Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACORD DE IMPRUMUT*)din 24 iulie 1998  intre Romania si Banca Europeana de Investitii si Administratia Nationala a Drumurilor (A.N.D.)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ACORD DE IMPRUMUT*)din 24 iulie 1998 intre Romania si Banca Europeana de Investitii si Administratia Nationala a Drumurilor (A.N.D.)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 81 din 26 februarie 1999
ACORD DE ÎMPRUMUT*)din 24 iulie 1998
între România şi Banca Europeanã de Investiţii şi Administraţia Nationala a Drumurilor (A.N.D.)
EMITENT: ACT INTERNAŢIONAL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 81 din 26 februarie 1999


--------------
*) Traducere.


BANCA EUROPEANÃ DE INVESTIŢII

FI Nr. 1.7571

ROMÂNIA - PROIECT DE REABILITARE A DRUMURILOR - ETAPA A III-A



Luxemburg, 21 iulie 1998
Bucureşti, 24 iulie 1998

Prezentul acord este încheiat între:
România, reprezentatã de Ministerul Finanţelor, cu sediul în str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, Bucureşti, România, reprezentat de dl. Mircea Ionut Costea, secretar de stat, denumita în continuare Împrumutatul, ca prima parte,
Banca Europeanã de Investiţii, având sediul central în Bd. Konrad Adenauer nr. 100, Luxembourg-Kirchberg, Marele Ducat al Luxemburgului, reprezentatã de dl Konstantin J. Andreopoulos, consilier general adjunct, şi dl Walter K. Cernoia, director, denumita în continuare Banca, ca a doua parte, şi
Administraţia Nationala a Drumurilor, cu sediul în bd Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, Bucureşti, România, reprezentatã de dl Danila Bucsa, director general, denumita în continuare A.N.D., ca a treia parte.

Având în vedere ca:

1. Comunitatea Europeanã şi Împrumutatul au încheiat un Acord european de asociere între Comunitatea Europeanã şi statele sale membre, pe de o parte, şi România, pe de alta parte, denumit în continuare Acord european de asociere.
2. În cadrul Acordului european de asociere şi în conformitate cu Decizia Consiliului Europei nr. 97/256/CE din 14 aprilie 1997, Consiliul Guvernatorilor Bãncii a autorizat, în data de 9 iunie 1997, acordarea de împrumuturi pentru proiecte de investiţii pe teritoriul României.
3. În conformitate cu Acordul-cadru dintre România şi Banca Europeanã de Investiţii care guverneazã activitãţile Bãncii Europene de Investiţii în România, semnat de Banca şi de Împrumutat în data de 4/5 iunie 1997, ratificat de cãtre Împrumutat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 33 din 25 august 1997 şi aprobatã de cãtre Împrumutat prin <>Legea nr. 189 din 17 noiembrie 1997 , numit în continuare Acord-cadru, Guvernul Împrumutatului a luat cunostinta ca finanţarea în baza prezentului acord de împrumut se încadreazã în sfera de aplicare a Acordului-cadru.
4. Împrumutatul propune iniţierea unui proiect, denumit în continuare Proiectul, care urmeazã a fi realizat de A.N.D. şi care consta în reabilitarea şi modernizarea a circa 920 km din reţeaua principala de drumuri naţionale, dupã cum se specifica mai detaliat în descrierea tehnica prezentatã în anexa A la prezentul acord, numita în continuare Descrierea tehnica.
5. Costul total al Proiectului, asa cum a fost estimat de cãtre Banca, este de 597 milioane ECU (ECU fiind definitã în anexa B la prezentul acord), inclusiv cheltuielile neprevãzute şi dobanda pe perioada construcţiei, dar excluzând impozite şi taxe.
6. Costul Proiectului urmeazã sa fie finanţat astfel:




- echivalent milioane ECU -


Împrumut B.I.R.D. (o parte din împrumutul
B.I.R.D. pentru finanţarea Proiectului de
reabilitare a drumurilor, etapa a II-a,
asa cum este definit în Acordul de împrumut
B.I.R.D.) 118
Contribuţia UE 168
Contribuţia statului 86
Împrumutul Bãncii 225

TOTAL 597



7. Pentru a completa finanţarea, Împrumutatul a solicitat Bãncii un împrumut în suma echivalenta a 225 milioane ECU, asa cum se menţioneazã la pct. 6 din preambul.
8. Întrucât o parte din creditul pus la dispoziţie prin acest acord poate fi utilizat în ECU, în sensul scopurilor prezentului acord, termenul "valuta" include ECU. Consiliul Europei a decis, la Intalnirea la nivel înalt de la Madrid din 15 şi 16 decembrie 1995, schimbarea denumirii unitãţii monetare europene din "ECU" în "euro", cu valabilitate de la începutul celei de a treia etape a realizãrii uniunii economice şi monetare, iar Regulamentul Consiliului Europei (CE) nr. 1.103/97 din 17 iunie 1997 a implementat anumite aspecte referitoare la introducerea monedei euro. Schimbãri ulterioare pot deveni necesare ca urmare a începerii celei de a treia etape. Acest lucru este reflectat în anexa B.
9. În baza art. 3 al Acordului-cadru, Împrumutatul s-a angajat ca "dobanda şi toate celelalte plati datorate Bãncii şi care apar ca urmare a activitãţilor avute în vedere prin prezentul acord, ca şi activele şi veniturile Bãncii, legate de astfel de activitãţi, vor fi scutite de impozite. Nici una dintre activitãţile Bãncii desfãşurate pe teritoriul României, avute în vedere prin prezentul acord, nu va supune, prin ea însãşi, Banca sau activele acesteia impozitãrii".
10. În conformitate cu art. 4 al Acordului-cadru, Împrumutatul s-a angajat ca "Pe intreaga perioada a oricãrei operaţiuni financiare încheiate în conformitate cu art. 2 al prezentului acord, România:
a) va asigura (i) ca beneficiarii sa poatã schimba în orice valuta convertibilã, la cursul de schimb care prevaleazã, sumele în moneda nationala a României necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bãncii în legatura cu împrumuturile şi garanţiile referitoare la orice proiect; şi (ii) ca aceste sume sa fie transferabile liber, imediat şi efectiv;
b) va asigura (i) ca Banca sa poatã schimba în orice valuta liber convertibilã, la cursul de schimb care prevaleazã, sumele în moneda nationala a României primite de Banca cu titlu de plati aferente unor împrumuturi şi garanţii sau oricãrei alte activitãţi şi ca Banca sa poatã transfera liber, imediat şi efectiv, sumele astfel schimbate; sau, dacã Banca va opta astfel, (ii) ca aceasta sa poatã dispune liber de astfel de sume pe teritoriul României".
11. Convinsa ca prezenta operaţiune corespunde sferei sale de activitate şi ca este în conformitate cu scopurile Acordului-cadru şi ţinând cont de aspectele menţionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitãrii Împrumutatului, acordându-i acestuia un credit în suma echivalenta cu 225 milioane ECU (doua sute douãzeci şi cinci milioane ECU).
12. Domnul Mircea Ionut Costea, secretar de stat, este autorizat legal, potrivit condiţiilor stabilite în anexa I, sa semneze acest acord în numele Împrumutatului, iar domnul Danila Bucsa, director general, este autorizat legal, potrivit condiţiilor stabilite în anexa II, sa semneze acest acord în numele A.N.D.
13. Referirile din prezentul acord la articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate şi anexe reprezintã referiri fãcute respectiv la articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate şi anexe ale prezentului acord.

Drept care, s-a agreat prin prezentul acord, dupã cum urmeazã:

ART. 1
Trageri
1.01. Suma creditului
Prin prezentul acord, Banca acorda Împrumutatului, iar Împrumutatul accepta, un credit, denumit în continuare credit, în suma echivalenta cu 225.000.000 ECU (doua sute douãzeci şi cinci milioane ECU), care urmeazã sa fie utilizat exclusiv pentru finanţarea parţialã a costurilor Proiectului.
ECU este definitã în anexa B la prezentul acord şi va fi tratata în sensul acestui acord ca reprezentând o valuta.
1.02. Proceduri de tragere
A. În cazul în care Banca nu dispune altfel, creditul va fi pus la dispoziţie A.N.D., în numele Împrumutatului, pentru tragere în transe, denumite în continuare transe sau, individual, o transa. Fiecare transa va avea o valoare echivalenta cu cel puţin 2 milioane ECU (doua milioane ECU). Numãrul transelor nu va depãşi 30.
B. Tragerea fiecãrei transe se va efectua în baza unei cereri scrise (cerere) din partea A.N.D., în numele Împrumutatului, potrivit condiţiilor menţionate în paragraful 1.04. Fiecare cerere:
a) va specifica suma solicitatã pentru tragere în cadrul transei;
b) va specifica valuta în care se solicita a fi trasa transa, ca fiind o valuta la care se face referire în paragraful 1.03;
c) va specifica data la care se prefera a se face tragerea, intelegandu-se ca Banca poate elibera transa în termen de maximum 4 (patru) luni calendaristice de la data cererii;
d) va specifica rata dobânzii aplicabile, dacã este cazul, indicatã anterior de Banca; şi
e) va fi însoţitã de documentaţia relevanta, solicitatã conform subparagrafelor 1.04 B, C şi D, dupã caz.
Nici o cerere nu va putea fi efectuatã mai târziu de 30 iunie 2003. Sub rezerva prevederilor subparagrafului 1.02 D, fiecare cerere este irevocabilã.
C. Între 15 (cincisprezece) - 10 (zece) zile înainte de data tragerii fiecãrei transe, Banca va remite Împrumutatului şi A.N.D., dacã cererea este conformã cu subparagraful 1.02 B şi în mãsura în care justificarea pusã la dispoziţie în conformitate cu prevederile subparagrafului 1.02 B lit. e) este acceptabilã pentru Banca, o notificare, denumita în continuare aviz de tragere, care:
a) va confirma valoarea şi valuta transei specificate în cerere;
b) va specifica rata dobânzii aplicabilã transei potrivit paragrafului 3.01; şi
c) va specifica data tragerii transei.
D. În cazul în care unul sau mai multe elemente specificate în avizul de tragere nu sunt conforme cu elementul corespunzãtor din cerere, Împrumutatul, într-un interval de 3 (trei) zile în care Banca este deschisã pentru tranzacţii în Luxemburg (denumita în continuare zi lucrãtoare), ulterior primirii avizului de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare cãtre Banca şi, ca urmare, cererii şi avizului de tragere nu li se va da curs. Dacã Împrumutatul nu îşi exercita acest drept, se considera ca a acceptat avizul de tragere în toţi termenii acestuia.
E. Fiecare tragere va fi efectuatã în contul sau în conturile Împrumutatului sau ale A.N.D., dupã cum A.N.D., în numele Împrumutatului, va înştiinţa Banca cu nu mai puţin de 15 (cincisprezece) zile înainte de data efectuãrii tragerii. Numai un singur cont poate fi nominalizat pentru fiecare valuta.
1.03. Valutele tragerii
Sub rezerva existenţei disponibilitãţilor, Banca va disponibiliza fiecare transa în valuta pentru care Împrumutatul şi-a exprimat preferinta. Valutele de tragere vor fi ECU, o valuta a unuia dintre statele membre ale Bãncii sau orice alta valuta tranzactionata pe scara larga pe principalele pieţe valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeazã a fi trase într-o alta valuta decât ECU, Banca va aplica cursul de schimb mediu care prevaleazã pe piata valutarã din Bruxelles, iar în lipsa acestuia, de pe o alta piata aleasã de Banca în mod rezonabil, la o data cuprinsã în perioada de 15 (cincisprezece) zile înainte de data tragerii, dupã cum va decide Banca.
1.04. Condiţii de tragere
A. Tragerea primei transe, în conformitate cu paragraful 1.02, va fi condiţionatã de îndeplinirea, în mod satisfãcãtor pentru Banca, a urmãtoarelor condiţii, şi anume ca, înainte de data primei cereri:
a) Banca sa fi primit un aviz juridic, în mod substanţial în forma prezentatã în anexa III la prezentul acord sau în orice alta forma acceptabilã pentru Banca;
b) Banca sa fi primit un aviz juridic emis de consilierul juridic al A.N.D., în mod substanţial în forma prezentatã în anexa IV la prezentul acord;
c) toate aprobãrile necesare pentru controlul schimbului sa fi fost obţinute astfel încât sa permitã Împrumutatului sa primeascã tragerile în condiţiile prezentului acord, sa ramburseze împrumutul şi sa plãteascã dobanda şi toate celelalte sume datorate conform prezentului acord; aceste aprobãri se extind şi asupra deschiderii şi menţinerii conturilor în care Împrumutatul şi A.N.D. solicita Bãncii sa disponibilizeze creditul;
d) Împrumutatul sa fi solicitat Comisiei Europene sa asigure o contribuţie la care se face referire la pct. 6 din preambulul la prezentul acord, iar acordul de împrumut cu B.I.R.D., în contextul finanţãrii menţionate la acelaşi pct. 6 din preambul, sa fie în deplina vigoare;
e) Banca sa fi primit documente care sa ateste ca:
(i) o unitate de management al Proiectului, adecvat incadrata cu personal, a fost constituitã în mod corespunzãtor şi acceptabil pentru Banca şi
(ii) au fost angajate servicii de consultanţa, în termeni şi în condiţii acceptabile pentru Banca şi asa cum se menţioneazã în paragraful 6.10;
f) Banca sa fi primit documente justificative care sa ateste ca Împrumutatul a autorizat şi împuternicit, în mod legal, A.N.D. pentru a solicita şi a primi trageri în conformitate cu prezentul acord, în numele Împrumutatului şi pentru acesta.
Dacã o cerere pentru tragerea primei transe este facuta înainte de primirea de cãtre Banca a unor dovezi satisfãcãtoare pentru ea, demonstrand ca aceste condiţii au fost îndeplinite, o astfel de cerere va fi consideratã ca fiind primitã de Banca la acea data la care condiţiile vor fi fost îndeplinite.
B. Fiecare tragere ulterioara va fi condiţionatã în continuare de primirea de cãtre Banca, înainte de data cererii respective, a unor documente justificative satisfãcãtoare pentru ea, care sa demonstreze ca A.N.D. a cheltuit pentru componentele Proiectului din partea finanţatã de cãtre Banca, asa cum se prezintã în Descrierea tehnica, o suma cel puţin egala cu totalul (exclusiv impozite şi taxe vamale de import) tuturor sumelor anterior plãtite de Banca, mai puţin ultima tragere, o suma de 2 milioane ECU.
În plus, fiecare tragere, inclusiv tragerea primei transe, se va face cu condiţia ca Banca sa fie satisfacuta ca au fost alocate sau continua sa fie puse la dispoziţie A.N.D. de cãtre Împrumutat, pentru Proiect, suficiente fonduri de la bugetul de stat şi din alte surse financiare, astfel încât sa se asigure realizarea şi terminarea la timp a Proiectului, în conformitate cu graficul prezentat în Descrierea tehnica.
Fiecare tragere, inclusiv tragerea primei transe, va fi condiţionatã în plus de aprobarea data de autoritãţile de mediu competente, pentru lucrãrile care urmeazã sa fie finanţate din sumele respectivei trageri.
C. În plus, fata de condiţiile prevãzute în subparagraful 1.04 B de mai sus, ultima tragere se va face cu condiţia suplimentarã ca toate sumele trase anterior sa fi fost cheltuite pentru Proiect, asa cum se prevede în acel articol, sau ca Împrumutatul sa fi prezentat, prin A.N.D., dovezi satisfãcãtoare care sa demonstreze ca aceste sume vor fi cheltuite în decurs de 60 (şaizeci) de zile de la data pentru care tragerea a fost solicitatã.
D. Orice tragere care finanţeazã cheltuieli în avans va fi urmatã, în decurs de 90 (nouãzeci) de zile, de transmiterea unor dovezi satisfãcãtoare pentru Banca, demonstrand ca suma tragerii sau a tragerilor respective, dupã cum este cazul, a fost corect cheltuitã pentru Proiect.
E. Pentru calcularea echivalentului în ECU al sumelor cheltuite, Banca va aplica cursul de schimb în vigoare în a 30-a zi înainte de data cererii.
F. Dacã vreo parte a evidentelor furnizate de Împrumutat, prin A.N.D., nu este satisfãcãtoare pentru Banca, Banca fie poate acţiona în concordanta cu prevederile ultimului paragraf al subparagrafului 1.04 A, fie poate elibera proporţional mai puţin decât suma solicitatã.
1.05. Anularea creditului
În cazul în care costul Proiectului va fi mai mic decât cifra estimatã la pct. 5 din preambul, Banca poate, printr-o notificare adresatã Împrumutatului şi A.N.D., sa anuleze creditul corespunzãtor diferenţei.
Împrumutatul poate oricând, printr-o notificare adresatã Bãncii, sa anuleze integral sau parţial orice suma netrasa din credit, cu condiţia ca, dacã Împrumutatul anuleazã orice transa care a fãcut obiectul unui aviz de tragere şi care nu a fost revocatã în conformitate cu subparagraful 1.02 D, va plati un comision calculat asupra sumei anulate, la o rata fixa egala cu jumãtate din rata dobânzii aplicabilã acelei transe.
Banca poate oricând, dupã 30 iunie 2003, printr-o notificare adresatã Împrumutatului, sa anuleze partea din credit pentru care nu s-a efectuat nici o cerere de tragere.
1.06. Anularea şi suspendarea creditului
Banca poate, printr-o notificare adresatã Împrumutatului, sa anuleze integral sau parţial, în orice moment şi cu efect imediat, partea netrasa din credit:
a) ca urmare a apariţiei oricãrui eveniment menţionat în paragraful 10.01 subparagrafele (A) sau (B); sau
b) dacã vor surveni situaţii excepţionale care vor afecta negativ accesul Bãncii pe pieţele de capital naţionale sau internaţionale principale.
Alternativ, dacã a survenit o situaţie din cele descrise la lit. a) sau b) şi, în opinia Bãncii, aceasta are un caracter temporar, Banca poate suspenda, integral sau parţial, printr-o notificare adresatã Împrumutatului, partea netrasa din credit. Într-un astfel de caz, suspendarea va continua pana când Banca îl înştiinţeazã pe Împrumutat ca Banca este din nou în mãsura sa emita un aviz de tragere pentru acea parte din credit. Suspendarea nu va implica nici o extindere a datei de anulare prevãzute în paragraful 1.05.
Totuşi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze ori sa suspende, în temeiul motivelor arãtate la lit. b), orice transa care a fãcut obiectul unui aviz de tragere.
Partea netrasa din credit va fi consideratã ca anulatã, dacã Banca solicita rambursarea anticipata în baza art. 10.
În cazul în care creditul este anulat de cãtre Banca, conform lit. a), Împrumutatul va plati un comision pentru suma anulatã a oricãrei transe netrase care a fãcut obiectul unui aviz de tragere, la o rata anuala de 0,75% (zero virgula şaptezeci şi cinci la suta), calculat de la data cererii de tragere respective pana la data anulãrii.
Un astfel de comision se va plati în plus fata de orice comision plãtibil conform paragrafului 1.05.
1.07. Valuta comisioanelor
Comisioanele datorate de Împrumutat Bãncii, în baza prezentului articol 1, vor fi calculate şi plãtibile în ECU.
ART. 2
Împrumutul
2.01. Suma împrumutului
Împrumutul, denumit în continuare împrumutul, va cuprinde totalul sumelor în valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de cãtre Banca în conformitate cu paragraful 2.04.
2.02. Valuta de rambursare
Fiecare rambursare în baza art. 4 sau, dupã caz, a art. 10, va fi efectuatã în valutele în care au fost efectuate tragerile şi în proportiile în care acestea sunt cuprinse în soldul împrumutului.
2.03. Valuta dobânzii şi a altor obligaţii de plata
Dobanda şi celelalte obligaţii de plata datorate conform art. 3, 4 şi 10 vor fi calculate şi plãtibile proporţional, în fiecare valuta în care împrumutul este rambursabil.
Orice alta plata va fi facuta în valuta specificatã de Banca, având în vedere valuta în care s-au efectuat cheltuielile ce urmeazã a fi rambursate prin acea plata.
2.04. Notificãri ale Bãncii
Dupã tragerea fiecãrei transe, Banca va transmite Împrumutatului şi A.N.D. o situaţie rezumativa cuprinzând suma trasa în valuta indicatã în avizul de tragere, data tragerii, rata dobânzii şi graficul de rambursare a acelei transe şi pentru aceasta.
ART. 3
Dobanda
3.01. Rata dobânzii
Soldul nerambursat al oricãrei transe va fi purtãtor de dobanda la rata specificatã în avizul de tragere aferent transei respective, care va fi rata dobânzii aplicabile la data emiterii avizului de tragere pentru împrumuturile exprimate în valuta relevanta şi acordate de cãtre Banca imprumutatilor sãi în condiţii de rambursare şi de plata a dobânzii similare cu cele pentru transa în cauza.
Dobanda va fi plãtitã semestrial la datele specificate în paragraful 5.03.
3.02. Dobanda la sumele cu scadenta restante
Fãrã ca acest lucru sa fie considerat o încãlcare a prevederilor art. 10 şi, ca excepţie de la prevederile paragrafului 3.01, pentru orice suma restanta platibila în condiţiile acestui acord, se va cumula dobanda de la data scadentei pana la data plãţii efective, dupã cum urmeazã, la o rata anuala egala cu:
a) pentru o suma datoratã, în orice valuta, din orice transa, la o rata egala cu suma dintre (i) 2,5% şi (ii) rata aplicabilã acelei transe conform paragrafului 3.01; sau
b) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma dintre (i) 2,5% şi (ii) rata dobânzii perceputã de Banca la data scadentei pentru împrumuturi acordate în valuta respectiva pe termen de 20 de ani.
Aceasta dobanda este platibila în aceeaşi valuta ca şi suma restanta asupra cãreia se cumuleazã.
ART. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea normalã
Împrumutatul va restitui împrumutul conform graficului de rambursare prezentat în anexa C.
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
A. Împrumutatul poate rambursa anticipat, integral sau parţial, o transa, în baza unei comunicãri scrise, denumita în continuare notificare de rambursare anticipata, în care se specifica suma, denumita în continuare suma rambursarii anticipate, care urmeazã a fi rambursata anticipat, şi data propusã pentru rambursarea anticipata, denumita în continuare data rambursarii anticipate, care va fi o data specificatã în paragraful 5.03, fiecare denumita în continuare data de plata.
Notificarea de rambursare anticipata va fi transmisã Bãncii cu cel puţin 1 (o) luna înainte de data rambursarii anticipate. Rambursarea anticipata va fi condiţionatã de plata de cãtre Împrumutat a unei compensaţii, dacã este cazul, datoratã Bãncii în conformitate cu prevederile subparagrafelor B şi D.
B. Suma compensatiei datoratã pentru transa rambursata anticipat va fi suma diferenţei de dobanda neincasata de Banca pentru fiecare semestru încheiat la datele de plata ulterioare datei rambursarii anticipate, calculatã dupã cum se specifica în urmãtorul subparagraf şi ajustata în conformitate cu subparagraful C.
Suma reprezentând diferenţa va fi calculatã ca fiind suma prin care:
(x) dobanda care ar fi fost platibila în timpul acelui semestru, pentru partea rambursata anticipat din transa, depãşeşte
(y) dobanda care ar fi fost platibila în timpul acelui semestru dacã ar fi fost calculatã la rata de referinta; în acest scop, rata de referinta înseamnã rata anuala a dobânzii [diminuata cu 15 (cinsprezece) procente] pe care Banca o stabileşte la data primei zile a lunii anterioare datei de rambursare anticipata ca fiind rata standard pentru un împrumut acordat de Banca în valuta respectiva, având caracteristici financiare ca şi transa şi, în special, având aceeaşi periodicitate pentru plata dobânzii, aceeaşi perioada rãmasã pana la scadenta şi acelaşi tip de rambursare.
C. Fiecare suma calculatã în acest mod va fi ajustata la data de rambursare anticipata prin aplicarea unei rate de discount egala cu rata determinata conform secţiunii (y) a subparagrafului B din acest paragraf.
D. Banca va comunica Împrumutatului suma compensatiei datorate conform prevederilor subparagrafelor B şi C sau, dupã caz, lipsa compensatiei. Dacã pana la orele 5 p.m. ora Luxemburgului, la data acestei notificãri Împrumutatul nu confirma în scris intenţia sa de a efectua plata anticipat în condiţiile comunicate de cãtre Banca, notificarea de rambursare anticipata va rãmâne fãrã efect.
Cu excepţia cazului anterior menţionat, Împrumutatul va avea obligaţia de a efectua plata conform cu notificarea de rambursare anticipata, împreunã cu dobanda cumulatã asupra sumei rambursarii anticipate, precum şi cu orice alta suma datoratã conform prezentului paragraf.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
A. Dacã Împrumutatul ramburseazã anticipat, în mod voluntar, parţial sau integral, orice alt împrumut contractat iniţial pe o perioada mai mare de 5 (cinci) ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei proporţii din suma împrumutului nerambursat, în aceeaşi proporţie dintre sumele rambursate anticipat şi suma totalã nerambursata a tuturor acelor alte împrumuturi.
Banca va adresa Împrumutatului cererea sa, dacã este cazul, în termen de 4 (patru) sãptãmâni de la primirea notificãrii respective, conform subparagrafului 8.02. a). Orice suma cerutã de Banca va fi plãtitã, împreunã cu dobanda cumulatã, la data indicatã de Banca, data care nu va preceda data rambursarii anticipate a celuilalt împrumut.
Rambursarea anticipata a unui împrumut printr-un nou împrumut cu termen de rambursare cel puţin la fel de mare ca termenul neexpirat al împrumutului rambursat anticipat nu va fi consideratã rambursare anticipata.
B. Dacã costul total al Proiectului se va situa semnificativ sub cifra specificatã în preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a împrumutului, proporţional cu diferenţa.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform art. 4
Rambursarea anticipata va fi efectuatã în toate valutele împrumutului, proporţional cu sumele nerambursate respective, exceptând cazul în care Împrumutatul poate alege, în locul rambursarii anticipate conform paragrafului 4.02, rambursarea întregii sume trase şi nerambursate într-o singura valuta din orice transa. În cazul unei rambursãri anticipate parţiale în toate valutele, fiecare suma rambursata anticipat va fi aplicatã printr-o reducere pro rata a fiecãrei rate rãmase de rambursat.
Prevederile prezentului articol 4 se vor aplica fãrã a prejudicia prevederile art. 10.
ART. 5
Plãţile
5.01. Locul plãţii
Fiecare suma platibila de cãtre Împrumutat conform prevederilor prezentului acord va fi plãtitã în contul respectiv, comunicat Împrumutatului de cãtre Banca. Banca va indica în scris contul, cu cel puţin 15 (cincisprezece) zile înaintea datei scadentei pentru prima plata pe care o va face Împrumutatul şi va comunica în scris orice schimbare a contului, cu nu mai puţin de 15 (cincisprezece) zile înainte de data primei plati la care se aplica modificarea.
Aceasta perioada de înştiinţare nu se aplica în cazul plãţilor în baza art. 10.
5.02. Calculul plãţilor referitoare la o fracţiune de an
Orice suma datoratã ca dobanda, comision sau în alt mod de cãtre Împrumutat, conform prevederilor prezentului acord, şi calculatã pentru orice fracţiune din an va fi calculatã pe baza unui an de 360 (trei sute şaizeci) de zile şi a unei luni de 30 (treizeci) de zile.
5.03. Datele de plata
Sumele datorate semestrial, conform prevederilor prezentului acord, sunt plãtibile Bãncii la 10 iunie şi la 10 decembrie în fiecare an.
Alte sume datorate conform prevederilor prezentului acord sunt plãtibile în termen de 7 zile lucrãtoare de la primirea de cãtre Împrumutat a cererii emise de Banca.
O suma datoratã de Împrumutat va fi consideratã plãtitã în momentul în care aceasta este primitã de cãtre Banca.
ART. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea împrumutului şi a altor fonduri
A.N.D., în numele Împrumutatului, va folosi sumele împrumutului şi alte fonduri menţionate în planul de finanţare descris la pct. 6 din preambul exclusiv pentru execuţia Proiectului.
6.02. Realizarea Proiectului
A.N.D. se angajeazã sa realizeze Proiectul în conformitate cu descrierea tehnica şi sa-l finalizeze pana la data specificatã în aceasta, dupã cum este modificatã din când în când cu acordul Bãncii.
6.03. Costul majorat al Proiectului
În cazul în care costul Proiectului depãşeşte cifra estimatã prezentatã la pct. 5 din preambul, Împrumutatul va obţine finanţare pentru a acoperi depãşirea costului fãrã a apela la Banca, astfel încât sa permitã A.N.D. sa finalizeze Proiectul în conformitate cu Descrierea tehnica. Planurile Împrumutatului pentru finanţarea costurilor suplimentare vor fi comunicate Bãncii în timp util.
6.04. Procedura de licitaţie
A.N.D. se angajeazã sa achizitioneze bunuri şi servicii şi sa comande lucrãri pentru Proiect, în mod adecvat şi satisfãcãtor pentru Banca, prin licitaţie internationala deschisã reprezentanţilor din toate ţãrile.
6.05. Asigurare
Atâta timp cat împrumutul este nerambursat, A.N.D. va asigura, în mod adecvat, toate lucrãrile şi proprietãţile care fac obiectul Proiectului, în conformitate cu practica normalã pentru lucrãri de interes public similare pe teritoriul României.
6.06. Întreţinerea
Atâta timp cat împrumutul este nerambursat, Împrumutatul şi A.N.D. se vor asigura ca toate proprietãţile ce fac parte din Proiect vor fi întreţinute, reparate, li se vor face reparaţii capitale şi vor fi reînnoite, dupã cum va fi necesar pentru a fi pãstrate în buna stare de funcţionare.
6.07. Funcţionarea Proiectului
Atâta timp cat împrumutul este nerambursat, Împrumutatul, dacã Banca nu va fi convenit altfel în scris, îşi va pãstra titlul de proprietate şi posesiune asupra activelor care fac parte din Proiect sau, dupã caz, va înlocui şi va reînnoi aceste active, iar A.N.D., în numele Împrumutatului, va menţine Proiectul în permanenta funcţionare, în conformitate cu scopul sau iniţial.
Banca poate sa nu îşi dea acordul numai dacã acţiunea propusã ar prejudicia interesele Bãncii în calitate de împrumutãtor al Împrumutatului sau ar face ca Proiectul sa devinã neeligibil pentru finanţare din partea Bãncii.
6.08. Alocarea resurselor bugetare
Împrumutatul se angajeazã sa aloce A.N.D., anual, suficiente fonduri de la bugetul de stat, pentru a asigura:
(i) întreţinerea adecvatã a reţelei de drumuri naţionale,
(ii) contribuţia statului la planul de finanţare a Proiectului şi
(iii) terminarea la timp a Proiectului în conformitate cu Descrierea tehnica.
6.09. Audit anual
Împrumutatul şi A.N.D. se angajeazã sa detina Fondul special al drumurilor, precum şi conturi, buget de venituri şi cheltuieli şi situaţii financiare ale A.N.D., auditate anual în conformitate cu Standardele Contabile Internaţionale (S.C.I.).
6.10. Servicii de consultanţa şi expertiza specialã
A.N.D. se angajeazã sa foloseascã consultanţi internationali ale cãror calificare, experienta şi termeni de referinta vor fi satisfãcãtoare pentru Banca, pentru proiectarea şi supravegherea lucrãrilor specificate în Descrierea tehnica. Consultanţii: (i) vor verifica viabilitatea tehnica a lucrãrilor de reabilitare propuse, (ii) vor asigura calitatea corespunzãtoare a acestora şi (iii) vor superviza implementarea şi realizarea acestora conform graficului de execuţie.
În egala mãsura, A.N.D. se angajeazã sa recruteze consultanţi internationali pentru elaborarea studiului de fezabilitate şi a detaliilor de execuţie pentru construcţia podului peste raul Siret, amplasat pe DN 24, cu scopul de a se evita orice strangulare a traficului care ar putea aparea datoritã standardului actual al acestui pod.
6.11. Angajamente speciale
Împrumutatul se angajeazã sa promoveze şi sa sprijine mãsuri destinate sa imbunatateasca reglementãrile şi aranjamentele actuale, responsabilitatea autoritãţilor locale, cu scopul de a pune în funcţiune un mecanism financiar şi administrativ care sa permitã o cat mai sistematica şi la timp exploatare şi întreţinere a drumurilor naţionale care traverseaza zonele urbane.
Cu scopul de a îmbunãtãţi standardele de trafic pe principalele coridoare de transport european care traverseaza România, Împrumutatul şi A.N.D. se angajeazã totodatã sa pregãteascã un program de mãsuri administrative şi tehnice, precum şi serviciile de inginerie necesare pentru construcţia variantelor de ocolire a zonelor urbane importante, amplasate pe principalele drumuri europene reabilitate din România, oriunde aceste variante de ocolire sunt considerate ca fiind necesare.
ART. 7
Garanţie
7.01. Garanţie
Dacã Împrumutatul va acorda unei terţe pãrţi o garanţie pentru îndeplinirea oricãreia dintre obligaţiile sale privind datoria externa sau orice fel de preferinta sau prioritate în legatura cu acestea, Împrumutatul va informa Banca despre acest lucru şi, dacã Banca va solicita, va furniza Bãncii o garanţie echivalenta pentru îndeplinirea obligaţiilor sale în cadrul prezentului acord sau va acorda Bãncii o preferinta sau o prioritate echivalenta. Împrumutatul confirma ca, în prezent, nu exista nici o astfel de garanţie, preferinta sau prioritate.
ART. 8
Informaţii şi vizite
8.01 Informaţii privind Proiectul
A.N.D.:
a) va transmite Bãncii, în limba engleza sau în traducere în limba engleza, aprobate de consultanţii internationali mentionati la paragraful 6.10:
(i) pana la 31 martie 1999 si, ulterior, la sfârşitul fiecãrui trimestru, pana la terminarea Proiectului, un raport privind implementarea Proiectului;
(ii) la 6 (şase) luni dupã încheierea Proiectului, un raport privind terminarea Proiectului; şi
(iii) din timp în timp, orice altfel de documente sau informaţii privind finanţarea, implementarea şi funcţionarea Proiectului, dupã cum Banca poate solicita, în mod rezonabil;
b) va supune aprobãrii Bãncii, fãrã întârziere, orice modificare de natura materialã în planurile generale, planul de finanţare, graficul de execuţie sau programul de cheltuieli ale Proiectului, în legatura cu aspectele fãcute cunoscute Bãncii înainte de semnarea prezentului acord;
c) se va asigura ca evidentele A.N.D. prezintã toate operaţiunile referitoare la finanţarea şi execuţia Proiectului; şi
d) va informa, în general, Banca despre orice fapt sau eveniment cunoscut Împrumutatului şi A.N.D., care poate prejudicia în mod substanţial sau afecta material condiţiile executãrii sau functionarii Proiectului.
8.02. Informaţii privind Împrumutatul
Împrumutatul trebuie sa informeze imediat Banca:
a) despre orice hotãrâre luatã de el din orice motiv sau despre orice situaţie care îl obliga sau despre orice cerere care i s-a fãcut de a rambursa anticipat un împrumut acordat iniţial pentru o perioada mai mare de 5 (cinci) ani;
b) despre orice intenţie de a furniza cãtre o terta parte orice garanţii la care se face referire în paragraful 7.01; sau
c) în general, asupra oricãrei situaţii sau eveniment care ar putea impiedica îndeplinirea oricãrei obligaţii a Împrumutatului care decurge din prezentul acord.
8.03. Informaţii privind A.N.D.
A.N.D.:
a) va furniza Bãncii, în fiecare an, în termen de o luna de la publicarea lor, situaţiile financiare aprobate, aferente Fondului special al drumurilor, precum şi raportul anual, bilanţul contabil, contul de profit şi pierderi ale A.N.D. şi, respectiv, raportul auditorilor efectuat în concordanta cu standardele internaţionale de contabilitate; şi
b) va informa imediat Banca în legatura cu orice modificare adusã documentelor sale de baza şi cu orice schimbare survenitã în statutul sau legal şi în împuternicirile sale; sau
c) va informa Banca, în general, asupra oricãrei situaţii sau eveniment care ar putea impiedica îndeplinirea oricãreia dintre obligaţiile asumate de A.N.D. în cadrul prezentului acord.
8.04. Vizite
Împrumutatul şi A.N.D. vor permite persoanelor desemnate de Banca, care pot fi însoţite de reprezentanţi ai Curţii de Conturi a Comunitãţii Europene, sa viziteze amplasamentele, instalaţiile şi lucrãrile incluse în Proiect şi sa facã acele verificãri pe care le doresc şi le vor acorda, sau se va asigura ca li se acorda toatã asistenta necesarã în acest scop.
ART. 9
Speze şi cheltuieli
9.01. Impozite, taxe şi comisioane
Împrumutatul va plati toate impozitele, taxele, comisioanele şi alte impuneri de orice natura, inclusiv taxe de timbru şi taxe de înregistrare, aferente semnãrii sau implementarii prezentului acord, sau a oricãrui document legat de acesta şi aferent acordãrii oricãrei garanţii pentru împrumut.
Împrumutatul va plati integral capitalul, dobanda, comisioanele şi alte sume datorate în baza prezentului acord, brut, fãrã deducerea vreunei impuneri naţionale sau locale de orice fel, cu condiţia ca, dacã Împrumutatul este obligat, prin lege, sa facã orice astfel de deducere, acesta va majorã suma de plata cãtre Banca, astfel încât, dupã deducere, suma neta primitã de Banca sa fie echivalenta cu suma datoratã.
9.02. Alte speze
Împrumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer sau de schimb valutar, ocazionate Bãncii de semnarea sau implementarea prezentului acord sau a oricãror documente legate de acesta şi de acordarea oricãrei garanţii pentru împrumut.
ART. 10
Rambursarea anticipata datoratã unui caz de neîndeplinire a obligaţiilor
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea anticipata
Împrumutatul va rambursa împrumutul sau orice parte a acestuia, imediat, pe baza cererii fãcute în acest sens de cãtre Banca:
A. imediat:
a) dacã vreo informaţie sau document remise Bãncii de cãtre sau în numele Împrumutatului sau A.N.D., în legatura cu negocierea acestui acord sau în timpul cat acesta este în vigoare, se dovedeşte a fi fost incorect în orice detaliu important de natura materialã, la momentul când au fost fãcute;
b) dacã Împrumutatul nu ramburseazã la data scadentei orice parte din împrumut, din dobanda la acesta sau nu efectueazã orice alta plata cãtre Banca, dupã cum este prevãzut în prezentul acord;
c) dacã, urmare a oricãrei neindepliniri în legatura cu acesta, Împrumutatului i se cere sa ramburseze anticipat un împrumut acordat iniţial pentru un termen mai mare de 5 (cinci) ani;
d) dacã survine vreun eveniment sau o situaţie care este posibil sa pericliteze îndeplinirea obligaţiilor de plata care decurg din împrumut sau sa afecteze negativ orice garanţie acordatã pentru acesta;
e) dacã Împrumutatul nu îşi îndeplineşte vreo obligaţie care decurge din oricare împrumut care i-a fost acordat din resursele Bãncii sau ale Comunitãţii Europene;
f) dacã vreo obligaţie asumatã de Împrumutat, la care se face referire în pct. 9 sau 10 din preambul, înceteazã a fi îndeplinitã cu privire la orice împrumut acordat oricãrui Împrumutat din România din resursele Bãncii sau ale Comunitãţii Europene; sau
g) dacã dreptul Împrumutatului sau al A.N.D. de a utiliza sumele împrumutului B.I.R.D. va fi fost suspendat, anulat sau reziliat, în întregime sau parţial, în conformitate cu prevederile lor, sau dacã împrumutul B.I.R.D. va fi devenit rambursabil.
B. la expirarea unei perioade de timp rezonabile, specificate de Banca într-o comunicare cãtre Împrumutat, fãrã ca problema sa fi fost remediata în mod satisfãcãtor pentru Banca:
a) dacã Împrumutatul sau A.N.D. nu îndeplineşte o obligaţie care rezulta din prezentul acord, alta decât cea menţionatã în subparagraful 10.01 A lit. b); sau
b) dacã vreun fapt esenţial prevãzut în preambul se modifica substanţial sau se dovedeşte a fi eronat şi dacã modificarea sau eroarea fie prejudiciazã interesul Bãncii ca împrumutãtor al Împrumutatului, fie afecteazã negativ implementarea sau funcţionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Paragraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Bãncii de a cere rambursarea împrumutului.
10.03. Daune
În cazul solicitãrii conform paragrafului 10.01, Împrumutatul va plati Bãncii o suma calculatã la data la care s-a fãcut solicitarea, oricare este mai mare dintre:
a) totalul calculat conform prevederilor subparagrafelor 4.02 B şi C asupra sumei care a devenit scadenta şi platibila, şi cu efect de la data scadentei specificatã în notificarea Bãncii privind cererea; şi
b) totalul calculat la o rata anuala de 0,25% (zero virgula douãzeci şi cinci procente) de la data solicitãrii pana la data la care fiecare rata de rambursare a sumei solicitate ar fi trebuit restituitã, în absenta solicitãrii.
10.04. Nederogari
Nici o nerespectare sau întârziere din partea Bãncii în exercitarea oricãruia dintre drepturile sale conform acestui articol 10 nu va fi consideratã ca o renunţare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a unei cereri formulate conform acestui articolul 10 vor fi utilizate, în primul rând, pentru plata daunelor, comisioanelor şi a dobânzii, în aceasta ordine, şi în al doilea rând, pentru reducerea ratelor nerambursate în ordine inversa scadentei.
ART. 11
Legea şi jurisdicţia
11.01. Legea
Prezentul acord şi întocmirea, interpretarea şi valabilitatea lui vor fi guvernate de legea franceza.
Locul încheierii prezentului acord este sediul central al Bãncii.
11.02. Jurisdicţia
Toate litigiile privind prezentul acord vor fi prezentate Curţii de Justiţie a Comunitãţii Europene.
Pãrţile la prezentul acord renunţa, prin prezentul, la orice imunitate sau drept de a obiecta fata de jurisdicţia acelei Curţi.
O decizie a Curţii, emisã conform acestui paragraf, va fi definitiva şi obligatorie asupra pãrţilor, fãrã restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
În orice acţiune juridicã, care decurge din prezentul acord, certificarea de cãtre Banca asupra oricãrei sume datorate Bãncii potrivit prezentului acord va constitui dovada prima facie a unei astfel de sume.
ART. 12
Clauze finale
12.01. Notificãri
Notificãrile şi alte comunicãri transmise în legatura cu prezentul acord de cãtre o parte la acord celeilalte pãrţi vor fi trimise la adresele menţionate mai jos sau la orice alta adresa care îi va fi fost în prealabil comunicatã în scris primei pãrţi ca noua adresa în acest scop, cu excepţia notificãrilor cãtre Împrumutat şi A.N.D. în legatura cu litigiile în curs sau în declansare, care vor fi trimise la adresele specificate la pct. 2) de mai jos:




pentru Banca 100 Boulevard Konrad Adenauer
L-2950 Luxembourg-Kirchberg;
pentru Împrumutat 1) Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5
RO-70060, Bucureşti România;
2) Misiunea României la Comunitatea Europeanã
107, rue Gabrielle B-1180 Bruxelles;
pentru A.N.D. 1) Bd Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1
RO-77113, Bucureşti
2) Misiunea României la Comunitatea Europeanã
107, rue Gabrielle B-1180 Bruxelles



12.02. Forma notificãrii
Notificãrile şi alte comunicãri pentru care sunt menţionate în prezentul acord perioade fixe sau care fixeazã ele însele perioade obligatorii pentru destinatar vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandatã, telegrama, telex sau alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii de cãtre destinatar. Data înregistrãrii sau, dupã caz, data declarata a primirii documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei perioade.
12.03. Preambul şi anexe
Preambulul şi urmãtoarele anexe fac parte din prezentul acord:




- Anexa A - Descrierea tehnica
- Anexa B - Definitia ECU
- Anexa C - Graficul de amortizare
Urmãtoarele documente sunt ataşate la prezentul acord:
- Anexa I - Împuternicirea semnãrii pentru Împrumutat
- Anexa II - Hotãrârea Consiliului de administraţie şi împuternicirea
semnãrii pentru A.N.D.
- Anexa III - Model de aviz juridic (Împrumutat)
- Anexa IV - Model de aviz juridic (A.N.D.)



Ca urmare, pãrţile prezente au convenit ca prezentul acord sa fie semnat în patru exemplare originale în limba engleza.
Prezentul acord de împrumut a fost parafat în numele Împrumutatului de doamna Mioara Ionescu, director general, în numele Bãncii de domnul Walter Cernoia, director, şi în numele A.N.D. de domnul Danila Bucsa, director general.

Semnat pentru şi în numele
României,
Mircea Ionut Costea

Semnat pentru şi în numele
Bãncii Europene de Investiţii,
K. J. Andreopoulos W. Cernoia

Semnat pentru şi în numele
Administraţiei Naţionale a Drumurilor (A.N.D.),
Danila Bucsa

Luxemburg, 21 iulie 1998.
Bucureşti, 24 iulie 1998.


ANEXA A

ROMÂNIA - PROIECT DE REABILITARE A DRUMURILOR, ETAPA A III-A

DESCRIEREA TEHNICA

Scopul Proiectului este acela de a moderniza mai multe sectoare, în lungime totalã de 921 km, din reţeaua principala de drumuri, în special din zona Moldovei. Proiectul cuprinde achiziţionarea de terenuri, lucrãri de construcţii, supervizare şi punere în funcţiune a urmãtoarelor componente:

A. Ranforsarea partii carosabile existente
Partea carosabilã existenta se va ranforsa folosindu-se urmãtoarele procedee tehnice:
* dacã este necesar, un strat de egalizare de mixtura bituminoasa în grosime medie de 5 cm;
* 4-6 cm strat de binder;
* 4 cm beton asfaltic, pentru stratul de uzura.

B. Noua structura rutiera
În cele mai multe cazuri, partea carosabilã se va largi cu un acostament carosabil suplimentar, de 0,75 m, pe ambele pãrţi. Structura este urmãtoarea:
* 25 cm strat de fundaţie din balast;
* 23 cm strat de agregate naturale, stabilizate cu 6% ciment (dacã este necesar);
* 8 cm strat de baza din mixtura bituminoasa;
* 4 cm strat de binder;
* 4 cm strat de uzura din beton asfaltic.
Marginile acostamentelor vor fi acoperite cu pãmânt vegetal (în general cu o latime mai mare de 0,75 m) sau vor face legatura cu canalizarea sau trotuarele din zonele urbane.
Pe sectoarele cu trafic intens şi greu, lãrgirea acostamentelor se va face la 2,50 m; în acest caz, partea carosabilã include 2 benzi de 3,50 m şi 2 benzi de 2,50 m; lãţimea totalã a platformei de circulaţie este de 12 m.
În unele cazuri pot fi prevãzute benzi de urcare (în latime de 3,50 m).




Secţiunile transversale tip sunt urmãtoarele:


| | | Banda | Lãrgirea | | Lãţimea
|Ranforsarea| Consolidarea| suplimentarã|acostamen- |Numãr|totalã a
|benzilor | acosta- |de urcare sau|telor pentru| de |platformei
|existente | mentelor | ranforsarea |lãrgirea |benzi| sub
| | | celei | partii | |circulaţie
| | | existente | carosabile | |
--------|-----------|-------------|-------------|------------|-----|-----------
tipul 1 | 2 x 3,50 m| 2 x 0,75 m | - | - | 2 | 8,50 m
| |(2x0,75 m)*) | | | |(10,00 m)
|-----------|-------------|-------------|------------|-----|-----------
tipul 2 |2 x 3,50 m | 2 x 0,75 m | 3,50 m | - | 3 | 12,00 m
| |(2x0,75 m)*) | | | |(13,50 m)
|-----------|-------------|-------------|------------|-----|-----------
tipul 3 |2 x 3,50 m | 0 | - |2 x 2,50 m |2 + 2| 12,00 m
| |(2x0,50 m)*) | | | |(13,00 m)
|-----------|-------------|-------------|------------|-----|-----------
tipul 4 |2 x 7,00 m |2 x 0,75 m*) | - | | 4 | 14,00 m
|-----------|-------------|-------------|------------|-----|-----------
tipul 5 | 2 x | 0 | - | | 4 | 7,00 m la
(zone în|(3,50-10,5)m | | | | 21,00 m+
munici- | | | | | | banda de
palitati) | | | | | separare
--------------------------------------------------------------------------------

*) Pe stratul de balast se va prevedea un strat de pãmânt vegetal inierbat.

--------------------------------------------------------------------------------
| | |Lungime| Secţiune transversala
| | | (km) |-----------------------------------
Nr. | Drum | Secţiune | |Tip 1 | Tip 2 |Tip 3 |Tip 4 |Tip 5
| | | | (km) | (km) |(km) |(km) |(km)
----|----------|--------------------|-------|------|-------|------|------|------
1a |DN1 |E60 | Campina-Comarnic | 22,20 | 4,90| | 3,40| 13,90|
1b |DN2 |E65 |Urziceni-Ramnicu | 96,60 | 9,90| 0,30 | 72,40| 14,00|
| | |Sarat | | | | | |
1c |DN6 | - |Bucureşti-Alexandria| 78,00 | 64,00| | | 14,00|
1d |DN65 |E70 |Craiova-Pitesti |115,60 |115,60| | | |
----|-----|----|--------------------|-------|------|-------|------|------|------
| | | Subtotal 1 |312,40 |194,40| 0,30 | 75,80| 41,90|
| | | (B.I.R.D.) | | | | | |
----|-----|----|--------------------|-------|------|-------|------|------|------
2a |DN1 |E81 |Vestem-Miercurea | | | | | |
| | |Sibiului | 40,10 | 6,50| 8,80 | 13,40| 11,40|
2b |DN2 |E85 |Limita judeţului | | | | | |
| | |Vrancea-Marasesti | 48,10 | | 0,90 | 47,20| |
2c |DN24 |E581|Limita judeţului | | | | | |
| | |Galaţi-Crasna | 54,10 | 46,80| | | | 7,30
2d |DN24B|E581|Crasna-Husi-Albita | 49,10 | 25,80| 13,60 | | 2,70| 7,00
2e |DN24 | |Crasna-limita | | | | | |
| | |judeţului Vaslui | 46,30 | 46,30| | | |
2f |DN24 | |Limita judeţului | | | | | |
| | |Vaslui-Iaşi | 36,70 | 36,70| | | |
----|-----|----|--------------------|-------|------|-------|------|------|------
| | | Subtotal 2 |274,40 |162,10| 23,30 | 60,60| 14,10| 14,30
| | | (U.E.) | | | | | |
----|-----|----|--------------------|-------|------|-------|------|------|------
3a |DN1 |E60 |Cluj-Napoca-Huedin | 53,90 | 37,30| 5,30 | 11,30| |
3b |DN2 |E85 |Tisita-Vrancea (Li- | | | | | |
| | |mitã judeţului Bacau) 36,23 | | | 36,23| |
3c |DN2 |E85 |Vrancea-Gh. Doja | 26,17 | | | 26,17| |
3d |DN2 |E85 |Gh. Doja-Filipesti | 39,00 | | | 28,10| | 10,90
3e |DN2 |E85 |Filipesti-Sabaoani | 39,90 | | | 33,10| 1,80| 5,00
3f |DN28 |E583|Sabaoani-Podul | 46,00 | | | 46,00| |
| | |Iloaiei | | | | | |
3g |DN28 |E583|Podul Iloaiei-Iaşi | 22,50 | | | 22,50| |
|DN24 |E583|Iaşi-Sculeni | 19,50 | 19,50| | | |
3h |DN24 |E581|Tisita-Tecuci (Li- | | | | | |
| | |mitã judeţului | | | | | |
| | |Galaţi) | 51,00 | 45,00| | | | 6,00
----|-----|----|--------------------|-------|------|-------|------|------|------
| | | Subtotal 3 |334,20 |101,80| 5,30 |203,40| 1,80| 21,90
| | | (B.E.I.) | | | | | |
----|-----|----|--------------------|-------|------|-------|------|------|------
| | | TOTAL GENERAL |921,00 |458,30| 28,90 |339,80| 57,80| 36,20
--------------------------------------------------------------------------------



Proiectul include reabilitarea podetelor tubulare şi casetate. Cuprinde şi alte lucrãri necesare reabilitãrii, spre exemplu, ziduri de sprijin, santuri, drenuri, lucrãri de terasamente, reabilitarea drumurilor de acces de pana la 25 m de intersectii şi marcajul drumurilor.
Viteza de proiectare va fi între 80-90 km/h, depinzand de topografie şi aliniamente.
Data estimatã de terminare a lucrãrilor este mijlocul anului 2003.
Secţiunile de la 1a) la 1d) vor fi finanţate de B.I.R.D.; de la 2a) la 2f), de PHARE şi de la 3a) la 3h), de B.E.I.


ANEXA B

ECU

ECU este aceeaşi cu ECU care este folositã ca unitate de cont a Comunitãţii Europene şi care este în prezent compusa din anumite sume ale valutelor a 12 dintre statele membre ale Comunitãţii Europene, prezentate mai jos.
Conform Regulamentului Consiliului Europei (C.E.) nr. 3320/94 din 22 decembrie 1994, compozitia cosului ECU este dupã cum urmeazã:




marca germanã : 0,6242
lira sterlina : 0,08784
francul francez : 1,332
lira italiana : 151,8
guldenul olandez : 0,2198
francul belgian : 3,301
francul luxemburghez : 0,130
coroana daneza : 0,1976
lira irlandeza : 0,008552
drahma greceasca : 1,440
peseta spaniola : 6,885
escudo portughez : 1,393



Modificãri privind ECU pot fi fãcute de Comunitatea Europeanã, caz în care referirile la ECU vor fi citite corespunzãtor acestora (a se vedea Informaţii).
Dacã Banca va considera ca ECU (a se vedea Plata în euro şi Informaţii, prezentate în continuare) a încetat sa mai fie utilizata ca unitate de cont a Comunitãţii Europene şi ca unica moneda a Uniunii Europene, Banca va comunica Împrumutatului acest lucru. De la data unei astfel de comunicãri, ECU va fi înlocuitã de valutele din care a fost compusa - sau de contravaloarea lor în una sau mai multe dintre aceste valute - începând cu data celei mai recente utilizãri a sa ca unitate de cont a Comunitãţii Europene.
Plata în euro
De la momentul înlocuirii ECU cu euro, toate plãţile datorate în ECU, în conformitate cu prezentul acord, vor fi efectuate în euro la rata de 1 euro pentru 1 ECU. Înlocuirea ECU cu euro nu va conduce la plata în valutele componente la care s-a fãcut referire în paragraful precedent.
Informaţii
Articolul 109 G din Tratatul C.E., asa cum a fost introdus prin Tratatul privind Uniunea Europeanã, prevede ca structura valutarã a cosului ECU nu va fi schimbatã. De la începutul etapei a treia a uniunii economice şi monetare europene, valoarea ECU fata de valutele statelor membre participante la etapa a treia va fi irevocabil fixatã şi ECU va deveni o moneda de sine stãtãtoare.
Consiliul Europei a decis, la Intalnirea la nivel înalt de la Madrid din decembrie 1995, ca denumirea acestei valute va fi euro. În consecinta, referirile la ECU se vor aplica valutei euro. În cazul contractelor exprimate prin referire la cosul oficial ECU al Comunitãţii Europene, în conformitate cu Tratatul asa cum a fost confirmat de Consiliul European la Intalnirea la nivel înalt de la Madrid din decembrie 1995, înlocuirea ECU cu euro se va face la rata de 1 la 1.


ANEXA C




ROMÂNIA - PROIECTUL DE REABILITARE A DRUMURILOR, ETAPA A III-A

GRAFIC DE AMORTIZARE


Data scadenta a ratei Sume de rambursat exprimate ca procent din
împrumut asa cum este definit la paragraful
2.01

1. 10 decembrie 2003 3,33%
2. 10 iunie 2004 3,33%
3. 10 decembrie 2004 3,33%
4. 10 iunie 2005 3,33%
5. 10 decembrie 2005 3,33%
6. 10 iunie 2006 3,33%
7. 10 decembrie 2006 3,33%
8. 10 iunie 2007 3,33%
9. 10 decembrie 2007 3,33%
10. 10 iunie 2008 3,33%
11. 10 decembrie 2008 3,33%
12. 10 iunie 2009 3,33%
13. 10 decembrie 2009 3,33%
14. 10 iunie 2010 3,33%
15. 10 decembrie 2010 3,33%
16. 10 iunie 2011 3,33%
17. 10 decembrie 2011 3,33%
18. 10 iunie 2012 3,33%
19. 10 decembrie 2012 3,33%
20. 10 iunie 2013 3,33%
21. 10 decembrie 2013 3,33%
22. 10 iunie 2014 3,33%
23. 10 decembrie 2014 3,33%
24. 10 iunie 2015 3,33%
25. 10 decembrie 2015 3,33%
26. 10 iunie 2016 3,33%
27. 10 decembrie 2016 3,33%
28. 10 iunie 2017 3,33%
29. 10 decembrie 2017 3,33%
30. 10 iunie 2018 3,43%



ANEXA 1

ÎMPUTERNICIREA SEMNĂ?RII PENTRU ÎMPRUMUTAT


ROMÂNIA
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE

Prin prezenta se atesta ca Preşedintele României a acordat depline puteri domnului Mircea Ionut Costea, secretar de stat în Ministerul Finanţelor, pentru a semna Acordul de împrumut dintre România, Banca Europeanã de Investiţii şi Administraţia Nationala a Drumurilor (A.N.D.) privind Proiectul de reabilitare a drumurilor, etapa a III-a.

Ministrul afacerilor externe,
Andrei Plesu

Bucureşti, 23 iulie 1998.
Nr. 205.


ANEXA 2

HOTÃRÂREA CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE ŞI ÎMPUTERNICIREA
SEMNÃRII PENTRU A.N.D.


HOTÃRÂREA
Consiliului de administraţie al A.N.D. nr. 5/3 iulie 1998

În conformitate cu legislaţia romana,
Consiliul de administraţie al A.N.D., în şedinţa sa din 3 iulie 1998, hotãrãşte:

1. se aproba în unanimitate proiectul Acordului de împrumut dintre România, reprezentatã de Ministerul Finanţelor, Banca Europeanã de Investiţii şi Administraţia Nationala a Drumurilor pentru Programul III de reabilitare a drumurilor naţionale, asa cum a fost negociat prin corespondenta şi asa cum este anexat prezentei;
2. împuterniceşte pe domnul Danila Bucsa, director general al A.N.D., sa semneze, în numele A.N.D., Acordul de împrumut care va fi încheiat între Ministerul Finanţelor, Banca Europeanã de Investiţii şi Administraţia Nationala a Drumurilor.

Secretar al Consiliului de administraţie,
Georgeta Beltic,
economist

Preşedinte al Consiliului de administraţie,
Danila Bucsa,
director general

Aprobat
--------
Ioana Ionescu,
consilier juridic

Certificam
----------
Administraţia Nationala a Drumurilor,
Danila Bucsa,
director general


ANEXA 3


MODEL DE AVIZ JURIDIC (ÎMPRUMUTAT)

BANCA EUROPEANÃ DE INVESTIŢII
100, Bd Konrad Adenauer
L-2950 Luxembourg

În atenţia Direcţiei juridice

..., 1998

Ref.: Acordul de împrumut România - Proiectul de reabilitare a drumurilor - etapa a III-a

Stimati Domni,

Acord prezentul aviz juridic în conformitate cu prevederile subparagrafului 1.04 A lit. a) din Acordul de împrumut (Acordul de împrumut) pentru România - Proiectul de reabilitare a drumurilor - etapa a III-a, în suma echivalenta cu 225 milioane ECU, încheiat la ... 1998 între România (Împrumutatul), Banca Europeanã de Investiţii (Banca) şi Administraţia Nationala a Drumurilor (A.N.D.). Toţi termenii utilizaţi în prezentul şi care nu sunt definiţi altfel vor avea înţelesul atribuit în Acordul de împrumut.

Am examinat un original al Acordului de împrumut şi legile, documentele şi aspectele pe care le-am considerat necesare sau adecvate în scopul emiterii acestui aviz.

1. Având în vedere cele de mai sus, consider ca:
a) în conformitate cu .................... este organul competent pentru a autoriza Împrumutatul sa încheie Acordul de împrumut;
b) semnarea Acordului de împrumut de cãtre ...................... a fost în mod legal autorizata de ..........................; şi
c) Acordul de împrumut a fost în mod legal semnat şi remis în numele Împrumutatului de cãtre ........................., în conformitate cu împuternicirea acordatã lui/ei de cãtre ....................... .
2. Semnarea Acordului de împrumut face obiectul ratificãrii în România, în conformitate cu prevederile Legii nr. 4/1991 privind încheierea şi ratificarea tratatelor. Potrivit prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României, Acordul de împrumut a fost ratificat de cãtre ................... prin ................... .
3. Alegerea legii franceze ca lege care guverneazã Acordul de împrumut este valida şi aplicabilã.
4. În conformitate cu paragraful 11.02 din Acordul de împrumut, Curtea de Justiţie a Comunitãţii Europene va avea jurisdicţie pentru orice reclamaţie sau litigiu între Împrumutat şi Banca şi orice hotãrâre a acestei instanţe referitoare la Acordul de împrumut poate fi aplicatã în România. Renunţarea la imunitate, menţionatã la paragraful 11.02 din Acordul de împrumut, reprezintã un angajament legal valabil şi obligatoriu al Împrumutatului.
5. În legatura cu semnarea şi remiterea Acordului de împrumut şi cu orice plata pe care Împrumutatul urmeazã sa o efectueze cãtre Banca, în conformitate cu Acordul de împrumut, nu sunt plãtibile nici un fel de impozite, taxe sau alte speze incluzând, dar fãrã a se limita la, orice taxa de înregistrare, transfer, timbru sau altele similare, impuse de Împrumutat sau orice subdiviziune politica sau autoritate fiscalã.
6. Toate aprobãrile de schimb valutar care pot fi necesare pentru a primi sumele trase din împrumut, pentru a le rambursa şi pentru a plati dobanda şi toate celelalte sume datorate în cadrul Acordului de împrumut sunt în vigoare.
În baza celor de mai sus, consider ca toate cerinţele specificate în legile, regulamentele, hotãrârile şi deciziile obligatorii din punct de vedere juridic, în mod curent aplicabile în România şi/sau care guverneazã Acordul de împrumut în legatura cu legile din România, au fost respectate şi ca Acordul de împrumut constituie obligaţia Împrumutatului, aplicabilã acestuia în conformitate cu termenii sãi.


Cu stima,
............................................
(consilier juridic din partea Împrumutatului)


ANEXA 4


MODEL DE AVIZ JURIDIC (A.N.D.)

BANCA EUROPEANÃ DE INVESTIŢII
100, Bd Konrad Adenauer
L-2950 Luxembourg

În atenţia Direcţiei juridice

....., 1998

Ref.: Acordul de împrumut privind Proiectul de reabilitare a drumurilor - etapa a III-a

Stimati Domni,

Acord prezentul aviz în conformitate cu subparagraful 1.04 A lit. b) din Acordul de împrumut (Acordul de împrumut) pentru Proiectul de reabilitare a drumurilor - etapa a III-a, în suma echivalenta cu 225 milioane ECU, încheiat la ....../ .... 1998 între România (Împrumutatul), Banca Europeanã de Investiţii (Banca) şi Administraţia Nationala a Drumurilor (A.N.D.). Toţi termenii utilizaţi în prezentul şi care nu sunt definiţi altfel vor avea înţelesul atribuit în Acordul de împrumut.

Am examinat un original al Acordului de împrumut şi legile, documentele şi alte aspecte pe care le-am considerat necesare şi adecvate pentru scopul emiterii acestui aviz.

1. Având în vedere cele de mai sus, consider ca:
a) Administraţia Nationala a Drumurilor (A.N.D.) este regie autonomã, cu capital integral de stat, responsabilã pentru întreţinerea şi exploatarea reţelei naţionale a drumurilor din România;
b) în conformitate cu ............................. este organul competent pentru a autoriza A.N.D. sa încheie Acordul de împrumut;
c) semnarea Acordului de împrumut de cãtre ........................... a fost în mod legal autorizata de cãtre ..................................; şi
d) Acordul de împrumut a fost în mod legal semnat şi remis în numele A.N.D. de cãtre ............................, în baza împuternicirii acordate lui/ei de cãtre ....................... .
2. Alegerea legii franceze ca lege care guverneazã Acordul de împrumut este valida şi aplicabilã.
3. În conformitate cu paragraful 11.02 din Acordul de împrumut, Curtea de Justiţie a Comunitãţii Europene va avea jurisdicţie pentru orice reclamaţie sau litigiu dintre A.N.D. şi Banca şi orice decizie a acestei instanţe în legatura cu Acordul de împrumut poate fi aplicatã în România. Renunţarea la imunitate menţionatã în paragraful 11.02 din Acordul de împrumut este un angajament legal obligatoriu şi valid al A.N.D.
În baza celor de mai sus, consider ca toate cerinţele specificate în legile, regulamentele şi hotãrârile obligatorii din punct de vedere juridic, în mod curent aplicabile în România şi/sau care guverneazã Acordul de împrumut în legatura cu legile din România, au fost respectate şi ca Acordul de împrumut constituie obligaţie a A.N.D. aplicabilã acesteia în conformitate cu termenii sãi.


Cu stima,
.............................
(consilier juridic al A.N.D.)


----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016