Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Ratificat prin LEGEA nr. 311 din 11 decembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1253 din 12 decembrie 2024.
──────────
Noi, părţile la prezentul acord,
reamintind Declaraţia de la Paris privind Alianţa Solară Internaţională din 30 noiembrie 2015 şi împărtăşind ambiţia de a depune eforturile comune necesare pentru a reduce costul finanţării şi costul tehnologiei, de a mobiliza investiţii de peste 1.000 de miliarde de dolari SUA necesare până în 2030 pentru implementarea la scară largă a energiei solare şi de a deschide calea pentru viitoare tehnologii adaptate necesităţilor,
recunoscând că energia solară oferă ţărilor o oportunitate fără precedent de a aduce prosperitate, securitate energetică şi dezvoltare durabilă pentru popoarele lor,
recunoscând obstacolele specifice şi comune care stau încă în calea unei extinderi rapide şi masive a energiei solare în aceste ţări,
afirmând că aceste obstacole pot fi depăşite dacă ţările bogate în resurse solare acţionează în mod coordonat, cu un impuls şi o hotărâre politică puternică, şi că o mai bună armonizare şi agregare a cererii, inter alia, de finanţare, tehnologii, inovare sau consolidare a capacităţilor în domeniul energiei solare, între ţări, va oferi o pârghie puternică pentru a reduce costurile, a creşte calitatea şi a pune la îndemâna tuturor energia solară fiabilă şi la preţuri accesibile,
uniţi în dorinţa lor de a stabili un mecanism eficient de coordonare şi de luare a deciziilor între ei,
au convenit următoarele:
ART. I
Obiectivul
Prin prezenta, părţile instituie o Alianţă Solară Internaţională (denumită în continuare ISA), prin intermediul căreia vor aborda în mod colectiv principalele provocări comune în ceea ce priveşte extinderea energiei solare, în conformitate cu nevoile lor.
ART. II
Principii directoare
1. Membrii întreprind acţiuni coordonate prin intermediul programelor şi activităţilor lansate pe bază voluntară, care vizează o mai bună armonizare şi agregare a cererii pentru, inter alia, finanţare solară, tehnologii solare, inovare, cercetare şi dezvoltare şi consolidarea capacităţilor.
2. În acest demers, membrii cooperează îndeaproape şi depun eforturi pentru a stabili relaţii reciproc avantajoase cu organizaţiile relevante, cu părţile interesate din sectorul public şi privat, precum şi cu ţările nemembre.
3. Fiecare membru împărtăşeşte şi actualizează, pentru acele aplicaţii solare pentru care urmăreşte să beneficieze de avantajele unei acţiuni colective în cadrul ISA şi pe baza unei cartografieri analitice comune a aplicaţiilor solare, informaţii relevante cu privire la: nevoile şi obiectivele sale; măsurile şi iniţiativele interne luate sau care urmează să fie luate pentru a atinge aceste obiective; obstacolele din lanţul valoric şi procesul de diseminare. Secretariatul menţine o bază de date cu aceste evaluări pentru a evidenţia potenţialul de cooperare.
4. Fiecare membru desemnează un punct focal naţional pentru ISA. Punctele focale naţionale constituie o reţea permanentă de corespondenţi ai ISA în ţările membre. Aceştia interacţionează, printre altele, între ei, precum şi cu părţile interesate relevante pentru a identifica domeniile de interes comun, pentru a elabora propuneri de programe şi pentru a face recomandări Secretariatului cu privire la punerea în aplicare a obiectivelor ISA.
ART. III
Programe şi alte activităţi
1. Un program al ISA constă într-un set de acţiuni, proiecte şi activităţi care urmează să fie întreprinse în mod coordonat de către membri, cu asistenţa Secretariatului, în vederea promovării obiectivului şi a principiilor directoare descrise la articolele I şi II. Programele sunt concepute astfel încât să asigure un efect de scalare maximă şi participarea unui număr cât mai mare de membri. Acestea includ obiective simple, măsurabile şi mobilizatoare.
2. Propunerile de programe sunt concepute prin consultări deschise între toate punctele focale naţionale, cu ajutorul Secretariatului şi pe baza informaţiilor comunicate de către membri. Un program poate fi propus de oricare doi membri sau grup de membri sau de către Secretariat. Secretariatul asigură coerenţa între toate programele ISA.
3. Propunerile de programe sunt circulate de către Secretariat către Adunare prin comunicare digitală, prin intermediul reţelei de puncte focale naţionale. O propunere de program este considerată deschisă aderării de către membrii care doresc să se alăture dacă este susţinută de cel puţin doi membri şi dacă nu sunt formulate obiecţii de către mai mult de două ţări.
4. O propunere de program este aprobată în mod oficial de către membrii care doresc să adere, printr-o declaraţie comună. Toate deciziile privind punerea în aplicare a programului sunt luate de către membrii care participă la program. Acestea sunt puse în aplicare, cu îndrumarea şi asistenţa Secretariatului, de către reprezentanţii de ţară desemnaţi de fiecare membru.
5. Planul de lucru anual oferă o imagine de ansamblu a programelor, precum şi a altor activităţi ale ISA. Acesta este prezentat de către Secretariat Adunării, care se asigură că toate programele şi activităţile din planul de lucru anual se încadrează în obiectivul general al ISA.
ART. IV
Adunarea
1. Părţile instituie o adunare, în cadrul căreia fiecare membru este reprezentat, pentru a lua decizii privind punerea în aplicare a prezentului acord şi acţiunile coordonate care urmează să fie întreprinse pentru atingerea obiectivului acestuia. Adunarea se reuneşte anual la nivel ministerial la sediul ISA. Adunarea se poate reuni, de asemenea, în circumstanţe speciale.
2. Sesiunile separate ale Adunării au loc pentru a realiza bilanţul programelor la nivel ministerial şi pentru a lua decizii privind punerea în aplicare ulterioară a acestora, în conformitate cu articolul III.4.
3. Adunarea evaluează efectul agregat al programelor şi al altor activităţi din cadrul ISA, în special în ceea ce priveşte utilizarea energiei solare, performanţa, fiabilitatea, precum şi costul şi amploarea finanţării. Pe baza acestei evaluări, membrii iau toate deciziile necesare cu privire la punerea în aplicare în continuare a obiectivului ISA.
4. Adunarea ia toate deciziile necesare cu privire la funcţionarea ISA, inclusiv selectarea directorului general şi aprobarea bugetului de funcţionare.
5. Fiecare membru dispune de un vot în cadrul Adunării. Observatorii şi organizaţiile partenere pot participa fără a avea drept de vot. Deciziile privind chestiunile de procedură se iau cu majoritatea simplă a membrilor prezenţi şi votanţi. Deciziile privind chestiunile de fond sunt luate cu o majoritate de două treimi din numărul membrilor prezenţi şi votanţi. Deciziile privind programele specifice sunt luate de către membrii care participă la acest program.
6. Toate deciziile luate de Comitetul director internaţional al ISA, înfiinţat prin Declaraţia de la Paris privind ISA din 30 noiembrie 2015, sunt prezentate Adunării spre adoptare la prima sa reuniune.
ART. V
Secretariatul
1. Părţile instituie un secretariat care să le asiste în activitatea lor colectivă în temeiul prezentului acord. Secretariatul este format dintr-un director general, care este directorul executiv, şi din alţi membri ai personalului, în funcţie de necesitate.
2. Directorul general este selectat de către Adunare şi răspunde în faţa acesteia, pentru un mandat de patru ani, care poate fi reînnoit pentru un nou mandat.
3. Directorul general este responsabil în faţa Adunării pentru numirea personalului, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Secretariatului şi, de asemenea, pentru mobilizarea resurselor.
4. Secretariatul pregăteşte chestiunile care urmează să fie supuse acţiunii Adunării şi execută deciziile care îi sunt încredinţate de către aceasta. Acesta se asigură că se iau măsuri adecvate pentru a da curs deciziilor Adunării şi pentru a coordona acţiunile membrilor în vederea punerii în aplicare a acestor decizii. Secretariatul, printre altele, are următoarele atribuţii:
a) asistă punctele focale naţionale în pregătirea propunerilor de programe şi a recomandărilor înaintate Adunării;
b) oferă îndrumare şi sprijin membrilor în punerea în aplicare a fiecărui program, inclusiv pentru colectarea de fonduri;
c) acţionează în numele Adunării sau în numele unui grup de membri care participă la un anumit program, atunci când aceştia solicită acest lucru, şi, în special, stabileşte contacte cu părţile interesate relevante;
d) stabileşte şi gestionează toate mijloacele de comunicare, instrumentele şi activităţile transversale necesare pentru funcţionarea ISA şi a programelor sale, astfel cum au fost aprobate de către Adunare.
ART. VI
Buget şi resurse financiare
1. Costurile de funcţionare ale Secretariatului şi ale Adunării, precum şi toate costurile legate de funcţiile de sprijin şi de activităţile transversale constituie bugetul ISA. Acestea sunt acoperite de:
a) contribuţiile voluntare ale membrilor săi, ale ONU şi ale agenţiilor sale şi ale altor ţări;
b) contribuţii voluntare din partea sectorului privat. În cazul unui posibil conflict de interese, Secretariatul sesizează Adunarea pentru aprobarea acceptării contribuţiei;
c) venituri care urmează să fie generate de activităţi specifice aprobate de Adunare.
2. Secretariatul va face propuneri în faţa Adunării în vederea înfiinţării şi consolidării unui fond comun, care va genera venituri pentru bugetul ISA, cu o donaţie iniţială de 16 milioane de dolari SUA.
3. Guvernul Indiei va contribui cu 27 de milioane de dolari SUA la ISA, pentru construirea infrastructurii şi cheltuieli recurente pe o durată de 5 ani, din 2016-2017 până în 2020-2021. În plus, întreprinderile din sectorul public ale Guvernului Indiei, şi anume Solar Energy Corporation of India (SECI) şi Indian Renewable Energy Development Agency (IREDA), au contribuit cu 1 milion de dolari SUA fiecare pentru crearea fondului comun al ISA.
4. Resursele financiare necesare pentru punerea în aplicare a unui program specific, altele decât costurile administrative care se încadrează în bugetul general, sunt evaluate şi mobilizate de către ţările care participă la acest program, cu sprijinul şi asistenţa Secretariatului.
5. Activităţile financiare şi administrative ale ISA, altele decât programele, pot fi externalizate către o altă organizaţie, în conformitate cu un acord separat care urmează să fie aprobat de către Adunare.
6. Secretariatul, cu aprobarea Adunării, poate numi un auditor extern pentru a examina conturile ISA.
ART. VII
Statutul de ţară membră
1. Calitatea de membru este deschisă statelor care sunt membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite. Aceste state devin membre ale ISA prin semnarea prezentului acord şi prin depunerea unui instrument de ratificare, acceptare sau aprobare.
ART. VIII
Organizaţia parteneră
1. Statutul de organizaţie parteneră poate fi acordat de către Adunare organizaţiilor care au potenţialul de a ajuta ISA să îşi atingă obiectivele, inclusiv organizaţiilor interguvernamentale regionale de integrare economică constituite de state suverane şi dintre care cel puţin unul este membru al ISA.
2. Deciziile privind parteneriatele care urmează să fie încheiate în contextul unui program specific sunt luate de ţările participante la acest program, cu aprobarea Secretariatului.
3. Organizaţia Naţiunilor Unite, inclusiv organele sale, va fi partenerul strategic al ISA.
ART. IX
Observatori
Statutul de observator poate fi acordat de către Adunare solicitanţilor de aderare a căror cerere este în curs de examinare sau oricărei alte organizaţii care poate promova interesul şi obiectivele ISA.
ART. X
Statutul, privilegiile şi imunităţile ISA
1. Secretariatul ISA are personalitate juridică în temeiul acordului cu ţara gazdă, capacitatea de a încheia contracte, de a achiziţiona şi de a dispune de bunuri mobile şi imobile şi de a acţiona în justiţie.
2. În temeiul aceluiaşi acord cu ţara gazdă, Secretariatul ISA se bucură de privilegiile, facilităţile fiscale aplicabile şi imunităţile necesare la sediul său pentru îndeplinirea independentă a funcţiilor şi programelor sale, aprobate de Adunare.
3. În cadrul teritoriului fiecărui membru, sub rezerva legislaţiei naţionale şi în conformitate cu un acord separat, dacă este necesar, Secretariatul ISA se poate bucura de imunităţile şi privilegiile necesare pentru îndeplinirea independentă a funcţiilor şi programelor sale.
ART. XI
Modificări şi retragere
1. Orice membru poate propune modificări ale Acordului-cadru după expirarea unui an de la data începerii Acordului-cadru.
2. Modificările la Acordul-cadru se adoptă de către Adunare cu o majoritate de două treimi din numărul membrilor prezenţi şi votanţi. Modificările intră în vigoare în momentul în care două treimi din membri transmit acceptarea lor în conformitate cu procedurile lor constituţionale respective.
3. Orice membru se poate retrage din prezentul acord-cadru, prin transmiterea unui preaviz către depozitar, cu trei luni în avans. Notificarea unei astfel de retrageri este comunicată celorlalţi membri de către depozitar.
ART. XII
Sediul ISA
Sediul ISA este în India.
ART. XIII
Semnarea şi intrarea în vigoare
1. Ratificarea, acceptarea sau aprobarea Acordului-cadru se efectuează de către state în conformitate cu procedurile constituţionale respective. Prezentul acord-cadru intră în vigoare în a treizecea zi de la data depunerii celui de-al cincisprezecelea instrument de ratificare, acceptare sau aprobare.
2. Pentru membrii care au depus un instrument de ratificare, acceptare sau aprobare după intrarea în vigoare a Acordului-cadru, prezentul acord-cadru intră în vigoare în a treizecea zi de la data depunerii instrumentului respectiv.
3. Odată ce ISA este înfiinţată, Comitetul director internaţional al ISA încetează să mai existe.
ART. XIV
Depozitarul, înregistrarea, autentificarea textului
1. Guvernul Republicii India este depozitarul Acordului-cadru.
2. Prezentul acord-cadru este înregistrat de către depozitar în conformitate cu articolul 102 din Carta Organizaţiei Naţiunilor Unite.
3. Depozitarul transmite copii certificate ale Acordului-cadru tuturor părţilor.
4. Prezentul acord-cadru, ale cărui texte în limbile hindi, engleză şi franceză sunt egal autentice, este depus în arhivele depozitarului.
Drept care subsemnaţii, autorizaţi în mod corespunzător în acest sens, au semnat Acordul-cadru.
Încheiat la Dubai în ziua de 3 decembrie 2023, în limbile hindi, engleză şi franceză, toate textele fiind egal autentice.
Semnătura: .......................
Numele şi prenumele semnatarului: Sebastian-Ioan Burduja
Funcţia: ministrul energiei
Ţara: România
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: