditori, Romania va cauta sa obtina o prelungire a valabilitatii aranjamentului cu fondul sau un nou aranjament stand-by la expirarea celui existent.
7. Anexa este parte integranta a Memorandumului.

ROMANIA

COMUNITATEA ECONOMICA EUROPEANA
REPREZENTATA DE
COMISIA COMUNITATII EUROPENE

BANCA NATIONALA A ROMANIEI


ANEXA 1

ROMANIA: CRITERII DE AJUSTARE STRUCTURALA
In momentul efectuarii analizei de catre comisie, care va preceda decizia de acordare a celei de-a doua transe a imprumutului, Romania se angajeaza sa realizeze progrese in urmatoarele domenii:
1. Reforma preturilor
Lista produselor aflate inca sub controlul preturilor va fi revazuta si se va elabora un program pentru eliminarea acestui control. Subventiile bugetare pentru preturi in sectorul energiei vor fi reduse sau eliminate conform programului F.M.I. Nici o alta subventie la preturi nu va mai fi introdusa.
Se va adopta o legislatie antimonopol, adecvata pentru a crea un cadru legal interventiei Guvernului si supravegherii preturilor.
2. Regimul comertului exterior
In concordanta cu orientarea spre economia de piata a reformei, autoritatile vor continua politica lor de evitare a recurgerii la orice restrictii cantitative asupra importurilor. Situatia de dereglare va fi solutionata, daca va fi necesar, prin folosirea suprataxelor temporare la import. In ce priveste exportul, folosirea licentelor se va aplica numai produselor care sint expuse controlului intern asupra preturilor.
3. Regimul cursului de schimb - investitii
Autoritatile vor permite repatrierea libera a profiturilor si a veniturilor rezultate din lichidarea investitiilor facute de nonrezidenti in Romania in cadrul Legii privind investitiile straine. Ele se vor stradui, de asemenea, in continuare, sa incheie acorduri de protejare a investitiilor cu acele state membre ale comunitatii cu care nu s-au incheiat pina in prezent asemenea acorduri.
In urmarirea obiectivului pe termen mediu, al deplinei convertibilitati a monedei nationale, Guvernul va cauta sa continue progresele in eliminarea distorsiunilor existente pe pietele de schimb valutar.
Autoritatile sint deplin angajate pentru o unificare cit mai curind a cursului de schimb oficial cu rata stabilita pe piata interbancara.
4. Privatizare
Prevederi legislative in legatura cu drepturile de proprietate, privatizare, reforma agrara, investitiile straine, legea comerciala, elaborarea procedurilor de faliment si crearea bursei de valori vor fi adoptate in cursul anului 1991.
Autoritatile intentioneaza sa realizeze progrese substantiale in procesul privatizarii pamintului si a locuintelor in 1991. Privatizarea pe scara larga a intreprinderilor de stat va fi initiata in 1991, iar autoritatile vor elabora un grafic pentru realizarea continuarii programului in anii urmatori.

-----------------------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016