───────
la acord
──────────
MODERNIZAREA
sistemului de încãlzire în Fagaras, România
1. Generalitati
În aceasta anexa sunt descrise principalele aspecte ale Proiectului, situaţia de referinta şi alternativa JI.
Cifrele din aceasta anexa se bazeazã pe un studiu de fezabilitate elaborat de Institutul pentru Tehnologia Energiei în martie 1999, cu modificãri fãcute în ianuarie 2000. Aceste modificãri se bazeazã pe presupunerea unei eficiente energetice mai mari în cazul alternativei JI, în concordanta cu standardele BERD, cu o reducere corespunzãtoare a consumului de gaz şi a emisiilor de dioxid de carbon.
Sistemul de încãlzire din Fagaras deserveste în mod curent aproximativ 29.000 de locuitori din totalul de 50.000 de locuitori. Regia Autonomã Servicii Comunale (RASC) Fagaras este o companie municipala care furnizeazã servicii de încãlzire, apa calda şi canalizare pentru locuitorii din Fagaras.
În actualul sistem de încãlzire caldura este generata în staţiile de încãlzire de la "Nitramonia", combinat chimic industrial aflat în afarã oraşului Fagaras, şi în statia de încãlzire din oraş. Apa calda este transportatã pe o distanta lungã prin ţevi prost izolate. Centrala termica şi sistemul de distribuţie sunt vechi, prezintã un grad avansat de uzura şi au o eficienta scãzutã. Din cauza acestei livrãri ineficiente autoritãţile municipale doresc sa aibã propriul lor sistem de încãlzire, mai eficient.
O parte din acest sistem, care deserveste 17.000 de locuitori, este în curs de reabilitare cu ajutorul unui credit de la Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Reabilitarea va consta în înlocuirea centralelor termice şi tevilor vechi cu unele noi. Astfel se asteapta sa se reducã consumul de combustibil cu aproape 50% prin creşterea eficientei. Pentru restul de 12.000 de locuitori nu exista nici o posibilitate pentru o imbunatatire tehnica similarã din cauza restrictiilor de credit impuse pana la achitarea creditului BERD.
Proiectul norvegian JI împreunã cu ceilalţi participanţi la acest proiect (bugetul de stat, bugetul local şi componenta BERD) vor contribui la crearea sistemului de încãlzire pentru cei 12.000 de locuitori rãmaşi.
2. Situaţia de referinta
Pentru a putea evalua dacã un proiect îndeplineşte criteriile pentru proiectele JI, este important sa existe date cu privire la emisii atât în cazul implementarii Proiectului, cat şi în cazul neimplementarii acestuia.
Caldura furnizatã pentru oraşul Fagaras este produsã într-o centrala termoelectrica şi un boiler. Sistemul are o eficienta energetica de 42% şi în prezent producţia de energie este cu aproximativ 35% mai scãzutã decât cererea realã a consumatorilor, în concordanta cu normele româneşti pentru zona Fagaras.
Pana la achitarea creditului BERD nu exista mijloace financiare pentru a îmbunãtãţi eficienta sistemului de încãlzire existent la "Nitramonia" şi de furnizare a caldurii în Fagaras. Astfel, nu a fost dezvoltata nici o sursa alternativa de energie sau situaţie de referinta privind emisiile de dioxid de carbon [CO(2)].
Situaţia de referinta pentru cei 12.000 de locuitori este calculatã prin adãugarea la consumul actual de combustibil a creşterii consumului de combustibil necesar pentru a se atinge normele româneşti. În plus cererea de combustibil se asteapta sa creascã ca urmare a unei descresteri anuale moderate a eficientei sistemului de 1% peste situaţia de referinta, pe o perioada a proiectului de 15 ani.
Figura 1. Situaţia de referinta a emisiilor de CO(2) şi reducerea emisiilor de CO(2) pentru proiectul JI
Nota CTCE Piatra Naeamt
TABEL
Economia de energie şi reducerea emisiilor pentru alternativa JI
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
JI Energie Energie Combustibil Cost Emisii CO(2) ReduceriiCO(2) SO(2) NO(x)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Economii Economii Economii Economii Emisiile Redu- Redu- Redu- Redu-
Anul de de de în din şi- Emisiile ceri ceri ceri ceri
energie energie gaz costul tuatia din JI emisii emisii emisii emisii
(Gcal) (GWh) natural combus- de 4(tone) (tone) (tone) (tone) (tone)
(mii mc) tibi- referinta 2008-
lilor 4(tone) 2012
(milioane
dolari
S.U.A.)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2001 72,812 85 14,65 1,17 45.400 16.110 29.290 1,1 10,6
2002 73,540 86 14,80 1,18 45.854 16.110 29.744 1,1 10,8
2003 74,276 86 14,94 1,20 46.313 16.110 30.202 1,1 10,9
2004 75,018 87 15,09 1,21 46.776 16.110 30.665 1,1 11,1
2005 75,768 88 15,24 1,22 47.243 16.110 31.133 1,1 11,3
2006 76,526 89 15,40 1,23 47.716 16.110 31.606 1,1 11,5
2007 77,291 90 15,55 1,24 48.193 16.110 32.083 1,2 11,6
2008 78,064 91 15,71 1,26 48.675 16.110 32.565 1,2 11,8
2009 78,845 92 15,86 1,27 49.162 16.110 33.051 33.051 1,2 12,0
2010 79,633 93 16,02 1,28 49.653 16.110 33.543 33.543 1,2 12,2
2011 80,430 94 16,18 1,29 50.150 16.110 34.040 34.040 1,2 12,3
2012 81,234 94 16,34 1,31 50.651 16.110 34.541 34.541 1,3 12,5
2013 82,046 95 16,51 1,32 51.158 16.110 35.048 35.048 1,3 12,7
2014 82,867 96 16,67 1,33 51.669 16.110 35.559 1,3 12,9
2015 83,696 97 16,84 1,35 52.186 16.110 36.076 1,3 13,1
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Total: 1.172,047 1.363 235,82 18,87 730.799 241.653 489.146 170.223 17,7 177,2
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────
*) Deficitul în planul financiar va fi acoperit de autoritãţile locale.
Structura financiarã este aspectul cel mai important pentru fezabilitatea economicã şi implementarea proiectului JI. Grantul norvegian de 5 milioane coroane norvegiene (NOK) reprezintã aproximativ 550.000 dolari S.U.A., la o rata presupusa de 1 dolar S.U.A. = 9,1 coroane norvegiene (NOK), şi va fi folosit dupã cum urmeazã:
● 184.459 dolari S.U.A. pentru achiziţionarea unei pãrţi din totalul de conducte preizolate care sa fie folosite pentru înlocuirea reţelei existente uzate, din soluţia clasica;
● 203.841 dolari S.U.A. pentru achiziţionarea echipamentului automat şi electric;
● 159.700 dolari S.U.A. pentru achiziţionarea unor metrometre la sursa, la consumator şi pentru sistemul de la statia de lucru.
Suma totalã destinatã lucrãrilor de construcţii-montaj, taxelor de vama, T.V.A. pentru conductele preizolate, echipamentului de procurat din grantul norvegian este de 550.000 dolari S.U.A. şi restul va fi acoperit din contribuţia româneascã de 3.580.302 dolari S.U.A.
2. Calculul costului reducerii emisiilor de CO(2)
Proiectul JI va avea ca rezultat o reducere a emisiilor de CO(2) de 489.146 tone pentru perioada 2001-2015 sau de 170.223 tone pentru perioada 2008-2012.
Proiectul JI va avea urmãtoarele avantaje:
- economii semnificative pentru partenerul roman în perioada 2001-2015;
- economii semnificative pentru partenerul roman în perioada de dupã 2015;
- emisii reduse de CO(2),NO(x) şi SO(2) în perioada 2001-2008;
- emisii reduse de CO(2),NO(x) şi SO(2) în perioada 2008-2012;
- emisii reduse de CO(2),NO(x) şi SO(2) în perioada de dupã 2012.
În cazul ipotezei ca Norvegia va primi reducerea de emisii de CO(2) (circa 170.000 tone) pentru prima perioada de angajament (2008-2012), costul reducerii emisiilor de CO(2) pentru Norvegia va fi de 5.000.000/170.000 = circa 30 coroane norvegiene/tona de CO(2) sau 3,3 dolari S.U.A./tona.
──────────────────